Capitolul i - Sisteme de management şi control - Regulamentul 1198/27-iul-2006 privind Fondul European pentru Pescuit
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 9 Decembrie 2011
CAPITOLUL I:Sisteme de management şi control
Art. 57: Principii generale ale sistemelor de management şi control
(1)Sistemele de management şi control ale programelor operaţionale instituite de către statele membre prevăd:
a)definirea funcţiilor organismelor însărcinate cu managementul şi controlul, precum şi cu alocarea funcţiilor în cadrul fiecărui organism;
b)conformitatea cu principiul separării funcţiilor între şi în cadrul acestor organisme;
c)proceduri pentru a garanta corectitudinea şi regularitatea cheltuielilor declarate în cadrul programului operaţional;
d)sisteme de contabilitate, monitorizare şi raportare financiară care sunt fiabile şi informatizate;
e)un sistem de raportare şi monitorizare în cazul în care organismul responsabil încredinţează execuţia sarcinii altui organism;
f)aranjamente pentru auditul funcţionării sistemelor;
g)sisteme şi proceduri pentru a asigura o pistă de audit adecvată;
h)proceduri de raportare şi monitorizare a neregulilor şi a recuperării sumelor plătite în mod necuvenit.
(2)Măsurile prevăzute la literele (e) şi (f) sunt proporţionale cu valoarea totală a cheltuielilor publice alocate programului operaţional în cauză.
Art. 58: Desemnarea autorităţilor
(1)Pentru programul operaţional, statul membru desemnează următoarele:
a)o autoritate de gestionare pentru gestionarea programului operaţional;
b)o autoritate de certificare pentru certificarea declaraţiilor de cheltuieli şi a cererilor de plată înaintea transmiterii acestora către Comisie;
c)o autoritate de audit, care funcţionează independent de autoritatea de gestionare şi de autoritatea de certificare şi care este responsabilă de verificarea bunei funcţionări a sistemului de management şi control.
(2)Statul membru poate desemna unul sau mai multe organisme intermediare pentru a desfăşura unele sau toate sarcinile autorităţii de gestionare sau de certificare sub responsabilitatea acestei autorităţi.
(3)Statul membru stabileşte reguli care reglementează relaţiile sale cu autorităţile prevăzute la alineatul (1) şi relaţiile acestora cu Comisia.
(4)Sub rezerva articolului 57 alineatul (1) litera (b), unele sau toate autorităţile prevăzute la alineatul (1) pot face parte din acelaşi organism.
Art. 59: Funcţiile autorităţii de gestionare
Autoritatea de gestionare a unui program operaţional este responsabilă de gestionarea şi punerea în aplicare a programului operaţional în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare şi, în special, trebuie:
a)să asigure selectarea pentru finanţare a operaţiunilor în conformitate cu criteriile aplicabile programului operaţional şi conformitatea operaţiunilor cu normele comunitare şi naţionale aplicabile, pe întreaga perioadă de punere în aplicare;
b)să verifice livrarea produselor şi serviciilor cofinanţate, precum şi suportarea efectivă a cheltuielilor declarate de beneficiari şi a respectării normelor comunitare şi naţionale; să verifice la faţa locului operaţiunile individuale prin eşantionare în conformitate cu normele detaliate care urmează a fi adoptate de către Comisie în conformitate cu procedura menţionată la articolul 101 alineatul (3);
c)să asigure existenţa unui sistem de înregistrare şi stocare informatizată a înregistrărilor contabile ale fiecărei operaţiuni din cadrul programului operaţional, precum şi culegerea datelor privind punerea în aplicare, necesare pentru gestiunea financiară, monitorizare, verificări, audituri şi evaluare;
d)să asigure menţinerea de către beneficiari şi alte organisme implicate în punerea în aplicare a operaţiunilor fie a unui sistem contabil separat, fie a unui cod contabil adecvat pentru toate tranzacţiile referitoare la operaţiune, fără a aduce atingere normelor contabile naţionale;
e)să asigure realizarea evaluării programelor operaţionale menţionate la articolele 48 şi 49 în conformitate cu articolul 47;
f)să instituie proceduri care să garanteze că toate documentele referitoare la cheltuieli şi audituri, necesare pentru asigurarea unei piste de audit adecvate, sunt păstrate în conformitate cu cerinţele articolului 87;
g)să asigure primirea de către autoritatea de certificare şi autoritatea de audit a tuturor informaţiilor necesare privind procedurile şi verificările efectuate în raport cu cheltuielile, în scopul certificării şi, respectiv, al auditului;
h)să ghideze lucrările comitetului de monitorizare şi să transmită documente către acesta, necesare pentru a permite monitorizarea calităţii punerii în aplicare a programului operaţional având în vedere obiectivele sale specifice;
i)să elaboreze şi, după aprobarea comitetului de monitorizare, să prezinte Comisiei rapoartele anuale şi finale privind punerea în aplicare;
j)să asigure conformitatea cu cerinţele de informare şi publicitate prevăzute la articolul 51.
Art. 60: Funcţiile autorităţii de certificare
Autoritatea de certificare a unui program operaţional are în special următoarele responsabilităţi:
(a)să elaboreze şi să prezinte Comisiei declaraţii de cheltuieli şi cereri de plată certificate;
(b)să certifice:
(i)faptul că declaraţia de cheltuieli este precisă, rezultă din sisteme contabile fiabile şi se bazează pe documente justificative verificabile;
(ii)faptul că cheltuielile declarate sunt în conformitate cu normele comunitare şi naţionale aplicabile şi au fost efectuate pentru operaţiuni selectate pentru finanţare în conformitate cu criteriile aplicabile programului şi în conformitate cu normele comunitare şi naţionale aplicabile;
(c)să se asigure că informaţiile primite cu privire la procedurile şi verificările desfăşurate în raport cu cheltuielile incluse în declaraţiile de cheltuieli oferă o bază adecvată pentru certificare;
(d)să ia în considerare, în sensul certificării, rezultatele tuturor auditurilor desfăşurate de către autoritatea de audit sau sub responsabilitatea acesteia;
(e)să menţină înregistrări contabile informatizate ale cheltuielilor declarate Comisiei;
(f)să păstreze o situaţie a sumelor recuperabile şi a sumelor retrase în urma anulării unei părţi sau a întregii contribuţii pentru o operaţiune. Sumele recuperate înainte de închiderea programului operaţional care trebuie rambursate bugetului general al Uniunii Europene în urma corecţiilor financiare efectuate în conformitate cu articolul 97 se deduc din următoarea declaraţie de cheltuieli.
Art. 61: Funcţiile autorităţii de audit
(1)Autoritatea de audit a unui program operaţional are în special următoarele responsabilităţi:
a)să asigure desfăşurarea auditurilor pentru a verifica buna funcţionare a sistemului de management şi control al programului operaţional;
b)să asigure desfăşurarea auditurilor operaţiunilor pe baza unui eşantion corespunzător pentru a verifica cheltuielile declarate;
c)să prezinte Comisiei, în termen de nouă luni de la aprobarea programului operaţional, o strategie de audit care să vizeze organismele care vor efectua auditurile în conformitate cu literele (a) şi b), metoda care urmează a fi utilizată, metoda de eşantionare pentru auditurile operaţiunilor, precum şi planificarea orientativă a auditurilor, pentru a asigura auditul organismelor principale şi repartizarea auditurilor pe întreaga perioadă de programare;
d)să se asigure că autoritatea de gestionare şi autoritatea de certificare primesc toate informaţiile necesare privind auditurile şi controalele desfăşurate;
e)până la 31 decembrie în fiecare an, din 2008 până în 2015:
(i)să prezinte Comisiei un raport anual de control în care sunt precizate rezultatele auditurilor desfăşurate în perioada anterioară de 12 luni care se încheie la data de 30 iunie din anul respectiv în conformitate cu strategia de audit a programului operaţional şi raportează orice deficienţe constatate în sistemele de management şi control ale programului. Primul raport, care urmează a fi prezentat până la 31 decembrie 2008, acoperă perioada de la 1 ianuarie 2007 la 30 iunie 2008. Informaţiile privind auditurile desfăşurate în perioada de după 1 iulie 2015 sunt incluse în raportul final de control care însoţeşte declaraţia de închidere menţionată la litera (f);
(ii)să emită un aviz pe baza controalelor şi auditurilor efectuate sub responsabilitatea sa cu privire la buna funcţionare a sistemului de management şi control, pentru a oferi o atestare rezonabilă cu privire la faptul că declaraţiile de cheltuieli prezentate Comisiei sunt corecte şi, în consecinţă, o atestare rezonabilă cu privire la legalitatea şi regularitatea tranzacţiilor subsidiare;
(iii)să depună, atunci când este aplicabil în temeiul articolului 85, o declaraţie de închidere parţială evaluând legalitatea şi regularitatea cheltuielilor în cauză;
f)să prezinte Comisiei, cel târziu până la 31 martie 2017, o declaraţie de închidere evaluând valabilitatea cererii de plată a soldului şi legalitatea şi regularitatea tranzacţiilor subsidiare vizate de declaraţia finală de cheltuieli, care este însoţită de un raport final de control.
(2)Autoritatea de audit se asigură că lucrările de audit ţin seama de standardele de audit acceptate pe plan internaţional.
(3)Atunci când auditurile şi controalele prevăzute la alineatul (1) literele (a) şi (b) sunt efectuate de către alt organism decât autoritatea de audit, autoritatea de audit se asigură că acest organism are independenţa funcţională necesară.
(4)Comisia transmite observaţiile sale cu privire la strategia de audit prezentată la alineatul (1) litera (c) în cel mult trei luni de la primirea acesteia. În absenţa observaţiilor în acest termen, strategia se consideră ca fiind acceptată.