Capitolul iv - PUNERE ÎN APLICARE, COOPERARE, SANCŢIUNI ŞI ASIGURAREA RESPECTĂRII - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
CAPITOLUL IV:PUNERE ÎN APLICARE, COOPERARE, SANCŢIUNI ŞI ASIGURAREA RESPECTĂRII
Art. 49: Autorităţile competente şi coordonatorii serviciilor digitale
(1)Statele membre desemnează una sau mai multe autorităţi competente ca fiind responsabile cu supravegherea furnizorilor de servicii intermediare şi asigurarea respectării prezentului regulament (denumite în continuare "autorităţile competente").
(2)Statele membre desemnează una dintre autorităţile competente în calitate de coordonator al serviciilor digitale. Coordonatorul serviciilor digitale este responsabil de toate aspectele legate de supraveghere şi de asigurarea respectării prezentului regulament în statul membru respectiv, cu excepţia cazului în care statul membru în cauză a încredinţat anumite sarcini sau sectoare specifice altor autorităţi competente. Coordonatorul serviciilor digitale are, în orice caz, responsabilitatea de a asigura coordonarea la nivel naţional în ceea ce priveşte aspectele respective şi de a contribui la supraveghere şi la asigurarea respectării prezentului regulament în întreaga Uniune, realizate în mod eficace şi consecvent.
În acest scop, coordonatorii serviciilor digitale cooperează între ei şi cu alte autorităţi naţionale competente, cu comitetul şi cu Comisia, fără a aduce atingere posibilităţii ca statele membre să prevadă mecanisme de cooperare şi schimburi periodice de opinii între coordonatorul serviciilor digitale şi alte autorităţi naţionale, atunci când acest lucru este relevant pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin.
În cazul în care, pe lângă coordonatorul serviciilor digitale, un stat membru desemnează una sau mai multe autorităţi competente, statul membru se asigură că sarcinile autorităţilor respective şi cele ale coordonatorului serviciilor digitale sunt clar definite şi că aceştia cooperează îndeaproape şi cu eficacitate în îndeplinirea sarcinilor care le revin.
(3)Statele membre desemnează coordonatorii serviciilor digitale până la 17 februarie 2024.
Statele membre pun la dispoziţia publicului şi comunică Comisiei şi comitetului denumirea autorităţii competente pe care au desemnat-o drept coordonator al serviciilor digitale şi informaţii cu privire la modul în care poate fi contactat coordonatorul. Statul membru în cauză comunică Comisiei şi comitetului numele celorlalte autorităţi competente menţionate la alineatul (2), precum şi sarcinile care le revin.
(4)Dispoziţiile aplicabile coordonatorilor serviciilor digitale prevăzute la articolele 50, 51 şi 56 se aplică, de asemenea, oricăror alte autorităţi competente desemnate de statele membre în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol.
Art. 50: Cerinţe cu privire la coordonatorii serviciilor digitale
(1)Statele membre se asigură că coordonatorii serviciilor digitale îşi îndeplinesc sarcinile care le revin în temeiul prezentului regulament în mod imparţial, transparent şi în timp util. Statele membre se asigură că coordonatorii serviciilor digitale dispun de toate resursele necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile, inclusiv de resurse tehnice, financiare şi umane suficiente pentru a-i supraveghea în mod adecvat pe toţi furnizorii de servicii intermediare care intră în sfera lor de competenţă. Pentru a nu afecta în mod negativ independenţa coordonatorului său al serviciilor digitale, fiecare stat membru se asigură că acesta dispune de suficientă autonomie în gestionarea bugetului său, în limitele generale ale bugetului.
(2)Atunci când îşi îndeplinesc sarcinile şi îşi exercită competenţele în conformitate cu prezentul regulament, coordonatorii serviciilor digitale acţionează în deplină independenţă. Coordonatorii serviciilor digitale nu sunt supuşi niciunei influenţe externe, indiferent dacă aceasta este directă sau indirectă, şi nu solicită şi nici nu acceptă instrucţiuni de la nicio altă autoritate publică sau parte privată.
(3)Alineatul (2) de la prezentul articol nu aduce atingere sarcinilor coordonatorilor serviciilor digitale din cadrul sistemului de supraveghere şi de asigurare a respectării normelor prevăzut în prezentul regulament şi nici cooperării cu alte autorităţi competente în conformitate cu articolul 49 alineatul (2). Alineatul (2) de la prezentul articol nu împiedică exercitarea controlului jurisdicţional şi, de asemenea, nu aduce atingere cerinţelor proporţionale în materie de responsabilitate în ceea ce priveşte activităţile generale ale coordonatorilor serviciilor digitale, cum ar fi cheltuielile financiare sau raportarea către parlamentele naţionale, cu condiţia ca cerinţele respective să nu submineze realizarea obiectivelor prezentului regulament.
Art. 51: Competenţele coordonatorilor serviciilor digitale
(1)În cazul în care acest lucru este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în temeiul prezentului regulament, coordonatorii serviciilor digitale au următoarele competenţe de investigare în ceea ce priveşte conduita furnizorilor de servicii intermediare care intră în sfera de competenţă a statului lor membru:
a)competenţa de a le solicita furnizorilor respectivi, precum şi altor persoane care acţionează în scopuri legate de activitatea lor comercială, economică, meşteşugărească sau profesională care ar putea, în mod rezonabil, să aibă cunoştinţă de informaţii referitoare la o presupusă încălcare a prezentului regulament, inclusiv organizaţiilor care efectuează auditurile menţionate la articolul 37 şi la articolul 75 alineatul (2), să furnizeze informaţiile respective fără întârzieri nejustificate;
b)competenţa de a efectua sau de a solicita unei autorităţi judiciare din statul lor membru să dispună inspecţii în orice incinte pe care le folosesc furnizorii respectivi sau persoanele respective în scopuri legate de activitatea lor comercială, economică, meşteşugărească sau profesională sau de a solicita altor autorităţi publice să facă acest lucru, pentru a examina, a confisca, a efectua sau a obţine copii ale informaţiilor referitoare la o presupusă încălcare, sub orice formă, indiferent de mediul de stocare;
c)competenţa de a solicita oricărui membru al personalului sau oricărui reprezentant al furnizorilor sau persoanelor respective explicaţii cu privire la orice informaţii referitoare la o presupusă încălcare şi de a înregistra răspunsurile cu consimţământul persoanei în cauză prin orice mijloace tehnice.
(2)În cazul în care acest lucru este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în temeiul prezentului regulament, coordonatorii serviciilor digitale au următoarele competenţe de asigurare a respectării normelor în ceea ce priveşte furnizorii de servicii intermediare care intră în sfera de competenţă a statului lor membru:
a)competenţa de a accepta angajamentele oferite de furnizorii respectivi în ceea ce priveşte respectarea de către aceştia a prezentului regulament şi de a conferi caracter obligatoriu angajamentelor respective;
b)competenţa de a dispune încetarea încălcărilor şi, după caz, de a impune măsuri corective proporţionale cu încălcarea şi necesare pentru a pune capăt efectiv încălcării sau de a solicita unei autorităţi judiciare din statul lor membru să facă acest lucru;
c)competenţa de a impune amenzi sau de a solicita unei autorităţi judiciare din statul lor membru să facă acest lucru, în conformitate cu articolul 52, pentru nerespectarea prezentului regulament, inclusiv pentru nerespectarea eventualelor ordine de investigare emise în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol;
d)competenţa de a impune penalităţi cu titlu cominatoriu sau de a solicita unei autorităţi judiciare din statul lor membru să facă acest lucru, în conformitate cu articolul 52, pentru a se asigura că se pune capăt încălcării în conformitate cu un ordin emis în temeiul literei (b) de la prezentul paragraf sau pentru nerespectarea eventualelor ordine de investigare emise în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol;
e)competenţa de a adopta măsuri provizorii sau de a solicita autorităţii judiciare naţionale competente din statul lor membru să facă acest lucru, pentru a evita riscul unui prejudiciu grav.
În ceea ce priveşte primul paragraf literele (c) şi (d), coordonatorii serviciilor digitale au, de asemenea, competenţele de asigurare a respectării normelor prevăzute la literele respective în ceea ce priveşte celelalte persoane menţionate la alineatul (1) în caz de nerespectare de către acestea a unui ordin care le-a fost emis în temeiul alineatului respectiv. Coordonatorii serviciilor digitale exercită respectivele competenţe de asigurare a respectării normelor numai după ce au furnizat în timp util celorlalte persoane respective toate informaţiile relevante referitoare la ordinele respective, inclusiv perioada lor de aplicare, amenzile sau penalităţile cu titlu cominatoriu care pot fi impuse în caz de nerespectare şi căile de atac.
(3)În cazul în care acest lucru este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în temeiul prezentului regulament, coordonatorii serviciilor digitale au, de asemenea, competenţa de a lua următoarele măsuri în ceea ce priveşte furnizorii de servicii intermediare care intră în sfera de competenţă a statului lor membru, în cazul în care au fost epuizate toate celelalte competenţe prevăzute în prezentul articol menite să asigure încetarea încălcării, dar încălcarea nu a fost remediată sau continuă şi cauzează prejudicii grave care nu pot fi evitate prin exercitarea altor competenţe disponibile în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern:
a)să solicite organului de conducere al furnizorilor respectivi ca, fără întârzieri nejustificate, să examineze situaţia, să adopte şi să prezinte un plan de acţiune care să descrie măsurile necesare pentru a pune capăt încălcării, să se asigure că furnizorul ia măsurile respective şi să prezinte rapoarte cu privire la măsurile luate;
b)să solicite autorităţii judiciare competente din statul lor membru să dispună restricţionarea temporară a accesului destinatarilor serviciului vizat de încălcare sau, numai în cazul în care acest lucru nu este fezabil din punct de vedere tehnic, la interfaţa online a furnizorului de servicii intermediare pe care are loc încălcarea, atunci când coordonatorii serviciilor digitale consideră că un furnizor de servicii intermediare nu a respectat în mod suficient cerinţele menţionate la litera (a), că încălcarea nu a fost remediată sau continuă şi cauzează prejudicii grave şi că încălcarea presupune o infracţiune care implică o ameninţare la adresa vieţii sau a siguranţei persoanelor.
Cu excepţia cazului în care acţionează la cererea Comisiei menţionată la articolul 82, înainte de a trimite cererea menţionată la primul paragraf litera (b) de la prezentul alineat, coordonatorul serviciilor digitale invită părţile interesate să prezinte observaţii scrise într-un termen de minimum două săptămâni, descriind măsurile pe care intenţionează să le solicite şi identificând destinatarul sau destinatarii vizaţi. Furnizorul de servicii intermediare, destinatarul sau destinatarii vizaţi şi orice alt terţ care demonstrează un interes legitim au dreptul de a participa la procedura desfăşurată de autoritatea judiciară competentă. Orice măsură dispusă trebuie să fie proporţională cu natura, gravitatea, recurenţa şi durata încălcării, fără a restricţiona în mod nejustificat accesul destinatarilor serviciului în cauză la informaţii legale.
Restricţionarea accesului se face pe o perioadă de patru săptămâni, sub rezerva posibilităţii ca, prin ordinul său, autoritatea judiciară competentă să permită coordonatorului serviciilor digitale să prelungească perioada respectivă cu perioade suplimentare având aceeaşi durată, în limita unui număr maxim de prelungiri stabilit de autoritatea judiciară respectivă. Coordonatorul serviciilor digitale prelungeşte perioada numai în cazul în care, după luarea în considerare a drepturilor şi intereselor tuturor părţilor afectate de restricţia respectivă şi toate circumstanţele relevante, inclusiv orice informaţie pe care furnizorul de servicii intermediare, destinatarul sau destinatarii şi orice alt terţ care a demonstrat un interes legitim i-o poate furniza, coordonatorul serviciilor digitale consideră că au fost îndeplinite ambele condiţii de mai jos:
(a)furnizorul de servicii intermediare nu a luat măsurile necesare pentru a pune capăt încălcării;
(b)restricţia temporară nu restricţionează în mod nejustificat accesul destinatarilor serviciului la informaţii legale, având în vedere numărul destinatarilor afectaţi şi existenţa unor alternative adecvate şi uşor accesibile.
În cazul în care coordonatorul serviciilor digitale consideră că au fost îndeplinite condiţiile prevăzute la al treilea paragraf literele (a) şi (b), dar nu mai poate prelungi perioada în temeiul celui de al treilea paragraf, coordonatorul serviciilor digitale transmite o nouă solicitare autorităţii judiciare competente, astfel cum se menţionează la primul paragraf litera (b).
(4)Competenţele enumerate la alineatele (1), (2) şi (3) nu aduc atingere secţiunii 3.
(5)Măsurile luate de coordonatorii serviciilor digitale în exercitarea competenţelor lor enumerate la alineatele (1), (2) şi (3) trebuie să fie eficace, cu efect de descurajare şi proporţionale, ţinând seama în special de natura, gravitatea, recurenţa şi durata încălcării sau a presupusei încălcări la care se referă măsurile respective, precum şi de capacitatea economică, tehnică şi operaţională a furnizorului de servicii intermediare în cauză, dacă este cazul.
(6)Statele membre stabilesc norme şi proceduri specifice pentru exercitarea competenţelor prevăzute la alineatele (1), (2) şi (3) şi se asigură că orice exercitare a competenţelor respective face obiectul unor garanţii adecvate prevăzute în dreptul intern aplicabil, cu respectarea Cartei şi a principiilor generale ale dreptului Uniunii. În special, măsurile respective pot fi luate numai în conformitate cu dreptul la respectarea vieţii private şi cu dreptul la apărare, inclusiv cu dreptul de a fi ascultat şi dreptul de acces la dosar, şi sub rezerva dreptului tuturor părţilor afectate la o cale de atac eficace.
Art. 52: Sancţiuni
(1)Statele membre adoptă normele privind sancţiunile care se aplică în cazul nerespectării prezentului regulament de către furnizorii de servicii intermediare din sfera lor de competenţă şi iau toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora în conformitate cu articolul 51.
(2)Sancţiunile trebuie să fie eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare. Statele membre notifică Comisiei normele şi măsurile respective şi îi comunică acesteia, fără întârziere, orice modificare ulterioară a acestora.
(3)Statele membre se asigură că cuantumul maxim al amenzilor care pot fi impuse pentru nerespectarea unei obligaţii prevăzute în prezentul regulament este de 6 % din cifra de afaceri anuală la nivel mondial înregistrată în exerciţiul financiar precedent de furnizorul de servicii intermediare în cauză. Statele membre se asigură că cuantumul maxim al amenzii care poate fi impusă pentru furnizarea de informaţii incorecte, incomplete sau care induc în eroare, pentru lipsa unui răspuns sau pentru nerectificarea informaţiilor incorecte, incomplete sau care induc în eroare şi pentru refuzul de a se supune unei inspecţii este de 1 % din venitul anual sau din cifra de afaceri anuală la nivel mondial înregistrat(ă) în exerciţiul financiar precedent de furnizorul de servicii intermediare sau de persoana în cauză.
(4)Statele membre se asigură că cuantumul maxim zilnic al unei penalităţi cu titlu cominatoriu este de 5 % din cifra de afaceri zilnică medie la nivel mondial sau din venitul zilnic mediu la nivel mondial înregistrat(ă) în exerciţiul financiar precedent de furnizorul de servicii intermediare în cauză, calculată de la data specificată în decizia în cauză.
Art. 53: Dreptul de a depune o plângere
Destinatarii serviciului, precum şi orice organism, organizaţie sau asociaţie mandatată să exercite în numele lor drepturile conferite de prezentul regulament au dreptul de a depune o plângere împotriva furnizorilor de servicii intermediare, invocând o încălcare a prezentului regulament, la coordonatorul serviciilor digitale din statul membru în care este situat sau stabilit destinatarul serviciului. Coordonatorul serviciilor digitale analizează plângerea şi, dacă este cazul, o transmite coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire, însoţită de un aviz, dacă acest lucru este considerat oportun. În cazul în care plângerea intră în sfera de responsabilitate a unei alte autorităţi competente din statul său membru, coordonatorul serviciilor digitale care primeşte plângerea o transmite autorităţii respective. În cursul acestor proceduri, ambele părţi au dreptul să fie audiate şi să primească informaţii adecvate despre stadiul plângerii, în conformitate cu dreptul intern.
Art. 54: Despăgubiri
Destinatarii serviciului au dreptul să solicite furnizorilor de servicii intermediare, în conformitate cu dreptul Uniunii şi cu dreptul intern, despăgubiri pentru orice daune sau pierderi suferite ca urmare a încălcării de către furnizorii respectivi a obligaţiilor care le revin în temeiul prezentului regulament.
Art. 55: Rapoarte de activitate
(1)Coordonatorii serviciilor digitale întocmesc rapoarte anuale cu privire la activităţile lor desfăşurate în temeiul prezentului regulament, în care includ numărul de plângeri primite în temeiul articolului 53 şi o prezentare generală a acţiunilor întreprinse în urma acestora. Coordonatorii serviciilor digitale pun rapoartele anuale la dispoziţia publicului într-un format care poate fi citit automat, sub rezerva normelor aplicabile privind confidenţialitatea informaţiilor în temeiul articolului 84, şi le transmit Comisiei şi comitetului.
(2)Raportul anual include, de asemenea, următoarele informaţii:
a)numărul şi obiectul ordinelor de a acţiona împotriva conţinutului ilegal şi ale ordinelor de a furniza informaţii emise în conformitate cu articolele 9 şi 10 de către orice autoritate judiciară sau administrativă naţională a statului membru al coordonatorului serviciilor digitale în cauză;
b)acţiunile întreprinse pentru a da curs ordinelor respective, astfel cum au fost comunicate coordonatorului serviciilor digitale în temeiul articolelor 9 şi 10.
(3)În cazul în care un stat membru a desemnat mai multe autorităţi competente în temeiul articolului 49, acesta se asigură că coordonatorul serviciilor digitale întocmeşte un raport unic referitor la activităţile tuturor autorităţilor competente şi că coordonatorul serviciilor digitale primeşte toate informaţiile relevante şi sprijinul necesar în acest scop din partea celorlalte autorităţi competente în cauză.
Art. 56: Competenţe
(1)Statul membru în care se află locul principal de stabilire al furnizorului de servicii intermediare are competenţa exclusivă de a supraveghea şi a asigura respectarea prezentului regulament, cu excepţia competenţelor prevăzute la alineatele (2), (3) şi (4).
(2)Comisia are competenţa exclusivă de a supraveghea şi a asigura respectarea capitolului III secţiunea 5.
(3)Pe lângă competenţele prevăzute în capitolul III secţiunea 5, Comisia are competenţa de a supraveghea şi a asigura respectarea prezentului regulament în ceea ce priveşte furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari.
(4)În cazul în care Comisia nu a iniţiat proceduri pentru aceeaşi încălcare, statul membru în care se află locul principal de stabilire al furnizorului unei platforme online foarte mari sau al unui motor de căutare online foarte mare are competenţa de a supraveghea şi de a asigura respectarea obligaţiilor prevăzute în prezentul regulament, altele decât cele prevăzute în capitolul III secţiunea 5, în ceea ce priveşte furnizorii respectivi.
(5)Statele membre şi Comisia supraveghează şi asigură respectarea prezentului regulament în strânsă cooperare.
(6)În cazul în care un furnizor de servicii intermediare nu este stabilit în Uniune, competenţa de a supraveghea şi de a asigura respectarea obligaţiilor relevante din prezentul regulament revine statului membru în care îşi are reşedinţa sau este stabilit reprezentantul său legal sau Comisiei, după caz, în conformitate cu alineatele (1) şi (4) de la prezentul articol.
(7)În cazul în care un furnizor de servicii intermediare nu numeşte un reprezentant legal în conformitate cu articolul 13, toate statele membre şi, în cazul unui furnizor al unei platforme online foarte mari sau al unui motor de căutare online foarte mare, Comisia au competenţa de a supraveghea şi a asigura respectarea normelor în conformitate cu prezentul articol.
În cazul în care un coordonator al serviciilor digitale intenţionează să îşi exercite competenţele în temeiul prezentului alineat, acesta notifică toţi ceilalţi coordonatori ai serviciilor digitale şi Comisia şi se asigură că sunt respectate garanţiile aplicabile prevăzute de Cartă, în special pentru a evita ca acelaşi comportament să fie sancţionat de mai multe ori pentru încălcarea obligaţiilor prevăzute în prezentul regulament. În cazul în care intenţionează să îşi exercite competenţele în temeiul prezentului alineat, Comisia informează toţi ceilalţi coordonatori ai serviciilor digitale în acest sens. În urma notificării în temeiul prezentului alineat, alte state membre nu iniţiază proceduri pentru acelaşi comportament ca cel menţionat în notificare.
Art. 57: Asistenţa reciprocă
(1)Coordonatorii serviciilor digitale şi Comisia cooperează strâns şi îşi oferă reciproc asistenţă în vederea aplicării prezentului regulament în mod coerent şi eficient. Asistenţa reciprocă include, în special, schimbul de informaţii în conformitate cu prezentul articol şi obligaţia coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire de a informa toţi coordonatorii serviciilor digitale din ţările de destinaţie, comitetul şi Comisia cu privire la deschiderea unei investigaţii şi la intenţia de a lua o decizie finală, inclusiv evaluarea sa, cu privire la un anumit furnizor de servicii intermediare.
(2)În scopul unei investigaţii, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire poate solicita altor coordonatori ai serviciilor digitale să furnizeze informaţii specifice pe care le deţin cu privire la un anumit furnizor de servicii intermediare sau să îşi exercite competenţele de investigare menţionate la articolul 51 alineatul (1) în ceea ce priveşte informaţii specifice localizate în statul lor membru. După caz, coordonatorul serviciilor digitale care primeşte solicitarea poate implica alte autorităţi competente sau alte autorităţi publice din statul membru în cauză.
(3)Coordonatorul serviciilor digitale care primeşte solicitarea în temeiul alineatului (2) dă curs solicitării respective şi îl informează pe coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire cu privire la măsurile luate, fără întârzieri nejustificate şi în termen de cel mult două luni de la primirea acesteia, cu excepţia cazului în care:
a)sfera sau obiectul solicitării este insuficient precizată sau justificată ori este disproporţionată având în vedere scopurile investigaţiei; sau
b)nici coordonatorul serviciilor digitale, nici altă autoritate competentă sau altă autoritate publică din statul membru respectiv nu se află în posesia informaţiilor solicitate şi nici nu pot avea acces la acestea; sau
c)solicitarea nu poate fi respectată fără a încălca dreptul Uniunii sau dreptul intern.
Coordonatorul serviciilor digitale care primeşte solicitarea îşi justifică refuzul prin transmiterea unui răspuns motivat, în termenul prevăzut la primul paragraf.
Art. 58: Cooperarea transfrontalieră dintre coordonatorii serviciilor digitale
(1)Cu excepţia cazului în care Comisia a iniţiat o investigaţie pentru aceeaşi presupusă încălcare, în cazul în care un coordonator al serviciilor digitale din ţara de destinaţie are motive să suspecteze că un furnizor al unui serviciu intermediar a săvârşit o încălcare a prezentului regulament care îi afectează în mod negativ pe destinatarii serviciului din statul membru al coordonatorului serviciilor digitale, acesta îi poate solicita coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire să analizeze chestiunea şi să ia măsurile de investigare şi de asigurare a respectării normelor necesare pentru a asigura respectarea prezentului regulament.
(2)Cu excepţia cazului în care Comisia a iniţiat o investigaţie pentru aceeaşi presupusă încălcare, la cererea a cel puţin trei coordonatori ai serviciilor digitale din ţările de destinaţie, care au motive să suspecteze că un furnizor specific de servicii intermediare a săvârşit o încălcare a prezentului regulament care îi afectează în mod negativ pe destinatarii serviciului din statul lor membru, comitetul poate solicita coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire să analizeze chestiunea şi să ia măsurile de investigare şi de asigurare a respectării normelor necesare pentru a asigura respectarea prezentului regulament.
(3)Solicitarea formulată în temeiul alineatului (1) sau (2) se motivează în mod corespunzător şi indică cel puţin:
a)punctul de contact al furnizorului de servicii intermediare în cauză, prevăzut la articolul 11;
b)o descriere a faptelor relevante, a dispoziţiilor vizate din prezentul regulament şi a motivelor pentru care coordonatorul serviciilor digitale care a transmis solicitarea sau comitetul suspectează că furnizorul a încălcat prezentul regulament, inclusiv descrierea efectelor negative ale presupusei încălcări;
c)orice alte informaţii pe care coordonatorul serviciilor digitale care a transmis solicitarea sau comitetul le consideră relevante, inclusiv, după caz, informaţii colectate din proprie iniţiativă sau sugestii privind măsuri specifice de investigare sau de asigurare a respectării legii care trebuie luate, inclusiv măsuri provizorii.
(4)Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire ţine seama în cea mai mare măsură posibilă de solicitarea sau recomandarea formulată în temeiul alineatului (1) sau (2) de la prezentul articol. În cazul în care consideră că nu dispune de suficiente informaţii pentru a da curs solicitării şi are motive să considere că coordonatorul serviciilor digitale care a trimis solicitarea sau comitetul ar putea furniza informaţii suplimentare, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire poate fie să solicite aceste informaţii în conformitate cu articolul 57, fie, ca alternativă, să iniţieze o investigaţie comună în temeiul articolului 60 alineatul (1) în care să fie implicat cel puţin coordonatorul serviciilor digitale solicitant. Termenul prevăzut la alineatul (5) de la prezentul articol se suspendă până la furnizarea informaţiilor suplimentare respective sau până la refuzarea invitaţiei de a participa la investigaţia comună.
(5)Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire transmite coordonatorului serviciilor digitale care a transmis solicitarea şi comitetului, fără întârzieri nejustificate şi, în orice caz, în decurs de cel mult două luni de la primirea solicitării în temeiul alineatului (1) sau (2), evaluarea cu privire la încălcarea suspectată, însoţită de o explicaţie privind eventualele măsuri de investigare sau de asigurare a respectării normelor luate sau avute în vedere în legătură cu evaluarea respectivă în scopul de a asigura respectarea prezentului regulament.
Art. 59: Sesizarea Comisiei
(1)În absenţa unei comunicări în termenul prevăzut la articolul 58 alineatul (5) sau în cazul unui dezacord al comitetului cu evaluarea sau măsurile luate sau avute în vedere în temeiul articolului 58 alineatul (5) sau în cazurile menţionate la articolul 60 alineatul (3), comitetul poate sesiza Comisia, furnizând toate informaţiile relevante. Informaţiile respective includ cel puţin solicitarea sau recomandarea trimisă coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire, evaluarea efectuată de respectivul coordonator al serviciilor digitale, motivele dezacordului şi orice informaţie suplimentară care justifică sesizarea.
(2)Comisia analizează chestiunea în termen de două luni de la data la care a fost sesizată în temeiul alineatului (1), după consultarea coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire.
(3)În cazul în care, în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol, Comisia consideră că evaluarea efectuată sau măsurile de investigare sau de asigurare a respectării normelor luate sau avute în vedere în temeiul articolului 58 alineatul (5) sunt insuficiente pentru a asigura în mod efectiv respectarea acestuia sau sunt incompatibile în alt mod cu prezentul regulament, aceasta comunică opinia sa coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire şi comitetului şi solicită coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire să revizuiască chestiunea.
Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire ia măsurile de investigare sau de asigurare a respectării normelor necesare pentru a asigura respectarea prezentului regulament, ţinând seama în cea mai mare măsură posibilă de opinia şi de cererea de reexaminare din partea Comisiei. Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire informează Comisia, precum şi coordonatorul serviciilor digitale solicitant sau comitetul care a luat măsuri în temeiul articolului 58 alineatul (1) sau (2) cu privire la măsurile luate, în termen de două luni de la cererea de reexaminare.
Art. 60: Investigaţii comune
(1)Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire poate lansa şi conduce investigaţii comune cu participarea unuia sau mai multor coordonatori ai serviciilor digitale implicaţi:
a)din proprie iniţiativă, pentru a investiga o presupusă încălcare a prezentului regulament de către un anumit furnizor de servicii intermediare în mai multe state membre; sau
b)la recomandarea comitetului, acţionând la cererea a cel puţin trei coordonatori ai serviciilor digitale, care invocă, pe baza unei suspiciuni rezonabile, existenţa unei încălcări a prezentului regulament de către un anumit furnizor de servicii intermediare care îi afectează pe destinatarii serviciului din statele lor membre.
(2)Orice coordonator al serviciilor digitale care demonstrează un interes legitim de a participa la o investigaţie comună în temeiul alineatului (1) poate solicita să facă acest lucru. Investigaţia comună se încheie în termen de trei luni de la data deschiderii sale, cu excepţia cazului în care participanţii convin altfel.
Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire comunică poziţia sa preliminară cu privire la presupusa încălcare în termen de cel mult o lună de la expirarea termenului menţionat la primul paragraf tuturor coordonatorilor serviciilor digitale, Comisiei şi comitetului. Poziţia preliminară ţine seama de opiniile tuturor celorlalţi coordonatori ai serviciilor digitale care participă la investigaţia comună. După caz, respectiva poziţie preliminară stabileşte, de asemenea, măsurile de asigurare a respectării normelor avute în vedere.
(3)Comitetul poate sesiza Comisia în temeiul articolului 59, în cazul în care:
a)coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire nu şi-a comunicat poziţia preliminară în termenul prevăzut la alineatul (2);
b)comitetul este în dezacord substanţial cu poziţia preliminară comunicată de coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire; sau
c)coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire nu a iniţiat în mod prompt investigaţia comună în urma recomandării comitetului în temeiul alineatului (1) litera (b).
(4)Pe parcursul desfăşurării investigaţiei comune, coordonatorii serviciilor digitale participanţi cooperează cu bună credinţă, ţinând seama, după caz, de indicaţiile coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire şi de recomandarea comitetului. Coordonatorii serviciilor digitale din ţara de destinaţie care participă la investigaţia comună au dreptul, la cererea coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire sau după consultarea acestuia, să îşi exercite competenţele de investigare menţionate la articolul 51 alineatul (1) cu privire la furnizorii de servicii intermediare vizaţi de presupusa încălcare, în ceea ce priveşte informaţiile şi incintele situate pe teritoriul lor.
Art. 61: Comitetul european pentru servicii digitale
(1)Se înfiinţează un grup consultativ independent al coordonatorilor serviciilor digitale cu atribuţii în materie de supraveghere a furnizorilor de servicii intermediare, denumit "Comitetul european pentru servicii digitale" ("comitetul").
(2)Comitetul le furnizează consiliere coordonatorilor serviciilor digitale şi Comisiei în conformitate cu prezentul regulament, în vederea îndeplinirii următoarelor obiective:
a)să contribuie la aplicarea consecventă a prezentului regulament şi la cooperarea eficace dintre coordonatorii serviciilor digitale şi Comisie în ceea ce priveşte aspectele reglementate de prezentul regulament;
b)să coordoneze şi să contribuie la orientările şi analizele Comisiei şi ale coordonatorilor serviciilor digitale, precum şi ale altor autorităţi competente, referitoare la problemele emergente din cadrul pieţei interne în ceea ce priveşte aspectele reglementate de prezentul regulament;
c)să le acorde asistenţă coordonatorilor serviciilor digitale şi Comisiei la supravegherea platformelor online foarte mari.
Art. 62: Structura comitetului
(1)Comitetul este format din coordonatorii serviciilor digitale, care sunt reprezentaţi de înalţi funcţionari. Nedesemnarea de către unul sau mai multe dintre statele membre a unui coordonator al serviciilor digitale nu împiedică executarea de către comitet a sarcinilor care îi revin în temeiul prezentului regulament. În cazul în care se prevede astfel în dreptul intern, la comitet pot participa, alături de coordonatorul serviciilor digitale, şi alte autorităţi competente cărora li s-au încredinţat responsabilităţi operaţionale specifice în ceea ce priveşte aplicarea şi asigurarea respectării prezentului regulament. La reuniuni pot fi invitate şi alte autorităţi naţionale în cazul în care chestiunile discutate le privesc.
(2)Comitetul este prezidat de Comisie. Comisia convoacă reuniunile şi pregăteşte ordinea de zi în conformitate cu sarcinile care revin comitetului în temeiul prezentului regulament şi în concordanţă cu regulamentul său de procedură. Atunci când comitetului i se solicită să adopte o recomandare în temeiul prezentului regulament, acesta pune imediat solicitarea la dispoziţia altor coordonatori ai serviciilor digitale, prin intermediul sistemului de schimb de informaţii prevăzut la articolul 85.
(3)Fiecare stat membru dispune de un vot. Comisia nu are drept de vot.
La adoptarea deciziilor, comitetul hotărăşte cu majoritate simplă. Atunci când adoptă o recomandare adresată Comisiei astfel cum se menţionează la articolul 36 alineatul (1) primul paragraf, comitetul votează în termen de 48 de ore de la solicitarea preşedintelui comitetului.
(4)Comisia furnizează sprijin administrativ şi analitic pentru activităţile desfăşurate de comitet în temeiul prezentului regulament.
(5)Comitetul poate invita experţi şi observatori să participe la reuniunile sale şi poate coopera cu alte organe, oficii, agenţii şi grupuri consultative ale Uniunii, precum şi cu experţi externi, după caz. Comitetul pune la dispoziţia publicului rezultatele acestei cooperări.
(6)Comitetul poate consulta părţile interesate şi face publice rezultatele unor astfel de consultări.
(7)Comitetul îşi adoptă regulamentul de procedură după ce a obţinut aprobarea Comisiei.
Art. 63: Sarcinile comitetului
(1)În cazul în care sunt necesare pentru îndeplinirea obiectivelor prevăzute la articolul 61 alineatul (2), comitetul îndeplineşte, în special, următoarele sarcini:
a)sprijină coordonarea investigaţiilor comune;
b)sprijină autorităţile competente în analizarea rapoartelor şi a rezultatelor auditurilor desfăşurate cu privire la platformele online foarte mari sau la motoarele de căutare online foarte mari, a căror transmitere este prevăzută de prezentul regulament;
c)emite avize şi recomandări destinate coordonatorilor serviciilor digitale sau le furnizează consiliere în conformitate cu prezentul regulament, ţinând seama în special de libertatea de a presta servicii a furnizorilor de servicii intermediare;
d)consiliază Comisia cu privire la măsurile menţionate la articolul 66 şi adoptă avize cu privire la platformele online foarte mari sau la motoarele de căutare online foarte mari, în conformitate cu prezentul regulament;
e)sprijină şi promovează elaborarea şi punerea în aplicare a standardelor, orientărilor, rapoartelor, modelelor şi codurilor de conduită europene, în cooperare cu părţile interesate relevante, astfel cum se prevede în prezentul regulament, inclusiv prin emiterea de avize sau recomandări cu privire la aspecte legate de articolul 44, precum şi identificarea problemelor emergente în legătură cu aspectele reglementate de prezentul regulament.
(2)Coordonatorii serviciilor digitale şi, după caz, alte autorităţi competente care nu dau curs avizelor, solicitărilor sau recomandărilor adoptate de comitet care le sunt adresate prezintă motivele pentru care au ales să nu dea curs respectivelor acte, inclusiv o explicaţie cu privire la investigaţiile, acţiunile şi măsurile pe care le-au pus în aplicare, în cadrul rapoartelor lor publicate în temeiul prezentului regulament sau al deciziilor lor relevante, după caz.
Art. 64: Dezvoltarea cunoştinţelor de specialitate şi a capacităţilor
(1)Comisia, în cooperare cu coordonatorii serviciilor digitale şi cu comitetul, dezvoltă cunoştinţele de specialitate şi capacităţile la nivelul Uniunii, inclusiv, după caz, prin detaşarea personalului statelor membre.
(2)În plus, Comisia, în cooperare cu coordonatorii serviciilor digitale şi cu comitetul, coordonează evaluarea problemelor sistemice şi emergente din întreaga Uniune în ceea ce priveşte platformele online foarte mari sau motoarele de căutare online foarte mari în legătură cu aspectele vizate de prezentul regulament.
(3)Comisia poate solicita coordonatorilor serviciilor digitale, comitetului şi altor organe, oficii şi agenţii ale Uniunii care deţin cunoştinţele de specialitate relevante să sprijine evaluarea problemelor sistemice şi emergente din întreaga Uniune în temeiul prezentului regulament.
(4)Statele membre cooperează cu Comisia în special prin intermediul coordonatorilor lor ai serviciilor digitale şi al altor autorităţi competente, după caz, inclusiv prin punerea la dispoziţie a cunoştinţelor de specialitate şi capacităţilor acestora.
Art. 65: Asigurarea respectării obligaţiilor furnizorilor de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari
(1)În scopul de a investiga respectarea de către furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari a obligaţiilor prevăzute în prezentul regulament, Comisia poate exercita competenţele de investigare prevăzute în prezenta secţiune chiar înainte de a iniţia proceduri în temeiul articolului 66 alineatul (2). Comisia poate exercita competenţele respective din proprie iniţiativă sau în urma unei cereri formulate în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol.
(2)În cazul în care un coordonator al serviciilor digitale are motive să suspecteze că un furnizor al unei platformei online foarte mari sau al unui motor de căutare online foarte mare a încălcat dispoziţiile capitolului III secţiunea 5 sau a încălcat în mod sistemic oricare dintre dispoziţiile prezentului regulament, afectându-i în mod grav pe destinatarii serviciului din statul său membru, acesta poate transmite Comisiei, prin sistemul de schimb de informaţii menţionat la articolul 85, o solicitare de analizare a chestiunii.
(3)Solicitarea formulată în temeiul alineatului (2) se motivează în mod corespunzător şi indică cel puţin:
a)punctul de contact al furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză, prevăzut la articolul 11;
b)o descriere a faptelor relevante, a dispoziţiilor vizate din prezentul regulament şi a motivelor pentru care coordonatorul serviciilor digitale care a transmis solicitarea suspectează că furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză a încălcat prezentul regulament, inclusiv o descriere a faptelor care demonstrează caracterul sistemic al presupusei încălcări;
c)orice alte informaţii pe care coordonatorul serviciilor digitale care a transmis solicitarea le consideră relevante, inclusiv, după caz, informaţii colectate din proprie iniţiativă.
Art. 66: Iniţierea procedurilor de către Comisie şi cooperarea în cadrul investigaţiei
(1)Comisia poate iniţia proceduri în vederea eventualei adoptări a unor decizii în temeiul articolelor 73 şi 74 cu privire la comportamentul în cauză al furnizorului platformei online foarte mari sau motorului de căutare online foarte mare pe care Comisia îl suspectează că a încălcat oricare dintre dispoziţiile prezentului regulament.
(2)În cazul în care decide să iniţieze proceduri în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol, Comisia transmite o notificare în acest sens tuturor coordonatorilor serviciilor digitale şi comitetului prin intermediul sistemului de schimb de informaţii menţionat la articolul 85, precum şi furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză.
Coordonatorii serviciilor digitale transmit Comisiei, fără întârzieri nejustificate după ce au fost informaţi cu privire la iniţierea procedurilor, orice informaţii pe care le deţin cu privire la încălcarea în cauză.
Iniţierea procedurilor în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol de către Comisie degrevează coordonatorul serviciilor digitale sau orice autoritate competentă, după caz, de competenţa sa de a supraveghea şi de a asigura respectarea normelor prevăzute în prezentul regulament în temeiul articolului 56 alineatul (4).
(3)În exercitarea competenţelor sale de investigare în temeiul prezentului regulament, Comisia poate solicita sprijinul individual sau comun al oricărui coordonator al serviciilor digitale vizat de presupusa încălcare, inclusiv al coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire. Coordonatorii serviciilor digitale care au primit o astfel de solicitare şi, în cazul în care este implicată de coordonatorul serviciilor digitale, orice altă autoritate competentă cooperează în mod loial şi în timp util cu Comisia şi au dreptul de a-şi exercita competenţele de investigare menţionate la articolul 51 alineatul (1) în ceea ce priveşte furnizorul de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari în cauză, în legătură cu informaţiile, persoanele şi sediile situate pe teritoriul statului lor membru şi în conformitate cu solicitarea.
(4)Comisia furnizează coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire şi comitetului toate informaţiile relevante cu privire la exercitarea competenţelor menţionate la articolele 67-72 şi la constatările sale preliminare menţionate la articolul 79 alineatul (1). Comitetul transmite Comisiei opinia sa cu privire la constatările preliminare respective în termenul stabilit în temeiul articolului 79 alineatul (2). În decizia sa, Comisia ţine seama în cea mai mare măsură posibilă de orice opinie a comitetului.
Art. 67: Solicitări de informaţii
(1)Pentru a-şi îndeplini sarcinile care îi sunt atribuite în temeiul prezentei secţiuni, Comisia poate solicita, printr-o simplă cerere sau printr-o decizie, furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză, precum şi oricărei alte persoane fizice sau juridice care acţionează în scopuri legate de activitatea sa comercială, economică, meşteşugărească sau profesională şi care ar putea, în mod rezonabil, să aibă cunoştinţă de informaţii referitoare la presupusa încălcare, inclusiv organizaţiilor care efectuează auditurile menţionate la articolul 37 şi la articolul 75 alineatul (2), să furnizeze aceste informaţii într-un termen rezonabil.
(2)Atunci când transmite o cerere simplă de informaţii furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză ori unei alte persoane menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, Comisia menţionează temeiul juridic şi scopul cererii, precizează care sunt informaţiile solicitate şi stabileşte termenul în care trebuie furnizate informaţiile, precum şi amenzile prevăzute la articolul 74 pentru furnizarea de informaţii incorecte, incomplete sau care induc în eroare.
(3)Atunci când solicită printr-o decizie furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză ori unei alte persoane menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol să furnizeze informaţii, Comisia menţionează temeiul juridic şi scopul solicitării, precizează care sunt informaţiile solicitate şi stabileşte termenul în care trebuie furnizate informaţiile. Comisia indică, de asemenea, amenzile prevăzute la articolul 74 şi indică sau impune penalităţile cu titlu cominatoriu prevăzute la articolul 76. De asemenea, aceasta indică dreptul de a ataca decizia la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.
(4)Furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari în cauză ori o altă persoană menţionată la alineatul (1) sau reprezentanţii acestora şi, în cazul persoanelor juridice, întreprinderile sau societăţile ori, în cazul în care acestea nu au personalitate juridică, persoanele autorizate prin lege sau prin statut să le reprezinte furnizează informaţiile solicitate în numele furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză sau al altei persoane menţionate la alineatul (1). Avocaţii autorizaţi în mod corespunzător să acţioneze pot furniza informaţiile în numele clienţilor lor. Aceştia din urmă au în continuare întreaga responsabilitate în cazul în care informaţiile furnizate sunt incomplete, incorecte sau care induc în eroare.
(5)La cererea Comisiei, coordonatorii serviciilor digitale şi celelalte autorităţi competente îi furnizează acesteia toate informaţiile necesare pentru ca aceasta să îşi poată îndeplini îndatoririle care i-au fost atribuite în conformitate cu prezenta secţiune.
(6)Comisia, fără întârzieri nejustificate, după ce a trimis cererea simplă sau decizia menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol, transmite o copie a acesteia coordonatorilor serviciilor digitale, prin intermediul sistemului de schimb de informaţii menţionat la articolul 85.
Art. 68: Competenţa de a desfăşura interviuri şi de a lua declaraţii
(1)Pentru îndeplinirea sarcinilor care îi revin în temeiul prezentei secţiuni, Comisia poate să intervieveze orice persoană fizică sau juridică care consimte să fie intervievată, în scopul colectării de informaţii referitoare la obiectul unei investigaţii, în legătură cu presupusa încălcare. Comisia are dreptul de a înregistra astfel de interviuri prin mijloace tehnice adecvate.
(2)În cazul în care interviul menţionat la alineatul (1) se desfăşoară în alte sedii decât cele ale Comisiei, Comisia informează coordonatorul serviciilor digitale din statul membru pe teritoriul căruia are loc interviul. Dacă respectivul coordonator al serviciilor digitale solicită acest lucru, funcţionarii săi pot acorda asistenţă funcţionarilor şi celorlalte persoane care îi însoţesc autorizaţi de Comisie să desfăşoare interviul.
Art. 69: Competenţa de a efectua inspecţii
(1)Pentru îndeplinirea sarcinilor care îi revin în temeiul prezentei secţiuni, Comisia poate efectua toate inspecţiile necesare în incintele furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză ori ale altei persoane menţionate la articolul 67 alineatul (1).
(2)Funcţionarii şi celelalte persoane care îi însoţesc autorizaţi de Comisie să efectueze o inspecţie sunt împuterniciţi:
a)să intre în orice sediu, pe orice teren şi în orice mijloc de transport al furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză, ori al celeilalte persoane în cauză;
b)să examineze registrele şi alte documente legate de prestarea serviciului în cauză, indiferent de suportul pe care sunt stocate;
c)să ridice sau să obţină, în orice format, copii sau extrase din astfel de registre sau alte evidenţe;
d)să solicite furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare ori celeilalte persoane în cauză să ofere acces şi explicaţii cu privire la organizarea, funcţionarea, sistemul informatic, algoritmii, tratarea datelor şi practicile sale comerciale şi să înregistreze sau să documenteze explicaţiile oferite;
e)să sigileze orice incinte utilizate în scopuri legate de activitatea comercială, economică, meşteşugărească sau profesională a furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare ori a celeilalte persoane în cauză, precum şi registrele sau alte documente, pe perioada şi în măsura în care este necesar pentru inspecţie;
f)să solicite oricărui reprezentant sau membru al personalului furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare ori al celeilalte persoane în cauză explicaţii cu privire la faptele sau documentele legate de obiectul şi scopul inspecţiei şi să înregistreze răspunsurile;
g)să adreseze întrebări oricărui astfel de reprezentant sau membru al personalului cu privire la obiectul şi scopul inspecţiei şi să înregistreze răspunsurile.
(3)Inspecţiile pot fi efectuate, de asemenea, cu asistenţă din partea auditorilor sau a experţilor numiţi de Comisie în temeiul articolului 72 alineatul (2), precum şi din partea coordonatorului serviciilor digitale sau a altor autorităţi naţionale competente ale statului membru pe teritoriul căruia are loc inspecţia.
(4)În cazul în care registrele şi celelalte evidenţe solicitate privind furnizarea serviciului vizat sunt incomplete sau în cazul în care răspunsurile la întrebările adresate în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol sunt incorecte, incomplete sau care induc în eroare, funcţionarii şi celelalte persoane care îi însoţesc autorizaţi de Comisie să efectueze o inspecţie îşi exercită competenţele pe baza prezentării unei autorizaţii scrise care precizează obiectul şi scopul inspecţiei şi sancţiunile prevăzute la articolele 74 şi 76. În timp util înainte de inspecţie, Comisia informează coordonatorul serviciilor digitale din statul membru pe teritoriul căruia urmează să se desfăşoare inspecţia cu privire la inspecţie.
(5)În cursul inspecţiilor, funcţionarii şi celelalte persoane care îi însoţesc autorizaţi de Comisie, auditorii şi experţii desemnaţi de Comisie, precum şi coordonatorul serviciilor digitale sau alte autorităţi competente ale statului membru pe teritoriul căruia are loc inspecţia pot să solicite furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare ori celeilalte persoane în cauză să furnizeze explicaţii cu privire la organizarea, funcţionarea, sistemul informatic, algoritmii, tratarea datelor şi desfăşurarea activităţilor sale şi să adreseze întrebări personalului-cheie.
(6)Furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare ori cealaltă persoană fizică sau juridică în cauză are obligaţia de a se supune unei inspecţii dispuse printr-o decizie a Comisiei. Decizia indică obiectul şi scopul inspecţiei, stabileşte data la care aceasta începe şi indică sancţiunile prevăzute la articolele 74 şi 76, precum şi dreptul de a ataca decizia la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene. Comisia se consultă cu coordonatorul serviciilor digitale din statul membru pe teritoriul căruia urmează să se desfăşoare inspecţia înainte de a lua decizia respectivă.
(7)Funcţionarii coordonatorului serviciilor digitale din statul membru pe teritoriul căruia urmează să se desfăşoare inspecţia, precum şi alte persoane autorizate sau desemnate de coordonator asistă în mod activ, la cererea respectivului coordonator al serviciilor digitale sau a Comisiei, funcţionarii şi celelalte persoane care îi însoţesc autorizaţi de Comisie în legătură cu inspecţia. În acest scop, aceştia dispun de competenţele enumerate la alineatul (2).
(8)În cazul în care funcţionarii şi celelalte persoane care îi însoţesc autorizaţi de Comisie constată că furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare ori cealaltă persoană în cauză se opune unei inspecţii dispuse în temeiul prezentului articol, statul membru pe teritoriul căruia urmează să se desfăşoare inspecţia, la cererea respectivilor funcţionari sau a celorlalte persoane care îi însoţesc şi în conformitate cu dreptul intern al statului membru, le acordă asistenţa necesară, inclusiv, dacă este cazul în temeiul dreptului intern respectiv, prin măsuri coercitive luate de o autoritate competentă de aplicare a legii, astfel încât să le permită să efectueze inspecţia.
(9)În cazul în care asistenţa prevăzută la alineatul (8) necesită o autorizare din partea unei autorităţi judiciare naţionale în conformitate cu dreptul intern al statului membru în cauză, o astfel de autorizare este solicitată de coordonatorul serviciilor digitale din statul membru respectiv la cererea funcţionarilor şi a celorlalte persoane care îi însoţesc autorizaţi de Comisie. O astfel de autorizare poate fi solicitată şi în mod preventiv.
(10)În cazul în care se solicită autorizarea menţionată la alineatul (9), autoritatea judiciară naţională sesizată verifică dacă decizia Comisiei prin care se dispune inspecţia este autentică şi se asigură că măsurile coercitive preconizate nu sunt nici arbitrare, nici excesive, având în vedere obiectul inspecţiei. Atunci când efectuează o astfel de verificare, autoritatea judiciară naţională poate solicita Comisiei, direct sau prin intermediul coordonatorilor serviciilor digitale din statul membru în cauză, explicaţii detaliate, în special cu privire la motivele pentru care Comisia suspectează o încălcare a prezentului regulament, precum şi cu privire la gravitatea presupusei încălcări şi la natura implicării furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare, ori a celeilalte persoane vizate. Cu toate acestea, autoritatea judiciară naţională nu poate pune la îndoială necesitatea inspecţiei şi nici nu poate solicita informaţii din dosarul Comisiei. Controlul legalităţii deciziei Comisiei se exercită doar de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.
Art. 70: Măsuri provizorii
(1)În contextul procedurilor care pot conduce la adoptarea unei decizii de neconformitate în temeiul articolului 73 alineatul (1), în caz de urgenţă cauzată de riscul unor prejudicii grave pentru destinatarii serviciului, Comisia poate dispune, printr-o decizie, măsuri provizorii împotriva furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză, pe baza constatării prima facie a unei încălcări.
(2)Decizia adoptată în temeiul alineatului (1) se aplică pe o durată determinată şi poate fi reînnoită în măsura în care este necesar şi adecvat.
Art. 71: Angajamente
(1)În cazul în care, în cursul procedurilor desfăşurate în temeiul prezentei secţiuni, furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză se angajează să asigure respectarea dispoziţiilor relevante ale prezentului regulament, Comisia poate, printr-o decizie, să confere angajamentelor respective caracter obligatoriu pentru furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză şi să declare că nu mai există motive pentru a lua măsuri.
(2)Comisia poate, la cerere sau din proprie iniţiativă, să redeschidă procedura:
a)în cazul în care intervine o schimbare semnificativă privind oricare dintre faptele pe care s-a fundamentat decizia;
b)în cazul în care furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză acţionează în contradicţie cu angajamentele asumate; sau
c)în cazul în care decizia s-a întemeiat pe informaţii incomplete, incorecte sau care induc în eroare comunicate de furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză ori de o altă persoană menţionată la articolul 67 alineatul (1).
(3)În cazul în care consideră că angajamentele oferite de furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză nu sunt de natură să asigure respectarea efectivă a dispoziţiilor relevante ale prezentului regulament, Comisia respinge angajamentele respective printr-o decizie motivată atunci când încheie procedurile.
Art. 72: Acţiuni de monitorizare
(1)În scopul îndeplinirii sarcinilor care îi sunt atribuite în temeiul prezentei secţiuni, Comisia poate lua măsurile necesare pentru a monitoriza punerea în aplicare şi respectarea efectivă a prezentului regulament de către furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare. Comisia poate dispune ca furnizorul să ofere acces la bazele sale de date şi la algoritmii săi, precum şi explicaţii referitoare la aceştia. Astfel de acţiuni pot include impunerea unei obligaţii pentru furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare de a păstra toate documentele considerate necesare pentru a evalua punerea în aplicare şi respectarea obligaţiilor în temeiul prezentului regulament.
(2)Acţiunile prevăzute la alineatul (1) pot include numirea unor experţi şi auditori externi independenţi, precum şi a unor experţi şi auditori din partea autorităţilor naţionale competente cu acordul autorităţii vizate, care să acorde asistenţă Comisiei în ceea ce priveşte monitorizarea aplicării efective şi a respectării dispoziţiile relevante din prezentul regulament şi să îi furnizeze acesteia opinii de specialitate sau cunoştinţe specifice.
Art. 73: Neconformitate
(1)Comisia adoptă o decizie de neconformitate în cazul în care constată că furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză nu respectă una sau mai multe dintre următoarele:
a)dispoziţiile relevante din prezentul regulament;
b)măsurile provizorii dispuse în temeiul articolului 70;
c)angajamentele care au devenit obligatorii în temeiul articolului 71.
(2)Înainte de adoptarea deciziei în temeiul alineatului (1), Comisia comunică constatările sale preliminare furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză. În constatările preliminare, Comisia explică măsurile pe care intenţionează să le ia sau pe care consideră că furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză ar trebui să le ia pentru a da curs în mod eficace constatărilor preliminare.
(3)În decizia adoptată în temeiul alineatului (1), Comisia dispune ca furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză să ia măsurile necesare pentru a asigura respectarea deciziei adoptate în temeiul alineatului (1) într-un termen rezonabil menţionat în cuprinsul deciziei şi să furnizeze informaţii cu privire la măsurile pe care furnizorul intenţionează să le ia pentru a se conforma deciziei.
(4)Furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză transmite Comisiei o descriere a măsurilor pe care le-a luat pentru a asigura respectarea deciziei adoptate în temeiul alineatului (1) atunci când aplică aceste măsuri.
(5)În cazul în care constată că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatul (1), Comisia închide investigaţia printr-o decizie. Decizia se aplică imediat.
Art. 74: Amenzi
(1)În decizia menţionată la articolul 73, Comisia poate aplica furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză amenzi care nu depăşesc 6 % din cifra sa de afaceri anuală totală la nivel mondial din exerciţiul financiar precedent în cazul în care constată că furnizorul respectiv, cu intenţie sau din culpă:
a)încalcă dispoziţiile relevante din prezentul regulament;
b)nu respectă o decizie care dispune măsuri provizorii în temeiul articolului 70; sau
c)nu respectă un angajament devenit obligatoriu printr-o decizie adoptată în temeiul articolului 71.
(2)Comisia poate adopta o decizie prin care să aplice furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză ori unei alte persoane fizice sau juridice menţionate la articolul 67 alineatul (1) amenzi care nu depăşesc 1 % din venitul anual total sau din cifra de afaceri anuală totală la nivel mondial din exerciţiul financiar precedent, în cazul în care furnizorul respectiv sau persoana respectivă, cu intenţie sau din culpă:
a)furnizează informaţii incorecte, incomplete sau care induc în eroare ca răspuns la o cerere simplă sau la o cerere prin intermediul unei decizii formulată în temeiul articolului 67;
b)nu răspunde, în termenul stabilit, cererii de informaţii formulate prin intermediul unei decizii;
c)nu rectifică, în termenul stabilit de Comisie, informaţiile incorecte, incomplete sau care induc în eroare furnizate de către un membru al personalului sau nu furnizează ori refuză să furnizeze informaţii complete;
d)refuză să se supună unei inspecţii dispuse în temeiul articolului 69;
e)nu respectă măsurile adoptate de Comisie în temeiul articolului 72; sau
f)nu respectă condiţiile de acces la dosarul Comisiei în temeiul articolului 79 alineatul (4).
(3)Înainte de adoptarea deciziei în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol, Comisia comunică constatările sale preliminare furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză ori unei alte persoane menţionate la articolul 67 alineatul (1).
(4)La stabilirea cuantumului amenzii, Comisia ţine seama de natura, gravitatea, durata şi recurenţa încălcării şi, în cazul amenzilor aplicate în temeiul alineatului (2), de întârzierea cauzată procedurii.
Art. 75: Supravegherea consolidată a măsurilor corective pentru a aborda încălcările obligaţiilor prevăzute în capitolul III secţiunea 5
(1)Atunci când adoptă o decizie în temeiul articolului 73 cu privire la o încălcare de către un furnizor al unei platforme online foarte mari sau al unui motor de căutare online foarte mare a oricăreia dintre dispoziţiile capitolului III secţiunea 5, Comisia utilizează sistemul de supraveghere consolidată prevăzut la prezentul articol. În acest sens, Comisia ţine seama în cea mai mare măsură posibilă de orice aviz emis de comitet în temeiul prezentului articol.
(2)În decizia menţionată la articolul 73, Comisia solicită furnizorului unei platforme online foarte mari sau al unui motor de căutare online foarte mare în cauză să elaboreze şi să comunice coordonatorilor serviciilor digitale, Comisiei şi comitetului, într-un termen rezonabil specificat în decizie, un plan de acţiune care să stabilească măsurile necesare care sunt suficiente pentru a pune capăt încălcării sau pentru a o remedia. Măsurile respective includ angajamentul de a efectua un audit independent în conformitate cu articolul 37 alineatele (3) şi (4) privind punerea în aplicare a celorlalte măsuri şi specifică identitatea auditorilor şi metodologia, calendarul şi acţiunile subsecvente auditului. Măsurile pot include, de asemenea, după caz, angajamentul de a adera la un cod de conduită relevant, astfel cum se prevede la articolul 45.
(3)În termen de o lună de la primirea planului de acţiune, comitetul transmite Comisiei avizul său cu privire la planul respectiv. În termen de o lună de la primirea avizului respectiv, Comisia decide dacă măsurile prevăzute în planul de acţiune sunt suficiente pentru a pune capăt încălcării sau pentru a o remedia şi stabileşte un termen rezonabil pentru punerea sa în aplicare. În decizia respectivă se ţine seama de eventualul angajament de a adera la codurile de conduită relevante. Comisia monitorizează ulterior punerea în aplicare a planului de acţiune. În acest scop, furnizorul unei platforme online foarte mari sau al unui motor de căutare online foarte mare în cauză comunică Comisiei raportul de audit fără întârzieri nejustificate odată ce devine disponibil şi informează Comisia cu privire la măsurile luate pentru punerea în aplicare a planului de acţiune. În cazul în care este necesar pentru o astfel de monitorizare, Comisia poate solicita furnizorului unei platforme online foarte mari sau al unui motor de căutare online foarte mare în cauză să furnizeze informaţii suplimentare într-un termen rezonabil stabilit de Comisie.
Comisia informează comitetul şi coordonatorii serviciilor digitale cu privire la punerea în aplicare a planului de acţiune şi la monitorizarea acestuia.
(4)Comisia poate lua măsurile necesare în conformitate cu prezentul regulament, în special cu articolul 76 alineatul (1) litera (e) şi articolul 82 alineatul (1), în cazul în care:
a)furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză nu furnizează niciun plan de acţiune, raportul de audit, actualizările necesare sau orice alte informaţii suplimentare necesare, în termenul aplicabil;
b)Comisia respinge planul de acţiune propus deoarece consideră că măsurile prevăzute în acesta sunt insuficiente pentru a pune capăt încălcării sau a o remedia; sau
c)Comisia consideră, pe baza raportului de audit, a oricăror actualizări sau informaţii suplimentare furnizate sau a oricăror alte informaţii relevante de care dispune, că punerea în aplicare a planului de acţiune este insuficientă pentru a pune capăt încălcării sau pentru a o remedia.
Art. 76: Penalităţi cu titlu cominatoriu
(1)Comisia poate adopta o decizie prin care să aplice furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză ori unei alte persoane menţionate la articolul 67 alineatul (1), după caz, penalităţi cu titlu cominatoriu care nu depăşesc 5 % din venitul zilnic mediu sau din cifra de afaceri anuală la nivel mondial din exerciţiul financiar precedent pentru fiecare zi de întârziere, calculate de la data stabilită în decizie, pentru a le obliga:
a)să furnizeze informaţii corecte şi complete ca răspuns la o decizie prin care se solicită informaţii în temeiul articolului 67;
b)să se supună unei inspecţii dispuse printr-o decizie adoptată în temeiul articolului 69;
c)să respecte o decizie care dispune măsuri provizorii în temeiul articolului 70 alineatul (1);
d)să îşi respecte angajamentele devenite obligatorii în urma unei decizii adoptate în temeiul articolului 71 alineatul (1);
e)să respecte o decizie adoptată în temeiul articolului 73 alineatul (1), inclusiv, după caz, cerinţele pe care le conţine cu privire la planul de acţiune menţionat la articolul 75.
(2)În cazul în care furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză ori o altă persoană menţionată la articolul 67 alineatul (1) şi-a îndeplinit obligaţia a cărei nerespectare era vizată de penalităţile cu titlu cominatoriu, Comisia poate stabili cuantumul definitiv al penalităţilor cu titlu cominatoriu la o valoare mai mică decât cea prevăzută în decizia iniţială.
Art. 77: Termenul de prescripţie pentru impunerea penalităţilor
(1)Competenţele conferite Comisiei prin articolele 74 şi 76 sunt supuse unui termen de prescripţie de cinci ani.
(2)Prescripţia curge din ziua în care se comite încălcarea. Cu toate acestea, în cazul unor încălcări continue sau repetate, prescripţia începe să curgă din ziua încetării încălcării.
(3)Orice acţiune întreprinsă de Comisie sau de coordonatorul serviciilor digitale al unui stat membru în scopul investigării unei încălcări sau al unor proceduri referitoare la o încălcare întrerupe termenul de prescripţie pentru aplicarea amenzilor sau a penalităţilor cu titlu cominatoriu. Printre acţiunile care întrerup termenul de prescripţie se numără, în special, următoarele:
a)solicitările de informaţii din partea Comisiei sau a unui coordonator al serviciilor digitale;
b)o inspecţie;
c)iniţierea unei proceduri de către Comisie în temeiul articolului 66 alineatul (1).
(4)După fiecare întrerupere începe să curgă o nouă prescripţie. Cu toate acestea, termenul de prescripţie pentru aplicarea amenzilor sau a penalităţilor cu titlu cominatoriu se împlineşte cel târziu în ziua în care s-a scurs o perioadă egală cu dublul termenului de prescripţie fără să se fi aplicat o amendă sau penalităţi cu titlu cominatoriu de către Comisie. Perioada respectivă se prelungeşte cu perioada în care termenul de prescripţie a fost suspendat în temeiul alineatului (5).
(5)Termenul de prescripţie pentru aplicarea amenzilor sau a penalităţilor cu titlu cominatoriu se suspendă pe durata în care decizia Comisiei face obiectul unor acţiuni pendinte la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.
Art. 78: Termenul de prescripţie pentru executarea sancţiunilor
(1)Competenţa Comisiei de a pune în aplicare deciziile luate în temeiul articolelor 74 şi 76 este supusă unui termen de prescripţie de cinci ani.
(2)Prescripţia începe să curgă de la data la care decizia devine definitivă.
(3)Termenul de prescripţie pentru executarea sancţiunilor se întrerupe:
a)prin notificarea unei decizii de modificare a cuantumului iniţial al amenzii sau al penalităţilor cu titlu cominatoriu sau de refuzare a unei cereri de modificare;
b)prin orice act al Comisiei sau al unui stat membru care acţionează la cererea Comisiei ce vizează executarea silită a amenzii sau a penalităţilor cu titlu cominatoriu.
(4)După fiecare întrerupere începe să curgă o nouă prescripţie.
(5)Termenul de prescripţie pentru executarea sancţiunilor se suspendă pe perioada în care:
a)se acordă timp pentru efectuarea plăţii;
b)se suspendă executarea plăţii în temeiul unei hotărâri a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene sau a unei instanţe naţionale.
Art. 79: Dreptul de a fi ascultat şi dreptul de acces la dosar
(1)Înainte de a adopta o decizie în temeiul articolului 73 alineatul (1), al articolului 74 sau al articolului 76, Comisia acordă furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză ori unei alte persoane menţionate la articolul 67 alineatul (1) posibilitatea de a fi ascultat(ă) cu privire la:
a)constatările preliminare ale Comisiei, inclusiv cu privire la orice chestiune referitor la care Comisia a ridicat obiecţii; şi
b)măsurile pe care Comisia ar putea intenţiona să le adopte având în vedere constatările preliminare menţionate la litera (a).
(2)Furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză ori o altă persoană menţionată la articolul 67 alineatul (1) îşi poate prezenta observaţiile cu privire la constatările preliminare ale Comisiei într-un termen rezonabil stabilit de Comisie în constatările sale preliminare, care nu poate fi mai mic de 14 zile.
(3)Comisia îşi fundamentează deciziile numai pe obiecţiile cu privire la care părţile în cauză au putut prezenta observaţii.
(4)Dreptul la apărare al părţilor în cauză este pe deplin respectat în cadrul procedurilor. Acestea au dreptul de a avea acces la dosarul Comisiei în condiţiile unei divulgări negociate, sub rezerva interesului legitim al furnizorului platformei online foarte mari sau motorului de căutare online foarte mare ori al unei alte persoane în cauză de a-şi proteja secretele profesionale. Comisia are competenţa de a adopta decizii care stabilesc aceste condiţii de divulgare în cazul unui dezacord între părţi. Dreptul de acces la dosarul Comisiei nu include accesul la informaţiile confidenţiale şi la documentele interne ale Comisiei, ale comitetului, ale coordonatorilor serviciilor digitale, ale altor autorităţi competente sau ale altor autorităţi publice ale statelor membre. În special, dreptul de acces nu include accesul la corespondenţa dintre Comisie şi autorităţile respective. Nicio dispoziţie a prezentului alineat nu împiedică Comisia să divulge şi să utilizeze informaţiile necesare pentru a dovedi o încălcare.
(5)Informaţiile colectate în temeiul articolelor 67, 68 şi 69 se utilizează numai în scopul prezentului regulament.
Art. 80: Publicarea deciziilor
(1)Comisia publică deciziile pe care le adoptă în temeiul articolului 70 alineatul (1), al articolului 71 alineatul (1) şi al articolelor 73-76. Publicarea indică numele părţilor şi conţinutul principal al deciziei, inclusiv orice sancţiuni aplicate.
(2)Publicarea ţine seama de drepturile şi interesele legitime ale furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză, ale oricărei alte persoane menţionate la articolul 67 alineatul (1) şi ale oricăror terţi în ceea ce priveşte protejarea informaţiilor confidenţiale ale acestora.
Art. 81: Controlul efectuat de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
În conformitate cu articolul 261 din TFUE, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene are competenţă de fond în ceea ce priveşte controlul deciziilor prin care Comisia a impus amenzi sau penalităţi cu titlu cominatoriu. Curtea de Justiţie poate elimina, reduce sau mări amenda sau penalitatea cu titlu cominatoriu aplicată.
Art. 82: Cereri de restricţionare a accesului şi cooperarea cu instanţele naţionale
(1)În cazul în care au fost epuizate toate competenţele conferite în temeiul prezentei secţiuni menite să pună capăt încălcării prezentului regulament, iar încălcarea persistă şi cauzează prejudicii grave care nu pot fi evitate prin exercitarea altor competenţe disponibile în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern, Comisia poate solicita coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire a furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză să acţioneze în temeiul articolului 51 alineatul (3).
Înainte de a-i adresa o astfel de solicitare coordonatorului serviciilor digitale, Comisia invită părţile interesate să prezinte observaţii scrise într-un termen care nu poate fi mai mic de 14 zile lucrătoare, descriind măsurile pe care intenţionează să le solicite şi precizând destinatarul sau destinatarii măsurilor respective.
(2)Comisia, acţionând din proprie iniţiativă, poate prezenta observaţii scrise autorităţii judiciare competente menţionate la articolul 51 alineatul (3) dacă acest demers este necesar pentru aplicarea coerentă a prezentului regulament. De asemenea, Comisia poate formula observaţii orale cu permisiunea autorităţii judiciare în cauză.
Exclusiv în scopul pregătirii observaţiilor sale, Comisia poate solicita autorităţii judiciare competente să îi transmită sau să asigure transmiterea oricărui document necesar pentru evaluarea cazului.
(3)Atunci când o instanţă naţională se pronunţă cu privire la o chestiune care face deja obiectul unei decizii adoptate de Comisie în temeiul prezentului regulament, respectiva instanţă naţională nu adoptă nicio decizie contrară deciziei respective a Comisiei. De asemenea, instanţele naţionale evită să adopte decizii care ar putea intra în conflict cu o decizie avută în vedere de Comisie în cadrul unei proceduri iniţiate de aceasta în temeiul prezentului regulament. În acest scop, o instanţă naţională poate evalua dacă este necesar să îşi suspende procedura. Acest lucru nu aduce atingere articolului 267 din TFUE.
Art. 83: Acte de punere în aplicare legate de intervenţia Comisiei
În ceea ce priveşte intervenţia Comisiei reglementată de prezenta secţiune, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare privind modalităţile practice pentru:
(a)procedurile desfăşurate în temeiul articolelor 69 şi 72;
(b)audierile prevăzute la articolul 79;
(c)divulgarea negociată a informaţiilor prevăzută la articolul 79.
Înainte de adoptarea oricăror măsuri în temeiul primului paragraf de la prezentul articol, Comisia publică un proiect al acestora şi invită toate părţile interesate să-şi prezinte observaţiile în termenul stabilit în proiect, care nu poate fi mai scurt de o lună. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 88.
Art. 84: Secretul profesional
Fără a aduce atingere schimbului şi utilizării informaţiilor menţionate în prezentul capitol, Comisia, comitetul, autorităţile competente ale statelor membre şi funcţionarii, agenţii şi alte persoane care lucrează sub supravegherea acestora şi orice altă persoană fizică sau juridică implicată, inclusiv auditorii şi experţii numiţi în temeiul articolului 72 alineatul (2), nu divulgă informaţiile pe care le-au obţinut sau care au făcut obiectul unui schimb în temeiul prezentului regulament şi care, prin natura lor, fac obiectul obligaţiei de păstrare a secretului profesional.
Art. 85: Sistemul de schimb de informaţii
(1)Comisia instituie şi menţine un sistem fiabil şi securizat de schimb de informaţii menit să sprijine comunicaţiile dintre coordonatorii serviciilor digitale, Comisie şi comitet. Alte autorităţi competente pot primi acces la acest sistem, dacă acest lucru este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în conformitate cu prezentul regulament.
(2)Coordonatorii serviciilor digitale, Comisia şi comitetul utilizează sistemul de schimb de informaţii pentru toate comunicările efectuate în temeiul prezentului regulament.
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care se stabilesc modalităţile practice şi operaţionale de funcţionare a sistemului de schimb de informaţii şi de interoperabilitate a acestuia cu alte sisteme relevante. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 88.
Art. 86: Reprezentare
(1)Fără a aduce atingere Directivei (UE) 2020/1828 sau oricărui alt tip de reprezentare în temeiul dreptului intern, destinatarii serviciilor intermediare au cel puţin dreptul de a mandata un organism, o organizaţie sau o asociaţie să exercite în numele lor drepturile care le sunt conferite de prezentul regulament, cu condiţia ca organismul, organizaţia sau asociaţia să îndeplinească toate condiţiile următoare:
a)îşi desfăşoară activitatea fără scop lucrativ;
b)a fost constituit(ă) în mod corespunzător, în conformitate cu dreptul intern al unui stat membru;
c)printre obiectivele sale statutare se numără un interes legitim de a asigura respectarea prezentului regulament.
(2)Furnizorii de platforme online iau măsurile tehnice şi organizatorice necesare pentru a se asigura că plângerile depuse de organismele, organizaţiile sau asociaţiile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol în numele destinatarilor serviciului prin intermediul mecanismelor menţionate la articolul 20 alineatul (1) sunt prelucrate şi soluţionate cu prioritate şi fără întârzieri nejustificate.
Art. 87: Exercitarea delegării
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolele 24, 33, 37, 40 şi 43 se conferă Comisiei pe o perioadă de cinci ani de la 16 noiembrie 2022. Comisia elaborează un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolele 24, 33, 37, 40 şi 43 poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolelor 24, 33, 37, 40 şi 43 intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de trei luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu trei luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 88: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de un comitet (denumit în continuare "Comitetul pentru servicii digitale"). Respectivul comitet reprezintă un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.