Capitolul 6 - Prestaţiile de asigurări sociale - Decizia 2004/676/CE/24-sep-2004 privind statutul agenţilor din cadrul Agenţiei Europene de Apărare

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 Ianuarie 2007
CAPITOLUL 6:Prestaţiile de asigurări sociale
Art. 67
(1)În timpul exercitării atribuţiilor sale, în timpul concediului de boală şi al concediului fără plată prevăzute la articolele 16 şi 56, în condiţiile stabilite de aceste articole sau atunci când beneficiază de alocaţie de invaliditate, agentul temporar, soţul/soţia sa, în cazul în care soţul/soţia în cauză nu poate beneficia de prestaţii de aceeaşi natură sau de acelaşi nivel în temeiul altor acte cu putere de lege şi norme administrative, copiii săi sau alte persoane aflate în întreţinerea sa în sensul articolului 2 din anexa V, precum şi beneficiarii unei pensii de urmaş, sunt asiguraţi în caz de boală în limita a 80 % din cheltuielile suportate şi sub rezerva aceloraşi dispoziţii ca şi cele stabilite de comun acord de către instituţiile comunitare în temeiul articolului 72 din Statutul funcţionarilor CE. Procentul menţionat anterior se ridică la 85 % pentru următoarele prestaţii: consultaţii şi vizite medicale, intervenţii chirurgicale, spitalizare, produse farmaceutice, radiologie, analize, teste de laborator şi proteze pe bază de reţetă medicală, cu excepţia protezelor dentare. Procentul menţionat anterior se ridică la 100 % în caz de tuberculoză, poliomielită, cancer, afecţiuni mintale şi alte afecţiuni recunoscute de AAIC ca fiind de gravitate comparabilă, precum şi pentru examene de depistare şi pentru naşteri. Cu toate acestea, rambursarea în procent de 100 % nu se aplică în cazul bolilor profesionale sau al accidentelor care au determinat aplicarea articolului 68.
Partenerul necăsătorit al agentului temporar se consideră ca soţ/soţie în cadrul sistemului de asigurări de sănătate, dacă sunt îndeplinite primele trei condiţii de la articolul 1 alineatul (2) litera (c) din anexa V.
O treime din contribuţia necesară pentru a această asigurare îi revine agentului temporar, fără ca suma respectivă să depăşească 2 % din salariul de bază al acestuia.
(2)Agentul temporar ale cărui raporturi de muncă încetează şi care nu exercită activităţi remunerate poate solicita, cel mai târziu în cursul lunii următoare celei în care a avut loc încetarea raporturilor de muncă, să i se acorde în continuare dreptul la asigurarea de sănătate prevăzută la alineatul (1), pentru o perioadă de cel mult şase luni de la încetarea raporturilor de muncă. Contribuţia prevăzută la alineatul (1) se calculează pe baza ultimului salariu de bază al agentului temporar, jumătate din sumă fiind suportată de acesta.
Prin decizia AAIC, adoptată în urma consultării medicului consilier al agenţiei, termenul de o lună acordat pentru înaintarea cererii şi limita de şase luni prevăzută la primul paragraf nu se aplică în cazul în care persoana în cauză suferă de o afecţiune gravă sau prelungită contractată înaintea încetării raporturilor de muncă şi pe care a notificat-o agenţiei înaintea expirării perioadei de şase luni menţionate la primul paragraf, cu condiţia ca persoana în cauză să se supună unui examen medical organizat de agenţie.
(3)Fostul soţ/fosta soţie al/a agentului temporar, copilul care a încetat să se afle în întreţinerea acestuia şi persoana care a încetat să fie considerată ca fiind copil în întreţinerea sa în sensul articolului 2 din anexa V, în cazul în care nu exercită activităţi remunerate, pot continua să beneficieze, pentru o perioadă de maximum un an, de asigurarea de sănătate prevăzută la alineatul (1), în calitate de persoane asigurate prin asigurarea agentului temporar respectiv; pentru asigurarea respectivă nu se percepe nici o contribuţie. Perioada menţionată anterior începe la data la care divorţul este definitiv, respectiv la data pierderii calităţii de copil aflat în întreţinere sau de persoană considerată copilul aflat în întreţinere.
(4)Agentul temporar care a rămas în serviciul agenţiei până la vârsta de 6 3 de ani sau care beneficiază de alocaţie de invaliditate are dreptul la prestaţiile prevăzute la alineatul (1) după încetarea raporturilor de muncă. Contribuţia se calculează pe baza pensiei sau a alocaţiei.
Aceleaşi dispoziţii se aplică şi în cazul persoanelor care beneficiază de pensie de urmaş ca urmare a decesului unui agent temporar în activitate sau rămas în serviciul agenţiei până la vârsta de 6 3 de ani sau ca urmare a decesului unei persoane care beneficiază de alocaţie de invaliditate. Contribuţia se calculează pe baza pensiei de urmaş.
(5)Persoanelor care beneficiază de pensie de orfan nu li se asigură prestaţiile prevăzute la alineatul (1) decât la cerere. Contribuţia se calculează pe baza pensiei de orfan.
(6)În cazul persoanelor care beneficiază de pensie de urmaş, contribuţia prevăzută la alineatele (4) şi (5) nu poate fi mai mică decât cea calculată pe baza salariului de bază corespunzător gradului 1,treapta 1.
(7)Dacă valoarea cheltuielilor nerambursate pentru o perioadă de 12 luni depăşeşte jumătate din salariul de bază lunar al agentului temporar, AAIC acordă o rambursare specială în condiţiile stabilite de dispoziţiile prevăzute la alineatul (1), ţinând seama de situaţia familială a agentului în cauză.
(8)Beneficiarul este obligat să declare valoarea rambursărilor acordate sau a celor pe care le poate pretinde în cadrul unui alt sistem de asigurări de sănătate prevăzut de dispoziţiile legale sau de reglementare, pentru el însuşi sau pentru persoanele acoperite de asigurarea sa.
În cazul în care valoarea totală a rambursărilor depăşeşte valoarea rambursărilor prevăzute la alineatul (1), diferenţa se deduce din suma ce trebuie rambursată în temeiul alineatului (1), cu excepţia rambursărilor obţinute în temeiul unui sistem complementar privat de asigurări de sănătate care acoperă acea parte din cheltuieli ce nu este rambursabilă de către sistemul de asigurări de sănătate al agenţiei.
Art. 68
(1)În timpul exercitării atribuţiilor sale, în timpul concediului de boală şi al concediilor fără plată prevăzute la articolele 16 şi 56, în condiţiile stabilite de aceste articole, agentul temporar beneficiază, de la data încadrării sale în muncă, de asigurare contra riscului de boală profesională şi de asigurare contra riscurilor de accident, sub rezerva aceloraşi dispoziţii ca şi cele stabilite de comun acord de instituţiile comunitare în temeiul articolului 73 din Statutul funcţionarilor CE. El contribuie în mod obligatoriu, în limita a 0,1 % din salariul său de bază, la acoperirea riscurilor non-ocupaţionale.
Riscurile neacoperite sunt definite de dispoziţiile prevăzute anterior.
(2)Prestaţiile garantate sunt următoarele:
a)în caz de deces:
Plata către persoanele enumerate mai jos a unei sume forfetare egale cu de cinci ori salariul de bază anual al decedatului, calculat pe baza salariilor lunare acordate în perioada celor 12 luni dinaintea accidentului:
- soţului/soţiei şi copiii agentului temporar decedat, în conformitate cu dispoziţiile legale în materie de succesiune aplicabile agentului temporar; cu toate acestea, suma plătibilă soţului/soţiei nu poate fi mai mică de 25 % din suma forfetară;
- în cazul în care nu există persoane care să intre în categoria menţionată anterior, celorlalţi descendenţi în conformitate cu dispoziţiile legale în materie de succesiune aplicabile agentului temporar;
- în cazul în care nu există persoane care să intre în cele două categorii menţionate anterior, rudelor de pe linia ascendentă, în conformitate cu dispoziţiile legale în materie de succesiune aplicabile agentului temporar;
- în cazul în care nu există persoane care să intre în cele trei categorii menţionate anterior, agenţiei;
b)în caz de invaliditate permanentă totală:
Plata către agentul temporar a unei sume forfetare egale cu de opt ori salariul său de bază anual, calculat pe baza salariilor lunare acordate în perioada celor 12 luni dinaintea accidentului.
c)în caz de invaliditate permanentă parţială:
Plata către agentul temporar a unui procent din suma prevăzută la litera (b), calculată pe baza baremului stabilit prin normele prevăzute la alineatul (1).
În condiţiile stabilite prin prezentele dispoziţii, plăţile menţionate anterior pot fi substituite printr-o anuitate.
Prestaţiile menţionate anterior pot fi cumulate cu cele prevăzute în secţiunea B.
(3)De asemenea, sunt acoperite, în condiţiile stabilite de dispoziţiile prevăzute la alineatul (1), cheltuielile medicale, farmaceutice, de spitalizare, chirurgicale, de protezare, de radiografie, de masaj, de ortopedie, clinice şi de transport, precum şi toate cheltuielile similare suportate în urma unui accident sau a unei boli profesionale.
Cu toate acestea, rambursarea se efectuează doar după de epuizarea şi pentru a completa suma plătită agentului temporar în aplicarea dispoziţiilor articolului 67.
Art. 69
(1)Contribuţiile agentului temporar şi ale agenţiei la sistemul de asigurări de sănătate şi de accident se varsă integral la sistemul de asigurări de sănătate şi de accident stabilit de Statutul funcţionarilor CE.
(2)Cu toate acestea, în cazul în care examenul medical prevăzut la articolul 36 arată că agentul temporar suferă de o boală sau de invaliditate, AAIC poate decide excluderea cheltuielilor care rezultă ca urmare a unei astfel de boli sau invalidităţi de la rambursarea cheltuielilor prevăzută la articolul 67.
În cazul în care aduce dovezi în sprijinul imposibilităţii sale de a obţine acoperire în cadrul unui alt sistem de asigurări de sănătate prevăzut de dispoziţii legale sau de reglementare, agentul temporar poate, pe baza unei cereri prezentate cel târziu în cursul lunii următoare expirării contractului, să beneficieze în continuare de asigurarea de sănătate prevăzută la articolele 6 7 şi 6 8 pentru o perioadă de cel mult şase luni de la expirarea contractului. Contribuţia prevăzută la articolul 67 alineatul (2) se calculează pe baza ultimului său salariu de bază, urmând ca agentul temporar să suporte jumătate din aceasta.
(3)Dacă este cazul, la sfârşitul unei perioade de şase ani, Consiliul revizuieşte şi ajustează valoarea contribuţiei, în funcţie de riscul de boală şi de accident, în ceea ce-i priveşte pe agenţii temporari din cadrul agenţiei.
(4)Prin decizia AAIC adoptată în urma consultării medicului consilier autorizat de agenţie, termenul de o lună pentru înaintarea cererii şi termenul de şase luni prevăzut la alineatul (2) nu se aplică în cazul în care agentul temporar în cauză suferă de o afecţiune gravă sau prelungită contractată înaintea părăsirii serviciului şi pe care a notificat-o agenţiei înainte de expirarea perioadei de şase luni menţionate la alineatul (2), cu condiţia ca persoana în cauză să se supună unui examen medical organizat de agenţie.
Art. 70
(1)Un fost agent temporar care rămâne fără ocupaţie ca urmare a încetării raporturilor de muncă în cadrul agenţiei şi care:
- nu beneficiază de o alocaţie de invaliditate suportată de agenţie;
- nu şi-a întrerupt activitatea în urma unei demisii sau ca urmare a rezilierii contractului din motive disciplinare;
- a efectuat minimum şase luni de muncă şi
- este rezident într-un stat membru UE,
beneficiază de o alocaţie de şomaj lunar, în condiţiile stabilite în continuare.
În cazul în are dreptul la ajutor de şomaj în cadrul unui sistem naţional, fostul agent temporar în cauză este obligat să notifice acest lucru agenţiei. În acest caz, valoarea respectivului ajutor se deduce din ajutorul plătit în temeiul alineatului (3).
(2)Pentru a beneficia de alocaţia de şomaj menţionată anterior, fostul agent temporar trebuie:
a)să fie înregistrat, la cererea sa, în evidenţele agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă din statul membru UE unde are domiciliul stabil, ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă;
b)să îndeplinească obligaţiile prevăzute de legislaţia statului membru UE în cauză pentru persoanele care beneficiază de ajutor de şomaj în temeiul respectivei legislaţii;
c)să transmită lunar agenţiei un certificat emis de autoritatea naţională competentă, în care să precizeze dacă a îndeplinit sau nu obligaţiile şi condiţiile prevăzute la literele (a) şi (b).
Agenţia poate acorda sau menţine ajutorul chiar şi în cazul în care fostul agent temporar nu îndeplineşte obligaţiile naţionale menţionate la litera (b), în caz de boală, accident, maternitate, invaliditate, în cazul unei situaţii recunoscute ca similară sau în cazul unei dispense acordate de autoritatea naţională competentă de la îndeplinirea respectivelor obligaţii.
Comitetul director adoptă dispoziţiile necesare pentru aplicarea prezentului articol.
(3)Alocaţia de şomaj se calculează pe baza salariului de bază obţinut de fostul agent temporar în momentul încetării activităţii. Valoarea ajutorului se stabileşte astfel:
a)60 % din salariul de bază pentru o perioadă iniţială de 12 luni;
b)45 % din salariul de bază pentru lunile 13-24.
Cu excepţia perioadei iniţiale de şase luni în cursul căreia se aplică limita inferioară prezentată în continuare, timp în care limita superioară nu se aplică, sumele astfel definite nu pot fi mai mici de 1 171,52 EUR şi nici mai mari de 2 343,04 EUR. Limitele menţionate anterior se ajustează în conformitate cu aceleaşi dispoziţii ca şi cele care figurează la articolul 66 din Statutul funcţionarilor Comunităţilor Europene, în conformitate cu articolul 65 din prezentul statut.
(4)Perioada pe timpul căreia unui fost agent temporar i se poate plăti alocaţia de şomaj este de maximum 24 de luni de la data încetării activităţii şi nu poate depăşi, în nici un caz, o treime din durata efectiv lucrată. Cu toate acestea, în cazul în care, în cursul respectivei perioade, un fost agent temporar încetează să îndeplinească condiţiile prevăzute la alineatele (1) şi (2), plata alocaţia de şomaj se suspendă. Alocaţia se plăteşte din nou în cazul în care, înainte de expirarea acestei perioade, fostul agent temporar îndeplineşte din nou condiţiile menţionate anterior fără să fi obţinut dreptul la un ajutor de şomaj naţional.
(5)Fostul agent temporar care are dreptul la alocaţie de şomaj beneficiază de alocaţii familiale în conformitate cu aceleaşi dispoziţii ca şi cele prevăzute la articolul 6 7 din Statutul funcţionarilor Comunităţilor Europene. Alocaţia pentru locuinţă se calculează pe baza alocaţiei de şomaj, în condiţiile stabilite la articolul 1 din anexa V.
Agentul temporar în cauză se obligă să declare toate indemnizaţiile de acest gen care îi sunt plătite lui/ei sau soţiei sale/soţului său din alte surse; aceste indemnizaţii se deduc din cele plătite în temeiul prezentului articol.
Un fost agent temporar care are dreptul la alocaţie de şomaj beneficiază, în condiţiile stabilite de articolul 67, de asigurare de sănătate fără a fi nevoit să suporte nici o contribuţie.
(6)Alocaţia de şomaj şi alocaţiile familiale se plătesc din Fondul special de şomaj, în EUR. Nu se aplică nici un coeficient corector.
(7)Agenţii temporari contribuie cu o treime la finanţarea sistemului de asigurări de şomaj. Contribuţia respectivă se stabileşte la 0,81 % din salariul de bază al agentului temporar în cauză, după deducerea unei indemnizaţii forfetare în valoare de 1 065,02 şi fără a ţine seama de coeficientul corector prevăzut la articolul 64 din Statutul funcţionarilor CE.
Contribuţia se deduce lunar din salariul agentului temporar în cauză şi se plăteşte, împreună cu celelalte două treimi suportate de agenţie, către Fondul special de şomaj instituit în conformitate cu articolul 28a din Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Comunităţilor, prevăzut de Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 259/68 (denumit în continuare "Regimul aplicabil celorlalţi agenţi"). Dacă este cazul, la sfârşitul unei perioade de 6 ani, agenţia revizuieşte şi ajustează valoarea contribuţiei, în funcţie de riscul de şomaj, în ceea ce-i priveşte pe agenţii temporari din cadrul agenţiei.
(8)Alocaţia de şomaj plătită unui fost agent temporar rămas fără loc de muncă face obiectul aceloraşi dispoziţii ca şi cele stabilite de Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 260/68.
(9)Autorităţile naţionale competente pentru ocuparea forţei de muncă şi şomaj, acţionând în conformitate cu legislaţia lor internă, şi agenţia cooperează în mod eficient pentru a asigura aplicarea corespunzătoare a prezentului articol.
(10)Normele de aplicare a prezentului articol fac obiectul aceloraşi dispoziţii ca şi cele stabilite de comun acord între instituţiile comunitare, fără a aduce atingere dispoziţiilor ultimului paragraf de la alineatul (2).
Art. 71
(1)La naşterea unui copil al unui agent temporar, persoana care îngrijeşte efectiv copilul primeşte o indemnizaţie de 198,31 EUR.
Aceeaşi indemnizaţie se poate acorda unui agent temporar care adoptă un copil cu o vârstă mai mică de cinci ani şi care se află în întreţinerea respectivului agent, în sensul articolului 2 alineatul (2) din anexa V.
(2)Indemnizaţia menţionată anterior se acordă, de asemenea, în cazul întreruperii sarcinii după minimum şapte luni.
(3)Beneficiarul unei alocaţii pentru naşterea unui copil este obligat să declare toate indemnizaţiile de aceeaşi natură primite din alte surse pentru acelaşi copil; aceste indemnizaţii se deduc din indemnizaţia menţionată anterior. În cazul în care ambii părinţi sunt agenţi temporari ai agenţiei, indemnizaţia se acordă o singură dată.
Art. 72
În cazul decesului unui agent temporar, al soţului/soţiei acestuia, al copiilor aflaţi în întreţinerea sa sau a altor persoane aflate în întreţinerea sa în sensul articolului 2 din anexa V, care au locuit împreună cu agentul temporar, cheltuielile ocazionate de transportul corpului persoanei decedate de la locul de desfăşurare a activităţii la locul de origine al agentului temporar sunt rambursate de agenţie.
Cu toate acestea, în cazul în care un agent temporar decedează în timpul unei misiuni, agenţia rambursează costurile de transport al corpului persoanei decedate de la locul decesului până la locul de origine al agentului temporar decedat.
Art. 73
Pe durata contractului sau după expirarea acestuia, agentul temporar poate primi cadouri, împrumuturi sau avansuri, în cazul în care este incapabil să-şi exercite atribuţiile ca urmare a unei boli grave şi prelungite, a unui handicap sau a unui accident survenit pe durata încadrării sale în muncă şi în măsura în care dovedeşte că nu beneficiază de asigurare în cadrul unui alt sistem de asigurări sociale care acoperă aceste riscuri.
Art. 74
Agenţii temporari sunt asiguraţi împotriva riscului de deces sau de invaliditate care poate surveni pe durata contractului de muncă, în conformitate cu dispoziţiile de mai jos.
Prestaţiile şi garanţiile prevăzute în prezenta secţiune se suspendă în cazul în care remuneraţia pe care o primeşte un agent temporar în conformitate cu contractul său de muncă se suspendă temporar în temeiul prezentului statut.
Art. 75
În cazul în care examenul medical efectuat înaintea încadrării în muncă a agentului temporar arată că acesta din urmă suferă de boală sau de invaliditate, AAIC poate decide să nu îl admită ca beneficiar al garanţiilor prevăzute în materie de invaliditate sau deces, în ceea ce priveşte urmările şi consecinţele unei astfel de boli sau invalidităţi, decât la expirarea unei perioade de cinci ani de la data încadrării sale în muncă.
Agentul temporar poate înainta recurs împotriva respectivei decizii la comisia de invaliditate care va fi înfiinţată de agenţie. În temeiul unui acord între agenţie şi Consiliul Uniunii Europene, agenţia poate face apel la comisia de invaliditate a Consiliului.
Art. 76
(1)Agentul temporar care suferă de invaliditate totală şi care, din această cauză, este obligat să-şi suspende serviciul în cadrul agenţiei, beneficiază pe toată perioada de invaliditate de o alocaţie de invaliditate a cărei valoare se stabileşte după cum urmează.
În cazul în care agentul temporar beneficiar al unei alocaţii de invaliditate, împlineşte 6 5 de ani, se aplică dispoziţiile generale referitoare la acordarea indemnizaţiei de încetare a activităţii. Indemnizaţia de încetare a activităţii se calculează pe baza salariului corespunzător treptei şi gradului deţinute de agent la momentul la care a survenit invaliditatea.
(2)Alocaţia de invaliditate este de 70 % din ultimul salariu de bază al agentului temporar. Cu toate acestea, ea nu poate fi mai mică decât minimul de subzistenţă, respectiv decât salariul de bază al unui agent temporar al CE încadrat în prima treaptă a gradului 1. Alocaţia de invaliditate este condiţionată de contribuţia la sistemul de pensii, calculată pe baza alocaţiei menţionate anterior.
(3)În cazul în care invaliditatea agentului temporar rezultă în urma unui accident survenit în timpul sau în legătură cu exercitarea atribuţiilor sale, în urma unei boli profesionale, în urma unui act de sacrificiu personal înfăptuit în interes public sau în urma faptului că şi-a riscat propria viaţă pentru a salva viaţa unei alte persoane, alocaţia de invaliditate nu poate fi mai mică de 120 % din minimul de subzistenţă. În astfel de cazuri, agenţia suportă plata contribuţiei la sistemul de pensii.
(4)În cazul invalidităţii provocate în mod deliberat de agentul temporar, AAIC poate decide ca acesta să primească doar indemnizaţia prevăzută la articolul 85.
(5)Agentul temporar care beneficiază de o alocaţie de invaliditate are, dreptul la alocaţiile familiale stabilite în conformitate cu articolul 59 alineatul (3). În conformitate cu anexa V, alocaţia pentru locuinţă se calculează pe baza alocaţiei beneficiarului.
Art. 77
(1)Starea de invaliditate se stabileşte de către comisia de invaliditate menţionată la articolul 75.
(2)Agenţia îi poate solicita beneficiarului unei alocaţii de invaliditate să se supună unor examene periodice pentru a se asigura că îndeplineşte în continuare condiţiile de acordare a respectivei alocaţii. în cazul în care comisia de invaliditate stabileşte că respectivele condiţii nu mai sunt îndeplinite, agentul temporar în cauză îşi reia serviciul în cadrul agenţiei, cu condiţia să nu-i fi expirat contractul de muncă.
Cu toate acestea, dacă încadrarea persoanei în cauză în muncă în cadrul agenţiei se dovedeşte imposibilă, contractul său se poate rezilia sub rezerva plăţii unei sume ce corespunde remuneraţiei care ar fi fost plătită pe perioada preavizului şi, după caz, ce corespunde indemnizaţiei de încetare a activităţii prevăzute la articolul 95. Se aplică, de asemenea, articolul 85.
Art. 78
Succesorii în drepturi ai agentului temporar decedat, stabiliţi în conformitate cu aceleaşi prevederi menţionate la capitolul 3 din anexa VI, beneficiază de pensie de urmaş în temeiul articolelor 79-82.
În cazul în care un fost agent temporar care beneficiază de o alocaţie de invaliditate decedează, succesorii în drepturi ai agentului temporar decedat, în conformitate cu dispoziţiile capitolului 3 din anexa VI, beneficiază de pensia de urmaş prevăzută în anexa menţionată anterior.
În cazul dispariţiei, de mai mult de un an, a unui agent temporar sau a unui fost agent temporar care beneficiază de alocaţie de invaliditate, pensiile provizorii acordate soţului/soţiei şi persoanelor recunoscute ca aflate în întreţinerea sa se stabilesc în conformitate cu aceleaşi dispoziţii ca şi cele prevăzute la capitolele 5 şi 6 din anexa VIII la Statutul funcţionarilor CE.
Art. 79
Dreptul la plata pensiei intră în vigoare în prima zi a lunii care urmează celei în care a survenit decesul sau, dacă este cazul, în prima zi a lunii care urmează perioadei în care soţul/soţia care supravieţuieşte decedatului, orfanii sau persoanele aflate în întreţinerea sa beneficiază de retribuţiile sale în temeiul articolului 59 alineatul (8).
Art. 80
Soţul/soţia care supravieţuieşte agentului temporar beneficiază de pensie de urmaş în condiţiile prevăzute la capitolul 3 din anexa VI. Valoarea pensiei nu poate fi mai mică de 3 5 % din ultimul salariu de bază lunar primit de agentul temporar şi nici mai mică decât salariul de bază al unui agent temporar CE încadrat la gradul 1 prima treaptă.
Beneficiarul unei pensii de urmaş are dreptul, în condiţiile prevăzute în anexa V, la alocaţiile familiale menţionate la articolul 59 alineatul (3). Cu toate acestea, valoarea alocaţiei pentru creşterea copilului este dublă faţă de alocaţia prevăzută la articolul 59 alineatul (3) litera (b).
Art. 81
În cazul în care agentul temporar sau beneficiarul unei alocaţii de invaliditate a decedat fără a lăsa în urma sa un soţ/o soţie având dreptul la o pensie de urmaş, copiii aflaţi în întreţinerea sa în sensul articolului 2 din anexa V beneficiază, în momentul decesului agentului, de o pensie de orfan, în condiţiile prevăzute la articolul 10 din anexa VI.
Acelaşi drept la pensie se recunoaşte şi copiilor care îndeplinesc aceleaşi condiţii, în caz de deces sau de recăsătorie a soţului/soţiei ce beneficiază de o pensie de urmaş.
În cazul în care agentul temporar sau beneficiarul unei alocaţii de invaliditate decedează, iar condiţiile prevăzute la primul paragraf nu sunt îndeplinite, copiii aflaţi în întreţinerea sa, în sensul articolului 2 din anexa V, au dreptul la o pensie de orfan în condiţiile prevăzute la articolul 10 din anexa VI; cu toate acestea, valoarea pensiei se stabileşte la jumătate din valoarea prevăzută de dispoziţiile articolului menţionat.
Pensia de orfan a persoanelor considerate ca aflate în întreţinerea agentului temporar în sensul articolului 2 alineatul (4) din anexa V nu trebuie să depăşească dublul valorii alocaţiei pentru creşterea copilului.
Decesul unui părinte natural care este înlocuit de un părinte adoptiv nu dă dreptul la pensie de orfan.
Orfanul beneficiază de alocaţie şcolară în condiţiile stabilite la articolul 3 din anexa V.
Art. 82
În caz de divorţ sau de coexistenţă a mai multor categorii de urmaşi care îndeplinesc condiţiile pentru acordarea pensiei de urmaş, aceasta se repartizează în condiţiile prevăzute în anexa VI.
Art. 83
(1)Fără a aduce atingere altor dispoziţii, în special celor privind sumele minime de care beneficiază persoanele cu drept la pensie
de urmaş, valoarea totală a pensiilor de urmaş plus alocaţiile familiale din care se deduc impozitul şi alte reţineri obligatorii, pe care o poate pretinde soţul supravieţuitor şi alţi succesori în drepturi nu poate depăşi următoarele:
a)în cazul decesului unui agent temporar aflat în activitate sau aflat în concediu pentru interese personale, pentru efectuarea serviciului militar, în concediu pentru creşterea copilului sau în concediu de familie, valoarea remuneraţiei de bază la care ar fi avut dreptul agentul temporar în cauză, la aceeaşi treaptă şi grad, dacă ar fi rămas în viaţă, plus toate alocaţiile familiale care i s-ar fi plătit în cazul respectiv, din care se deduc impozitul şi celelalte reţineri obligatorii;
b)pentru perioada ulterioară datei la care agentul temporar menţionat la litera (a) ar fi împlinit vârsta de 65 de ani, valoarea indemnizaţiei de încetare a activităţii la care persoana în cauză, dacă ar fi rămas în viaţă, ar fi avut dreptul de la data respectivă, pentru aceeaşi treaptă şi grad la care se încadra la momentul decesului, plus alocaţiile familiale care i s-ar fi plătit agentului în cauză, din care se deduc impozitul şi alte reţineri obligatorii;
c)în cazul decesului unui fost agent temporar beneficiar al unei alocaţii de invaliditate, valoarea pensiei la care ar fi avut dreptul agentul cel în cauză, dacă ar fi rămas în viaţă, la respectiva sumă adunându-se, respectiv scăzându-se elementele prevăzute la litera (b).
(2)În scopul aplicării alineatului (1), se face abstracţie de coeficienţii corectori care ar putea afecta diferitele sume în cauză.
(3)Valoarea maximă definită la literele (a)-(c) de la alineatul (1) se repartizează între persoanele cu drept la pensie de urmaş proporţional cu drepturile acestora, făcându-se abstracţie de alineatul (1).
- Articolul 84 alineatul (1) al doilea şi al treilea paragraf se aplică sumelor astfel repartizate.
Art. 84
(1)Pensiile menţionate anterior se calculează pe baza baremelor salariale în vigoare în prima zi a lunii din care se aplică dreptul la pensie.
Nici un coeficient corector nu se aplică pensiilor.
Pensiile exprimate în EUR se plătesc în una dintre monedele menţionate la articolul 29 din anexa VI.
(2)În cazul în care, în conformitate cu articolul 59, remuneraţiile sunt ajustate, aceeaşi ajustare se aplică pensiilor.
(3)Dispoziţiile de la alineatele (1) şi (2) se aplică prin analogie beneficiarilor unei alocaţii de invaliditate.
Art. 85
În momentul încetării activităţii, agentul temporar are dreptul la plata indemnizaţiei de încetare a activităţii sau la transferul echivalentului actuarial al drepturilor la pensie în condiţiile prevăzute la articolul 1 din anexa VI.
Art. 86
În cazul în care un agent temporar a exercitat opţiunea prevăzută la articolul 90, indemnizaţia de încetare a activităţii se reduce proporţional cu perioada pentru care s-au reţinut sumele respective.
Primul paragraf nu se aplică agentului temporar care, în termen de trei luni de la aplicarea prezentului statut, solicită reluarea plăţii sumelor plus dobânda compusă aferentă, stabilită la 3,5 % pe an, rata putând fi revizuită în conformitate cu procedura stabilită la articolul 87.
Art. 87
(1)Rata pentru calculul dobânzii compuse este rata efectivă menţionată la alineatele (2) şi (3) şi, după caz, se revizuieşte cu ocazia evaluărilor actuariale efectuate o dată la cinci ani.
(2)Ratele dobânzilor care trebuie luate în considerare la calculul actuarial se bazează pe ratele anuale medii ale dobânzilor observate pentru datoria publică pe termen lung din statele membre UE, astfel cum au fost publicate de Comisia Comunităţilor Europene. Pentru a calcula rata dobânzii corespunzătoare fără inflaţie, necesară calculelor actuariale se utilizează un indice adecvat al preţurilor la consum.
(3)Rata anuală efectivă care se ia în considerare la calculul actuarial este media ratelor reale medii ale dobânzii pentru cei 12 ani ce precedă anul în curs.
Art. 88
(1)Prestaţiile plătite în cadrul sistemului de asigurări sociale prevăzut în secţiunile B şi C se suportă din bugetul agenţiei. Statele membre care participă la agenţie garantează în mod solidar plata respectivelor prestaţii, în conformitate cu baremul stabilit pentru finanţarea acestor cheltuieli.
(2)Salariile şi alocaţiile de invaliditate se supun, în toate cazurile, deducerilor contribuţiilor la sistemul de asigurări sociale prevăzut în secţiunea B.
(3)Finanţarea sistemului de asigurări sociale prevăzut la secţiunile B şi C se face în condiţiile prevăzute la articolul 89 din prezentul statut şi la articolele 21 şi 22 din anexa VI.
(4)Contribuţiile agenţilor temporari şi ale agenţiei la programul de asigurări sociale prevăzut în secţiunile B şi C se plătesc integral la bugetul agenţiei.
Art. 89
Agenţii temporari contribuie cu o treime la plata cheltuielilor de finanţare a sistemului de pensii. Această contribuţie este de 9,25 % din salariul de bază al agentului temporar, fără a lua în considerare coeficienţii corectori prevăzuţi la articolul 59. Contribuţia se deduce lunar din salariul agentului temporar în cauză. Contribuţia se ajustează în conformitate cu aceleaşi dispoziţii ca şi cele stabilite în anexa XII din Statutul funcţionarilor CE.
Art. 90
În conformitate cu condiţiile stabilite de agenţie, un agent temporar poate solicita agenţiei să efectueze toate plăţile pe care acesta trebuie să le efectueze pentru constituirea sau menţinerea drepturilor de pensie în ţara sa de origine. În egală măsură, agenţia poate decide să efectueze toate plăţile pe care un agent temporar trebuie să le efectueze pentru constituirea sau menţinerea drepturilor de pensie în ţara sa de origine, chiar şi în absenţa unei cereri din partea acestuia. în acest caz, agenţia trebuie să-şi justifice decizia în mod corespunzător.
Plăţile menţionate anterior nu pot depăşi dublul valorii prevăzute la articolul 89 şi se suportă din bugetul agenţiei.
Art. 91
Sistemul de asigurări de invaliditate sau sistemul pensiilor de urmaş sunt prevăzute la articolele 19-23 din anexa VI.
Art. 92
(1)Plata prestaţiilor se efectuează în conformitate cu articolele 8 3 şi 84 din prezentul statut şi cu articolul 28 din anexa VI.
(2)Toate sumele datorate agenţiei de un agent temporar în cadrul sistemului de asigurări menţionat anterior, la data la care prestaţiile devin plătibile, se deduc din cuantumul prestaţiilor care îi revin agentului sau succesorilor săi în drepturi. Deducerea se poate eşalona pe mai multe luni.
Art. 93
(1)În cazul în care cauza decesului, a accidentului sau a bolii ale căror victimă este o persoană reglementată prin prezentul statut este imputabilă unui terţ, agenţia se subrogă de drept, în limita obligaţiilor statutare ce îi revin ca urmare a evenimentului care a cauzat decesul respectiv, accidentul respectiv sau boala respectivă, victimei sau succesorilor acesteia în drepturile şi acţiunile lor împotriva terţului responsabil.
(2)În domeniul acoperit de subrogarea menţionată la alineatul (1) intră în special:
- menţinerea plăţii remuneraţiilor, în conformitate cu articolul 5 2, către agentul temporar, pe perioada incapacităţii de muncă temporare a acestuia;
- plăţile efectuate în conformitate cu articolul 59 alineatul (8), în urma decesului unui agent temporar sau al unei persoane care beneficiază de alocaţie de invaliditate;
- prestaţiile plătite în temeiul articolelor 67 şi 68 şi al normelor de punere în aplicare, în ceea ce priveşte asigurarea de sănătate şi de accident;
- plata cheltuielilor de transport al corpului persoanei decedate, în conformitate cu articolul 72;
- alocaţiile familiale suplimentare plătite în conformitate cu articolul 59 alineatul (5) şi cu articolul 2 alineatele (3) şi (5) din anexa V pentru un copil aflat în întreţinere care suferă de o afecţiune gravă, de o infirmitate sau de un handicap;
- alocaţiile de invaliditate plătite ca urmare a unui accident sau a unei boli care duce la invaliditate permanentă şi îl împiedică, astfel, pe agentul temporar să îşi exercite atribuţiile;
- pensiile de urmaş plătite ca urmare a decesului unui agent temporar sau al unui fost agent temporar, ca urmare a decesului soţului/soţiei agentului temporar sau al/a unui fost agent temporar, cu drept de pensie, atunci când soţul/soţia nu este agent temporar;
- pensia de orfan plătită fără limită de vârstă, copilului unui agent temporar sau al unui fost agent temporar, în cazul în care copilul suferă de o boală gravă, de o infirmitate sau de un handicap care îl împiedică să-şi câştige existenţa după decesul persoanei în întreţinerea căreia s-a aflat.
(3)Cu toate acestea, agenţia nu se subrogă drepturilor de indemnizaţie pentru repararea prejudiciilor cu caracter pur personal, cum ar fi, în special, prejudiciul moral, pretium doloris, precum şi prejudiciile aduse aspectului estetic şi relaţiilor sociale care depăşesc valoarea indemnizaţiei care ar fi fost acordată pentru aceste prejudicii în temeiul articolului 68.
(4)Dispoziţiile alineatelor (1), (2) şi (3) nu pot constitui obstacole în exercitarea unei acţiuni directe din partea agenţiei.