Capitolul ii - SUPRAVEGHERE - Regulamentul 1083/11-iul-2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1260/1999

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 21 Decembrie 2013
CAPITOLUL II:SUPRAVEGHERE
Art. 63: Comitetul de supraveghere
(1)Statul membru instituie câte un comitet de supraveghere pentru fiecare program operaţional, în acord cu autoritatea de gestionare, în termen de cel mult trei luni de la data notificării statului membru cu privire la decizia de aprobare a programului operaţional. Se poate înfiinţa un comitet de supraveghere unic pentru mai multe programe operaţionale.
(2)Fiecare comitet de supraveghere îşi stabileşte regulamentul de procedură în cadrul instituţional, juridic şi financiar al statului membru în cauză şi îl adoptă în acord cu autoritatea de gestionare pentru a-şi exercita atribuţiile în conformitate cu prezentul regulament.
Art. 64: Structură
(1)Comitetul de supraveghere este prezidat de un reprezentant al statului membru sau al autorităţii de gestionare.
Structura sa este stabilită de statul membru, în acord cu autoritatea de gestionare.
(2)Din proprie iniţiativă sau la cererea comitetului de supraveghere, un reprezentant al Comisiei participă la lucrările comitetului de supraveghere cu titlu consultativ. Un reprezentant al BEI sau FEI poate să participe la lucrări cu titlu consultativ pentru programele operaţionale la care contribuie BEI sau FEI.
Art. 65: Misiuni
Comitetul de supraveghere se asigură cu privire la eficienţa şi calitatea aplicării programului operaţional, în conformitate cu următoarele dispoziţii:
a)examinează şi aprobă, în cele şase luni care urmează aprobării programului operaţional, criteriile de selecţie ale operaţiunilor finanţate şi aprobă orice revizuire a acestor criterii în funcţie de necesităţile de programare;
b)evaluează periodic progresele realizate pentru atingerea obiectivelor specifice ale programului operaţional pe baza documentelor prezentate de către autoritatea de gestionare;
c)examinează rezultatele aplicării, în special realizarea obiectivelor stabilite pentru fiecare axă prioritară, precum şi evaluările menţionate la articolul 48 alineatul (3);
d)examinează şi aprobă raportul anual şi raportul final de execuţie menţionate la articolul 67;
e)este informat despre raportul anual de control sau despre partea din raport privind programul operaţional în cauză şi despre eventualele observaţii pertinente ale Comisiei în urma examinării acestui raport sau în ceea ce priveşte partea respectivă din raport;
f)poate să propună autorităţii de gestionare orice revizuire sau orice examinare a programului operaţional de natură să permită atingerea obiectivelor fondurilor definite la articolul 3 sau să îmbunătăţească gestiunea sa, inclusiv cea financiară;
g)examinează şi aprobă orice propunere de modificare a conţinutului deciziei Comisiei privind contribuţia din fonduri.
Art. 66: Modalităţi de supraveghere
(1)Autoritatea de gestionare şi comitetul de supraveghere se asigură cu privire la calitatea aplicării programului operaţional.
(2)Autoritatea de gestionare şi comitetul de supraveghere asigură supravegherea prin intermediul indicatorilor financiari şi a celor menţionaţi la articolul 37 alineatul (1) litera (c) definiţi în programul operaţional.
După caz, statisticile sunt împărţite pe sexe şi pe mărimea întreprinderilor beneficiare.
(3)Schimburile de date în acest scop dintre Comisie şi statele membre se realizează în mod electronic, în conformitate cu normele de aplicare a prezentului regulament adoptate în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 103 alineatul (3).
Art. 67: Raport anual şi raport final de punere în aplicare
(1)Pentru prima dată în 2008 şi până la data de 30 iunie a fiecărui an, autoritatea de gestionare transmite Comisiei un raport anual şi, până la 31 martie 2017, un raport final de execuţie a programului operaţional.
În ceea ce priveşte Croaţia, autoritatea de gestionare transmite un raport final de execuţie a programului operaţional până la 31 martie 2008.

(2)Rapoartele menţionate la alineatul (1) conţin următoarele elemente, care permit înţelegerea clară a punerii în aplicare a programului operaţional:
a)progresele efectuate în punerea în aplicare a programului operaţional şi a axelor prioritare în raport cu obiectivele lor specifice verificabile, efectuând, după caz, o cuantificare, utilizându-se indicatorii menţionaţi la articolul 37 alineatul (1) litera (c) la nivelul axei prioritare;
b)evaluarea în cifre a indicatorilor financiari menţionaţi la articolul 66 alineatul (2) care exprimă execuţia financiară a programului operaţional, prezentând pentru fiecare axă prioritară următoarele elemente:
(i)cuantumul total al cheltuielilor eligibile certificate plătite de beneficiari şi participarea publică corespunzătoare;
(ii)raportul dintre cuantumul total al cheltuielilor eligibile certificate plătite de beneficiari şi finanţarea totală a programului care include finanţarea din partea Uniunii şi contrapartida naţională.
După caz, execuţia financiară în zonele care beneficiază de o susţinere tranzitorie se prezintă în mod distinct pentru fiecare program operaţional;

c)numai cu titlu informativ, distribuirea indicativă a fondurilor pe categorii, în conformitate cu normele de aplicare adoptate de Comisie în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 103 alineatul (3);
d)dispoziţiile adoptate de autoritatea de gestionare sau de comitetul de supraveghere pentru asigurarea calităţii şi eficienţei punerii în aplicare, în special:
(i)măsurile de supraveghere şi de evaluare, inclusiv modalităţile de colectare a datelor;
(ii)o sinteză a problemelor importante care pot apărea în punerea în aplicare a programului operaţional şi eventualele măsuri adoptate, inclusiv, după caz, răspunsurile la observaţiile prezentate în temeiul articolului 68 alineatul (2);
(iii)utilizarea asistenţei tehnice;
e)dispoziţiile adoptate pentru asigurarea informării şi a publicităţii în ceea ce priveşte programul operaţional;
f)informaţii privind problemele importante de respectare a dreptului comunitar apărute la aplicarea programului operaţional, precum şi măsurile de remediere a acestora;
g)după caz, avansul şi finanţarea proiectelor majore;
h)utilizarea fondurilor obţinute dintr-o anulare menţionată la articolul 98 alineatul (2), pentru autoritatea de gestionare sau o altă autoritate publică pe parcursul perioadei de punere în aplicare a programului operaţional;
i)cazul în care s-a detectat o modificare importantă în sensul articolului 57.
Amploarea informaţiilor transmise Comisiei este proporţională cu valoarea totală a cheltuielilor publice din programul operaţional în cauză. După caz, aceste informaţii pot fi furnizate sub formă sintetică.
Informaţiile menţionate la literele (d), (g), (h) şi (i) nu se furnizează în cazul în care nu a avut loc nici o modificare importantă de la raportul precedent.
j)progresele înregistrate în ceea ce priveşte finanţarea şi punerea în aplicare a instrumentelor de inginerie financiară definite la articolul 44, şi anume:
(i)o descriere a instrumentului de inginerie financiară şi a măsurilor de punere în aplicare;
(ii)identificarea entităţilor care pun în aplicare instrumentul de inginerie financiară, inclusiv cele care acţionează prin intermediul fondurilor de participare;
(iii)cuantumurile asistenţei acordate din fondurile structurale şi cofinanţarea naţională plătite în contul instrumentului de inginerie financiară;
(iv)cuantumurile asistenţei acordate din fondurile structurale şi cofinanţarea naţională plătite din instrumentul de inginerie financiară.

(3)Rapoartele menţionate la alineatul (1) se primesc în cazul în care conţin toate elementele adecvate enumerate la alineatul (2). Comisia dispune de un termen de zece zile lucrătoare de la data primirii pentru a informa statul membru dacă raportul este admisibil.
(4)Comisia dispune de două luni, de la data primirii, pentru a informa statul membru despre avizul său privind conţinutul unui raport anual de execuţie admisibil transmis de către autoritatea de gestionare. Pentru raportul final al programului operaţional, acest termen este de maximum cinci luni de la data primirii raportului admisibil. În cazul în care Comisia nu răspunde în termenul stabilit, raportul se consideră acceptat.
(5)Până la data de 1 octombrie a fiecărui an, Comisia furnizează un rezumat al datelor privind progresele înregistrate în ceea ce priveşte finanţarea şi punerea în aplicare a instrumentelor de inginerie financiară, transmise de autorităţile de gestionare în conformitate cu articolul 67 alineatul (2) litera (j).

Art. 68: Examinarea anuală a programelor
(1)În urma prezentării raportului anual de execuţie menţionat la articolul 67, Comisia şi autoritatea de gestionare examinează progresele realizate în punerea în aplicare a programului operaţional, principalele rezultate ale anului precedent, execuţia financiară, precum şi alte aspecte care urmăresc îmbunătăţirea punerii în aplicare.
Aspectele privind funcţionarea sistemului de gestionare şi control descrise în ultimul raport anual de control menţionat la articolul 62 alineatul (1) litera (d) punctul (i) se pot examina la rândul lor.
(2)În urma examinării menţionate la alineatul (1), Comisia poate adresa observaţii statului membru şi autorităţii de gestionare, care informează comitetul de supraveghere. Statul membru informează Comisia despre urmările acestor observaţii.
(3)În cazul în care evaluările ex post ale intervenţiilor din perioada de programare 2000-2006 sunt, după caz, disponibile, rezultatele lor globale pot fi examinate cu ocazia următoarei examinări anuale.