Capitolul iv - Responsabilităţile statelor membre şi ale Comisiei - Regulamentul 1083/11-iul-2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1260/1999

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 21 Decembrie 2013
CAPITOLUL IV:Responsabilităţile statelor membre şi ale Comisiei
Art. 70: Gestionare şi control
(1)Statele membre îşi asumă responsabilitatea gestionării şi controlului programelor operaţionale, în special prin următoarele măsuri:
a)se asigură că sistemele de gestionare şi de control al programelor operaţionale sunt stabilite în conformitate cu articolele 58-62 şi că funcţionează eficient;
b)previn, detectează şi corectează neregularităţile şi recuperează sumele plătite în mod necorespunzător, însoţite, după caz, de dobânzile de întârziere. Ace ştia le notifică Comisiei şi informează Comisia cu privire la evoluţia procedurilor administrative şi legale.
(2)În cazul în care sumele plătite în mod necuvenit unui beneficiar nu pot fi recuperate, statul membru este responsabil pentru rambursarea sumelor pierdute în bugetul general al Uniunii Europene, în cazul în care se stabileşte că pierderea rezultă din vina sau neglijenţa proprie.
(3)Normele de aplicare a alineatelor (1) şi (2) se adoptă de Comisie în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 103 alineatul (3).
Art. 71: Punerea în aplicare a sistemelor de gestionare şi de control
(1)Înainte de prezentarea primei cereri de plată intermediară sau la douăsprezece luni de la adoptarea fiecărui program operaţional, statele membre transmit Comisiei o descriere a sistemelor care prezintă, în special, organizarea şi procedurile:
a)autorităţilor de gestionare şi de certificare, precum şi ale organismelor intermediare;
b)autorităţii de audit şi oricărui alt organism care realizează audituri şi controale sub supravegherea acesteia.
(11)(1a)Fără a se aduce atingere alineatului (1), cât mai curând posibil după data aderării sale sau, cel mai târziu, înaintea efectuării oricărei plăţi de către Comisie, Croaţia transmite Comisiei o descriere a sistemelor care să cuprindă elementele prevăzute la literele (a) şi (b) din respectivul alineat.";

(2)Descrierea menţionată la alineatul (1) este însoţită de un raport care prezintă rezultatele unei evaluări a punerii în aplicare a sistemelor şi conţine un aviz privind conformitatea acestora cu dispoziţiile articolelor 58-62. În cazul în care acest aviz conţine rezerve, raportul indică gravitatea lacunelor şi, în cazul în care lacunele nu afectează întregul program, axa sau axele prioritare în cauză. Statul membru informează Comisia despre măsurile de corectare care trebuie luate şi calendarul punerii în aplicare a acestora şi confirmă ulterior că măsurile în cauză au fost luate şi că rezervele respective sunt retrase.
Raportul menţionat la primul paragraf se consideră acceptat şi se efectuează prima plată intermediară în următoarele condiţii:
a)în termen de două luni de la primirea raportului, în cazul în care avizul de la primul paragraf nu conţine nici o rezervă şi în absenţa observaţiilor din partea Comisiei;
b)în cazul în care avizul conţine rezerve, la momentul în care Comisiei i se confirmă că măsurile de corectare au fost aplicate pentru principalele elemente din sisteme şi că s-au retras rezervele şi, în absenţa observaţiilor din partea Comisiei, în termen de două luni de la data confirmării respective.
În cazul în care rezervele nu afectează decât o axă prioritară, prima plată intermediară se efectuează pentru celelalte axe prioritare ale programului operaţional pentru care nu s-a emis nici o rezervă.
(21)(2a)Alineatul (2) se aplică Croaţiei mutatis mutandis. Raportul menţionat la primul paragraf de la alineatul (2) se consideră acceptat în aceleaşi condiţii ca cele prevăzute în al doilea paragraf de la alineatul (2). Cu toate acestea, o astfel de acceptare reprezintă o condiţie preliminară pentru suma de prefinanţare prevăzută la articolul 82.

(3)Raportul şi avizul menţionate la alineatul (2) se întocmesc de către autoritatea de audit sau de un organism public sau privat independent din punct de vedere funcţional de autorităţile de gestionare şi de certificare care îşi efectuează lucrările în conformitate cu normele de audit recunoscute la nivel internaţional.
(4)În cazul în care se aplică un sistem comun mai multor programe operaţionale, o descriere a sistemului comun se poate comunica în conformitate cu alineatul (1) însoţită de un raport şi un aviz unic, în conformitate cu alineatul (2).
(5)Normele de aplicare ale alineatelor (1)-(4) se adoptă de Comisie în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 103 alineatul (3).
Art. 72: Responsabilităţile Comisiei
(1)Comisia se asigură, în conformitate cu procedura stabilită la articolul 71, că statele membre au aplicat sisteme de control şi de gestionare în conformitate cu dispoziţiile articolelor 58-62 şipe baza rapoartelor de control anuale, al avizului anual al autorităţii de audit şi a propriilor sale audituri, că sistemele funcţionează eficient pe parcursul perioadei de aplicare a programelor operaţionale.
(2)Fără a aduce atingere auditurilor realizate de statele membre, funcţionarii Comisiei sau mandatarii acestora pot să efectueze controale la faţa locului pentru a verifica funcţionarea eficientă a sistemelor de control şi de gestionare, care poate include controale ale operaţiunilor incluse în programul operaţional, cu preaviz de cel puţin zece zile lucrătoare, cu excepţia cazurilor urgente. Funcţionarii statului membru sau mandatarii acestora pot să participe la audit. Normele de aplicare a prezentului regulament în ceea ce priveşte datele colectate cu ocazia auditurilor se adoptă de Comisie în conformitate cu procedura de la articolul 103 alineatul (3).
Funcţionarii Comisiei sau mandatarii acestora, abilitaţi în mod corespunzător pentru a efectua controale la faţa locului, au acces la dosare şi orice alte documente, inclusiv documentele şi datele esenţiale din acestea, întocmite sau primite şi păstrate pe suport electronic, care au legătură cu cheltuielile finanţate din fonduri.
Competenţele menţionate anterior nu afectează aplicarea dispoziţiilor interne care rezervă anumite acte unor agenţi desemnaţi specific de legislaţia internă. Reprezentanţii abilitaţi ai Comisiei nu participă, în special, la vizite la domiciliu sau la interogarea formală a persoanelor din cadrul legislaţiei interne a statului membru în cauză. Reprezentanţii respectivi au acces, cu toate acestea, la informaţiile obţinute astfel.
(3)Comisia poate solicita unui stat membru să efectueze un control la faţa locului pentru a verifica funcţionarea eficientă a sistemelor sau conformitatea uneia sau a mai multor operaţiuni cu reglementările aplicabile. Funcţionarii Comisiei sau mandatarii acestora pot să participe la auditurile şi controalele respective.
Art. 73: Cooperarea cu autorităţile de audit ale statelor membre
(1)Comisia cooperează cu autorităţile de audit ale programelor operaţionale pentru a coordona planurile şi metodologiile de audit respective şi modifică de îndată rezultatele auditurilor sistemelor de gestionare şi control pentru cea mai bună utilizare a resurselor şi evitarea repetării inutile a acelora şi acţiuni.
Pentru a facilita cooperarea respectivă în cazul în care într-un stat membru sunt desemnate mai multe autorităţi de audit, acesta din urmă poate să desemneze un organ de coordonare.
Comisia şi autorităţile de audit, precum şi organul de coordonare desemnat, se reunesc la intervale regulate, cel puţin o dată pe an, cu excepţia cazului în care hotărăsc altfel, pentru a examina raportul de control anual şi avizul prezentate în temeiul articolului 62 şi pentru a îşi prezenta punctele de vedere cu privire la alte aspecte legate de îmbunătăţirea gestiunii şi a controlului programelor operaţionale.
(2)Pentru a îşi determina propria strategie de audit, Comisia identifică programele operaţionale pentru care avizul privind conformitatea sistemului în temeiul articolului 71 alineatul (2) nu conţine rezerve sau pentru care s-au retras rezervele în urma măsurilor de corectare, pentru care strategia de audit a autorităţii de audit este potrivită şi pentru care s-a obţinut o confirmare rezonabilă în ceea ce priveşte funcţionarea eficientă a sistemelor de gestiune şi de control pe baza auditurilor realizate de Comisie sau de statul membru.
(3)Pentru programele respective, Comisia poate să concluzioneze că, în principal, poate lua ca bază avizul prevăzut la articolul 62 alineatul (1) litera (d) punctul (ii), în ceea ce priveşte funcţionarea eficientă a sistemelor şi că aceasta nu efectuează controale proprii la faţa locului decât în cazul în care există elemente doveditoare care să sugereze lacune în sisteme care afectează cheltuielile certificate la Comisie pe parcursul unui an pentru care s-a formulat un aviz în temeiul articolului 62 alineatul (1) litera (d) punctul (ii) fără o rezervă în ceea ce priveşte lacunele respective.
În cazul în care Comisia concluzionează astfel, ea informează statul membru în cauză. În cazul în care există elemente doveditoare care sugerează lacune, Comisia poate cere statului membru să efectueze audituri şi controale în conformitate cu articolul 72 alineatul (3) sau poate efectua auditurile proprii în temeiul articolului 72 alineatul (2).
Art. 74: Dispoziţii proporţionale în materie de control
(1)Pentru programele operaţionale pentru care totalul cheltuielilor publice eligibile nu depăşeşte 750 milioane EUR şi pentru care nivelul de cofinanţare comunitară nu depăşeşte 40 % din totalul cheltuielilor publice:
a)autoritatea de audit nu este obligată să prezinte Comisiei o strategie de audit în temeiul articolului 62 alineatul (1) litera (c);
b)în cazul în care avizul privind conformitatea în temeiul articolului 71 alineatul (2) nu conţine rezerve sau rezervele s-au retras în urma măsurilor de corectare, Comisia poate să concluzioneze că se poate baza în principal pe avizul prevăzut la articolul 62 alineatul (1) litera (d) punctul (ii), în ceea ce priveşte funcţionarea eficientă a sistemelor şi că aceasta nu efectuează controale proprii la faţa locului decât în cazul în care există elemente doveditoare care să sugereze lacune în sisteme care afectează cheltuielile certificate Comisiei pe parcursul unui an pentru care s-a formulat un aviz în temeiul articolului 62 alineatul (1) litera (d) punctul (ii) fără o rezervă în ceea ce priveşte lacunele respective.
În cazul în care Comisia concluzionează astfel, ea informează statul membru în cauză. În cazul în care există elemente doveditoare care sugerează lacune, Comisia poate cere statului membru să efectueze audituri şi controale în conformitate cu articolul 72 alineatul (3) sau poate efectua audituri proprii în temeiul articolului 72 alineatul (2).
(2)Pentru programele operaţionale menţionate la alineatul (1), un stat membru poate, în afară de aceasta, să stabilească, în conformitate cu normele sale interne, organisme şi proceduri care să îndeplinească:
a)funcţiile autorităţii de gestionare pentru verificarea produselor şi serviciilor care fac obiectul unei cofinanţări şi al unor cheltuieli declarate, menţionate la articolul 60 litera (b);
b)funcţiile autorităţii de certificare menţionate la articolul 62 şi
c)funcţiile autorităţii de audit menţionate la articolul 62.
În cazul în care un stat membru alege această opţiune, acesta nu este obligat să desemneze autoritatea de certificare, nici autoritatea de audit prevăzute la articolul 59 alineatul (1) literele (b) şi (c).
- Articolul 71 se aplică mutatis mutandis.
În cazul în care Comisia adoptă normele de aplicare ale articolelor 60, 61 şi 62, aceasta specifică dispoziţiile care nu se aplică programelor operaţionale pentru care statul membru în cauză a ales opţiunea prevăzută la prezentul alineat.