Capitolul i - Functiile didactice si didactice auxiliare. Conditiile pentru ocuparea acestora - Legea 128/1997 privind Statutul personalului didactic

M.Of. 158

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2011
CAPITOLUL I:Functiile didactice si didactice auxiliare. Conditiile pentru ocuparea acestora
Sectiunea 1:Functiile didactice si didactice auxiliare
Art. 5
(1)Functiile didactice sunt:
a)în învăţământul preşcolar: educator/educatoare; institutor/institutoare; profesor pentru învăţământul preşcolar; profesor;

b)în învăţământul primar: învăţător/învăţătoare; institutor/ institutoare; profesor pentru învăţământul primar; profesor.

c)în învăţământul secundar: profesor, profesor-psihopedagog, profesor-pedagog social, profesor corepetitor/acompaniament, maistru-instructor;

d)în învăţământul special şi în comisiile de expertiză complexă: educatoare/educator, învăţător, învăţător itinerant, institutor, profesor, profesor itinerant, profesor de educaţie specială, profesor-psihopedagog, profesor-psiholog şcolar, profesor-logoped, profesor-pedagog social, maistru-instructor, învăţător-educator, profesor-educator.

e)în centrele de documentare şi informare: profesor documentarist;
f)în unităţile de învăţământ preuniversitar, pentru asigurarea formării iniţiale şi a inserţiei profesionale: cadre didactice-mentori şi cadre didactice-tutori.

(2)În unităţile conexe şi în cele cu activităţi extraşcolare ale învăţământului preuniversitar funcţiile didactice sunt:
a)în centrele de plasament: educatoare/educator, institutor-educator, învăţător-educator, profesor-educator, profesor-logoped, psihopedagog;

b)în centrele şi cabinetele de asistenţă psihopedagogică: profesor-psihopedagog, profesor-psiholog, profesor-sociolog, profesor-pedagog social;

c)în centrele logopedice interşcolare şi în cabinetele şcolare: profesor-logoped, cu calificarea în psihopedagogie specială, psihologie sau pedagogie, profesor-pedagog social;

d)in casele corpului didactic: profesor-metodist, profesor-asociat;
e)in cluburile sportive scolare: profesor, antrenor;
f)in unitatile cu activitati extrascolare: educator/educatoare, invatator, institutor, profesor, maistru-instructor, antrenor.
Art. 6
(1)Functiile didactice auxiliare sunt:
a)bibliotecar, documentarist, redactor;
b)informatician;
c)laborant;
d)tehnician;
e)pedagog scolar;
f)instructor-animator, instructor de educatie extrascolara;
g)asistent social;
h)corepetitor pentru cluburile sportive şcolare, palatele şi cluburile copiilor;

(2)Ministerul invatamantului, in colaborare cu Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, este autorizat ca, in functie de dinamica invatamantului, sa stabileasca noi functii didactice auxiliare.
Sectiunea 2:Conditiile pentru ocuparea functiilor didactice si didactice auxiliare
Art. 7
(1)Pentru ocuparea functiilor didactice trebuie indeplinite urmatoarele conditii de studii:
a)pentru functia de educator/educatoare in invatamantul prescolar - absolvirea cu examen de diploma a liceului pedagogic sau a unei scoli echivalente, ori absolvirea cu diploma de licenta sau de absolvire, urmata de un curs in domeniul psihopedagogic si metodic specific;
b)pentru functia de invatator - absolvirea cu examen de diploma a liceului pedagogic, sectia pentru invatatori, sau a sectiei educatoare-invatatori ori a unei scoli echivalente;
c)pentru funcţia de institutor - absolvirea cu examen de diplomă a colegiului universitar pedagogic, a liceului pedagogic sau a unei şcoli echivalente, urmată de absolvirea cu diplomă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată sau de scurtă durată ori de absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă ori absolvirea cu diplomă de licenţă sau de absolvire, urmată de un curs specific în domeniul psihopedagogie şi metodic; prevederile prezentei litere nu se aplică absolvenţilor de Pedagogia învăţământului Preşcolar şi Primar, care beneficiază de aplicarea prevederilor alin. (1) lit. d);

d)pentru funcţia de profesor pentru învăţământul preşcolar şi profesor pentru învăţământul primar - absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat în profilul postului sau absolvirea liceului pedagogic, urmată de absolvirea unei instituţii de învăţământ superior de scurtă sau de lungă durată în profilul pedagogic;

d1)pentru funcţia de profesor în învăţământul gimnazial şi şcoala de arte şi meserii - absolvirea, cu examen de licenţă ori examen de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior sau a unui colegiu pedagogic de profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studiu transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;
d2)pentru funcţia de profesor la anul de completare - absolvirea cu examen de licenţă ori examen de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată ori a unui colegiu pedagogic în profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;

e)pentru funcţia de profesor în învăţământul liceal şi postliceal - absolvirea cu examen de licenţă a unei instituţii de învăţământ superior de lungă durată sau echivalentă acesteia în profilul postului sau absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei cerute de art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 60 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii unui liceu pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic şi deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic;

f)pentru funcţia de maistru-instructor - absolvirea cu examen de diplomă a unei şcoli postliceale în domeniu sau absolvirea, cu examen de licenţă sau de absolvire, a unei instituţii de învăţământ superior în profilul postului ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;

g)pentru funcţiile de profesor documentarist, cadru didactic-tutore şi cadru didactic-mentor - absolvirea cu examen de licenţă, examen de diplomă ori examen de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior de lungă sau scurtă durată în profilul postului ori absolvirea cu diplomă a cursurilor postuniversitare cu durata de cel puţin un an şi jumătate, aprobate în acest scop de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, în profilul postului -, precum şi îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau absolvirea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licenţă sau a ciclului II de studii universitare de masterat, în profilul postului, cu condiţia deţinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregătire psihopedagogică oferit de departamentele pentru pregătirea personalului didactic sau a absolvirii liceului pedagogic ori a unui colegiu universitar pedagogic;

(2)Pentru ocuparea functiilor didactice prevazute la art. 5 alin. (1) lit. d), in invatamantul special trebuie indeplinite, dupa caz, conditiile de studii mentionate la alin. (1), precum si un stagiu atestat de pregatire teoretica si practica in educatia speciala.
(3)Pentru ocuparea functiilor didactice din unitatile conexe invatamantului preuniversitar trebuie indeplinite, in mod corespunzator, conditiile de studii prevazute la alin. (1).
(4)Pentru ocuparea functiei de antrenor in cluburile sportive scolare, in palatele si in cluburile copiilor, se cere absolvirea cu diploma a unui liceu si a unei scoli de antrenori ori a unei institutii de invatamant postliceal sau superior de profil, cu specializarea in ramura de sport respectiva si indeplinirea conditiei prevazute la art. 68 din Legea invatamantului nr. 84/1995.
(5)Personalul didactic titular care, ulterior titularizării, dobândeşte prin studii şi alte specializări didactice poate solicita trecerea în noua specializare, cu păstrarea statutului de personal didactic titular. Au prioritate cadrele didactice aflate în restrângere de activitate.
(6)Antrenorii de la cluburile sportive şcolare pot fi angajaţi cu contract de muncă, de regulă, pe o perioadă de 4 ani, un ciclu olimpic.

Art. 8
Pentru ocuparea functiilor didactice auxiliare trebuie indeplinite urmatoarele conditii de studii:
a)pentru functia de bibliotecar, de documentarist si de redactor - absolvirea cu examen de diploma a unei institutii de invatamant sectia de biblioteconomie, sau a altor institutii de invatamant ai caror absolventi au studiat in timpul scolarizarii disciplinele de profil din domeniul biblioteconomiei; pot ocupa functia de bibliotecar, de documentarist sau de redactor si alti absolventi ai invatamantului superior, postliceal sau liceal cu diploma, pe perioada determinata, daca au urmat un curs de initiere in domeniu;
b)pentru functia de informatician - absolvirea cu diploma a unei institutii de invatamant superior sau a unei unitati de invatamant preuniversitar, de profil;
c)pentru functia de laborant si de tehnician - absolvirea cu examen de diploma, in profilul postului, a unei scoli postliceale sau a liceului, urmata de un curs de initiere in domeniu, in conditiile stabilite de Ministerul invatamantului;
d)pentru functia de pedagog scolar - absolvirea liceului cu examen de bacalaureat;
e)pentru functia de instructor-animator - absolvirea cu diploma a unei institutii de invatamant superior, a unei scoli postliceale, a unui liceu pedagogic sau a echivalentului acestuia, ori a altui liceu si absolvirea cursurilor speciale pentru obtinerea atestatului de aptitudini pentru aceasta functie;
f)pentru functia de instructor de educatie extrascolara - absolvirea unui liceu sau liceu pedagogic, cu diploma de bacalaureat;
g)pentru functia de asistent social - absolvirea unei institutii de invatamant superior de profil, de lunga sau de scurta durata, cu examen de licenta sau de absolvire, sau a unei scoli sanitare postliceale ori a unei scoli postliceale de conducatori puericultori;
h)pentru functia de corepetitor - absolvirea unei institutii de invatamant superior de profil, de lunga sau de scurta durata, ori a unui liceu de specialitate.
i)funcţiile didactice auxiliare prevăzute la lit. a), b), e), g) şi h) se pot ocupa şi de persoanele care au absolvit cu diplomă ciclul I de studii universitare de licenţă sau ciclul II de studii universitare de masterat în profilul postului.

Sectiunea 3:Ocuparea si eliberarea posturilor didactice si didactice auxiliare
Art. 9
(1)Posturile didactice pot fi ocupate cu personal titular, asociat sau suplinitor. Personalul didactic titular si cel asociat trebuie sa indeplineasca conditiile prevazute la art. 7 si 8.
(2)Posturile didactice se ocupă prin concurs. Concursul constă în probe scrise, la angajarea titularilor, în probe scrise sau orale, la angajarea suplinitorilor, în interviu şi în prezentarea unui curriculum vitae, la angajarea personalului didactic asociat. Concursurile se organizează în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, cu consultarea federaţiilor sindicale reprezentative din învăţământ, aprobată prin ordin al ministrului.

(3)Coordonarea metodologică a concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante este asigurată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, iar organizarea şi desfăşurarea acestora de către inspectoratele şcolare şi de directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar.

(4)Concursurile pentru ocuparea posturilor didactice in invatamantul particular se organizeaza de catre unitatea scolara respectiva, in conformitate cu prevederile alin. (2).
Art. 10
(1)Ordinea ocuparii posturilor didactice din invatamantul de stat este:
a)transferarea personalului didactic titular disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin desfiinţarea unor unităţi şcolare; transferul se efectuează respectând prevederile art. 7, care se aplică în mod corespunzător;

b)pretransferarea personalului didactic, la cerere, în aceeaşi localitate sau în localitatea unde îşi are domiciliul, respectând prevederile art. 7, care se aplică în mod corespunzător;

b1)pretransferarea la cerere şi transferarea personalului didactic disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin desfiinţarea unor unităţi şcolare se realizează şi din mediul rural în cel urban, dacă persoana respectivă a obţinut media minim 7 la concursul de titularizare sau dacă avea media minim 7 la repartiţia guvernamentală;
b2)pretransferarea la cerere şi transferarea personalului didactic disponibilizat prin restrângere de activitate sau prin desfiinţarea unor unităţi şcolare se realizează şi între nivelurile de învăţământ, cu condiţia suplimentară a parcurgerii unui program de perfecţionare/formare continuă în ultimii 5 ani;

c)detasarea in interesul invatamantului, prin concurs specific;
d)ocuparea, prin concurs a posturilor declarate vacante;
e)detasarea, la cererea persoanelor interesate, prin concurs specific;
f)ocuparea, prin concurs a posturilor rezervate si a posturilor ramase vacante in urma operatiunilor prevazute la lit. a)-e), prin suplinire, prin cumul sau prin plata cu ora, de catre personal suplinitor, titular sau asociat.
(2)Anual, posturile declarate vacante din invatamantul preuniversitar de stat si particular se aduc la cunostinta persoanelor interesate, cu cel putin 30 de zile inaintea concursului, prin publicare in presa centrala, locala si prin afisare la inspectoratele scolare si la unitatile de invatamant respective.
(3)Calendarul activitatilor prevazute la alin. (1) si (2), tematica si conditiile de concurs se fac publice in fiecare an scolar, pana la 15 noiembrie.
Art. 11
(1)Lucrarile privitoare la mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar de stat sunt coordonate de o comisie, numita de inspectorul scolar general, avand ca presedinte un inspector scolar general adjunct. Componenta comisiei si atributiile acesteia se stabilesc prin regulament aprobat de ministrul invatamantului.
(2)Subiectele pentru probele scrise la concursurile organizate de inspectoratele scolare se stabilesc de Ministerul invatamantului. Subiectele pentru concursurile organizate de unitatile de invatamant particulare, autorizate provizoriu sau acreditate, se stabilesc de catre acestea.
(3)La concursurile organizate de inspectoratele scolare, lucrarile scrise pentru ocuparea posturilor vacante din invatamantul preuniversitar de stat se evalueaza de comisii, pe specialitati, instituite la nivelul centrului universitar responsabil cu perfectionarea personalului din judetele arondate.
(4)La concursurile organizate de unitatile de invatamant lucrarile scrise pentru ocuparea posturilor vacante din invatamantul preuniversitar de stat sau particular se evalueaza de comisii, pe specialitati, instituite la nivelul unitatii scolare respective.
(5)În învăţământul de stat validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice se face de către inspectoratul şcolar. Angajarea pe post se face de directorul unităţii de învăţământ, pe baza deciziei de repartizare semnate de inspectorul şcolar general. În învăţământul particular validarea concursurilor şi angajarea pe post se fac de către conducerea unităţii de învăţământ şi se comunică în scris inspectoratului şcolar.

(6)Reprezentantii sindicatelor recunoscute la nivel national au drept de acces la documentele comisiei prevazute la alin. (1), dupa finalizarea acestora.
(7)Cheltuielile pentru lucrarile concursurilor sunt suportate de catre organizatori.
Art. 12
(1)Contestatiile privind rezultatele concursului pentru ocuparea posturilor didactice vacante in invatamantul de stat se adreseaza inspectoratului scolar, in termen de 10 zile de la comunicarea rezultatelor.
(2)Contestatiile se solutioneaza prin reevaluarea lucrarilor in cauza de catre o comisie stabilita de rectorul institutiei de invatamant superior unde a fost facuta evaluarea lucrarilor. Din aceasta comisie nu pot face parte persoanele care au asigurat corectarea la concurs a lucrarilor. Hotararea acestei comisii este definitiva.
(3)Contestatiile privind rezultatele concursului in invatamantul particular se adreseaza unitatii organizatoare. Comisia care le va analiza va fi alcatuita din alti membri decat cei care au corectat in concurs lucrarile in cauza. Hotararea comisiei de contestatii este definitiva.
Art. 13
(1)Prin restrangere de activitate se intelege situatia in care postul de educatoare, invatator, institutor si invatator-educator nu se mai incadreaza in sistemul de normare privind efectivele de prescolari sau de elevi prevazute de lege.
(2)Inspectoratul scolar are obligatia de a face publica, prin afisare la inspectorat si la unitatile de invatamant vizate, lista posturilor supuse restrangerii de activitate, cu cel putin 30 de zile inaintea declansarii procedurilor prevazute la alin. (4) si (5).
(3)In cazul profesorilor si al maistrilor-instructori, restrangerea activitatii consta in diminuarea numarului de ore sub nivelul unei jumatati de norma, fara posibilitati de completare, in aceeasi scoala sau intr-o scoala apropiata, cu ore de specialitate sau de specialitati inrudite, care pot fi predate de cadrul didactic in cauza.
(4)In cazul restrangerii activitatii unei unitati de invatamant se renunta, in ordine, la:
a)activitatea prestata prin cumul, prin plata cu ora sau prin suplinire;
b)activitatea prestata de personalul didactic care indeplineste conditiile legale de pensionare;
c)activitatea prestata de personalul didactic care solicita plecarea din unitate pe motivul restrangerii postului in specialitate.
(5)În cazul în care restrângerea de activitate vizează două sau mai multe persoane de aceeaşi specialitate, în afara situaţiei prevăzute la alin. (3), se procedează la evaluarea obiectivă sau la organizarea unui concurs, conform hotărârii consiliului de administraţie, la propunerea directorului adjunct. Evaluarea, respectiv concursul, este realizată de o comisie, numită de inspectorul şcolar general, al cărei preşedinte este inspectorul şcolar de specialitate. Din comisia de evaluare/concurs face parte, în mod obligatoriu, directorul unităţii de învăţământ. Evaluarea obiectivă, convertită în punctaj unitar stabilit de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, constă într-o inspecţie şcolară la clasă, cumulată cu: nivelul studiilor, gradul didactic sau titlul de doctor, media de absolvire, pentru stagiari, progresul şcolar al elevilor, activitatea didactico-ştiinţifică, lucrări ştiinţifice, studii, articole, programe şi manuale şcolare, material didactic omologat, experimente didactice, bacă rezultatul evaluării obiective nu conduce la departajare, se aplică, în ordine, următoarele criterii socioumanitare: soţul/soţia să lucreze în învăţământ în aceeaşi localitate; soţ/soţie cu domiciliul în localitate; părinţi cu domiciliul în localitate; motive de sănătate care nu permit părăsirea localităţii, alte cauze obiective dovedite cu acte. Concursul se organizează conform prevederilor art. 9. Contestaţiile se rezolvă potrivit dispoziţiilor art. 12. Reprezentanţii organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de ramură participă ca observatori la toate etapele restrângerii de activitate.

Art. 14
(1)Detasarea in interesul invatamantului, prevazuta la art. 10 alin. (1) lit. c), se face cu acordul persoanelor solicitate, pentru ocuparea unor posturi din unitati de invatamant: gradinite, scoli sau clase constituite din elevi capabili de performante, la grupe, inclusiv de prescolari, sau clase alcatuite din copii cu cerinte speciale de educatie, unitati-pilot, unitati de aplicatie, unitati deficitare in personal didactic si pentru asigurarea conducerii unitatilor de invatamant, precum si in functiile de indrumare si de control.
(2)Detasarea personalului titular in invatamant, in posturile mentionate la alin. (1), se poate efectua conform legii si cu acordarea drepturilor prevazute in contractul individual de munca, supus revizuirii anuale.
(3)Detasarea in posturile didactice prevazute la alin. (1) poate fi efectuata pe o durata de 1-4 ani, corespunzatoare unui ciclu de invatamant, iar pentru functiile de conducere, de indrumare si de control, pana la organizarea concursului, dar nu mai mult de sfarsitul anului scolar respectiv.
(4)Persoana detasata isi pastreaza calitatea de titular pe postul din unitatea de unde a fost detasata.
(5)Detasarea pe postul didactic rezervat inceteaza la revenirea titularului pe post.
Art. 15
Detasarea, la cererea persoanei interesate, se face prin concurs. La medii egale de concurs are prioritate persoana al carei sot este cadru didactic. Detasarea se face pe o perioada de cel mult doi ani scolari consecutivi, cu pastrarea calitatii de titular pe postul si la unitatea de unde a fost detasata.
Art. 16
(1)Posturile ramase vacante in urma operatiunilor prevazute la art. 10 lit. a)-e), precum si cele rezervate conform art. 101 se pot ocupa prin concurs de catre suplinitorii care indeplinesc conditiile prevazute la art. 4 si 7, pe o perioada de cel mult un an scolar, respectiv pana la revenirea titularului pe post.
(2)Posturile publicate pentru suplinire se ocupă de către candidaţii care au participat la concursul organizat conform art. 10 alin. (1) lit. c), în ordinea mediilor obţinute, pe o perioadă de an şcolar.

(3)Posturile prevazute la alin. (1), ramase vacante dupa operatiunile mentionate la alin. (2), se ocupa printr-un nou concurs organizat de inspectoratul scolar, la care pot participa candidatii care indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege.
(4)Orele ramase neocupate se atribuie de catre directorul scolii, prin cumul sau prin plata cu ora, personalului didactic titular, personalului asociat sau cadrelor didactice pensionate.
(5)Personalul didactic titular aflat in concediu fara plata nu poate fi incadrat in activitati de suplinire, cumul sau plata cu ora.
(6)In mod exceptional, in lipsa personalului didactic calificat dupa epuizarea situatiilor prevazute la alin. (1)-(4), pot fi incadrati, pe o durata de cel mult un an scolar, suplinitori fara studii corespunzatoare, care au absolvit cel putin liceul, cu diploma de bacalaureat si care sunt testati prin interviu si lucrare scrisa, in profilul postului solicitat. Au prioritate persoanele in curs de calificare pentru invatamant carora li se asigura continuitatea pe post daca acesta nu se ocupa prin concurs si persoanele care au functionat in anul precedent cu statut de suplinitori, primind cel putin calificativul "bine". Personalul didactic necalificat este obligat sa participe periodic la cursuri de initiere in profilul postului si in metodica predarii disciplinei respective, organizate de inspectoratul scolar.
Art. 17
Eliberarea din invatamant a personalului didactic titular, prin transfer in alt sector de activitate sau prin desfacerea contractului de munca, se face de catre organul care a dispus angajarea, potrivit legii.
Art. 18
Contestatiile privind mobilitatea personalului didactic, cu exceptia prevederilor art. 12, se rezolva de catre consiliul de administratie al inspectoratului scolar, cu respectarea dispozitiilor art. 11 alin. (6). Hotararile acestuia sunt definitive si pot fi atacate numai prin procedurile contenciosului administrativ.
Art. 19
(1)Personalul didactic auxiliar din invatamant se angajeaza prin concurs potrivit prevederilor art. 8.
(2)Angajarea si eliberarea din functie a personalului didactic auxiliar in unitatile de invatamant cu personalitate juridica se fac de catre directorul unitatii, cu aprobarea consiliului de administratie.
(3)[textul din Art. 19, alin. (3) din titlul II, capitolul I, sectiunea 3 a fost abrogat la 01-ian-2005 de Art. I, punctul 10. din Legea 349/2004]
(4)Structura şi numărul posturilor pentru personalul didactic auxiliar din învăţământul de stat se stabilesc de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, pe baza criteriilor de normare, elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, pentru fiecare categorie de personal.

(5)Eliberarea din invatamant a personalului didactic auxiliar se face conform art. 17.