Capitolul iii - Responsabilităţile statelor membre şi ale Comisiei - Regulamentul 1198/27-iul-2006 privind Fondul European pentru Pescuit

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 9 Decembrie 2011
CAPITOLUL III:Responsabilităţile statelor membre şi ale Comisiei
Art. 70: Management şi control
(1)Statele membre sunt responsabile de asigurarea managementului şi controlului programelor operaţionale, în special prin următoarele măsuri:
a)asigurarea instituirii sistemelor de management şi control pentru programul operaţional, în conformitate cu articolele 57-61, precum şi funcţionarea eficientă a acestora;
b)prevenirea, identificarea şi corectarea neregulilor şi recuperarea sumelor plătite necuvenit, împreună cu dobânzile de întârziere, dacă este cazul. Statele membre adresează Comisiei o notificare cu privire la acestea şi o informează cu privire la evoluţia procedurilor administrative şi judiciare.
(2)Atunci când nu se pot recupera sumele plătite în mod necuvenit unui beneficiar, statul membru este responsabil de rambursarea sumelor pierdute la bugetul general al Uniunii Europene, atunci când se stabileşte că pierderea a fost suportată în urma greşelii sau neglijenţei sale.
Art. 71: Instituirea sistemelor de management şi control
(1)Înainte de depunerea primei cereri de plată intermediară sau cel târziu în termen de 12 luni de la aprobarea programului operaţional, statele membre prezintă Comisiei o descriere a sistemelor, vizând în special organizarea şi procedurile:
a)autorităţilor de gestionare şi certificare şi ale organismelor intermediare;
b)autorităţii de audit şi oricăror alte organisme care efectuează audituri sub responsabilitatea sa.
(2)Descrierea prevăzută la alineatul (1) este însoţită de un raport care prezintă rezultatele unei evaluări a instituirii sistemelor şi oferă un aviz asupra conformităţii acestora cu articolele 57-61. În cazul în care avizul conţine rezerve, raportul indică gravitatea deficienţelor. Statul membru informează Comisia cu privire la măsurile corective care urmează a fi luate şi la calendarul de punere în aplicare a acestora şi confirmă ulterior punerea în aplicare a măsurilor şi retragerea rezervelor corespunzătoare.
Raportul prevăzut la primul paragraf este considerat ca fiind acceptat şi prima plată intermediară este efectuată în următoarele împrejurări:
a)în termen de trei luni de la data primirii raportului, atunci când pentru avizul prevăzut la primul paragraf nu se formulează rezerve şi observaţii din partea Comisiei;
b)în cazul în care avizul conţine rezerve, atunci când Comisia primeşte confirmarea aplicării măsurilor corective vizând elemente principale ale sistemelor şi a retragerii rezervelor corespunzătoare, iar, în absenţa observaţiilor Comisiei, în termen de trei luni de la data confirmării.
Atunci când rezervele se referă numai la o singură axă prioritară, prima plată intermediară se efectuează pentru celelalte axe prioritare ale programului operaţional pentru care nu sunt rezerve.
(3)Raportul şi avizul prevăzute la alineatul (2) sunt elaborate de autoritatea de audit sau de către un organism public sau privat care funcţionează independent de autorităţile de gestionare şi certificare, care îşi desfăşoară lucrările luând în considerare standardele de audit acceptate pe plan internaţional.
Art. 72: Responsabilităţile Comisiei
(1)Comisia se asigură, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 71, că statele membre au instituit sisteme de management şi control conforme cu articolele 57-61 pe baza rapoartelor anuale de control şi, pe baza avizului anual al autorităţii de audit şi propriilor audituri, că sistemele funcţionează eficient pe perioada punerii în aplicare a programelor operaţionale.
(2)Fără a aduce atingere auditurilor efectuate de către statele membre, funcţionarii Comisiei sau reprezentanţii autorizaţi ai acesteia pot efectua audituri la faţa locului pentru a verifica funcţionarea eficientă a sistemelor de management şi control, care pot include audituri asupra operaţiunilor incluse în programul operaţional, cu un preaviz de minimum 10 zile lucrătoare, cu excepţia cazurilor urgente. Funcţionarii sau reprezentanţii autorizaţi ai statului membru pot lua parte la aceste audituri.
Funcţionarii sau reprezentanţii autorizaţi ai Comisiei, împuterniciţi în mod corespunzător să desfăşoare audituri la faţa locului, au acces la registre şi orice alte documente, inclusiv documente şi metadate întocmite sau primite şi înregistrate pe suport electronic, referitoare la cheltuielile finanţate de FEP.
Competenţele de audit menţionate anterior nu afectează aplicarea dispoziţiilor naţionale care rezervă anumite acte pentru agenţii desemnaţi în mod special de către legislaţia naţională. Reprezentanţii autorizaţi ai Comisiei nu iau parte, inter alia, la vizite la domiciliu sau interogări oficiale ale persoanelor în cadrul legislaţiei naţionale a statului membru în cauză. Cu toate acestea, au acces la informaţiile astfel obţinute.
(3)Comisia poate cere unui stat membru să efectueze un audit la faţa locului pentru a verifica buna funcţionare a sistemelor sau corectitudinea uneia sau mai multor tranzacţii. Funcţionarii Comisiei sau mandatarii acestora pot lua parte la aceste audituri.
Art. 73: Cooperarea cu autorităţile de audit ale statelor membre
(1)Comisia cooperează cu autoritatea de audit a programului operaţional pentru a-şi coordona respectivele planuri de audit şi metode de audit şi fac schimb imediat cu rezultatele auditurilor efectuate asupra sistemelor de management şi control în scopul unei mai bune utilizări a resurselor şi pentru a evita dublarea nejustificată a lucrărilor.
Comisia şi autoritatea de audit se întâlnesc periodic şi cel puţin o dată pe an, în cazul în care nu convin altceva, pentru a analiza împreună raportul anual de control şi avizul întocmit în temeiul articolului 61 şi pentru a schimba opinii asupra altor chestiuni referitoare la îmbunătăţirea managementului şi controlului programului operaţional.
(2)La stabilirea propriei sale strategii de audit, Comisia identifică programele operaţionale pentru care avizul privind conformitatea sistemului în temeiul articolului 71 alineatul (2) este fără rezerve, sau unde rezervele au fost retrase în urma unor măsuri corective, acolo unde strategia de audit a autorităţii de audit este satisfăcătoare şi unde s-au obţinut asigurări rezonabile că sistemele de management şi control funcţionează eficient în baza rezultatelor auditurilor efectuate de către Comisie şi statul membru.
(3)Pentru aceste programe operaţionale, Comisia poate concluziona că se poate baza în principal pe avizul prevăzut la articolul 61 alineatul (1) litera (e) punctul (ii) în ceea ce priveşte buna funcţionare a sistemelor şi că va efectua audituri la faţa locului numai în cazul în care există mijloace de probă care sugerează că deficienţe ale sistemului afectează cheltuielile certificate Comisiei în cursul unui an pentru care avizul dat în temeiul articolului 61 alineatul (1) litera (e) punctul (ii) a fost emis fără rezerve cu privire la aceste deficienţe.
În cazul în care Comisia ajunge la o asemenea concluzie, informează în consecinţă statul membru în cauză. În cazul în care există probe care sugerează deficienţe, aceasta poate cere statului membru să efectueze audituri în conformitate cu articolul 72 alineatul (3) sau poate efectua propriile audituri în conformitate cu articolul 72 alineatul (2).