Ordonanță de urgență 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
M.Of. 593
În vigoare
e)buget individual - buget întocmit în format electronic potrivit procedurii de funcţionare a sistemului sau instrucţiunilor emise de Ministerul Finanţelor Publice de către fiecare instituţie publică raportoare cu personalitate juridică, pe baza bugetului aprobat şi repartizat pentru activitatea sa proprie în condiţiile legii;
h)entităţi publice - instituţiile publice definite potrivit art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi alte entităţi persoane juridice care primesc sume de la bugetele componente ale bugetului general consolidat sau alte fonduri de la instituţii publice stabilite prin ordin al ministrului finanţelor;
i)cod unic al angajamentului legal - cod unic atribuit unui angajament legal de către sistemul de control al angajamentelor, după validarea rezervării iniţiale/definitive, după caz, a creditelor de angajament şi creditelor bugetare aferente proiectului de angajament legal respectiv, valabil pentru toată durata de derulare a angajamentului;
Art. 4
Sistemul naţional de verificare, monitorizare, raportare şi control al situaţiilor financiare, angajamentelor legale şi bugetelor entităţilor publice, denumit în continuare sistemul naţional de raportare, reprezintă ansamblul de aplicaţii informatice şi reguli, definite prin procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare, având drept scop oferirea de suport entităţilor publice în procesul de verificare, monitorizare, raportare şi control al situaţiilor financiare, angajamentelor legale, bugetelor entităţilor publice şi generarea de rapoarte stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului, inclusiv rapoarte centralizate şi/sau consolidate ori alte situaţii.
Art. 5
Punerea în funcţiune a sistemului naţional de raportare şi testare a procedurii de funcţionare a sistemului în relaţia cu entităţile publice se realizează până la data de 31 decembrie 2016.
Art. 9
(1)Până la data de 31 decembrie 2018, entităţile publice au obligaţia de a utiliza toate funcţionalităţile sistemului naţional de raportare, la solicitarea Ministerului Finanţelor Publice sau a unităţilor subordonate acestuia şi potrivit calendarului stabilit în acest scop.
(2)În paralel cu utilizarea sistemului naţional de raportare, entităţile publice au obligaţia de a întocmi şi de a depune situaţiile financiare şi celelalte tipuri de rapoarte stabilite pe baza datelor din evidenţa contabilă, pe suport hârtie, în formatul şi la termenele stabilite de normele contabile în vigoare, şi de a depune bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate potrivit legislaţiei în vigoare la unităţile Trezoreriei Statului, pe suport hârtie.
(3)Termenul de la care rapoartele acceptate de sistem nu se mai transmit pe suport hârtie către Ministerul Finanţelor Publice şi unităţile subordonate se va stabili prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 18
Entităţile publice au obligaţia înregistrării angajamentelor legale în sistemul de control al angajamentelor, cu respectarea procedurii de funcţionare a sistemului. La înregistrarea în sistemul de control al angajamentelor a angajamentelor legale emise pe perioadă nedeterminată, a celor care se reînnoiesc automat, precum şi în alte situaţii stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului, entitatea publică poate cumula mai multe angajamente legale care determină cheltuieli de aceeaşi natură într-un an.
Art. 19
Înregistrarea în sistem a creditelor de angajament şi bugetare aferente angajamentelor legale se realizează anterior semnării angajamentului legal, conform procedurii de funcţionare a sistemului. Sistemul de control al angajamentelor asigură verificarea şi controlul respectării prevederilor procedurii de funcţionare a sistemului şi în cazul validării furnizează entităţii publice un cod unic al angajamentului legal care este utilizat pe toată durata de derulare a angajamentului. În cazul angajamentelor legale emise pe perioadă nedeterminată, al celor care se reînnoiesc automat, precum şi în alte situaţii stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului, înregistrarea în sistemul de control al angajamentelor poate fi efectuată în fiecare an, sistemul furnizând coduri unice ale angajamentelor legale.
Art. 24
(1)Entităţile publice au obligaţia raportării situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte, denumite în continuare rapoarte, stabilite pe baza datelor din evidenţa sau contabilitatea proprie, potrivit procedurii de funcţionare a sistemului.
(2)Ordonatorii de credite ierarhic superiori preiau obligaţia raportării situaţiilor financiare şi a altor tipuri de rapoarte pentru entităţile publice din subordine, în situaţia în care acestea nu îşi pot îndeplini obligaţiile de raportare, potrivit procedurii de funcţionare a sistemului.
Art. 31
(1)Sancţiunile prevăzute la art. 27 şi 28 se aplică conducătorului entităţii publice sau persoanelor cărora le-au fost delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii.
(2)Sancţiunile prevăzute la art. 27 şi 28 se aplică şi conducătorilor instituţiilor publice sau persoanelor care au preluat obligaţia privind raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte în sistemul naţional de raportare pentru instituţiile reorganizate; nerespectarea obligaţiei privind raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte pentru instituţiile reorganizate va limita accesul instituţiilor responsabile la funcţionalităţile sistemului privind înregistrarea angajamentelor legale şi efectuarea plăţilor prin Trezoreria Statului.
(3)Sancţiunile prevăzute la art. 27 şi 28 se aplică şi ordonatorilor de credite ierarhic superiori care au preluat obligaţia privind raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte în sistemul naţional de raportare pentru instituţiile din subordine, care nu îşi pot îndeplini obligaţiile de raportare, potrivit procedurii de funcţionare a sistemului; nerespectarea obligaţiei privind raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte pentru instituţiile publice din subordine, care nu îşi pot îndeplini obligaţiile de raportare, potrivit procedurii de funcţionare a sistemului, va limita accesul instituţiilor publice responsabile la funcţionalităţile sistemului privind înregistrarea angajamentelor legale şi efectuarea plăţilor prin Trezoreria Statului.
Art. 321
În urma verificărilor efectuate potrivit art. 32, conducătorii entităţilor publice au obligaţia de a sesiza în scris unităţii Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile, conform termenelor stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului, orice neconcordanţe identificate faţă de situaţiile de raportare întocmite de entitatea publică potrivit legii, pe baza datelor din evidenţele contabile proprii.
Art. 322
În cazul în care entitatea publică nu sesizează unităţii Trezoreriei Statului neconcordanţe sau nu validează rapoartele generate de sistemul naţional de raportare conform termenelor prevăzute la art. 321, acestea se consideră acceptate, iar răspunderea privind eventualele diferenţe identificate faţă de situaţiile de raportare întocmite de entitatea publică potrivit legii revine exclusiv conducătorului acesteia.
(4)În scopul asigurării continuităţii operaţionale a sistemului naţional de raportare, entităţile publice care nu pot accesa funcţionalităţile acestuia pot efectua operaţiuni de plăţi sau alte operaţiuni în relaţia cu sistemul, prin utilizarea infrastructurii tehnice pusă la dispoziţie la sediile unităţilor Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile, conform procedurii de continuitate aprobate în procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare.
(5)În cazul în care funcţionalităţile sistemului naţional de raportare nu pot fi accesate în condiţiile alin. (4), unităţile Trezoreriei Statului, la solicitarea scrisă a entităţilor publice, pot accepta efectuarea de operaţiuni de plăţi pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit legislaţiei în vigoare, depus pe suport hârtie, şi a documentelor de plată întocmite prin utilizarea unor coduri de angajament stabilite pentru astfel de situaţii prin procedura de funcţionare a sistemului.
(6)Codurile de angajament stabilite potrivit alin. (5) pot fi utilizate şi de unităţile Trezoreriei Statului în cazul operaţiunilor efectuate asupra conturilor entităţilor publice în cadrul procesului de executare silită prin poprire prevăzut de lege.
(7)Prin procedura de funcţionare a sistemului pot fi stabilite reguli privind corecţii asupra unor sume încasate în conturile de cheltuieli bugetare care nu pot fi atribuite automat angajamentelor înregistrate în sistemul de control al angajamentelor.
(8)Entitatea publică are obligaţia corectării plăţilor efectuate conform alin. (5)-(7), în termen de 30 de zile de la data efectuării acestora, conform regulilor stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 36
Art. 361
În scopul înregistrării în sistemul naţional de raportare, al efectuării operaţiunilor din bugetul Trezoreriei Statului şi din bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, precum şi al raportării situaţiilor financiare sau altor tipuri de rapoarte specifice Trezoreriei Statului, direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice li se alocă coduri, în sistem informatic, în structura aprobată pentru codurile de identificare fiscală.
SECŢIUNEA 1:Obiective generale şi specifice
Art. 362
Investiţiile publice care intră sub incidenţa prezentului capitol sunt investiţiile realizate de către instituţii publice, aşa cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 37
Obiectivele generale ale prevederilor prezentului capitol constau în:
a)alinierea portofoliului proiectelor de investiţii în continuare, precum şi a investiţiilor noi ce se finanţează din fonduri publice cu priorităţile Guvernului;
b)evaluarea şi prioritizarea proiectelor de investiţii publice semnificative în scopul includerii în buget a investiţiilor cu cele mai ridicate beneficii economice şi sociale.
Art. 38
Obiectivele specifice ale prevederilor prezentului capitol constau în:
a)asigurarea unui sistem eficient privind evaluarea, promovarea şi prioritizarea investiţiilor publice semnificative, în scopul atingerii obiectivelor generale ale prezentului capitol;
b)asigurarea faptului că proiectele individuale respectă obiectivele generale urmărite şi că realizarea acestora poate fi efectuată în intervalul de timp prevăzut şi în limita fondurilor publice previzionate;
c)asigurarea că proiectele ce urmează a fi finanţate în urma evaluării şi prioritizării se încadrează în resursele bugetare prevăzute pentru fiecare an şi în strategia fiscal-bugetară;
d)reducerea întârzierilor în implementarea proiectelor, asigurându-se că acestea vor fi finalizate conform duratelor de realizare aprobate;
e)consolidarea procesului de luare a deciziilor de către Guvern în ceea ce priveşte investiţiile publice corelat cu procesul de elaborare a legilor bugetare anuale;
f)consolidarea capacităţii instituţionale a entităţilor publice de a elabora, executa şi evalua investiţiile publice.
b)[textul din Art. 39, litera B. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-dec-2022 de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 187/2022]
c)proiect de investiţii - setul de activităţi desfăşurate într-un anumit interval de timp, ca parte a unui program de cheltuieli publice, în scopul realizării unei investiţii publice;
d)valoarea totală estimativă a proiectului de investiţii publice - cheltuielile necesare realizării proiectului de investiţii. Valoarea totală estimativă a proiectului de investiţii se stabileşte în «Studiul de fezabilitate», se aprobă şi se actualizează în condiţiile legii;
f)evaluarea gradului de pregătire a proiectului de investiţii publice - proces de analiză şi verificare a modului în care proiectul de investiţii publice semnificativ respectă principiile şi criteriile din prezentul capitol pentru a fi selectat şi inclus în proiectul de buget;
h)gradul de acoperire a necesarului anual de finanţare - procentul calculat prin raportarea sumelor propuse de ordonatorii principali de credite cu titlul de credite bugetare la necesarul anual de finanţare, stabilit pe baza acţiunilor estimate a se derula în anul bugetar respectiv.
Art. 40
În funcţie de valoarea totală estimată, proiectele de investiţii publice sunt:
a)semnificative - atunci când valoarea totală estimată a proiectului de investiţii publice se încadrează în prevederile art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare;
b)medii - atunci când valoarea totală estimată a proiectului de investiţii publice se încadrează în prevederile art. 42 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
c)mici - atunci când valoarea totală estimată a proiectului de investiţii publice se încadrează în prevederile art. 42 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
a)etapa 1 - identificarea proiectului: etapă a ciclului de proiect în care ideea este transpusă într-o notă conceptuală, prin care se justifică necesitatea şi oportunitatea realizării obiectivului de investiţii. În cadrul acestei etape, pe baza notei conceptuale se realizează, după caz, studiul de prefezabilitate, care reprezintă un instrument ce ghidează procesul de luare a deciziilor cu privire la cea mai bună modalitate de a rezolva o nevoie ori o problemă a beneficiarilor proiectului de investiţii publice;
b)etapa 2 - studiul de fezabilitate: etapă a ciclului de proiect în care se analizează detaliat cea mai viabilă alternativă din punct de vedere tehnic, economic şi social. În această etapă ordonatorul de credite analizează, fundamentează şi propune minimum două scenarii/opţiuni tehnico-economice diferite, recomandând, justificat şi documentat, scenariul/opţiunea tehnico-economic(ă) optim(ă) pentru realizarea proiectului, studiile necesare pentru a stabili dimensiunile acestuia, evaluarea impactului asupra mediului, precum şi alte studii necesare realizării proiectului. Pentru ca un proiect de investiţii publice să poată trece în etapele următoare, studiul de fezabilitate trebuie să fie aprobat în condiţiile legii;
c)etapa 3 - selecţia şi bugetarea: etapa de selecţie are loc ulterior evaluării proiectului de către ordonatorul principal de credite din punctul de vedere al gradului de pregătire. Etapa de bugetare are loc atunci când unui proiect i se asigură fondurile necesare implementării;
SECŢIUNEA 5:SECŢIUNEA 5: Principii şi criterii de evaluare şi prioritizare
(1)Principiile şi criteriile de evaluare şi prioritizare a proiectelor de investiţii publice semnificative, noi sau în continuare, sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
(6)Proiectelor de investiţii publice semnificative cu stadiu fizic 100%, dar care nu sunt închise financiar nu li se vor aplica principiile şi criteriile de evaluare şi prioritizare, acestea fiind transmise şi prezentate de către ordonatorul principal de credite într-o anexă separată în care să fie evidenţiate sumele rămase de plată aferente acestora.
b)analizează studiile de prefezabilitate din punctul de vedere al suportabilităţii şi sustenabilităţii şi propune conducerii ministerului avizarea sau respingerea solicitărilor ordonatorilor principali de credite pentru trecerea la elaborarea studiului de fezabilitate. Fără avizul Ministerului Finanţelor nu se poate trece la faza elaborării studiului de fezabilitate;
(1)Ministerul Finanţelor prezintă Guvernului rezultatele prioritizării până la data de 31 iulie a fiecărui an, în vederea aprobării prin memorandum a listei proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate.
(2)Ordonatorii principali de credite transmit Ministerului Finanţelor lista proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate până cel târziu la data de 15 iunie a fiecărui an.
(4)Ordonatorii principali de credite au obligaţia de a respecta rezultatele prioritizării, aşa cum sunt acestea aprobate de către Guvern, în procesul de elaborare a proiectului de buget pentru anul următor şi de a repartiza resursele bugetare, disponibile la nivel de titlu de cheltuială, astfel încât gradul de acoperire a necesarului anual de finanţare pentru un proiect de investiţii publice să nu depăşească gradul de acoperire a necesarului anual de finanţare aferent oricărui altui proiect de investiţii publice care a obţinut un punctaj superior, în urma aplicării principiilor şi criteriilor de prioritizare.
(41)Pentru proiectele de investiţii publice semnificative care au stadiul fizic 100% sau al căror necesar de finanţare pentru anul bugetar următor este zero nu se aplică prevederile alin. (4).
(5)Prevederile alin. (4) se aplică şi rezultatelor prioritizării aprobate de Guvern în anul 2016.
(6)Nerespectarea dispoziţiilor alin. (2) şi (4) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de Ministerul Finanţelor, prin personalul împuternicit în acest scop.
Art. 46
Art. 461
În situaţia în care se modifică pragul prevăzut la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, principiile şi criteriile de evaluare şi prioritizare se vor aplica inclusiv proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate anterior.PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul finanţelor publice, Daniel Chiţoiu Ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea p. Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, Shhaideh Sevil, secretar de stat Ministrul sănătăţii Gheorghe-Eugen Nicolăescu |
ANEXĂ:
Principii | Criterii de evaluare şi prioritizare a proiectelor noi | Criterii de evaluare şi prioritizare a proiectelor în continuare | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Principiul 1 Oportunitatea proiectului în contextul strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master planurilor/planurilor de dezvoltare[10 puncte] | 1.1. Obiectivele şi ţintele proiectului sunt relevante în raport cu obiectivele strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master planurilor/planurilor de dezvoltare?[10 puncte] | 1.1. Obiectivele şi ţintele proiectului mai sunt relevante în contextul actualelor strategii/planuri naţionale/sectoriale/regionale/locale/master planuri/planuri de dezvoltare? [10 puncte] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Principiul 2 Justificarea economică şi socială [35 puncte] | 2.1. Proiectul este justificat economic în cadrul studiului de fezabilitate? [15 puncte] 2.2. Proiectul are justificare socială? [15 puncte] 2.3. Impactul de mediu al proiectului corespunde legislaţiei în vigoare? [5 puncte] | 2.1. Proiectul mai este justificat economic?[15 puncte] 2.2. Proiectul mai are justificare socială?[15 puncte] 2.3. Impactul de mediu al proiectului mai corespunde cu cel proiectat iniţial?[5 puncte] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Principiul 3 Suportabilitatea şi sustenabilitatea financiară [40 puncte] | 3.1. Cerinţele totale de finanţare ale proiectului respectă o estimare realistă a resurselor disponibile la nivelul ordonatorilor principali de credite?[15 puncte] 3.2. Sursele de finanţare ale proiectului[15 puncte] 3.3. Există aranjamente credibile pentru a acoperi durabil costurile de operare şi întreţinere rezultate odată ce proiectul este finalizat?[5 puncte] 3.4. A fost elaborată strategia de exploatare/operare şi întreţinere?[5 puncte] | 3.1. Cerinţele totale de finanţare ale proiectului respectă şi au respectat o estimare realistă a resurselor disponibile la nivelul ordonatorilor principali de credite?[15 puncte] 3.2. Sursele de finanţare ale proiectului[15 puncte] 3.3. Există aranjamente credibile pentru a acoperi durabil costurile de operare şi întreţinere rezultate odată ce proiectul este finalizat?[5 puncte] 3.4. A fost elaborată strategia de exploatare/operare şi întreţinere?[5 puncte] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Principiul 4 Aranjamente pentru implementare/Performanţa în implementare [15 puncte] | 4.1. Cât de bine s-a făcut actuala pregătire a proiectului?[6 puncte] 4.2. S-au definit indicatori corespunzători pentru progresul şi performanţa proiectului?[6 puncte] 4.3. Există o structură de management de proiect identificată care răspunde de progresul implementării?[3 puncte] | 4.1. Cât de bine a fost făcută pregătirea proiectului?[6 puncte] 4.2. Indicatorii tehnico-economici pentru performanţa proiectului mai corespund actualului stadiu de implementare?[6 puncte] 4.3. Există o structură de management de proiect identificată care răspunde de progresul implementării?[3 puncte] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Principiul auxiliar utilizat pentru proiectele în continuare Perioada rămasă până la finalizarea proiectului de investiţii publice semnificative [15 puncte suplimentare] | A.1. Cât de avansat este proiectul din punctul de vedere al execuţiei?[10 puncte suplimentare] A.2. Care este perioada estimată pentru finalizarea proiectului?[5 puncte suplimentare] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (25)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (13)
- Ordonanta 10/2025 pentru modificarea şi completarea unor acte normative
- Ordonanță de urgență 187/2022 privind unele măsuri pentru îndeplinirea unor jaloane din Planul naţional de redresare şi rezilienţă în domeniul investiţiilor publice şi analizelor de cheltuieli
- Ordonanță de urgență 1/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Modificate de acest act numărul de obiecte din listă: (3)
- Norme Metodologice din 2007 privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calităţii de asigurat, respectiv de asigurat fără plata contribuţiei, precum şi pentru aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
- Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
- Codul Fiscal din 2003 CODUL FISCAL (Legea nr. 571/2003)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (9)
- Ordinul 2799/2016 privind împuternicirea persoanelor din cadrul aparatului de inspecţie economico-financiară de a constata contravenţiile şi a aplica sancţiunile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
- Ordinul 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug
- Decizia 330/2015 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu referire la prevederile art. 257 alin. (6) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (464)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (461)
- Sentinta nr. RJ 4e6236635/2023 din 24-feb-2023, Curtea de Apel Bacau, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Decizie nr. RJ 235ggeg68/2022 din 05-mai-2022, Curtea de Apel Bucuresti, contestatie act administrativ fiscal (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ 982gd5373/2022 din 25-ian-2022, Judecatoria Bucuresti Sectorul 5, actiune in raspundere delictuala (Civil)