Ordonanță de urgență 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 593

În vigoare
Versiune de la: 29 Decembrie 2022
Ordonanță de urgență 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Dată act: 18-sept-2013
Emitent: Guvernul
Având în vedere:
- necesitatea întăririi disciplinei bugetare la nivelul entităţilor publice şi a responsabilizării ordonatorilor de credite în procesul bugetar;
- scopul reducerii deficitului bugetului general consolidat prin diminuarea arieratelor înregistrate de entităţile publice;
- angajamentele asumate de Guvernul României faţă de organismele financiare internaţionale privind aprobarea prin ordonanţă a Guvernului a unor definiţii standard pentru angajamente, până la mijlocul lunii septembrie 2013, astfel încât sistemul de control angajamente aflat în construcţie să fie susţinut de modificările legale şi procedurale care se impun, precum şi de a aproba un set de criterii de prioritizare a proiectelor de investiţii publice semnificative;
- faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie îmbunătăţirea planificării bugetare şi a prioritizării proiectelor de investiţii publice semnificative, pentru a spori absorbţia fondurilor UE, în vederea creării spaţiului fiscal şi a susţinerii creşterii economice;
- actualul context macroeconomic ce impune elaborarea unui set de criterii de prioritizare care să conducă la evaluarea şi selecţionarea într-un mod eficient a proiectelor de investiţii publice semnificative în vederea includerii acestora în programul de investiţii publice;
- necesitatea încadrării în criteriile de performanţă asumate în Aranjamentul stand-by dintre România şi Fondul Monetar Internaţional,
pentru respectarea angajamentelor asumate de România prin scrisoarea de intenţie adresată Fondului Monetar Internaţional şi asigurarea consolidării fiscale, prin creşterea încasărilor la bugetul de stat printr-o colectare mai eficientă a creanţelor fiscale de la un număr mai mare de contribuabili,
ţinând seama de faptul că neadoptarea măsurii de cuprindere în baza de calcul al contribuţiei de sănătate a veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor ar conduce la subfinanţarea sistemului public de sănătate şi la nerespectarea angajamentelor asumate cu organismele internaţionale, precum şi la perpetuarea inechităţii în aplicarea principiului contributivităţii,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I:Implementarea şi funcţionarea sistemului naţional de verificare, monitorizare, raportare şi control al situaţiilor financiare, angajamentelor legale şi bugetelor entităţilor publice
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 1
Dispoziţiile prezentului capitol reglementează crearea şi modul de funcţionare a sistemului naţional de verificare, monitorizare, raportare şi control al situaţiilor financiare, angajamentelor legale şi bugetelor entităţilor publice.
Art. 2
În sensul prezentului capitol, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)angajament bugetar - actul administrativ prin care se rezervă creditul bugetar în vederea stingerii obligaţiei de plată ce rezultă din executarea angajamentului legal. În cazul acţiunilor a căror perioadă de realizare depăşeşte un an bugetar, rezervarea se face în limita creditelor bugetare aferente aprobate în buget pentru fiecare an bugetar, conform obligaţiilor de plată ce rezultă din executarea angajamentului legal, în cazul creditelor bugetare rezervate pentru angajamentele legale aferente livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii sau execuţiei de lucrări, angajamentul bugetar creează obligaţii de plată numai după împlinirea condiţiilor prevăzute în acestea;
b)angajament legal - actul prin care se creează, în cazul actelor administrative, contractelor şi altor înscrisuri, sau se constată, în cazul legilor, hotărârilor Guvernului, acordurilor, hotărârilor judecătoreşti, obligaţia de plată pe seama fondurilor publice. În cazul contractelor sau altor înscrisuri care presupun livrări de bunuri, prestări de servicii sau execuţia de lucrări, angajamentul legal apare la momentul când acestea sunt însuşite de părţi şi obligă entitatea publică să efectueze plăţi numai după împlinirea condiţiilor prevăzute în contractele sau înscrisurile menţionate. Angajamentul legal apare pentru toate tipurile de cheltuieli, inclusiv pentru plăţile de salarii, utilităţi sau alte plăţi efectuate pentru perioade nedeterminate de timp;
c)beneficiari - entităţi publice care pot primi rapoarte, date şi alte informaţii conform procedurii de funcţionare a sistemului;
d)buget agregat - bugetul total aprobat în condiţiile legii al unui ordonator principal de credite;
e)buget individual - buget întocmit în format electronic potrivit procedurii de funcţionare a sistemului sau instrucţiunilor emise de Ministerul Finanţelor Publice de către fiecare instituţie publică raportoare cu personalitate juridică, pe baza bugetului aprobat şi repartizat pentru activitatea sa proprie în condiţiile legii;

f)credit bugetar - sumă aprobată prin buget, reprezentând limita maximă până la care se pot ordonanţa şi efectua plăţi în cursul anului bugetar pentru angajamentele legale contractate în cursul exerciţiului bugetar şi/sau din exerciţii anterioare;
g)credit de angajament - limita maximă în cadrul căreia pot fi încheiate angajamentele legale în timpul anului bugetar;
h)entităţi publice - instituţiile publice definite potrivit art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, entităţile clasificate în administraţia publică potrivit Regulamentului (CE) nr. 2.223/96 al Consiliului din 25 iunie 1996 privind Sistemul European de conturi naţionale şi regionale din Comunitate, cu modificările şi completările ulterioare, sau orice alte entităţi persoane juridice care primesc sume de la bugetele componente ale bugetului general consolidat sau alte fonduri de la instituţii publice, stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.

i)număr unic al angajamentului legal - numărul unic atribuit unui angajament legal de către sistemul de control al angajamentelor, după validarea rezervării iniţiale/definitive, după caz, a creditelor de angajament şi creditelor bugetare aferente proiectului de angajament legal respectiv, valabil pentru toată durata de derulare a angajamentului;
j)rapoarte generate de sistemul de raportare - situaţii de ieşire rezultate din centralizarea/consolidarea sau extragerea/selectarea de date şi informaţii din situaţiile de raportare şi informaţiile introduse în sistem de entităţile publice raportoare sau alte notificări generate de sistem în cadrul proceselor de verificare/validare de date;
k)raportori - entităţi publice care au obligaţia transmiterii de rapoarte, date şi alte informaţii conform procedurii de funcţionare a sistemului;
l)registrul entităţilor publice - ansamblul de date care conţine informaţii despre entităţile publice care au calitatea de raportor în relaţia cu sistemul de raportare;
m)rezervare definitivă a creditelor bugetare - suma rezervată cu titlu definitiv din creditele bugetare pentru efectuarea de plăţi aferente unui angajament legal aprobat şi pentru care s-a făcut o rezervare definitivă de credite de angajament. Rezervarea definitivă a creditelor bugetare reprezintă o ajustare a rezervării iniţiale a creditelor bugetare, care se efectuează concomitent cu rezervarea definitivă a creditelor de angajament;
n)rezervare definitivă a creditelor de angajament - suma rezervată cu titlu definitiv din creditele de angajament aprobate, aferentă unui angajament legal care a fost aprobat în condiţiile legii. Rezervarea definitivă a creditelor de angajament reprezintă o ajustare a rezervării iniţiale a creditelor de angajament, care se efectuează la data cunoaşterii certe a preţului de achiziţie rezultat din angajamentul legal aprobat;
o)rezervare iniţială a creditelor bugetare - suma rezervată din creditele bugetare aprobate, estimată a fi utilizată pentru plăţi aferente unui proiect de angajament legal pentru care s-a făcut rezervarea iniţială a creditelor de angajament;
p)rezervare iniţială a creditelor de angajament - suma rezervată din creditele de angajament aprobate, estimată a fi utilizată pentru un proiect de angajament legal;
q)sistemul de control al angajamentelor - parte a sistemului de raportare reprezentând infrastructura de aplicaţii informatice şi reguli, definite prin procedura de funcţionare a sistemului, care asigură procesul de verificare, monitorizare şi raportare a angajamentelor legale.
SECŢIUNEA 2:Administrarea sistemului şi interacţiunea cu entităţile publice
Art. 3
Dispoziţiile capitolului I se aplică entităţilor publice menţionate la art. 2 lit. h).
Art. 4
Sistemul naţional de verificare, monitorizare, raportare şi control al situaţiilor financiare, angajamentelor legale şi bugetelor entităţilor publice, denumit în continuare sistemul naţional de raportare, reprezintă ansamblul de aplicaţii informatice şi reguli, definite prin procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare, având drept scop oferirea de suport entităţilor publice în procesul de verificare, monitorizare, raportare şi control al situaţiilor financiare, angajamentelor legale, bugetelor entităţilor publice şi generarea de rapoarte stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului, inclusiv rapoarte centralizate şi/sau consolidate ori alte situaţii.

Art. 5
Pentru funcţionarea sistemului naţional de raportare, prin ordin emis de ministrul finanţelor publice, se aprobă procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare, denumită în continuare procedura de funcţionare a sistemului, care include ansamblul de definiţii, reguli, formulare, rapoarte, metodologii, termene, structuri de date şi informaţii, entităţi publice raportoare şi beneficiare, obligaţiile de raportare ale entităţilor publice şi alte obligaţii ale acestora, modalitatea de transmitere sau înregistrare electronică a rapoartelor ori datelor, accesul şi interacţiunea cu sistemul, reglementarea utilizării semnăturilor electronice şi a modalităţii de autentificare, arhivarea documentelor electronice la nivelul entităţilor publice şi la nivelul sistemului de raportare, precum şi orice alte reguli necesare pentru funcţionarea sistemului. Entităţile publice au obligaţia de a respecta prevederile procedurii de funcţionare a sistemului, emise în baza prezentului capitol.
SECŢIUNEA 3:Implementarea sistemului
Art. 6
Sistemul naţional de raportare se administrează de către Ministerul Finanţelor Publice.
Art. 7
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor Publice ia toate măsurile necesare pentru asigurarea funcţionării sistemului naţional de raportare.
Art. 8
Punerea în funcţiune a sistemului naţional de raportare şi testare a procedurii de funcţionare a sistemului în relaţia cu entităţile publice se realizează până la data de 31 decembrie 2016.

Art. 9
(1)Până la data de 31 decembrie 2018, entităţile publice au obligaţia de a utiliza toate funcţionalităţile sistemului naţional de raportare, la solicitarea Ministerului Finanţelor Publice sau a unităţilor subordonate acestuia şi potrivit calendarului stabilit în acest scop.
(2)În paralel cu utilizarea sistemului naţional de raportare, entităţile publice au obligaţia de a întocmi şi de a depune situaţiile financiare şi celelalte tipuri de rapoarte stabilite pe baza datelor din evidenţa contabilă, pe suport hârtie, în formatul şi la termenele stabilite de normele contabile în vigoare, şi de a depune bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate potrivit legislaţiei în vigoare la unităţile Trezoreriei Statului, pe suport hârtie.

(3)Termenul de la care rapoartele acceptate de sistem nu se mai transmit pe suport hârtie către Ministerul Finanţelor Publice şi unităţile subordonate se va stabili prin ordin al ministrului finanţelor publice.

Art. 10
Entităţile publice sau categoriile de entităţi publice, precum şi termenele în care acestea au obligaţia de a utiliza sistemul naţional de raportare în cadrul termenelor prevăzute la art. 8 şi 9 se stabilesc prin procedura de funcţionare a sistemului.
SECŢIUNEA 4:Registrul entităţilor publice
Art. 11
(1)Entităţile publice au obligaţia de a furniza către sistemul naţional de raportare date aferente identificării acestora ca persoane juridice, conform procedurii de funcţionare a sistemului.
(2)În cazul modificării datelor de identificare raportate, entităţile publice au obligaţia actualizării acestora în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la producerea modificării.
Art. 12
Prin procedura de funcţionare a sistemului se pot solicita entităţilor publice orice date de identificare a acestora necesare funcţionării sistemului Furnizarea datelor către sistemul naţional de raportare se realizează în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la solicitare.
SECŢIUNEA 5:Raportarea bugetelor entităţilor publice
Art. 13
Entităţile publice au obligaţia raportării bugetului agregat şi bugetului individual conform procedurii de funcţionare a sistemului.
Art. 14
Sistemul naţional de raportare acceptă doar bugetele care sunt validate din punct de vedere al respectării procedurii de funcţionare a sistemului. Sistemul naţional de raportare comunică entităţii publice, în format electronic, o notificare prin care acceptă sau respinge bugetul. În cazul respingerii bugetului, entitatea publică are obligaţia să îl retransmită în forma care să respecte procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 15
Modificarea bugetelor raportate de entităţile publice se poate realiza prin rectificare bugetară sau prin virarea creditelor bugetare, în condiţiile legii, cu respectarea procedurii de funcţionare a sistemului.
Art. 16
(1)Bugetele individuale raportate conţin în mod obligatoriu semnătura sau o modalitate de autentificare stabilită prin procedura de funcţionare a sistemului, aparţinând conducătorului entităţii publice sau persoanei căreia i-au fost delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii.
(2)Bugetele agregate conţin semnătura sau modalitatea de autentificare stabilită prin procedura de funcţionare a sistemului, aparţinând conducătorului entităţii publice care le-a întocmit sau persoanei căreia îi sunt delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii.
(3)Răspunderea pentru legalitatea şi corectitudinea datelor raportate în bugetele prevăzute la alin. (1) şi (2) revine conducătorului entităţii publice sau persoanei căreia i s-au delegat aceste atribuţii.
SECŢIUNEA 6:Controlul angajamentelor entităţilor publice
Art. 17
Sistemul de control al angajamentelor este partea sistemului naţional de raportare reprezentând infrastructura de aplicaţii informatice şi reguli, definite prin procedura de funcţionare a sistemului, care asigură procesul de verificare, control, monitorizare şi raportare a angajamentelor legale ale entităţilor publice.
Art. 18
Entităţile publice au obligaţia înregistrării tuturor angajamentelor legale în sistemul de control al angajamentelor, cu respectarea procedurii de funcţionare a sistemului.
Art. 19
Înregistrarea în sistem a creditelor de angajament şi bugetare aferente angajamentelor legale se realizează anterior semnării angajamentului legal, conform procedurii de funcţionare a sistemului. Sistemul de control al angajamentelor asigură verificarea şi controlul respectării prevederilor procedurii de funcţionare a sistemului şi în cazul validării furnizează entităţii publice un număr unic al angajamentului legal care este utilizat pe toată durata de derulare a angajamentului.
Art. 20
Entităţile publice au obligaţia monitorizării în permanenţă a încadrării valorii angajamentelor legale în bugetul agregat şi în bugetul individual aprobat al acestora.
Art. 21
Angajamentele legale neînregistrate în sistem şi/sau nevalidate sunt nule şi nu pot fi achitate din fonduri publice.
Art. 22
Prin procedura de funcţionare a sistemului se stabilesc modalitatea de înregistrare, modificare, raportare, control, transmitere a datelor şi informaţiilor, termenele şi regulile de validare ale sistemului de control al angajamentelor.
Art. 23
Entităţile publice au obligaţia raportării angajamentelor aflate în derulare la data la care acestea încep utilizarea sistemului de control al angajamentelor, cu respectarea procedurii de funcţionare a sistemului.
SECŢIUNEA 7:Raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte
Art. 24
Entităţile publice au obligaţia raportării situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte, denumite în continuare rapoarte, stabilite pe baza datelor din evidenţa sau contabilitatea proprie, potrivit procedurii de funcţionare a sistemului.
Art. 25
Sistemul naţional de raportare va accepta doar rapoartele care respectă structura stabilită şi sunt validate din punctul de vedere al respectării procedurii de funcţionare a sistemului. Sistemul naţional de raportare comunică entităţii publice, în format electronic, o notificare prin care acceptă sau respinge rapoartele transmise în sistem, care cuprinde şi motivarea respingerii. Rapoartele respinse se retransmit de către entităţile publice într-o formă care respectă procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 26
Rapoartele prevăzute la art. 24 conţin în mod obligatoriu semnătura sau o modalitate de autentificare stabilită prin procedura de funcţionare a sistemului, aparţinând conducătorului entităţii publice sau persoanei căreia i-au fost delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii. Răspunderea pentru legalitatea şi corectitudinea datelor raportate aparţine conducătorului entităţii publice sau persoanei căreia i s-au delegat aceste atribuţii.
SECŢIUNEA 8:Sancţiuni
Art. 27
Depăşirea cu mai mult de 10 zile a termenelor prevăzute în prezentul capitol şi în procedura de funcţionare a sistemului de către entităţile publice constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei.
Art. 28
Refuzul entităţilor publice de a raporta datele, informaţiile, rapoartele şi formularele conform procedurii de funcţionare a sistemului, cu mai mult de 30 de zile faţă de termenele prevăzute în prezentul capitol şi în procedura de funcţionare a sistemului, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei.
Art. 29
Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 27 şi 28 şi aplicarea sancţiunilor se realizează de către persoane împuternicite din cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau structurilor teritoriale ale acestuia, conform procedurii de funcţionare a sistemului.
Art. 30
(1)Contravenţiilor prevăzute la art. 27 şi 28 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute în prezentul capitol, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
Art. 31
(1)Sancţiunile prevăzute la art. 27 şi 28 se aplică conducătorului entităţii publice sau persoanelor cărora le-au fost delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii.
(2)Sancţiunile prevăzute la art. 27 şi 28 se aplică şi conducătorilor instituţiilor publice sau persoanelor care au preluat obligaţia privind raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte în sistemul naţional de raportare pentru instituţiile reorganizate; nerespectarea obligaţiei privind raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte pentru instituţiile reorganizate va limita accesul instituţiilor responsabile la funcţionalităţile sistemului privind înregistrarea angajamentelor legale şi efectuarea plăţilor prin Trezoreria Statului.

SECŢIUNEA 9:Dispoziţii finale
Art. 32
Conducătorul entităţii publice sau persoana căreia i-au fost delegate aceste atribuţii are obligaţia verificării şi validării atât a rapoartelor transmise, cât şi a rapoartelor generate de sistemul naţional de raportare aparţinând acesteia sau entităţilor publice subordonate/coordonate. Tipurile de rapoarte supuse procesului de verificare şi validare, metodologia de lucru în relaţia cu sistemul naţional de raportare şi termenele de verificare şi validare a rapoartelor sunt aprobate prin procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 321
În urma verificărilor efectuate potrivit art. 32, conducătorii entităţilor publice au obligaţia de a sesiza în scris unităţii Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile, conform termenelor stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului, orice neconcordanţe identificate faţă de situaţiile de raportare întocmite de entitatea publică potrivit legii, pe baza datelor din evidenţele contabile proprii.
Art. 322
În cazul în care entitatea publică nu sesizează unităţii Trezoreriei Statului neconcordanţe sau nu validează rapoartele generate de sistemul naţional de raportare conform termenelor prevăzute la art. 321, acestea se consideră acceptate, iar răspunderea privind eventualele diferenţe identificate faţă de situaţiile de raportare întocmite de entitatea publică potrivit legii revine exclusiv conducătorului acesteia.

Art. 33
(1)Entităţile publice pot efectua plăţi din bugetul propriu şi pot încheia angajamente legale noi numai cu condiţia respectării prevederilor prezentului capitol şi a procedurii de funcţionare a sistemului.
(2)Monitorizarea respectării dispoziţiilor prevăzute la alin. (1) se realizează prin sistemul naţional de raportare, care limitează accesul la funcţionalităţii sistemului privind înregistrarea angajamentelor legale şi efectuarea plăţilor prin Trezoreria Statului în cazul nerespectării prevederilor alin. (1).
(3)Sistemul naţional de raportare permite entităţilor publice reluarea funcţionalităţilor care le-au fost limitate numai după respectarea prevederilor prezentului act normativ şi a procedurii de funcţionare a sistemului. Pentru situaţii de forţă majoră sau de caz fortuit, aprobate prin procedura de funcţionare a sistemului, se poate permite accesul temporar la funcţionalităţile care au fost limitate.
(4)În scopul asigurării continuităţii operaţionale a sistemului naţional de raportare, entităţile publice care nu pot accesa funcţionalităţile acestuia pot efectua operaţiuni de plăţi sau alte operaţiuni în relaţia cu sistemul, prin utilizarea infrastructurii tehnice pusă la dispoziţie la sediile unităţilor Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile, conform procedurii de continuitate aprobate în procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare.
(5)În cazul în care funcţionalităţile sistemului naţional de raportare nu pot fi accesate în condiţiile alin. (4), unităţile Trezoreriei Statului, la solicitarea scrisă a entităţilor publice, pot accepta efectuarea de operaţiuni de plăţi pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit legislaţiei în vigoare, depus pe suport hârtie, şi a documentelor de plată întocmite prin utilizarea unor coduri de angajament stabilite pentru astfel de situaţii prin procedura de funcţionare a sistemului.
(6)Codurile de angajament stabilite potrivit alin. (5) pot fi utilizate şi de unităţile Trezoreriei Statului în cazul operaţiunilor efectuate asupra conturilor entităţilor publice în cadrul procesului de executare silită prin poprire prevăzut de lege.
(7)Prin procedura de funcţionare a sistemului pot fi stabilite reguli privind corecţii asupra unor sume încasate în conturile de cheltuieli bugetare care nu pot fi atribuite automat angajamentelor înregistrate în sistemul de control al angajamentelor.
(8)Entitatea publică are obligaţia corectării plăţilor efectuate conform alin. (5)-(7), în termen de 30 de zile de la data efectuării acestora, conform regulilor stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului.

Art. 34
Entităţile publice sau autorităţile competente pot solicita modificarea raportărilor sau datelor transmise numai pentru cazurile şi în condiţiile stabilite în procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 35
În anumite situaţii în care o entitate publică refuză transmiterea anumitor rapoarte sau date către sistemul naţional de raportare, Ministerul Finanţelor Publice poate întocmi raportul în numele acesteia pe baza datelor obţinute în urma unor acţiuni de audit sau control ale autorităţilor cu atribuţii în acest sens, numai pentru cazurile şi în condiţiile stabilite în procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 36
În termen de 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin emis de ministrul finanţelor publice, se aprobă procedura privind registrul entităţilor publice, care urmează a fi introdusă în procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 361
În scopul înregistrării în sistemul naţional de raportare, al efectuării operaţiunilor din bugetul Trezoreriei Statului şi din bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, precum şi al raportării situaţiilor financiare sau altor tipuri de rapoarte specifice Trezoreriei Statului, direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice li se alocă coduri, în sistem informatic, în structura aprobată pentru codurile de identificare fiscală.

CAPITOLUL II:Evaluarea şi prioritizarea proiectelor de investiţii publice semnificative
SECŢIUNEA 1:Obiective generale şi specifice
Art. 362
Investiţiile publice care intră sub incidenţa prezentului capitol sunt investiţiile realizate de către instituţii publice, aşa cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 37
Obiectivele generale ale prevederilor prezentului capitol constau în:
a)alinierea portofoliului proiectelor de investiţii în continuare, precum şi a investiţiilor noi ce se finanţează din fonduri publice cu priorităţile Guvernului;
b)evaluarea şi prioritizarea proiectelor de investiţii publice semnificative în scopul includerii în buget a investiţiilor cu cele mai ridicate beneficii economice şi sociale.
Art. 38
Obiectivele specifice ale prevederilor prezentului capitol constau în:
a)asigurarea unui sistem eficient privind evaluarea, promovarea şi prioritizarea investiţiilor publice semnificative, în scopul atingerii obiectivelor generale ale prezentului capitol;
b)asigurarea faptului că proiectele individuale respectă obiectivele generale urmărite şi că realizarea acestora poate fi efectuată în intervalul de timp prevăzut şi în limita fondurilor publice previzionate;
c)asigurarea că proiectele ce urmează a fi finanţate în urma evaluării şi prioritizării se încadrează în resursele bugetare prevăzute pentru fiecare an şi în strategia fiscal-bugetară;
d)reducerea întârzierilor în implementarea proiectelor, asigurându-se că acestea vor fi finalizate conform duratelor de realizare aprobate;
e)consolidarea procesului de luare a deciziilor de către Guvern în ceea ce priveşte investiţiile publice corelat cu procesul de elaborare a legilor bugetare anuale;
f)consolidarea capacităţii instituţionale a entităţilor publice de a elabora, executa şi evalua investiţiile publice.

SECŢIUNEA 2:Definiţii
Art. 39
În sensul prezentului capitol, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)investiţie - cheltuială care duce la o creştere a valorii activelor, care nu sunt consumate imediat, ci care sunt folosite ulterior pentru producţia viitoare a bunurilor şi serviciilor;
b)[textul din Art. 39, litera B. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-dec-2022 de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 187/2022]
c)proiect de investiţii - setul de activităţi desfăşurate într-un anumit interval de timp, ca parte a unui program de cheltuieli publice, în scopul realizării unei investiţii publice;

d)valoarea totală estimativă a proiectului de investiţii publice - cheltuielile necesare realizării proiectului de investiţii. Valoarea totală estimativă a proiectului de investiţii se stabileşte în «Studiul de fezabilitate», se aprobă şi se actualizează în condiţiile legii;

e)codul de identificare al proiectului de investiţii - număr pe care Ministerul Finanţelor Publice îl alocă unui proiect, care identifică proiectul în sistemul de management al investiţiilor publice şi în procesul de pregătire a bugetului;
f)evaluarea gradului de pregătire a proiectului de investiţii publice - proces de analiză şi verificare a modului în care proiectul de investiţii publice semnificativ respectă principiile şi criteriile din prezentul capitol pentru a fi selectat şi inclus în proiectul de buget;

g)sistemul de management al investiţiilor publice - ansamblul de legi, regulamente, linii directoare şi proceduri aprobate în vederea organizării procesului de investiţii publice.
h)gradul de acoperire a necesarului anual de finanţare - procentul calculat prin raportarea sumelor propuse de ordonatorii principali de credite cu titlul de credite bugetare la necesarul anual de finanţare, stabilit pe baza acţiunilor estimate a se derula în anul bugetar respectiv.

SECŢIUNEA 3:Clasificarea proiectelor de investiţii publice
Art. 40
În funcţie de valoarea totală estimată, proiectele de investiţii publice sunt:
a)semnificative - atunci când valoarea totală estimată a proiectului de investiţii publice se încadrează în prevederile art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare;
b)medii - atunci când valoarea totală estimată a proiectului de investiţii publice se încadrează în prevederile art. 42 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
c)mici - atunci când valoarea totală estimată a proiectului de investiţii publice se încadrează în prevederile art. 42 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 41
[textul din Art. 41 din capitolul II, sectiunea 3 a fost abrogat la 29-dec-2022 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 187/2022]
SECŢIUNEA 4:Etapele realizării unui proiect de investiţii publice
Art. 42
Pentru realizarea unui proiect de investiţii publice semnificative este necesară parcurgerea, după caz, a următoarelor etape:
a)etapa 1 - identificarea proiectului: etapă a ciclului de proiect în care ideea este transpusă într-o notă conceptuală, prin care se justifică necesitatea şi oportunitatea realizării obiectivului de investiţii. În cadrul acestei etape, pe baza notei conceptuale se realizează, după caz, studiul de prefezabilitate, care reprezintă un instrument ce ghidează procesul de luare a deciziilor cu privire la cea mai bună modalitate de a rezolva o nevoie ori o problemă a beneficiarilor proiectului de investiţii publice;

b)etapa 2 - studiul de fezabilitate: etapă a ciclului de proiect în care se analizează detaliat cea mai viabilă alternativă din punct de vedere tehnic, economic şi social. În această etapă ordonatorul de credite analizează, fundamentează şi propune minimum două scenarii/opţiuni tehnico-economice diferite, recomandând, justificat şi documentat, scenariul/opţiunea tehnico-economic(ă) optim(ă) pentru realizarea proiectului, studiile necesare pentru a stabili dimensiunile acestuia, evaluarea impactului asupra mediului, precum şi alte studii necesare realizării proiectului. Pentru ca un proiect de investiţii publice să poată trece în etapele următoare, studiul de fezabilitate trebuie să fie aprobat în condiţiile legii;

c)etapa 3 - selecţia şi bugetarea: etapa de selecţie are loc ulterior evaluării proiectului de către ordonatorul principal de credite din punctul de vedere al gradului de pregătire. Etapa de bugetare are loc atunci când unui proiect i se asigură fondurile necesare implementării;

d)etapa 4 - implementarea/execuţia proiectului: etapă a ciclului de proiect în care se realizează implementarea fizică a proiectului care a primit o alocare bugetară pentru a putea fi finalizat în intervalul de timp estimat;
e)etapa 5 - finalizarea, operarea şi întreţinerea proiectului: etapă ce apare odată ce recepţia şi punerea în funcţiune a proiectului au fost finalizate. Beneficiarul investiţiei va monitoriza livrarea serviciilor, pentru a se asigura că noile active îşi ating scopul pe perioada de folosinţă;
f)etapa 6 - evaluarea ex-post a proiectului; un proces care are ca scop evaluarea, explicarea şi diseminarea rezultatelor obţinute ale unui proiect de investiţii.
SECŢIUNEA 5:SECŢIUNEA 5: Principii şi criterii de evaluare şi prioritizare
Art. 43
(1)Principiile şi criteriile de evaluare şi prioritizare a proiectelor de investiţii publice semnificative, noi sau în continuare, sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.

(2)[textul din Art. 43, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 29-dec-2022 de Art. I, punctul 13. din Ordonanta urgenta 187/2022]
(3)Pe baza principiilor şi criteriilor prevăzute în anexă, Guvernul aprobă prin memorandum lista proiectelor de investiţii publice semnificative care urmează a fi finanţate prin legile bugetare anuale.
(4)Lista proiectelor de investiţii publice semnificative ce urmează a se finanţa din fonduri publice în anul 2014 se aprobă de Guvern prin memorandum până la data de 15 octombrie 2013.
(5)Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor prezentului capitol proiectele de investiţii publice din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională a căror detaliere conţine informaţii clasificate potrivit legii.
(6)Proiectelor de investiţii publice semnificative cu stadiu fizic 100%, dar care nu sunt închise financiar nu li se vor aplica principiile şi criteriile de evaluare şi prioritizare, acestea fiind transmise şi prezentate de către ordonatorul principal de credite într-o anexă separată în care să fie evidenţiate sumele rămase de plată aferente acestora.

SECŢIUNEA 6:Roluri şi responsabilităţi
Art. 44
Pentru investiţiile publice semnificative, Unitatea de evaluare a investiţiilor publice din structura Ministerului Finanţelor Publice îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)are rol de secretariat tehnic pentru Ministerul Finanţelor Publice în procesul de prioritizare a proiectelor de investiţii publice;
b)analizează studiile de prefezabilitate din punctul de vedere al suportabilităţii şi sustenabilităţii şi propune conducerii ministerului avizarea sau respingerea solicitărilor ordonatorilor principali de credite pentru trecerea la elaborarea studiului de fezabilitate. Fără avizul Ministerului Finanţelor nu se poate trece la faza elaborării studiului de fezabilitate;

c)analizează propunerile ordonatorilor principali de credite privind includerea proiectelor de investiţii în legile bugetare anuale şi prezintă conducerii ministerului rezultatele prioritizării;
d)evaluează gradul de pregătire a proiectelor de investiţii publice.
Art. 45
(1)Ministerul Finanţelor prezintă Guvernului rezultatele prioritizării până la data de 31 iulie a fiecărui an, în vederea aprobării prin memorandum a listei proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate.

(2)Ordonatorii principali de credite transmit Ministerului Finanţelor lista proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate până cel târziu la data de 15 iunie a fiecărui an.

(3)În anul 2013, ordonatorii principali de credite transmit Ministerului Finanţelor Publice lista proiectelor de investiţii publice prioritizate până cel târziu la data de 1 octombrie 2013.
(4)Ordonatorii principali de credite au obligaţia de a respecta rezultatele prioritizării, aşa cum sunt acestea aprobate de către Guvern, în procesul de elaborare a proiectului de buget pentru anul următor şi de a repartiza resursele bugetare, disponibile la nivel de titlu de cheltuială, astfel încât gradul de acoperire a necesarului anual de finanţare pentru un proiect de investiţii publice să nu depăşească gradul de acoperire a necesarului anual de finanţare aferent oricărui altui proiect de investiţii publice care a obţinut un punctaj superior, în urma aplicării principiilor şi criteriilor de prioritizare.
(41)Pentru proiectele de investiţii publice semnificative care au stadiul fizic 100% sau al căror necesar de finanţare pentru anul bugetar următor este zero nu se aplică prevederile alin. (4).

(5)Prevederile alin. (4) se aplică şi rezultatelor prioritizării aprobate de Guvern în anul 2016.
(6)Nerespectarea dispoziţiilor alin. (2) şi (4) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de Ministerul Finanţelor, prin personalul împuternicit în acest scop.

Art. 46
În aplicarea prevederilor prezentului capitol, Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, poate aproba prin hotărâre norme metodologice privind prioritizarea proiectelor de investiţii publice.
Art. 461
În situaţia în care se modifică pragul prevăzut la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, principiile şi criteriile de evaluare şi prioritizare se vor aplica inclusiv proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate anterior.

CAPITOLUL III:Modificarea şi completarea unor acte normative
Art. 47
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1.După articolul 64 se introduce un nou articol, articolul 641, cu următorul cuprins:
"Art. 641: Recalcularea venitului realizat din cedarea folosinţei bunurilor
(1) Organul fiscal competent are obligaţia determinării, pe categoria venituri din cedarea folosinţei bunurilor, a venitului anual realizat, sumă de venituri nete anuale, în vederea aplicării prevederilor referitoare la verificarea încadrării în plafonul corespunzător anului fiscal respectiv pentru contribuţia de asigurări sociale de sănătate prevăzută la titlul IX2 - «Contribuţii sociale obligatorii».
(2) Contribuţiile de asigurări sociale de sănătate prevăzute la titlul IX2 - «Contribuţii sociale obligatorii» datorate în cursul anului se deduc din veniturile realizate din categoria venituri din cedarea folosinţei bunurilor numai de organul fiscal competent la stabilirea obligaţiilor fiscale anuale.
(3) Organul fiscal competent are obligaţia recalculării bazei impozabile în vederea acordării deductibilităţii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate prevăzută la titlul IX2 - «Contribuţii sociale obligatorii» şi determinarea impozitului pe venit anual datorat.
(4) Procedura de aplicare a prevederilor de la alin. (1)-(3) se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
2.La articolul 84, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (71), cu următorul cuprins:
"(71) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), organul fiscal stabileşte impozitul anual datorat pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor având în vedere prevederile art. 641 şi emite decizia de impunere, la termenul şi în forma stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală."
3.La articolul 29619, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În situaţia persoanelor prevăzute la art. 29621 alin. (1) lit. f) şi i), pentru care plătitorul de venit are obligaţia reţinerii la sursă a contribuţiilor sociale, declararea se face de către plătitorul de venit, prin depunerea Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, potrivit prevederilor alin. (1) sau alin. (11), după caz, cu respectarea prevederilor alin. (18)."
4.Titlul capitolului II al titlului IX2 "Contribuţii sociale obligatorii" se modifică şi va avea următorul cuprins:
"- CAPITOLUL II: Contribuţii sociale obligatorii privind persoanele care realizează venituri impozabile din activităţi independente, activităţi agricole, silvicultură, piscicultură, din asocieri fără personalitate juridică precum şi din cedarea folosinţei bunurilor"
5.La articolul 29621 alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu următorul cuprins:
"i) persoanele care realizează venituri din cedarea folosinţei bunurilor."
6.La articolul 29622, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (21) şi (22), cu următorul cuprins:
"(21) Baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele prevăzute la art. 29621 alin. (1) lit. i), cu excepţia celor care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole în regim de reţinere la sursă a impozitului, este diferenţa dintre venitul brut şi cheltuiala deductibilă determinată prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut, diferenţa dintre totalul veniturilor încasate şi cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuţii sociale, sau valoarea anuală a normei de venit, după caz, raportată la cele 12 luni ale anului şi nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe ţară, dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuţia. Baza lunară de calcul nu poate fi mai mare decât valoarea a de 5 ori câştigul salarial mediu brut.
(22) Baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru contribuabilii care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole în regim de reţinere la sursă a impozitului, este diferenţa dintre venitul brut şi cheltuiala deductibilă determinată prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut şi nu poate fi mai mică decât un salariu de bază minim brut pe ţară, dacă acest venit este singurul asupra căruia se calculează contribuţia. Baza lunară de calcul nu poate fi mai mare decât valoarea a de 5 ori câştigul salarial mediu brut."
7.La articolul 29623, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 29623
(1) Persoanele care realizează venituri din activităţi agricole, silvicultură, piscicultură prevăzute la art. 71 alin. (1), (2) şi (5), venituri din cedarea folosinţei bunurilor prevăzute la art. 61, venituri dintr-o asociere cu o persoană juridică contribuabil, potrivit titlului IV1, care nu generează o persoană juridică, precum şi cele care realizează venituri din asocierile fără personalitate juridică prevăzute la art. 13 lit. e) nu datorează contribuţie de asigurări sociale.
......................
(3) Persoanele care realizează într-un an fiscal venituri de natura celor menţionate la cap. I, venituri sub forma indemnizaţiilor de şomaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum şi venituri de natura celor menţionate la art. 29621 alin. (1) lit. a) -d), g), h) şi i), art. 52 alin. (1) lit. b)-d) şi din asocierile fără personalitate juridică prevăzute la art. 13 lit. e), datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate asupra tuturor acestor venituri."
8.La articolul 29624, alineatele (1), (4) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"Art. 29624
(1) Contribuabilii prevăzuţi la art. 29621 alin. (1) lit. a)-e), h) şi i), cu excepţia celor care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole, sunt obligaţi să efectueze în cursul anului plăţi anticipate cu titlu de contribuţii sociale.
......................
(4) În decizia de impunere, baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru contribuabilii prevăzuţi la art. 29621 alin. (1) lit. a)-e), h) şi i), cu excepţia celor care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole şi a celor care realizează venituri din închirierea camerelor, situate în locuinţe proprietate personală, în scop turistic, menţionaţi la art. 63 alin. (3), se evidenţiază lunar, iar plata se efectuează trimestrial, în 4 rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.
......................
(9) Pentru contribuabilii care realizează venituri de natura celor prevăzute la art. 29621 alin. (1) lit. i), încadrarea în plafonul maxim prevăzut la art. 29622 alin. (21) se face de către organul fiscal prin decizia de impunere prevăzută la alin. (2), iar încadrarea în plafonul maxim prevăzut la art. 29622 alin. (22) se face de către plătitorul de venit la momentul plăţii venitului."
9.La articolul 29624, după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (41) şi (42), cu următorul cuprins:
"(41) În decizia de impunere, baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru contribuabilii care realizează venituri din închirierea camerelor, situate în locuinţe proprietate personală, având o capacitate de cazare în scop turistic cuprinsă între una şi 5 camere inclusiv, stabilite pe bază de normă anuală de venit sau care optează pentru determinarea venitului în sistem real, precum şi pentru cei care închiriază în scop turistic, în cursul anului, un număr mai mare de 5 camere de închiriat în locuinţe proprietate personală, menţionaţi la art. 63 alin. (3), se evidenţiază lunar, iar plata se efectuează în două rate egale, până la data de 25 iulie inclusiv şi 25 noiembrie inclusiv.
(42) Contribuabilii care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole în regim de reţinere la sursă a impozitului datorează contribuţie individuală de asigurări sociale de sănătate în cursul anului, plătitorii de venituri având obligaţia calculării, reţinerii şi virării sumelor respective cu respectarea prevederilor art. 62 alin. (21)-(25)."
10.La articolul 29624, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (10), cu următorul cuprins:
"(10) Pentru contribuabilii care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole în regim de reţinere la sursă a impozitului, obligaţiile reprezentând contribuţiile individuale de asigurări sociale de sănătate se calculează prin aplicarea cotei de contribuţie asupra bazei de calcul prevăzute la art. 29622 alin. (22), se reţin şi se virează de către plătitorul de venit până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care au fost plătite veniturile."
11.La articolul 29625, alineatele (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Obligaţiile anuale de plată ale contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se determină pe baza declaraţiilor menţionate la alin. (1), prin aplicarea cotei prevăzute la art. 29618 alin. (3) lit. b1) asupra bazelor de calcul prevăzute la art. 29622.
......................
(4) Stabilirea obligaţiilor anuale de plată a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, precum şi încadrarea în plafonul minim prevăzut la art. 29622 alin. (2), (21), (22), (5) şi (6) se realizează de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuală."
12.La articolul 29625, după alineatul (21) se introduce un nou alineat, alineatul (22), cu următorul cuprins:
"(22) În cazul contribuabililor care realizează venituri din arendarea bunurilor agricole care optează pentru determinarea venitului net din arendă în sistem real, obligaţiile anuale de plată a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se determină pe baza declaraţiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei prevăzute la art. 29618 alin. (3) lit. b1) asupra bazei de calcul prevăzute la art. 29622 alin. (21). Baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se evidenţiază lunar în decizia de impunere."
13.La articolul 29625, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
"(41) În cazul contribuabililor prevăzuţi la art. 29621 alin. (1) lit. i), stabilirea obligaţiilor anuale de plată ale contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, precum şi încadrarea în plafonul maxim prevăzut la art. 29622 alin. (21) şi (22), se realizează de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuală prevăzută la art. 84 alin. (71)."
14.La articolul 29627 alineatul (1), litera a) se abrogă.
15.Articolul 29628 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"Art. 29628: Stabilirea contribuţiei
Contribuţia de asigurări sociale de sănătate prevăzută la art. 29627 alin. (1) se stabileşte de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuală, pe baza informaţiilor din declaraţia privind venitul realizat sau din declaraţia privind calcularea şi reţinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum şi pe baza informaţiilor din evidenţa fiscală, după caz."
16.La articolul 29629, alineatul (1) se abrogă.
17.La articolul 29629, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) La determinarea venitului/câştigului anual bază de calcul al contribuţiei sociale de sănătate prevăzute la alin. (2)-(5) nu se iau în considerare pierderile prevăzute la art. 80 şi 801."
Art. 48
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1.La articolul 257, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
"(2) Veniturile asupra cărora se stabileşte contribuţia de asigurări sociale de sănătate sunt prevăzute în Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare."
2.La articolul 257, alineatele (3)-(7) se abrogă.
Art. 49
[textul din Art. 49 din capitolul III a fost abrogat la 19-sep-2014 de Art. 3 din Ordinul 581/2014]
Art. 50
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. 51
Prevederile capitolului III, cuprinzând articolele 47-49, intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2014.
-****-

PRIM-MINISTRU

VICTOR-VIOREL PONTA

Contrasemnează:

Viceprim-ministru,

ministrul finanţelor publice,

Daniel Chiţoiu

Ministrul delegat pentru buget,

Liviu Voinea

p. Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale

şi administraţiei publice,

Shhaideh Sevil,

secretar de stat

Ministrul sănătăţii

Gheorghe-Eugen Nicolăescu

ANEXĂ:

Principii

Criterii de evaluare şi prioritizare a proiectelor noi

Criterii de evaluare şi prioritizare a proiectelor în continuare

Principiul 1

Oportunitatea proiectului în contextul strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master planurilor/planurilor de dezvoltare[10 puncte]

1.1. Obiectivele şi ţintele proiectului sunt relevante în raport cu obiectivele strategiilor/planurilor naţionale/sectoriale/regionale/locale/master planurilor/planurilor de dezvoltare?[10 puncte]

1.1. Obiectivele şi ţintele proiectului mai sunt relevante în contextul actualelor strategii/planuri naţionale/sectoriale/regionale/locale/master planuri/planuri de dezvoltare? [10 puncte]

Principiul 2

Justificarea economică şi socială [35 puncte]

2.1. Proiectul este justificat economic în cadrul studiului de fezabilitate? [15 puncte]

2.2. Proiectul are justificare socială? [15 puncte]

2.3. Impactul de mediu al proiectului corespunde legislaţiei în vigoare? [5 puncte]

2.1. Proiectul mai este justificat economic?[15 puncte]

2.2. Proiectul mai are justificare socială?[15 puncte]

2.3. Impactul de mediu al proiectului mai corespunde cu cel proiectat iniţial?[5 puncte]

Principiul 3

Suportabilitatea şi sustenabilitatea financiară [40 puncte]

3.1. Cerinţele totale de finanţare ale proiectului respectă o estimare realistă a resurselor disponibile la nivelul ordonatorilor principali de credite?[15 puncte]

3.2. Sursele de finanţare ale proiectului[15 puncte]

3.3. Există aranjamente credibile pentru a acoperi durabil costurile de operare şi întreţinere rezultate odată ce proiectul este finalizat?[5 puncte]

3.4. A fost elaborată strategia de exploatare/operare şi întreţinere?[5 puncte]

3.1. Cerinţele totale de finanţare ale proiectului respectă şi au respectat o estimare realistă a resurselor disponibile la nivelul ordonatorilor principali de credite?[15 puncte]

3.2. Sursele de finanţare ale proiectului[15 puncte]

3.3. Există aranjamente credibile pentru a acoperi durabil costurile de operare şi întreţinere rezultate odată ce proiectul este finalizat?[5 puncte]

3.4. A fost elaborată strategia de exploatare/operare şi întreţinere?[5 puncte]

Principiul 4

Aranjamente pentru implementare/Performanţa în implementare [15 puncte]

4.1. Cât de bine s-a făcut actuala pregătire a proiectului?[6 puncte]

4.2. S-au definit indicatori corespunzători pentru progresul şi performanţa proiectului?[6 puncte]

4.3. Există o structură de management de proiect identificată care răspunde de progresul implementării?[3 puncte]

4.1. Cât de bine a fost făcută pregătirea proiectului?[6 puncte]

4.2. Indicatorii tehnico-economici pentru performanţa proiectului mai corespund actualului stadiu de implementare?[6 puncte]

4.3. Există o structură de management de proiect identificată care răspunde de progresul implementării?[3 puncte]

Principiul auxiliar utilizat pentru proiectele în continuare Perioada rămasă până la finalizarea proiectului de investiţii publice semnificative [15 puncte suplimentare]

A.1. Cât de avansat este proiectul din punctul de vedere al execuţiei?[10 puncte suplimentare]

A.2. Care este perioada estimată pentru finalizarea proiectului?[5 puncte suplimentare]

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 593 din data de 20 septembrie 2013