Titlul vi - GESTIONARE, SUPRAVEGHERE ŞI CONTROL - Regulamentul 1083/11-iul-2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1260/1999

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 21 Decembrie 2013
TITLUL VI:GESTIONARE, SUPRAVEGHERE ŞI CONTROL
Art. 58: Principii generale ale sistemelor de gestionare şi de control
Sistemele de gestionare şi de control ale programelor operaţionale aplicate de statele membre prevăd:
a)definiţia funcţiilor organismelor care au responsabilitatea gestiunii, controlului şi repartizării funcţiilor în interiorul fiecărui organism;
b)respectarea principiului de separare a funcţiilor între aceste organisme şi în interiorul fiecăruia dintre ele;
c)proceduri pentru asigurarea corectitudinii şi regularităţii cheltuielilor declarate în cadrul programului operaţional;
d)sisteme de contabilitate, supraveghere şi informare financiară fiabile şi informatizate;
e)un sistem de comunicare a informaţiilor şi de supraveghere în cazul în care organismul responsabil încredinţează îndeplinirea atribuţiilor unui alt organism;
f)dispoziţii privind auditul funcţionării sistemelor;
g)sisteme şi proceduri care garantează o pistă de audit adecvată;
h)proceduri de comunicare a informaţiilor şi de supraveghere pentru neregularităţile şi recuperarea sumelor plătite în mod necorespunzător.
Art. 59: Desemnarea autorităţilor
(1)Pentru fiecare program operaţional, statul membru desemnează:
a)o autoritate de gestionare: o autoritate publică sau un organism public sau privat naţional, regional sau local desemnat de statul membru pentru gestionarea programului operaţional;
b)o autoritate de certificare: o autoritate publică sau un organism public sau privat naţional, regional sau local desemnat de statul membru pentru certificarea cheltuielilor şi cererilor de plată înainte de trimiterea acestora la Comisie;
c)o autoritate de audit: o autoritate publică sau un organism public sau privat naţional, regional sau local, independent de autoritatea de gestionare şi de autoritatea de certificare din punct de vedere funcţional, desemnat de statul membru pentru fiecare program operaţional şi însărcinat cu verificarea funcţionării eficiente a sistemului de gestionare şi de control.
Aceeaşi autoritate poate fi desemnată pentru mai multe programe operaţionale.
(2)Statul membru poate să desemneze unul sau mai multe organisme intermediare pentru realizarea integrală sau parţială a atribuţiilor autorităţii de gestionare sau ale autorităţii de certificare sub supravegherea autorităţii respective.
(3)Statul membru adoptă norme care reglementează raporturile sale cu autorităţile menţionate la alineatul (1) şi raporturile acestora cu Comisia.
Fără a aduce atingere dispoziţiilor prezentului regulament, statul membru defineşte relaţiile mutuale dintre autorităţile menţionate la alineatul (1) care îşi îndeplinesc sarcinile în conformitate cu sistemele instituţionale şi financiare din statul membru în cauză.
(4)Sub rezerva articolului 58 litera (b), unele autorităţi sau toate autorităţile menţionate la alineatul (1) pot face parte din acelaşi organism.
(5)Normele specifice de gestionare şi de control sunt prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1080/2006 pentru programele operaţionale în temeiul obiectivului de cooperare teritorială europeană.
(6)Comisia adoptă normele de aplicare ale articolelor 60, 61 şi 62 în conformitate cu procedura menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 60: Funcţiile autorităţii de gestionare
Autoritatea de gestionare este însărcinată cu gestionarea şi aplicarea programului operaţional în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare, în special:
a)să se asigure că operaţiunile sunt selecţionate în vederea finanţării în conformitate cu criterii aplicabile programului operaţional şi că sunt conforme, pe toată durata execuţiei lor, cu normele comunitare şi interne aplicabile;
b)să verifice furnizarea de produse şi de servicii cofinanţate şi să controleze dacă toate cheltuielile declarate de beneficiari pentru operaţiuni au fost suportate efectiv şi că sunt în conformitate cu normele comunitare şi interne; verificările efectuate la faţa locului cu privire la operaţiuni pot avea loc prin sondaj, în conformitate cu normele adoptate de Comisie în conformitate cu procedura menţionată la articolul 103 alineatul (3);
c)să se asigure că există un sistem de înregistrare şi de depozitare sub formă electronică a documentelor contabile pentru fiecare operaţiune în cadrul programului operaţional şi că sunt colectate datele privind punerea în aplicare, necesare pentru gestiunea financiară, supraveghere, verificări, audituri şi evaluare;
d)să se asigure că beneficiarii şi alte organisme care participă la punerea în aplicare a operaţiunilor aplică fie un sistem de contabilitate separat, fie o codificare contabilă adecvată pentru toate tranzacţiile privind operaţiunea, fără a aduce atingere standardelor contabile naţionale;
e)să se asigure că evaluările programelor operaţionale menţionate la articolul 48 alineatul (3) se efectuează în conformitate cu articolul 47;
f)să stabilească proceduri pentru păstrarea, în conformitate cu articolul 90, a tuturor documentelor privind cheltuielile şi auditurile necesare pentru a se garanta o pistă de audit adecvată;
g)să se asigure că autoritatea de certificare primeşte toate informaţiile necesare privind procedurile urmărite şi verificările efectuate în comparaţie cu cheltuielile în sensul certificării;
h)să orienteze lucrările comitetului de supraveghere şi să transmită acestuia documentele care permit o supraveghere calitativă a aplicării programului operaţional în ceea ce priveşte obiectivele sale specifice;
i)să întocmească şi, după aprobarea comitetului de supraveghere, să prezinte Comisiei raportul anual şi raportul final de execuţie;
j)să se asigure cu privire la respectarea obligaţiilor în materie de informare şi de publicitate menţionate la articolul 69;
k)să transmită Comisiei elementele care permit evaluarea proiectelor majore.
Art. 61: Funcţiile autorităţii de certificare
Autoritatea de certificare a unui program operaţional este însărcinată, în special, cu:
a)stabilirea şi transmiterea către Comisie a declaraţiilor certificate de cheltuieli şi a cererilor de plată;
b)certificarea faptului că:
(i)declaraţia cheltuielilor este exactă, este efectuată pe baza unor sisteme de contabilitate fiabile şi a unor documente justificative care pot fi verificate;
(ii)cheltuielile declarate sunt conforme cu normele comunitare şi interne aplicabile şi au fost suportate pentru operaţiunile selecţionate pentru finanţare în conformitate cu criteriile aplicabile programului şi normelor comunitare şi interne aplicabile;
c)asigurarea, în sensul certificării, a faptului că a primit informaţiile adecvate din partea autorităţii de gestionare privind procedurile urmate şi verificările efectuate în comparaţie cu cheltuielile care se regăsesc în declaraţiile de cheltuieli;
d)luarea în considerare, în sensul certificării, a rezultatelor tuturor auditurilor şi controalelor efectuate de autoritatea de audit sau sub supravegherea acesteia;
e)păstrarea unei contabilităţi informatizate a cheltuielilor declarate Comisiei;
f)păstrarea unei contabilităţi a sumelor care trebuie recuperate şi a sumelor retrase în urma anulării integrale sau parţiale a contribuţiei la o operaţiune. Sumele recuperate se varsă la bugetul general al Uniunii Europene, înainte de încheierea programului operaţional, prin înregistrare în următoarea declaraţie de cheltuieli.
Art. 62: Funcţiile autorităţii de audit
(1)Autoritatea de audit a unui program operaţional este însărcinată, în special:
a)să se asigure că se efectuează audituri în vederea verificării funcţionării eficiente a sistemului de gestiune şi a controlului programului operaţional;
b)să se asigure că se efectuează controale ale operaţiunilor pe baza unui eşantion adecvat pentru a se verifica cheltuielile declarate;
c)să prezinte Comisiei, în cele nouă luni care urmează aprobării programului operaţional, o strategie de audit care să includă organismele care procedează la auditurile şi controalele menţionate la literele (a) şi (b), metodologia care trebuie utilizată, metoda de eşantionare pentru controalele operaţiunilor şi planificarea indicativă a auditurilor şi controalelor pentru garantarea faptului că principalele organisme sunt controlate şi că auditurile şi controalele se repartizează în mod regulat pe parcursul întregii perioade de programare.
În ceea ce priveşte Croaţia, autoritatea de audit a unui program operaţional transmite Comisiei o actualizare a planului de audit anual, astfel cum se prevede la articolul 29 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 718/2007 al Comisiei din 12 iunie 2007 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1085/2006 al Consiliului de instituire a unui instrument de asistenţă pentru preaderare (IPA) (*), în termen de trei luni de la data aderării.
(*)JO L 170, 29.6.2007, p. 1.
În cazul în care se aplică un sistem comun mai multor programe operaţionale, se poate prezenta o strategie unică de audit;

d)până la data de 31 decembrie a fiecărui an, din 2008 până în 2015:
(i)să prezinte Comisiei un raport anual de control care să prezinte rezultatele auditurilor şi controalelor realizate pe parcursul perioadei precedente de douăsprezece luni care se încheie la data de 30 iunie a anului în cauză în conformitate cu strategia de audit a programului operaţional şi care să indice eventualele lacune constatate în sistemele de gestionare şi de control ale programului. Primul raport trebuie prezentat până la 31 decembrie 2008 şi cuprinde perioada de la 1 ianuarie 2007 până a 30 iunie 2008. Informaţiile privind auditurile şi controalele realizate după 1 iulie 2015 se includ în raportul de control final, susţinute de declaraţia de încheiere menţionată la litera (e);
În ceea ce priveşte Croaţia, primul raport anual de control trebuie prezentat până la 31 decembrie 2013 şi cuprinde perioada de la 1 octombrie 2012 la 30 iunie 2013. Următoarele rapoarte, care acoperă perioadele 1 iulie 2013-30 iunie 2014, 1 iulie 2014-30 iunie 2015 şi 1 iulie 2015-30 iunie 2016 se prezintă Comisiei până la 31 decembrie 2014, 31 decembrie 2015 şi, respectiv, 31 decembrie 2016. Informaţiile privind auditurile şi controalele realizate după 1 iulie 2016 se includ în raportul de control final care susţine declaraţia de încheiere menţionată la litera (e);

(ii)să formuleze un aviz, pe baza controalelor şi a auditurilor care au fost efectuate sub supravegherea sa, indicând dacă sistemul de gestionare şi de control funcţionează eficient, astfel încât să confirme în mod satisfăcător că declaraţiile de cheltuieli prezentate Comisiei sunt corecte şi, prin urmare, că tranzacţiile adiacente sunt legale şi regulamentare;
(iii)să prezinte, după caz, în temeiul articolului 88, o declaraţie de încheiere parţială care să evalueze legalitatea şi regularitatea respectivelor cheltuieli.
În cazul în care se aplică un sistem comun mai multor programe operaţionale, informaţiile menţionate la punctul (i) pot fi reluate într-un raport unic, iar avizul şi declaraţia menţionate la punctele (ii) şi (iii) pot include toate programele operaţionale în cauză;
e)să prezinte Comisiei, până la 31 martie 2017, o declaraţie de încheiere care să evalueze valabilitatea cererii de plată a soldului, precum şi legalitatea şi regularitatea tranzacţiilor adiacente reglementate de declaraţia finală de cheltuieli, precum şi un raport de control final.
În ceea ce priveşte Croaţia, declaraţia de încheiere susţinută de raportul de control final se prezintă Comisiei până la 31 martie 2018.

(2)Autoritatea de audit se asigură că lucrările de audit şi control respectă standardele de audit recunoscute la nivel internaţional.
(3)În cazul în care auditurile şi controalele menţionate la alineatul (1) literele (a) şi (b) sunt efectuate de un alt organism decât autoritatea de audit, aceasta din urmă se asigură că organismul respectiv dispune de independenţa funcţională necesară.
(4)Comisia îşi transmite observaţiile privind strategia de audit prezentată în temeiul alineatului (1) litera (c) în termen de cel mult trei luni de la primire. În absenţa observaţiilor în acest termen, strategia se consideră acceptată.
Art. 63: Comitetul de supraveghere
(1)Statul membru instituie câte un comitet de supraveghere pentru fiecare program operaţional, în acord cu autoritatea de gestionare, în termen de cel mult trei luni de la data notificării statului membru cu privire la decizia de aprobare a programului operaţional. Se poate înfiinţa un comitet de supraveghere unic pentru mai multe programe operaţionale.
(2)Fiecare comitet de supraveghere îşi stabileşte regulamentul de procedură în cadrul instituţional, juridic şi financiar al statului membru în cauză şi îl adoptă în acord cu autoritatea de gestionare pentru a-şi exercita atribuţiile în conformitate cu prezentul regulament.
Art. 64: Structură
(1)Comitetul de supraveghere este prezidat de un reprezentant al statului membru sau al autorităţii de gestionare.
Structura sa este stabilită de statul membru, în acord cu autoritatea de gestionare.
(2)Din proprie iniţiativă sau la cererea comitetului de supraveghere, un reprezentant al Comisiei participă la lucrările comitetului de supraveghere cu titlu consultativ. Un reprezentant al BEI sau FEI poate să participe la lucrări cu titlu consultativ pentru programele operaţionale la care contribuie BEI sau FEI.
Art. 65: Misiuni
Comitetul de supraveghere se asigură cu privire la eficienţa şi calitatea aplicării programului operaţional, în conformitate cu următoarele dispoziţii:
a)examinează şi aprobă, în cele şase luni care urmează aprobării programului operaţional, criteriile de selecţie ale operaţiunilor finanţate şi aprobă orice revizuire a acestor criterii în funcţie de necesităţile de programare;
b)evaluează periodic progresele realizate pentru atingerea obiectivelor specifice ale programului operaţional pe baza documentelor prezentate de către autoritatea de gestionare;
c)examinează rezultatele aplicării, în special realizarea obiectivelor stabilite pentru fiecare axă prioritară, precum şi evaluările menţionate la articolul 48 alineatul (3);
d)examinează şi aprobă raportul anual şi raportul final de execuţie menţionate la articolul 67;
e)este informat despre raportul anual de control sau despre partea din raport privind programul operaţional în cauză şi despre eventualele observaţii pertinente ale Comisiei în urma examinării acestui raport sau în ceea ce priveşte partea respectivă din raport;
f)poate să propună autorităţii de gestionare orice revizuire sau orice examinare a programului operaţional de natură să permită atingerea obiectivelor fondurilor definite la articolul 3 sau să îmbunătăţească gestiunea sa, inclusiv cea financiară;
g)examinează şi aprobă orice propunere de modificare a conţinutului deciziei Comisiei privind contribuţia din fonduri.
Art. 66: Modalităţi de supraveghere
(1)Autoritatea de gestionare şi comitetul de supraveghere se asigură cu privire la calitatea aplicării programului operaţional.
(2)Autoritatea de gestionare şi comitetul de supraveghere asigură supravegherea prin intermediul indicatorilor financiari şi a celor menţionaţi la articolul 37 alineatul (1) litera (c) definiţi în programul operaţional.
După caz, statisticile sunt împărţite pe sexe şi pe mărimea întreprinderilor beneficiare.
(3)Schimburile de date în acest scop dintre Comisie şi statele membre se realizează în mod electronic, în conformitate cu normele de aplicare a prezentului regulament adoptate în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 103 alineatul (3).
Art. 67: Raport anual şi raport final de punere în aplicare
(1)Pentru prima dată în 2008 şi până la data de 30 iunie a fiecărui an, autoritatea de gestionare transmite Comisiei un raport anual şi, până la 31 martie 2017, un raport final de execuţie a programului operaţional.
În ceea ce priveşte Croaţia, autoritatea de gestionare transmite un raport final de execuţie a programului operaţional până la 31 martie 2008.

(2)Rapoartele menţionate la alineatul (1) conţin următoarele elemente, care permit înţelegerea clară a punerii în aplicare a programului operaţional:
a)progresele efectuate în punerea în aplicare a programului operaţional şi a axelor prioritare în raport cu obiectivele lor specifice verificabile, efectuând, după caz, o cuantificare, utilizându-se indicatorii menţionaţi la articolul 37 alineatul (1) litera (c) la nivelul axei prioritare;
b)evaluarea în cifre a indicatorilor financiari menţionaţi la articolul 66 alineatul (2) care exprimă execuţia financiară a programului operaţional, prezentând pentru fiecare axă prioritară următoarele elemente:
(i)cuantumul total al cheltuielilor eligibile certificate plătite de beneficiari şi participarea publică corespunzătoare;
(ii)raportul dintre cuantumul total al cheltuielilor eligibile certificate plătite de beneficiari şi finanţarea totală a programului care include finanţarea din partea Uniunii şi contrapartida naţională.
După caz, execuţia financiară în zonele care beneficiază de o susţinere tranzitorie se prezintă în mod distinct pentru fiecare program operaţional;

c)numai cu titlu informativ, distribuirea indicativă a fondurilor pe categorii, în conformitate cu normele de aplicare adoptate de Comisie în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 103 alineatul (3);
d)dispoziţiile adoptate de autoritatea de gestionare sau de comitetul de supraveghere pentru asigurarea calităţii şi eficienţei punerii în aplicare, în special:
(i)măsurile de supraveghere şi de evaluare, inclusiv modalităţile de colectare a datelor;
(ii)o sinteză a problemelor importante care pot apărea în punerea în aplicare a programului operaţional şi eventualele măsuri adoptate, inclusiv, după caz, răspunsurile la observaţiile prezentate în temeiul articolului 68 alineatul (2);
(iii)utilizarea asistenţei tehnice;
e)dispoziţiile adoptate pentru asigurarea informării şi a publicităţii în ceea ce priveşte programul operaţional;
f)informaţii privind problemele importante de respectare a dreptului comunitar apărute la aplicarea programului operaţional, precum şi măsurile de remediere a acestora;
g)după caz, avansul şi finanţarea proiectelor majore;
h)utilizarea fondurilor obţinute dintr-o anulare menţionată la articolul 98 alineatul (2), pentru autoritatea de gestionare sau o altă autoritate publică pe parcursul perioadei de punere în aplicare a programului operaţional;
i)cazul în care s-a detectat o modificare importantă în sensul articolului 57.
Amploarea informaţiilor transmise Comisiei este proporţională cu valoarea totală a cheltuielilor publice din programul operaţional în cauză. După caz, aceste informaţii pot fi furnizate sub formă sintetică.
Informaţiile menţionate la literele (d), (g), (h) şi (i) nu se furnizează în cazul în care nu a avut loc nici o modificare importantă de la raportul precedent.
j)progresele înregistrate în ceea ce priveşte finanţarea şi punerea în aplicare a instrumentelor de inginerie financiară definite la articolul 44, şi anume:
(i)o descriere a instrumentului de inginerie financiară şi a măsurilor de punere în aplicare;
(ii)identificarea entităţilor care pun în aplicare instrumentul de inginerie financiară, inclusiv cele care acţionează prin intermediul fondurilor de participare;
(iii)cuantumurile asistenţei acordate din fondurile structurale şi cofinanţarea naţională plătite în contul instrumentului de inginerie financiară;
(iv)cuantumurile asistenţei acordate din fondurile structurale şi cofinanţarea naţională plătite din instrumentul de inginerie financiară.

(3)Rapoartele menţionate la alineatul (1) se primesc în cazul în care conţin toate elementele adecvate enumerate la alineatul (2). Comisia dispune de un termen de zece zile lucrătoare de la data primirii pentru a informa statul membru dacă raportul este admisibil.
(4)Comisia dispune de două luni, de la data primirii, pentru a informa statul membru despre avizul său privind conţinutul unui raport anual de execuţie admisibil transmis de către autoritatea de gestionare. Pentru raportul final al programului operaţional, acest termen este de maximum cinci luni de la data primirii raportului admisibil. În cazul în care Comisia nu răspunde în termenul stabilit, raportul se consideră acceptat.
(5)Până la data de 1 octombrie a fiecărui an, Comisia furnizează un rezumat al datelor privind progresele înregistrate în ceea ce priveşte finanţarea şi punerea în aplicare a instrumentelor de inginerie financiară, transmise de autorităţile de gestionare în conformitate cu articolul 67 alineatul (2) litera (j).

Art. 68: Examinarea anuală a programelor
(1)În urma prezentării raportului anual de execuţie menţionat la articolul 67, Comisia şi autoritatea de gestionare examinează progresele realizate în punerea în aplicare a programului operaţional, principalele rezultate ale anului precedent, execuţia financiară, precum şi alte aspecte care urmăresc îmbunătăţirea punerii în aplicare.
Aspectele privind funcţionarea sistemului de gestionare şi control descrise în ultimul raport anual de control menţionat la articolul 62 alineatul (1) litera (d) punctul (i) se pot examina la rândul lor.
(2)În urma examinării menţionate la alineatul (1), Comisia poate adresa observaţii statului membru şi autorităţii de gestionare, care informează comitetul de supraveghere. Statul membru informează Comisia despre urmările acestor observaţii.
(3)În cazul în care evaluările ex post ale intervenţiilor din perioada de programare 2000-2006 sunt, după caz, disponibile, rezultatele lor globale pot fi examinate cu ocazia următoarei examinări anuale.
Art. 69: Informare şi publicitate
(1)Statul membru şi autoritatea de gestionare pentru programul operaţional furnizează informaţii privind operaţiunile şi programele care fac obiectul unei cofinanţări, a căror publicitate o asigură. Informaţiile respective sunt destinate cetăţenilor Uniunii Europene şi beneficiarilor în scopul punerii în valoare a rolului Comunităţii şi al asigurării transparenţei în ceea ce priveşte intervenţia din fonduri.
Comisia adoptă normele de aplicare a prezentului articol în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 103 alineatul (3).
(2)Autoritatea de gestionare a programului operaţional este însărcinată să asigure publicitatea în conformitate cu normele de aplicare a prezentului regulament adoptate de Comisie în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 103 alineatul (3).
Art. 70: Gestionare şi control
(1)Statele membre îşi asumă responsabilitatea gestionării şi controlului programelor operaţionale, în special prin următoarele măsuri:
a)se asigură că sistemele de gestionare şi de control al programelor operaţionale sunt stabilite în conformitate cu articolele 58-62 şi că funcţionează eficient;
b)previn, detectează şi corectează neregularităţile şi recuperează sumele plătite în mod necorespunzător, însoţite, după caz, de dobânzile de întârziere. Ace ştia le notifică Comisiei şi informează Comisia cu privire la evoluţia procedurilor administrative şi legale.
(2)În cazul în care sumele plătite în mod necuvenit unui beneficiar nu pot fi recuperate, statul membru este responsabil pentru rambursarea sumelor pierdute în bugetul general al Uniunii Europene, în cazul în care se stabileşte că pierderea rezultă din vina sau neglijenţa proprie.
(3)Normele de aplicare a alineatelor (1) şi (2) se adoptă de Comisie în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 103 alineatul (3).
Art. 71: Punerea în aplicare a sistemelor de gestionare şi de control
(1)Înainte de prezentarea primei cereri de plată intermediară sau la douăsprezece luni de la adoptarea fiecărui program operaţional, statele membre transmit Comisiei o descriere a sistemelor care prezintă, în special, organizarea şi procedurile:
a)autorităţilor de gestionare şi de certificare, precum şi ale organismelor intermediare;
b)autorităţii de audit şi oricărui alt organism care realizează audituri şi controale sub supravegherea acesteia.
(11)(1a)Fără a se aduce atingere alineatului (1), cât mai curând posibil după data aderării sale sau, cel mai târziu, înaintea efectuării oricărei plăţi de către Comisie, Croaţia transmite Comisiei o descriere a sistemelor care să cuprindă elementele prevăzute la literele (a) şi (b) din respectivul alineat.";

(2)Descrierea menţionată la alineatul (1) este însoţită de un raport care prezintă rezultatele unei evaluări a punerii în aplicare a sistemelor şi conţine un aviz privind conformitatea acestora cu dispoziţiile articolelor 58-62. În cazul în care acest aviz conţine rezerve, raportul indică gravitatea lacunelor şi, în cazul în care lacunele nu afectează întregul program, axa sau axele prioritare în cauză. Statul membru informează Comisia despre măsurile de corectare care trebuie luate şi calendarul punerii în aplicare a acestora şi confirmă ulterior că măsurile în cauză au fost luate şi că rezervele respective sunt retrase.
Raportul menţionat la primul paragraf se consideră acceptat şi se efectuează prima plată intermediară în următoarele condiţii:
a)în termen de două luni de la primirea raportului, în cazul în care avizul de la primul paragraf nu conţine nici o rezervă şi în absenţa observaţiilor din partea Comisiei;
b)în cazul în care avizul conţine rezerve, la momentul în care Comisiei i se confirmă că măsurile de corectare au fost aplicate pentru principalele elemente din sisteme şi că s-au retras rezervele şi, în absenţa observaţiilor din partea Comisiei, în termen de două luni de la data confirmării respective.
În cazul în care rezervele nu afectează decât o axă prioritară, prima plată intermediară se efectuează pentru celelalte axe prioritare ale programului operaţional pentru care nu s-a emis nici o rezervă.
(21)(2a)Alineatul (2) se aplică Croaţiei mutatis mutandis. Raportul menţionat la primul paragraf de la alineatul (2) se consideră acceptat în aceleaşi condiţii ca cele prevăzute în al doilea paragraf de la alineatul (2). Cu toate acestea, o astfel de acceptare reprezintă o condiţie preliminară pentru suma de prefinanţare prevăzută la articolul 82.

(3)Raportul şi avizul menţionate la alineatul (2) se întocmesc de către autoritatea de audit sau de un organism public sau privat independent din punct de vedere funcţional de autorităţile de gestionare şi de certificare care îşi efectuează lucrările în conformitate cu normele de audit recunoscute la nivel internaţional.
(4)În cazul în care se aplică un sistem comun mai multor programe operaţionale, o descriere a sistemului comun se poate comunica în conformitate cu alineatul (1) însoţită de un raport şi un aviz unic, în conformitate cu alineatul (2).
(5)Normele de aplicare ale alineatelor (1)-(4) se adoptă de Comisie în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 103 alineatul (3).
Art. 72: Responsabilităţile Comisiei
(1)Comisia se asigură, în conformitate cu procedura stabilită la articolul 71, că statele membre au aplicat sisteme de control şi de gestionare în conformitate cu dispoziţiile articolelor 58-62 şipe baza rapoartelor de control anuale, al avizului anual al autorităţii de audit şi a propriilor sale audituri, că sistemele funcţionează eficient pe parcursul perioadei de aplicare a programelor operaţionale.
(2)Fără a aduce atingere auditurilor realizate de statele membre, funcţionarii Comisiei sau mandatarii acestora pot să efectueze controale la faţa locului pentru a verifica funcţionarea eficientă a sistemelor de control şi de gestionare, care poate include controale ale operaţiunilor incluse în programul operaţional, cu preaviz de cel puţin zece zile lucrătoare, cu excepţia cazurilor urgente. Funcţionarii statului membru sau mandatarii acestora pot să participe la audit. Normele de aplicare a prezentului regulament în ceea ce priveşte datele colectate cu ocazia auditurilor se adoptă de Comisie în conformitate cu procedura de la articolul 103 alineatul (3).
Funcţionarii Comisiei sau mandatarii acestora, abilitaţi în mod corespunzător pentru a efectua controale la faţa locului, au acces la dosare şi orice alte documente, inclusiv documentele şi datele esenţiale din acestea, întocmite sau primite şi păstrate pe suport electronic, care au legătură cu cheltuielile finanţate din fonduri.
Competenţele menţionate anterior nu afectează aplicarea dispoziţiilor interne care rezervă anumite acte unor agenţi desemnaţi specific de legislaţia internă. Reprezentanţii abilitaţi ai Comisiei nu participă, în special, la vizite la domiciliu sau la interogarea formală a persoanelor din cadrul legislaţiei interne a statului membru în cauză. Reprezentanţii respectivi au acces, cu toate acestea, la informaţiile obţinute astfel.
(3)Comisia poate solicita unui stat membru să efectueze un control la faţa locului pentru a verifica funcţionarea eficientă a sistemelor sau conformitatea uneia sau a mai multor operaţiuni cu reglementările aplicabile. Funcţionarii Comisiei sau mandatarii acestora pot să participe la auditurile şi controalele respective.
Art. 73: Cooperarea cu autorităţile de audit ale statelor membre
(1)Comisia cooperează cu autorităţile de audit ale programelor operaţionale pentru a coordona planurile şi metodologiile de audit respective şi modifică de îndată rezultatele auditurilor sistemelor de gestionare şi control pentru cea mai bună utilizare a resurselor şi evitarea repetării inutile a acelora şi acţiuni.
Pentru a facilita cooperarea respectivă în cazul în care într-un stat membru sunt desemnate mai multe autorităţi de audit, acesta din urmă poate să desemneze un organ de coordonare.
Comisia şi autorităţile de audit, precum şi organul de coordonare desemnat, se reunesc la intervale regulate, cel puţin o dată pe an, cu excepţia cazului în care hotărăsc altfel, pentru a examina raportul de control anual şi avizul prezentate în temeiul articolului 62 şi pentru a îşi prezenta punctele de vedere cu privire la alte aspecte legate de îmbunătăţirea gestiunii şi a controlului programelor operaţionale.
(2)Pentru a îşi determina propria strategie de audit, Comisia identifică programele operaţionale pentru care avizul privind conformitatea sistemului în temeiul articolului 71 alineatul (2) nu conţine rezerve sau pentru care s-au retras rezervele în urma măsurilor de corectare, pentru care strategia de audit a autorităţii de audit este potrivită şi pentru care s-a obţinut o confirmare rezonabilă în ceea ce priveşte funcţionarea eficientă a sistemelor de gestiune şi de control pe baza auditurilor realizate de Comisie sau de statul membru.
(3)Pentru programele respective, Comisia poate să concluzioneze că, în principal, poate lua ca bază avizul prevăzut la articolul 62 alineatul (1) litera (d) punctul (ii), în ceea ce priveşte funcţionarea eficientă a sistemelor şi că aceasta nu efectuează controale proprii la faţa locului decât în cazul în care există elemente doveditoare care să sugereze lacune în sisteme care afectează cheltuielile certificate la Comisie pe parcursul unui an pentru care s-a formulat un aviz în temeiul articolului 62 alineatul (1) litera (d) punctul (ii) fără o rezervă în ceea ce priveşte lacunele respective.
În cazul în care Comisia concluzionează astfel, ea informează statul membru în cauză. În cazul în care există elemente doveditoare care sugerează lacune, Comisia poate cere statului membru să efectueze audituri şi controale în conformitate cu articolul 72 alineatul (3) sau poate efectua auditurile proprii în temeiul articolului 72 alineatul (2).
Art. 74: Dispoziţii proporţionale în materie de control
(1)Pentru programele operaţionale pentru care totalul cheltuielilor publice eligibile nu depăşeşte 750 milioane EUR şi pentru care nivelul de cofinanţare comunitară nu depăşeşte 40 % din totalul cheltuielilor publice:
a)autoritatea de audit nu este obligată să prezinte Comisiei o strategie de audit în temeiul articolului 62 alineatul (1) litera (c);
b)în cazul în care avizul privind conformitatea în temeiul articolului 71 alineatul (2) nu conţine rezerve sau rezervele s-au retras în urma măsurilor de corectare, Comisia poate să concluzioneze că se poate baza în principal pe avizul prevăzut la articolul 62 alineatul (1) litera (d) punctul (ii), în ceea ce priveşte funcţionarea eficientă a sistemelor şi că aceasta nu efectuează controale proprii la faţa locului decât în cazul în care există elemente doveditoare care să sugereze lacune în sisteme care afectează cheltuielile certificate Comisiei pe parcursul unui an pentru care s-a formulat un aviz în temeiul articolului 62 alineatul (1) litera (d) punctul (ii) fără o rezervă în ceea ce priveşte lacunele respective.
În cazul în care Comisia concluzionează astfel, ea informează statul membru în cauză. În cazul în care există elemente doveditoare care sugerează lacune, Comisia poate cere statului membru să efectueze audituri şi controale în conformitate cu articolul 72 alineatul (3) sau poate efectua audituri proprii în temeiul articolului 72 alineatul (2).
(2)Pentru programele operaţionale menţionate la alineatul (1), un stat membru poate, în afară de aceasta, să stabilească, în conformitate cu normele sale interne, organisme şi proceduri care să îndeplinească:
a)funcţiile autorităţii de gestionare pentru verificarea produselor şi serviciilor care fac obiectul unei cofinanţări şi al unor cheltuieli declarate, menţionate la articolul 60 litera (b);
b)funcţiile autorităţii de certificare menţionate la articolul 62 şi
c)funcţiile autorităţii de audit menţionate la articolul 62.
În cazul în care un stat membru alege această opţiune, acesta nu este obligat să desemneze autoritatea de certificare, nici autoritatea de audit prevăzute la articolul 59 alineatul (1) literele (b) şi (c).
- Articolul 71 se aplică mutatis mutandis.
În cazul în care Comisia adoptă normele de aplicare ale articolelor 60, 61 şi 62, aceasta specifică dispoziţiile care nu se aplică programelor operaţionale pentru care statul membru în cauză a ales opţiunea prevăzută la prezentul alineat.