Ordonanță de urgență 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal - bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene
M.Of. 1116
În vigoare
(1)Fondul de Dezvoltare şi Investiţii, mecanism specific de finanţare în domeniul investiţiilor publice, denumit în continuare Fond, fără personalitate juridică, este gestionat de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, printr-un cont de disponibil.
(2)Fondul se utilizează pentru finanţarea proiectelor de dezvoltare, care cuprind investiţii sau lucrări de întreţinere şi reparaţii curente, ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, precum şi ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, în domenii prioritare, după cum urmează:
1.Domeniul prioritar principal:
a)sănătate, respectiv dispensar medical rural, centru medical de permanenţă, spitale judeţene, municipale şi orăşeneşti;
b)educaţie, respectiv şcoli, grădiniţe, creşe, campusuri şcolare;
c)apă şi canalizare, inclusiv tratarea şi epurarea apelor uzate;
d)reţea de energie electrică şi reţea de gaze, inclusiv extinderea acestora;
e)infrastructura de transport, respectiv drumuri comunale şi locale, judeţene, străzi, zone pietonale, poduri, pasaje, precum şi aeroporturi;
f)construcţia şi modernizarea spaţiilor de depozitare şi condiţionare a produselor agricole;
g)salubrizare;
h)reţea de iluminat public.
2.Domeniul prioritar secundar:
a)cultură, respectiv cămin cultural;
b)culte, respectiv reabilitare lăcaş de cult;
c)sport, respectiv construcţie/modernizare baze sportive pentru sport de masă şi performanţă;
d)locuinţe, respectiv locuinţe sociale, locuinţe pentru tineri, locuinţe de serviciu pentru specialişti, reabilitarea clădirilor cu risc seismic;
e)sedii administrative ale instituţiilor publice din mediul rural.
(4)Finanţarea proiectelor de dezvoltare se asigură sub formă de granturi, acordate din Fond.
(2)Valoarea împrumuturilor acordate pentru Fond se stabileşte la valoarea granturilor contractate, care se diminuează la valoarea cheltuielilor aferente lucrărilor efectuate şi recepţionate în condiţiile legii.
(3)Dobânda aferentă împrumuturilor acordate se calculează pe fiecare an calendaristic, la soldul împrumutului, începând cu data tragerii, cu convenţia număr de zile calendaristice/360. Dobânda astfel calculată se comunică Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, care are obligaţia de a o plăti în 30 de zile calendaristice de la data comunicării.
(4)Dobânda se asigură din bugetul Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei şi reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului.
(5)Rambursarea împrumuturilor se efectuează integral de Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei începând cu luna ianuarie 2020 din sumele prevăzute cu această destinaţie în buget, într-un interval de 20 de ani. Convenţia de împrumut încheiată cu Ministerul Finanţelor Publice, respectiv scadenţarul aferent împrumutului se modifică corespunzător prevederilor prezentului alineat.
(1)Fondul poate angaja sume pentru finanţarea proiectelor de dezvoltare ale beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 alin. (2) şi pentru finanţarea proiectelor de investiţii ale beneficiarilor prevăzuţi la art. 1 alin. (3), în limita plafoanelor de trageri, prevăzute la art. 1 alin. (5), disponibile la data solicitării finanţării.
(2)Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară pot solicita finanţare din Fond pentru obiectivele de dezvoltare ce se încadrează în domeniile prevăzute la art. 1 alin. (2), în următoarele condiţii:
a)beneficiarii pot să deţină concomitent cel mult două proiecte finanţate din Fond, iar solicitarea de finanţare pentru un proiect se face numai în ordinea domeniilor prevăzute la art. 1 alin. (2);
b)să solicite finanţare pentru un proiect din domeniul prioritar secundar numai după finalizarea integrală a proiectelor din domeniul prioritar principal;
c)suma solicitată la finanţare să nu fie mai mare decât diferenţa dintre valoarea proiectului şi excedentul bugetului local/bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale membre ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, neutilizat şi neangajat la data solicitării finanţării. În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, la stabilirea excedentului bugetului local/bugetelor locale ale unităţilor administrative-teritoriale membre ale asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară nu se iau în calcul sumele a căror destinaţie a fost stabilită prin acte normative, inclusiv prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale administraţiei publice locale, sau prin acorduri/contracte de finanţare;
d)pentru sumele solicitate a fi acordate din Fond să nu existe o altă cerere de finanţare din fonduri externe nerambursabile aprobată sau în curs de analiză;
e)să nu existe finanţare dublă concomitentă pentru aceleaşi lucrări aferente proiectelor de dezvoltare solicitate a fi finanţate din Fond, provenite inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituţii de credit sau instituţii financiare interne sau internaţionale.
Art. 4
Categoriile de investiţii eligibile a fi finanţate din Fond sunt investiţiile noi şi extinderea/finalizarea investiţiilor existente, constând în construcţii, modernizări şi dotări, precum şi lucrări de întreţinere şi reparaţii curente pentru unităţile/ subdiviziunile administrativ-teritoriale şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară.
Art. 41
Categoriile de cheltuieli care se pot finanţa din Fond sunt:
a)cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare funcţionării obiectivului care se execută pe amplasamentul delimitat din punct de vedere juridic ca aparţinând obiectivului de investiţii;
b)cheltuieli pentru elaborarea fazelor de proiectare documentaţie tehnică pentru obţinerea autorizaţiei de construire, proiect tehnic şi detalii de execuţie, verificarea tehnică a proiectării;
c)cheltuieli pentru realizarea investiţiei de bază, respectiv: construcţii şi instalaţii, monta] utilaje tehnologice, utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu/fără montaj şi/sau dotare;
d)Cheltuieli pentru lucrările de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier;
e)cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului, studiile de fezabilitate/documentaţiile de avizare a lucrărilor de intervenţii, studiile de teren, studiile de specialitate, expertizele tehnice şi/sau audit energetic, asistenţa tehnică, consultanţa, taxe pentru obţinerea de avize/acorduri/autorizaţii, organizarea procedurilor de achiziţii, active necorporale, cheltuieli conexe organizării de şantier, comisioane, cote, taxe, costuri credite, cheltuieli pentru probe tehnologice, teste şi predare la beneficiar.
Art. 5
(1)
(2)Beneficiarii răspund pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea datelor prezentate.
(3)În cazul în care proiectele finanţate din Fond vizează activităţi economice, implementarea acestora se va face cu respectarea prevederilor naţionale şi europene în domeniul ajutorului de stat.
Art. 51
Pentru obiectivele de dezvoltare şi investiţii, unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară sunt obligate sa transmită următoarele documente sau acte justificative, după caz:
a)pentru obiective de investiţii noi: autorizaţii de construire sau, după caz, documentaţiile tehnico-economice, întocmite la faza de proiectare, studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii, aprobate în condiţiile legii prin hotărâri ale consiliului local/judeţean de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, hotărâri ale consiliului local/judeţean de asigurare a finanţării pentru categoriile de cheltuieli care nu se finanţează din Fond, însoţite de devizul general actualizat, defalcat pe categorii de lucrări şi categorii de cheltuieli, certificatul de urbanism însoţit de avizele şi acordurile stabilite prin acesta;
b)pentru obiectivele de investiţii, finanţate din alte surse de finanţare şi pentru care se solicită finanţare din Fond pentru componente nefinanţate şi nerealizate până la momentul depunerii cererii: autorizaţia de construire valabilă şi documente care să prezinte stadiul fizic realizat şi/sau devizul general pentru lucrările rest de executat defalcat pe categorii de lucrări şi categorii de cheltuieli, precum şi valoarea actualizată a restului cheltuielilor necesare pentru finalizarea obiectivului de investiţii.
c)pentru proiectele de dezvoltare referitoare la lucrări de întreţinere şi reparaţii curente: devizele de lucrări şi memoriile tehnice necesare demarării execuţiei lucrărilor.
Art. 52
[textul din Art. 5^2 din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 1/2020]
(1)Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară prin unităţile administrativ-teritoriale componente au obligaţia de a restitui anual, pe o perioadă de 20 de ani, o sumă reprezentând contribuţia proprie la proiect/proiecte. Suma se stabileşte la momentul depunerii solicitării, prin eşalonarea valorii finanţate pentru fiecare proiect în sume egale anuale, pe o perioadă de 20 de ani. Suma anuală ce urmează a fi restituită, aferentă proiectelor finanţate nu va depăşi diferenţa între nivelul maxim al datoriei publice locale, calculat potrivit prevederilor art. 63 alin. (4) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi serviciul datoriei publice locale anuale înregistrat în următorii 20 de ani. În cazul în care pe parcursul celor 20 de ani sunt contractate noi împrumuturi în condiţiile art. 10, se impune recalcularea sumei anuale ce urmează a se restitui, conform noului nivel al serviciului datoriei publice locale înregistrat de unităţile/subdiviziunile administrativ - teritoriale. Unităţile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale au posibilitatea achitării anticipate a contribuţiilor proprii la proiecte. Sumele rambursate de beneficiari aferente fiecărui an se virează la bugetul de stat până la finele primului trimestru al anului următor. Calculul sumei datorate se efectuează de către beneficiar şi se verifică de către structuri din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau Ministerului Finanţelor Publice, desemnate prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art. 17
Art. 34
(2)Începând cu luna ianuarie 2020, cuantumul sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menţine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna decembrie 2019, în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.
(4)Pentru personalul încadrat în unităţile sanitare publice, inclusiv cele care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, influenţele financiare determinate de creşterile salariale prevăzute la alin. (1) se asigură prin transferuri din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, de la titlul VI «Transferuri între unităţi ale administraţiei publice».
(5)În aplicarea prevederilor alin. (4), influenţele financiare determinate de creşterile salariale se acordă pe bază de documente justificative în condiţiile stabilite prin contractele încheiate între casele de asigurări de sănătate şi unităţile sanitare publice, inclusiv cele care au ca asociat unic unităţile administrativ-teritoriale, reglementate prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
(6)Pentru aplicarea prevederilor alin. (4) sumele aferente plăţii influenţelor financiare determinate de creşterile salariale prevăzute la alin. (1) se asigură pe anul 2019 prin virări de credite de angajament şi credite bugetare de la titlul II «Bunuri şi servicii».
(7)Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (3) lit. f) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2020, începând cu drepturile aferente lunii ianuarie 2020, indemnizaţiile lunare pentru funcţiile de demnitate publică şi funcţiile asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se menţin la nivelul aferent lunii decembrie 2019.
Art. 341
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 34 alin. (1) şi prin derogare de la prevederile art. 45 din Legea bugetului de stat pe anul 2020 nr. 5/2020, cu modificările ulterioare, se recalculează cuantumurile/valorile salariilor de funcţie aflate în plată pentru poliţişti din structurile Ministerului Afacerilor Interne, prin raportare la care se acordă majorările salariale din diferenţa până la nivelul salariilor de funcţie prevăzute de lege pentru anul 2022, având în vedere, după caz, următoarele:
a)valoarea corespunzătoare sporului de fidelitate prevăzut de legislaţia în vigoare până la data de 31 decembrie 2009, prin raportare la nivelul aferent perioadelor de activitate ale poliţiştilor desfăşurate şi după această dată în instituţiile din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi securitate naţională, în calitate de militar, poliţist, funcţionar public şi personal contractual, după caz. Aceasta se include în valoarea salariilor de funcţie ale poliţiştilor;
b)valoarea corespunzătoare sporului pentru absolvirea instituţiilor de învăţământ superior, cu diplomă de licenţă, prevăzut de legislaţia în vigoare până la data de 31 decembrie 2009. Aceasta se include doar în valoarea salariilor de funcţie ale agenţilor de poliţie care îşi desfăşoară activitatea în domenii corespunzătoare studiilor absolvite, în mod asemănător cu situaţiile în care agenţii de poliţie beneficiază de această valoare;
c)valoarea sporului pentru condiţii de pericol deosebit prevăzut de legislaţia în vigoare până la data de 31 decembrie 2009, la nivelul maxim aflat în plată pentru activitatea desfăşurată în aceleaşi condiţii, în mod asemănător cu situaţiile în care poliţiştii încadraţi pe funcţii similare beneficiază de această valoare;
d)valoarea sporului pentru complexitatea muncii prevăzut de legislaţia în vigoare până la data de 31 decembrie 2010, la nivelul maxim aflat în plată pentru activitatea desfăşurată în aceleaşi condiţii, în mod asemănător cu situaţiile în care poliţiştii încadraţi pe funcţii similare beneficiază de această valoare.
(2)Recalcularea prevăzută la alin. (1) vizează şi perioada de 3 ani, calculată până la 30 ianuarie 2020. În cazul personalului în activitate recalcularea se efectuează şi după data respectivă, lunar, corespunzător condiţiilor în care se desfăşoară activitatea şi în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3)Prin excepţie de la prevederile art. 34 alin. (2), după recalcularea cuantumurilor/valorilor salariilor de funcţie aflate în plată pentru poliţişti în condiţiile alin. (1) şi (2), se recalculează şi cuantumurile sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii în vigoare, din salariul brut lunar, inclusiv pentru perioada de 3 ani, calculată până la 30 ianuarie 2020, ţinând cont în mod corespunzător de evoluţia legislativă a măsurilor fiscal-bugetare adoptate cu privire la aceste drepturi.
(4)Cuantumurile/Valorile brute ale salariilor de funcţie recalculate în condiţiile alin. (1) şi (2), prin preluarea, după caz, a valorilor sporului de fidelitate, sporului pentru absolvirea instituţiilor de învăţământ superior, cu diplomă de licenţă, sporului pentru condiţii de pericol deosebit şi sporului pentru complexitatea muncii prevăzute de legislaţia în vigoare până la data de 31 decembrie 2009/31 decembrie 2010, dar şi a altor valori pentru unele elemente abrogate la data de 1 ianuarie 2010/1 ianuarie 2011, în conformitate cu legislaţia-cadru de salarizare unitară, la care se adaugă şi majorările salariale corespunzătoare din diferenţa până la nivelul salariilor de funcţie prevăzute de lege pentru anul 2022, reprezintă cuantumurile/ valorile brute aflate în plată care fac obiectul comparaţiei reglementate la art. 7 lit. b) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, pe întreaga perioadă de aplicare etapizată a legii-cadru.
(5)În situaţia personalului ale cărui raporturi de serviciu au încetat, recalcularea cuantumurilor/valorilor salariilor de funcţie şi, după caz, a cuantumurilor sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii în vigoare, din salariul brut lunar se realizează până la data încetării raporturilor de serviciu, în cadrul perioadei prevăzute la alin. (2).
Art. 342
(1)Prevederile art. 341 se aplică în mod corespunzător şi personalului militar în activitate, în măsura în care a beneficiat de drepturile respective.
(2)În vederea aplicării prevederilor alin. (1) conducătorii instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională emit norme metodologice aprobate prin ordin al conducătorilor instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
Art. 35
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în perioada 2020-2021, pentru activitatea desfăşurată de personalul militar, poliţişti, poliţiştii din penitenciare şi personalul civil din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, se acordă drepturile prevăzute de legislaţia aferentă lunii iunie 2017. Baza de calcul pentru acordarea acestor drepturi o reprezintă solda de funcţie/salariul de funcţie/salariul de bază cuvenit(ă).
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), munca suplimentară prestată în perioada 2019-2021 peste programul normal de lucru de către personalul cu statut special care are atribuţii pentru desfăşurarea activităţilor deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut în domeniul ordinii şi siguranţei publice, în respectarea regimului frontierei de stat a României, în situaţii de urgenţă, în personalizarea, emiterea şi evidenţa generală a documentelor de identitate şi a paşapoartelor simple, în emiterea şi evidenţa permiselor de conducere şi a certificatelor de înmatriculare ale autovehiculelor rutiere, precum şi de către funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, care nu se poate compensa cu timp liber corespunzător, se plăteşte cu o majorare de 75% din solda de funcţie/salariul de funcţie cuvenit(ă), proporţional cu timpul efectiv lucrat în aceste condiţii. Plata majorării se efectuează în cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în următoarele 60 de zile după prestarea muncii suplimentare.
(11)Cuantumul indemnizaţiilor de hrană acordate conform alin. (1) personalului din cadrul instituţiilor din sistemul sanitar şi de asistenţă socială nu se ia în calcul la determinarea limitei prevăzute la art. 25 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în anii 2019-2020, pentru personalul militar, poliţiştii, funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi personalul civil din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională se decontează serviciile turistice prestate de orice structură de primire turistică aflată pe teritoriul României, în limita valorică prevăzută la art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările şi completările ulterioare. Cuantumul sumelor decontate nu se ia în calcul la determinarea limitei prevăzute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În perioada 2019-2021, cuantumul compensaţiei băneşti, respectiv al alocaţiei valorice pentru drepturile de hrană şi, respectiv, valoarea financiară anuală a normelor de echipare, precum şi valoarea financiară a drepturilor de echipament se menţin în plată la nivelul stabilit pentru luna decembrie 2018.
(2)Procedura de plată eşalonată prevăzută la alin. (1) se aplică şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2021, având ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eşalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
(3)În cursul termenului prevăzut la alin. (1), orice procedură de executare silită se suspendă de drept.
(6)Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilită procedura de efectuare a plăţii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevăzute la alin. (1).
Art. 391
(1)Plata eventualelor sume rezultate ca urmare a recalculărilor salariale prevăzute la art. 341, pentru perioada de 3 ani calculată până la data de 30 ianuarie 2020, se va realiza astfel:
a)în primul an de la data de 30 ianuarie 2020 se plăteşte 5% din valoarea sumei rezultate;
b)în al doilea an de la data de 30 ianuarie 2020 se plăteşte 10% din valoarea sumei rezultate;
c)în al treilea an de la data de 30 ianuarie 2020 se plăteşte 25% din valoarea sumei rezultate;
d)în al patrulea an de la data de 30 ianuarie 2020 se plăteşte 25% din valoarea sumei rezultate;
e)în al cincilea an de la data de 30 ianuarie 2020 se plăteşte 35% din valoarea sumei rezultate.
(2)Prevederile art. 39 alin. (3) -(6) se aplică în mod corespunzător şi pentru situaţia prevăzută la alin. (1).
(3)În perioada 2019-2021, rentele viagere prevăzute la art. 64 din Legea educaţiei fizice si sportului nr. 69/2000, cu modificările si completările ulterioare, se acordă în cuantumul aflat în plată în luna decembrie 2018.
(1)În perioada 2019-2021 nu se acordă ajutoarele sau, după caz, indemnizaţiile la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă.
(1)Nerespectarea prevederilor art. 34 alin. (3), art. 35 alin. (3), art. 36 alin. (2) - (4), art. 37-39 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei.
(3)Se autorizează ministrul finanţelor publice să aprobe modificarea limitelor unor ordonatori principali de credite stabilite potrivit alin. (1) şi (2) în cazuri deosebite şi pe baza fundamentărilor justificate, precum şi ca urmare a utilizării, în condiţiile legii, a fondurilor la dispoziţia Guvernului.
(3)Modalitatea de calcul al taxei prevăzute la alin. (1) se stabileşte prin ordin al preşedintelui Oficiului National pentru Jocuri de Noroc. Modalitatea de declarare şi plată a taxei prevăzute la alin. (1) se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 57
Art. 59
12.La articolul 124, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (11)-(13), cu următorul cuprins:
"(11)Pentru perioada 1 mai 2019-28 februarie 2022, producătorii, inclusiv filialele acestora şi/sau afiliaţii aparţinând aceluiaşi grup de interes economic care desfăşoară atât activităţi de extracţie, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul României au obligaţia să vândă cu preţul de 68 lei/MWh cantităţile de gaze naturale rezultate din activitatea de producţie internă curentă către furnizorii clienţilor casnici şi ai producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei. În această perioadă, producătorul are obligaţia să vândă în primul rând către furnizori sau clienţi, după caz, în condiţii reglementate de ANRE, pentru asigurarea întregului necesar de consum al clienţilor casnici şi al producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei, din producţia curentă şi/sau din depozitele de înmagazinare.
(12)Producătorii, inclusiv filialele acestora şi/sau afiliaţii aparţinând aceluiaşi grup de interes economic care desfăşoară atât activităţi de extracţie, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul României nu vor mai încheia contracte de vânzare cu livrare pe teritoriul României, la preţuri mai mari de 68 lei/MWh pentru cantităţile de gaze naturale destinate acoperirii consumului clienţilor casnici şi al producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei. Diferenţele de costuri de achiziţie din anii 2018 şi 2019 ale furnizorilor, nerecuperate prin preţurile practicate, se vor recupera până la data de 30 iunie 2022, conform reglementarilor ANRE.
(13)Preţul de achiziţie plătit pentru gazele din producţia internă curentă necesare pentru acoperirea consumului clienţilor casnici şi al producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei, nu poate depăşi valoarea de 68 lei/MWh, indiferent de vânzător."
10.După articolul 138 se introduce un nou articol, articolul 1381, cu următorul cuprins:
"Art. 1381: Prevederi speciale pentru domeniul construcţiilor
(1) În perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de muncă încheiate cu angajatori care desfăşoară activităţi în sectorul construcţii şi care se încadrează în condiţiile prevăzute la art. 60 pct. 5, cota contribuţiei de asigurări sociale prevăzută la art. 138 lit. a) se reduce cu 3,75 puncte procentuale.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) care datorează contribuţia la fondul de pensii administrat privat reglementat de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sunt scutite de la plata acestei contribuţii în limita cotei prevăzute la alin. (1).
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică potrivit instrucţiunilor la ordinul comun al ministrului finanţelor publice, al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice şi al ministrului sănătăţii, prevăzut la art. 147 alin. (17)."Nr. crt. | Denumirea produsului sau a grupei de produse | U.M. | Acciza (lei/U.M.) | |||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
"(...) | ||||||||
Tutun prelucrat | ||||||||
6. | Ţigarete | 1.000 ţigarete | 439,94 | 448,74 | 483,74* | 500,80 | 529,00 | 539,58 |
Art. 71
Art. 86
Art. 87
Art. 88
Art. 90
[textul din Art. 90 din capitolul IV a fost abrogat la 09-ian-2020 de Art. I, punctul 20. din Ordonanta urgenta 1/2020]
Art. 91
Aplicarea prevederilor cap. I, art. 66 pct. 12 şi 20, art. 68, 69 şi 81 se realizează cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat.
(1)În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc notifică operatorii economici care au derulat activitate în perioada 2015-2018 şi care datorează contribuţia prevăzută de lege pe această perioadă să o achite în contul deschis la Trezoreria Statului indicat în notificare.PRIM-MINISTRU VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ Contrasemnează: p. Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, Sirma Caraman, secretar de stat Secretarul general al Guvernului, Toni Greblă p. Viceprim-ministru, ministrul mediului, Laurenţiu Adrian Neculaescu, secretar de stat Ministrul muncii şi justiţiei sociale, Marius-Constantin Budăi Ministrul finanţelor publice, Eugen Orlando Teodorovici Preşedintele Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză, Ion Ghizdeanu Ministrul educaţiei naţionale, Ecaterina Andronescu Ministrul afacerilor externe, Teodor-Viorel Meleşcanu p. Ministrul sănătăţii, Tiberius-Marius Brădăţan, secretar de stat Ministrul delegat pentru afaceri europene, George Ciamba Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Petre Daea Ministrul culturii şi identităţii naţionale, Valer-Daniel Breaz Ministrul afacerilor interne, Carmen Daniela Dan p. Ministrul apărării naţionale, Nicolae Nasta, secretar de stat Ministrul tineretului şi sportului, Constantin-Bogdan Matei Ministrul comunicaţiilor şi societăţii informaţionale, Alexandru Petrescu Ministrul energiei, Anton Anton Ministrul fondurilor europene, Rovana Plumb |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Repertoar numărul de obiecte din listă: (3)
Repertoar numărul de obiecte din listă: (2)
- Din prevederile citate mai jos si luand in considerare exemplificarea/explicitarea din Anexa nr. 3 - Exemplu de calcul al ajustarii pretului contractului din cauza cresterii salariului minim prin modificare legislativa, parte integranta a Instructiunii ANAP nr. 1/2021, nu se intelege care este metoda de ajustare a pretului contractului referitor la modificarea componentelor cheltuieli indirecte si a profitului. Cum se aplica in mod concret ? Art.8 alin. (1), coroborate cu cele ale alin. (2) lit. a) si implicit cu prevederile Anexei nr. 3 din Instructiunea ANAP nr. 1/2021 privind modificarile contractuale, respectiv: (1) O modificare va fi considerata nesubstantiala in conformitate cu prevederile art. 164 alin. (4) din anexa la H.G. 395/2016 si art. 158 alin. (4) din anexa la H.G. 394/2016, in cazul in care au loc modificari legislative sau au fost emise de catre autoritatile locale acte administrative care au ca obiect instituirea, modificarea sau renuntarea la anumite taxe/impozite locale, al caror efect se reflecta in cresterea/diminuarea costurilor pe baza carora s-a fundamentat pretul contractului, urmand ca pretul contractului sa fie ajustat, chiar daca in contract / acord –cadru nu exista clauze de revizuire in acest sens(..), (2) Cresterea salariului de baza minim brut pe tara, garantat in plata, sau dupa caz, a salariului de baza minim brut pentru un anumit domeniu de activitate economica aplicabil (denumit in continuare salariul minim), este un caz particular al prevederilor alin. (1) (a se vedea exemplul din anexa nr.3 din prezenta instructiune) si trebuie luate in considerare si urmatoarele: a) cresterea salariului minim poate influenta atat costurile directe cu personalul din cadrul contractului cat si costurile de materiale, utilaje, transport sau costuri indirecte ale contractantului, generate exclusiv de executarea contractului, in raport cu componenta salariala din aceste costuri.(..), In Raport cu efectele OUG 114/2018 privind modificarea salariului minim pe ramura de constructii, ajustarea valorii contractului prin modificarea tarifului minim din oferta initiala (manopera) cu tariful minim aferent salariului la momentul solicitarii actualizarii, are impact la nivelul Formularului F3 din HG nr. 907/2016 si asupra altor cheltuieli directe si a CHELTUIELILOR INDIRECTE SI PROFIT care se calculeaza procentual din totalul cheltuielilor directe - actualizate ca urmare a modificarii tarifului pentru manopera. FORMULAR F3 – H.G. 907/2016 - RECAPITULATIE OBLIGATORIE: |____|_______________|____|___|___|_________|________|_______|_________|_______| | Cheltuieli directe | |Manopera| material | utilaj |transport| Total | |________________________|________|_________|________|_______|_________|_______| | Alte cheltuieli directe: | | | | | | | - CAS | | | | | | | - somaj | | | | | | | - fond de risc | | | | | | | - alte cheltuieli conform | | | | | | | prevederilor legale, | | | | | | | nominalizate: | | | | | | |________________________|________|_________|________|________|________| | Total cheltuieli directe | MO | mO | UO | tO | TO | |________________________|________|_________|________|________|________| | Cheltuieli indirecte = TO x % | | IO | |_____________________________________________________|________|________| | PROFIT = (TO + IO) x % | PO | |______________________________________________________________|________| | TOTAL GENERAL | VO = | | | TO + | | | IO + | | | PO | |______________________________________________________________ |_________ Majorarea manoperei pana la nivelul salariului minim brut pe economie de 17,928 lei/ora, reprezinta o crestere ce a influentat direct proportional/ implicit CHELTUIELILE INDIRECTE si PROFITUL asa cum sunt reflectate si calculate in Formularul F3 – Lista cu cantitatile de lucrari din HG 907/2016, in sensul ca formularele documentatiilor tehnico-economice cuprind o recapitulatie standard obligatorie, care include Cheltuieli indirecte si Profit. Toate aceste elemente ale devizului general sunt exprimate in PROCENTE din cheltuielile directe (material, manopera, transport si utilaj), aspect ce indica faptul ca modificarea unuia dintre elementele de cheltuieli directe se reflecta in valoarea Cheltuielilor indirecte si Profit.
- O autoritate contractanta are in derulare contracte de prestari servicii de deszapezire incheiate cu operatori economici cu activitate in domeniul constructiilor. In acest context, sunt aplicabile prevederile art. 71 din O.U.G. nr. 114/2018 coroborate cu prevederile art. 164 alin. (4) din Anexa la H.G. nr. 395/2016 si cu cele ale art. 7 alin. (2) lit. b) din Instructiunea A.N.A.P. nr. 2/2018 in vederea actualizarii pretului acestor tipuri de contracte?
Răspunsuri Achiziţii Publice numărul de obiecte din listă: (1)
Fluxuri numărul de obiecte din listă: (4)
Fluxuri numărul de obiecte din listă: (4)
Acte numărul de obiecte din listă: (168)
Proiecte legislative numărul de obiecte din listă: (4)
- Proiect de Lege pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene si pentru completarea art.60 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal
- Propunere legislativa pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene si pentru completarea art.60 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal
- Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene
Modificat de numărul de obiecte din listă: (20)
- Decizia 64/2025 [A] în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile privind aplicarea prevederilor art. 35 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. II alin. (3) teza a doua din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare
- Decizia 39/2025 [A/R] în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile privind interpretarea dispoziţiilor art. 39 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 şi ale art. VI alin. (1) şi alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021
- Decizia 75/2024 [A] în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 15 alin. (1) din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, art. I alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 226/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările ulterioare, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare
Modificate de acest act numărul de obiecte din listă: (38)
- Legea 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenţionale
- Ordonanță de urgență 39/2018 privind parteneriatul public-privat
- Ordonanță de urgență 16/2018 privind asigurarea măsurilor necesare organizării şi desfăşurării unor proiecte culturale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (92)
- Decizia 334/2025 [R] în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile privind interpretarea şi aplicarea art. 21 alin. (3) şi (4) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, art. 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 122 şi 123 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
- Decizia 320/2025 [R] în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile cu privire la aplicarea dispoziţiilor succesive ale art. 1 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, art. I alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, art. I alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 226/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările ulterioare, art. I pct. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 34 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, nivelul sporurilor aferente fiecărei funcţii a fost plafonat la nivelul salariului de bază corespunzător lunii decembrie 2018, astfel încât, chiar dacă prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2023 pentru completarea art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative au fost egalizate salariile de bază ale personalului care ocupă funcţiile prevăzute în anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare
- Decizia 324/2025 [R] în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile în interpretarea dispoziţiilor art. 35 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, cu modificările şi completările ulterioare, art. 14 alin. (1) din Legea poliţiei locale nr. 155/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 21 alin. (3) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare
Acte influenţate numărul de obiecte din listă: (14)
- Legea 226/2011 privind reparaţiile morale şi materiale pentru fostele cadre militare active, îndepărtate abuziv din armată în perioada 23 august 1944-31 decembrie 1961
- Ordonanță de urgență 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanţă
- Ordonanță de urgență 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (38943)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (38943)
- Decizie nr. RJ e9455e39e/2025 din 27-nov-2025, Tribunalul Hunedoara, calcul drepturi salariale (Litigii de munca)
- Sentinta nr. RJ 46g42448g/2025 din 27-nov-2025, Judecatoria Alba Iulia, suspendare provizorie (Civil)
- Sentinta nr. RJ 73d656643/2025 din 27-nov-2025, Judecatoria Alba Iulia, suspendare provizorie (Civil)