Secţiunea 5 - Asigurările de sănătate, de accident şi prestaţiile de asigurări sociale - Decizia 2004/676/CE/24-sep-2004 privind statutul agenţilor din cadrul Agenţiei Europene de Apărare

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 29 Ianuarie 2007
Secţiunea A:Asigurările de sănătate, de accident şi prestaţiile de asigurări sociale
Art. 67
(1)În timpul exercitării atribuţiilor sale, în timpul concediului de boală şi al concediului fără plată prevăzute la articolele 16 şi 56, în condiţiile stabilite de aceste articole sau atunci când beneficiază de alocaţie de invaliditate, agentul temporar, soţul/soţia sa, în cazul în care soţul/soţia în cauză nu poate beneficia de prestaţii de aceeaşi natură sau de acelaşi nivel în temeiul altor acte cu putere de lege şi norme administrative, copiii săi sau alte persoane aflate în întreţinerea sa în sensul articolului 2 din anexa V, precum şi beneficiarii unei pensii de urmaş, sunt asiguraţi în caz de boală în limita a 80 % din cheltuielile suportate şi sub rezerva aceloraşi dispoziţii ca şi cele stabilite de comun acord de către instituţiile comunitare în temeiul articolului 72 din Statutul funcţionarilor CE. Procentul menţionat anterior se ridică la 85 % pentru următoarele prestaţii: consultaţii şi vizite medicale, intervenţii chirurgicale, spitalizare, produse farmaceutice, radiologie, analize, teste de laborator şi proteze pe bază de reţetă medicală, cu excepţia protezelor dentare. Procentul menţionat anterior se ridică la 100 % în caz de tuberculoză, poliomielită, cancer, afecţiuni mintale şi alte afecţiuni recunoscute de AAIC ca fiind de gravitate comparabilă, precum şi pentru examene de depistare şi pentru naşteri. Cu toate acestea, rambursarea în procent de 100 % nu se aplică în cazul bolilor profesionale sau al accidentelor care au determinat aplicarea articolului 68.
Partenerul necăsătorit al agentului temporar se consideră ca soţ/soţie în cadrul sistemului de asigurări de sănătate, dacă sunt îndeplinite primele trei condiţii de la articolul 1 alineatul (2) litera (c) din anexa V.
O treime din contribuţia necesară pentru a această asigurare îi revine agentului temporar, fără ca suma respectivă să depăşească 2 % din salariul de bază al acestuia.
(2)Agentul temporar ale cărui raporturi de muncă încetează şi care nu exercită activităţi remunerate poate solicita, cel mai târziu în cursul lunii următoare celei în care a avut loc încetarea raporturilor de muncă, să i se acorde în continuare dreptul la asigurarea de sănătate prevăzută la alineatul (1), pentru o perioadă de cel mult şase luni de la încetarea raporturilor de muncă. Contribuţia prevăzută la alineatul (1) se calculează pe baza ultimului salariu de bază al agentului temporar, jumătate din sumă fiind suportată de acesta.
Prin decizia AAIC, adoptată în urma consultării medicului consilier al agenţiei, termenul de o lună acordat pentru înaintarea cererii şi limita de şase luni prevăzută la primul paragraf nu se aplică în cazul în care persoana în cauză suferă de o afecţiune gravă sau prelungită contractată înaintea încetării raporturilor de muncă şi pe care a notificat-o agenţiei înaintea expirării perioadei de şase luni menţionate la primul paragraf, cu condiţia ca persoana în cauză să se supună unui examen medical organizat de agenţie.
(3)Fostul soţ/fosta soţie al/a agentului temporar, copilul care a încetat să se afle în întreţinerea acestuia şi persoana care a încetat să fie considerată ca fiind copil în întreţinerea sa în sensul articolului 2 din anexa V, în cazul în care nu exercită activităţi remunerate, pot continua să beneficieze, pentru o perioadă de maximum un an, de asigurarea de sănătate prevăzută la alineatul (1), în calitate de persoane asigurate prin asigurarea agentului temporar respectiv; pentru asigurarea respectivă nu se percepe nici o contribuţie. Perioada menţionată anterior începe la data la care divorţul este definitiv, respectiv la data pierderii calităţii de copil aflat în întreţinere sau de persoană considerată copilul aflat în întreţinere.
(4)Agentul temporar care a rămas în serviciul agenţiei până la vârsta de 6 3 de ani sau care beneficiază de alocaţie de invaliditate are dreptul la prestaţiile prevăzute la alineatul (1) după încetarea raporturilor de muncă. Contribuţia se calculează pe baza pensiei sau a alocaţiei.
Aceleaşi dispoziţii se aplică şi în cazul persoanelor care beneficiază de pensie de urmaş ca urmare a decesului unui agent temporar în activitate sau rămas în serviciul agenţiei până la vârsta de 6 3 de ani sau ca urmare a decesului unei persoane care beneficiază de alocaţie de invaliditate. Contribuţia se calculează pe baza pensiei de urmaş.
(5)Persoanelor care beneficiază de pensie de orfan nu li se asigură prestaţiile prevăzute la alineatul (1) decât la cerere. Contribuţia se calculează pe baza pensiei de orfan.
(6)În cazul persoanelor care beneficiază de pensie de urmaş, contribuţia prevăzută la alineatele (4) şi (5) nu poate fi mai mică decât cea calculată pe baza salariului de bază corespunzător gradului 1,treapta 1.
(7)Dacă valoarea cheltuielilor nerambursate pentru o perioadă de 12 luni depăşeşte jumătate din salariul de bază lunar al agentului temporar, AAIC acordă o rambursare specială în condiţiile stabilite de dispoziţiile prevăzute la alineatul (1), ţinând seama de situaţia familială a agentului în cauză.
(8)Beneficiarul este obligat să declare valoarea rambursărilor acordate sau a celor pe care le poate pretinde în cadrul unui alt sistem de asigurări de sănătate prevăzut de dispoziţiile legale sau de reglementare, pentru el însuşi sau pentru persoanele acoperite de asigurarea sa.
În cazul în care valoarea totală a rambursărilor depăşeşte valoarea rambursărilor prevăzute la alineatul (1), diferenţa se deduce din suma ce trebuie rambursată în temeiul alineatului (1), cu excepţia rambursărilor obţinute în temeiul unui sistem complementar privat de asigurări de sănătate care acoperă acea parte din cheltuieli ce nu este rambursabilă de către sistemul de asigurări de sănătate al agenţiei.
Art. 68
(1)În timpul exercitării atribuţiilor sale, în timpul concediului de boală şi al concediilor fără plată prevăzute la articolele 16 şi 56, în condiţiile stabilite de aceste articole, agentul temporar beneficiază, de la data încadrării sale în muncă, de asigurare contra riscului de boală profesională şi de asigurare contra riscurilor de accident, sub rezerva aceloraşi dispoziţii ca şi cele stabilite de comun acord de instituţiile comunitare în temeiul articolului 73 din Statutul funcţionarilor CE. El contribuie în mod obligatoriu, în limita a 0,1 % din salariul său de bază, la acoperirea riscurilor non-ocupaţionale.
Riscurile neacoperite sunt definite de dispoziţiile prevăzute anterior.
(2)Prestaţiile garantate sunt următoarele:
a)în caz de deces:
Plata către persoanele enumerate mai jos a unei sume forfetare egale cu de cinci ori salariul de bază anual al decedatului, calculat pe baza salariilor lunare acordate în perioada celor 12 luni dinaintea accidentului:
- soţului/soţiei şi copiii agentului temporar decedat, în conformitate cu dispoziţiile legale în materie de succesiune aplicabile agentului temporar; cu toate acestea, suma plătibilă soţului/soţiei nu poate fi mai mică de 25 % din suma forfetară;
- în cazul în care nu există persoane care să intre în categoria menţionată anterior, celorlalţi descendenţi în conformitate cu dispoziţiile legale în materie de succesiune aplicabile agentului temporar;
- în cazul în care nu există persoane care să intre în cele două categorii menţionate anterior, rudelor de pe linia ascendentă, în conformitate cu dispoziţiile legale în materie de succesiune aplicabile agentului temporar;
- în cazul în care nu există persoane care să intre în cele trei categorii menţionate anterior, agenţiei;
b)în caz de invaliditate permanentă totală:
Plata către agentul temporar a unei sume forfetare egale cu de opt ori salariul său de bază anual, calculat pe baza salariilor lunare acordate în perioada celor 12 luni dinaintea accidentului.
c)în caz de invaliditate permanentă parţială:
Plata către agentul temporar a unui procent din suma prevăzută la litera (b), calculată pe baza baremului stabilit prin normele prevăzute la alineatul (1).
În condiţiile stabilite prin prezentele dispoziţii, plăţile menţionate anterior pot fi substituite printr-o anuitate.
Prestaţiile menţionate anterior pot fi cumulate cu cele prevăzute în secţiunea B.
(3)De asemenea, sunt acoperite, în condiţiile stabilite de dispoziţiile prevăzute la alineatul (1), cheltuielile medicale, farmaceutice, de spitalizare, chirurgicale, de protezare, de radiografie, de masaj, de ortopedie, clinice şi de transport, precum şi toate cheltuielile similare suportate în urma unui accident sau a unei boli profesionale.
Cu toate acestea, rambursarea se efectuează doar după de epuizarea şi pentru a completa suma plătită agentului temporar în aplicarea dispoziţiilor articolului 67.
Art. 69
(1)Contribuţiile agentului temporar şi ale agenţiei la sistemul de asigurări de sănătate şi de accident se varsă integral la sistemul de asigurări de sănătate şi de accident stabilit de Statutul funcţionarilor CE.
(2)Cu toate acestea, în cazul în care examenul medical prevăzut la articolul 36 arată că agentul temporar suferă de o boală sau de invaliditate, AAIC poate decide excluderea cheltuielilor care rezultă ca urmare a unei astfel de boli sau invalidităţi de la rambursarea cheltuielilor prevăzută la articolul 67.
În cazul în care aduce dovezi în sprijinul imposibilităţii sale de a obţine acoperire în cadrul unui alt sistem de asigurări de sănătate prevăzut de dispoziţii legale sau de reglementare, agentul temporar poate, pe baza unei cereri prezentate cel târziu în cursul lunii următoare expirării contractului, să beneficieze în continuare de asigurarea de sănătate prevăzută la articolele 6 7 şi 6 8 pentru o perioadă de cel mult şase luni de la expirarea contractului. Contribuţia prevăzută la articolul 67 alineatul (2) se calculează pe baza ultimului său salariu de bază, urmând ca agentul temporar să suporte jumătate din aceasta.
(3)Dacă este cazul, la sfârşitul unei perioade de şase ani, Consiliul revizuieşte şi ajustează valoarea contribuţiei, în funcţie de riscul de boală şi de accident, în ceea ce-i priveşte pe agenţii temporari din cadrul agenţiei.
(4)Prin decizia AAIC adoptată în urma consultării medicului consilier autorizat de agenţie, termenul de o lună pentru înaintarea cererii şi termenul de şase luni prevăzut la alineatul (2) nu se aplică în cazul în care agentul temporar în cauză suferă de o afecţiune gravă sau prelungită contractată înaintea părăsirii serviciului şi pe care a notificat-o agenţiei înainte de expirarea perioadei de şase luni menţionate la alineatul (2), cu condiţia ca persoana în cauză să se supună unui examen medical organizat de agenţie.
Art. 70
(1)Un fost agent temporar care rămâne fără ocupaţie ca urmare a încetării raporturilor de muncă în cadrul agenţiei şi care:
- nu beneficiază de o alocaţie de invaliditate suportată de agenţie;
- nu şi-a întrerupt activitatea în urma unei demisii sau ca urmare a rezilierii contractului din motive disciplinare;
- a efectuat minimum şase luni de muncă şi
- este rezident într-un stat membru UE,
beneficiază de o alocaţie de şomaj lunar, în condiţiile stabilite în continuare.
În cazul în are dreptul la ajutor de şomaj în cadrul unui sistem naţional, fostul agent temporar în cauză este obligat să notifice acest lucru agenţiei. În acest caz, valoarea respectivului ajutor se deduce din ajutorul plătit în temeiul alineatului (3).
(2)Pentru a beneficia de alocaţia de şomaj menţionată anterior, fostul agent temporar trebuie:
a)să fie înregistrat, la cererea sa, în evidenţele agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă din statul membru UE unde are domiciliul stabil, ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă;
b)să îndeplinească obligaţiile prevăzute de legislaţia statului membru UE în cauză pentru persoanele care beneficiază de ajutor de şomaj în temeiul respectivei legislaţii;
c)să transmită lunar agenţiei un certificat emis de autoritatea naţională competentă, în care să precizeze dacă a îndeplinit sau nu obligaţiile şi condiţiile prevăzute la literele (a) şi (b).
Agenţia poate acorda sau menţine ajutorul chiar şi în cazul în care fostul agent temporar nu îndeplineşte obligaţiile naţionale menţionate la litera (b), în caz de boală, accident, maternitate, invaliditate, în cazul unei situaţii recunoscute ca similară sau în cazul unei dispense acordate de autoritatea naţională competentă de la îndeplinirea respectivelor obligaţii.
Comitetul director adoptă dispoziţiile necesare pentru aplicarea prezentului articol.
(3)Alocaţia de şomaj se calculează pe baza salariului de bază obţinut de fostul agent temporar în momentul încetării activităţii. Valoarea ajutorului se stabileşte astfel:
a)60 % din salariul de bază pentru o perioadă iniţială de 12 luni;
b)45 % din salariul de bază pentru lunile 13-24.
Cu excepţia perioadei iniţiale de şase luni în cursul căreia se aplică limita inferioară prezentată în continuare, timp în care limita superioară nu se aplică, sumele astfel definite nu pot fi mai mici de 1 171,52 EUR şi nici mai mari de 2 343,04 EUR. Limitele menţionate anterior se ajustează în conformitate cu aceleaşi dispoziţii ca şi cele care figurează la articolul 66 din Statutul funcţionarilor Comunităţilor Europene, în conformitate cu articolul 65 din prezentul statut.
(4)Perioada pe timpul căreia unui fost agent temporar i se poate plăti alocaţia de şomaj este de maximum 24 de luni de la data încetării activităţii şi nu poate depăşi, în nici un caz, o treime din durata efectiv lucrată. Cu toate acestea, în cazul în care, în cursul respectivei perioade, un fost agent temporar încetează să îndeplinească condiţiile prevăzute la alineatele (1) şi (2), plata alocaţia de şomaj se suspendă. Alocaţia se plăteşte din nou în cazul în care, înainte de expirarea acestei perioade, fostul agent temporar îndeplineşte din nou condiţiile menţionate anterior fără să fi obţinut dreptul la un ajutor de şomaj naţional.
(5)Fostul agent temporar care are dreptul la alocaţie de şomaj beneficiază de alocaţii familiale în conformitate cu aceleaşi dispoziţii ca şi cele prevăzute la articolul 6 7 din Statutul funcţionarilor Comunităţilor Europene. Alocaţia pentru locuinţă se calculează pe baza alocaţiei de şomaj, în condiţiile stabilite la articolul 1 din anexa V.
Agentul temporar în cauză se obligă să declare toate indemnizaţiile de acest gen care îi sunt plătite lui/ei sau soţiei sale/soţului său din alte surse; aceste indemnizaţii se deduc din cele plătite în temeiul prezentului articol.
Un fost agent temporar care are dreptul la alocaţie de şomaj beneficiază, în condiţiile stabilite de articolul 67, de asigurare de sănătate fără a fi nevoit să suporte nici o contribuţie.
(6)Alocaţia de şomaj şi alocaţiile familiale se plătesc din Fondul special de şomaj, în EUR. Nu se aplică nici un coeficient corector.
(7)Agenţii temporari contribuie cu o treime la finanţarea sistemului de asigurări de şomaj. Contribuţia respectivă se stabileşte la 0,81 % din salariul de bază al agentului temporar în cauză, după deducerea unei indemnizaţii forfetare în valoare de 1 065,02 şi fără a ţine seama de coeficientul corector prevăzut la articolul 64 din Statutul funcţionarilor CE.
Contribuţia se deduce lunar din salariul agentului temporar în cauză şi se plăteşte, împreună cu celelalte două treimi suportate de agenţie, către Fondul special de şomaj instituit în conformitate cu articolul 28a din Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Comunităţilor, prevăzut de Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 259/68 (denumit în continuare "Regimul aplicabil celorlalţi agenţi"). Dacă este cazul, la sfârşitul unei perioade de 6 ani, agenţia revizuieşte şi ajustează valoarea contribuţiei, în funcţie de riscul de şomaj, în ceea ce-i priveşte pe agenţii temporari din cadrul agenţiei.
(8)Alocaţia de şomaj plătită unui fost agent temporar rămas fără loc de muncă face obiectul aceloraşi dispoziţii ca şi cele stabilite de Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 260/68.
(9)Autorităţile naţionale competente pentru ocuparea forţei de muncă şi şomaj, acţionând în conformitate cu legislaţia lor internă, şi agenţia cooperează în mod eficient pentru a asigura aplicarea corespunzătoare a prezentului articol.
(10)Normele de aplicare a prezentului articol fac obiectul aceloraşi dispoziţii ca şi cele stabilite de comun acord între instituţiile comunitare, fără a aduce atingere dispoziţiilor ultimului paragraf de la alineatul (2).
Art. 71
(1)La naşterea unui copil al unui agent temporar, persoana care îngrijeşte efectiv copilul primeşte o indemnizaţie de 198,31 EUR.
Aceeaşi indemnizaţie se poate acorda unui agent temporar care adoptă un copil cu o vârstă mai mică de cinci ani şi care se află în întreţinerea respectivului agent, în sensul articolului 2 alineatul (2) din anexa V.
(2)Indemnizaţia menţionată anterior se acordă, de asemenea, în cazul întreruperii sarcinii după minimum şapte luni.
(3)Beneficiarul unei alocaţii pentru naşterea unui copil este obligat să declare toate indemnizaţiile de aceeaşi natură primite din alte surse pentru acelaşi copil; aceste indemnizaţii se deduc din indemnizaţia menţionată anterior. În cazul în care ambii părinţi sunt agenţi temporari ai agenţiei, indemnizaţia se acordă o singură dată.
Art. 72
În cazul decesului unui agent temporar, al soţului/soţiei acestuia, al copiilor aflaţi în întreţinerea sa sau a altor persoane aflate în întreţinerea sa în sensul articolului 2 din anexa V, care au locuit împreună cu agentul temporar, cheltuielile ocazionate de transportul corpului persoanei decedate de la locul de desfăşurare a activităţii la locul de origine al agentului temporar sunt rambursate de agenţie.
Cu toate acestea, în cazul în care un agent temporar decedează în timpul unei misiuni, agenţia rambursează costurile de transport al corpului persoanei decedate de la locul decesului până la locul de origine al agentului temporar decedat.
Art. 73
Pe durata contractului sau după expirarea acestuia, agentul temporar poate primi cadouri, împrumuturi sau avansuri, în cazul în care este incapabil să-şi exercite atribuţiile ca urmare a unei boli grave şi prelungite, a unui handicap sau a unui accident survenit pe durata încadrării sale în muncă şi în măsura în care dovedeşte că nu beneficiază de asigurare în cadrul unui alt sistem de asigurări sociale care acoperă aceste riscuri.