Capitolul iii - Perfectionarea pregatirii personalului didactic si didactic auxiliar - Legea 128/1997 privind Statutul personalului didactic
M.Of. 158
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2011
CAPITOLUL III:Perfectionarea pregatirii personalului didactic si didactic auxiliar
Art. 32
(1)Perfectionarea pregatirii personalului didactic se realizeaza prin forme si programe, in raport cu exigentele invatamantului, cu evolutia diferitelor discipline de studiu, cicluri de invatamant si profiluri, precum si in functie de necesitatile si de interesele de perfectionare a diferitelor categorii de cadre didactice.
(2)Activitatea de perfectionare a personalului didactic este coordonata de Ministerul invatamantului si se realizeaza in:
a)institutii de invatamant superior, prin facultati, departamente si catedre, pentru perfectionarea pregatirii de specialitate a profesorilor;
b)institutii de invatamant superior, prin departamentele sau catedrele de pregatire a personalului didactic, pentru perfectionarea pregatirii metodice si psihopedagogice a profesorilor;
c)colegii pedagogice si licee pedagogice, pentru perfectionarea de specialitate, metodica si psihopedagogica a personalului didactic din invatamantul prescolar si primar;
d)unitati de invatamant de profil, pentru maistri-instructori;
e)case ale corpului didactic, pentru formarea continua a personalului didactic si a personalului didactic auxiliar;
f)centre, institute si alte forme institutionalizate, pentru pregatirea si perfectionarea personalului de conducere, de indrumare si de control;
g)Palatul National al Copiilor, pentru perfectionarea personalului didactic din palate si cluburi ale copiilor, precum si tabere scolare.
(3)Inspectoratele scolare si casele corpului didactic, impreuna cu institutiile si unitatile prevazute la alin. (2), asigura organizarea si realizarea perfectionarii personalului didactic, potrivit metodologiei Ministerului invatamantului.
(4)Principalele forme de organizare a perfectionarii personalului didactic din invatamantul preuniversitar sunt:
a)activitati metodico-stiintifice si psihopedagogice, realizate la nivelul unitatii de invatamant sau pe grupe de unitati (comisii metodice, catedre si cercuri pedagogice);
b)sesiuni metodico-stiintifice de comunicari, simpozioane si schimburi de experienta pe probleme de specialitate si psihopedagogice;
c)stagii periodice de informare stiintifica de specialitate si in domeniul stiintelor educatiei;
d)forme de perfectionare prin corespondenta (invatamant la distanta);
e)cursuri fara frecventa, organizate de institutii de invatamant superior, combinate cu consultatii periodice, potrivit optiunilor participantilor;
f)cursuri organizate de societati stiintifice si de alte organizatii profesionale ale personalului didactic;
g)cursuri de perfectionare a pregatirii de specialitate, metodice si psihopedagogice sau pentru obtinerea definitivarii in invatamant ori a gradelor didactice, in conformitate cu prevederile legii;
h)cursuri de pregatire si de perfectionare pentru personalul de conducere, de indrumare si de control, potrivit unor programe specifice;
i)burse de perfectionare si stagii de studiu si de documentare, realizate in tara si in strainatate;
j)cursuri postuniversitare;
k)doctorat.
(5)Programele de perfectionare cuprind:
a)informare stiintifica de specialitate;
b)informare pedagogica, psihologica si sociologica;
c)informare metodica;
d)informare in domeniul legislatiei generale si scolare;
e)activitati practice in domeniul specialitatii.
Art. 33
(1)Personalul didactic, precuni si personalul de conducere, de indrumare si de control participa, o data la 5 ani, la un program de perfectionare prevazut in metodologia mentionata la art. 41.
(2)lntervalul prevazut la alin. (1) poate fi redus in urmatoarele situatii:
a)cand se produc schimbari esentiale la nivelul programelor scolare sau cand se introduc noi metode ori tehnologii de instruire si de evaluare;
b)la preluarea functiei, pentru personalul de conducere, de indrumare si de control care nu are pregatire atestata in domeniul managementului educational.
c)la solicitarea consiliului de administratie al scolii sau al inspectoratului scolar, in cazul in care se constata lacune in pregatirea stiintifica, metodica si psihopedagogica a persoanei respective;
d)la propria solicitare, cu recomandarea consiliului profesoral.
(3)Conditia prevazuta la alin. (1) se considera indeplinita, daca persoana in cauza a obtinut in intervalul amintit definitivarea in invatamant sau un grad didactic.
Art. 34
(5)Examenul pentru definitivarea in invatamant consta intr-o inspectie scolara speciala, precum si in sustinerea unor probe scrise si orale care evalueaza pregatirea de specialitate, metodica si pedagogica, pe baza unor programe aprobate de Ministerul invatamantului.
(1)Definitivarea in invatamant se poate obtine de catre personalul didactic de predare care indeplineste conditiile de studii prevazute la art. 7 si care are un stagiu de cel putin 2 ani la catedra, avarid in aceasta perioada functia de baza in invatamant.
(2)Personalul didactic asociat cu cel putin 1/2 norma didactica in specialitate, care indeplineste conditiile de studii prevazute la art. 7, se poate prezenta la examenul de definitivare in invatamant dupa un stagiu efectiv de cel putin 3 ani la catedra.
(3)Prezentarea la examenul pentru definitivarea in invatamant este obligatorie dupa 2 ani de la efectuarea stagiului minim prevazut la alin. (1).
(4)Personalul didactic se poate prezenta la acest examen in trei sesiuni, in cel mult 5 ani. Personalul didactic titular care nu obtine definitivarea in invatamant pierde calitatea de titular si, ca urmare, contractul individual de munca al acestuia se desface, potrivit legii.
(5)Examenul pentru definitivarea in invatamant consta intr-o inspectie scolara speciala, precum si in sustinerea unor probe scrise si orale care evalueaza pregatirea de specialitate, metodica si pedagogica, pe baza unor programe aprobate de Ministerul invatamantului.(6)Personalului didactic care a obtinut definitivarea in invatamant i se recunoaste definitivatul pentru oricare dintre celelalte functii didactice prevazute la art. 5, in cazul in care indeplineste conditiile de studii necesare pentru ocuparea acelor functii.
(7)Asistentilor universitari si preparatorilor universitari cu o vechime la catedra de cel putin 3 ani, care trec in invatamantul preuniversitar, li se acorda, pe baza unei inspectii speciale, definitivarea in invatamant.
(8)Preparatorilor universitari care trec in invatamantul preuniversitar li se recunoaste ca stagiu la catedra perioada in care au functionat in aceasta calitate.
Art. 35
(1)Gradul didactic II se poate obtine de catre personalul didactic de predare care are o vechime la catedra de cel putin 4 ani de la definitivarea in invatamant si care demonstreaza competenta in activitatea instructiveducativa, consemnata in fisa de evaluare anuala.
(2)Probele pentru obtinerea gradului didactic II constau in:
a)o inspectie scolara speciala, precedata de cel putin doua inspectii scolare curente, esalonate pe parcursul celor 4 ani;
b)un test de specialitate si de metodica specialitatii, cu abordari interdisciplinare si de creativitate, elaborat pe baza unei tematici si a unei bibliografii aprobate de Ministerul invatamantului, pentru fiecare specialitate in parte;
c)o proba orala de pedagogie, pe baza unei programe aprobate de Ministerul invatamantului, care cuprinde si elemente de psihologie si de sociologie educationala.
(3)Lectorilor universitari/sefilor de lucrari, care au avut functia de baza in invatamantul superior si o vechime la catedra de cel putin 6 ani, la incadrarea in invatamantul preuniversitar li se acorda gradul didactic II, pe baza unei inspectii scolare speciale.
Art. 36
(3)Personalului didactic încadrat în învăţământul preuniversitar, care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi care a obţinut titlul ştiinţific de doctor în domeniul specialităţii pe care o predă sau în domeniul fundamental, i se acordă gradul didactic I, pe baza unei inspecţii şcolare speciale.
(1)Gradul didactic I se poate obtine de catre personalul didactic de predare care are o vechime la catedra de cel putin 4 ani de la acordarea gradului didactic II , cu rezultate deosebite in activitatea instructiv-educativa si de inovare pedagogica, evidentiate in fisa de evaluare anuala.
(2)Probele pentru obtinerea gradului didactic I constau in:
a)un colocviu de admitere, pe baza unei tematici si a unei bibliografii aprobate de Ministerul invatamantului, pentru fiecare specialitate in parte;
b)o inspectie scolara speciala, precedata de cel putin doua inspectii scolare curente, esalonate pe parcursul celor 4 ani, toate apreciate cu calificativul maxim;
c)elaborarea unei lucrari metodico-stiintifice, sub indrumarea unui conducator stiintific stabilit de institutia cu competente in domeniu;
d)sustinerea lucrarii metodico-stiintifice, in fata comisiei instituite, conform metodologiei Ministerului Invatamintului.
(3)Personalului didactic încadrat în învăţământul preuniversitar, care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi care a obţinut titlul ştiinţific de doctor în domeniul specialităţii pe care o predă sau în domeniul fundamental, i se acordă gradul didactic I, pe baza unei inspecţii şcolare speciale.Art. 37
(2)În cazul în care profesorii au dobândit două sau mai multe specialităţi, definitivarea în învăţământ şi gradele didactice II şi I obţinute la una dintre acestea sunt recunoscute pentru oricare dintre specialităţile înscrise pe diplome.
(3)Personalului didactic de predare, cu diplomă de absolvire a învăţământului universitar de scurtă durată, i se recunosc gradele didactice obţinute în această calitate şi în cazul absolvirii ulterioare, cu diplomă de licenţă, a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată.
(4)Personalului didactic de predare, cu diplomă de absolvire a învăţământului universitar de scurtă durată, care, ulterior obţinerii gradelor didactice în această calitate, a absolvit, cu diplomă de licenţă, o instituţie de învăţământ superior de lungă durată şi care a trecut prin concurs în învăţământul liceal sau postliceal, i se recunosc gradele didactice.
(5)Educatoarelor, învăţătorilor, institutorilor şi maiştrilor-instructori care au obţinut gradele didactice II şi I şi ulterior au absolvit, cu diplomă de licenţă sau de absolvire, o instituţie de învăţământ superior li se recunosc aceste grade.
(1)Personalul didactic care a obtinut definitivarea in invatamant sau gradul didactic II cu media 10 se poate prezenta, dupa caz, la examenele pentru gradul II, respectiv gradul I, cu un an mai devreme fata de perioada prevazuta de lege.
(2)În cazul în care profesorii au dobândit două sau mai multe specialităţi, definitivarea în învăţământ şi gradele didactice II şi I obţinute la una dintre acestea sunt recunoscute pentru oricare dintre specialităţile înscrise pe diplome.
(3)Personalului didactic de predare, cu diplomă de absolvire a învăţământului universitar de scurtă durată, i se recunosc gradele didactice obţinute în această calitate şi în cazul absolvirii ulterioare, cu diplomă de licenţă, a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată.
(4)Personalului didactic de predare, cu diplomă de absolvire a învăţământului universitar de scurtă durată, care, ulterior obţinerii gradelor didactice în această calitate, a absolvit, cu diplomă de licenţă, o instituţie de învăţământ superior de lungă durată şi care a trecut prin concurs în învăţământul liceal sau postliceal, i se recunosc gradele didactice.
(5)Educatoarelor, învăţătorilor, institutorilor şi maiştrilor-instructori care au obţinut gradele didactice II şi I şi ulterior au absolvit, cu diplomă de licenţă sau de absolvire, o instituţie de învăţământ superior li se recunosc aceste grade.(6)Educatoarele si invatatorii care au obtinut in aceasta calitate grade didactice beneficiaza de acestea si dupa numirea lor ca institutori.
(7)Gradele didactice obtinute de maistrii-instructori in aceasta calitate sunt recunoscute pentru orice treapta de invatamant preuniversitar in care acestia isi desfasoara activitatea.
(8)Definitivarea in invatamant si gradele didactice se acorda prin ordin al ministrului invatamantului.
(9)Personalul didactic care ocupa functii cu drept de rezervare a catedrei, inscris la gradul II sau la gradul I, trebuie sa aiba cel putin 4 ore de predare saptamanal, in anul in care li se efectueaza inspectia scolara speciala.
(10)In caz de nepromovare, examenul pentru obtinerea gradului didactic II poate fi repetat la un interval de cel putin 2 ani scolari, iar cel pentru gradul didactic I, la un interval de cel putin 3 ani scolari.
Art. 38
(1)Inspectiile scolare speciale in vederea obtinerii definitivarii in invatamant si a gradelor didactice se pot efectua de catre personalul didactic din institutii de invatamant superior (lectori universitari/sefi de lucrari, conferentiari si profesori), de catre profesori din licee pedagogice, de catre inspectori scolari, precum si de catre alte cadre didactice din invatamantul preuniversitar, delegate in acest scop, potrivit metodologiei elaborate de Ministerul invatamantului.
(2)Inspectorii scolari si cadrele didactice delegate pentru a efectua inspectii scolare speciale trebuie sa aiba un grad didactic cel putin egal cu acela pentru care fac inspectia si sa fie in specialitatea corespunzatoare.
Art. 39
Perfectionarea pregatirii personalului didactic auxiliar se realizeaza, dupa caz, in casele corpului didactic sau in alte unitati stabilite de Ministerul invatamantului.
Art. 40
Pentru personalul didactic cu functii de conducere, de indrumare si de control in invatamantul preuniversitar se organizeaza stagii de pregatire si de perfectionare in domeniul managementului educational. La aceste cursuri pot participa si alti membri ai personalului didactic interesati, in limita locurilor stabilite de catre organizatori, pe baza unor teste de aptitudini manageriale.
Art. 41
Modalitatile de organizare, de desfasurare, de evaluare si de finantare a activitatilor de perfectionare a pregatirii personalului didactic si de obtinere a definitivarii si a gradelor didactice sunt stabilite prin metodologia aprobata de Ministerul invatamantului.