Capitolul iv - Norma didactica si conditiile de salarizare a personalului didactic - Legea 128/1997 privind Statutul personalului didactic
M.Of. 158
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2011
CAPITOLUL IV:Norma didactica si conditiile de salarizare a personalului didacticSectiunea 1:Norma didactica
Art. 42
(1)Activitatea personalului didactic de predare cuprinde:
a)activitati didactice de predare-invatare, de instruire practica si de evaluare, conform planurilor de invatamant;
b)activitati de pregatire metodico-stiintifica si activitati de educatie, complementare procesului de invatamant.
(2)Activitatile concrete, corespunzatoare prevederilor alin. (1), sunt prevazute in fisa postului, tipizata la nivel national, elaborata de Ministerul invatamantului impreuna cu federatiile sindicale din invatamant recunoscute la nivel national si inclusa ca anexa la contractul colectiv de munca. In fisa individuala a postului sunt incluse activitatile concrete cuprinse la alin. (1) lit. a) si sunt selectate acele activitati prevazute la alin. (1) lit. b) care corespund profilului, specializarii si aptitudinilor persoanei care ocupa postul didactic respectiv. Fisa individuala a postului, revizuita anual, constituie anexa. la contractul individual de munca.
(3)Atributiile concrete prevazute la alin. (1) lit. b), cuprinse in fisa individuala a postului, se refera la activitati specifice sistemului national de invatamant.
Art. 43
Norma didactica de predare-invatare, de instruire practica si de evaluare curenta a prescolarilor si a elevilor in clasa reprezinta numarul de ore corespunzatoare activitatilor prevazute la art. 42 alin. (1) lit. a) si se stabileste dupa cum urmeaza:
a)un post de educatoare (institutoare) pentru fiecare grupa de prescolari sau pentru grupe combinate, in unitatile in care nu se pot constitui grupe separate; la gradinitele cu program prelungit si la cele cu program saptamanal, posturile se normeaza pe ture;
b)un post de invatator (institutor) pentru fiecare clasa din invatamantul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate.
c)18 ore pe saptamana pentru profesorii din invatamantul preuniversitar;
d)24 de ore pe saptamana pentru maistrii-instructori;
e)pentru personalul didactic din unitatile si clasele invatamantului de arta, de educatie fizica, precum si din unitatile cu activitati extrascolare si din centrele sau cabinetele de asistenta psihopedagogica, norma didactica se stabileste potrivit prevederilor de la lit. a)-d);
f)pentru personalul didactic din invatamantul special si din casele de copii, norma didactica se stabileste astfel: profesori si invatatori la predare si profesori pentru activitati specifice - terapia tulburarilor de limbaj, educatia auditiv-perceptiva compensatorie, ortofonia, labiolectura, orientarea, mobilitatea si educatia senzoriala, educatia vizual-perceptiva compensatorie, psihodiagnoza, orientarea scolara si profesionala, psihoterapia si consilierea, cultura fizica medicala, kinetoterapia, educatia psihomotrica si altele de acest tip 16 ore pe saptamana; invatator-educator, institutor-educator, profesor-educator si maistru-instructor - 20 de ore pe saptamana;
g)pentru personalul didactic din invatamantul special integrat pentru cel din centrele logopedice interscolare, pentru personalul didactic itinerant precum si pentru profesorii psihopedagogi din casele de copii, norma didactica este de 16 ore pe saptamana.
Art. 44
(21)Învăţătorii/institutorii care predau în învăţământul primar din şcolile cu predare în limba minorităţilor naţionale au aceeaşi normă didactică prevăzută în planurile de învăţământ pentru şcolile cu limba de predare română. Pentru orele efectuate în plus faţă de normă, aceştia sunt remuneraţi prin plata cu ora.
(41)În învăţământul primar, orele de educaţie fizică prevăzute în planurile de învăţământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse în norma acestora sau prin plata cu ora ori cu cumul.
(42)În situaţia în care predarea orelor de educaţie fizică nu se poate face de profesor cu studii de specialitate, acestea sunt predate de învăţătorul/institutorul clasei.
(1)Norma didactica cuprinde ore prevazute in planurile de invatamant la disciplinele corespunzatoare specializarii sau specializarilor inscrise pe diploma de licenta sau de absolvire.
(2)Prin exceptie, in norma didactica prevazuta la alin. (1) se pot include si ore de la disciplinele stabilite prin metodologia aprobata de Ministerul invatamantului, cu mentinerea drepturilor salariale.
(21)Învăţătorii/institutorii care predau în învăţământul primar din şcolile cu predare în limba minorităţilor naţionale au aceeaşi normă didactică prevăzută în planurile de învăţământ pentru şcolile cu limba de predare română. Pentru orele efectuate în plus faţă de normă, aceştia sunt remuneraţi prin plata cu ora.*) Plata orelor efectuate în plus faţă de normă, prevăzute la art. 44 alin. (21), se aplică începând cu anul şcolar 2007-2008.
(3)In invatamantul prescolar si primar, orele de limbi straine, prevazute in planurile de invatamant nu se includ in norma educatoarei, a invatatorului sau a institutorului. Aceste ore pot fi predate de profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse in norma acestora, sau prin plata cu ora ori prin cumul.
(4)Orele de limbi straine din invatamantul prescolar si din cel primar pot fi predate, in conditiile alin. (3), si de educatoare, de invatatori ori de institutori de la grupa sau clasa respectiva, daca fac dovada calificarii prin diploma de studii sau prin atestat eliberat de liceul pedagogic pentru limba respectiva, validat de Ministerul invatamantului.
(41)În învăţământul primar, orele de educaţie fizică prevăzute în planurile de învăţământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate, fiind incluse în norma acestora sau prin plata cu ora ori cu cumul.
(42)În situaţia în care predarea orelor de educaţie fizică nu se poate face de profesor cu studii de specialitate, acestea sunt predate de învăţătorul/institutorul clasei.(5)In palatele si in cluburile copiilor, norma didactica cuprinde activitatile prevazute in planurile de educatie corespunzatoare profilurilor cercurilor si atelierelor, aprobate prin regulament de Ministerul invatamantului, in limitele normelor stabilite la art. 43.
Art. 45
(1)Personalul didactic de predare si de instruire practica, cu o vechime in invatamant de peste 25 de ani, cu gradul didactic I, beneficiaza de reducerea normei didactice cu doua ore saptamanal, fara diminuarea salariului.
(2)In invatamantul gimnazial din mediul rural, unde norma didactica nu se poate constitui conform prevederilor art. 43 si 44, aceasta poate fi diminuata, pentru personalul didactic titular, la 16 ore pe saptamana, fiind constituita din ore de la specializarea sau specializarile de baza si din ore de la disciplinele stabilite la art. 44 alin. (2), fara diminuarea salariului.
(3)Activitatea de dirigentie, inclusa in planurile de invatamant nu se cuprinde in norma didactica de predare, cu exceptia situatiei prevazute la alin. (2).
Art. 46
(1)Personalul de îndrumare şi control şi directorii unităţilor de învăţământ sunt degrevaţi, total sau parţial, de norma didactică de predare.
(2)Directorii adjuncţi au obligaţia de a preda efectiv între 2 şi 6 ore săptămânal.
(3)Personalul didactic prevăzut la alin. (1) şi (2) nu poate desfăşura activităţi didactice în regim de cumul sau plata cu ora.
(1)Personalul de îndrumare şi control şi directorii unităţilor de învăţământ sunt degrevaţi, total sau parţial, de norma didactică de predare.
(2)Directorii adjuncţi au obligaţia de a preda efectiv între 2 şi 6 ore săptămânal.
(3)Personalul didactic prevăzut la alin. (1) şi (2) nu poate desfăşura activităţi didactice în regim de cumul sau plata cu ora.Art. 47
Timpul saptamanal de activitate a personalului didactic auxiliar este identic cu cel stabilit pentru personalul cu functii echivalente din celelalte sectoare bugetare, potrivit legii. Sarcinile acestuia sunt prevazute in fisa individuala a postului. Prevederile art. 42 se aplica in mod corespunzator.
Conditiile de salarizare a personalului didactic si didactic auxiliar
Art. 48 (1)Salarizarea personalului didactic si didactic auxiliar se face cu respectarea principiului potrivit caruia invatamantul constituie o prioritate nationala, tinand seama de responsabilitatea si complexitatea muncii, de pregatirea si experienta profesionala, de rolul si importanta activitatii prestate. Salariul personalului didactic se compune din salariul de baza, stabilit conform legii, si o parte variabila, constand in adaosuri, sporuri si alte drepturi salariale suplimentare.
(2)Drepturile salariale suplimentare, drepturile cu caracter social, alte drepturi şi facilităţi ale personalului didactic auxiliar şi nedidactic, ai căror cuantum este stabilit de lege între limite minime şi maxime, se negociază, în limitele legii, prin contracte colective de muncă încheiate între angajatori şi organizaţiile sindicale reprezentative din învăţământ, potrivit legii.
(3)Salariile de bază pentru personalul didactic şi didactic auxiliar se stabilesc pe baza următoarelor elemente:
a)valoarea coeficientului de multiplicare 1,000;
b)coeficienţii de multiplicare prevăzuţi în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezenta lege.
(4)Valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 se stabileşte anual prin hotărâre a Guvernului, după aprobarea legii bugetului de stat, în limita fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru cheltuielile cu salariile, în vederea realizării obiectivelor, programelor şi proiectelor stabilite.
(5)Indemnizaţiile de conducere specifice din activitatea de învăţământ sunt prevăzute în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta lege.Art. 49
(2)[textul din Art. 49, alin. (2) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(3)[textul din Art. 49, alin. (3) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(4)Personalul didactic prevăzut la art. 44 alin. (21) şi (4) este salarizat prin plata cu ora, conform prevederilor alin. (1) şi ale art. 43.
(1)Salarizarea personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar se stabileste diferentiat in raport cu:
a)functia si norma didactica indeplinita;
b)nivelul studiilor cerute pentru ocuparea functiei didactice, potrivit art. 7;
c)gradul didactic;
d)titlul stiintific;
e)vechinnea recunoscuta in invatamant;
f)calitatea activitatii instructiv-educative;
g)locul si conditiile specifice in care se desfasoara activitatea.
(2)[textul din Art. 49, alin. (2) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(3)[textul din Art. 49, alin. (3) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(4)Personalul didactic prevăzut la art. 44 alin. (21) şi (4) este salarizat prin plata cu ora, conform prevederilor alin. (1) şi ale art. 43.
Art. 50 (1)[textul din Art. 50, alin. (1) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2011 de Art. 39, litera A. din capitolul IV din Legea 284/2010]
(2)[textul din Art. 50, alin. (2) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(3)[textul din Art. 50, alin. (3) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009](4)[textul din Art. 50, alin. (4) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2005 de Art. I, punctul 18. din Legea 349/2004]
(5)Procedura de atribuire a gradatiei de merit prin concurs cuprinde urmatoarele faze:
a)candidatul intocmeste si depune la conducerea unitatii de invatamant raportul de autoevaluare a activitatii desfasurate;
b)consiliul profesoral al unitatii de invatamant pe baza dezbaterilor acestui raport formuleaza o apreciere sintetica asupra candidatului;
c)directorul unitatii scolare transmite inspectoratului scolar raportul de autoevaluare, aprecierea consiliului profesoral, precum si propria apreciere; in urma consultarii consiliului consultativ de specialitate, inspectorul de specialitate intocmeste un raport motivat;
d)consiliul de administratie al inspectoratului scolar primeste spre analiza raportul de autoevaluare, aprecierea consiliului profesoral si a directorului unitatii, precum si raportul motivat al inspectorului de specialitate; hotararea asupra rezultatului concursului, precum si ponderea pe diferite specialitati si unitati de invatamant apartine inspectorului scolar general;
e)consiliul de administratie al inspectoratului scolar alcatuieste lista candidatilor admisi, pe care o inairiteaza Ministerului invatamantului pentru emiterea ordinului ministrului .
(6)[textul din Art. 50, alin. (6) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(7)[textul din Art. 50, alin. (7) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009](8)[textul din Art. 50, alin. (8) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(9)Ministerul invatamantului elaboreaza metodologia si criteriile de acordare a gradatiei de merit si a salariului de merit consultand federatiile sindicale din invatamant recunoscute la nivel national.
(10)[textul din Art. 50, alin. (10) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 27-ian-2010 de Art. 14, litera M. din Ordonanta urgenta 1/2010]
(11)
[textul din Art. 50, alin. (11) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
[textul din Art. 50, alin. (11) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009](12)[textul din Art. 50, alin. (12) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(13)[textul din Art. 50, alin. (13) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
Art. 51
(1)
(11)Remunerarea directorului unităţii de învăţământ este asigurată printr-un salariu de bază, al cărui cuantum se stabileşte în condiţiile alin. (1), la care se adaugă o indemnizaţie de conducere de până la 50 %.
(2)[textul din Art. 51, alin. (2) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(31)Salarizarea personalului de conducere al unităţilor conexe se face în mod corespunzător salarizării directorilor adjuncţi din unitatea de învăţământ.
(41)Nivelul indemnizaţiilor acordate personalului de conducere, de îndrumare şi control de la inspectoratele şcolare judeţene, precum şi de la Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti se stabileşte de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în funcţie de amploarea şi complexitatea sarcinilor cerute de mărimea şi specificul judeţului şi de performanţele manageriale ale acestuia.
(51)Nivelul indemnizaţiilor directorului şi directorului adjunct, prevăzute la alin. (11) şi (2), se înscrie în contractul de management educaţional şi poate fi revizuit anual, în funcţie de modificările volumului şi gradului de complexitate ale activităţii şi de performanţele individuale manageriale.
(61)Nivelul indemnizaţiilor de conducere acordate directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ se stabileşte de către inspectoratul şcolar, cu avizul consiliului de administraţie al şcolii, în funcţie de numărul de elevi, numărul de clase, volumul şi gradul de complexitate ale activităţii desfăşurate de unitatea de învăţământ şi de performanţele manageriale ale acestora. Criteriile pe baza cărora se stabileşte mărimea acestor indemnizaţii sunt formulate în metodologia de numire şi salarizare a directorilor unităţilor de învăţământ, elaborată de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, aprobată prin hotărâre a Guvernului.
(62)Veniturile salariale şi extrasalariale ale directorilor şi directorilor adjuncţi, precum şi salarizarea personalului didactic din unităţile de învăţământ privat se stabilesc prin negociere între conducerea persoanei juridice finanţatoare şi persoana în cauză, cu avizul consiliului de administraţie al unităţii şcolare.
(1)[textul din Art. 51, alin. (1) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(11)Remunerarea directorului unităţii de învăţământ este asigurată printr-un salariu de bază, al cărui cuantum se stabileşte în condiţiile alin. (1), la care se adaugă o indemnizaţie de conducere de până la 50 %.
(2)[textul din Art. 51, alin. (2) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009](3)Stabilirea diferentiata a indemnizatiei de conducere se face in baza unei metodologii aprobate de Ministerul invatamantului. Indemnizatia se revizuieste, dupa caz, anual, in functie de performantele manageriale evidentiate prin evaluare obiectiva. Aceasta indemnizatie se include in salariul de baza.
(31)Salarizarea personalului de conducere al unităţilor conexe se face în mod corespunzător salarizării directorilor adjuncţi din unitatea de învăţământ.(4)[textul din Art. 51, alin. (4) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(41)Nivelul indemnizaţiilor acordate personalului de conducere, de îndrumare şi control de la inspectoratele şcolare judeţene, precum şi de la Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti se stabileşte de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în funcţie de amploarea şi complexitatea sarcinilor cerute de mărimea şi specificul judeţului şi de performanţele manageriale ale acestuia.(5)[textul din Art. 51, alin. (5) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(51)Nivelul indemnizaţiilor directorului şi directorului adjunct, prevăzute la alin. (11) şi (2), se înscrie în contractul de management educaţional şi poate fi revizuit anual, în funcţie de modificările volumului şi gradului de complexitate ale activităţii şi de performanţele individuale manageriale.(6)Personalul didactic de predare beneficiaza de o prima de instalare, o singura data, la angajarea in invatamant prin concurs in primii 5 ani de la absolvirea studiilor. Cuantumul acestei prime se stabileste potrivit legii.
(61)Nivelul indemnizaţiilor de conducere acordate directorilor şi directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ se stabileşte de către inspectoratul şcolar, cu avizul consiliului de administraţie al şcolii, în funcţie de numărul de elevi, numărul de clase, volumul şi gradul de complexitate ale activităţii desfăşurate de unitatea de învăţământ şi de performanţele manageriale ale acestora. Criteriile pe baza cărora se stabileşte mărimea acestor indemnizaţii sunt formulate în metodologia de numire şi salarizare a directorilor unităţilor de învăţământ, elaborată de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, aprobată prin hotărâre a Guvernului.
(62)Veniturile salariale şi extrasalariale ale directorilor şi directorilor adjuncţi, precum şi salarizarea personalului didactic din unităţile de învăţământ privat se stabilesc prin negociere între conducerea persoanei juridice finanţatoare şi persoana în cauză, cu avizul consiliului de administraţie al unităţii şcolare.(7)[textul din Art. 51, alin. (7) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2010 de Art. 48, alin. (1), punctul 40. din partea III, capitolul VI din Legea 330/2009]
(8)Personalul didactic poate fi salarizat si prin plata cu ora sau prin cumul, conform prevederilor art. 49 alin. (1). Calculul pentru plata cu ora sau prin cumul se face la norma didactica prevazuta la art. 43. Drepturile salariale provenite din cumul sau din plata cu ora, drepturile banesti cuvenite pentru inventii si inovatii, activitati productive sau de alta natura, desfasurate in interesul invatamantului, se defalca, in vederea inipunerii, pe lunile la care se refera, si se impoziteaza distinct pentru fiecare activitate, separat de celelalte venituri.
(9)Posturile didactice vacante sau temporar vacante pot fi suplinite, prin cumul sau prin plata cu ora, de catre personalul didactic existent incadrat cu norma maxima, de catre cadrele didactice pensionate, precum si de specialisti din alte sectoare de activitate, in conditiile prezentei legi.
(10)[textul din Art. 51, alin. (10) din titlul II, capitolul IV, sectiunea 7 a fost abrogat la 01-ian-2005 de Art. I, punctul 26. din Legea 349/2004]
(11)Liderii sindicatelor din invatamant cu drept de rezervare a catedrei, pot fi remunerati prin plata cu ora pentru efectuarea a maximum 4 ore saptamanal.
(12)Salarizarea activitatilor didactice care nu pot fi normate in posturi didactice se cuantifica in ore fizice si se face prin plata cu ora, in conditiile stabilite de Ministerul invatamantului.
Art. 52
(1)Evaluarea personalului didactic de predare, a celui auxiliar, de conducere, de indrumare si de control se face anual, conform fisei de evaluare elaborate de Ministerul invatamantului.
(2)Fisa de evaluare, corelata cu fisa individuala a postului, se noteaza prin punctaj de la 1 la 100.
(3)Procedura de evaluare se declanseaza prin autoevaluare, consemnata in fisa individuala a postului.
(4)Pentru personalui didactic de predare, fisa de evaluare, vizata, dupa caz, de catre seful de catedra sau de catre responsabilul comisiei metodice si de catre directorul unitatii scolare, este analizata in consiliul de administratie, care, in prezenta persoanei in cauza, decide asupra punctajului final.
(5)In fisa de evaluare se puncteaza si activitatile realizate in afara fisei individuale a postului in domeniul invatamantului, precum si alte activitati solicitate de conducerea unitatii sau de organele ierarhic superioare.
(6)Fisa de evaluare constituie un document de baza pentru stabilirea drepturilor salariale, pentru promovare si accesul la programele de perfectionare.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (2)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (2)
- Ordonanta 11/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului didactic din învăţământ, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic
- Metodologie din 2004 de calcul al drepturilor salariale pentru personalul didactic încadrat pe funcţiile prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2004