Capitolul ii - Evaluarea şi prioritizarea proiectelor de investiţii publice semnificative - Ordonanță de urgență 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 593

În vigoare
Versiune de la: 29 Decembrie 2022
CAPITOLUL II:Evaluarea şi prioritizarea proiectelor de investiţii publice semnificative
SECŢIUNEA 1:Obiective generale şi specifice
Art. 362
Investiţiile publice care intră sub incidenţa prezentului capitol sunt investiţiile realizate de către instituţii publice, aşa cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 37
Obiectivele generale ale prevederilor prezentului capitol constau în:
a)alinierea portofoliului proiectelor de investiţii în continuare, precum şi a investiţiilor noi ce se finanţează din fonduri publice cu priorităţile Guvernului;
b)evaluarea şi prioritizarea proiectelor de investiţii publice semnificative în scopul includerii în buget a investiţiilor cu cele mai ridicate beneficii economice şi sociale.
Art. 38
Obiectivele specifice ale prevederilor prezentului capitol constau în:
a)asigurarea unui sistem eficient privind evaluarea, promovarea şi prioritizarea investiţiilor publice semnificative, în scopul atingerii obiectivelor generale ale prezentului capitol;
b)asigurarea faptului că proiectele individuale respectă obiectivele generale urmărite şi că realizarea acestora poate fi efectuată în intervalul de timp prevăzut şi în limita fondurilor publice previzionate;
c)asigurarea că proiectele ce urmează a fi finanţate în urma evaluării şi prioritizării se încadrează în resursele bugetare prevăzute pentru fiecare an şi în strategia fiscal-bugetară;
d)reducerea întârzierilor în implementarea proiectelor, asigurându-se că acestea vor fi finalizate conform duratelor de realizare aprobate;
e)consolidarea procesului de luare a deciziilor de către Guvern în ceea ce priveşte investiţiile publice corelat cu procesul de elaborare a legilor bugetare anuale;
f)consolidarea capacităţii instituţionale a entităţilor publice de a elabora, executa şi evalua investiţiile publice.

SECŢIUNEA 2:Definiţii
Art. 39
În sensul prezentului capitol, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)investiţie - cheltuială care duce la o creştere a valorii activelor, care nu sunt consumate imediat, ci care sunt folosite ulterior pentru producţia viitoare a bunurilor şi serviciilor;
b)[textul din Art. 39, litera B. din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 29-dec-2022 de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 187/2022]
c)proiect de investiţii - setul de activităţi desfăşurate într-un anumit interval de timp, ca parte a unui program de cheltuieli publice, în scopul realizării unei investiţii publice;

d)valoarea totală estimativă a proiectului de investiţii publice - cheltuielile necesare realizării proiectului de investiţii. Valoarea totală estimativă a proiectului de investiţii se stabileşte în «Studiul de fezabilitate», se aprobă şi se actualizează în condiţiile legii;

e)codul de identificare al proiectului de investiţii - număr pe care Ministerul Finanţelor Publice îl alocă unui proiect, care identifică proiectul în sistemul de management al investiţiilor publice şi în procesul de pregătire a bugetului;
f)evaluarea gradului de pregătire a proiectului de investiţii publice - proces de analiză şi verificare a modului în care proiectul de investiţii publice semnificativ respectă principiile şi criteriile din prezentul capitol pentru a fi selectat şi inclus în proiectul de buget;

g)sistemul de management al investiţiilor publice - ansamblul de legi, regulamente, linii directoare şi proceduri aprobate în vederea organizării procesului de investiţii publice.
h)gradul de acoperire a necesarului anual de finanţare - procentul calculat prin raportarea sumelor propuse de ordonatorii principali de credite cu titlul de credite bugetare la necesarul anual de finanţare, stabilit pe baza acţiunilor estimate a se derula în anul bugetar respectiv.

SECŢIUNEA 3:Clasificarea proiectelor de investiţii publice
Art. 40
În funcţie de valoarea totală estimată, proiectele de investiţii publice sunt:
a)semnificative - atunci când valoarea totală estimată a proiectului de investiţii publice se încadrează în prevederile art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare;
b)medii - atunci când valoarea totală estimată a proiectului de investiţii publice se încadrează în prevederile art. 42 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
c)mici - atunci când valoarea totală estimată a proiectului de investiţii publice se încadrează în prevederile art. 42 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 41
[textul din Art. 41 din capitolul II, sectiunea 3 a fost abrogat la 29-dec-2022 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 187/2022]
SECŢIUNEA 4:Etapele realizării unui proiect de investiţii publice
Art. 42
Pentru realizarea unui proiect de investiţii publice semnificative este necesară parcurgerea, după caz, a următoarelor etape:
a)etapa 1 - identificarea proiectului: etapă a ciclului de proiect în care ideea este transpusă într-o notă conceptuală, prin care se justifică necesitatea şi oportunitatea realizării obiectivului de investiţii. În cadrul acestei etape, pe baza notei conceptuale se realizează, după caz, studiul de prefezabilitate, care reprezintă un instrument ce ghidează procesul de luare a deciziilor cu privire la cea mai bună modalitate de a rezolva o nevoie ori o problemă a beneficiarilor proiectului de investiţii publice;

b)etapa 2 - studiul de fezabilitate: etapă a ciclului de proiect în care se analizează detaliat cea mai viabilă alternativă din punct de vedere tehnic, economic şi social. În această etapă ordonatorul de credite analizează, fundamentează şi propune minimum două scenarii/opţiuni tehnico-economice diferite, recomandând, justificat şi documentat, scenariul/opţiunea tehnico-economic(ă) optim(ă) pentru realizarea proiectului, studiile necesare pentru a stabili dimensiunile acestuia, evaluarea impactului asupra mediului, precum şi alte studii necesare realizării proiectului. Pentru ca un proiect de investiţii publice să poată trece în etapele următoare, studiul de fezabilitate trebuie să fie aprobat în condiţiile legii;

c)etapa 3 - selecţia şi bugetarea: etapa de selecţie are loc ulterior evaluării proiectului de către ordonatorul principal de credite din punctul de vedere al gradului de pregătire. Etapa de bugetare are loc atunci când unui proiect i se asigură fondurile necesare implementării;

d)etapa 4 - implementarea/execuţia proiectului: etapă a ciclului de proiect în care se realizează implementarea fizică a proiectului care a primit o alocare bugetară pentru a putea fi finalizat în intervalul de timp estimat;
e)etapa 5 - finalizarea, operarea şi întreţinerea proiectului: etapă ce apare odată ce recepţia şi punerea în funcţiune a proiectului au fost finalizate. Beneficiarul investiţiei va monitoriza livrarea serviciilor, pentru a se asigura că noile active îşi ating scopul pe perioada de folosinţă;
f)etapa 6 - evaluarea ex-post a proiectului; un proces care are ca scop evaluarea, explicarea şi diseminarea rezultatelor obţinute ale unui proiect de investiţii.
SECŢIUNEA 5:SECŢIUNEA 5: Principii şi criterii de evaluare şi prioritizare
Art. 43
(1)Principiile şi criteriile de evaluare şi prioritizare a proiectelor de investiţii publice semnificative, noi sau în continuare, sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.

(2)[textul din Art. 43, alin. (2) din capitolul II, sectiunea 5 a fost abrogat la 29-dec-2022 de Art. I, punctul 13. din Ordonanta urgenta 187/2022]
(3)Pe baza principiilor şi criteriilor prevăzute în anexă, Guvernul aprobă prin memorandum lista proiectelor de investiţii publice semnificative care urmează a fi finanţate prin legile bugetare anuale.
(4)Lista proiectelor de investiţii publice semnificative ce urmează a se finanţa din fonduri publice în anul 2014 se aprobă de Guvern prin memorandum până la data de 15 octombrie 2013.
(5)Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor prezentului capitol proiectele de investiţii publice din sectorul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională a căror detaliere conţine informaţii clasificate potrivit legii.
(6)Proiectelor de investiţii publice semnificative cu stadiu fizic 100%, dar care nu sunt închise financiar nu li se vor aplica principiile şi criteriile de evaluare şi prioritizare, acestea fiind transmise şi prezentate de către ordonatorul principal de credite într-o anexă separată în care să fie evidenţiate sumele rămase de plată aferente acestora.

SECŢIUNEA 6:Roluri şi responsabilităţi
Art. 44
Pentru investiţiile publice semnificative, Unitatea de evaluare a investiţiilor publice din structura Ministerului Finanţelor Publice îndeplineşte următoarele atribuţii:
a)are rol de secretariat tehnic pentru Ministerul Finanţelor Publice în procesul de prioritizare a proiectelor de investiţii publice;
b)analizează studiile de prefezabilitate din punctul de vedere al suportabilităţii şi sustenabilităţii şi propune conducerii ministerului avizarea sau respingerea solicitărilor ordonatorilor principali de credite pentru trecerea la elaborarea studiului de fezabilitate. Fără avizul Ministerului Finanţelor nu se poate trece la faza elaborării studiului de fezabilitate;

c)analizează propunerile ordonatorilor principali de credite privind includerea proiectelor de investiţii în legile bugetare anuale şi prezintă conducerii ministerului rezultatele prioritizării;
d)evaluează gradul de pregătire a proiectelor de investiţii publice.
Art. 45
(1)Ministerul Finanţelor prezintă Guvernului rezultatele prioritizării până la data de 31 iulie a fiecărui an, în vederea aprobării prin memorandum a listei proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate.

(2)Ordonatorii principali de credite transmit Ministerului Finanţelor lista proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate până cel târziu la data de 15 iunie a fiecărui an.

(3)În anul 2013, ordonatorii principali de credite transmit Ministerului Finanţelor Publice lista proiectelor de investiţii publice prioritizate până cel târziu la data de 1 octombrie 2013.
(4)Ordonatorii principali de credite au obligaţia de a respecta rezultatele prioritizării, aşa cum sunt acestea aprobate de către Guvern, în procesul de elaborare a proiectului de buget pentru anul următor şi de a repartiza resursele bugetare, disponibile la nivel de titlu de cheltuială, astfel încât gradul de acoperire a necesarului anual de finanţare pentru un proiect de investiţii publice să nu depăşească gradul de acoperire a necesarului anual de finanţare aferent oricărui altui proiect de investiţii publice care a obţinut un punctaj superior, în urma aplicării principiilor şi criteriilor de prioritizare.
(41)Pentru proiectele de investiţii publice semnificative care au stadiul fizic 100% sau al căror necesar de finanţare pentru anul bugetar următor este zero nu se aplică prevederile alin. (4).

(5)Prevederile alin. (4) se aplică şi rezultatelor prioritizării aprobate de Guvern în anul 2016.
(6)Nerespectarea dispoziţiilor alin. (2) şi (4) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de Ministerul Finanţelor, prin personalul împuternicit în acest scop.

Art. 46
În aplicarea prevederilor prezentului capitol, Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, poate aproba prin hotărâre norme metodologice privind prioritizarea proiectelor de investiţii publice.
Art. 461
În situaţia în care se modifică pragul prevăzut la art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, principiile şi criteriile de evaluare şi prioritizare se vor aplica inclusiv proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate anterior.