Secţiunea 1 - Autorităţile competente şi coordonatorii naţionali ai serviciilor digitale - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
SECŢIUNEA 1:Autorităţile competente şi coordonatorii naţionali ai serviciilor digitale
Art. 49: Autorităţile competente şi coordonatorii serviciilor digitale
(1)Statele membre desemnează una sau mai multe autorităţi competente ca fiind responsabile cu supravegherea furnizorilor de servicii intermediare şi asigurarea respectării prezentului regulament (denumite în continuare "autorităţile competente").
(2)Statele membre desemnează una dintre autorităţile competente în calitate de coordonator al serviciilor digitale. Coordonatorul serviciilor digitale este responsabil de toate aspectele legate de supraveghere şi de asigurarea respectării prezentului regulament în statul membru respectiv, cu excepţia cazului în care statul membru în cauză a încredinţat anumite sarcini sau sectoare specifice altor autorităţi competente. Coordonatorul serviciilor digitale are, în orice caz, responsabilitatea de a asigura coordonarea la nivel naţional în ceea ce priveşte aspectele respective şi de a contribui la supraveghere şi la asigurarea respectării prezentului regulament în întreaga Uniune, realizate în mod eficace şi consecvent.
În acest scop, coordonatorii serviciilor digitale cooperează între ei şi cu alte autorităţi naţionale competente, cu comitetul şi cu Comisia, fără a aduce atingere posibilităţii ca statele membre să prevadă mecanisme de cooperare şi schimburi periodice de opinii între coordonatorul serviciilor digitale şi alte autorităţi naţionale, atunci când acest lucru este relevant pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin.
În cazul în care, pe lângă coordonatorul serviciilor digitale, un stat membru desemnează una sau mai multe autorităţi competente, statul membru se asigură că sarcinile autorităţilor respective şi cele ale coordonatorului serviciilor digitale sunt clar definite şi că aceştia cooperează îndeaproape şi cu eficacitate în îndeplinirea sarcinilor care le revin.
(3)Statele membre desemnează coordonatorii serviciilor digitale până la 17 februarie 2024.
Statele membre pun la dispoziţia publicului şi comunică Comisiei şi comitetului denumirea autorităţii competente pe care au desemnat-o drept coordonator al serviciilor digitale şi informaţii cu privire la modul în care poate fi contactat coordonatorul. Statul membru în cauză comunică Comisiei şi comitetului numele celorlalte autorităţi competente menţionate la alineatul (2), precum şi sarcinile care le revin.
(4)Dispoziţiile aplicabile coordonatorilor serviciilor digitale prevăzute la articolele 50, 51 şi 56 se aplică, de asemenea, oricăror alte autorităţi competente desemnate de statele membre în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol.
Art. 50: Cerinţe cu privire la coordonatorii serviciilor digitale
(1)Statele membre se asigură că coordonatorii serviciilor digitale îşi îndeplinesc sarcinile care le revin în temeiul prezentului regulament în mod imparţial, transparent şi în timp util. Statele membre se asigură că coordonatorii serviciilor digitale dispun de toate resursele necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile, inclusiv de resurse tehnice, financiare şi umane suficiente pentru a-i supraveghea în mod adecvat pe toţi furnizorii de servicii intermediare care intră în sfera lor de competenţă. Pentru a nu afecta în mod negativ independenţa coordonatorului său al serviciilor digitale, fiecare stat membru se asigură că acesta dispune de suficientă autonomie în gestionarea bugetului său, în limitele generale ale bugetului.
(2)Atunci când îşi îndeplinesc sarcinile şi îşi exercită competenţele în conformitate cu prezentul regulament, coordonatorii serviciilor digitale acţionează în deplină independenţă. Coordonatorii serviciilor digitale nu sunt supuşi niciunei influenţe externe, indiferent dacă aceasta este directă sau indirectă, şi nu solicită şi nici nu acceptă instrucţiuni de la nicio altă autoritate publică sau parte privată.
(3)Alineatul (2) de la prezentul articol nu aduce atingere sarcinilor coordonatorilor serviciilor digitale din cadrul sistemului de supraveghere şi de asigurare a respectării normelor prevăzut în prezentul regulament şi nici cooperării cu alte autorităţi competente în conformitate cu articolul 49 alineatul (2). Alineatul (2) de la prezentul articol nu împiedică exercitarea controlului jurisdicţional şi, de asemenea, nu aduce atingere cerinţelor proporţionale în materie de responsabilitate în ceea ce priveşte activităţile generale ale coordonatorilor serviciilor digitale, cum ar fi cheltuielile financiare sau raportarea către parlamentele naţionale, cu condiţia ca cerinţele respective să nu submineze realizarea obiectivelor prezentului regulament.
Art. 51: Competenţele coordonatorilor serviciilor digitale
(1)În cazul în care acest lucru este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în temeiul prezentului regulament, coordonatorii serviciilor digitale au următoarele competenţe de investigare în ceea ce priveşte conduita furnizorilor de servicii intermediare care intră în sfera de competenţă a statului lor membru:
a)competenţa de a le solicita furnizorilor respectivi, precum şi altor persoane care acţionează în scopuri legate de activitatea lor comercială, economică, meşteşugărească sau profesională care ar putea, în mod rezonabil, să aibă cunoştinţă de informaţii referitoare la o presupusă încălcare a prezentului regulament, inclusiv organizaţiilor care efectuează auditurile menţionate la articolul 37 şi la articolul 75 alineatul (2), să furnizeze informaţiile respective fără întârzieri nejustificate;
b)competenţa de a efectua sau de a solicita unei autorităţi judiciare din statul lor membru să dispună inspecţii în orice incinte pe care le folosesc furnizorii respectivi sau persoanele respective în scopuri legate de activitatea lor comercială, economică, meşteşugărească sau profesională sau de a solicita altor autorităţi publice să facă acest lucru, pentru a examina, a confisca, a efectua sau a obţine copii ale informaţiilor referitoare la o presupusă încălcare, sub orice formă, indiferent de mediul de stocare;
c)competenţa de a solicita oricărui membru al personalului sau oricărui reprezentant al furnizorilor sau persoanelor respective explicaţii cu privire la orice informaţii referitoare la o presupusă încălcare şi de a înregistra răspunsurile cu consimţământul persoanei în cauză prin orice mijloace tehnice.
(2)În cazul în care acest lucru este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în temeiul prezentului regulament, coordonatorii serviciilor digitale au următoarele competenţe de asigurare a respectării normelor în ceea ce priveşte furnizorii de servicii intermediare care intră în sfera de competenţă a statului lor membru:
a)competenţa de a accepta angajamentele oferite de furnizorii respectivi în ceea ce priveşte respectarea de către aceştia a prezentului regulament şi de a conferi caracter obligatoriu angajamentelor respective;
b)competenţa de a dispune încetarea încălcărilor şi, după caz, de a impune măsuri corective proporţionale cu încălcarea şi necesare pentru a pune capăt efectiv încălcării sau de a solicita unei autorităţi judiciare din statul lor membru să facă acest lucru;
c)competenţa de a impune amenzi sau de a solicita unei autorităţi judiciare din statul lor membru să facă acest lucru, în conformitate cu articolul 52, pentru nerespectarea prezentului regulament, inclusiv pentru nerespectarea eventualelor ordine de investigare emise în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol;
d)competenţa de a impune penalităţi cu titlu cominatoriu sau de a solicita unei autorităţi judiciare din statul lor membru să facă acest lucru, în conformitate cu articolul 52, pentru a se asigura că se pune capăt încălcării în conformitate cu un ordin emis în temeiul literei (b) de la prezentul paragraf sau pentru nerespectarea eventualelor ordine de investigare emise în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol;
e)competenţa de a adopta măsuri provizorii sau de a solicita autorităţii judiciare naţionale competente din statul lor membru să facă acest lucru, pentru a evita riscul unui prejudiciu grav.
În ceea ce priveşte primul paragraf literele (c) şi (d), coordonatorii serviciilor digitale au, de asemenea, competenţele de asigurare a respectării normelor prevăzute la literele respective în ceea ce priveşte celelalte persoane menţionate la alineatul (1) în caz de nerespectare de către acestea a unui ordin care le-a fost emis în temeiul alineatului respectiv. Coordonatorii serviciilor digitale exercită respectivele competenţe de asigurare a respectării normelor numai după ce au furnizat în timp util celorlalte persoane respective toate informaţiile relevante referitoare la ordinele respective, inclusiv perioada lor de aplicare, amenzile sau penalităţile cu titlu cominatoriu care pot fi impuse în caz de nerespectare şi căile de atac.
(3)În cazul în care acest lucru este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin în temeiul prezentului regulament, coordonatorii serviciilor digitale au, de asemenea, competenţa de a lua următoarele măsuri în ceea ce priveşte furnizorii de servicii intermediare care intră în sfera de competenţă a statului lor membru, în cazul în care au fost epuizate toate celelalte competenţe prevăzute în prezentul articol menite să asigure încetarea încălcării, dar încălcarea nu a fost remediată sau continuă şi cauzează prejudicii grave care nu pot fi evitate prin exercitarea altor competenţe disponibile în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern:
a)să solicite organului de conducere al furnizorilor respectivi ca, fără întârzieri nejustificate, să examineze situaţia, să adopte şi să prezinte un plan de acţiune care să descrie măsurile necesare pentru a pune capăt încălcării, să se asigure că furnizorul ia măsurile respective şi să prezinte rapoarte cu privire la măsurile luate;
b)să solicite autorităţii judiciare competente din statul lor membru să dispună restricţionarea temporară a accesului destinatarilor serviciului vizat de încălcare sau, numai în cazul în care acest lucru nu este fezabil din punct de vedere tehnic, la interfaţa online a furnizorului de servicii intermediare pe care are loc încălcarea, atunci când coordonatorii serviciilor digitale consideră că un furnizor de servicii intermediare nu a respectat în mod suficient cerinţele menţionate la litera (a), că încălcarea nu a fost remediată sau continuă şi cauzează prejudicii grave şi că încălcarea presupune o infracţiune care implică o ameninţare la adresa vieţii sau a siguranţei persoanelor.
Cu excepţia cazului în care acţionează la cererea Comisiei menţionată la articolul 82, înainte de a trimite cererea menţionată la primul paragraf litera (b) de la prezentul alineat, coordonatorul serviciilor digitale invită părţile interesate să prezinte observaţii scrise într-un termen de minimum două săptămâni, descriind măsurile pe care intenţionează să le solicite şi identificând destinatarul sau destinatarii vizaţi. Furnizorul de servicii intermediare, destinatarul sau destinatarii vizaţi şi orice alt terţ care demonstrează un interes legitim au dreptul de a participa la procedura desfăşurată de autoritatea judiciară competentă. Orice măsură dispusă trebuie să fie proporţională cu natura, gravitatea, recurenţa şi durata încălcării, fără a restricţiona în mod nejustificat accesul destinatarilor serviciului în cauză la informaţii legale.
Restricţionarea accesului se face pe o perioadă de patru săptămâni, sub rezerva posibilităţii ca, prin ordinul său, autoritatea judiciară competentă să permită coordonatorului serviciilor digitale să prelungească perioada respectivă cu perioade suplimentare având aceeaşi durată, în limita unui număr maxim de prelungiri stabilit de autoritatea judiciară respectivă. Coordonatorul serviciilor digitale prelungeşte perioada numai în cazul în care, după luarea în considerare a drepturilor şi intereselor tuturor părţilor afectate de restricţia respectivă şi toate circumstanţele relevante, inclusiv orice informaţie pe care furnizorul de servicii intermediare, destinatarul sau destinatarii şi orice alt terţ care a demonstrat un interes legitim i-o poate furniza, coordonatorul serviciilor digitale consideră că au fost îndeplinite ambele condiţii de mai jos:
(a)furnizorul de servicii intermediare nu a luat măsurile necesare pentru a pune capăt încălcării;
(b)restricţia temporară nu restricţionează în mod nejustificat accesul destinatarilor serviciului la informaţii legale, având în vedere numărul destinatarilor afectaţi şi existenţa unor alternative adecvate şi uşor accesibile.
În cazul în care coordonatorul serviciilor digitale consideră că au fost îndeplinite condiţiile prevăzute la al treilea paragraf literele (a) şi (b), dar nu mai poate prelungi perioada în temeiul celui de al treilea paragraf, coordonatorul serviciilor digitale transmite o nouă solicitare autorităţii judiciare competente, astfel cum se menţionează la primul paragraf litera (b).
(4)Competenţele enumerate la alineatele (1), (2) şi (3) nu aduc atingere secţiunii 3.
(5)Măsurile luate de coordonatorii serviciilor digitale în exercitarea competenţelor lor enumerate la alineatele (1), (2) şi (3) trebuie să fie eficace, cu efect de descurajare şi proporţionale, ţinând seama în special de natura, gravitatea, recurenţa şi durata încălcării sau a presupusei încălcări la care se referă măsurile respective, precum şi de capacitatea economică, tehnică şi operaţională a furnizorului de servicii intermediare în cauză, dacă este cazul.
(6)Statele membre stabilesc norme şi proceduri specifice pentru exercitarea competenţelor prevăzute la alineatele (1), (2) şi (3) şi se asigură că orice exercitare a competenţelor respective face obiectul unor garanţii adecvate prevăzute în dreptul intern aplicabil, cu respectarea Cartei şi a principiilor generale ale dreptului Uniunii. În special, măsurile respective pot fi luate numai în conformitate cu dreptul la respectarea vieţii private şi cu dreptul la apărare, inclusiv cu dreptul de a fi ascultat şi dreptul de acces la dosar, şi sub rezerva dreptului tuturor părţilor afectate la o cale de atac eficace.
Art. 52: Sancţiuni
(1)Statele membre adoptă normele privind sancţiunile care se aplică în cazul nerespectării prezentului regulament de către furnizorii de servicii intermediare din sfera lor de competenţă şi iau toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora în conformitate cu articolul 51.
(2)Sancţiunile trebuie să fie eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare. Statele membre notifică Comisiei normele şi măsurile respective şi îi comunică acesteia, fără întârziere, orice modificare ulterioară a acestora.
(3)Statele membre se asigură că cuantumul maxim al amenzilor care pot fi impuse pentru nerespectarea unei obligaţii prevăzute în prezentul regulament este de 6 % din cifra de afaceri anuală la nivel mondial înregistrată în exerciţiul financiar precedent de furnizorul de servicii intermediare în cauză. Statele membre se asigură că cuantumul maxim al amenzii care poate fi impusă pentru furnizarea de informaţii incorecte, incomplete sau care induc în eroare, pentru lipsa unui răspuns sau pentru nerectificarea informaţiilor incorecte, incomplete sau care induc în eroare şi pentru refuzul de a se supune unei inspecţii este de 1 % din venitul anual sau din cifra de afaceri anuală la nivel mondial înregistrat(ă) în exerciţiul financiar precedent de furnizorul de servicii intermediare sau de persoana în cauză.
(4)Statele membre se asigură că cuantumul maxim zilnic al unei penalităţi cu titlu cominatoriu este de 5 % din cifra de afaceri zilnică medie la nivel mondial sau din venitul zilnic mediu la nivel mondial înregistrat(ă) în exerciţiul financiar precedent de furnizorul de servicii intermediare în cauză, calculată de la data specificată în decizia în cauză.
Art. 53: Dreptul de a depune o plângere
Destinatarii serviciului, precum şi orice organism, organizaţie sau asociaţie mandatată să exercite în numele lor drepturile conferite de prezentul regulament au dreptul de a depune o plângere împotriva furnizorilor de servicii intermediare, invocând o încălcare a prezentului regulament, la coordonatorul serviciilor digitale din statul membru în care este situat sau stabilit destinatarul serviciului. Coordonatorul serviciilor digitale analizează plângerea şi, dacă este cazul, o transmite coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire, însoţită de un aviz, dacă acest lucru este considerat oportun. În cazul în care plângerea intră în sfera de responsabilitate a unei alte autorităţi competente din statul său membru, coordonatorul serviciilor digitale care primeşte plângerea o transmite autorităţii respective. În cursul acestor proceduri, ambele părţi au dreptul să fie audiate şi să primească informaţii adecvate despre stadiul plângerii, în conformitate cu dreptul intern.
Art. 54: Despăgubiri
Destinatarii serviciului au dreptul să solicite furnizorilor de servicii intermediare, în conformitate cu dreptul Uniunii şi cu dreptul intern, despăgubiri pentru orice daune sau pierderi suferite ca urmare a încălcării de către furnizorii respectivi a obligaţiilor care le revin în temeiul prezentului regulament.
Art. 55: Rapoarte de activitate
(1)Coordonatorii serviciilor digitale întocmesc rapoarte anuale cu privire la activităţile lor desfăşurate în temeiul prezentului regulament, în care includ numărul de plângeri primite în temeiul articolului 53 şi o prezentare generală a acţiunilor întreprinse în urma acestora. Coordonatorii serviciilor digitale pun rapoartele anuale la dispoziţia publicului într-un format care poate fi citit automat, sub rezerva normelor aplicabile privind confidenţialitatea informaţiilor în temeiul articolului 84, şi le transmit Comisiei şi comitetului.
(2)Raportul anual include, de asemenea, următoarele informaţii:
a)numărul şi obiectul ordinelor de a acţiona împotriva conţinutului ilegal şi ale ordinelor de a furniza informaţii emise în conformitate cu articolele 9 şi 10 de către orice autoritate judiciară sau administrativă naţională a statului membru al coordonatorului serviciilor digitale în cauză;
b)acţiunile întreprinse pentru a da curs ordinelor respective, astfel cum au fost comunicate coordonatorului serviciilor digitale în temeiul articolelor 9 şi 10.
(3)În cazul în care un stat membru a desemnat mai multe autorităţi competente în temeiul articolului 49, acesta se asigură că coordonatorul serviciilor digitale întocmeşte un raport unic referitor la activităţile tuturor autorităţilor competente şi că coordonatorul serviciilor digitale primeşte toate informaţiile relevante şi sprijinul necesar în acest scop din partea celorlalte autorităţi competente în cauză.