Art. 43. - Art. 43: CPC-punte: cerinţe procedurale - Regulamentul 23/16-dec-2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132

Acte UE

Jurnalul Oficial 22L

În vigoare
Versiune de la: 27 Februarie 2024
Art. 43: CPC-punte: cerinţe procedurale
(1)CPC-punte respectă toate cerinţele următoare:
a)CPC-punte solicită aprobarea autorităţii de rezoluţie pentru toate aspectele următoare:
(i)actele constitutive ale CPC-punte;
(ii)membrii consiliului de administraţie al CPC-punte, în cazul în care membrii respectivi nu sunt numiţi direct de autoritatea de rezoluţie;
(iii)responsabilităţile şi remuneraţia membrilor consiliului de administraţie al CPC-punte, în cazul în care acestea nu sunt determinate de autoritatea de rezoluţie; şi
(iv)strategia şi profilul de risc al CPC-punte; şi
b)CPC-punte preia autorizaţiile CPC aflate în rezoluţie de a presta serviciile sau de a efectua activităţile care rezultă din transferul menţionat la articolul 42 alineatul (1) din prezentul regulament în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
În pofida literei (b) de la primul paragraf şi acolo unde este necesar pentru îndeplinirea obiectivelor rezoluţiei, CPC-punte poate fi autorizat fără respectarea Regulamentului (UE) nr. 648/2012, pentru o perioadă scurtă de timp, la începutul funcţionării sale. În acest scop, autoritatea de rezoluţie înaintează autorităţii competente o cerere pentru o astfel de autorizaţie. Dacă autoritatea competentă decide să acorde o astfel de autorizaţie, indică perioada în care CPC-punte este scutit de obligaţia de a respecta cerinţele din Regulamentul (UE) nr. 648/2012. Respectiva perioadă nu depăşeşte 12 luni. În această perioadă, CPC-punte este considerat contraparte centrală calificată conform definiţiei de la articolul 4 alineatul (1) punctul 88 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 în sensul respectivului regulament.
În pofida perioadei menţionate la al doilea paragraf, în cazul cerinţelor prudenţiale prevăzute la titlul IV capitolul 3 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, derogarea este acordată doar pentru o perioadă de cel mult trei luni. Aceasta poate fi prelungită cu una sau două perioade suplimentare de până la trei luni, dacă acest lucru este necesar pentru atingerea obiectivelor rezoluţiei.
(2)Sub rezerva eventualelor restricţii impuse în conformitate cu normele Uniunii sau cu normele naţionale în materie de concurenţă, conducerea CPC-punte gestionează CPC-punte cu obiectivul de a permite menţinerea continuităţii funcţiilor critice ale CPC-punte şi vânzarea CPC-punte sau a tuturor activelor, drepturilor, obligaţiilor şi pasivelor acesteia unuia sau mai multor cumpărători din sectorul privat. Această vânzare are loc atunci când condiţiile de pe piaţă sunt adecvate şi în termenul prevăzut la alineatul (5) şi, după caz, la alineatul (6).
(3)Autoritatea de rezoluţie decide că o CPC-punte nu mai reprezintă o CPC-punte în înţelesul articolului 42 alineatul (2) în oricare dintre următoarele situaţii:
a)obiectivele rezoluţiei au fost atinse;
b)CPC-punte fuzionează cu o altă entitate;
c)CPC-punte nu mai respectă cerinţele prevăzute la articolul 42 alineatul (2);
d)CPC-punte sau, în esenţă, toate activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele sale au fost vândute în conformitate cu alineatele (2) şi (4) de la prezentul articol;
e)expirarea perioadei specificate la alineatul (5) de la prezentul articol sau, după caz, la alineatul (6) de la prezentul articol;
f)contractele compensate de CPC-punte au fost decontate, au expirat sau au fost lichidate, iar drepturile şi obligaţiile CPC aferente acestor contracte au fost, prin urmare, achitate.
(4)Înainte de a vinde CPC sau activele, drepturile, obligaţiile sau pasivele acesteia, autoritatea de rezoluţie face publică disponibilitatea elementelor care urmează să fie vândute şi se asigură că acestea sunt scoase pe piaţă în mod deschis şi transparent şi că nu sunt prezentate în mod semnificativ incorect.
Autoritatea de rezoluţie efectuează vânzarea menţionată la primul paragraf în condiţii comerciale şi nu favorizează sau discriminează în mod necuvenit anumiţi cumpărători potenţiali.
(5)Autoritatea de rezoluţie pune capăt funcţionării unei CPC-punte după doi ani de la data efectuării ultimului transfer de la CPC aflată în rezoluţie.
În cazul în care o autoritate de rezoluţie pune capăt funcţionării unei CPC-punte, aceasta solicită autorităţii competente să retragă autorizaţia CPC-punte.
(6)Autoritatea de rezoluţie poate prelungi perioada menţionată la alineatul (5) cu una sau mai multe perioade suplimentare de un an dacă prelungirea este necesară pentru obţinerea rezultatelor menţionate la alineatul (3) literele (a)-(d).
Decizia de a prelungi perioada menţionată la alineatul (5) este motivată şi cuprinde o evaluare detaliată a situaţiei CPC-punte în raport cu condiţiile relevante de pe piaţă şi cu perspectivele pieţei.
(7)În cazul în care operaţiunile unei CPC-punte încetează în circumstanţele menţionate la alineatul (3) litera (d) sau (e), CPC-punte este lichidat în conformitate cu procedura obişnuită de insolvenţă.
Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul regulament, toate veniturile provenite din încetarea funcţionării CPC-punte le revin acţionarilor săi.
În cazul în care o CPC-punte este utilizată cu scopul de a transfera activele şi pasivele aparţinând mai multor CPC-uri aflate în rezoluţie, veniturile menţionate la al doilea paragraf sunt atribuite în funcţie de activele şi pasivele transferate de la fiecare CPC aflată în rezoluţie.