Titlul vii - MANAGEMENT, MONITORIZARE ŞI CONTROL - Regulamentul 1198/27-iul-2006 privind Fondul European pentru Pescuit

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 9 Decembrie 2011
TITLUL VII:MANAGEMENT, MONITORIZARE ŞI CONTROL
Art. 57: Principii generale ale sistemelor de management şi control
(1)Sistemele de management şi control ale programelor operaţionale instituite de către statele membre prevăd:
a)definirea funcţiilor organismelor însărcinate cu managementul şi controlul, precum şi cu alocarea funcţiilor în cadrul fiecărui organism;
b)conformitatea cu principiul separării funcţiilor între şi în cadrul acestor organisme;
c)proceduri pentru a garanta corectitudinea şi regularitatea cheltuielilor declarate în cadrul programului operaţional;
d)sisteme de contabilitate, monitorizare şi raportare financiară care sunt fiabile şi informatizate;
e)un sistem de raportare şi monitorizare în cazul în care organismul responsabil încredinţează execuţia sarcinii altui organism;
f)aranjamente pentru auditul funcţionării sistemelor;
g)sisteme şi proceduri pentru a asigura o pistă de audit adecvată;
h)proceduri de raportare şi monitorizare a neregulilor şi a recuperării sumelor plătite în mod necuvenit.
(2)Măsurile prevăzute la literele (e) şi (f) sunt proporţionale cu valoarea totală a cheltuielilor publice alocate programului operaţional în cauză.
Art. 58: Desemnarea autorităţilor
(1)Pentru programul operaţional, statul membru desemnează următoarele:
a)o autoritate de gestionare pentru gestionarea programului operaţional;
b)o autoritate de certificare pentru certificarea declaraţiilor de cheltuieli şi a cererilor de plată înaintea transmiterii acestora către Comisie;
c)o autoritate de audit, care funcţionează independent de autoritatea de gestionare şi de autoritatea de certificare şi care este responsabilă de verificarea bunei funcţionări a sistemului de management şi control.
(2)Statul membru poate desemna unul sau mai multe organisme intermediare pentru a desfăşura unele sau toate sarcinile autorităţii de gestionare sau de certificare sub responsabilitatea acestei autorităţi.
(3)Statul membru stabileşte reguli care reglementează relaţiile sale cu autorităţile prevăzute la alineatul (1) şi relaţiile acestora cu Comisia.
(4)Sub rezerva articolului 57 alineatul (1) litera (b), unele sau toate autorităţile prevăzute la alineatul (1) pot face parte din acelaşi organism.
Art. 59: Funcţiile autorităţii de gestionare
Autoritatea de gestionare a unui program operaţional este responsabilă de gestionarea şi punerea în aplicare a programului operaţional în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare şi, în special, trebuie:
a)să asigure selectarea pentru finanţare a operaţiunilor în conformitate cu criteriile aplicabile programului operaţional şi conformitatea operaţiunilor cu normele comunitare şi naţionale aplicabile, pe întreaga perioadă de punere în aplicare;
b)să verifice livrarea produselor şi serviciilor cofinanţate, precum şi suportarea efectivă a cheltuielilor declarate de beneficiari şi a respectării normelor comunitare şi naţionale; să verifice la faţa locului operaţiunile individuale prin eşantionare în conformitate cu normele detaliate care urmează a fi adoptate de către Comisie în conformitate cu procedura menţionată la articolul 101 alineatul (3);
c)să asigure existenţa unui sistem de înregistrare şi stocare informatizată a înregistrărilor contabile ale fiecărei operaţiuni din cadrul programului operaţional, precum şi culegerea datelor privind punerea în aplicare, necesare pentru gestiunea financiară, monitorizare, verificări, audituri şi evaluare;
d)să asigure menţinerea de către beneficiari şi alte organisme implicate în punerea în aplicare a operaţiunilor fie a unui sistem contabil separat, fie a unui cod contabil adecvat pentru toate tranzacţiile referitoare la operaţiune, fără a aduce atingere normelor contabile naţionale;
e)să asigure realizarea evaluării programelor operaţionale menţionate la articolele 48 şi 49 în conformitate cu articolul 47;
f)să instituie proceduri care să garanteze că toate documentele referitoare la cheltuieli şi audituri, necesare pentru asigurarea unei piste de audit adecvate, sunt păstrate în conformitate cu cerinţele articolului 87;
g)să asigure primirea de către autoritatea de certificare şi autoritatea de audit a tuturor informaţiilor necesare privind procedurile şi verificările efectuate în raport cu cheltuielile, în scopul certificării şi, respectiv, al auditului;
h)să ghideze lucrările comitetului de monitorizare şi să transmită documente către acesta, necesare pentru a permite monitorizarea calităţii punerii în aplicare a programului operaţional având în vedere obiectivele sale specifice;
i)să elaboreze şi, după aprobarea comitetului de monitorizare, să prezinte Comisiei rapoartele anuale şi finale privind punerea în aplicare;
j)să asigure conformitatea cu cerinţele de informare şi publicitate prevăzute la articolul 51.
Art. 60: Funcţiile autorităţii de certificare
Autoritatea de certificare a unui program operaţional are în special următoarele responsabilităţi:
(a)să elaboreze şi să prezinte Comisiei declaraţii de cheltuieli şi cereri de plată certificate;
(b)să certifice:
(i)faptul că declaraţia de cheltuieli este precisă, rezultă din sisteme contabile fiabile şi se bazează pe documente justificative verificabile;
(ii)faptul că cheltuielile declarate sunt în conformitate cu normele comunitare şi naţionale aplicabile şi au fost efectuate pentru operaţiuni selectate pentru finanţare în conformitate cu criteriile aplicabile programului şi în conformitate cu normele comunitare şi naţionale aplicabile;
(c)să se asigure că informaţiile primite cu privire la procedurile şi verificările desfăşurate în raport cu cheltuielile incluse în declaraţiile de cheltuieli oferă o bază adecvată pentru certificare;
(d)să ia în considerare, în sensul certificării, rezultatele tuturor auditurilor desfăşurate de către autoritatea de audit sau sub responsabilitatea acesteia;
(e)să menţină înregistrări contabile informatizate ale cheltuielilor declarate Comisiei;
(f)să păstreze o situaţie a sumelor recuperabile şi a sumelor retrase în urma anulării unei părţi sau a întregii contribuţii pentru o operaţiune. Sumele recuperate înainte de închiderea programului operaţional care trebuie rambursate bugetului general al Uniunii Europene în urma corecţiilor financiare efectuate în conformitate cu articolul 97 se deduc din următoarea declaraţie de cheltuieli.
Art. 61: Funcţiile autorităţii de audit
(1)Autoritatea de audit a unui program operaţional are în special următoarele responsabilităţi:
a)să asigure desfăşurarea auditurilor pentru a verifica buna funcţionare a sistemului de management şi control al programului operaţional;
b)să asigure desfăşurarea auditurilor operaţiunilor pe baza unui eşantion corespunzător pentru a verifica cheltuielile declarate;
c)să prezinte Comisiei, în termen de nouă luni de la aprobarea programului operaţional, o strategie de audit care să vizeze organismele care vor efectua auditurile în conformitate cu literele (a) şi b), metoda care urmează a fi utilizată, metoda de eşantionare pentru auditurile operaţiunilor, precum şi planificarea orientativă a auditurilor, pentru a asigura auditul organismelor principale şi repartizarea auditurilor pe întreaga perioadă de programare;
d)să se asigure că autoritatea de gestionare şi autoritatea de certificare primesc toate informaţiile necesare privind auditurile şi controalele desfăşurate;
e)până la 31 decembrie în fiecare an, din 2008 până în 2015:
(i)să prezinte Comisiei un raport anual de control în care sunt precizate rezultatele auditurilor desfăşurate în perioada anterioară de 12 luni care se încheie la data de 30 iunie din anul respectiv în conformitate cu strategia de audit a programului operaţional şi raportează orice deficienţe constatate în sistemele de management şi control ale programului. Primul raport, care urmează a fi prezentat până la 31 decembrie 2008, acoperă perioada de la 1 ianuarie 2007 la 30 iunie 2008. Informaţiile privind auditurile desfăşurate în perioada de după 1 iulie 2015 sunt incluse în raportul final de control care însoţeşte declaraţia de închidere menţionată la litera (f);
(ii)să emită un aviz pe baza controalelor şi auditurilor efectuate sub responsabilitatea sa cu privire la buna funcţionare a sistemului de management şi control, pentru a oferi o atestare rezonabilă cu privire la faptul că declaraţiile de cheltuieli prezentate Comisiei sunt corecte şi, în consecinţă, o atestare rezonabilă cu privire la legalitatea şi regularitatea tranzacţiilor subsidiare;
(iii)să depună, atunci când este aplicabil în temeiul articolului 85, o declaraţie de închidere parţială evaluând legalitatea şi regularitatea cheltuielilor în cauză;
f)să prezinte Comisiei, cel târziu până la 31 martie 2017, o declaraţie de închidere evaluând valabilitatea cererii de plată a soldului şi legalitatea şi regularitatea tranzacţiilor subsidiare vizate de declaraţia finală de cheltuieli, care este însoţită de un raport final de control.
(2)Autoritatea de audit se asigură că lucrările de audit ţin seama de standardele de audit acceptate pe plan internaţional.
(3)Atunci când auditurile şi controalele prevăzute la alineatul (1) literele (a) şi (b) sunt efectuate de către alt organism decât autoritatea de audit, autoritatea de audit se asigură că acest organism are independenţa funcţională necesară.
(4)Comisia transmite observaţiile sale cu privire la strategia de audit prezentată la alineatul (1) litera (c) în cel mult trei luni de la primirea acesteia. În absenţa observaţiilor în acest termen, strategia se consideră ca fiind acceptată.
Art. 62: Principii de monitorizare
(1)Monitorizarea constă în examinarea punerii corecte în aplicare a programului operaţional.
(2)Monitorizarea este efectuată în primul rând de către comitetul de monitorizare şi autoritatea de gestionare.
(3)Comisia ia parte la monitorizare prin participarea sa la comitetul de monitorizare şi la revizuirea anuală a programului operaţional care include în special analiza rapoartelor anuale de punere în aplicare şi control.
(4)Schimbul de date între Comisie şi statele membre în acest sens se desfăşoară electronic, în conformitate cu normele de aplicare prevăzute la articolul 102.
Art. 63: Comitetul de monitorizare
Statul membru instituie un comitet de monitorizare pentru programul operaţional, de comun acord cu autoritatea de gestionare, după consultarea partenerilor în conformitate cu articolul 8. Comitetul de monitorizare este instituit în termen de trei luni de la data notificării statului membru cu privire la decizia de aprobare a programului operaţional.
Comitetul de monitorizare îşi elaborează regulamentul de procedură în cadrul instituţional, juridic şi financiar al statului membru în cauză şi îl adoptă de comun acord cu autoritatea de gestionare în scopul de a-şi exercita misiunile în conformitate cu prezentul regulament.
Art. 64: Structura
(1)Comitetul de monitorizare este prezidat de un reprezentant al statului membru sau al autorităţii de gestionare.
Structura sa este stabilită de statul membru în conformitate cu articolul 8 alineatul (1) şi de comun acord cu autoritatea de gestionare.
(2)La propria sa iniţiativă, un reprezentant al Comisiei ia parte la lucrările comitetului de monitorizare cu titlu consultativ.
Art. 65: Sarcini
Comitetul de monitorizare asigură eficienţa şi calitatea punerii în aplicare a programului operaţional, în conformitate cu următoarele dispoziţii:
(a)ia în considerare şi aprobă criteriile de selectare a operaţiunilor finanţate în termen de şase luni de la aprobarea programului operaţional şi aprobă orice revizuire a acestor criterii în conformitate cu necesităţile de programare;
(b)revizuieşte în mod periodic progresele înregistrate în direcţia atingerii obiectivelor specifice ale programului operaţional pe baza documentelor prezentate de autoritatea de gestionare;
(c)examinează rezultatele punerii în aplicare, în special realizarea obiectivelor stabilite pentru fiecare axă prioritară şi evaluările intermediare prevăzute la articolul 49;
(d)analizează şi aprobă rapoartele anuale şi finale privind punerea în aplicare prevăzute la articolul 67 înainte de a le trimite Comisiei;
(e)este informat cu privire la raportul anual de control şi la orice observaţii relevante pe care le poate face Comisia după examinarea acestui raport;
(f)la iniţiativa statului membru, poate fi informat cu privire la informaţiile scrise prezentate Comisiei, menţionate la articolul 16 alineatul (1);
(g)poate propune autorităţii de gestionare orice revizuire sau examinare a programului operaţional care ar face posibilă atingerea obiectivelor FEP prevăzute la articolul 4 sau pentru a ameliora gestionarea sa, inclusiv gestiunea financiară a acestuia;
(h)ia în considerare şi aprobă orice propunere de modificare a conţinutului deciziei Comisiei privind contribuţia de la FEP.
Art. 66: Modalităţi de monitorizare
(1)Autoritatea de gestionare şi comitetul de monitorizare asigură calitatea punerii în aplicare a programului operaţional.
(2)Autoritatea de gestionare şi comitetul de monitorizare efectuează monitorizarea prin trimitere la indicatorii financiari şi la indicatorii prevăzuţi la articolul 20 alineatul (1) litera (c) din programul operaţional.
(3)În cazul în care natura asistenţei permite acest lucru, statisticile sunt defalcate după tipul şi dimensiunea întreprinderilor beneficiare.
(4)Schimbul de date între Comisie şi statele membre în acest sens se efectuează electronic, în conformitate cu normele de aplicare prevăzute la articolul 102.
Art. 67: Rapoarte anuale şi rapoarte finale privind punerea în aplicare
(1)Până la 30 iunie în fiecare an şi pentru prima dată în 2008, autoritatea de gestionare trimite Comisiei un raport anual, iar până la 31 martie 2017, un raport final privind punerea în aplicare a programului operaţional.
(2)Pentru a obţine o imagine clară asupra punerii în aplicare a programului operaţional, rapoartele prevăzute la alineatul (1) includ următoarele informaţii:
a)progresele înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a programului operaţional şi a axelor prioritare în raport cu obiectivele specifice şi verificabile ale acestora, cu o cuantificare, în cazul în care se pretează cuantificării, utilizând indicatorii prevăzuţi la articolul 20 alineatul (1) litera (c) la nivelul axei prioritare;
b)o schimbare a situaţiei generale care are un impact direct asupra punerii în aplicare a asistenţei, în special evoluţii socio-economice semnificative, modificări ale politicilor naţionale, regionale sau sectoriale şi, dacă este necesar, consecinţele acestora asupra consecvenţei între asistenţa de la FEP şi cea de la alte instrumente financiare;
c)execuţia financiară a programului operaţional, detaliind separat pentru obiectivul de convergenţă şi obiectivul care nu este legat de convergenţă, pentru fiecare axă prioritară:
(i)cheltuielile plătite de către beneficiarii incluşi în cererile de plată trimise autorităţii de gestionare şi contribuţia publică corespunzătoare;
(ii)plăţile totale primite din partea Comisiei şi cuantificarea indicatorilor financiari prevăzuţi la articolul 66 alineatul (2)
şi
(iii)cheltuielile plătite de organismul responsabil cu efectuarea plăţilor către beneficiari;
d)măsurile luate de autoritatea de gestionare şi comitetul de monitorizare pentru a garanta calitatea şi eficienţa punerii în aplicare, în special:
(i)măsuri de monitorizare şi evaluare, inclusiv modalităţi de culegere a datelor;
(ii)o sinteză a problemelor semnificative întâlnite în cursul punerii în aplicare a programului operaţional şi orice măsuri luate, inclusiv răspunsul la observaţiile făcute în temeiul articolului 69 alineatul (2);
(iii)utilizarea dată asistenţei tehnice;
e)măsurile luate pentru a asigura informarea şi publicitatea pentru programul operaţional;
f)utilizarea dată asistenţei dezangajate în urma anulării prevăzute la articolul 96 alineatul (2) către autoritatea de gestionare sau altă autoritate publică în cursul perioadei de punere în aplicare a programului operaţional;
g)cazurile în care a fost identificată o modificare substanţială, în sensul articolului 56;
h)probleme semnificative referitoare la conformitatea cu dreptul comunitar, întâlnite în cursul punerii în aplicare a programului operaţional, precum şi măsurile luate pentru soluţionarea acestora.
Amploarea informaţiilor transmise Comisiei este proporţională cu nivelul total al cheltuielilor publice ale respectivului program operaţional. Atunci când este cazul, aceste informaţii pot fi furnizate într-o formă sintetică.
Informaţiile prevăzute la literele (b), (d), (e), (f) şi (g) nu sunt incluse, în cazul în care nu au existat modificări semnificative de la raportul anterior.
(3)Rapoartele prevăzute la alineatul (1) sunt considerate acceptabile în cazul în care conţin toate informaţiile prevăzute la alineatul (2). Comisia informează statul membru cu privire la acceptabilitatea acestor rapoarte în termen de 15 zile lucrătoare.
(4)Comisia adoptă în termen de două luni o decizie referitoare la conţinutul raportului anual privind punerea în aplicare prezentat de autoritatea de gestionare. Pentru raportul final privind punerea în aplicare, termenul este de cinci luni. În cazul în care Comisia nu răspunde în termenul stabilit, raportul este considerat ca fiind acceptat.
Art. 68: Raportul anual al Comisiei
(1)Până la 31 decembrie în fiecare an şi pentru prima dată în 2008, Comisia transmite Parlamentului European, Consiliului, Comitetului Economic şi Social European şi Comitetului Regiunilor un raport privind punerea efectivă în aplicare a prezentului regulament în cursul anului precedent.
(2)Acest raport rezumă principalele evoluţii, tendinţe şi provocări referitoare la punerea în aplicare a programelor operaţionale.
(3)Raportul anual al Comisiei include, de asemenea:
a)o sinteză a activităţilor FEP pentru fiecare stat membru, inclusiv o defalcare pe statele membre a alocărilor angajate şi plătite, precum şi utilizarea asistenţei tehnice de către Comisie şi statele membre;
b)o evaluare a coordonării FEP cu fondurile structurale şi FEADR;
c)de îndată ce devin disponibile, rezultatele evaluărilor prevăzute la articolul 49;
d)atunci când este prezentat al patrulea raport anual şi, din nou, atunci când este prezentat raportul privind ultimul an de programare, o sinteză a auditurilor privind sistemele de management şi control instituite de statele membre, efectuate în numele Comisiei, şi al rezultatului auditurilor privind asistenţa FEP, efectuate de statul membru, şi, dacă este cazul, corecţiile financiare efectuate.
(4)Raportul se bazează pe o examinare şi evaluare de către Comisie a raportului anual al statelor membre şi a oricăror informaţii disponibile. În special în 2012, acest raport se bazează în plus pe rezultatul dezbaterii strategice prevăzute la articolul 16 alineatul (1) şi pe orice alte informaţii disponibile. Raportul descrie măsurile de monitorizare luate sau care urmează a fi luate de către statele membre şi Comisie, care vor permite o monitorizare adecvată a concluziilor raportului.
Art. 69: Examinarea anuală a programelor operaţionale
(1)În fiecare an, atunci când se prezintă raportul anual privind punerea în aplicare prevăzut la articolul 67 şi având în vedere avizul Comisiei, Comisia şi autoritatea de gestionare analizează progresele înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a programului operaţional, rezultatele principale obţinute în anul precedent, execuţia financiară şi alţi factori în vederea îmbunătăţirii punerii în aplicare.
Orice aspecte ale funcţionării sistemului de management şi control ridicate în raportul anual de control, prevăzut la articolul 61 alineatul (1) litera (e) punctul (i), pot fi, de asemenea, analizate şi, dacă este cazul, această analiză se efectuează cu participarea autorităţii de audit.
(2)După analiza prevăzută la alineatul (1) şi, dacă este cazul, cu participarea autorităţii de audit, Comisia poate face comentarii statului membru şi autorităţii de gestionare, care informează comitetul de monitorizare în acest sens. Statul membru informează Comisia cu privire la măsura luată ca răspuns la aceste observaţii.
(3)Atunci când sunt disponibile evaluările ex post ale asistenţei acordate în perioada de programare 2000-2006, rezultatele globale se analizează în cursul următoarei examinări anuale.
Art. 70: Management şi control
(1)Statele membre sunt responsabile de asigurarea managementului şi controlului programelor operaţionale, în special prin următoarele măsuri:
a)asigurarea instituirii sistemelor de management şi control pentru programul operaţional, în conformitate cu articolele 57-61, precum şi funcţionarea eficientă a acestora;
b)prevenirea, identificarea şi corectarea neregulilor şi recuperarea sumelor plătite necuvenit, împreună cu dobânzile de întârziere, dacă este cazul. Statele membre adresează Comisiei o notificare cu privire la acestea şi o informează cu privire la evoluţia procedurilor administrative şi judiciare.
(2)Atunci când nu se pot recupera sumele plătite în mod necuvenit unui beneficiar, statul membru este responsabil de rambursarea sumelor pierdute la bugetul general al Uniunii Europene, atunci când se stabileşte că pierderea a fost suportată în urma greşelii sau neglijenţei sale.
Art. 71: Instituirea sistemelor de management şi control
(1)Înainte de depunerea primei cereri de plată intermediară sau cel târziu în termen de 12 luni de la aprobarea programului operaţional, statele membre prezintă Comisiei o descriere a sistemelor, vizând în special organizarea şi procedurile:
a)autorităţilor de gestionare şi certificare şi ale organismelor intermediare;
b)autorităţii de audit şi oricăror alte organisme care efectuează audituri sub responsabilitatea sa.
(2)Descrierea prevăzută la alineatul (1) este însoţită de un raport care prezintă rezultatele unei evaluări a instituirii sistemelor şi oferă un aviz asupra conformităţii acestora cu articolele 57-61. În cazul în care avizul conţine rezerve, raportul indică gravitatea deficienţelor. Statul membru informează Comisia cu privire la măsurile corective care urmează a fi luate şi la calendarul de punere în aplicare a acestora şi confirmă ulterior punerea în aplicare a măsurilor şi retragerea rezervelor corespunzătoare.
Raportul prevăzut la primul paragraf este considerat ca fiind acceptat şi prima plată intermediară este efectuată în următoarele împrejurări:
a)în termen de trei luni de la data primirii raportului, atunci când pentru avizul prevăzut la primul paragraf nu se formulează rezerve şi observaţii din partea Comisiei;
b)în cazul în care avizul conţine rezerve, atunci când Comisia primeşte confirmarea aplicării măsurilor corective vizând elemente principale ale sistemelor şi a retragerii rezervelor corespunzătoare, iar, în absenţa observaţiilor Comisiei, în termen de trei luni de la data confirmării.
Atunci când rezervele se referă numai la o singură axă prioritară, prima plată intermediară se efectuează pentru celelalte axe prioritare ale programului operaţional pentru care nu sunt rezerve.
(3)Raportul şi avizul prevăzute la alineatul (2) sunt elaborate de autoritatea de audit sau de către un organism public sau privat care funcţionează independent de autorităţile de gestionare şi certificare, care îşi desfăşoară lucrările luând în considerare standardele de audit acceptate pe plan internaţional.
Art. 72: Responsabilităţile Comisiei
(1)Comisia se asigură, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 71, că statele membre au instituit sisteme de management şi control conforme cu articolele 57-61 pe baza rapoartelor anuale de control şi, pe baza avizului anual al autorităţii de audit şi propriilor audituri, că sistemele funcţionează eficient pe perioada punerii în aplicare a programelor operaţionale.
(2)Fără a aduce atingere auditurilor efectuate de către statele membre, funcţionarii Comisiei sau reprezentanţii autorizaţi ai acesteia pot efectua audituri la faţa locului pentru a verifica funcţionarea eficientă a sistemelor de management şi control, care pot include audituri asupra operaţiunilor incluse în programul operaţional, cu un preaviz de minimum 10 zile lucrătoare, cu excepţia cazurilor urgente. Funcţionarii sau reprezentanţii autorizaţi ai statului membru pot lua parte la aceste audituri.
Funcţionarii sau reprezentanţii autorizaţi ai Comisiei, împuterniciţi în mod corespunzător să desfăşoare audituri la faţa locului, au acces la registre şi orice alte documente, inclusiv documente şi metadate întocmite sau primite şi înregistrate pe suport electronic, referitoare la cheltuielile finanţate de FEP.
Competenţele de audit menţionate anterior nu afectează aplicarea dispoziţiilor naţionale care rezervă anumite acte pentru agenţii desemnaţi în mod special de către legislaţia naţională. Reprezentanţii autorizaţi ai Comisiei nu iau parte, inter alia, la vizite la domiciliu sau interogări oficiale ale persoanelor în cadrul legislaţiei naţionale a statului membru în cauză. Cu toate acestea, au acces la informaţiile astfel obţinute.
(3)Comisia poate cere unui stat membru să efectueze un audit la faţa locului pentru a verifica buna funcţionare a sistemelor sau corectitudinea uneia sau mai multor tranzacţii. Funcţionarii Comisiei sau mandatarii acestora pot lua parte la aceste audituri.
Art. 73: Cooperarea cu autorităţile de audit ale statelor membre
(1)Comisia cooperează cu autoritatea de audit a programului operaţional pentru a-şi coordona respectivele planuri de audit şi metode de audit şi fac schimb imediat cu rezultatele auditurilor efectuate asupra sistemelor de management şi control în scopul unei mai bune utilizări a resurselor şi pentru a evita dublarea nejustificată a lucrărilor.
Comisia şi autoritatea de audit se întâlnesc periodic şi cel puţin o dată pe an, în cazul în care nu convin altceva, pentru a analiza împreună raportul anual de control şi avizul întocmit în temeiul articolului 61 şi pentru a schimba opinii asupra altor chestiuni referitoare la îmbunătăţirea managementului şi controlului programului operaţional.
(2)La stabilirea propriei sale strategii de audit, Comisia identifică programele operaţionale pentru care avizul privind conformitatea sistemului în temeiul articolului 71 alineatul (2) este fără rezerve, sau unde rezervele au fost retrase în urma unor măsuri corective, acolo unde strategia de audit a autorităţii de audit este satisfăcătoare şi unde s-au obţinut asigurări rezonabile că sistemele de management şi control funcţionează eficient în baza rezultatelor auditurilor efectuate de către Comisie şi statul membru.
(3)Pentru aceste programe operaţionale, Comisia poate concluziona că se poate baza în principal pe avizul prevăzut la articolul 61 alineatul (1) litera (e) punctul (ii) în ceea ce priveşte buna funcţionare a sistemelor şi că va efectua audituri la faţa locului numai în cazul în care există mijloace de probă care sugerează că deficienţe ale sistemului afectează cheltuielile certificate Comisiei în cursul unui an pentru care avizul dat în temeiul articolului 61 alineatul (1) litera (e) punctul (ii) a fost emis fără rezerve cu privire la aceste deficienţe.
În cazul în care Comisia ajunge la o asemenea concluzie, informează în consecinţă statul membru în cauză. În cazul în care există probe care sugerează deficienţe, aceasta poate cere statului membru să efectueze audituri în conformitate cu articolul 72 alineatul (3) sau poate efectua propriile audituri în conformitate cu articolul 72 alineatul (2).