Ordonanță de urgență 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile
M.Of. 472
În vigoare
(1)Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează unele măsuri pentru ajustarea preţurilor necesare actualizării costurilor investiţiei în contractele de achiziţie publică/contractele sectoriale/acordurile-cadru, precum şi în alte categorii de contracte, respectiv pentru ajustarea devizelor generale de investiţii în cadrul contractelor de finanţare care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din fonduri externe nerambursabile şi din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României.
(3)Costurile investiţiilor de bază pentru proiectele de infrastructură, respectiv valoarea estimată a investiţiei din devizele generale pentru contractele de lucrări a căror procedură de atribuire nu a început sau pentru cele ale căror proceduri de atribuire sunt reluate, se pot actualiza cu indicele de cost în construcţii, total, lunar, valabil, publicat de INS la data actualizării devizului general.
(4)Costurile investiţiilor realizate prin contractele de achiziţie publică prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. b), respectiv valoarea estimată a investiţiei pentru contractele de produse a căror procedură de atribuire nu a început sau pentru cele ale căror proceduri de atribuire sunt reluate, se pot actualiza cu Indicii valorii unitare - totali, la import, medii anuali, publicaţi de Institutul Naţional de Statistică în «Indicii valorii unitare în comerţul internaţional».
j)element de cost semnificativ - categorii de costuri semnificative necesare pentru implementarea proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional sau european, de infrastructură majoră de apă - apă uzată, deşeuri şi reţele sau sisteme centralizate de termoficare, care sunt definite potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi sunt necesare la implementarea acestora.
k)regenerare urbană - tipuri de intervenţii finanţate prin intermediul Programului operaţional Regional 2014-2020 în cadrul priorităţilor de investiţie europene 6e) Realizarea de acţiuni destinate îmbunătăţirii mediului urban, revitalizarea oraşelor, regenerarea şi decontaminarea terenurilor industriale dezafectate, inclusiv zonele de reconversie, reducerea poluării aerului şi promovarea măsurilor de reducere a zgomotului, 9b) Furnizarea de sprijin pentru regenerarea fizică, economică şi socială a comunităţilor defavorizate din zonele urbane şi rurale şi 9d) Efectuarea de investiţii în contextul strategiilor de dezvoltare locală aflate sub responsabilitatea comunităţii.
(i)dotări şi/sau utilaje şi echipamente tehnologice şi funcţionale, echipamente de transport prevăzute la subcapitolele 4.3, 4.4 şi 4.5 din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, necesare realizării lucrărilor, respectiv punerii în funcţiune, şi/sau destinate echipării şi dotării specifice a obiectivelor/proiectelor de investiţii/lucrărilor de întreţinere şi reparaţii curente/reparaţiilor capitale;
(4)Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică contractelor de achiziţie încheiate de către beneficiarii privaţi pentru contractele de lucrări şi contractele de servicii în condiţiile art. 3 alin. (2) lit. c), atribuite conform prevederilor Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016 privind aprobarea Procedurii competitive aplicabile solicitanţilor/beneficiarilor privaţi pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrări finanţate din fonduri europene, denumit în continuare Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016, cu condiţia ca suplimentarea preţului să nu conducă la depăşirea pragurilor valorice şi a condiţiilor cumulative prevăzute la art. 6 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(12)Pentru contractele de achiziţie care conţin clauze de ajustare de preţ, dar care nu acoperă creşterile de preţ generate de cauze imprevizibile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, se pot aplica prevederile art. 17, sau după caz, ale art. 37, cu condiţia parcurgerii etapelor prevăzute la art. 10, întocmirii notei justificative de la art. 43 şi aplicării formulei de ajustare pentru valoarea rămasă de executat a contractului.
d)contractantul face dovada creşterii costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul iniţial al contractului, inclusiv prin oferte de preţ actualizate pe elementele semnificative de cost ale acestuia şi prin declaraţie pe proprie răspundere că în această perioadă nu a beneficiat de facilităţi acordate mediului de afaceri cu impact direct asupra compensării costurilor de realizare a contractului de către guvernele statelor unde contractanţii îşi au rezidenţa în vederea atenuării efectelor generate de criza economică în relaţia cu implementarea contractului.
(14)Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică şi contractelor de achiziţie în care beneficiarii fondurilor externe nerambursabile au aplicat penalităţi de întârziere/majorări de întârziere/daune-interese sau alte clauze penalizatoare de natură similară pentru neîndeplinirea culpabilă a obligaţiilor contractuale asumate de contractant, altele decât cele prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă sau pentru cele care au depăşit durata de execuţie prevăzută în contract fără ca aceasta să fi fost modificată potrivit clauzelor contractuale sau potrivit prevederilor legale în vigoare.
(15)[textul din Art. 3, alin. (15) din capitolul I a fost abrogat la 09-sep-2022 de Art. VII, punctul 2. din Ordonanta urgenta 122/2022]
(16)[textul din Art. 3, alin. (16) din capitolul I a fost abrogat la 09-sep-2022 de Art. VII, punctul 2. din Ordonanta urgenta 122/2022]
a)costul: are în vedere reechilibrarea contractuală şi constă în suportarea de către beneficiarii fondurilor externe nerambursabile a diferenţei dintre evoluţia reală a costurilor din construcţii faţă de evoluţia prognozată la momentul datei de referinţă, de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, a indicatorilor specifici de costuri sau, după caz, a indicatorilor similari specifici pentru furnizarea de bunuri şi prestarea de servicii de realizare a studiilor de fezabilitate şi/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii publice care includ studii geotehnice şi/sau hidrogeologice. Pentru a determina aceste costuri necesare reechilibrării preţului contractului se vor aplica formulele prevăzute la art. 17 sau, după caz, la art. 31;
(4)În măsura în care reechilibrarea contractuală prevăzută la alin. (1) nu este posibilă şi aplicarea formulelor de ajustare prevăzute la art. 17 alin. (8) pentru restul rămas de executat nu acoperă creşterile reale ale costurilor, executarea contractului fiind apreciată ca prea oneroasă inclusiv în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, părţile pot înceta contractul de comun acord, în termen de 30 de zile de la depunerea de către contractant a cererii şi a documentelor justificative. În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, contractanţii vor transmite beneficiarilor fondurilor externe nerambursabile cererea şi documentele justificative.
(31)În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, sumele aferente ajustării preţurilor rezultate sau care ar fi rezultat sau care vor rezulta prin aplicarea formulei prevăzute iniţial în contract nu reprezintă o modificare, ci strictă aplicare a clauzelor contractuale şi se plătesc în baza mecanismului existent în contract la momentul semnării acestuia, în conformitate cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(32)În sensul dispoziţiilor alin. (1) şi (2), valoarea modificării/modificărilor rezultate reprezintă diferenţa de valoare de ajustare de preţ rezultată din aplicarea celor două formule, respectiv dintre formula prevăzută la art. 17 sau, după caz, la art. 31 din prezenta ordonanţă de urgenţă şi formula prevăzută iniţial în contract, luând în calcul valorile aferente modificărilor generate de ajustarea preţurilor evidenţiate în cadrul fiecărui certificat în parte, şi cu considerarea valorilor celorlalte modificări aprobate în conformitate cu dispoziţiile art. 221 alin. (1) lit. b) sau c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare. În scopul verificării respectării prevederilor art. 221 alin. (1) lit. c) pct. (iii) şi ale alin. (4) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, valoarea modificării/modificărilor rezultate se va compara cu 50% din preţul iniţial al contractului.
(4)După atingerea pragului maxim de 50% din preţul iniţial al contractelor prevăzute la alin. (1) şi (2), în cazul contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de lucrări, care conţin clauze de ajustare de preţ în documentaţia de atribuire şi a căror formulă de ajustare a fost înlocuită cu formula de la art. 17 alin. (8) sau, după caz, cu formula de la art. 31, în scopul reechilibrării contractelor de lucrări până la efectuarea recepţiei acestora, în situaţia în care lucrările nu au fost recepţionate, autorităţile contractante, la solicitarea contractanţilor, pot recurge la aplicarea formulei de ajustare iniţială din contract, cu modificarea contractului în acest sens, prin încheierea de acte adiţionale, întocmind o notă justificativă.
(5)În sensul prevederilor alin. (4), utilizarea formulei de ajustare iniţiale din contract, ulterior înlocuirii acesteia cu formula prevăzută la art. 17 alin. (8) sau, după caz, cu formula prevăzută la art. 31, este asimilată situaţiilor prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. e), coroborat cu art. 221 alin. (7) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau la art. 240 alin. (2), coroborat cu art. 240 alin. (3) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, realizându-se prin aplicarea mecanismului contractual iniţial.
(3)Rezerva de implementare pentru reechilibrarea contractelor se constituie iniţial în procent de până la 23% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie la momentul intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi poate fi utilizată numai pentru plata diferenţelor de valoare de ajustare de preţ rezultate din aplicarea celor două formule, respectiv dintre formula prevăzută la art. 17 sau, după caz, la art. 31 şi formula prevăzută iniţial în contract, fără a depăşi pragurile stabilite la art. 8 şi 18.
(4)Pe parcursul derulării contractelor, rezerva de implementare destinată plăţii ajustărilor de preţ se poate suplimenta cu procente de până la 15% din valoarea restului de executat a contractului de achiziţie, determinat iniţial, la momentul intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, prin încheierea de acte adiţionale la contracte, fără a depăşi pragurile prevăzute la art. 8 şi 18.
(1)În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, contractanţii pot transmite beneficiarilor fondurilor externe nerambursabile o adresă prin care solicită ajustarea valorii aferente restului rămas de executat/furnizat şi prestat, existent la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru contractele prevăzute la art. 3 alin. (2), potrivit formulelor de ajustare prevăzute la art. 17 alin. (8) şi celorlalte prevederi cuprinse în prezenta ordonanţă de urgenţă. În cazul contractelor de achiziţie încheiate ulterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru care procedurile de atribuire sunt în curs de desfăşurare, contractanţii pot transmite, în termen de 90 de zile de la data semnării contractului, beneficiarilor fondurilor externe nerambursabile o adresă prin care solicită ajustarea valorii contractului, în mod similar ca şi pentru contractele prevăzute la art. 3 alin. (2), potrivit formulelor prevăzute la art. 17 alin. (8) şi celorlalte prevederi cuprinse în prezenta ordonanţă de urgenţă. În condiţiile aplicării art. 42, adresa poate fi iniţiată de beneficiarii fondurilor externe nerambursabile, pentru încheierea unui act adiţional la contractul de achiziţie, în vederea constituirii rezervei de implementare potrivit art. 9. Încheierea actelor adiţionale la contracte de achiziţie se realizează în termenul de valabilitate a contractelor şi cu respectarea prevederilor capitolului II.
(3)Actele adiţionale prevăzute la alin. (2) se încheie în termen de 120 de zile de la data înregistrării adresei prevăzute la alin. (1) şi a documentelor justificative aferente.
(4)În cazul contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru de lucrări în cuprinsul cărora a fost introdusă clauza de ajustare a preţului în conformitate cu documentaţia de atribuire sau cu prevederile legale în vigoare, prin actul adiţional prevăzut la alin. (2), pe lângă precizarea elementelor obligatorii prevăzute la art. 10, etapa a II-a, părţile pot conveni ca formula din contract să fie înlocuită cu formula de ajustare prevăzută la art. 17 alin. (8) lit. a.1) şi c.1) sau, după caz, la art. 31, dacă aceasta este necesară pentru reechilibrarea condiţiilor contractului, demonstrând îndeplinirea condiţiilor de imprevizibilitate prevăzute la art. 3 alin. (13) şi întocmind nota justificativă prevăzută la art. 43 alin. (1).
a)beneficiarul fondurilor externe nerambursabile a utilizat cel puţin 50% din valoarea eligibilă alocată prin contractul de finanţare, cu excepţia proiectelor finanţate prin PNDR, în cazul cărora procentul se stabileşte în conformitate cu procedurile interne aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale. Pentru proiectele care sunt structurate în faze/etape, procentul de 50% se va raporta la valoarea eligibilă a fazei/etapei;
(2)Până la încheierea actelor adiţionale prevăzute la art. 12 alin. (1) se pot utiliza sumele eligibile şi neeligibile disponibile în cadrul contractelor de finanţare, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (4), cu condiţia respectării prevederilor capitolului II şi cu respectarea prevederilor din contractele de finanţare referitoare la modificări bugetare şi la eligibilitatea şi neeligibilitatea acţiunilor. Obligaţiile beneficiarului referitoare la constituirea, utilizarea şi plata rezervei de implementare rămân aceleaşi până la încheierea actelor adiţionale la contractele de finanţare şi constituirea rezervelor de ajustare a valorii contractelor de finanţare.
(3)După utilizarea de către beneficiari a cel puţin 75% din valoarea eligibilă alocată prin contractul de finanţare, autorităţile de management sau AR FAMI-FSI au obligaţia de a respecta prevederile capitolului III referitoare la încheierea de acte adiţionale cu beneficiarii potrivit prevederilor din prezenta ordonanţă de urgenţă.
(3)Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică la fiecare solicitare de plată, pe restul perioadei de derulare a contractului pentru următoarele categorii de contracte:
a)contractele prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a) şi art. 3 alin. (4) încheiate cu preţ ferm sau cu preţ ferm şi formulă de ajustare a preţului sau cu formulă de ajustare a preţului, dacă formula de ajustare a preţului prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă este necesară pentru reechilibrarea condiţiilor contractuale şi finalizarea implementării proiectelor;
b)contractele prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. b) şi art. 3 alin. (5) încheiate cu preţ ferm sau cu preţ ferm şi formulă de ajustare a preţului sau cu formulă de ajustare a preţului, dacă formula de ajustare a preţului prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă este necesară pentru reechilibrarea condiţiilor contractuale şi finalizarea implementării proiectelor;
c)contractele prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a), al căror obiect îl constituie proiectele de infrastructură de transport de interes naţional sau european, infrastructură majoră de apă - apă uzată, deşeuri şi reţele sau sisteme centralizate de termoficare, care sunt încheiate cu preţ ferm şi formulă de ajustare a preţului sau cu formulă de ajustare a preţului, dacă formula de ajustare a preţului prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă este necesară pentru reechilibrarea condiţiilor contractuale şi finalizarea implementării proiectelor;
d)contractele definite potrivit art. 3 alin. (2) lit. c), al căror obiect îl constituie realizarea studiilor de fezabilitate şi/sau a proiectelor tehnice aferente proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional sau european, infrastructură majoră de apă - apă uzată, deşeuri şi reţele sau sisteme centralizate de termoficare şi care includ studiile geotehnice şi/sau hidrogeologice, care sunt încheiate cu preţ ferm.
(5)Contractanţii justifică ajustarea valorii solicitării de plată pentru contractele de lucrări al căror obiect îl constituie proiectele de infrastructură de transport de interes naţional şi european, infrastructură majoră de apă - canalizare, deşeuri şi reţele sau sisteme centralizate de termoficare, prin aplicarea indicelui de cost în construcţii la materiale, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică pentru luna de referinţă, prevăzut la alin. (8) lit. c1), denumit în continuare ICC_mlr, indicele de cost în construcţii la materiale, realizat, publicat de către Institutul Naţional de Statistică în publicaţii oficiale, denumit în continuare ICC_mr, aplicabil cu 60 de zile înainte de ultima zi a lunii «n», precum şi prin aplicarea indicelui de cost în construcţii total, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică pentru luna de referinţă, prevăzut la alin. (8) lit. c1), denumit în continuare ICC_Rlr, precum şi prin aplicarea indicelui de cost în construcţii total, realizat, denumit în continuare ICC_r, realizat, publicat de către Institutul Naţional de Statistică în publicaţii oficiale, aplicabil cu 60 de zile înainte de ultima zi a lunii «n». Luna «n» reprezintă luna depunerii solicitării de plată.
(6)Contractanţii justifică ajustarea valorii solicitării de plată pentru contractele de produse luând în considerare indicele valorii unitare - totale, la import, trimestrial, realizat şi publicat de Institutul Naţional de Statistică la 110 zile de la terminarea trimestrului de referinţă, în «Indicii valorii unitare în comerţul internaţional», la tabelul 2 - «Indicii valorici, indicii valorii unitare şi indicii volumului fizic la import», valabil, la trimestrul de Referinţă, definit potrivit alin. (8) lit. b1), denumit în continuare, IVUITRr, precum şi prin aplicarea indicelui valorii unitare - totale, la import, trimestrial, publicat de Institutul Naţional de Statistică în «Indicii valorii unitare în comerţul internaţional», la tabelul 2 - «Indicii valorici, indicii valorii unitare şi indicii volumului fizic la import», denumit în continuare IVUITr, publicat înainte de data depunerii solicitării de plată.
(8)Formulele de ajustare aplicabile sunt următoarele:
a1)În vederea ajustării valorii solicitării de plată pentru situaţia contractelor prevăzute la alin. (3) lit. a), exclusiv activitatea de proiectare, după caz, se utilizează următoarea formulă de calcul:
Vapl = Vm x [(%av + %p) + (1 - %av - %p) x (ICCmr / ICCmlr)] + (Vpl - Vm) + (1 - %cpm) x {(Vpl - Vm) x [(%av + %p) + (1 - %av - %p) x (ICCr / ICCplr)] - (Vpl - Vm)},
unde:
Vapl - valoarea actualizată a plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
Vpl - valoarea plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
Vm - valoarea aferentă cheltuielilor cu materialele din valoarea plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
ICCmr - indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică în Buletinul Statistic de Preţuri, la tabelul 15, aplicabil cu 60 de zile înainte de ultima zi a lunii "n";
ICCmlr - indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică în Buletinul Statistic de Preţuri, la tabelul 15, în luna de referinţă;
ICCr - indicele de cost în construcţii total, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică în Buletinul Statistic de Preţuri, la tabelul 15, aplicabil cu 60 de zile înainte de ultima zi a lunii "n";
ICCplr - indicele de cost în construcţii total, prognozat de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, valabil în luna de referinţă, începând cu 60 de zile înainte de ultima zi a lunii "n", potrivit anexei nr. 4.
%av - procentul de avans acordat de beneficiar contractantului, valabil la data efectuării plăţii;
%p - procentul de profit cuprins în solicitările la plată, în situaţia în care acesta nu există sau nu poate fi identificat, se va considera 3% din valoarea situaţiei de plată;
%cpm - coeficient de pondere al materialelor utilizat în calculul indicelui de cost în construcţii, total, publicat de Institutul Naţional de Statistică în Buletinul Statistic de Preţuri, la tabelul 15A, determinat în funcţie de tipul de construcţie;
luna "n" - luna depunerii solicitării de plată.
Luna de referinţă reprezintă luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru. Dacă nu a existat un asemenea termen, luna de referinţă va fi cu 30 de zile înainte de data semnării contractului.
Pentru contractele de achiziţie pentru care luna de referinţă este anterioară lunii ianuarie 2021, luna de referinţă va fi asimilată lunii ianuarie 2021.
În situaţia în care indicele de cost în construcţii total, ICCr sau indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor ICCmr nu sunt disponibili şi definitivi, se vor folosi ultimii indici disponibili, iar ajustarea va fi recalculată, pentru diferenţă, în următoarea situaţie de plată, atunci când indicii de cost în construcţii totali şi indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor vor fi publicaţi şi definitivi, cu excepţia situaţiei de plată finală, când ultimii indici disponibili vor fi consideraţi definitivi.
În situaţia în care raportul între indicii de cost în construcţii, totali, realizat, respectiv prognozat, aplicaţi, este subunitar, se va înlocui indicele de cost în construcţii total, prognozat, cu indicele de cost în construcţii total, realizat, şi se aplică acest raport pentru ajustarea sumelor solicitate la plată. ICCplr va avea valoarea indicelui de cost în construcţii total, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică, în luna de referinţă.
În situaţia în care şi acest raport este subunitar, acesta va avea valoarea 1, până la data de 31 decembrie 2023, cu condiţia ca prin aplicarea raportului să nu se depăşească condiţia prevăzută la art. 8.
În situaţia în care în timpul derulării contractelor apar lucrări suplimentare, preţul acestor lucrări se va ajusta conform formulei de ajustare în următoarele condiţii:
a)în cazul notelor de comandă suplimentare, pentru cantităţile suplimentare care au echivalent în oferta iniţială, luna de referinţă pentru ajustarea preţului este luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru;
b)în cazul notelor de comandă suplimentare, pentru cantităţile suplimentare care nu au echivalent în oferta iniţială, luna de referinţă pentru ajustarea preţului este luna aferentă depunerii ofertei pentru cantităţile suplimentare.
Dacă în cadrul ofertei depuse au fost folosite articole comasate şi corespunzător nu se poate determina în mod direct valoarea cheltuielilor cu materiale, pentru determinarea acestora se utilizează ponderile materialelor de construcţii, exprimate procentual, stabilite în funcţie de categoriile principale de lucrări de construcţii şi de tipurile de obiecte de construcţii, ponderi prevăzute în tabelul 15A din Buletinul Statistic de Preţuri al Institutului National de Statistică prin raportare la obiectul contractului de achiziţie de lucrări, astfel:
a)clădiri rezidenţiale noi;
b)clădiri nerezidenţiale noi;
c)construcţii inginereşti noi;
d)clădiri rezidenţiale reparaţii capitale;
e)clădiri nerezidenţiale reparaţii capitale;
f)construcţii inginereşti reparaţii capitale;
g)clădiri rezidenţiale reparaţii;
h)clădiri nerezidenţiale reparaţii;
i)construcţii inginereşti reparaţii.
a2)Determinarea sumelor aferente utilizării rezervei de implementare pentru contractele prevăzute la alin. (3) lit. a), denumită în continuare SR, se va face după formula de calcul:
Sr = Vapl - Vpl,
unde:
Vapl - valoarea actualizată a plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
Vpl - valoarea plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată.
b1)În vederea ajustării valorii solicitării de plată pentru situaţia contractelor prevăzute la alin. (3) lit. b) se utilizează următoarea formulă de calcul:
Pentru solicitările de plată depuse în anul 2022, dacă indicele IVUITr utilizat este aferent trimestrului IV al anului 2021 şi IVUITRr este aferent anului 2021:
Vapl = Vpl x [(%av + %p) + (1 - %av - %p) x (IVUITr / IVUITRr)]
Pentru solicitările de plată depuse în anul 2022 sau 2023, dacă indicele IVUITr utilizat este aferent trimestrelor I, II, III şi IV ale anului 2022 şi IVUITRr este aferent trimestrelor I, II, III şi IV ale anului 2021:
Vapl = Vpl x [(%av + %p) + (1 - %av - %p) x (IVUITr / IVUITRr) x (IVUImA2021 / 100)]
Pentru solicitările de plată depuse în anul 2023, dacă indicele IVUITr utilizat este aferent trimestrelor I, II, III şi IV ale anului 2023 şi IVUITRr este aferent trimestrelor I, II, III şi IV ale anului 2021:
Vapl = Vpl x {(%av + %p) + (1 - %av - %p) x (IVUITr / IVUITRr) x [(IVUImA2021 x IVUImA2022) / (100 x 100)]}
unde:
Vapl - valoarea actualizată a plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
Vpl - valoarea plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
IVUITr - indicele valorii unitare - total, la import, trimestrial, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică în publicaţia "Indicii valorii unitare în comerţul internaţional", la tabelul 2 - "Indicii valorici, indicii valorii unitare şi indicii volumului fizic la import", aplicabil cu 90 de zile înainte de ultima zi a lunii "n";
IVUIŢRr - indicele valorii unitare - total, la import, trimestrial, realizat în luna de referinţă, publicat de Institutul Naţional de Statistică în publicaţia "Indicii valorii unitare în comerţul internaţional", la tabelul 2 - "Indicii valorici, indicii valorii unitare şi indicii volumului fizic la import".
IVUImA2021 - indicele valorii unitare - total, la import, mediu anual, realizat, pentru anul 2021, publicat de Institutul Naţional de Statistică în publicaţia "Indicii valorii unitare în comerţul internaţional", la tabelul 2 - "Indicii valorici, indicii valorii unitare şi indicii volumului fizic la import
IVUImA2022 - indicele valorii unitare - total, la import, mediu anual, realizat, pentru anul 2022, publicat de Institutul Naţional de Statistică în publicaţia "Indicii valorii unitare în comerţul internaţional", la tabelul 2 - "Indicii valorici, indicii valorii unitare şi indicii volumului fizic la import
%av - procentul de avans acordat de beneficiar contractantului, valabil la data efectuării plăţii;
%p - procentul de profit cuprins în solicitările la plată, în situaţia în care acesta nu există sau nu poate fi identificat, se va considera 3% din valoarea situaţiei de plată;
luna "n" - luna depunerii solicitării de plată.
Luna de referinţă reprezintă luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru. Dacă nu a existat un asemenea termen, luna de referinţă va fi cu 30 de zile înainte de data semnării contractului.
Pentru contractele de achiziţie pentru care luna de referinţă este anterioară lunii ianuarie 2021, luna de referinţa va fi asimilată lunii ianuarie 2021.
În cazul în care indicele valorii unitare - total, la import, trimestrial, IVUITr, nu este disponibil şi definitiv, se va folosi ultimul indice disponibil, iar ajustarea va fi recalculată atunci când indicele va fi disponibil, respectiv când valoarea va deveni definitivă, cu excepţia situaţiei de plată finală, când ultimii indici disponibili vor fi consideraţi definitivi.
Atunci când raportul intre indicii valorii unitare - total, la import, este subunitar, ajustarea valorii solicitate la plată se va face în mod corespunzător.
Până la data de 31 decembrie 2023, atunci când valoarea raportului între indicii valorii unitare este subunitar se poate opta ca acesta să aibă valoarea 1, cu condiţia încadrării în prevederile art. 8.
În situaţia în care în timpul derulării contractelor de furnizare apar suplimentări de produse, preţul acestora se va ajusta în următoarele condiţii:
a)în situaţia suplimentării cantităţilor de produse, pentru cantităţile de produse care au echivalent în oferta iniţială, luna de referinţă pentru ajustarea preţului este luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru;
b)în situaţia suplimentării cantităţilor de produse, pentru cantităţile suplimentare de produse care nu au echivalent în oferta iniţială, luna de referinţă pentru ajustarea preţului este luna aferentă depunerii ofertei pentru cantităţile suplimentare.
b2)Determinarea sumelor aferente utilizării rezervei de implementare pentru contractele prevăzute la alin. (3) lit. b), denumită în continuare SR, se va face după formula de calcul:
SR = Vapl - Vpl,
unde:
Vapl - valoarea actualizată a plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
Vpl - valoarea plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată.
c1)În vederea ajustării valorii solicitării de plată pentru situaţia contractelor prevăzute la alin. (3) lit. c), exclusiv activitatea de proiectare, după caz, al căror obiect îl constituie proiectele de infrastructură de transport de interes naţional şi european, infrastructura majoră de apă-apă uzată şi deşeuri, se utilizează următoarea formulă de calcul:
Vapl = Vm x [(%av + %p) + (1 - %av - %p) x (ICCmr / ICCmlr)] + (Vpl - Vm) + (1 - %cpm) x {(Vpl - Vm) x [(%av + %p) + (1 - %av - %p) x (ICCr / ICCRlr)] - (Vpl - Vm)},
unde:
Vapl - valoarea actualizată a plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
Vpl - valoarea plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
Vm - valoarea aferentă cheltuielilor cu materialele din valoarea plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
ICCmr - indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică în Buletinul Statistic de Preţuri, la tabelul 15, aplicabil cu 60 de zile înainte de ultima zi a lunii "n";
ICCmlr - indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică în Buletinul Statistic de Preţuri, la tabelul 15, în luna de referinţă;
ICCr - indicele de cost în construcţii total, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică în Buletinul Statistic de Preţuri, la tabelul 15, aplicabil cu 60 de zile înainte de ultima zi a lunii "n";
ICCRlr - indicele de cost în construcţii total, realizat, publicat de Institutul Naţional de Statistică, în Buletinul Statistic de Preţuri, la tabelul 15, în luna de referinţă;
%av - procentul de avans acordat de beneficiar contractantului, valabil la data efectuării plăţii;
%p - procentul de profit cuprins în solicitările la plată, în situaţia în care acesta nu există sau nu poate fi identificat, se va considera 3% din valoarea situaţiei de plată;
%cpm - coeficient de pondere al materialelor utilizat în calculul indicelui de cost în construcţii, total, publicat de Institutul Naţional de Statistică în Buletinul Statistic de Preţuri, la tabelul 15A, determinat în funcţie de tipul de construcţie;
luna "n" - luna depunerii solicitării de plată.
Luna de referinţă reprezintă luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru. Dacă nu a existat un asemenea termen, luna de referinţă va fi cu 30 de zile înainte de data semnării contractului.
Pentru contractele de achiziţie pentru care luna de referinţă este anterioară lunii ianuarie 2021, luna de referinţă va fi asimilată lunii ianuarie 2021.
În situaţia în care indicele de cost în construcţii total, ICCr, sau indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor ICCmr nu sunt disponibili şi definitivi, se vor folosi ultimii indici disponibili, iar ajustarea va fi recalculată, pentru diferenţă, în următoarea situaţie de plată, atunci când indicii de cost în construcţii totali şi indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor vor fi publicaţi şi definitivi, cu excepţia situaţiei de plată finală, când ultimii indici disponibili vor fi consideraţi definitivi.
În situaţia în care raportul între indicii de cost în construcţii, totali, aplicabili, este subunitar, ajustarea valorii solicitate la plată se va face în mod corespunzător.
Până la data de 31 decembrie 2023, atunci când valoarea raportului între indicii valorii unitare este subunitară, se poate opta ca aceasta să aibă valoarea 1 cu condiţia încadrării în prevederile art. 8.
În situaţia în care în timpul derulării contractelor apar lucrări suplimentare, preţul acestor lucrări se va ajusta conform formulei de ajustare în următoarele condiţii:
a)în cazul notelor de comandă suplimentare, pentru cantităţile suplimentare care au echivalent în oferta iniţială, luna de referinţă pentru ajustarea preţului este luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru;
b)în cazul notelor de comandă suplimentare, pentru cantităţile suplimentare care nu au echivalent în oferta iniţială, luna de referinţă pentru ajustarea preţului este luna aferentă depunerii ofertei pentru cantităţile suplimentare.
Dacă în cadrul ofertei depuse au fost folosite articole comasate şi corespunzător nu se poate determina în mod direct valoarea cheltuielilor cu materiale sau din diferite alte motive nu se poate stabili valoarea cheltuielilor cu materialele, pentru determinarea acestora se utilizează ponderile materialelor de construcţii, exprimate procentual, stabilite în funcţie de categoriile principale de lucrări de construcţii şi de tipurile de obiecte de construcţii, ponderi prevăzute în tabelul 15A din Buletinul Statistic de Preţuri al Institutului National de Statistică prin raportare la obiectul contractului de achiziţie de lucrări, astfel:
a)construcţii inginereşti noi;
b)construcţii inginereşti reparaţii capitale.
Preţul lucrărilor/serviciilor de natura celor prevăzute a fi finanţate din rezervele de implementare existente în cadrul contractului şi neutilizate până la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, rezerve de implementare altele decât cele introduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va ajusta în următoarele condiţii:
a)pentru lucrările/serviciile care au echivalent în oferta iniţială se va ajusta luând în considerare ca lună de referinţă pentru ajustarea preţului luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru;
b)pentru lucrările/serviciile care nu au echivalent în oferta iniţială se va ajusta luând în considerare că luna de referinţă pentru ajustarea preţului este luna aferentă depunerii ofertelor de preţ pentru aceste lucrări/servicii.
c2)Determinarea sumelor aferente utilizării rezervei de implementare pentru contractele prevăzute la alin. (3) lit. c), denumită în continuare SR, se va face după formula de calcul:
Sr = Vapl - Vpl,
unde:
Vapl - valoarea actualizată a plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
Vpl - valoarea plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată.
d1)În vederea ajustării valorii solicitării de plată pentru situaţia contractelor prevăzute la alin. (3) lit. d), precum şi pentru activitatea de proiectare din cadrul contractelor definite la alin. (3) lit. a) şi c), se utilizează următoarea formulă de calcul:
Vapl = Vpl x [(%av + %p) + (1 - %av - %p) x (IPClr / 100)]
unde:
Vapl - valoarea actualizată a plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
Vpl - valoarea plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
IPClr - indicele lunar al preţului de consum total, determinat de Institutul Naţional de Statistică, prin Baza de Date IPC - Lunar, disponibilă online, având ca Perioada curentă - data cu 60 de zile înainte de ultima zi a lunii "n" şi ca Perioada de referinţă - luna de referinţă;
%av - procentul de avans acordat de beneficiar contractantului, valabil la data efectuării plăţii;
%p - procentul de profit cuprins în solicitările la plată, în situaţia în care acesta nu există sau nu poate fi identificat se va considera 3% din valoarea situaţiei de plată;
luna "n" - luna depunerii solicitării de plată.
Luna de referinţă reprezintă luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru. Dacă nu a existat un asemenea termen, luna de referinţă va fi cu 30 de zile înainte de data semnării contractului.
Pentru contractele de achiziţie pentru care luna de referinţă este anterioară lunii ianuarie 2021, luna de referinţă va fi asimilată lunii ianuarie 2021.
Atunci când IPClr - indicele lunar al preţului de consum total este subunitar, ajustarea valorii solicitate la plată se va face în mod corespunzător.
Preţul serviciilor de natura celor prevăzute a fi finanţate din rezervele de implementare existente în cadrul contractului şi neutilizate până la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, rezerve de implementare altele decât cele introduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, se va ajusta în următoarele condiţii:
a)pentru serviciile care au echivalent în oferta iniţială se va ajusta luând în considerare ca lună de referinţă pentru ajustarea preţului luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor pentru atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru;
b)pentru serviciile care nu au echivalent în oferta iniţială se va ajusta luând în considerare că lună de referinţă pentru ajustarea preţului este luna aferentă depunerii ofertelor de preţ pentru aceste servicii.
d2)Determinarea sumelor aferente utilizării rezervei de implementare pentru contractele prevăzute la alin. (3) lit. c), denumită în continuare SR, se va face după formula de calcul:
Sr = Vapl - Vpl,
unde:
Vapl - valoarea actualizată a plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
Vpl - valoarea plăţii solicitate de către contractant la data depunerii solicitării de plată.
(4)Costul investiţiei revizuit se obţine prin aplicarea la valoarea iniţială neactualizată a costului investiţiei de bază, rezultat din valoarea cheltuielilor eligibile şi/sau neeligibile a proiectelor, a indicatorilor de cost total în construcţii, prevăzuţi de prezenta ordonanţă de urgenţă. Costul investiţiei de bază revizuit poate conduce la modificarea valorii eligibile şi/sau neeligibile a contractelor de finanţare/deciziilor de finanţare.
a)stabilirea costului revizuit al proiectului de infrastructură în conformitate cu prevederile anexei nr. 5;
(1)Pentru stabilirea costului revizuit, respectiv a devizului general de investiţie în conformitate cu prevederile anexei nr. 5, beneficiarul fondurilor externe nerambursabile stabileşte valoarea totală a costurilor eligibile, respectiv a costurilor neeligibile care fac parte din devizul general de investiţie, ce se impun a fi modificate la nivelul proiectului de infrastructură şi stabileşte impactul financiar asupra categoriilor de cheltuieli prin ajustarea cu ajutorul indicelor de cost în construcţii total a valorii contractului de finanţare sau deciziei de finanţare, precum şi a valorii estimate, respectiv a costului investiţiei pentru proiectele de infrastructură ale căror proceduri de atribuire sunt nepublicate sau pentru proceduri de atribuire aflate în situaţia de fi reluate.
Art. 271
(1)În vederea modificării contractelor de finanţare/deciziilor de finanţare, în baza devizului general revizuit la faza SF/DALI/Proiect Tehnic de Execuţie, se poate actualiza devizul general potrivit prevederilor art. 19-29. Valoarea iniţială a investiţiei la momentul contractării proiectului poate fi ajustată, cu respectarea încadrării iniţiale a cheltuielilor eligibile/neeligibile, şi numai valoarea eligibilă a acestei ajustări va fi suportată de AM din fondurile nerambursabile pe care le gestionează.
(2)În cazul în care valoarea actualizată a devizului la faza SF/DALI/Proiect Tehnic de Execuţie este mai mare decât valoarea devizului actualizat potrivit prevederilor art. 19-29, diferenţa de valoare va fi suportată de beneficiar.
(3)În cazul în care valoarea devizului general revizuit la faza SF/DALI/Proiect Tehnic de Execuţie este mai mică decât valoarea devizului actualizat potrivit prevederilor art. 19-29, se consideră cheltuială eligibilă numai valoarea devizului general revizuit la faza Proiect Tehnic de Execuţie în baza căruia s-a lansat procedura de achiziţie.
(4)Anul de referinţă/bază pentru actualizarea devizului general este anul în care a fost aprobat devizul general, care a stat la baza semnării contractului de finanţare/deciziei de finanţare.
Art. 30
Pentru procedurile de atribuire ce vor fi iniţiate de beneficiarii fondurilor externe nerambursabile pot include în documentaţiile de atribuire a contractelor din domeniile de infrastructură de transport local, judeţean, naţional sau european, infrastructură majoră de apă - apă uzată, deşeuri, reţele sau sisteme centralizate de termoficare, din domeniul reabilitării zonei costiere şi a infrastructurii navigabile, din domeniile eficienţă energetică, educaţie, regenerare urbană, precum şi pentru proiectele din domeniul de infrastructură spitalicească şi ambulatorie formula de ajustare a preţurilor prevăzută la art. 31.
(1)Elementele de cost semnificative pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional sau european se stabilesc în număr de maximum 10 pe fiecare categorie de proiect de infrastructură de transport de interes naţional sau european, prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)Elementele de cost semnificative pentru proiectele de infrastructură majoră de apă - apă uzată, deşeuri şi reţele sau sisteme centralizate de termoficare se stabilesc în număr de maximum 10 pe fiecare categorie de infrastructură prin ordin al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, emis şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, după consultarea autorităţilor publice şi a organizaţiilor de profil din domeniul apă - apă uzată, deşeuri şi termoficare, în baza unor justificări.
(3)Elementele de cost semnificative pentru proiectele din domeniile de infrastructură de transport local şi judeţean, domeniul reabilitării zonei costiere şi a infrastructurii navigabile, din domeniile eficienţă energetică, educaţie şi regenerare urbană se stabilesc în număr de maximum 10 pe fiecare categorie de proiect de infrastructură şi se aprobă prin ordin al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene.
(4)Elementele de cost semnificative pentru proiectele din domeniul de infrastructură spitalicească şi ambulatorie se stabilesc în număr de maximum 10 pe fiecare categorie de proiect de infrastructură prin ordin al ministrului sănătăţii şi al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene.
Art. 33
(1)Indicele de cost în construcţii defalcat pe elemente de cost semnificative potrivit art. 31 se publică lunar de Institutul Naţional de Statistică, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a ordinelor ministrului investiţiilor şi proiectelor europene prin care se stabilesc elementele de cost semnificative pentru proiectele prevăzute la art. 32.
(2)Până la împlinirea termenului prevăzut de alin. (1), pentru contractele definite la art. 3 alin. (2) lit. a) al căror obiect îl constituie proiectele de infrastructură de transport de interes naţional sau european, infrastructură majoră de apă - apă uzată şi deşeuri încheiate sau pentru care procedurile de atribuire sunt în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi în condiţiile prevăzute de art. 37, în cadrul formulei de la art. 31 alin. (1) se vor utiliza, cu caracter tranzitoriu, indicii de cost publicaţi de Institutul Naţional de Statistică pentru elemente de cost semnificative, aprobaţi în condiţiile art. 32.
Art. 37
Formula pentru ajustare de preţ prevăzută la art. 17 alin. (8) lit. c1), aferentă contractelor în vigoare, contractelor aflate în derulare sau în curs de atribuire, prevăzute la art. 17 alin. (3) lit. c), poate fi înlocuită cu formula prevăzută la art. 31, unde data cu 30 de zile înainte de data depunerii ofertei anterioară lunii ianuarie 2021 va fi asimilată cu ianuarie 2021, pentru a asigura echilibrarea contractuală în condiţii de imprevizibilitate, numai cu respectarea prevederilor art. 3 alin. (13) şi numai după stabilirea indicilor de cost în construcţii specifici elementelor de cost semnificative prevăzute la art. 32 şi 33, respectiv parcurgerea procedurii prevăzute la art. 43 alin. (1) şi a procedurii prevăzute de art. 10. În acest caz, formula prevăzută la art. 31 se completează cu prevederile din cadrul art. 17 alin. (8) lit. c1) referitoare la modul de ajustare a lucrărilor suplimentare şi a lucrărilor/serviciilor de natura celor prevăzute a fi finanţate din rezervele de implementare. În baza actelor adiţionale încheiate potrivit art. 10, autorităţile de management ale programelor operaţionale au obligaţia de a parcurge procedura prevăzută la art. 20-27.
Art. 39
Beneficiarii proiectelor finanţate din fonduri europene care nu au încheiate contracte de finanţare pentru proiecte de infrastructură de transport de interes naţional sau european, de infrastructură majoră apă - apă uzată, deşeuri şi reţele sau sisteme centralizate de termoficare au obligaţia de a cuprinde în buget sumele necesare în conformitate cu prevederile art. 9.
(2)Dacă diferenţa de valoare între impactul financiar prevăzut la alin. (1) lit. e) şi impactul financiar prevăzut la alin. (1) lit. d) împărţită la valoarea impactului financiar prevăzut la alin. (1) lit. d) este mai mică sau egală cu 5%, nu este necesară reechilibrarea contractuală.
(3)Dacă diferenţa de valoare între impactul financiar prevăzut la alin. (1) lit. e) şi impactul financiar prevăzut la alin. (1) lit. d) împărţită la valoarea impactului financiar prevăzut la alin. (1) lit. d) este mai mare de 5%, reechilibrarea contractuală va urma procedura prevăzută de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(4)În cazul în care impactul financiar prevăzut la alin. (1) lit. d) nu poate fi determinat ca urmare a inaplicabilităţii formulei de ajustare, se va justifica imposibilitatea aplicării ei, iar valoarea impactului financiar va fi egală cu zero. Reechilibrarea contractuală va urma procedura prevăzută în prezenta ordonanţă de urgenţă, cu excepţia prevederilor alin. (2) şi (3).
(5)În condiţiile în care, în baza prevederilor art. 37, beneficiarii fondurilor externe nerambursabile vor folosi pentru reechilibrarea contractuală formula de ajustare a preţurilor prevăzută la art. 31 alin. (1), calculul impactului financiar, în lei, fără TVA, prevăzut la art. 43 alin. (1) lit. e) se va realiza utilizând formula de la art. 31 alin. (1) şi va fi reflectat în consecinţă în calculele prevăzute la art. 43 alin. (2) şi (3).
Art. 481
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică în mod corespunzător şi contractelor care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din fonduri aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, precum şi contractelor de finanţare aferente.PRIM-MINISTRU NICOLAE-IONEL CIUCĂ Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii, Sorin Mihai Grindeanu Viceprim-ministru, Kelemen Hunor Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Marcel-Ioan Boloş Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Cseke Attila-Zoltan Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Adrian-Ionuţ Chesnoiu Ministrul finanţelor, Adrian Câciu Ministrul afacerilor interne, Lucian Nicolae Bode |
Luna de referinţă (luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor) | Indicii de cost în construcţii totali, realizaţi, valabili în luna de referinţă | Indicii de cost în construcţii pentru materiale, realizaţi, valabili în luna de referinţă | Indicii de cost în construcţii, totali, prognozaţi de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză în luna de referinţă, pentru anii 2021, 2022, 2023, 2024 şi 2025 | |||||
An | Luna | Anul 2021 | Anul 2022 | Anul 2023 | Anul 2024 | Anul 2025 | ||
2017 | ianuarie | 104,50 | 101,50 | 110,14 | 110,14 | 110,14 | 110,14 | 110,14 |
februarie | 106,50 | 103,40 | 112,24 | 112,24 | 112,24 | 112,24 | 112,24 | |
martie | 107,20 | 102,90 | 112,98 | 112,98 | 112,98 | 112,98 | 112,98 | |
aprilie | 106,60 | 101,70 | 115,58 | 115,58 | 115,58 | 115,58 | 115,58 | |
mai | 105,90 | 99,90 | 114,82 | 114,82 | 114,82 | 114,82 | 114,82 | |
iunie | 107,20 | 101,50 | 116,23 | 116,23 | 116,23 | 116,23 | 116,23 | |
iulie | 107,30 | 101,20 | 116,34 | 116,34 | 116,34 | 116,34 | 116,34 | |
august | 107,80 | 102,10 | 116,88 | 116,88 | 116,88 | 116,88 | 116,88 | |
septembrie | 109,00 | 104,80 | 123,98 | 123,98 | 123,98 | 123,98 | 123,98 | |
octombrie | 109,40 | 104,80 | 124,44 | 124,44 | 124,44 | 124,44 | 124,44 | |
noiembrie | 111,80 | 106,50 | 127,17 | 127,17 | 127,17 | 127,17 | 127,17 | |
decembrie | 112,90 | 108,90 | 128,42 | 128,42 | 128,42 | 128,42 | 128,42 | |
2018 | ianuarie | 119,50 | 104,90 | 130,07 | 130,07 | 130,07 | 130,07 | 130,07 |
februarie | 123,60 | 109,70 | 134,53 | 134,53 | 134,53 | 134,53 | 134,53 | |
martie | 123,30 | 108,00 | 134,21 | 134,21 | 134,21 | 134,21 | 134,21 | |
aprilie | 121,10 | 105,40 | 139,62 | 139,62 | 139,62 | 139,62 | 139,62 | |
mai | 121,40 | 105,50 | 139,97 | 139,97 | 139,97 | 139,97 | 139,97 | |
iunie | 123,20 | 108,70 | 142,05 | 142,05 | 142,05 | 142,05 | 142,05 | |
iulie | 124,30 | 111,30 | 143,31 | 147,61 | 147,61 | 147,61 | 147,61 | |
august | 124,60 | 111,70 | 143,66 | 147,97 | 147,97 | 147,97 | 147,97 | |
septembrie | 123,80 | 107,90 | 142,74 | 147,02 | 147,02 | 147,02 | 147,02 | |
octombrie | 127,70 | 115,50 | 147,23 | 151,65 | 151,65 | 151,65 | 151,65 | |
noiembrie | 129,80 | 116,30 | 149,66 | 154,14 | 154,14 | 154,14 | 154,14 | |
decembrie | 127,00 | 110,30 | 146,43 | 150,82 | 150,82 | 150,82 | 150,82 | |
2019 | ianuarie | 129,50 | 108,40 | 140,20 | 144,40 | 144,40 | 144,40 | 144,40 |
februarie | 130,60 | 108,50 | 141,39 | 145,63 | 145,63 | 145,63 | 145,63 | |
martie | 133,70 | 112,40 | 144,74 | 149,09 | 149,09 | 149,09 | 149,09 | |
aprilie | 134,50 | 114,60 | 145,61 | 149,98 | 149,98 | 149,98 | 149,98 | |
mai | 136,20 | 117,30 | 147,45 | 151,87 | 151,87 | 151,87 | 151,87 | |
iunie | 135,80 | 114,20 | 147,02 | 151,43 | 151,43 | 151,43 | 151,43 | |
iulie | 135,90 | 116,50 | 147,13 | 151,54 | 151,54 | 151,54 | 151,54 | |
august | 135,00 | 113,40 | 146,15 | 150,54 | 150,54 | 150,54 | 150,54 | |
septembrie | 133,80 | 109,50 | 144,85 | 149,20 | 149,20 | 149,20 | 149,20 | |
octombrie | 134,70 | 111,80 | 145,83 | 150,20 | 150,20 | 150,20 | 150,20 | |
noiembrie | 137,90 | 112,60 | 155,08 | 161,29 | 167,26 | 167,26 | 167,26 | |
decembrie | 136,90 | 110,30 | 153,96 | 160,12 | 166,04 | 166,04 | 166,04 | |
2020 | ianuarie | 134,40 | 110,50 | 151,15 | 157,19 | 163,01 | 163,01 | 163,01 |
februarie | 135,20 | 110,10 | 152,05 | 158,13 | 163,98 | 163,98 | 163,98 | |
martie | 134,00 | 109,60 | 150,70 | 156,73 | 162,53 | 162,53 | 162,53 | |
aprilie | 133,70 | 108,10 | 133,70 | 133,70 | 133,70 | 133,70 | 133,70 | |
mai | 134,20 | 105,70 | 134,20 | 134,20 | 134,20 | 134,20 | 134,20 | |
iunie | 135,80 | 108,00 | 135,80 | 135,80 | 135,80 | 135,80 | 135,80 | |
iulie | 135,80 | 109,90 | 135,80 | 135,80 | 135,80 | 135,80 | 135,80 | |
august | 136,40 | 110,10 | 136,40 | 136,40 | 136,40 | 136,40 | 136,40 | |
septembrie | 136,80 | 110,20 | 136,80 | 136,80 | 136,80 | 136,80 | 136,80 | |
octombrie | 136,40 | 109,20 | 136,40 | 136,40 | 136,40 | 136,40 | 136,40 | |
noiembrie | 140,00 | 110,00 | 145,32 | 145,32 | 145,32 | 145,32 | 145,32 | |
decembrie | 140,00 | 109,80 | 145,32 | 145,32 | 145,32 | 145,32 | 145,32 | |
2021 | ianuarie | 135,70 | 109,80 | 135,70 | 139,64 | 143,41 | 147,13 | 147,13 |
februarie | 137,90 | 110,20 | 137,90 | 141,90 | 145,73 | 149,52 | 149,52 | |
martie | 142,20 | 116,70 | 142,20 | 146,32 | 150,27 | 154,18 | 154,18 | |
aprilie | 146,30 | 127,00 | 146,30 | 149,81 | 153,11 | 156,17 | 156,17 | |
mai | 150,10 | 133,60 | 150,10 | 153,70 | 157,08 | 160,23 | 160,23 | |
iunie | 153,30 | 138,90 | 153,30 | 156,98 | 160,43 | 163,64 | 163,64 | |
iulie | 155,60 | 143,70 | 155,60 | 159,33 | 162,84 | 166,10 | 166,10 | |
august | 157,20 | 146,10 | 157,20 | 160,97 | 164,51 | 167,80 | 167,80 | |
septembrie | 158,30 | 147,70 | 158,30 | 162,10 | 165,67 | 168,98 | 168,98 | |
octombrie | 161,20 | 151,60 | 161,20 | 165,07 | 168,70 | 172,07 | 172,07 | |
noiembrie | 167,50 | 157,20 | 167,50 | 180,73 | 191,21 | 200,01 | 206,61 | |
decembrie | 165,20 | 151,90 | 165,20 | 178,25 | 188,59 | 197,26 | 203,77 | |
2022 | ianuarie | 164,30 | 155,20 | 164,30 | 177,28 | 187,56 | 196,19 | 202,66 |
februarie | 166,00 | 158,90 | 166,00 | 179,11 | 189,50 | 198,22 | 204,76 | |
ANEXA nr. 2:Indicii valorii unitare - total, la import, trimestrial şi mediu anual, publicaţi de Institutul Naţional de Statistică
Indicii valorii unitare - total, la import:
Trim. I | Trim. II | Trim. III | Trim. IV | AN | |
2017 | 103,17 | 102,69 | 102,00 | 103,87 | 102,94 |
2018 | 101,68 | 101,63 | 102,93 | 103,44 | 102,43 |
2019 | 100,28 | 101,02 | 99,76 | 99,44 | 100,12 |
2020 | 97,10 | 95,50 | 95,28 | 95,25 | 95,80 |
2021 | 102,22 | 106,60 | 111,36 | 112,98 | 108,35 |
Media anului precedent = 100,00
Sursa: Institutul Naţional de Statistică - publicaţiile "Indicii valorii unitare în comerţul internaţional" la secţiunea 2 "Indicii valorici, indicii valorii unitare şi indicii volumului fizic la import".Indice | Ianuarie | Februarie | Martie | Aprilie | Mai | Iunie | Iulie | August | Septembrie | Octombrie | Noiembrie | Decembrie |
2017 | 99,81 | 99,91 | 100,08 | 100,28 | 100,28 | 100,04 | 100,32 | 99,80 | 100,50 | 101,28 | 100,66 | 100,32 |
2018 | 100,78 | 100,30 | 100,29 | 100,54 | 100,47 | 100,02 | 99,52 | 100,28 | 100,47 | 100,52 | 99,87 | 100,16 |
2019 | 100,83 | 100,79 | 100,49 | 100,61 | 100,46 | 99,77 | 99,80 | 100,06 | 100,09 | 100,43 | 100,23 | 100,42 |
2020 | 100,41 | 100,25 | 100,50 | 100,26 | 100,05 | 100,08 | 100,00 | 99,95 | 99,86 | 100,22 | 100,13 | 100,34 |
2021 | 101,33 | 100,41 | 100,38 | 100,45 | 100,53 | 100,27 | 100,97 | 100,24 | 100,84 | 101,78 | 100,00 | 100,71 |
2022 | 101,48 | 100,58 |
Luna de referinţă (luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor) | Indicii de cost în construcţii total, realizaţi, valabili în luna de referinţă | Indicele de cost total în construcţii, pentru luna "n", în funcţie de luna de referinţă. Prognoză de evoluţie lunară calculată pe baza prognozelor de evoluţie anuală emise de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, precum şi pe baza evoluţiei efective conform publicaţiilor Institutului Naţional de Statistică | ||||||||||||
Anul 2022 | ||||||||||||||
An | Luna | ianuarie | februarie | martie | aprilie | mai | iunie | iulie | august | septembrie | octombrie | noiembrie | decembrie | |
2021 | ianuarie | 135,7 | 139,64 | 139,64 | 139,64 | 139,64 | 139,64 | 139,64 | 139,64 | 139,64 | 139,64 | 139,64 | 139,64 | 139,64 |
februarie | 137,9 | 141,90 | 141,90 | 141,90 | 141,90 | 141,90 | 141,90 | 141,90 | 141,90 | 141,90 | 141,90 | 141,90 | 141,90 | |
martie | 142,2 | 146,32 | 146,32 | 146,32 | 146,32 | 146,32 | 146,32 | 146,32 | 146,32 | 146,32 | 146,32 | 146,32 | 146,32 | |
aprilie | 146,3 | 149,81 | 149,81 | 149,81 | 149,81 | 149,81 | 149,81 | 149,81 | 149,81 | 149,81 | 149,81 | 149,81 | 149,81 | |
mai | 150,1 | 153,70 | 153,70 | 153,70 | 153,70 | 153,70 | 153,70 | 153,70 | 153,70 | 153,70 | 153,70 | 153,70 | 153,70 | |
iunie | 153,3 | 156,98 | 156,98 | 156,98 | 156,98 | 156,98 | 156,98 | 156,98 | 156,98 | 156,98 | 156,98 | 156,98 | 156,98 | |
iulie | 155,6 | 159,33 | 159,33 | 159,33 | 159,33 | 159,33 | 159,33 | 159,33 | 159,33 | 159,33 | 159,33 | 159,33 | 159,33 | |
august | 157,2 | 160,97 | 160,97 | 160,97 | 160,97 | 160,97 | 160,97 | 160,97 | 160,97 | 160,97 | 160,97 | 160,97 | 160,97 | |
septembrie | 158,3 | 162,10 | 162,10 | 162,10 | 162,10 | 162,10 | 162,10 | 162,10 | 162,10 | 162,10 | 162,10 | 162,10 | 162,10 | |
octombrie | 161,2 | 165,07 | 165,07 | 165,07 | 165,07 | 165,07 | 165,07 | 165,07 | 165,07 | 165,07 | 165,07 | 165,07 | 165,07 | |
noiembrie | 167,5 | 180,73 | 180,73 | 180,73 | 180,73 | 180,73 | 180,73 | 180,73 | 180,73 | 180,73 | 180,73 | 180,73 | 180,73 | |
decembrie | 165,2 | 178,25 | 178,25 | 178,25 | 178,25 | 178,25 | 178,25 | 178,25 | 178,25 | 178,25 | 178,25 | 178,25 | 178,25 | |
2022 | ianuarie | 164,3 | 177,28 | 177,28 | 177,28 | 177,28 | 177,28 | 177,28 | 177,28 | 177,28 | 177,28 | 177,28 | 177,28 | 177,28 |
februarie | 166,0 | 179,11 | 179,11 | 179,11 | 179,11 | 179,11 | 179,11 | 179,11 | 179,11 | 179,11 | 179,11 | 179,11 | 179,11 | |
Luna de referinţă (luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor) | Indicii de cost în construcţii total, realizaţi, valabili în luna de referinţă | Indicele de cost total în construcţii, pentru luna "n", în funcţie de luna de referinţă. Prognoză de evoluţie lunară calculată pe baza prognozelor de evoluţie anuală emise de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, precum şi pe baza evoluţiei efective conform publicaţiilor Institutului Naţional de Statistică | ||||||||||||
Anul 2023 | ||||||||||||||
An | Luna | ianuarie | februarie | martie | aprilie | mai | iunie | iulie | august | septembrie | octombrie | noiembrie | decembrie | |
2021 | ianuarie | 135,7 | 143,41 | 143,41 | 143,41 | 143,41 | 143,41 | 143,41 | 143,41 | 143,41 | 143,41 | 143,41 | 143,41 | 143,41 |
februarie | 137,9 | 145,73 | 145,73 | 145,73 | 145,73 | 145,73 | 145,73 | 145,73 | 145,73 | 145,73 | 145,73 | 145,73 | 145,73 | |
martie | 142,2 | 150,27 | 150,27 | 150,27 | 150,27 | 150,27 | 150,27 | 150,27 | 150,27 | 150,27 | 150,27 | 150,27 | 150,27 | |
aprilie | 146,3 | 153,11 | 153,11 | 153,11 | 153,11 | 153,11 | 153,11 | 153,11 | 153,11 | 153,11 | 153,11 | 153,11 | 153,11 | |
mai | 150,1 | 157,08 | 157,08 | 157,08 | 157,08 | 157,08 | 157,08 | 157,08 | 157,08 | 157,08 | 157,08 | 157,08 | 157,08 | |
iunie | 153,3 | 160,43 | 160,43 | 160,43 | 160,43 | 160,43 | 160,43 | 160,43 | 160,43 | 160,43 | 160,43 | 160,43 | 160,43 | |
iulie | 155,6 | 162,84 | 162,84 | 162,84 | 162,84 | 162,84 | 162,84 | 162,84 | 162,84 | 162,84 | 162,84 | 162,84 | 162,84 | |
august | 157,2 | 164,51 | 164,51 | 164,51 | 164,51 | 164,51 | 164,51 | 164,51 | 164,51 | 164,51 | 164,51 | 164,51 | 164,51 | |
septembrie | 158,3 | 165,67 | 165,67 | 165,67 | 165,67 | 165,67 | 165,67 | 165,67 | 165,67 | 165,67 | 165,67 | 165,67 | 165,67 | |
octombrie | 161,2 | 168,70 | 168,70 | 168,70 | 168,70 | 168,70 | 168,70 | 168,70 | 168,70 | 168,70 | 168,70 | 168,70 | 168,70 | |
noiembrie | 167,5 | 191,21 | 191,21 | 191,21 | 191,21 | 191,21 | 191,21 | 191,21 | 191,21 | 191,21 | 191,21 | 191,21 | 191,21 | |
decembrie | 165,2 | 188,59 | 188,59 | 188,59 | 188,59 | 188,59 | 188,59 | 188,59 | 188,59 | 188,59 | 188,59 | 188,59 | 188,59 | |
2022 | ianuarie | 164,3 | 187,56 | 187,56 | 187,56 | 187,56 | 187,56 | 187,56 | 187,56 | 187,56 | 187,56 | 187,56 | 187,56 | 187,56 |
februarie | 166,0 | 189,50 | 189,50 | 189,50 | 189,50 | 189,50 | 189,50 | 189,50 | 189,50 | 189,50 | 189,50 | 189,50 | 189,50 | |
ANEXA nr. 5:Recalcularea valorii estimate în preţuri actualizate şi a rezervei de ajustare a preţurilor
1.Calculul valorii estimate, respectiv al costului investiţiei revizuit, în preţuri actualizate, se realizează utilizând:
a)valoarea estimată în lei, exprimată în anul de bază (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 sau 2021, după caz). Aceasta este valoare în preţuri constante, fără TVA şi fără a lua în considerare rezerva pentru ajustare de preţuri;
b)indicii costurilor în construcţii total pentru fiecare an - coeficienţi publicaţi de către Institutul Naţional de Statistică pentru perioada 2014-2021, din tabelul următor:
An bază | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
ICC | 101,77 | 99,72 | 101,21 | 107,92 | 124,11 | 134,54 | 136,06 | 152,54 |
c)ultimul indice de cost în construcţii total, publicat de către Institutul Naţional de Statistică, la data actualizării devizului general al investiţiei;
d)coeficientul de ajustare al devizului general al investiţiei va fi egal cu raportul dintre ultimul indice al costului în construcţii total, lunar, definitiv, publicat de Institutul Naţional de Statistică la data actualizării devizului general, şi indicele mediu de bază raportat la anul în care a fost întocmit devizul general iniţial.
Exemplu: pentru actualizarea la data de 14 octombrie 2022 a unui deviz general al unei investiţii la nivelul anului 2016, indicele folosit va fi egal cu raportul dintre ultimul indice de cost în construcţii total, publicat de INS (187,1 - pentru iulie 2022) şi indicele mediu de bază raportat la anul 2016 (101,21 - conform tabelului), respectiv 187,1/101,21 = 1,8486
2.Calculul rezervei de ajustare a preţurilor se realizează utilizând:
a)costul investiţiei revizuit (determinat conform pct. 1) pentru procedurile de achiziţie publicate/nepublicate, respectiv pentru proceduri de achiziţie publică în situaţia de a fi reluate;
b)creşterea costului în construcţii (%)- medie anuală pentru anul 2022, respectiv anul 2023, publicată de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, în "Proiecţia principalilor indicatori macroeconomici" la "Evoluţia preţurilor şi a cursului de schimb", la data actualizării devizului general al investiţiei.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (17)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (6)
- Ordonanță de urgență 66/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile
- Ordonanță de urgență 44/2023 pentru stabilirea unor măsuri necesare optimizării procesului de implementare a proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri externe nerambursabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
- Ordonanță de urgență 171/2022 pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură finanţate din fonduri externe nerambursabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Modificate de acest act numărul de obiecte din listă: (1)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (10)
- Legea 425/2023 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 101/2023 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fondurilor europene nerambursabile
- Ordonanță de urgență 101/2023 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fondurilor europene nerambursabile
- Ordinul 2430/2022 1509/2430 privind aprobarea elementelor de cost semnificative pentru proiectele de infrastructură de transport naval sau aerian de interes naţional sau european
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (9)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (9)
- Decizie nr. RJ 59624d932/2024 din 20-sept-2024, Curtea de Apel Timisoara, infractiuni de coruptie (Legea nr. 78/2000) (Penal)
- Sentinta nr. RJ 4e843d44e/2024 din 18-apr-2024, Tribunalul Prahova, obligatia de a face (Litigii cu profesionistii)
- Sentinta nr. RJ 3967d9e96/2024 din 23-feb-2024, Tribunalul Cluj, litigiu privind achizitiile publice (Contencios administrativ si fiscal)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (4)
Monografii numărul de obiecte din listă: (1)
Articole numărul de obiecte din listă: (3)
- Ajustarea preţului contractului de achiziţie publică cu nerespectarea cerinţelor legale imperative. Nulitatea absolută a actului adiţional
- Contractele administrative şi Codul civil. Interesul public versus interesul privat
- Compatibilitatea dintre legislaţia din anii 2021-2023 care a permis modificarea preţurilor contractelor de achiziţii publice în derulare şi imperativele dreptului european şi naţional^1