Titlul ii - Invatamantul preuniversitar - Legea 128/1997 privind Statutul personalului didactic
M.Of. 158
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2011
TITLUL II:Invatamantul preuniversitarCAPITOLUL I:Functiile didactice si didactice auxiliare. Conditiile pentru ocuparea acestora
Sectiunea 1:Functiile didactice si didactice auxiliare
Art. 5
(1)Functiile didactice sunt:
a)în învăţământul preşcolar: educator/educatoare; institutor/institutoare; profesor pentru învăţământul preşcolar; profesor;
b)în învăţământul primar: învăţător/învăţătoare; institutor/ institutoare; profesor pentru învăţământul primar; profesor.
c)în învăţământul secundar: profesor, profesor-psihopedagog, profesor-pedagog social, profesor corepetitor/acompaniament, maistru-instructor;
d)în învăţământul special şi în comisiile de expertiză complexă: educatoare/educator, învăţător, învăţător itinerant, institutor, profesor, profesor itinerant, profesor de educaţie specială, profesor-psihopedagog, profesor-psiholog şcolar, profesor-logoped, profesor-pedagog social, maistru-instructor, învăţător-educator, profesor-educator.
e)în centrele de documentare şi informare: profesor documentarist;
f)în unităţile de învăţământ preuniversitar, pentru asigurarea formării iniţiale şi a inserţiei profesionale: cadre didactice-mentori şi cadre didactice-tutori.
a)în învăţământul preşcolar: educator/educatoare; institutor/institutoare; profesor pentru învăţământul preşcolar; profesor;
b)în învăţământul primar: învăţător/învăţătoare; institutor/ institutoare; profesor pentru învăţământul primar; profesor.
c)în învăţământul secundar: profesor, profesor-psihopedagog, profesor-pedagog social, profesor corepetitor/acompaniament, maistru-instructor;
d)în învăţământul special şi în comisiile de expertiză complexă: educatoare/educator, învăţător, învăţător itinerant, institutor, profesor, profesor itinerant, profesor de educaţie specială, profesor-psihopedagog, profesor-psiholog şcolar, profesor-logoped, profesor-pedagog social, maistru-instructor, învăţător-educator, profesor-educator.
e)în centrele de documentare şi informare: profesor documentarist;
f)în unităţile de învăţământ preuniversitar, pentru asigurarea formării iniţiale şi a inserţiei profesionale: cadre didactice-mentori şi cadre didactice-tutori.(2)În unităţile conexe şi în cele cu activităţi extraşcolare ale învăţământului preuniversitar funcţiile didactice sunt:
a)în centrele de plasament: educatoare/educator, institutor-educator, învăţător-educator, profesor-educator, profesor-logoped, psihopedagog;
b)în centrele şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică: profesor-psihopedagog, profesor-psiholog, profesor-sociolog, profesor-pedagog social;
c)în centrele logopedice interşcolare şi în cabinetele şcolare: profesor-logoped, cu calificarea în psihopedagogie specială, psihologie sau pedagogie, profesor-pedagog social;
a)în centrele de plasament: educatoare/educator, institutor-educator, învăţător-educator, profesor-educator, profesor-logoped, psihopedagog;
b)în centrele şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică: profesor-psihopedagog, profesor-psiholog, profesor-sociolog, profesor-pedagog social;
c)în centrele logopedice interşcolare şi în cabinetele şcolare: profesor-logoped, cu calificarea în psihopedagogie specială, psihologie sau pedagogie, profesor-pedagog social;d)in casele corpului didactic: profesor-metodist, profesor-asociat;
e)in cluburile sportive scolare: profesor, antrenor;
f)in unitatile cu activitati extrascolare: educator/educatoare, invatator, institutor, profesor, maistru-instructor, antrenor.
Art. 6
(1)Functiile didactice auxiliare sunt:
h)corepetitor pentru cluburile sportive şcolare, palatele şi cluburile copiilor;
a)bibliotecar, documentarist, redactor;
b)informatician;
c)laborant;
d)tehnician;
e)pedagog scolar;
f)instructor-animator, instructor de educatie extrascolara;
g)asistent social;
h)corepetitor pentru cluburile sportive şcolare, palatele şi cluburile copiilor;(2)Ministerul invatamantului, in colaborare cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, este autorizat ca, in functie de dinamica invatamantului, sa stabileasca noi functii didactice auxiliare.
Sectiunea 2:Conditiile pentru ocuparea functiilor didactice si didactice auxiliare
Art. 7
(5)Personalul didactic titular care, ulterior titularizării, dobândeşte prin studii şi alte specializări didactice poate solicita trecerea în noua specializare, cu păstrarea statutului de personal didactic titular. Au prioritate cadrele didactice aflate în restrângere de activitate.
(6)Antrenorii de la cluburile sportive şcolare pot fi angajaţi cu contract de muncă, de regulă, pe o perioadă de 4 ani, un ciclu olimpic.
(1)Pentru ocuparea functiilor didactice trebuie indeplinite urmatoarele conditii de studii:
c)pentru funcţia de institutor - absolvirea cu examen de diplomă a colegiului universitar pedagogic, a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, urmată de absolvirea cu diplomă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată sau de scurtă durată ori de absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă ori absolvirea cu diplomă de licenţă sau de absolvire, urmată de un curs specific în domeniul psihopedagogie şi metodic; prevederile prezentei litere nu se aplică absolvenţilor de Pedagogia învăţământului Preşcolar şi Primar, care beneficiază de aplicarea prevederilor alin. (1) lit. d);
d)pentru funcţia de profesor pentru învăţământul preşcolar şi profesor pentru învăţământul primar - absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat în profilul postului sau absolvirea liceului pedagogic, urmată de absolvirea unei instituţii de învăţământ superior de scurtă sau de lungă durată în profilul pedagogic;
d1)pentru funcţia de profesor în învăţământul gimnazial şi şcoala de arte şi meserii - absolvirea, cu examen de licenţă ori examen de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior sau a unui colegiu pedagogic de profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studiu transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
d2)pentru funcţia de profesor la anul de completare - absolvirea cu examen de licenţă ori examen de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată ori a unui colegiu pedagogic în profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
e)pentru funcţia de profesor în învăţământul liceal şi postliceal - absolvirea cu examen de licenţă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată sau echivalentă acesteia în profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 60 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii unui liceu pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic şi deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic;
f)pentru funcţia de maistru-instructor - absolvirea cu examen de diplomă a unei şcoli postliceale în domeniu sau absolvirea, cu examen de licenţă sau de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior în profilul postului ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
g)pentru funcţiile de profesor documentarist, cadru didactic-tutore şi cadru didactic-mentor - absolvirea cu examen de licenţă, examen de diplomă ori examen de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată în profilul postului ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
a)pentru functia de educator/educatoare in invatamantul prescolar - absolvirea cu examen de diploma a liceului pedagogic sau a unei scoli echivalente, ori absolvirea cu diploma de licenta sau de absolvire, urmata de un curs in domeniul psihopedagogic si metodic specific;
b)pentru functia de invatator - absolvirea cu examen de diploma a liceului pedagogic, sectia pentru invatatori, sau a sectiei educatoare-invatatori ori a unei scoli echivalente;
c)pentru funcţia de institutor - absolvirea cu examen de diplomă a colegiului universitar pedagogic, a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, urmată de absolvirea cu diplomă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată sau de scurtă durată ori de absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă ori absolvirea cu diplomă de licenţă sau de absolvire, urmată de un curs specific în domeniul psihopedagogie şi metodic; prevederile prezentei litere nu se aplică absolvenţilor de Pedagogia învăţământului Preşcolar şi Primar, care beneficiază de aplicarea prevederilor alin. (1) lit. d);
d)pentru funcţia de profesor pentru învăţământul preşcolar şi profesor pentru învăţământul primar - absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat în profilul postului sau absolvirea liceului pedagogic, urmată de absolvirea unei instituţii de învăţământ superior de scurtă sau de lungă durată în profilul pedagogic;
d1)pentru funcţia de profesor în învăţământul gimnazial şi şcoala de arte şi meserii - absolvirea, cu examen de licenţă ori examen de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior sau a unui colegiu pedagogic de profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studiu transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
d2)pentru funcţia de profesor la anul de completare - absolvirea cu examen de licenţă ori examen de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată ori a unui colegiu pedagogic în profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
e)pentru funcţia de profesor în învăţământul liceal şi postliceal - absolvirea cu examen de licenţă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată sau echivalentă acesteia în profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 60 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii unui liceu pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic şi deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic;
f)pentru funcţia de maistru-instructor - absolvirea cu examen de diplomă a unei şcoli postliceale în domeniu sau absolvirea, cu examen de licenţă sau de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior în profilul postului ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
g)pentru funcţiile de profesor documentarist, cadru didactic-tutore şi cadru didactic-mentor - absolvirea cu examen de licenţă, examen de diplomă ori examen de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată în profilul postului ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;(2)Pentru ocuparea functiilor didactice prevazute la art. 5 alin. (1) lit. d), in invatamantul special trebuie indeplinite, dupa caz, conditiile de studii mentionate la alin. (1), precum si un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica in educatia speciala.
(3)Pentru ocuparea functiilor didactice din unitatile conexe invatamantului preuniversitar trebuie indeplinite, in mod corespunzator, conditiile de studii prevazute la alin. (1).
(4)Pentru ocuparea functiei de antrenor in cluburile sportive scolare, in palatele si in cluburile copiilor, se cere absolvirea cu diploma a unui liceu si a unei scoli de antrenori ori a unei institutii de invatamant postliceal sau superior de profil, cu specializarea in ramura de sport respectiva si indeplinirea conditiei prevazute la art. 68 din Legea invatamantului nr. 84/1995.
(5)Personalul didactic titular care, ulterior titularizării, dobândeşte prin studii şi alte specializări didactice poate solicita trecerea în noua specializare, cu păstrarea statutului de personal didactic titular. Au prioritate cadrele didactice aflate în restrângere de activitate.
(6)Antrenorii de la cluburile sportive şcolare pot fi angajaţi cu contract de muncă, de regulă, pe o perioadă de 4 ani, un ciclu olimpic.Art. 8
e)pentru functia de instructor-animator - absolvirea cu diploma a unei institutii de invatamant superior, a unei scoli postliceale, a unui liceu pedagogic sau a echivalentului acestuia, ori a altui liceu si absolvirea cursurilor speciale pentru obtinerea atestatului de aptitudini pentru aceasta functie;
i)funcţiile didactice auxiliare prevăzute la lit. a), b), e), g) şi h) se pot ocupa şi de persoanele care au absolvit cu diplomă ciclul I de studii universitare de licenţă sau ciclul II de studii universitare de masterat în profilul postului.
Pentru ocuparea functiilor didactice auxiliare trebuie indeplinite urmatoarele conditii de studii:
a)pentru functia de bibliotecar, de documentarist si de redactor - absolvirea cu examen de diploma a unei institutii de invatamant sectia de biblioteconomie, sau a altor institutii de invatamant ai caror absolventi au studiat in timpul scolarizarii disciplinele de profil din domeniul biblioteconomiei; pot ocupa functia de bibliotecar, de documentarist sau de redactor si alti absolventi ai invatamantului superior, postliceal sau liceal cu diploma, pe perioada determinata, daca au urmat un curs de initiere in domeniu;
b)pentru functia de informatician - absolvirea cu diploma a unei institutii de invatamant superior sau a unei unitati de invatamant preuniversitar, de profil;
c)pentru functia de laborant si de tehnician - absolvirea cu examen de diploma, in profilul postului, a unei scoli postliceale sau a liceului, urmata de un curs de initiere in domeniu, in conditiile stabilite de Ministerul invatamantului;
d)pentru functia de pedagog scolar - absolvirea liceului cu examen de bacalaureat;
e)pentru functia de instructor-animator - absolvirea cu diploma a unei institutii de invatamant superior, a unei scoli postliceale, a unui liceu pedagogic sau a echivalentului acestuia, ori a altui liceu si absolvirea cursurilor speciale pentru obtinerea atestatului de aptitudini pentru aceasta functie;f)pentru functia de instructor de educatie extrascolara - absolvirea unui liceu sau liceu pedagogic, cu diploma de bacalaureat;
g)pentru functia de asistent social - absolvirea unei institutii de invatamant superior de profil, de lunga sau de scurta durata, cu examen de licenta sau de absolvire, sau a unei scoli sanitare postliceale ori a unei scoli postliceale de conducatori puericultori;
h)pentru functia de corepetitor - absolvirea unei institutii de invatamant superior de profil, de lunga sau de scurta durata, ori a unui liceu de specialitate.
i)funcţiile didactice auxiliare prevăzute la lit. a), b), e), g) şi h) se pot ocupa şi de persoanele care au absolvit cu diplomă ciclul I de studii universitare de licenţă sau ciclul II de studii universitare de masterat în profilul postului.
Sectiunea 3:Ocuparea si eliberarea posturilor didactice si didactice auxiliare
Art. 9 (1)Posturile didactice pot fi ocupate cu personal titular, asociat sau suplinitor. Personalul didactic titular si cel asociat trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 7 si 8.
(2)Posturile didactice se ocupă prin concurs. Concursul constă în probe scrise, la angajarea titularilor, în probe scrise sau orale, la angajarea suplinitorilor, în interviu şi în prezentarea unui curriculum vitae, la angajarea personalului didactic asociat. Concursurile se organizează în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, cu consultarea federaţiilor sindicale reprezentative din învăţământ, aprobată prin ordin al ministrului.
(3)Coordonarea metodologică a concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante este asigurată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, iar organizarea şi desfăşurarea acestora de către inspectoratele şcolare şi de directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar.(4)Concursurile pentru ocuparea posturilor didactice in invatamantul particular se organizeaza de catre unitatea scolara respectiva, in conformitate cu prevederile alin. (2).
Art. 10 (1)Ordinea ocuparii posturilor didactice din invatamantul de stat este:
a)transferarea personalului didactic titular disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin desfiinţarea unor unităţi şcolare; transferul se efectuează respectând prevederile art. 7, care se aplică în mod corespunzător;
b)pretransferarea personalului didactic, la cerere, în aceeaşi localitate sau în localitatea unde îşi are domiciliul, respectând prevederile art. 7, care se aplică în mod corespunzător;
b1)pretransferarea la cerere şi transferarea personalului didactic disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin desfiinţarea unor unităţi şcolare se realizează şi din mediul rural în cel urban, dacă persoana respectivă a obţinut media minim 7 la concursul de titularizare sau dacă avea media minim 7 la repartiţia guvernamentală;
b2)pretransferarea la cerere şi transferarea personalului didactic disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin desfiinţarea unor unităţi şcolare se realizează şi între nivelurile de învăţământ, cu condiţia suplimentară a parcurgerii unui program de perfecţionare/formare continuă în ultimii 5 ani;
a)transferarea personalului didactic titular disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin desfiinţarea unor unităţi şcolare; transferul se efectuează respectând prevederile art. 7, care se aplică în mod corespunzător;
b)pretransferarea personalului didactic, la cerere, în aceeaşi localitate sau în localitatea unde îşi are domiciliul, respectând prevederile art. 7, care se aplică în mod corespunzător;
b1)pretransferarea la cerere şi transferarea personalului didactic disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin desfiinţarea unor unităţi şcolare se realizează şi din mediul rural în cel urban, dacă persoana respectivă a obţinut media minim 7 la concursul de titularizare sau dacă avea media minim 7 la repartiţia guvernamentală;
b2)pretransferarea la cerere şi transferarea personalului didactic disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin desfiinţarea unor unităţi şcolare se realizează şi între nivelurile de învăţământ, cu condiţia suplimentară a parcurgerii unui program de perfecţionare/formare continuă în ultimii 5 ani;c)detasarea in interesul invatamantului, prin concurs specific;
d)ocuparea, prin concurs a posturilor declarate vacante;
e)detasarea, la cererea persoanelor interesate, prin concurs specific;
f)ocuparea, prin concurs a posturilor rezervate si a posturilor ramase vacante in urma operatiunilor prevazute la lit. a)-e), prin suplinire, prin cumul sau prin plata cu ora, de catre personal suplinitor, titular sau asociat.
(2)Anual, posturile declarate vacante din invatamantul preuniversitar de stat si particular se aduc la cunostinta persoanelor interesate, cu cel putin 30 de zile inaintea concursului, prin publicare in presa centrala, locala si prin afisare la inspectoratele scolare si la unitatile de invatamant respective.
(3)Calendarul activitatilor prevazute la alin. (1) si (2), tematica si conditiile de concurs se fac publice in fiecare an scolar, pana la 15 noiembrie.
Art. 11 (1)Lucrarile privitoare la mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar de stat sunt coordonate de o comisie, numita de inspectorul scolar general, avand ca presedinte un inspector scolar general adjunct. Componenta comisiei si atributiile acesteia se stabilesc prin regulament aprobat de ministrul invatamantului.
(2)Subiectele pentru probele scrise la concursurile organizate de inspectoratele scolare se stabilesc de Ministerul invatamantului. Subiectele pentru concursurile organizate de unitatile de invatamant particulare, autorizate provizoriu sau acreditate, se stabilesc de catre acestea.
(3)La concursurile organizate de inspectoratele scolare, lucrarile scrise pentru ocuparea posturilor vacante din invatamantul preuniversitar de stat se evalueaza de comisii, pe specialitati, instituite la nivelul centrului universitar responsabil cu perfectionarea personalului din judetele arondate.
(4)La concursurile organizate de unitatile de invatamant lucrarile scrise pentru ocuparea posturilor vacante din invatamantul preuniversitar de stat sau particular se evalueaza de comisii, pe specialitati, instituite la nivelul unitatii scolare respective.
(5)În învăţământul de stat validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice se face de către inspectoratul şcolar. Angajarea pe post se face de directorul unităţii de învăţământ, pe baza deciziei de repartizare semnate de inspectorul şcolar general. În învăţământul particular validarea concursurilor şi angajarea pe post se fac de către conducerea unităţii de învăţământ şi se comunică în scris inspectoratului şcolar.(6)Reprezentantii sindicatelor recunoscute la nivel national au drept de acces la documentele comisiei prevazute la alin. (1), dupa finalizarea acestora.
(7)Cheltuielile pentru lucrarile concursurilor sunt suportate de catre organizatori.
Art. 12
(1)Contestatiile privind rezultatele concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invatamantul de stat se adreseaza inspectoratului scolar, in termen de 10 zile de la comunicarea rezultatelor.
(2)Contestatiile se solutioneaza prin reevaluarea lucrarilor in cauza de catre o comisie stabilita de rectorul institutiei de invatamant superior unde a fost facuta evaluarea lucrarilor. Din aceasta comisie nu pot face parte persoanele care au asigurat corectarea la concurs a lucrarilor. Hotararea acestei comisii este definitiva.
(3)Contestatiile privind rezultatele concursului in invatamantul particular se adreseaza unitatii organizatoare. Comisia care le va analiza va fi alcatuita din alti membri decat cei care au corectat in concurs lucrarile in cauza. Hotararea comisiei de contestatii este definitiva.
Art. 13
(5)În cazul în care restrângerea de activitate vizează două sau mai multe persoane de aceeaşi specialitate, în afara situaţiei prevăzute la alin. (3), se procedează la evaluarea obiectivă sau la organizarea unui concurs, conform hotărârii consiliului de administraţie, la propunerea directorului adjunct. Evaluarea, respectiv concursul, este realizată de o comisie, numită de inspectorul şcolar general, al cărei preşedinte este inspectorul şcolar de specialitate. Din comisia de evaluare/concurs face parte, în mod obligatoriu, directorul unităţii de învăţământ. Evaluarea obiectivă, convertită în punctaj unitar stabilit de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, constă într-o inspecţie şcolară la clasă, cumulată cu: nivelul studiilor, gradul didactic sau titlul de doctor, media de absolvire, pentru stagiari, progresul şcolar al elevilor, activitatea didactico-ştiinţifică, lucrări ştiinţifice, studii, articole, programe şi manuale şcolare, material didactic omologat, experimente didactice, bacă rezultatul evaluării obiective nu conduce la departajare, se aplică, în ordine, următoarele criterii socioumanitare: soţul/soţia să lucreze în învăţământ în aceeaşi localitate; soţ/soţie cu domiciliul în localitate; părinţi cu domiciliul în localitate; motive de sănătate care nu permit părăsirea localităţii, alte cauze obiective dovedite cu acte. Concursul se organizează conform prevederilor art. 9. Contestaţiile se rezolvă potrivit dispoziţiilor art. 12. Reprezentanţii organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de ramură participă ca observatori la toate etapele restrângerii de activitate.
(1)Prin restrangere de activitate se intelege situatia in care postul de educatoare, invatator, institutor si invatator-educator nu se mai incadreaza in sistemul de normare privind efectivele de prescolari sau de elevi prevazute de lege.
(2)Inspectoratul scolar are obligatia de a face publica, prin afisare la inspectorat si la unitatile de invatamant vizate, lista posturilor supuse restrangerii de activitate, cu cel putin 30 de zile inaintea declansarii procedurilor prevazute la alin. (4) si (5).
(3)In cazul profesorilor si al maistrilor-instructori, restrangerea activitatii consta in diminuarea numarului de ore sub nivelul unei jumatati de norma, fara posibilitati de completare, in aceeasi scoala sau intr-o scoala apropiata, cu ore de specialitate sau de specialitati inrudite, care pot fi predate de cadrul didactic in cauza.
(4)In cazul restrangerii activitatii unei unitati de invatamant se renunta, in ordine, la:
a)activitatea prestata prin cumul, prin plata cu ora sau prin suplinire;
b)activitatea prestata de personalul didactic care indeplineste conditiile legale de pensionare;
c)activitatea prestata de personalul didactic care solicita plecarea din unitate pe motivul restrangerii postului in specialitate.
(5)În cazul în care restrângerea de activitate vizează două sau mai multe persoane de aceeaşi specialitate, în afara situaţiei prevăzute la alin. (3), se procedează la evaluarea obiectivă sau la organizarea unui concurs, conform hotărârii consiliului de administraţie, la propunerea directorului adjunct. Evaluarea, respectiv concursul, este realizată de o comisie, numită de inspectorul şcolar general, al cărei preşedinte este inspectorul şcolar de specialitate. Din comisia de evaluare/concurs face parte, în mod obligatoriu, directorul unităţii de învăţământ. Evaluarea obiectivă, convertită în punctaj unitar stabilit de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, constă într-o inspecţie şcolară la clasă, cumulată cu: nivelul studiilor, gradul didactic sau titlul de doctor, media de absolvire, pentru stagiari, progresul şcolar al elevilor, activitatea didactico-ştiinţifică, lucrări ştiinţifice, studii, articole, programe şi manuale şcolare, material didactic omologat, experimente didactice, bacă rezultatul evaluării obiective nu conduce la departajare, se aplică, în ordine, următoarele criterii socioumanitare: soţul/soţia să lucreze în învăţământ în aceeaşi localitate; soţ/soţie cu domiciliul în localitate; părinţi cu domiciliul în localitate; motive de sănătate care nu permit părăsirea localităţii, alte cauze obiective dovedite cu acte. Concursul se organizează conform prevederilor art. 9. Contestaţiile se rezolvă potrivit dispoziţiilor art. 12. Reprezentanţii organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de ramură participă ca observatori la toate etapele restrângerii de activitate.
Art. 14 (1)Detasarea in interesul invatamantului, prevazuta la art. 10 alin. (1) lit. c), se face cu acordul persoanelor solicitate, pentru ocuparea unor posturi din unitati de invatamant: gradinite, scoli sau clase constituite din elevi capabili de performante, la grupe, inclusiv de prescolari, sau clase alcatuite din copii cu cerinte speciale de educatie, unitati-pilot, unitati de aplicatie, unitati deficitare in personal didactic si pentru asigurarea conducerii unitatilor de invatamant, precum si in functiile de indrumare si de control.
(2)Detasarea personalului titular in invatamant, in posturile mentionate la alin. (1), se poate efectua conform legii si cu acordarea drepturilor prevazute in contractul individual de munca, supus revizuirii anuale.
(3)Detasarea in posturile didactice prevazute la alin. (1) poate fi efectuata pe o durata de 1-4 ani, corespunzatoare unui ciclu de invatamant, iar pentru functiile de conducere, de indrumare si de control, pana la organizarea concursului, dar nu mai mult de sfarsitul anului scolar respectiv.
(4)Persoana detasata isi pastreaza calitatea de titular pe postul din unitatea de unde a fost detasata.
(5)Detasarea pe postul didactic rezervat inceteaza la revenirea titularului pe post.
Art. 15
Detasarea, la cererea persoanei interesate, se face prin concurs. La medii egale de concurs are prioritate persoana al carei sot este cadru didactic. Detasarea se face pe o perioada de cel mult doi ani scolari consecutivi, cu pastrarea calitatii de titular pe postul si la unitatea de unde a fost detasata.
Art. 16
(2)Posturile publicate pentru suplinire se ocupă de către candidaţii care au participat la concursul organizat conform art. 10 alin. (1) lit. c), în ordinea mediilor obţinute, pe o perioadă de an şcolar.
(1)Posturile ramase vacante in urma operatiunilor prevazute la art. 10 lit. a)-e), precum si cele rezervate conform art. 101 se pot ocupa prin concurs de catre suplinitorii care indeplinesc conditiile prevazute la art. 4 si 7, pe o perioada de cel mult un an scolar, respectiv pana la revenirea titularului pe post.
(2)Posturile publicate pentru suplinire se ocupă de către candidaţii care au participat la concursul organizat conform art. 10 alin. (1) lit. c), în ordinea mediilor obţinute, pe o perioadă de an şcolar.(3)Posturile prevazute la alin. (1), ramase vacante dupa operatiunile mentionate la alin. (2), se ocupa printr-un nou concurs organizat de inspectoratul scolar, la care pot participa candidatii care indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege.
(4)Orele ramase neocupate se atribuie de catre directorul scolii, prin cumul sau prin plata cu ora, personalului didactic titular, personalului asociat sau cadrelor didactice pensionate.
(5)Personalul didactic titular aflat in concediu fara plata nu poate fi incadrat in activitati de suplinire, cumul sau plata cu ora.
(6)In mod exceptional, in lipsa personalului didactic calificat dupa epuizarea situatiilor prevazute la alin. (1)-(4), pot fi incadrati, pe o durata de cel mult un an scolar, suplinitori fara studii corespunzatoare, care au absolvit cel putin liceul, cu diploma de bacalaureat si care sunt testati prin interviu si lucrare scrisa, in profilul postului solicitat. Au prioritate persoanele in curs de calificare pentru invatamant carora li se asigura continuitatea pe post daca acesta nu se ocupa prin concurs si persoanele care au functionat in anul precedent cu statut de suplinitori, primind cel putin calificativul "bine". Personalul didactic necalificat este obligat sa participe periodic la cursuri de initiere in profilul postului si in metodica predarii disciplinei respective, organizate de inspectoratul scolar.
Art. 17
Eliberarea din invatamant a personalului didactic titular, prin transfer in alt sector de activitate sau prin desfacerea contractului de munca, se face de catre organul care a dispus angajarea, potrivit legii.
Art. 18
Contestatiile privind mobilitatea personalului didactic, cu exceptia prevederilor art. 12, se rezolva de catre consiliul de administratie al inspectoratului scolar, cu respectarea dispozitiilor art. 11 alin. (6). Hotararile acestuia sunt definitive si pot fi atacate numai prin procedurile contenciosului administrativ.
Art. 19
(4)Structura şi numărul posturilor pentru personalul didactic auxiliar din învăţământul de stat se stabilesc de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, pe baza criteriilor de normare, elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, pentru fiecare categorie de personal.
(1)Personalul didactic auxiliar din invatamant se angajeaza prin concurs potrivit prevederilor art. 8.
(2)Angajarea si eliberarea din functie a personalului didactic auxiliar in unitatile de invatamant cu personalitate juridica se fac de catre directorul unitatii, cu aprobarea consiliului de administratie.
(3)[textul din Art. 19, alin. (3) din titlul II, capitolul I, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2005 de Art. I, punctul 10. din Legea 349/2004]
(4)Structura şi numărul posturilor pentru personalul didactic auxiliar din învăţământul de stat se stabilesc de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, pe baza criteriilor de normare, elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, pentru fiecare categorie de personal.(5)Eliberarea din invatamant a personalului didactic auxiliar se face conform art. 17.
CAPITOLUL II:Functiile de conducere, de indrumare si de control
Sectiunea 1:Functiile de conducere
Art. 20 (1)Functiile de conducere din unitatile de invatamant sunt: director si director adjunct.
(2)Functiile de conducere din inspectoratele scolare sunt: inspector scolar general si inspector scolar general adjunct.(3)Functiile de conducere din unitatile conexe ale invatamantului preuniversitar se stabilesc potrivit specificului acestora, prin reglementari ale Ministerului invatamantului.
Art. 21
(1)Funcţiile de director şi de director adjunct pot fi ocupate de personalul didactic titular, având cel puţin gradul didactic II şi vechime la catedră de cel puţin 5 ani, care se distinge prin calităţi profesionale, manageriale şi morale.
(2)Ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct se face în urma câştigării concursului desfăşurat pe baza criteriilor de competenţă profesională şi managerială, cu avizul consultativ al consiliului de administraţie. Metodologia concursului se stabileşte de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi se aprobă prin ordin al ministrului.
(3)Directorii unităţilor de învăţământ preşcolar, ai unităţilor de învăţământ gimnazial şi ai unităţilor de învăţământ cu clasele I-X sunt numiţi, în urma câştigării concursului, de către inspectorul şcolar general, pentru o perioadă de 4 ani.
(4)Directorii unităţilor din învăţământul liceal, postliceal şi ai şcolilor de arte şi meserii sunt numiţi, în urma câştigării concursului, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, la propunerea inspectorului şcolar general, pentru o perioadă de 4 ani.
(5)Pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin, potrivit legii, directorul încheie un contract de management educaţional cu inspectorul şcolar general.
(6)Directorul adjunct este numit prin decizie a directorului unităţii de învăţământ, pe baza hotărârii consiliului de administraţie al acesteia, cu consultarea consiliului profesoral, dintre persoanele care au promovat concursul de ocupare a acestui post.
(7)Activitatea managerială curentă a structurilor unităţilor de învăţământ este asigurată de un cadru didactic coordonator, desemnat de directorul unităţii de învăţământ.
(8)Directorii unităţilor destinate activităţilor extraşcolare sunt numiţi de ministrul educaţiei şi cercetării la unităţile direct subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi de către inspectorul şcolar general, la unităţile din subordinea inspectoratului şcolar.
(9)Directorii unităţilor din învăţământul particular sunt numiţi de conducerea persoanei juridice finanţatoare, la propunerea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ. Actul de numire se aduce la cunoştinţă inspectoratului şcolar pe raza căruia îşi desfăşoară activitatea unitatea şcolară.
Art. 22 (1)In unitatile de invatamant in a caror structura sunt incluse si clase ale invatamantului primar sau grupe de invatamant prescolar, unul dintre directorii adjuncti este, dupa caz, institutor, invatator sau educatoare.
(2)[textul din Art. 22, alin. (2) din titlul II, capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-ian-2005 de Art. I, punctul 13. din Legea 349/2004]
(3)[textul din Art. 22, alin. (3) din titlul II, capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-ian-2005 de Art. I, punctul 13. din Legea 349/2004]
Art. 23 (1)In unitatile distincte de invatamant cu predare in limba unei minoritati nationale, functiile de conducere se ocupa de personal didactic apartinand acestei minoritati sau de personal didactic bun cunoscator al limbii respective.
(2)In unitatile de invatamant cu sectii de predare in limba unei minoritati nationale, se recomanda ca unul dintre directori sa fie si cunoscator al limbii respective.
(3)In unitatile de invatamant prevazute la alin. (2), cu un singur post de conducere, prin exceptie se numeste si un director adjunct de la alta sectie decat cea din care provine directorul.
(4)Directorii si directorii adjuncti, numiti conform prevederilor prezentului articol, trebuie sa fie buni cunoscatori ai limbii romane.
Art. 24
(4)Eventualele contestatii la hotararile comisiei se adreseaza ministrului invatamaritului, in termen de 5 zile de la comunicarea rezultatelor concursului. Hotararea acestuia este definitiva.
(6)Numirea inspectorului scolar general, a inspectorului scolar general adjunct si a directorului casei corpului didactic se face prin ordin al ministrului invatamantului. Inspectorul scolar general incheie un contract de management educational cu ministrul invatamantului, care cuprinde strategia si directiile de dezvoltare a invatamantului din judet in concordanta cu obiectivele reformei in plan national. Reevaluarea conditiilor contractuale se face o data la 4 ani.
(1)Functia de inspector scolar general se ocupa prin concurs de catre personalul didactic titular, cu diploma de licenta sau echivalenta, care indeplineste criteriile de competenta profesionala, manageriala si de prestigiu moral, evaluate prin:
a)curriculum vitae;
b)calitati dovedite in activitatea didactica si in functii de conducere, de indrumare si de control, anterioare, in sistemul de invatamant;
c)titlul de doctor sau gradul didactic I;
d)interviu in fata unei comisii ministeriale, privind inspectia scolara, legislatia scolara, managementul educational si deontologia profesionala.
(2)Functiile de inspector scolar general adjunct si de director al casei corpului didactic se ocupa prin concurs in conformitate cu prevederile alin. (1).
(3)Comisia ministeriala pentru ocuparea functiilor de inspector scolar general si de inspector scolar general adjunct numita prin ordin al ministrului invatamantului, este alcatuita din 5 membri, dintre care: secretarul de stat pentru invatamantul preuniversitar, in calitate de presedinte; 3 inspectori scolari generali din teritoriu si un director din Ministerul invatamantului, cu competente in domeniu. In comisia de concurs pentru ocuparea functiei de inspector scolar general adjunct sau de director ai casei corpului didactic va fi inclus si inspectorul scolar general al judetului respectiv.
(4)Eventualele contestatii la hotararile comisiei se adreseaza ministrului invatamaritului, in termen de 5 zile de la comunicarea rezultatelor concursului. Hotararea acestuia este definitiva.(5)Concursul pentru ocuparea functiilor de conducere mentionate la alin. (1) si (2) se desfasoara la Ministerul invatamantului .
(6)Numirea inspectorului scolar general, a inspectorului scolar general adjunct si a directorului casei corpului didactic se face prin ordin al ministrului invatamantului. Inspectorul scolar general incheie un contract de management educational cu ministrul invatamantului, care cuprinde strategia si directiile de dezvoltare a invatamantului din judet in concordanta cu obiectivele reformei in plan national. Reevaluarea conditiilor contractuale se face o data la 4 ani.Sectiunea 2:Functiile de indrumare si de control
Art. 25
Functiile de indrumare si de control din invatamantul preuniversitar sunt:
a)la inspectoratele scolare: inspector scolar de specialitate, inspector scolar;
b)la Ministerul invatamantului: inspector general, inspector principal de specialitate, alte functii stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 26
(1)Functiile de indrumare si de control din inspectoratele scolare, prevazute la art. 25 lit. a), se ocupa prin concurs de catre personalul didactic titular in invatamant cu diploma de licenta sau echivalenta, care indeplineste criteriile de competenta profesionala si de moralitate, avand cel putin gradul didactic II si o vechime la catedra, in specialitate, de cel putin 8 ani.
(1)Functiile de indrumare si de control din inspectoratele scolare, prevazute la art. 25 lit. a), se ocupa prin concurs de catre personalul didactic titular in invatamant cu diploma de licenta sau echivalenta, care indeplineste criteriile de competenta profesionala si de moralitate, avand cel putin gradul didactic II si o vechime la catedra, in specialitate, de cel putin 8 ani.(2)Functia de inspector scolar de specialitate pentru invatamantul prescolar si primar se poate ocupa, prin exceptie de la reglementarile prevazute la alin. (1) privind conditiile de studii, de catre personalul didactic cu pregatire pentru treptele de invatamant mentionate, care a desfasurat activitati metodice in cadrul liceului pedagogic si al casei corpului didactic ori a condus activitati metodice la nivel scolar sau interscolar.
(3)In judetele cu invatamant in limbile minoritatilor nationale, structura inspectoratelor scolare cuprinde si un numar corespunzator de inspectori scolari pentru acest invatamant in conditiile stabilite la alin. (1) si (2).
Art. 27
Functiile de indumare si de control din Ministerul invatamantului, prevazute la art. 25 lit. b), se ocupa prin concurs cu respectarea conditiilor stabilite la art. 26 alin. (1).
Art. 28
(1)Concursul pentru ocuparea functiilor de indrumare si de control prevazute la art. 25 consta in:a)curriculum vitae, analiza si evaluarea acestuia;
b)aprecierea consiliului de administratie din unitatea in care lucreaza;
c)inspectie speciala la clasa;
d)proba practica (asistenta la ore, analiza de lectii, intocmirea procesului-verbal de inspectie);
e)interviu in fata unei comisii de concurs privind legislatia scolara, managementul educational si deontologia profesionala.
(2)Candidatul la o functie de indrumare si de control, prevazuta la art. 25 lit. b), sustine si o proba scrisa in profilul postului pentru care candideaza.
Art. 29
(1)Comisia pentru concursul de ocupare a functiilor de indrumare si de control, prevazute la art. 25 lit. a), este formata din: inspectorul scolar general - in calitate de presedinte; inspectorul principal de specialitate din Ministerul invatamantului sau un delegat al acestui minister; un profesor sau conferentiar universitar din profilul postului sau din departamentul pentru pregatirea personalului didactic, desemnat de rectorul institutiei de invatamant superior la care acesta este titular.(2)Comisia pentru concursul de ocupare a functiilor de indrumare si de control, prevazute la art. 25 lit. b), este formata din: secretarul de stat al departamentului in care se afla postul scos la concurs - in calitate de presedinte; directorul general din departamentul respectiv; un profesor sau un conferentiar universitar din profilul postului, stabilit de ministrul invatamantului.
(3)Contestatiile la hotararile comisiilor se adreseaza ministrului invatamantului si se solutioneaza conform art. 24 alin. (4).
Art. 30 Numirea personalului didactic reusit la concurs in functiile prevazute la art. 25 lit. a), se face de catre inspectorul scolar general, cu avizul Ministerului invatamantului, iar in functiile prevazute la art. 25 lit. b), prin ordin al ministrului invatamantului, in conditiile legii.
Art. 31
Eliberarea din functiile de conducere, prevazute la art. 20, si din functiile de indrumare si de control, prevazute la art. 25, se face de catre cei care au dispus numirea, in conditiile legii.
CAPITOLUL III:Perfectionarea pregatirii personalului didactic si didactic auxiliar
Art. 32
(1)Perfectionarea pregatirii personalului didactic se realizeaza prin forme si programe, in raport cu exigentele invatamantului, cu evolutia diferitelor discipline de studiu, cicluri de invatamant si profiluri, precum si in functie de necesitatile si de interesele de perfectionare a diferitelor categorii de cadre didactice.
(2)Activitatea de perfectionare a personalului didactic este coordonata de Ministerul invatamantului si se realizeaza in:
a)institutii de invatamant superior, prin facultati, departamente si catedre, pentru perfectionarea pregatirii de specialitate a profesorilor;
b)institutii de invatamant superior, prin departamentele sau catedrele de pregatire a personalului didactic, pentru perfectionarea pregatirii metodice si psihopedagogice a profesorilor;
c)colegii pedagogice si licee pedagogice, pentru perfectionarea de specialitate, metodica si psihopedagogica a personalului didactic din invatamantul prescolar si primar;
d)unitati de invatamant de profil, pentru maistri-instructori;
e)case ale corpului didactic, pentru formarea continua a personalului didactic si a personalului didactic auxiliar;
f)centre, institute si alte forme institutionalizate, pentru pregatirea si perfectionarea personalului de conducere, de indrumare si de control;
g)Palatul National al Copiilor, pentru perfectionarea personalului didactic din palate si cluburi ale copiilor, precum si tabere scolare.
(3)Inspectoratele scolare si casele corpului didactic, impreuna cu institutiile si unitatile prevazute la alin. (2), asigura organizarea si realizarea perfectionarii personalului didactic, potrivit metodologiei Ministerului invatamantului.
(4)Principalele forme de organizare a perfectionarii personalului didactic din invatamantul preuniversitar sunt:
a)activitati metodico-stiintifice si psihopedagogice, realizate la nivelul unitatii de invatamant sau pe grupe de unitati (comisii metodice, catedre si cercuri pedagogice);
b)sesiuni metodico-stiintifice de comunicari, simpozioane si schimburi de experienta pe probleme de specialitate si psihopedagogice;
c)stagii periodice de informare stiintifica de specialitate si in domeniul stiintelor educatiei;
d)forme de perfectionare prin corespondenta (invatamant la distanta);
e)cursuri fara frecventa, organizate de institutii de invatamant superior, combinate cu consultatii periodice, potrivit optiunilor participantilor;
f)cursuri organizate de societati stiintifice si de alte organizatii profesionale ale personalului didactic;
g)cursuri de perfectionare a pregatirii de specialitate, metodice si psihopedagogice sau pentru obtinerea definitivarii in invatamant ori a gradelor didactice, in conformitate cu prevederile legii;
h)cursuri de pregatire si de perfectionare pentru personalul de conducere, de indrumare si de control, potrivit unor programe specifice;
i)burse de perfectionare si stagii de studiu si de documentare, realizate in tara si in strainatate;
j)cursuri postuniversitare;
k)doctorat.
(5)Programele de perfectionare cuprind:
a)informare stiintifica de specialitate;
b)informare pedagogica, psihologica si sociologica;
c)informare metodica;
d)informare in domeniul legislatiei generale si scolare;
e)activitati practice in domeniul specialitatii.
Art. 33
(1)Personalul didactic, precuni si personalul de conducere, de indrumare si de control participa, o data la 5 ani, la un program de perfectionare prevazut in metodologia mentionata la art. 41.
(2)lntervalul prevazut la alin. (1) poate fi redus in urmatoarele situatii:
a)cand se produc schimbari esentiale la nivelul programelor scolare sau cand se introduc noi metode ori tehnologii de instruire si de evaluare;
b)la preluarea functiei, pentru personalul de conducere, de indrumare si de control care nu are pregatire atestata in domeniul managementului educational.
c)la solicitarea consiliului de administratie al scolii sau al inspectoratului scolar, in cazul in care se constata lacune in pregatirea stiintifica, metodica si psihopedagogica a persoanei respective;
d)la propria solicitare, cu recomandarea consiliului profesoral.
(3)Conditia prevazuta la alin. (1) se considera indeplinita, daca persoana in cauza a obtinut in intervalul amintit definitivarea in invatamant sau un grad didactic.
Art. 34
(5)Examenul pentru definitivarea in invatamant consta intr-o inspectie scolara speciala, precum si in sustinerea unor probe scrise si orale care evalueaza pregatirea de specialitate, metodica si pedagogica, pe baza unor programe aprobate de Ministerul invatamantului.
(1)Definitivarea in invatamant se poate obtine de catre personalul didactic de predare care indeplineste conditiile de studii prevazute la art. 7 si care are un stagiu de cel putin 2 ani la catedra, avarid in aceasta perioada functia de baza in invatamant.
(2)Personalul didactic asociat cu cel putin 1/2 norma didactica in specialitate, care indeplineste conditiile de studii prevazute la art. 7, se poate prezenta la examenul de definitivare in invatamant dupa un stagiu efectiv de cel putin 3 ani la catedra.
(3)Prezentarea la examenul pentru definitivarea in invatamant este obligatorie dupa 2 ani de la efectuarea stagiului minim prevazut la alin. (1).
(4)Personalul didactic se poate prezenta la acest examen in trei sesiuni, in cel mult 5 ani. Personalul didactic titular care nu obtine definitivarea in invatamant pierde calitatea de titular si, ca urmare, contractul individual de munca al acestuia se desface, potrivit legii.
(5)Examenul pentru definitivarea in invatamant consta intr-o inspectie scolara speciala, precum si in sustinerea unor probe scrise si orale care evalueaza pregatirea de specialitate, metodica si pedagogica, pe baza unor programe aprobate de Ministerul invatamantului.(6)Personalului didactic care a obtinut definitivarea in invatamant i se recunoaste definitivatul pentru oricare dintre celelalte functii didactice prevazute la art. 5, in cazul in care indeplineste conditiile de studii necesare pentru ocuparea acelor functii.
(7)Asistentilor universitari si preparatorilor universitari cu o vechime la catedra de cel putin 3 ani, care trec in invatamantul preuniversitar, li se acorda, pe baza unei inspectii speciale, definitivarea in invatamant.
(8)Preparatorilor universitari care trec in invatamantul preuniversitar li se recunoaste ca stagiu la catedra perioada in care au functionat in aceasta calitate.
Art. 35
(1)Gradul didactic II se poate obtine de catre personalul didactic de predare care are o vechime la catedra de cel putin 4 ani de la definitivarea in invatamant si care demonstreaza competenta in activitatea instructiveducativa, consemnata in fisa de evaluare anuala.
(2)Probele pentru obtinerea gradului didactic II constau in:
a)o inspectie scolara speciala, precedata de cel putin doua inspectii scolare curente, esalonate pe parcursul celor 4 ani;
b)un test de specialitate si de metodica specialitatii, cu abordari interdisciplinare si de creativitate, elaborat pe baza unei tematici si a unei bibliografii aprobate de Ministerul invatamantului, pentru fiecare specialitate in parte;
c)o proba orala de pedagogie, pe baza unei programe aprobate de Ministerul invatamantului, care cuprinde si elemente de psihologie si de sociologie educationala.
(3)Lectorilor universitari/sefilor de lucrari, care au avut functia de baza in invatamantul superior si o vechime la catedra de cel putin 6 ani, la incadrarea in invatamantul preuniversitar li se acorda gradul didactic II, pe baza unei inspectii scolare speciale.
Art. 36
(3)Personalului didactic încadrat în învăţământul preuniversitar, care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi care a obţinut titlul ştiinţific de doctor în domeniul specialităţii pe care o predă sau în domeniul fundamental, i se acordă gradul didactic I, pe baza unei inspecţii şcolare speciale.
(1)Gradul didactic I se poate obtine de catre personalul didactic de predare care are o vechime la catedra de cel putin 4 ani de la acordarea gradului didactic II , cu rezultate deosebite in activitatea instructiv-educativa si de inovare pedagogica, evidentiate in fisa de evaluare anuala.
(2)Probele pentru obtinerea gradului didactic I constau in:
a)un colocviu de admitere, pe baza unei tematici si a unei bibliografii aprobate de Ministerul invatamantului, pentru fiecare specialitate in parte;
b)o inspectie scolara speciala, precedata de cel putin doua inspectii scolare curente, esalonate pe parcursul celor 4 ani, toate apreciate cu calificativul maxim;
c)elaborarea unei lucrari metodico-stiintifice, sub indrumarea unui conducator stiintific stabilit de institutia cu competente in domeniu;
d)sustinerea lucrarii metodico-stiintifice, in fata comisiei instituite, conform metodologiei Ministerului Invatamintului.
(3)Personalului didactic încadrat în învăţământul preuniversitar, care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi care a obţinut titlul ştiinţific de doctor în domeniul specialităţii pe care o predă sau în domeniul fundamental, i se acordă gradul didactic I, pe baza unei inspecţii şcolare speciale.Art. 37
(2)În cazul în care profesorii au dobândit două sau mai multe specialităţi, definitivarea în învăţământ şi gradele didactice II şi I obţinute la una dintre acestea sunt recunoscute pentru oricare dintre specialităţile înscrise pe diplome.
(3)Personalului didactic de predare, cu diplomă de absolvire a învăţământului universitar de scurtă durată, i se recunosc gradele didactice obţinute în această calitate şi în cazul absolvirii ulterioare, cu diplomă de licenţă, a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată.
(4)Personalului didactic de predare, cu diplomă de absolvire a învăţământului universitar de scurtă durată, care, ulterior obţinerii gradelor didactice în această calitate, a absolvit, cu diplomă de licenţă, o instituţie de învăţământ superior de lungă durată şi care a trecut prin concurs în învăţământul liceal sau postliceal, i se recunosc gradele didactice.
(5)Educatoarelor, învăţătorilor, institutorilor şi maiştrilor-instructori care au obţinut gradele didactice II şi I şi ulterior au absolvit, cu diplomă de licenţă sau de absolvire, o instituţie de învăţământ superior li se recunosc aceste grade.
(1)Personalul didactic care a obtinut definitivarea in invatamant sau gradul didactic II cu media 10 se poate prezenta, dupa caz, la examenele pentru gradul II, respectiv gradul I, cu un an mai devreme fata de perioada prevazuta de lege.
(2)În cazul în care profesorii au dobândit două sau mai multe specialităţi, definitivarea în învăţământ şi gradele didactice II şi I obţinute la una dintre acestea sunt recunoscute pentru oricare dintre specialităţile înscrise pe diplome.
(3)Personalului didactic de predare, cu diplomă de absolvire a învăţământului universitar de scurtă durată, i se recunosc gradele didactice obţinute în această calitate şi în cazul absolvirii ulterioare, cu diplomă de licenţă, a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată.
(4)Personalului didactic de predare, cu diplomă de absolvire a învăţământului universitar de scurtă durată, care, ulterior obţinerii gradelor didactice în această calitate, a absolvit, cu diplomă de licenţă, o instituţie de învăţământ superior de lungă durată şi care a trecut prin concurs în învăţământul liceal sau postliceal, i se recunosc gradele didactice.
(5)Educatoarelor, învăţătorilor, institutorilor şi maiştrilor-instructori care au obţinut gradele didactice II şi I şi ulterior au absolvit, cu diplomă de licenţă sau de absolvire, o instituţie de învăţământ superior li se recunosc aceste grade.(6)Educatoarele si invatatorii care au obtinut in aceasta calitate grade didactice beneficiaza de acestea si dupa numirea lor ca institutori.
(7)Gradele didactice obtinute de maistrii-instructori in aceasta calitate sunt recunoscute pentru orice treapta de invatamant preuniversitar in care acestia isi desfasoara activitatea.
(8)Definitivarea in invatamant si gradele didactice se acorda prin ordin al ministrului invatamantului.
(9)Personalul didactic care ocupa functii cu drept de rezervare a catedrei, inscris la gradul II sau la gradul I, trebuie sa aiba cel putin 4 ore de predare saptamanal, in anul in care li se efectueaza inspectia scolara speciala.
(10)In caz de nepromovare, examenul pentru obtinerea gradului didactic II poate fi repetat la un interval de cel putin 2 ani scolari, iar cel pentru gradul didactic I, la un interval de cel putin 3 ani scolari.
Art. 38
(1)Inspectiile scolare speciale in vederea obtinerii definitivarii in invatamant si a gradelor didactice se pot efectua de catre personalul didactic din institutii de invatamant superior (lectori universitari/sefi de lucrari, conferentiari si profesori), de catre profesori din licee pedagogice, de catre inspectori scolari, precum si de catre alte cadre didactice din invatamantul preuniversitar, delegate in acest scop, potrivit metodologiei elaborate de Ministerul invatamantului.
(2)Inspectorii scolari si cadrele didactice delegate pentru a efectua inspectii scolare speciale trebuie sa aiba un grad didactic cel putin egal cu acela pentru care fac inspectia si sa fie in specialitatea corespunzatoare.
Art. 39
Perfectionarea pregatirii personalului didactic auxiliar se realizeaza, dupa caz, in casele corpului didactic sau in alte unitati stabilite de Ministerul invatamantului.
Art. 40
Pentru personalul didactic cu functii de conducere, de indrumare si de control in invatamantul preuniversitar se organizeaza stagii de pregatire si de perfectionare in domeniul managementului educational. La aceste cursuri pot participa si alti membri ai personalului didactic interesati, in limita locurilor stabilite de catre organizatori, pe baza unor teste de aptitudini manageriale.
Art. 41
Modalitatile de organizare, de desfasurare, de evaluare si de finantare a activitatilor de perfectionare a pregatirii personalului didactic si de obtinere a definitivarii si a gradelor didactice sunt stabilite prin metodologia aprobata de Ministerul invatamantului.
CAPITOLUL IV:Norma didactica si conditiile de salarizare a personalului didacticSectiunea 1:Norma didactica
Art. 42
(1)Activitatea personalului didactic de predare cuprinde:
a)activitati didactice de predare-invatare, de instruire practica si de evaluare, conform planurilor de invatamant;
b)activitati de pregatire metodico-stiintifica si activitati de educatie, complementare procesului de invatamant.
(2)Activitatile concrete, corespunzatoare prevederilor alin. (1), sunt prevazute in fisa postului, tipizata la nivel national, elaborata de Ministerul invatamantului impreuna cu federatiile sindicale din invatamant recunoscute la nivel national si inclusa ca anexa la contractul colectiv de munca. In fisa individuala a postului sunt incluse activitatile concrete cuprinse la alin. (1) lit. a) si sunt selectate acele activitati prevazute la alin. (1) lit. b) care corespund profilului, specializarii si aptitudinilor persoanei care ocupa postul didactic respectiv. Fisa individuala a postului, revizuita anual, constituie anexa. la contractul individual de munca.
(3)Atributiile concrete prevazute la alin. (1) lit. b), cuprinse in fisa individuala a postului, se refera la activitati specifice sistemului national de invatamant.
Art. 43
Norma didactica de predare-invatare, de instruire practica si de evaluare curenta a prescolarilor si a elevilor in clasa reprezinta numarul de ore corespunzatoare activitatilor prevazute la art. 42 alin. (1) lit. a) si se stabileste dupa cum urmeaza:
a)un post de educatoare (institutoare) pentru fiecare grupa de prescolari sau pentru grupe combinate, in unitatile in care nu se pot constitui grupe separate; la gradinitele cu program prelungit si la cele cu program saptamanal, posturile se normeaza pe ture;
b)un post de invatator (institutor) pentru fiecare clasa din invatamantul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate.
c)18 ore pe saptamana pentru profesorii din invatamantul preuniversitar;
d)24 de ore pe saptamana pentru maistrii-instructori;
e)pentru personalul didactic din unitatile si clasele invatamantului de arta, de educatie fizica, precum si din unitatile cu activitati extrascolare si din centrele sau cabinetele de asistenta psihopedagogica, norma didactica se stabileste potrivit prevederilor de la lit. a)-d);
f)pentru personalul didactic din invatamantul special si din casele de copii, norma didactica se stabileste astfel: profesori si invatatori la predare si profesori pentru activitati specifice - terapia tulburarilor de limbaj, educatia auditiv-perceptiva compensatorie, ortofonia, labiolectura, orientarea, mobilitatea si educatia senzoriala, educatia vizual-perceptiva compensatorie, psihodiagnoza, orientarea scolara si profesionala, psihoterapia si consilierea, cultura fizica medicala, kinetoterapia, educatia psihomotrica si altele de acest tip 16 ore pe saptamana; invatator-educator, institutor-educator, profesor-educator si maistru-instructor - 20 de ore pe saptamana;
g)pentru personalul didactic din invatamantul special integrat pentru cel din centrele logopedice interscolare, pentru personalul didactic itinerant precum si pentru profesorii psihopedagogi din casele de copii, norma didactica este de 16 ore pe saptamana.
Art. 44
(21)Învăţătorii/institutorii care predau în învăţământul primar din şcolile cu predare în limba minorităţilor naţionale au aceeaşi normă didactică prevăzută în planurile de învăţământ pentru şcolile cu limba de predare română. Pentru orele efectuate în plus faţă de normă, aceştia sunt remuneraţi prin plata cu ora.
(41)În învăţământul primar, orele de educaţie fizică prevăzute în planurile de învăţământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse în norma acestora sau prin plata cu ora ori cu cumul.
(42)În situaţia în care predarea orelor de educaţie fizică nu se poate face de profesor cu studii de specialitate, acestea sunt predate de învăţătorul/institutorul clasei.
(1)Norma didactica cuprinde ore prevazute in planurile de invatamant la disciplinele corespunzatoare specializarii sau specializarilor inscrise pe diploma de licenta sau de absolvire.
(2)Prin exceptie, in norma didactica prevazuta la alin. (1) se pot include si ore de la disciplinele stabilite prin metodologia aprobata de Ministerul invatamantului, cu mentinerea drepturilor salariale.
(21)Învăţătorii/institutorii care predau în învăţământul primar din şcolile cu predare în limba minorităţilor naţionale au aceeaşi normă didactică prevăzută în planurile de învăţământ pentru şcolile cu limba de predare română. Pentru orele efectuate în plus faţă de normă, aceştia sunt remuneraţi prin plata cu ora.*) Plata orelor efectuate în plus faţă de normă, prevăzute la art. 44 alin. (21), se aplică începând cu anul şcolar 2007-2008.
(3)In invatamantul prescolar si primar, orele de limbi straine, prevazute in planurile de invatamant nu se includ in norma educatoarei, a invatatorului sau a institutorului. Aceste ore pot fi predate de profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse in norma acestora, sau prin plata cu ora ori prin cumul.
(4)Orele de limbi straine din invatamantul prescolar si din cel primar pot fi predate, in conditiile alin. (3), si de educatoare, de invatatori ori de institutori de la grupa sau clasa respectiva, daca fac dovada calificarii prin diploma de studii sau prin atestat eliberat de liceul pedagogic pentru limba respectiva, validat de Ministerul invatamantului.
(41)În învăţământul primar, orele de educaţie fizică prevăzute în planurile de învăţământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse în norma acestora sau prin plata cu ora ori cu cumul.
(42)În situaţia în care predarea orelor de educaţie fizică nu se poate face de profesor cu studii de specialitate, acestea sunt predate de învăţătorul/institutorul clasei.(5)In palatele si in cluburile copiilor, norma didactica cuprinde activitatile prevazute in planurile de educatie corespunzatoare profilurilor cercurilor si atelierelor, aprobate prin regulament de Ministerul invatamantului, in limitele normelor stabilite la art. 43.
Art. 45
(1)Personalul didactic de predare si de instruire practica, cu o vechime in invatamant de peste 25 de ani, cu gradul didactic I, beneficiaza de reducerea normei didactice cu doua ore saptamanal, fara diminuarea salariului.
(2)In invatamantul gimnazial din mediul rural, unde norma didactica nu se poate constitui conform prevederilor art. 43 si 44, aceasta poate fi diminuata, pentru personalul didactic titular, la 16 ore pe saptamana, fiind constituita din ore de la specializarea sau specializarile de baza si din ore de la disciplinele stabilite la art. 44 alin. (2), fara diminuarea salariului.
(3)Activitatea de dirigentie, inclusa in planurile de invatamant nu se cuprinde in norma didactica de predare, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (2).
Art. 46
(1)Personalul de îndrumare şi control şi directorii unităţilor de învăţământ sunt degrevaţi, total sau parţial, de norma didactică de predare.
(2)Directorii adjuncţi au obligaţia de a preda efectiv între 2 şi 6 ore săptămânal.
(3)Personalul didactic prevăzut la alin. (1) şi (2) nu poate desfăşura activităţi didactice în regim de cumul sau plata cu ora.
(1)Personalul de îndrumare şi control şi directorii unităţilor de învăţământ sunt degrevaţi, total sau parţial, de norma didactică de predare.
(2)Directorii adjuncţi au obligaţia de a preda efectiv între 2 şi 6 ore săptămânal.
(3)Personalul didactic prevăzut la alin. (1) şi (2) nu poate desfăşura activităţi didactice în regim de cumul sau plata cu ora.Art. 47
Timpul saptamanal de activitate a personalului didactic auxiliar este identic cu cel stabilit pentru personalul cu functii echivalente din celelalte sectoare bugetare, potrivit legii. Sarcinile acestuia sunt prevazute in fisa individuala a postului. Prevederile art. 42 se aplica in mod corespunzator.
Conditiile de salarizare a personalului didactic si didactic auxiliar
Art. 48 (1)Salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar se face cu respectarea principiului potrivit caruia invatamantul constituie o prioritate nationala, tinand seama de responsabilitatea si complexitatea muncii, de pregatirea si experienta profesionala, de rolul si importanta activitatii prestate. Salariul personalului didactic se compune din salariul de baza, stabilit conform legii, si o parte variabila, constand in adaosuri, sporuri si alte drepturi salariale suplimentare.
(2)Drepturile salariale suplimentare, drepturile cu caracter social, alte drepturi şi facilităţi ale personalului didactic auxiliar şi nedidactic, ai căror cuantum este stabilit de lege între limite minime şi maxime, se negociază, în limitele legii, prin contracte colective de muncă încheiate între angajatori şi organizaţiile sindicale reprezentative din învăţământ, potrivit legii.
(3)Salariile de bază pentru personalul didactic şi didactic auxiliar se stabilesc pe baza următoarelor elemente:
a)valoarea coeficientului de multiplicare 1,000;
b)coeficienţii de multiplicare prevăzuţi în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezenta lege.
(4)Valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 se stabileşte anual prin hotărâre a Guvernului, după aprobarea legii bugetului de stat, în limita fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru cheltuielile cu salariile, în vederea realizării obiectivelor, programelor şi proiectelor stabilite.
(5)Indemnizaţiile de conducere specifice din activitatea de învăţământ sunt prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta lege.Art. 49
(2)[textul din Art. 49, alin. (2) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(3)[textul din Art. 49, alin. (3) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(4)Personalul didactic prevăzut la art. 44 alin. (21) şi (4) este salarizat prin plata cu ora, conform prevederilor alin. (1) şi ale art. 43.
(1)Salarizarea personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar se stabileste diferentiat in raport cu:
a)functia si norma didactica indeplinita;
b)nivelul studiilor cerute pentru ocuparea functiei didactice, potrivit art. 7;
c)gradul didactic;
d)titlul stiintific;
e)vechinnea recunoscuta in invatamant;
f)calitatea activitatii instructiv-educative;
g)locul si conditiile specifice in care se desfasoara activitatea.
(2)[textul din Art. 49, alin. (2) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(3)[textul din Art. 49, alin. (3) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(4)Personalul didactic prevăzut la art. 44 alin. (21) şi (4) este salarizat prin plata cu ora, conform prevederilor alin. (1) şi ale art. 43.
Art. 50 (1)[textul din Art. 50, alin. (1) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2011 de Art. 39, litera A. din capitolul IV din Legea 284/2010]
(2)[textul din Art. 50, alin. (2) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(3)[textul din Art. 50, alin. (3) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009](4)[textul din Art. 50, alin. (4) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2005 de Art. I, punctul 18. din Legea 349/2004]
(5)Procedura de atribuire a gradatiei de merit prin concurs cuprinde urmatoarele faze:
a)candidatul intocmeste si depune la conducerea unitatii de invatamant raportul de autoevaluare a activitatii desfasurate;
b)consiliul profesoral al unitatii de invatamant pe baza dezbaterilor acestui raport formuleaza o apreciere sintetica asupra candidatului;
c)directorul unitatii scolare transmite inspectoratului scolar raportul de autoevaluare, aprecierea consiliului profesoral, precum si propria apreciere; in urma consultarii consiliului consultativ de specialitate, inspectorul de specialitate intocmeste un raport motivat;
d)consiliul de administratie al inspectoratului scolar primeste spre analiza raportul de autoevaluare, aprecierea consiliului profesoral si a directorului unitatii, precum si raportul motivat al inspectorului de specialitate; hotararea asupra rezultatului concursului, precum si ponderea pe diferite specialitati si unitati de invatamant apartine inspectorului scolar general;
e)consiliul de administratie al inspectoratului scolar alcatuieste lista candidatilor admisi, pe care o inairiteaza Ministerului invatamantului pentru emiterea ordinului ministrului .
(6)[textul din Art. 50, alin. (6) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(7)[textul din Art. 50, alin. (7) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009](8)[textul din Art. 50, alin. (8) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(9)Ministerul invatamantului elaboreaza metodologia si criteriile de acordare a gradatiei de merit si a salariului de merit consultand federatiile sindicale din invatamant recunoscute la nivel national.
(10)[textul din Art. 50, alin. (10) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 27-ian-2010 de Art. 14, litera M. din Ordonanta urgenta 1/2010]
(11)
[textul din Art. 50, alin. (11) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
[textul din Art. 50, alin. (11) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009](12)[textul din Art. 50, alin. (12) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(13)[textul din Art. 50, alin. (13) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
Art. 51
(1)
(11)Remunerarea directorului unităţii de învăţământ este asigurată printr-un salariu de bază, al cărui cuantum se stabileşte în condiţiile alin. (1), la care se adaugă o indemnizaţie de conducere de până la 50 %.
(2)[textul din Art. 51, alin. (2) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(31)Salarizarea personalului de conducere al unităţilor conexe se face în mod corespunzător salarizării directorilor adjuncţi din unitatea de învăţământ.
(41)Nivelul indemnizaţiilor acordate personalului de conducere, de îndrumare şi control de la inspectoratele şcolare judeţene, precum şi de la Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti se stabileşte de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în funcţie de amploarea şi complexitatea sarcinilor cerute de mărimea şi specificul judeţului şi de performanţele manageriale ale acestuia.
(51)Nivelul indemnizaţiilor directorului şi directorului adjunct, prevăzute la alin. (11) şi (2), se înscrie în contractul de management educaţional şi poate fi revizuit anual, în funcţie de modificările volumului şi gradului de complexitate ale activităţii şi de performanţele individuale manageriale.
(61)Nivelul indemnizaţiilor de conducere acordate directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ se stabileşte de către inspectoratul şcolar, cu avizul consiliului de administraţie al şcolii, în funcţie de numărul de elevi, numărul de clase, volumul şi gradul de complexitate ale activităţii desfăşurate de unitatea de învăţământ şi de performanţele manageriale ale acestora. Criteriile pe baza cărora se stabileşte mărimea acestor indemnizaţii sunt formulate în metodologia de numire şi salarizare a directorilor unităţilor de învăţământ, elaborată de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, aprobată prin hotărâre a Guvernului.
(62)Veniturile salariale şi extrasalariale ale directorilor şi directorilor adjuncţi, precum şi salarizarea personalului didactic din unităţile de învăţământ privat se stabilesc prin negociere între conducerea persoanei juridice finanţatoare şi persoana în cauză, cu avizul consiliului de administraţie al unităţii şcolare.
(1)[textul din Art. 51, alin. (1) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(11)Remunerarea directorului unităţii de învăţământ este asigurată printr-un salariu de bază, al cărui cuantum se stabileşte în condiţiile alin. (1), la care se adaugă o indemnizaţie de conducere de până la 50 %.
(2)[textul din Art. 51, alin. (2) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009](3)Stabilirea diferentiata a indemnizatiei de conducere se face in baza unei metodologii aprobate de Ministerul invatamantului. Indemnizatia se revizuieste, dupa caz, anual, in functie de performantele manageriale evidentiate prin evaluare obiectiva. Aceasta indemnizatie se include in salariul de baza.
(31)Salarizarea personalului de conducere al unităţilor conexe se face în mod corespunzător salarizării directorilor adjuncţi din unitatea de învăţământ.(4)[textul din Art. 51, alin. (4) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(41)Nivelul indemnizaţiilor acordate personalului de conducere, de îndrumare şi control de la inspectoratele şcolare judeţene, precum şi de la Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti se stabileşte de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în funcţie de amploarea şi complexitatea sarcinilor cerute de mărimea şi specificul judeţului şi de performanţele manageriale ale acestuia.(5)[textul din Art. 51, alin. (5) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(51)Nivelul indemnizaţiilor directorului şi directorului adjunct, prevăzute la alin. (11) şi (2), se înscrie în contractul de management educaţional şi poate fi revizuit anual, în funcţie de modificările volumului şi gradului de complexitate ale activităţii şi de performanţele individuale manageriale.(6)Personalul didactic de predare beneficiaza de o prima de instalare, o singura data, la angajarea in invatamant prin concurs in primii 5 ani de la absolvirea studiilor. Cuantumul acestei prime se stabileste potrivit legii.
(61)Nivelul indemnizaţiilor de conducere acordate directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ se stabileşte de către inspectoratul şcolar, cu avizul consiliului de administraţie al şcolii, în funcţie de numărul de elevi, numărul de clase, volumul şi gradul de complexitate ale activităţii desfăşurate de unitatea de învăţământ şi de performanţele manageriale ale acestora. Criteriile pe baza cărora se stabileşte mărimea acestor indemnizaţii sunt formulate în metodologia de numire şi salarizare a directorilor unităţilor de învăţământ, elaborată de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, aprobată prin hotărâre a Guvernului.
(62)Veniturile salariale şi extrasalariale ale directorilor şi directorilor adjuncţi, precum şi salarizarea personalului didactic din unităţile de învăţământ privat se stabilesc prin negociere între conducerea persoanei juridice finanţatoare şi persoana în cauză, cu avizul consiliului de administraţie al unităţii şcolare.(7)[textul din Art. 51, alin. (7) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(8)Personalul didactic poate fi salarizat si prin plata cu ora sau prin cumul, conform prevederilor art. 49 alin. (1). Calculul pentru plata cu ora sau prin cumul se face la norma didactica prevazuta la art. 43. Drepturile salariale provenite din cumul sau din plata cu ora, drepturile banesti cuvenite pentru inventii si inovatii, activitati productive sau de alta natura, desfasurate in interesul invatamantului, se defalca, in vederea inipunerii, pe lunile la care se refera, si se impoziteaza distinct pentru fiecare activitate, separat de celelalte venituri.
(9)Posturile didactice vacante sau temporar vacante pot fi suplinite, prin cumul sau prin plata cu ora, de catre personalul didactic existent incadrat cu norma maxima, de catre cadrele didactice pensionate, precum si de specialisti din alte sectoare de activitate, in conditiile prezentei legi.
(10)[textul din Art. 51, alin. (10) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2005 de Art. I, punctul 26. din Legea 349/2004]
(11)Liderii sindicatelor din invatamant cu drept de rezervare a catedrei, pot fi remunerati prin plata cu ora pentru efectuarea a maximum 4 ore saptamanal.
(12)Salarizarea activitatilor didactice care nu pot fi normate in posturi didactice se cuantifica in ore fizice si se face prin plata cu ora, in conditiile stabilite de Ministerul invatamantului.
Art. 52
(1)Evaluarea personalului didactic de predare, a celui auxiliar, de conducere, de indrumare si de control se face anual, conform fisei de evaluare elaborate de Ministerul invatamantului.
(2)Fisa de evaluare, corelata cu fisa individuala a postului, se noteaza prin punctaj de la 1 la 100.
(3)Procedura de evaluare se declanseaza prin autoevaluare, consemnata in fisa individuala a postului.
(4)Pentru personalui didactic de predare, fisa de evaluare, vizata, dupa caz, de catre seful de catedra sau de catre responsabilul comisiei metodice si de catre directorul unitatii scolare, este analizata in consiliul de administratie, care, in prezenta persoanei in cauza, decide asupra punctajului final.
(5)In fisa de evaluare se puncteaza si activitatile realizate in afara fisei individuale a postului in domeniul invatamantului, precum si alte activitati solicitate de conducerea unitatii sau de organele ierarhic superioare.
(6)Fisa de evaluare constituie un document de baza pentru stabilirea drepturilor salariale, pentru promovare si accesul la programele de perfectionare.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (8)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (8)
- Ordonanta 11/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului didactic din învăţământ, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic
- Metodologie din 2005 privind mişcarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar
- Metodologie din 2004 privind mişcarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar