Capitolul i - Sisteme de gestionare şi de control - Regulamentul 1083/11-iul-2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1260/1999

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 21 Decembrie 2013
CAPITOLUL I:Sisteme de gestionare şi de control
Art. 58: Principii generale ale sistemelor de gestionare şi de control
Sistemele de gestionare şi de control ale programelor operaţionale aplicate de statele membre prevăd:
a)definiţia funcţiilor organismelor care au responsabilitatea gestiunii, controlului şi repartizării funcţiilor în interiorul fiecărui organism;
b)respectarea principiului de separare a funcţiilor între aceste organisme şi în interiorul fiecăruia dintre ele;
c)proceduri pentru asigurarea corectitudinii şi regularităţii cheltuielilor declarate în cadrul programului operaţional;
d)sisteme de contabilitate, supraveghere şi informare financiară fiabile şi informatizate;
e)un sistem de comunicare a informaţiilor şi de supraveghere în cazul în care organismul responsabil încredinţează îndeplinirea atribuţiilor unui alt organism;
f)dispoziţii privind auditul funcţionării sistemelor;
g)sisteme şi proceduri care garantează o pistă de audit adecvată;
h)proceduri de comunicare a informaţiilor şi de supraveghere pentru neregularităţile şi recuperarea sumelor plătite în mod necorespunzător.
Art. 59: Desemnarea autorităţilor
(1)Pentru fiecare program operaţional, statul membru desemnează:
a)o autoritate de gestionare: o autoritate publică sau un organism public sau privat naţional, regional sau local desemnat de statul membru pentru gestionarea programului operaţional;
b)o autoritate de certificare: o autoritate publică sau un organism public sau privat naţional, regional sau local desemnat de statul membru pentru certificarea cheltuielilor şi cererilor de plată înainte de trimiterea acestora la Comisie;
c)o autoritate de audit: o autoritate publică sau un organism public sau privat naţional, regional sau local, independent de autoritatea de gestionare şi de autoritatea de certificare din punct de vedere funcţional, desemnat de statul membru pentru fiecare program operaţional şi însărcinat cu verificarea funcţionării eficiente a sistemului de gestionare şi de control.
Aceeaşi autoritate poate fi desemnată pentru mai multe programe operaţionale.
(2)Statul membru poate să desemneze unul sau mai multe organisme intermediare pentru realizarea integrală sau parţială a atribuţiilor autorităţii de gestionare sau ale autorităţii de certificare sub supravegherea autorităţii respective.
(3)Statul membru adoptă norme care reglementează raporturile sale cu autorităţile menţionate la alineatul (1) şi raporturile acestora cu Comisia.
Fără a aduce atingere dispoziţiilor prezentului regulament, statul membru defineşte relaţiile mutuale dintre autorităţile menţionate la alineatul (1) care îşi îndeplinesc sarcinile în conformitate cu sistemele instituţionale şi financiare din statul membru în cauză.
(4)Sub rezerva articolului 58 litera (b), unele autorităţi sau toate autorităţile menţionate la alineatul (1) pot face parte din acelaşi organism.
(5)Normele specifice de gestionare şi de control sunt prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1080/2006 pentru programele operaţionale în temeiul obiectivului de cooperare teritorială europeană.
(6)Comisia adoptă normele de aplicare ale articolelor 60, 61 şi 62 în conformitate cu procedura menţionată la articolul 103 alineatul (3).
Art. 60: Funcţiile autorităţii de gestionare
Autoritatea de gestionare este însărcinată cu gestionarea şi aplicarea programului operaţional în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare, în special:
a)să se asigure că operaţiunile sunt selecţionate în vederea finanţării în conformitate cu criterii aplicabile programului operaţional şi că sunt conforme, pe toată durata execuţiei lor, cu normele comunitare şi interne aplicabile;
b)să verifice furnizarea de produse şi de servicii cofinanţate şi să controleze dacă toate cheltuielile declarate de beneficiari pentru operaţiuni au fost suportate efectiv şi că sunt în conformitate cu normele comunitare şi interne; verificările efectuate la faţa locului cu privire la operaţiuni pot avea loc prin sondaj, în conformitate cu normele adoptate de Comisie în conformitate cu procedura menţionată la articolul 103 alineatul (3);
c)să se asigure că există un sistem de înregistrare şi de depozitare sub formă electronică a documentelor contabile pentru fiecare operaţiune în cadrul programului operaţional şi că sunt colectate datele privind punerea în aplicare, necesare pentru gestiunea financiară, supraveghere, verificări, audituri şi evaluare;
d)să se asigure că beneficiarii şi alte organisme care participă la punerea în aplicare a operaţiunilor aplică fie un sistem de contabilitate separat, fie o codificare contabilă adecvată pentru toate tranzacţiile privind operaţiunea, fără a aduce atingere standardelor contabile naţionale;
e)să se asigure că evaluările programelor operaţionale menţionate la articolul 48 alineatul (3) se efectuează în conformitate cu articolul 47;
f)să stabilească proceduri pentru păstrarea, în conformitate cu articolul 90, a tuturor documentelor privind cheltuielile şi auditurile necesare pentru a se garanta o pistă de audit adecvată;
g)să se asigure că autoritatea de certificare primeşte toate informaţiile necesare privind procedurile urmărite şi verificările efectuate în comparaţie cu cheltuielile în sensul certificării;
h)să orienteze lucrările comitetului de supraveghere şi să transmită acestuia documentele care permit o supraveghere calitativă a aplicării programului operaţional în ceea ce priveşte obiectivele sale specifice;
i)să întocmească şi, după aprobarea comitetului de supraveghere, să prezinte Comisiei raportul anual şi raportul final de execuţie;
j)să se asigure cu privire la respectarea obligaţiilor în materie de informare şi de publicitate menţionate la articolul 69;
k)să transmită Comisiei elementele care permit evaluarea proiectelor majore.
Art. 61: Funcţiile autorităţii de certificare
Autoritatea de certificare a unui program operaţional este însărcinată, în special, cu:
a)stabilirea şi transmiterea către Comisie a declaraţiilor certificate de cheltuieli şi a cererilor de plată;
b)certificarea faptului că:
(i)declaraţia cheltuielilor este exactă, este efectuată pe baza unor sisteme de contabilitate fiabile şi a unor documente justificative care pot fi verificate;
(ii)cheltuielile declarate sunt conforme cu normele comunitare şi interne aplicabile şi au fost suportate pentru operaţiunile selecţionate pentru finanţare în conformitate cu criteriile aplicabile programului şi normelor comunitare şi interne aplicabile;
c)asigurarea, în sensul certificării, a faptului că a primit informaţiile adecvate din partea autorităţii de gestionare privind procedurile urmate şi verificările efectuate în comparaţie cu cheltuielile care se regăsesc în declaraţiile de cheltuieli;
d)luarea în considerare, în sensul certificării, a rezultatelor tuturor auditurilor şi controalelor efectuate de autoritatea de audit sau sub supravegherea acesteia;
e)păstrarea unei contabilităţi informatizate a cheltuielilor declarate Comisiei;
f)păstrarea unei contabilităţi a sumelor care trebuie recuperate şi a sumelor retrase în urma anulării integrale sau parţiale a contribuţiei la o operaţiune. Sumele recuperate se varsă la bugetul general al Uniunii Europene, înainte de încheierea programului operaţional, prin înregistrare în următoarea declaraţie de cheltuieli.
Art. 62: Funcţiile autorităţii de audit
(1)Autoritatea de audit a unui program operaţional este însărcinată, în special:
a)să se asigure că se efectuează audituri în vederea verificării funcţionării eficiente a sistemului de gestiune şi a controlului programului operaţional;
b)să se asigure că se efectuează controale ale operaţiunilor pe baza unui eşantion adecvat pentru a se verifica cheltuielile declarate;
c)să prezinte Comisiei, în cele nouă luni care urmează aprobării programului operaţional, o strategie de audit care să includă organismele care procedează la auditurile şi controalele menţionate la literele (a) şi (b), metodologia care trebuie utilizată, metoda de eşantionare pentru controalele operaţiunilor şi planificarea indicativă a auditurilor şi controalelor pentru garantarea faptului că principalele organisme sunt controlate şi că auditurile şi controalele se repartizează în mod regulat pe parcursul întregii perioade de programare.
În ceea ce priveşte Croaţia, autoritatea de audit a unui program operaţional transmite Comisiei o actualizare a planului de audit anual, astfel cum se prevede la articolul 29 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 718/2007 al Comisiei din 12 iunie 2007 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1085/2006 al Consiliului de instituire a unui instrument de asistenţă pentru preaderare (IPA) (*), în termen de trei luni de la data aderării.
(*)JO L 170, 29.6.2007, p. 1.
În cazul în care se aplică un sistem comun mai multor programe operaţionale, se poate prezenta o strategie unică de audit;

d)până la data de 31 decembrie a fiecărui an, din 2008 până în 2015:
(i)să prezinte Comisiei un raport anual de control care să prezinte rezultatele auditurilor şi controalelor realizate pe parcursul perioadei precedente de douăsprezece luni care se încheie la data de 30 iunie a anului în cauză în conformitate cu strategia de audit a programului operaţional şi care să indice eventualele lacune constatate în sistemele de gestionare şi de control ale programului. Primul raport trebuie prezentat până la 31 decembrie 2008 şi cuprinde perioada de la 1 ianuarie 2007 până a 30 iunie 2008. Informaţiile privind auditurile şi controalele realizate după 1 iulie 2015 se includ în raportul de control final, susţinute de declaraţia de încheiere menţionată la litera (e);
În ceea ce priveşte Croaţia, primul raport anual de control trebuie prezentat până la 31 decembrie 2013 şi cuprinde perioada de la 1 octombrie 2012 la 30 iunie 2013. Următoarele rapoarte, care acoperă perioadele 1 iulie 2013-30 iunie 2014, 1 iulie 2014-30 iunie 2015 şi 1 iulie 2015-30 iunie 2016 se prezintă Comisiei până la 31 decembrie 2014, 31 decembrie 2015 şi, respectiv, 31 decembrie 2016. Informaţiile privind auditurile şi controalele realizate după 1 iulie 2016 se includ în raportul de control final care susţine declaraţia de încheiere menţionată la litera (e);

(ii)să formuleze un aviz, pe baza controalelor şi a auditurilor care au fost efectuate sub supravegherea sa, indicând dacă sistemul de gestionare şi de control funcţionează eficient, astfel încât să confirme în mod satisfăcător că declaraţiile de cheltuieli prezentate Comisiei sunt corecte şi, prin urmare, că tranzacţiile adiacente sunt legale şi regulamentare;
(iii)să prezinte, după caz, în temeiul articolului 88, o declaraţie de încheiere parţială care să evalueze legalitatea şi regularitatea respectivelor cheltuieli.
În cazul în care se aplică un sistem comun mai multor programe operaţionale, informaţiile menţionate la punctul (i) pot fi reluate într-un raport unic, iar avizul şi declaraţia menţionate la punctele (ii) şi (iii) pot include toate programele operaţionale în cauză;
e)să prezinte Comisiei, până la 31 martie 2017, o declaraţie de încheiere care să evalueze valabilitatea cererii de plată a soldului, precum şi legalitatea şi regularitatea tranzacţiilor adiacente reglementate de declaraţia finală de cheltuieli, precum şi un raport de control final.
În ceea ce priveşte Croaţia, declaraţia de încheiere susţinută de raportul de control final se prezintă Comisiei până la 31 martie 2018.

(2)Autoritatea de audit se asigură că lucrările de audit şi control respectă standardele de audit recunoscute la nivel internaţional.
(3)În cazul în care auditurile şi controalele menţionate la alineatul (1) literele (a) şi (b) sunt efectuate de un alt organism decât autoritatea de audit, aceasta din urmă se asigură că organismul respectiv dispune de independenţa funcţională necesară.
(4)Comisia îşi transmite observaţiile privind strategia de audit prezentată în temeiul alineatului (1) litera (c) în termen de cel mult trei luni de la primire. În absenţa observaţiilor în acest termen, strategia se consideră acceptată.