Capitolul i - Implementarea şi funcţionarea sistemului naţional de verificare, monitorizare, raportare şi control al situaţiilor financiare, angajamentelor legale şi bugetelor entităţilor publice - Ordonanță de urgență 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 593

În vigoare
Versiune de la: 29 Decembrie 2022
CAPITOLUL I:Implementarea şi funcţionarea sistemului naţional de verificare, monitorizare, raportare şi control al situaţiilor financiare, angajamentelor legale şi bugetelor entităţilor publice
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 1
Dispoziţiile prezentului capitol reglementează crearea şi modul de funcţionare a sistemului naţional de verificare, monitorizare, raportare şi control al situaţiilor financiare, angajamentelor legale şi bugetelor entităţilor publice.
Art. 2
În sensul prezentului capitol, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)angajament bugetar - actul administrativ prin care se rezervă creditul bugetar în vederea stingerii obligaţiei de plată ce rezultă din executarea angajamentului legal. În cazul acţiunilor a căror perioadă de realizare depăşeşte un an bugetar, rezervarea se face în limita creditelor bugetare aferente aprobate în buget pentru fiecare an bugetar, conform obligaţiilor de plată ce rezultă din executarea angajamentului legal, în cazul creditelor bugetare rezervate pentru angajamentele legale aferente livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii sau execuţiei de lucrări, angajamentul bugetar creează obligaţii de plată numai după împlinirea condiţiilor prevăzute în acestea;
b)angajament legal - actul prin care se creează, în cazul actelor administrative, contractelor şi altor înscrisuri, sau se constată, în cazul legilor, hotărârilor Guvernului, acordurilor, hotărârilor judecătoreşti, obligaţia de plată pe seama fondurilor publice. În cazul contractelor sau altor înscrisuri care presupun livrări de bunuri, prestări de servicii sau execuţia de lucrări, angajamentul legal apare la momentul când acestea sunt însuşite de părţi şi obligă entitatea publică să efectueze plăţi numai după împlinirea condiţiilor prevăzute în contractele sau înscrisurile menţionate. Angajamentul legal apare pentru toate tipurile de cheltuieli, inclusiv pentru plăţile de salarii, utilităţi sau alte plăţi efectuate pentru perioade nedeterminate de timp;
c)beneficiari - entităţi publice care pot primi rapoarte, date şi alte informaţii conform procedurii de funcţionare a sistemului;
d)buget agregat - bugetul total aprobat în condiţiile legii al unui ordonator principal de credite;
e)buget individual - buget întocmit în format electronic potrivit procedurii de funcţionare a sistemului sau instrucţiunilor emise de Ministerul Finanţelor Publice de către fiecare instituţie publică raportoare cu personalitate juridică, pe baza bugetului aprobat şi repartizat pentru activitatea sa proprie în condiţiile legii;

f)credit bugetar - sumă aprobată prin buget, reprezentând limita maximă până la care se pot ordonanţa şi efectua plăţi în cursul anului bugetar pentru angajamentele legale contractate în cursul exerciţiului bugetar şi/sau din exerciţii anterioare;
g)credit de angajament - limita maximă în cadrul căreia pot fi încheiate angajamentele legale în timpul anului bugetar;
h)entităţi publice - instituţiile publice definite potrivit art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, entităţile clasificate în administraţia publică potrivit Regulamentului (CE) nr. 2.223/96 al Consiliului din 25 iunie 1996 privind Sistemul European de conturi naţionale şi regionale din Comunitate, cu modificările şi completările ulterioare, sau orice alte entităţi persoane juridice care primesc sume de la bugetele componente ale bugetului general consolidat sau alte fonduri de la instituţii publice, stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.

i)număr unic al angajamentului legal - numărul unic atribuit unui angajament legal de către sistemul de control al angajamentelor, după validarea rezervării iniţiale/definitive, după caz, a creditelor de angajament şi creditelor bugetare aferente proiectului de angajament legal respectiv, valabil pentru toată durata de derulare a angajamentului;
j)rapoarte generate de sistemul de raportare - situaţii de ieşire rezultate din centralizarea/consolidarea sau extragerea/selectarea de date şi informaţii din situaţiile de raportare şi informaţiile introduse în sistem de entităţile publice raportoare sau alte notificări generate de sistem în cadrul proceselor de verificare/validare de date;
k)raportori - entităţi publice care au obligaţia transmiterii de rapoarte, date şi alte informaţii conform procedurii de funcţionare a sistemului;
l)registrul entităţilor publice - ansamblul de date care conţine informaţii despre entităţile publice care au calitatea de raportor în relaţia cu sistemul de raportare;
m)rezervare definitivă a creditelor bugetare - suma rezervată cu titlu definitiv din creditele bugetare pentru efectuarea de plăţi aferente unui angajament legal aprobat şi pentru care s-a făcut o rezervare definitivă de credite de angajament. Rezervarea definitivă a creditelor bugetare reprezintă o ajustare a rezervării iniţiale a creditelor bugetare, care se efectuează concomitent cu rezervarea definitivă a creditelor de angajament;
n)rezervare definitivă a creditelor de angajament - suma rezervată cu titlu definitiv din creditele de angajament aprobate, aferentă unui angajament legal care a fost aprobat în condiţiile legii. Rezervarea definitivă a creditelor de angajament reprezintă o ajustare a rezervării iniţiale a creditelor de angajament, care se efectuează la data cunoaşterii certe a preţului de achiziţie rezultat din angajamentul legal aprobat;
o)rezervare iniţială a creditelor bugetare - suma rezervată din creditele bugetare aprobate, estimată a fi utilizată pentru plăţi aferente unui proiect de angajament legal pentru care s-a făcut rezervarea iniţială a creditelor de angajament;
p)rezervare iniţială a creditelor de angajament - suma rezervată din creditele de angajament aprobate, estimată a fi utilizată pentru un proiect de angajament legal;
q)sistemul de control al angajamentelor - parte a sistemului de raportare reprezentând infrastructura de aplicaţii informatice şi reguli, definite prin procedura de funcţionare a sistemului, care asigură procesul de verificare, monitorizare şi raportare a angajamentelor legale.
SECŢIUNEA 2:Administrarea sistemului şi interacţiunea cu entităţile publice
Art. 3
Dispoziţiile capitolului I se aplică entităţilor publice menţionate la art. 2 lit. h).
Art. 4
Sistemul naţional de verificare, monitorizare, raportare şi control al situaţiilor financiare, angajamentelor legale şi bugetelor entităţilor publice, denumit în continuare sistemul naţional de raportare, reprezintă ansamblul de aplicaţii informatice şi reguli, definite prin procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare, având drept scop oferirea de suport entităţilor publice în procesul de verificare, monitorizare, raportare şi control al situaţiilor financiare, angajamentelor legale, bugetelor entităţilor publice şi generarea de rapoarte stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului, inclusiv rapoarte centralizate şi/sau consolidate ori alte situaţii.

Art. 5
Pentru funcţionarea sistemului naţional de raportare, prin ordin emis de ministrul finanţelor publice, se aprobă procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare, denumită în continuare procedura de funcţionare a sistemului, care include ansamblul de definiţii, reguli, formulare, rapoarte, metodologii, termene, structuri de date şi informaţii, entităţi publice raportoare şi beneficiare, obligaţiile de raportare ale entităţilor publice şi alte obligaţii ale acestora, modalitatea de transmitere sau înregistrare electronică a rapoartelor ori datelor, accesul şi interacţiunea cu sistemul, reglementarea utilizării semnăturilor electronice şi a modalităţii de autentificare, arhivarea documentelor electronice la nivelul entităţilor publice şi la nivelul sistemului de raportare, precum şi orice alte reguli necesare pentru funcţionarea sistemului. Entităţile publice au obligaţia de a respecta prevederile procedurii de funcţionare a sistemului, emise în baza prezentului capitol.
SECŢIUNEA 3:Implementarea sistemului
Art. 6
Sistemul naţional de raportare se administrează de către Ministerul Finanţelor Publice.
Art. 7
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Finanţelor Publice ia toate măsurile necesare pentru asigurarea funcţionării sistemului naţional de raportare.
Art. 8
Punerea în funcţiune a sistemului naţional de raportare şi testare a procedurii de funcţionare a sistemului în relaţia cu entităţile publice se realizează până la data de 31 decembrie 2016.

Art. 9
(1)Până la data de 31 decembrie 2018, entităţile publice au obligaţia de a utiliza toate funcţionalităţile sistemului naţional de raportare, la solicitarea Ministerului Finanţelor Publice sau a unităţilor subordonate acestuia şi potrivit calendarului stabilit în acest scop.
(2)În paralel cu utilizarea sistemului naţional de raportare, entităţile publice au obligaţia de a întocmi şi de a depune situaţiile financiare şi celelalte tipuri de rapoarte stabilite pe baza datelor din evidenţa contabilă, pe suport hârtie, în formatul şi la termenele stabilite de normele contabile în vigoare, şi de a depune bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate potrivit legislaţiei în vigoare la unităţile Trezoreriei Statului, pe suport hârtie.

(3)Termenul de la care rapoartele acceptate de sistem nu se mai transmit pe suport hârtie către Ministerul Finanţelor Publice şi unităţile subordonate se va stabili prin ordin al ministrului finanţelor publice.

Art. 10
Entităţile publice sau categoriile de entităţi publice, precum şi termenele în care acestea au obligaţia de a utiliza sistemul naţional de raportare în cadrul termenelor prevăzute la art. 8 şi 9 se stabilesc prin procedura de funcţionare a sistemului.
SECŢIUNEA 4:Registrul entităţilor publice
Art. 11
(1)Entităţile publice au obligaţia de a furniza către sistemul naţional de raportare date aferente identificării acestora ca persoane juridice, conform procedurii de funcţionare a sistemului.
(2)În cazul modificării datelor de identificare raportate, entităţile publice au obligaţia actualizării acestora în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la producerea modificării.
Art. 12
Prin procedura de funcţionare a sistemului se pot solicita entităţilor publice orice date de identificare a acestora necesare funcţionării sistemului Furnizarea datelor către sistemul naţional de raportare se realizează în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la solicitare.
SECŢIUNEA 5:Raportarea bugetelor entităţilor publice
Art. 13
Entităţile publice au obligaţia raportării bugetului agregat şi bugetului individual conform procedurii de funcţionare a sistemului.
Art. 14
Sistemul naţional de raportare acceptă doar bugetele care sunt validate din punct de vedere al respectării procedurii de funcţionare a sistemului. Sistemul naţional de raportare comunică entităţii publice, în format electronic, o notificare prin care acceptă sau respinge bugetul. În cazul respingerii bugetului, entitatea publică are obligaţia să îl retransmită în forma care să respecte procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 15
Modificarea bugetelor raportate de entităţile publice se poate realiza prin rectificare bugetară sau prin virarea creditelor bugetare, în condiţiile legii, cu respectarea procedurii de funcţionare a sistemului.
Art. 16
(1)Bugetele individuale raportate conţin în mod obligatoriu semnătura sau o modalitate de autentificare stabilită prin procedura de funcţionare a sistemului, aparţinând conducătorului entităţii publice sau persoanei căreia i-au fost delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii.
(2)Bugetele agregate conţin semnătura sau modalitatea de autentificare stabilită prin procedura de funcţionare a sistemului, aparţinând conducătorului entităţii publice care le-a întocmit sau persoanei căreia îi sunt delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii.
(3)Răspunderea pentru legalitatea şi corectitudinea datelor raportate în bugetele prevăzute la alin. (1) şi (2) revine conducătorului entităţii publice sau persoanei căreia i s-au delegat aceste atribuţii.
SECŢIUNEA 6:Controlul angajamentelor entităţilor publice
Art. 17
Sistemul de control al angajamentelor este partea sistemului naţional de raportare reprezentând infrastructura de aplicaţii informatice şi reguli, definite prin procedura de funcţionare a sistemului, care asigură procesul de verificare, control, monitorizare şi raportare a angajamentelor legale ale entităţilor publice.
Art. 18
Entităţile publice au obligaţia înregistrării tuturor angajamentelor legale în sistemul de control al angajamentelor, cu respectarea procedurii de funcţionare a sistemului.
Art. 19
Înregistrarea în sistem a creditelor de angajament şi bugetare aferente angajamentelor legale se realizează anterior semnării angajamentului legal, conform procedurii de funcţionare a sistemului. Sistemul de control al angajamentelor asigură verificarea şi controlul respectării prevederilor procedurii de funcţionare a sistemului şi în cazul validării furnizează entităţii publice un număr unic al angajamentului legal care este utilizat pe toată durata de derulare a angajamentului.
Art. 20
Entităţile publice au obligaţia monitorizării în permanenţă a încadrării valorii angajamentelor legale în bugetul agregat şi în bugetul individual aprobat al acestora.
Art. 21
Angajamentele legale neînregistrate în sistem şi/sau nevalidate sunt nule şi nu pot fi achitate din fonduri publice.
Art. 22
Prin procedura de funcţionare a sistemului se stabilesc modalitatea de înregistrare, modificare, raportare, control, transmitere a datelor şi informaţiilor, termenele şi regulile de validare ale sistemului de control al angajamentelor.
Art. 23
Entităţile publice au obligaţia raportării angajamentelor aflate în derulare la data la care acestea încep utilizarea sistemului de control al angajamentelor, cu respectarea procedurii de funcţionare a sistemului.
SECŢIUNEA 7:Raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte
Art. 24
Entităţile publice au obligaţia raportării situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte, denumite în continuare rapoarte, stabilite pe baza datelor din evidenţa sau contabilitatea proprie, potrivit procedurii de funcţionare a sistemului.
Art. 25
Sistemul naţional de raportare va accepta doar rapoartele care respectă structura stabilită şi sunt validate din punctul de vedere al respectării procedurii de funcţionare a sistemului. Sistemul naţional de raportare comunică entităţii publice, în format electronic, o notificare prin care acceptă sau respinge rapoartele transmise în sistem, care cuprinde şi motivarea respingerii. Rapoartele respinse se retransmit de către entităţile publice într-o formă care respectă procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 26
Rapoartele prevăzute la art. 24 conţin în mod obligatoriu semnătura sau o modalitate de autentificare stabilită prin procedura de funcţionare a sistemului, aparţinând conducătorului entităţii publice sau persoanei căreia i-au fost delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii. Răspunderea pentru legalitatea şi corectitudinea datelor raportate aparţine conducătorului entităţii publice sau persoanei căreia i s-au delegat aceste atribuţii.
SECŢIUNEA 8:Sancţiuni
Art. 27
Depăşirea cu mai mult de 10 zile a termenelor prevăzute în prezentul capitol şi în procedura de funcţionare a sistemului de către entităţile publice constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei.
Art. 28
Refuzul entităţilor publice de a raporta datele, informaţiile, rapoartele şi formularele conform procedurii de funcţionare a sistemului, cu mai mult de 30 de zile faţă de termenele prevăzute în prezentul capitol şi în procedura de funcţionare a sistemului, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei.
Art. 29
Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 27 şi 28 şi aplicarea sancţiunilor se realizează de către persoane împuternicite din cadrul Ministerului Finanţelor Publice sau structurilor teritoriale ale acestuia, conform procedurii de funcţionare a sistemului.
Art. 30
(1)Contravenţiilor prevăzute la art. 27 şi 28 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute în prezentul capitol, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
Art. 31
(1)Sancţiunile prevăzute la art. 27 şi 28 se aplică conducătorului entităţii publice sau persoanelor cărora le-au fost delegate aceste atribuţii, în condiţiile legii.
(2)Sancţiunile prevăzute la art. 27 şi 28 se aplică şi conducătorilor instituţiilor publice sau persoanelor care au preluat obligaţia privind raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte în sistemul naţional de raportare pentru instituţiile reorganizate; nerespectarea obligaţiei privind raportarea situaţiilor financiare şi altor tipuri de rapoarte pentru instituţiile reorganizate va limita accesul instituţiilor responsabile la funcţionalităţile sistemului privind înregistrarea angajamentelor legale şi efectuarea plăţilor prin Trezoreria Statului.

SECŢIUNEA 9:Dispoziţii finale
Art. 32
Conducătorul entităţii publice sau persoana căreia i-au fost delegate aceste atribuţii are obligaţia verificării şi validării atât a rapoartelor transmise, cât şi a rapoartelor generate de sistemul naţional de raportare aparţinând acesteia sau entităţilor publice subordonate/coordonate. Tipurile de rapoarte supuse procesului de verificare şi validare, metodologia de lucru în relaţia cu sistemul naţional de raportare şi termenele de verificare şi validare a rapoartelor sunt aprobate prin procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 321
În urma verificărilor efectuate potrivit art. 32, conducătorii entităţilor publice au obligaţia de a sesiza în scris unităţii Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile, conform termenelor stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului, orice neconcordanţe identificate faţă de situaţiile de raportare întocmite de entitatea publică potrivit legii, pe baza datelor din evidenţele contabile proprii.
Art. 322
În cazul în care entitatea publică nu sesizează unităţii Trezoreriei Statului neconcordanţe sau nu validează rapoartele generate de sistemul naţional de raportare conform termenelor prevăzute la art. 321, acestea se consideră acceptate, iar răspunderea privind eventualele diferenţe identificate faţă de situaţiile de raportare întocmite de entitatea publică potrivit legii revine exclusiv conducătorului acesteia.

Art. 33
(1)Entităţile publice pot efectua plăţi din bugetul propriu şi pot încheia angajamente legale noi numai cu condiţia respectării prevederilor prezentului capitol şi a procedurii de funcţionare a sistemului.
(2)Monitorizarea respectării dispoziţiilor prevăzute la alin. (1) se realizează prin sistemul naţional de raportare, care limitează accesul la funcţionalităţii sistemului privind înregistrarea angajamentelor legale şi efectuarea plăţilor prin Trezoreria Statului în cazul nerespectării prevederilor alin. (1).
(3)Sistemul naţional de raportare permite entităţilor publice reluarea funcţionalităţilor care le-au fost limitate numai după respectarea prevederilor prezentului act normativ şi a procedurii de funcţionare a sistemului. Pentru situaţii de forţă majoră sau de caz fortuit, aprobate prin procedura de funcţionare a sistemului, se poate permite accesul temporar la funcţionalităţile care au fost limitate.
(4)În scopul asigurării continuităţii operaţionale a sistemului naţional de raportare, entităţile publice care nu pot accesa funcţionalităţile acestuia pot efectua operaţiuni de plăţi sau alte operaţiuni în relaţia cu sistemul, prin utilizarea infrastructurii tehnice pusă la dispoziţie la sediile unităţilor Trezoreriei Statului la care îşi au deschise conturile, conform procedurii de continuitate aprobate în procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare.
(5)În cazul în care funcţionalităţile sistemului naţional de raportare nu pot fi accesate în condiţiile alin. (4), unităţile Trezoreriei Statului, la solicitarea scrisă a entităţilor publice, pot accepta efectuarea de operaţiuni de plăţi pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat potrivit legislaţiei în vigoare, depus pe suport hârtie, şi a documentelor de plată întocmite prin utilizarea unor coduri de angajament stabilite pentru astfel de situaţii prin procedura de funcţionare a sistemului.
(6)Codurile de angajament stabilite potrivit alin. (5) pot fi utilizate şi de unităţile Trezoreriei Statului în cazul operaţiunilor efectuate asupra conturilor entităţilor publice în cadrul procesului de executare silită prin poprire prevăzut de lege.
(7)Prin procedura de funcţionare a sistemului pot fi stabilite reguli privind corecţii asupra unor sume încasate în conturile de cheltuieli bugetare care nu pot fi atribuite automat angajamentelor înregistrate în sistemul de control al angajamentelor.
(8)Entitatea publică are obligaţia corectării plăţilor efectuate conform alin. (5)-(7), în termen de 30 de zile de la data efectuării acestora, conform regulilor stabilite prin procedura de funcţionare a sistemului.

Art. 34
Entităţile publice sau autorităţile competente pot solicita modificarea raportărilor sau datelor transmise numai pentru cazurile şi în condiţiile stabilite în procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 35
În anumite situaţii în care o entitate publică refuză transmiterea anumitor rapoarte sau date către sistemul naţional de raportare, Ministerul Finanţelor Publice poate întocmi raportul în numele acesteia pe baza datelor obţinute în urma unor acţiuni de audit sau control ale autorităţilor cu atribuţii în acest sens, numai pentru cazurile şi în condiţiile stabilite în procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 36
În termen de 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin ordin emis de ministrul finanţelor publice, se aprobă procedura privind registrul entităţilor publice, care urmează a fi introdusă în procedura de funcţionare a sistemului.
Art. 361
În scopul înregistrării în sistemul naţional de raportare, al efectuării operaţiunilor din bugetul Trezoreriei Statului şi din bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, precum şi al raportării situaţiilor financiare sau altor tipuri de rapoarte specifice Trezoreriei Statului, direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice li se alocă coduri, în sistem informatic, în structura aprobată pentru codurile de identificare fiscală.