Capitolul i - Prevederi generale - Ordonanță de urgență 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile
M.Of. 472
În vigoare Versiune de la: 30 Iunie 2023
CAPITOLUL I:Prevederi generale
Art. 1
(1)Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează unele măsuri pentru ajustarea preţurilor necesare actualizării costurilor investiţiei în contractele de achiziţie publică/contractele sectoriale/acordurile-cadru, precum şi în alte categorii de contracte, respectiv pentru ajustarea devizelor generale de investiţii în cadrul contractelor de finanţare care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din fonduri externe nerambursabile şi din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României.
(3)Costurile investiţiilor de bază pentru proiectele de infrastructură, respectiv valoarea estimată a investiţiei din devizele generale pentru contractele de lucrări a căror procedură de atribuire nu a început sau pentru cele ale căror proceduri de atribuire sunt reluate, se pot actualiza cu indicele de cost în construcţii, total, lunar, valabil, publicat de INS la data actualizării devizului general.
(4)Costurile investiţiilor realizate prin contractele de achiziţie publică prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. b), respectiv valoarea estimată a investiţiei pentru contractele de produse a căror procedură de atribuire nu a început sau pentru cele ale căror proceduri de atribuire sunt reluate, se pot actualiza cu Indicii valorii unitare - totali, la import, medii anuali, publicaţi de Institutul Naţional de Statistică în «Indicii valorii unitare în comerţul internaţional».
(1)Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează unele măsuri pentru ajustarea preţurilor necesare actualizării costurilor investiţiei în contractele de achiziţie publică/contractele sectoriale/acordurile-cadru, precum şi în alte categorii de contracte, respectiv pentru ajustarea devizelor generale de investiţii în cadrul contractelor de finanţare care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din fonduri externe nerambursabile şi din Planul naţional de redresare şi rezilienţă al României.(2)Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează metodologia de ajustare a preţurilor în vederea restabilirii echilibrului contractual în cadrul contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru, precum şi al altor categorii de contracte.
(3)Costurile investiţiilor de bază pentru proiectele de infrastructură, respectiv valoarea estimată a investiţiei din devizele generale pentru contractele de lucrări a căror procedură de atribuire nu a început sau pentru cele ale căror proceduri de atribuire sunt reluate, se pot actualiza cu indicele de cost în construcţii, total, lunar, valabil, publicat de INS la data actualizării devizului general.
(4)Costurile investiţiilor realizate prin contractele de achiziţie publică prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. b), respectiv valoarea estimată a investiţiei pentru contractele de produse a căror procedură de atribuire nu a început sau pentru cele ale căror proceduri de atribuire sunt reluate, se pot actualiza cu Indicii valorii unitare - totali, la import, medii anuali, publicaţi de Institutul Naţional de Statistică în «Indicii valorii unitare în comerţul internaţional».Art. 2
j)element de cost semnificativ - categorii de costuri semnificative necesare pentru implementarea proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional sau european, de infrastructură majoră de apă - apă uzată, deşeuri şi reţele sau sisteme centralizate de termoficare, care sunt definite potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi sunt necesare la implementarea acestora.
k)regenerare urbană - tipuri de intervenţii finanţate prin intermediul Programului operaţional Regional 2014-2020 în cadrul priorităţilor de investiţie europene 6e) Realizarea de acţiuni destinate îmbunătăţirii mediului urban, revitalizarea oraşelor, regenerarea şi decontaminarea terenurilor industriale dezafectate, inclusiv zonele de reconversie, reducerea poluării aerului şi promovarea măsurilor de reducere a zgomotului, 9b) Furnizarea de sprijin pentru regenerarea fizică, economică şi socială a comunităţilor defavorizate din zonele urbane şi rurale şi 9d) Efectuarea de investiţii în contextul strategiilor de dezvoltare locală aflate sub responsabilitatea comunităţii.
În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)rezerva de implementare - necesarul de fonduri pentru implementarea contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru şi a altor categorii de contracte, constituit în limitele şi în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă pentru asigurarea categoriilor de cheltuieli care au caracter imprevizibil de natura ajustărilor de preţ, care nu au putut fi prevăzute în mod firesc la data la care a fost depusă oferta, dar care sunt strict necesare pentru implementarea contractelor;
b)rezerva de ajustare - necesarul de fonduri pentru implementarea contractelor de finanţare în limitele şi în condiţiile de constituire, utilizare şi evidenţă prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, din care se finanţează în exclusivitate rezervele de implementare, care au caracter imprevizibil;
c)ajustare de preţ - o ajustare necesară ca urmare a creşterii de preţ la materiale, manoperă, utilaje, transport, echipamente, dotări independente, precum şi la alte elemente de cost generate de criza post-SARS-CoV-2, criza preţului la energie, precum şi criza provocată de conflictul militar din regiunea Mării Negre, care au avut un caracter imprevizibil şi nu au putut fi anticipate în mod rezonabil la data încheierii contractului de achiziţie;
d)reechilibrare contractuală - modificări ale contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru şi altor categorii de contracte prin acte adiţionale încheiate potrivit legii, ca urmare a apariţiei unor cauze imprevizibile în implementarea acestora, care au condus la creşteri ale preţului contractului prin creşteri ale preţurilor la materiale, utilaje, manoperă, transport, dar şi alte creşteri care pun în dificultate implementarea proiectelor;
e)indice de cost în construcţii total, prognozat - indice prognozat de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, pentru ramura de activitate economică din construcţii, comunicat oficial cu o anumită periodicitate;
f)indice de cost în construcţii total, realizat - indice compozit comunicat oficial de Institutul Naţional de Statistică, pentru ramura de activitate economică din construcţii, cu o anumită periodicitate, care stabileşte evoluţia cumulată a costurilor totale în construcţii;
g)indice de cost în construcţii pentru costul materialelor, realizat - indice compozit comunicat oficial de Institutul Naţional de Statistică, pentru ramura de activitate economică din construcţii pentru costul materialelor, cu o anumită periodicitate, care stabileşte evoluţia costurilor în construcţii pentru materiale;
h)indicele valorii unitare - total, la import - indice comunicat oficial de Institutul Naţional de Statistică, cu o anumită periodicitate, calculat pe baza valorii unitare medii a bunurilor importate, care este utilizat prin asimilare pentru actualizarea preţului la bunurile care fac obiectul contractelor de produse/furnizare din import;
i)indicele lunar al preţului de consum total - indice comunicat oficial de Institutul Naţional de Statistică, care este utilizat prin asimilare pentru actualizarea preţului la servicii care au ca obiect realizarea studiilor de fezabilitate şi/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii publice majore şi care includ studii geotehnice şi/sau hidrogeologice;
j)element de cost semnificativ - categorii de costuri semnificative necesare pentru implementarea proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional sau european, de infrastructură majoră de apă - apă uzată, deşeuri şi reţele sau sisteme centralizate de termoficare, care sunt definite potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi sunt necesare la implementarea acestora.
k)regenerare urbană - tipuri de intervenţii finanţate prin intermediul Programului operaţional Regional 2014-2020 în cadrul priorităţilor de investiţie europene 6e) Realizarea de acţiuni destinate îmbunătăţirii mediului urban, revitalizarea oraşelor, regenerarea şi decontaminarea terenurilor industriale dezafectate, inclusiv zonele de reconversie, reducerea poluării aerului şi promovarea măsurilor de reducere a zgomotului, 9b) Furnizarea de sprijin pentru regenerarea fizică, economică şi socială a comunităţilor defavorizate din zonele urbane şi rurale şi 9d) Efectuarea de investiţii în contextul strategiilor de dezvoltare locală aflate sub responsabilitatea comunităţii.Art. 3
(4)Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică contractelor de achiziţie încheiate de către beneficiarii privaţi pentru contractele de lucrări şi contractele de servicii în condiţiile art. 3 alin. (2) lit. c), atribuite conform prevederilor Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016 privind aprobarea Procedurii competitive aplicabile solicitanţilor/beneficiarilor privaţi pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrări finanţate din fonduri europene, denumit în continuare Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016, cu condiţia ca suplimentarea preţului să nu conducă la depăşirea pragurilor valorice şi a condiţiilor cumulative prevăzute la art. 6 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(12)Pentru contractele de achiziţie care conţin clauze de ajustare de preţ, dar care nu acoperă creşterile de preţ generate de cauze imprevizibile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, se pot aplica prevederile art. 17, sau după caz, ale art. 37, cu condiţia parcurgerii etapelor prevăzute la art. 10, întocmirii notei justificative de la art. 43 şi aplicării formulei de ajustare pentru valoarea rămasă de executat a contractului.
(14)Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică şi contractelor de achiziţie în care beneficiarii fondurilor externe nerambursabile au aplicat penalităţi de întârziere/majorări de întârziere/daune-interese sau alte clauze penalizatoare de natură similară pentru neîndeplinirea culpabilă a obligaţiilor contractuale asumate de contractant, altele decât cele prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă sau pentru cele care au depăşit durata de execuţie prevăzută în contract fără ca aceasta să fi fost modificată potrivit clauzelor contractuale sau potrivit prevederilor legale în vigoare.
(15)[textul din Art. 3, alin. (15) din capitolul I a fost abrogat la 09-sep-2022 de Art. VII, punctul 2. din Ordonanta urgenta 122/2022]
(16)[textul din Art. 3, alin. (16) din capitolul I a fost abrogat la 09-sep-2022 de Art. VII, punctul 2. din Ordonanta urgenta 122/2022]
(1)Preţul contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru aferente proiectelor de investiţii finanţate integral sau parţial din fonduri externe nerambursabile, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se ajustează în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru a ţine seama de unele creşteri sau diminuări de costuri pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractelor de achiziţie şi care nu au putut fi prevăzute de ofertanţi la data elaborării ofertelor, chiar dacă preţurile contractelor sunt ferme, sau formulele de ajustare a preţului au fost cuprinse în documentaţiile de atribuire, din cauza caracterului imprevizibil al acestor creşteri sau diminuări de costuri.
(2)Prevederile alin. (1) se aplică contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru după cum urmează:
a)contractele de achiziţie publică de lucrări, definite la art. 3 alin. (1) lit. c) şi m) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 3 alin. (1) lit. b) şi l) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare;
b)contractele de achiziţie publică de produse, definite la art. 3 alin. (1) lit. c) şi n) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 3 alin. (1) lit. b) şi m) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, care au ca obiect:
(i)dotări şi/sau utilaje şi echipamente tehnologice şi funcţionale, echipamente de transport prevăzute la subcapitolele 4.3, 4.4 şi 4.5 din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, necesare realizării lucrărilor, respectiv punerii în funcţiune, şi/sau destinate echipării şi dotării specifice a obiectivelor/proiectelor de investiţii/lucrărilor de întreţinere şi reparaţii curente/reparaţiilor capitale;
(i)dotări şi/sau utilaje şi echipamente tehnologice şi funcţionale, echipamente de transport prevăzute la subcapitolele 4.3, 4.4 şi 4.5 din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, necesare realizării lucrărilor, respectiv punerii în funcţiune, şi/sau destinate echipării şi dotării specifice a obiectivelor/proiectelor de investiţii/lucrărilor de întreţinere şi reparaţii curente/reparaţiilor capitale;(ii)active fixe corporale, aşa cum sunt reglementate de Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările şi completările ulterioare;
c)contractele de achiziţie publică de servicii, definite la art. 3 alin. (1) lit. c) şi o) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 3 alin. (1) lit. b) şi n) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, care au ca obiect realizarea studiilor de fezabilitate şi/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii publice majore şi care includ studii geotehnice şi/sau hidrogeologice.
(3)Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică şi de către beneficiarii de finanţare, entităţi juridice fără calitate de autoritate contractantă, potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, pentru contractele de la alin. (2) lit. a) şi c), entităţi juridice prevăzute la art. 6 alin. (4) din Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau entităţi juridice prevăzute prin prevederile Ghidului Solicitantului/contractelor de finanţare, şi care au obligaţia de a respecta prevederile Legii nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4)Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică contractelor de achiziţie încheiate de către beneficiarii privaţi pentru contractele de lucrări şi contractele de servicii în condiţiile art. 3 alin. (2) lit. c), atribuite conform prevederilor Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016 privind aprobarea Procedurii competitive aplicabile solicitanţilor/beneficiarilor privaţi pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrări finanţate din fonduri europene, denumit în continuare Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016, cu condiţia ca suplimentarea preţului să nu conducă la depăşirea pragurilor valorice şi a condiţiilor cumulative prevăzute la art. 6 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.(5)Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică contractelor de achiziţie încheiate de către beneficiarii privaţi în cazul contractelor de produse atribuite conform prevederilor Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016 care au ca obiect dotări şi/sau utilaje şi echipamente tehnologice şi funcţionale necesare realizării lucrărilor şi, respectiv, punerii în funcţiune şi/sau destinate echipării şi dotării specifice a obiectivelor/proiectelor de investiţii/lucrărilor de întreţinere şi reparaţii curente/reparaţiilor capitale, prevăzute la subcapitolele 4.3, 4.4 şi 4.5 din anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi în Hotărârea Guvernului nr. 28/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)Beneficiarii privaţi, prevăzuţi la alin. (4) şi (5), care au atribuit contracte de achiziţii ca parte a unor scheme de ajutor de stat, pot aplica ajustările numai dacă aceste scheme de ajutor de stat sunt în vigoare şi se încadrează în condiţiile de acordare, conform regulilor de ajutor de stat relevante aplicabile, precum şi în plafoanele specifice ajutorului de stat. Eventualele cheltuieli necesare ajustărilor de preţ peste plafoanele specifice schemelor de ajutor de stat se vor suporta de către beneficiari privaţi din bugetul propriu.
(7)Beneficiarii publici care au atribuit contracte de achiziţii ca urmare a unor scheme de ajutor de stat pot aplica ajustările numai dacă aceste scheme de ajutor de stat sunt în vigoare şi se încadrează în condiţiile de acordare, conform regulilor de ajutor de stat relevante aplicabile, precum şi în plafoanele specifice ajutorului de stat. Eventualele cheltuieli necesare ajustărilor de preţ peste plafoanele specifice schemelor de ajutor de stat se vor suporta de către beneficiari publici din bugetele acestora aprobate potrivit legii.
(8)Ajustările de preţ prevăzute la alin. (4) şi (5) vor fi suportate din capitolul 5.3 Cheltuieli diverse şi neprevăzute din devizul general reglementat de Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi după epuizarea acestor sume din economiile contractului de finanţare, fără a depăşi 50% din preţul iniţial al contractului de achiziţie. În cazul în care ajustarea nu se încadrează la capitolul diverse şi neprevăzute şi nici în economiile contractului de finanţare, se încheie act adiţional la contractul de finanţare pentru majorarea valorii eligibile şi a cheltuielilor neeligibile ale proiectului, după utilizarea unui procent de 75% din valoarea eligibilă a contractului de finanţare, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(9)Autorităţile de management ale programelor operaţionale, respectiv autorităţile responsabile de implementarea Programului Naţional de Dezvoltare Rurală, denumit în continuare PNDR, şi Autoritatea responsabilă pentru gestionarea fondurilor acordate României prin Cadrul financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, denumită în continuare AR FAMI-FSI, nu califică drept cheltuială eligibilă ajustarea de preţ în următoarele situaţii:
a)beneficiarul nu a respectat prevederile art. 8 referitoare la încheierea actelor adiţionale la contractele de achiziţie;
b)sumele aferente corecţiilor financiare aplicate beneficiarului, din vina exclusivă a acestuia, ca urmare a unor nereguli constatate potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
c)nerespectarea prevederilor art. 14, referitoare la încadrarea cheltuielilor privind ajustarea de preţ pe categorii de cheltuieli eligibile şi neeligibile;
d)ajustarea de preţ se referă doar la cheltuieli neeligibile sau la o activitate care conţine numai categorii de cheltuieli neeligibile.
(10)Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică tuturor contractelor de achiziţie care nu au clauză de ajustare de preţ sau care cuprind o clauză de ajustare care se aplică după îndeplinirea unor condiţii cumulative, respectiv după trecerea unei perioade de timp, sau care conţin clauze de ajustare de preţ care nu acoperă creşterile de preţ generate de condiţii de imprevizibilitate prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(11)Pentru contractele de achiziţie cu preţ ferm sau care cuprind o clauză de ajustare de preţ care intră în vigoare după trecerea unei perioade de timp, până la intrarea în vigoare a clauzei de ajustare de preţ se aplică prevederile art. 17.
(12)Pentru contractele de achiziţie care conţin clauze de ajustare de preţ, dar care nu acoperă creşterile de preţ generate de cauze imprevizibile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, se pot aplica prevederile art. 17, sau după caz, ale art. 37, cu condiţia parcurgerii etapelor prevăzute la art. 10, întocmirii notei justificative de la art. 43 şi aplicării formulei de ajustare pentru valoarea rămasă de executat a contractului.(13)Prevederile alin. (1)-(5) se aplică contractelor de achiziţie dacă sunt întrunite cumulativ următoarele condiţii de imprevizibilitate, astfel:
d)contractantul face dovada creşterii costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul iniţial al contractului, inclusiv prin oferte de preţ actualizate pe elementele semnificative de cost ale acestuia şi prin declaraţie pe proprie răspundere că în această perioadă nu a beneficiat de facilităţi acordate mediului de afaceri cu impact direct asupra compensării costurilor de realizare a contractului de către guvernele statelor unde contractanţii îşi au rezidenţa în vederea atenuării efectelor generate de criza economică în relaţia cu implementarea contractului.
a)schimbarea condiţiilor economice, pe baza cărora s-a fundamentat preţul contractelor, a intervenit după termenul-limită pentru depunerea ofertelor;
b)schimbarea, prevăzută la lit. a), nu putea fi avută în vedere de către părţile contractante la momentul iniţierii procedurii de atribuire sau al achiziţiei directe, respectiv la momentul elaborării ofertei;
c)contractantul, în situaţiile prevăzute la lit. a) şi b), nu putea determina, în mod obiectiv, întinderea corectă a riscului contractual în propunerea financiară;
d)contractantul face dovada creşterii costurilor pe baza cărora s-a fundamentat preţul iniţial al contractului, inclusiv prin oferte de preţ actualizate pe elementele semnificative de cost ale acestuia şi prin declaraţie pe proprie răspundere că în această perioadă nu a beneficiat de facilităţi acordate mediului de afaceri cu impact direct asupra compensării costurilor de realizare a contractului de către guvernele statelor unde contractanţii îşi au rezidenţa în vederea atenuării efectelor generate de criza economică în relaţia cu implementarea contractului.
(14)Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică şi contractelor de achiziţie în care beneficiarii fondurilor externe nerambursabile au aplicat penalităţi de întârziere/majorări de întârziere/daune-interese sau alte clauze penalizatoare de natură similară pentru neîndeplinirea culpabilă a obligaţiilor contractuale asumate de contractant, altele decât cele prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă sau pentru cele care au depăşit durata de execuţie prevăzută în contract fără ca aceasta să fi fost modificată potrivit clauzelor contractuale sau potrivit prevederilor legale în vigoare.
(15)[textul din Art. 3, alin. (15) din capitolul I a fost abrogat la 09-sep-2022 de Art. VII, punctul 2. din Ordonanta urgenta 122/2022]
(16)[textul din Art. 3, alin. (16) din capitolul I a fost abrogat la 09-sep-2022 de Art. VII, punctul 2. din Ordonanta urgenta 122/2022]Art. 4
(1)Condiţia de imprevizibilitate prevăzută la art. 3 alin. (13) lit. a) se analizează pentru fiecare contract de achiziţie în parte de către beneficiari, raportându-se la momentul depunerii ofertei, respectiv cel la care contractantul îşi calculează preţul şi evaluează riscurile, astfel:
a)criza economică post-COVID care a determinat creşteri ale indicelui de cost total în construcţii cauzate de creşterea preţului la materiale şi manoperă, echipamente/bunuri şi alte dotări independente;
b)criza energiei care a determinat creşteri necontrolate la preţul combustibilului, energiei şi gazelor naturale care nu a depins de acţiunea/inacţiunea contractantului;
c)criza generată de conflictul militar din regiunea Mării Negre, cu impact asupra creşterii preţului la materiale, echipamente, utilităţi publice, inclusiv energie, utilaje, precum şi dotări independente, iar impactul asupra creşterii elementelor de cost este reflectat în indicele de cost în construcţii total, indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor, indicii valorii unitare - total la import şi indicii preţurilor de consum total, publicaţi de Institutul Naţional de Statistică al României.
(2)Beneficiarii fondurilor externe nerambursabile vor consemna în nota justificativă prevăzută la art. 10 lit. a) modalitatea prin care una sau mai multe din împrejurările prevăzute la alin. (1) a/au avut impact asupra contractelor de achiziţie prin identificarea acestor influenţe la elementele de cost care formează preţul contractului. Aceste influenţe pot fi justificate prin cel puţin una sau mai multe oferte de preţ, care au stat la baza creşterii elementelor de cost.
Art. 5
(1)Condiţia prevăzută la art. 3 alin. (13) lit. b) pentru contractele de lucrări se analizează de către beneficiarii fondurilor externe nerambursabile, luând în considerare ce putea fi avut în vedere de către un contractant, în funcţie de data întocmirii ofertei, pentru anii 2021, 2022, 2023, 2024 şi 2025, respectiv indicele de cost total în construcţii prognozat prevăzut în anexa nr. 1. Indicele de cost total în construcţii prognozat de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză se va menţiona de către beneficiarii fondurilor externe nerambursabile în funcţie de luna de referinţă a contractului de achiziţie în nota justificativă de verificare a condiţiilor de imprevizibilitate prevăzută la art. 10 lit. a).
(2)Condiţia de imprevizibilitate prevăzută la art. 3 alin. (13) lit. b) pentru contractele de produse se analizează de către beneficiarii fondurilor externe nerambursabile, luând în considerare indicele valorii unitare - total, la import, trimestrial, realizat în luna de referinţă, publicat de Institutul Naţional de Statistică în "Indicii valorii unitare în comerţul internaţional", la tabelul 2 - "Indicii valorici, indicii valorii unitare şi indicii volumului fizic la import", prevăzuţi în anexa nr. 2.
(3)Condiţia de imprevizibilitate prevăzută la art. 3 alin. (13) lit. b) pentru contractele de servicii de realizare a studiilor de fezabilitate şi/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii publice care includ studii geotehnice şi/sau hidrogeologice se analizează de către beneficiarii fondurilor externe nerambursabile, luând în considerare indicele preţurilor de consum, total, realizat în luna de referinţă, publicat de Institutul Naţional de Statistică, prevăzuţi în anexa nr. 3.
(4)Luna de referinţă reprezintă luna anterioară faţă de data-limită de depunere a ofertelor. Dacă nu a existat un asemenea termen, luna de referinţă va fi cu 30 de zile înainte de data semnării contractului.
Art. 6
(1)Condiţia de imprevizibilitate prevăzută la art. 3 alin. (13) lit. c) se analizează de către beneficiarii fondurilor externe nerambursabile prin raportare la riscul contractual din propunerea financiară a ofertantului câştigător.
(2)Beneficiarii fondurilor externe nerambursabile vor arăta în nota justificativă de la art. 10 lit. a) faptul că executarea contractului a devenit excesiv de oneroasă pentru contractant din cauza situaţiilor imprevizibile prevăzute la art. 3.
Art. 7
(4)În măsura în care reechilibrarea contractuală prevăzută la alin. (1) nu este posibilă şi aplicarea formulelor de ajustare prevăzute la art. 17 alin. (8) pentru restul rămas de executat nu acoperă creşterile reale ale costurilor, executarea contractului fiind apreciată ca prea oneroasă inclusiv în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, părţile pot înceta contractul de comun acord, în termen de 30 de zile de la depunerea de către contractant a cererii şi a documentelor justificative. În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, contractanţii vor transmite beneficiarilor fondurilor externe nerambursabile cererea şi documentele justificative.
(1)Condiţia de imprevizibilitate prevăzută la art. 3 alin. (13) lit. d) se analizează de către beneficiarii fondurilor externe nerambursabile sub două aspecte:
a)costul: are în vedere reechilibrarea contractuală şi constă în suportarea de către beneficiarii fondurilor externe nerambursabile a diferenţei dintre evoluţia reală a costurilor din construcţii faţă de evoluţia prognozată la momentul datei de referinţă, de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, a indicatorilor specifici de costuri sau, după caz, a indicatorilor similari specifici pentru furnizarea de bunuri şi prestarea de servicii de realizare a studiilor de fezabilitate şi/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii publice care includ studii geotehnice şi/sau hidrogeologice. Pentru a determina aceste costuri necesare reechilibrării preţului contractului se vor aplica formulele prevăzute la art. 17 sau, după caz, la art. 31;
a)costul: are în vedere reechilibrarea contractuală şi constă în suportarea de către beneficiarii fondurilor externe nerambursabile a diferenţei dintre evoluţia reală a costurilor din construcţii faţă de evoluţia prognozată la momentul datei de referinţă, de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, a indicatorilor specifici de costuri sau, după caz, a indicatorilor similari specifici pentru furnizarea de bunuri şi prestarea de servicii de realizare a studiilor de fezabilitate şi/sau a proiectelor tehnice aferente infrastructurii publice care includ studii geotehnice şi/sau hidrogeologice. Pentru a determina aceste costuri necesare reechilibrării preţului contractului se vor aplica formulele prevăzute la art. 17 sau, după caz, la art. 31;b)prelungirea duratei de execuţie pentru contractele de lucrări, respectiv prelungirea termenelor de livrare pentru contracte de furnizare.
(2)Reechilibrarea contractuală prevăzută la alin. (1) va fi realizată în baza unei analize efectuate de părţile contractante la nivelul fiecărui contract.
(3)Beneficiarii fondurilor externe nerambursabile vor menţiona în notă justificativă, prevăzută la art. 10 lit. a), modalitatea rezultată din aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă pentru suportarea costului de către beneficiari în vederea reechilibrării contractelor, precum şi modalitatea de reechilibrare a duratei contractului, dacă este cazul.
(4)În măsura în care reechilibrarea contractuală prevăzută la alin. (1) nu este posibilă şi aplicarea formulelor de ajustare prevăzute la art. 17 alin. (8) pentru restul rămas de executat nu acoperă creşterile reale ale costurilor, executarea contractului fiind apreciată ca prea oneroasă inclusiv în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, părţile pot înceta contractul de comun acord, în termen de 30 de zile de la depunerea de către contractant a cererii şi a documentelor justificative. În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, contractanţii vor transmite beneficiarilor fondurilor externe nerambursabile cererea şi documentele justificative.(5)Încetarea anticipată a contractului în condiţiile prevăzute la alin. (4) nu reprezintă o încălcare a obligaţiilor ce reveneau părţilor în cadrul contractului/acordului-cadru de achiziţie publică/sectorial, nu poate duce la penalităţi, sancţiuni sau/şi emiterea unui document constatator negativ.
(6)În situaţia prevăzută la alin. (4), beneficiarii fondurilor externe nerambursabile vor determina lucrările pentru restul rămas de executat, vor actualiza devizele în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, vor elabora documentaţiile de atribuire prin includerea formulelor de ajustare şi vor lansa procedurile de achiziţie pentru restul de executat.