Capitolul ii - Functiile de conducere, de indrumare si de control - Legea 128/1997 privind Statutul personalului didactic
M.Of. 158
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2011
CAPITOLUL II:Functiile de conducere, de indrumare si de control
Sectiunea 1:Functiile de conducere
Art. 20 (1)Functiile de conducere din unitatile de invatamant sunt: director si director adjunct.
(2)Functiile de conducere din inspectoratele scolare sunt: inspector scolar general si inspector scolar general adjunct.(3)Functiile de conducere din unitatile conexe ale invatamantului preuniversitar se stabilesc potrivit specificului acestora, prin reglementari ale Ministerului invatamantului.
Art. 21
(1)Funcţiile de director şi de director adjunct pot fi ocupate de personalul didactic titular, având cel puţin gradul didactic II şi vechime la catedră de cel puţin 5 ani, care se distinge prin calităţi profesionale, manageriale şi morale.
(2)Ocuparea funcţiilor de director şi de director adjunct se face în urma câştigării concursului desfăşurat pe baza criteriilor de competenţă profesională şi managerială, cu avizul consultativ al consiliului de administraţie. Metodologia concursului se stabileşte de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi se aprobă prin ordin al ministrului.
(3)Directorii unităţilor de învăţământ preşcolar, ai unităţilor de învăţământ gimnazial şi ai unităţilor de învăţământ cu clasele I-X sunt numiţi, în urma câştigării concursului, de către inspectorul şcolar general, pentru o perioadă de 4 ani.
(4)Directorii unităţilor din învăţământul liceal, postliceal şi ai şcolilor de arte şi meserii sunt numiţi, în urma câştigării concursului, prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării, la propunerea inspectorului şcolar general, pentru o perioadă de 4 ani.
(5)Pentru exercitarea atribuţiilor care îi revin, potrivit legii, directorul încheie un contract de management educaţional cu inspectorul şcolar general.
(6)Directorul adjunct este numit prin decizie a directorului unităţii de învăţământ, pe baza hotărârii consiliului de administraţie al acesteia, cu consultarea consiliului profesoral, dintre persoanele care au promovat concursul de ocupare a acestui post.
(7)Activitatea managerială curentă a structurilor unităţilor de învăţământ este asigurată de un cadru didactic coordonator, desemnat de directorul unităţii de învăţământ.
(8)Directorii unităţilor destinate activităţilor extraşcolare sunt numiţi de ministrul educaţiei şi cercetării la unităţile direct subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi de către inspectorul şcolar general, la unităţile din subordinea inspectoratului şcolar.
(9)Directorii unităţilor din învăţământul particular sunt numiţi de conducerea persoanei juridice finanţatoare, la propunerea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ. Actul de numire se aduce la cunoştinţă inspectoratului şcolar pe raza căruia îşi desfăşoară activitatea unitatea şcolară.
Art. 22 (1)In unitatile de invatamant in a caror structura sunt incluse si clase ale invatamantului primar sau grupe de invatamant prescolar, unul dintre directorii adjuncti este, dupa caz, institutor, invatator sau educatoare.
(2)[textul din Art. 22, alin. (2) din titlul II, capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-ian-2005 de Art. I, punctul 13. din Legea 349/2004]
(3)[textul din Art. 22, alin. (3) din titlul II, capitolul II, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-ian-2005 de Art. I, punctul 13. din Legea 349/2004]
Art. 23 (1)In unitatile distincte de invatamant cu predare in limba unei minoritati nationale, functiile de conducere se ocupa de personal didactic apartinand acestei minoritati sau de personal didactic bun cunoscator al limbii respective.
(2)In unitatile de invatamant cu sectii de predare in limba unei minoritati nationale, se recomanda ca unul dintre directori sa fie si cunoscator al limbii respective.
(3)In unitatile de invatamant prevazute la alin. (2), cu un singur post de conducere, prin exceptie se numeste si un director adjunct de la alta sectie decat cea din care provine directorul.
(4)Directorii si directorii adjuncti, numiti conform prevederilor prezentului articol, trebuie sa fie buni cunoscatori ai limbii romane.
Art. 24
(4)Eventualele contestatii la hotararile comisiei se adreseaza ministrului invatamaritului, in termen de 5 zile de la comunicarea rezultatelor concursului. Hotararea acestuia este definitiva.
(6)Numirea inspectorului scolar general, a inspectorului scolar general adjunct si a directorului casei corpului didactic se face prin ordin al ministrului invatamantului. Inspectorul scolar general incheie un contract de management educational cu ministrul invatamantului, care cuprinde strategia si directiile de dezvoltare a invatamantului din judet in concordanta cu obiectivele reformei in plan national. Reevaluarea conditiilor contractuale se face o data la 4 ani.
(1)Functia de inspector scolar general se ocupa prin concurs de catre personalul didactic titular, cu diploma de licenta sau echivalenta, care indeplineste criteriile de competenta profesionala, manageriala si de prestigiu moral, evaluate prin:
a)curriculum vitae;
b)calitati dovedite in activitatea didactica si in functii de conducere, de indrumare si de control, anterioare, in sistemul de invatamant;
c)titlul de doctor sau gradul didactic I;
d)interviu in fata unei comisii ministeriale, privind inspectia scolara, legislatia scolara, managementul educational si deontologia profesionala.
(2)Functiile de inspector scolar general adjunct si de director al casei corpului didactic se ocupa prin concurs in conformitate cu prevederile alin. (1).
(3)Comisia ministeriala pentru ocuparea functiilor de inspector scolar general si de inspector scolar general adjunct numita prin ordin al ministrului invatamantului, este alcatuita din 5 membri, dintre care: secretarul de stat pentru invatamantul preuniversitar, in calitate de presedinte; 3 inspectori scolari generali din teritoriu si un director din Ministerul invatamantului, cu competente in domeniu. In comisia de concurs pentru ocuparea functiei de inspector scolar general adjunct sau de director ai casei corpului didactic va fi inclus si inspectorul scolar general al judetului respectiv.
(4)Eventualele contestatii la hotararile comisiei se adreseaza ministrului invatamaritului, in termen de 5 zile de la comunicarea rezultatelor concursului. Hotararea acestuia este definitiva.(5)Concursul pentru ocuparea functiilor de conducere mentionate la alin. (1) si (2) se desfasoara la Ministerul invatamantului .
(6)Numirea inspectorului scolar general, a inspectorului scolar general adjunct si a directorului casei corpului didactic se face prin ordin al ministrului invatamantului. Inspectorul scolar general incheie un contract de management educational cu ministrul invatamantului, care cuprinde strategia si directiile de dezvoltare a invatamantului din judet in concordanta cu obiectivele reformei in plan national. Reevaluarea conditiilor contractuale se face o data la 4 ani.Sectiunea 2:Functiile de indrumare si de control
Art. 25
Functiile de indrumare si de control din invatamantul preuniversitar sunt:
a)la inspectoratele scolare: inspector scolar de specialitate, inspector scolar;
b)la Ministerul invatamantului: inspector general, inspector principal de specialitate, alte functii stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 26
(1)Functiile de indrumare si de control din inspectoratele scolare, prevazute la art. 25 lit. a), se ocupa prin concurs de catre personalul didactic titular in invatamant cu diploma de licenta sau echivalenta, care indeplineste criteriile de competenta profesionala si de moralitate, avand cel putin gradul didactic II si o vechime la catedra, in specialitate, de cel putin 8 ani.
(1)Functiile de indrumare si de control din inspectoratele scolare, prevazute la art. 25 lit. a), se ocupa prin concurs de catre personalul didactic titular in invatamant cu diploma de licenta sau echivalenta, care indeplineste criteriile de competenta profesionala si de moralitate, avand cel putin gradul didactic II si o vechime la catedra, in specialitate, de cel putin 8 ani.(2)Functia de inspector scolar de specialitate pentru invatamantul prescolar si primar se poate ocupa, prin exceptie de la reglementarile prevazute la alin. (1) privind conditiile de studii, de catre personalul didactic cu pregatire pentru treptele de invatamant mentionate, care a desfasurat activitati metodice in cadrul liceului pedagogic si al casei corpului didactic ori a condus activitati metodice la nivel scolar sau interscolar.
(3)In judetele cu invatamant in limbile minoritatilor nationale, structura inspectoratelor scolare cuprinde si un numar corespunzator de inspectori scolari pentru acest invatamant in conditiile stabilite la alin. (1) si (2).
Art. 27
Functiile de indumare si de control din Ministerul invatamantului, prevazute la art. 25 lit. b), se ocupa prin concurs cu respectarea conditiilor stabilite la art. 26 alin. (1).
Art. 28
(1)Concursul pentru ocuparea functiilor de indrumare si de control prevazute la art. 25 consta in:a)curriculum vitae, analiza si evaluarea acestuia;
b)aprecierea consiliului de administratie din unitatea in care lucreaza;
c)inspectie speciala la clasa;
d)proba practica (asistenta la ore, analiza de lectii, intocmirea procesului-verbal de inspectie);
e)interviu in fata unei comisii de concurs privind legislatia scolara, managementul educational si deontologia profesionala.
(2)Candidatul la o functie de indrumare si de control, prevazuta la art. 25 lit. b), sustine si o proba scrisa in profilul postului pentru care candideaza.
Art. 29
(1)Comisia pentru concursul de ocupare a functiilor de indrumare si de control, prevazute la art. 25 lit. a), este formata din: inspectorul scolar general - in calitate de presedinte; inspectorul principal de specialitate din Ministerul invatamantului sau un delegat al acestui minister; un profesor sau conferentiar universitar din profilul postului sau din departamentul pentru pregatirea personalului didactic, desemnat de rectorul institutiei de invatamant superior la care acesta este titular.(2)Comisia pentru concursul de ocupare a functiilor de indrumare si de control, prevazute la art. 25 lit. b), este formata din: secretarul de stat al departamentului in care se afla postul scos la concurs - in calitate de presedinte; directorul general din departamentul respectiv; un profesor sau un conferentiar universitar din profilul postului, stabilit de ministrul invatamantului.
(3)Contestatiile la hotararile comisiilor se adreseaza ministrului invatamantului si se solutioneaza conform art. 24 alin. (4).
Art. 30 Numirea personalului didactic reusit la concurs in functiile prevazute la art. 25 lit. a), se face de catre inspectorul scolar general, cu avizul Ministerului invatamantului, iar in functiile prevazute la art. 25 lit. b), prin ordin al ministrului invatamantului, in conditiile legii.
Art. 31
Eliberarea din functiile de conducere, prevazute la art. 20, si din functiile de indrumare si de control, prevazute la art. 25, se face de catre cei care au dispus numirea, in conditiile legii.