Regulamentul 524/21-mai-2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL în materie de consum)

Acte UE

Jurnalul Oficial 165L

În vigoare
Versiune de la: 18 Iunie 2013
Regulamentul 524/21-mai-2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Regulamentul privind SOL în materie de consum)
Dată act: 21-mai-2013
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 114,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C 181, 21.6.2012, p. 99.
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 12 martie 2013 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 22 aprilie 2013.
întrucât:
(1)În conformitate cu articolul 169 alineatul (1) şi cu articolul 169 alineatul (2) litera (a) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), Uniunea trebuie să contribuie la atingerea unui nivel înalt de protecţie a consumatorilor prin măsurile pe care le adoptă în temeiul articolului 114 din TFUE. Articolul 38 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene prevede că politicile Uniunii trebuie să asigure un nivel ridicat de protecţie a consumatorilor.
(2)În conformitate cu articolul 26 alineatul (2) din TFUE, piaţa internă cuprinde un spaţiu fără frontiere interne, în cadrul căruia este asigurată libera circulaţie a bunurilor şi a serviciilor. Pentru a fi în măsură să beneficieze de dimensiunea digitală a pieţei interne şi pentru a avea încredere în aceasta, consumatorii trebuie să aibă acces la modalităţi simple, eficiente, rapide şi necostisitoare de soluţionare a litigiilor care decurg din vânzarea de produse sau din prestarea de servicii online. Acest lucru este deosebit de important în cazul în care consumatorii fac cumpărături peste graniţă.
(3)În Comunicarea sa din 13 aprilie 2011 intitulată "Actul privind piaţa unică - Douăsprezece pârghii pentru stimularea creşterii şi întărirea încrederii - «Împreună pentru o nouă creştere» ", Comisia a identificat legislaţia privind soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL), care include dimensiunea comerţului electronic, drept una dintre cele douăsprezece pârghii pentru stimularea creşterii şi consolidarea încrederii în piaţa unică.
(4)Fragmentarea pieţei interne împiedică eforturile în direcţia stimulării competitivităţii şi creşterii. De asemenea, disponibilitatea, calitatea şi informarea neuniforme în ceea ce priveşte metodele simple, eficiente, rapide şi cu un cost redus de soluţionare a litigiilor care apar în vânzarea de bunuri sau prestarea de servicii în Uniune constituie o barieră în cadrul pieţei interne care subminează încrederea consumatorilor şi a comercianţilor în procesele de cumpărare şi vânzare transfrontaliere.
(5)În concluziile sale din 24-25 martie şi, respectiv, 23 octombrie 2011, Consiliul European a invitat Parlamentul European şi Consiliul să adopte, până la sfârşitul anului 2012, un prim set de măsuri prioritare pentru a da un nou impuls pieţei unice.
(6)Piaţa internă este o realitate pentru consumatori în viaţa lor de zi cu zi, atunci când aceştia călătoresc, fac cumpărături şi efectuează plăţi. Consumatorii sunt actorii-cheie ai pieţei interne şi, prin urmare, ar trebui să constituie centrul tuturor preocupărilor în acest domeniu. Dimensiunea digitală a pieţei interne devine vitală atât pentru consumatori, cât şi pentru comercianţi. Consumatorii fac tot mai mult cumpărături online, iar comercianţii care vând online sunt din ce în ce mai numeroşi. Consumatorii şi comercianţii ar trebui să poată efectua cu toată încrederea tranzacţii online, aşadar este esenţial să se elimine barierele existente şi să se sporească încrederea consumatorilor. Disponibilitatea soluţionării online a litigiilor (SOL), în mod fiabil şi eficient, poate contribui într-o mare măsură la realizarea acestui obiectiv.
(7)Posibilitatea de a recurge la proceduri simple şi necostisitoare de soluţionare a litigiilor poate stimula încrederea consumatorilor şi a comercianţilor în piaţa unică digitală. Cu toate acestea, consumatorii şi comercianţii se confruntă, în continuare, cu dificultăţi în a găsi soluţii extrajudiciare, în special în ceea ce priveşte litigiile lor rezultate în urma tranzacţiilor transfrontaliere online. Prin urmare, astfel de litigii rămân adesea nesoluţionate.
(8)SOL oferă o soluţie extrajudiciară simplă, eficientă, rapidă şi necostisitoare în cazul litigiilor care decurg din tranzacţiile online. Cu toate acestea, în prezent nu există mecanisme care să le permită consumatorilor şi comercianţilor să soluţioneze astfel de litigii pe cale electronică; această situaţie este în detrimentul consumatorilor, constituie o barieră mai ales în calea tranzacţiilor transfrontaliere online, creează condiţii inechitabile pentru comercianţi şi împiedică astfel dezvoltarea comerţului online.
(9)Prezentul regulament ar trebui să se aplice în cazul soluţionării pe cale extrajudiciară a litigiilor iniţiate de consumatori care îşi au reşedinţa în Uniune împotriva unor comercianţi stabiliţi în Uniune care fac obiectul Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum (Directiva privind SAL în materie de consum) (1).
(1)A se vedea pagina 63 din prezentul Jurnal Oficial.
(10)În vederea asigurării faptului că platforma SOL poate fi utilizată şi în cazul procedurilor SAL care permit comercianţilor să prezinte reclamaţii împotriva consumatorilor, prezentul regulament ar trebui să se aplice, de asemenea, în cazul soluţionării pe cale extrajudiciară a litigiilor iniţiate de comercianţi împotriva consumatorilor, atunci când procedurile SAL relevante sunt oferite de entităţile SAL care figurează pe lista stabilită în conformitate cu articolul 20 alineatul (2) din Directiva 2013/11/UE. Aplicarea prezentului regulament în cazul unor astfel de dispute nu ar trebui să creeze nicio obligaţie pentru statele membre de a asigura faptul că entităţile SAL oferă asemenea proceduri.
(11)Deşi în special consumatorii şi comercianţii care efectuează tranzacţii transfrontaliere online vor beneficia de pe urma platformei SOL, prezentul regulament ar trebui să se aplice şi tranzacţiilor interne online pentru a permite veritabile condiţii echitabile de concurenţă în domeniul comerţului electronic.
(12)Prezentul regulament nu ar trebui să aducă atingere Directivei 2008/52/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2008 privind anumite aspecte ale medierii în materie civilă şi comercială (2).
(2)JO L 136, 24.5.2008, p. 3.
(13)Definiţia "consumatorului" ar trebui să includă persoanele fizice care acţionează în afara activităţii lor comerciale, de afaceri, meşteşugăreşti sau profesionale. Dacă însă contractul este încheiat în scopuri parţial circumscrise activităţii comerciale şi parţial aflate în afara acesteia (contracte cu dublu scop) şi dacă scopul comercial este într-atât de limitat, încât nu are o pondere predominantă în contextul general al livrării, respectiva persoană ar trebui să fie, şi ea, considerată drept un consumator.
(14)Definiţia "contractului de vânzare sau de prestare de servicii online" ar trebui să includă un contract de vânzare sau de prestare de servicii în cazul în care comerciantul sau intermediarul său propune, prin intermediul unui site internet ori prin alte mijloace electronice, bunuri sau servicii pe care consumatorul le comandă pe respectivul site internet sau prin alte mijloace electronice. De asemenea, această definiţie ar trebui să includă cazurile în care consumatorul a accesat site-ul internet sau alte servicii ale societăţii informaţionale prin intermediul unui dispozitiv electronic mobil, precum telefonul mobil.
(15)Prezentul regulament nu ar trebui să se aplice litigiilor dintre consumatori şi comercianţi care rezultă din contractele de vânzare sau de prestare de servicii offline şi litigiilor dintre comercianţi.
(16)Prezentul regulament ar trebui să fie luat în considerare în coroborare cu Directiva 2013/11/UE, care solicită statelor membre să se asigure că toate litigiile dintre consumatorii rezidenţi şi comercianţii stabiliţi în Uniune care rezultă din vânzarea de bunuri sau din prestarea de servicii pot fi transmise unei entităţi SAL.
(17)Înainte de a-şi transmite reclamaţia către o entitate SAL prin intermediul platformei SOL, consumatorii ar trebui încurajaţi de către statele membre să contacteze comerciantul prin orice modalităţi adecvate, în scopul soluţionării pe cale amiabilă a litigiului.
(18)Prezentul regulament vizează crearea unei platforme SOL la nivelul Uniunii. Platforma SOL ar trebui să ia forma unui site internet interactiv, care să ofere un punct de intrare unic pentru consumatorii şi comercianţii care doresc o soluţionare pe cale extrajudiciară a litigiilor rezultate din tranzacţii online. Platforma SOL ar trebui să furnizeze informaţii generale privind soluţionarea extrajudiciară a litigiilor contractuale care apar între consumatori şi comercianţi în urma contractelor de vânzări sau de prestare de servicii online. Platforma SOL ar trebui să le permită consumatorilor şi comercianţilor să depună reclamaţii prin completarea unui formular electronic de reclamaţie disponibil în toate limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii şi să anexeze documente relevante. Platforma ar trebui să transmită reclamaţiile unei entităţi SAL competente pentru instrumentarea litigiului în cauză. Platforma SOL ar trebui să ofere, în mod gratuit, un instrument electronic de gestionare a cazului care să le permită entităţilor SAL să desfăşoare, prin intermediul platformei SOL, procedura de soluţionare a litigiului cu părţile implicate. Entităţile SAL nu ar trebui să fie obligate să utilizeze instrumentul de gestionare a cazului.
(19)Comisia ar trebui să fie responsabilă de dezvoltarea, funcţionarea şi întreţinerea platformei SOL şi de asigurarea tuturor dotările tehnice pentru funcţionarea platformei. Platforma SOL ar trebui să ofere o funcţie de traducere electronică care să permită părţilor şi entităţii SAL să traducă, după caz, informaţiile transmise prin platforma SOL şi necesare pentru soluţionarea litigiului. Această funcţie ar trebui să poată asigura toate traducerile necesare şi ar trebui sprijinită, dacă este necesar, de traducători. De asemenea, Comisia ar trebui să ofere, pe platforma SOL, informaţii adresate reclamanţilor privind posibilitatea de a solicita asistenţă din partea punctelor de contact SOL.
(20)Platforma SOL ar trebui să permită schimbul sigur de date cu entităţile SAL şi să respecte principiile care stau la baza cadrului de interoperabilitate european adoptat în temeiul Deciziei 2004/387/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind furnizarea interoperabilă de servicii de guvernare electronică paneuropene către administraţiile publice, întreprinderi şi cetăţeni (IDABC) (1).
(1)JO L 144, 30.4.2004, p. 62.
(21)Accesul la platforma SOL ar trebui asigurat mai ales prin portalul "Europa ta" creat în conformitate cu anexa II la Decizia 2004/387/CE, care oferă acces la informaţii paneuropene, multilingve online şi la servicii interactive destinate întreprinderilor şi cetăţenilor din Uniune. Platforma SOL ar trebui pusă în evidenţă pe portalul "Europa ta".
(22)O platformă SOL la nivelul Uniunii ar trebui să se bazeze pe entităţile SAL existente în statele membre şi să respecte tradiţiile juridice ale statelor membre. Prin urmare, entităţile SAL care au primit o reclamaţie prin intermediul platformei ar trebui să aplice propriile norme de procedură, inclusiv propriile norme în materie de costuri. Cu toate acestea, prezentul regulament vizează stabilirea unor norme comune aplicabile acestor proceduri, care să le garanteze eficacitatea. Acestea ar trebui să includă norme care să prevadă că o astfel de soluţionare a litigiilor nu necesită prezenţa fizică a părţilor sau a reprezentanţilor acestora în faţa entităţii SAL, cu excepţia cazului în care normele sale de procedură prevăd această posibilitate şi părţile sunt de acord.
(23)Asigurarea înregistrării pe platforma SOL a tuturor entităţilor SAL înscrise pe lista stabilită în conformitate cu articolul 20 alineatul (2) din Directiva 2013/11/UE ar trebui să permită o acoperire completă în ceea ce priveşte soluţionarea online pe cale extrajudiciară pentru litigiile care rezultă din contractele de vânzare sau de prestare de servicii online.
(24)Prezentul regulament nu ar trebui să împiedice funcţionarea niciunei entităţi de soluţionare a litigiilor care îşi desfăşoară activitatea online sau a oricărui mecanism SOL din cadrul Uniunii. Acesta nu ar trebui să împiedice entităţile sau mecanismele de soluţionare a litigiilor să instrumenteze litigiile online care le-au fost transmise în mod direct.
(25)În fiecare stat membru ar trebui desemnate puncte de contact SOL care găzduiesc cel puţin doi consilieri SOL. Punctele de contact SOL ar trebui să sprijine părţile implicate într-un litigiu prezentat prin intermediul platformei SOL, fără a avea obligaţia de a traduce documentele aferente litigiului respectiv. Statele membre ar trebui să aibă posibilitatea de a conferi responsabilitatea privind punctele de contact SOL centrelor lor sau reţelei centrelor europene pentru consumatori. Statele membre ar trebui să utilizeze această posibilitate pentru a permite punctelor de contact SOL să beneficieze pe deplin de experienţa centrelor sau a reţelei centrelor europene pentru consumatori în ceea ce priveşte facilitarea soluţionării litigiilor între consumatori şi comercianţi. Comisia ar trebui să instituie o reţea a punctelor de contact SOL pentru a facilita cooperarea acestora şi pentru a lucra şi a oferi, în cooperare cu statele membre, formarea adecvată destinată punctelor de contact SOL.
(26)Dreptul la o cale de atac eficientă şi la un proces echitabil sunt drepturi fundamentale prevăzute de articolul 47 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. SOL nu urmăreşte şi nu poate fi concepută pentru a înlocui procedurile judiciare şi nici nu ar trebui să-i priveze pe consumatori sau pe comercianţi de dreptul lor de a solicita despăgubiri în faţa instanţelor judecătoreşti. Prin urmare, prezentul regulament nu ar trebui să împiedice părţile să îşi exercite dreptul de acces la sistemul judiciar.
(27)Prelucrarea informaţiilor în temeiul prezentului regulament ar trebui să fie supusă unor garanţii stricte de confidenţialitate şi să fie conformă cu normele privind protecţia datelor cu caracter personal prevăzute în Directiva 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date (2) şi în Regulamentul (CE) nr. 45/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2000 privind protecţia persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile şi organele comunitare şi privind libera circulaţie a acestor date (3). Aceste norme ar trebui să se aplice în cazul prelucrării datelor cu caracter personal efectuate în temeiul prezentului regulament de către diferiţii actori care utilizează platforma SOL, indiferent dacă aceştia acţionează în mod individual sau împreună cu alţi astfel de actori.
(2)JO L 281, 23.11.1995, p. 31
(3)JO L 8, 12.1.2001, p. 1.
(28)Persoanele vizate ar trebui să fie informate şi să îşi dea acordul cu privire la prelucrarea datelor lor cu caracter personal în cadrul platformei SOL, precum şi să fie informate cu privire la drepturile lor în ceea ce priveşte prelucrarea respectivă, printr-o declaraţie de confidenţialitate completă, care va fi pusă la dispoziţia publicului de către Comisie şi care va explica, într-un limbaj simplu şi clar, operaţiunile de prelucrare efectuate sub responsabilitatea diferiţilor actori din cadrul platformei, în conformitate cu articolele 11 şi 12 din Regulamentul (CE) nr. 45/2001 şi cu legislaţia naţională adoptată în temeiul articolelor 10 şi 11 din Directiva 95/46/CE.
(29)Prezentul regulament nu ar trebui să aducă atingere dispoziţiilor privind confidenţialitatea din legislaţia naţională referitoare la SAL.
(30)Pentru a asigura conştientizarea la scară largă a consumatorilor cu privire la existenţa platformei SOL, comercianţii stabiliţi în Uniune care încheie contracte de vânzare sau de prestare de servicii online ar trebui să ofere, pe site-urile lor internet, un link către platforma SOL. De asemenea, comercianţii ar trebui să dea informaţii privind adresa lor electronică, astfel încât consumatorul să aibă un prim punct de contact. O parte semnificativă dintre contractele de vânzare şi de prestare de servicii online sunt încheiate utilizând pieţe online, care aduc la un loc sau facilitează tranzacţiile online dintre consumatori şi comercianţi. Pieţele online reprezintă platforme online care permit comercianţilor să îşi pună produsele şi serviciile la dispoziţia consumatorilor. Prin urmare, aceste pieţe online ar trebui să aibă aceeaşi obligaţie de a furniza un link către pagina platformei SOL. Respectiva obligaţie nu ar trebui să aducă atingere dispoziţiilor articolului 13 din Directiva 2013/11/UE privind informarea consumatorilor de către comercianţi cu privire la procedurile SAL la care respectivii comercianţi sunt supuşi şi la angajamentul pe care aceştia din urmă şi-l iau sau nu de a utiliza proceduri SAL pe care le au cu consumatorii. De asemenea, respectiva obligaţie nu ar trebui să aducă atingere articolului 6 alineatul (1) litera (t) şi articolului 8 din Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor (1). Articolul 6 alineatul (1) litera (t) din Directiva 2011/83/UE prevede că, în cazul contractelor încheiate cu consumatorii la distanţă sau în afara spaţiilor comerciale, comerciantul trebuie să-l informeze pe consumator cu privire la posibilitatea de a recurge la un mecanism extrajudiciar de reclamaţie şi de despăgubire la care este supus comerciantul, precum şi cu privire la condiţiile de acces la acesta, înainte ca respectivul consumator să aibă obligaţii în temeiul contractului. Din aceleaşi motive, şi anume conştientizarea în rândul consumatorilor, statele membre ar trebui să încurajeze asociaţiile de consumatori şi asociaţiile profesionale să furnizeze un link către pagina web a platformei SOL.
(1)JO L 304, 22.11.2011, p. 64.
(31)Pentru a lua în considerare criteriile pe baza cărora entităţile SAL îşi definesc propriile domenii de aplicare, competenţa de a adopta acte legislative în conformitate cu articolul 290 din TFUE ar trebui să fie delegată Comisiei în vederea adaptării informaţiilor pe care un reclamant trebuie să le ofere în formularul electronic de reclamaţie disponibil pe platforma SOL. Este deosebit de importantă realizarea de către Comisie a unor consultări adecvate în timpul lucrărilor sale pregătitoare, inclusiv la nivel de experţi. Atunci când pregăteşte şi elaborează acte delegate, Comisia ar trebui să asigure transmiterea simultană, la timp şi adecvată a documentelor relevante către Parlamentul European şi Consiliu.
(32)Pentru a se asigura condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului regulament, Comisiei ar trebui să i se confere competenţe de executare în ceea ce priveşte funcţionarea platformei SOL, modalităţile de transmitere a reclamaţiilor şi cooperarea în cadrul reţelei de puncte de contact SOL. Aceste competenţe ar trebui să fie exercitate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor şi principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie (2). Procedura de consultare ar trebui utilizată pentru adoptarea actelor de punere în aplicare referitoare la formularul electronic de reclamaţie, având în vedere caracterul său pur tehnic. Procedura de examinare ar trebui utilizată pentru adoptarea normelor referitoare la modalităţile de cooperare între consilierii SOL care sunt membri ai reţelei de puncte de contact SOL.
(2)JO L 55, 28.2.2011, p. 13.
(33)În aplicarea prezentului regulament, Comisia ar trebui să consulte, după caz, Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor.
(34)Întrucât obiectivul prezentului regulament, şi anume înfiinţarea unei platforme europene SOL pentru litigii online reglementată de norme comune, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre, având în vedere amploarea şi efectele acţiunii şi, în consecinţă, poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, Uniunea poate adopta măsuri în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este enunţat la respectivul articol, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru atingerea acestui obiectiv.
(35)Prezentul regulament respectă drepturile fundamentale şi principiile consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, în special la articolele 7, 8, 38 şi 47.
(36)Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 28 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 45/2001 şi a emis un aviz la 12 ianuarie 2012 (3),
(3)JO C 136, 11.5.2012, p. 1.
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiectul
Prezentul regulament urmăreşte, prin atingerea unui nivel ridicat de protecţie a consumatorului, să contribuie la buna funcţionare a pieţei interne, în special la dimensiunea sa digitală, prin crearea unei platforme europene SOL (denumită în continuare "platforma SOL") care să faciliteze soluţionarea independentă, imparţială, transparentă, eficace, rapidă şi echitabilă, pe cale extrajudiciară, a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi online.
Art. 2: Domeniul de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică soluţionării pe cale extrajudiciară a litigiilor care privesc obligaţiile contractuale rezultate din contractele de vânzare sau de prestare de servicii online dintre un consumator care îşi are reşedinţa în Uniune şi un comerciant stabilit în Uniune, prin intervenţia unei entităţi SAL care a fost inclusă pe lista stabilită în conformitate cu articolul 20 alineatul (2) din Directiva 2013/11/UE şi care presupune utilizarea platformei SOL.
(2)Prezentul regulament se aplică soluţionării extrajudiciare a litigiilor prevăzute la alineatul (1), care sunt iniţiate de un comerciant împotriva unui consumator, în măsura în care legislaţia statului membru în care consumatorul îşi are reşedinţa obişnuită permite soluţionarea unor astfel de litigii prin intervenţia unei entităţi SAL.
(3)Statele membre informează Comisia precizând dacă legislaţia lor permite sau nu ca litigiile menţionate la alineatul (1), care sunt iniţiate de un comerciant împotriva unui consumator, să fie soluţionate prin intervenţia unei entităţi SAL. Autorităţile competente, în momentul în care notifică lista menţionată la articolul 20 alineatul (2) din Directiva 2013/11/UE, informează Comisia precizând ce entităţi SAL instrumentează astfel de litigii.
(4)Aplicarea prezentului regulament în cazul litigiilor prevăzute la alineatul (1), care sunt iniţiate de un comerciant împotriva unui consumator, nu impune nicio obligaţie statelor membre de a asigura că entităţile SAL oferă proceduri pentru soluţionarea extrajudiciară a unor astfel de litigii.
Art. 3: Legătura cu alte acte juridice ale Uniunii
Prezentul regulament nu aduce atingere prevederilor Directivei 2008/52/CE.
Art. 4: Definiţii
(1)În sensul prezentului regulament:
a)"consumator" înseamnă un consumator astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2013/11/UE;
b)"comerciant" înseamnă un comerciant astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) litera (b) din Directiva 2013/11/UE;
c)"contract de vânzare" înseamnă un contract de vânzare astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) litera (c) din Directiva 2013/11/UE;
d)"contract de prestare de servicii" înseamnă un contract de prestare de servicii astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) litera (d) din Directiva 2013/11/UE;
e)"contract de vânzare sau de prestare de servicii online" înseamnă un contract de vânzare sau de prestare de servicii în cazul în care comerciantul sau intermediarul său propune, prin intermediul unui site internet ori prin alte mijloace electronice, bunuri sau servicii pe care consumatorul le comandă pe respectivul site internet sau prin alte mijloace electronice;
f)"piaţă online" înseamnă un furnizor de servicii astfel cum este definit la articolul 2 litera (b) din Directiva 2000/31/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2000 privind anumite aspecte juridice ale serviciilor societăţii informaţionale, în special ale comerţului electronic, pe piaţa internă (directiva privind comerţul electronic) (1), care permite consumatorilor şi comercianţilor să încheie contracte de vânzare şi de prestare de servicii online pe site-ul internet al pieţei online;
(1)JO L 178, 17.7.2000, p. 1
g)"mijloace electronice" înseamnă un echipament electronic de prelucrare (inclusiv compresia digitală) şi de stocare a datelor, care este difuzat, transmis şi recepţionat în întregime prin cablu, prin radio, prin mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice;
h)"procedură de soluţionare alternativă a litigiilor" ("procedură SAL") înseamnă o procedură de soluţionare a litigiilor astfel cum se menţionează la articolul 2 din prezentul regulament;
i)"entitate de soluţionare alternativă a litigiilor" ("entitate SAL") înseamnă o entitate SAL astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) litera (h) din Directiva 2013/11/UE;
j)"parte reclamantă" înseamnă consumatorul sau comerciantul care a prezentat o reclamaţie prin intermediul platformei SOL;
k)"parte pârâtă" înseamnă consumatorul împotriva căruia sau comerciantul împotriva căruia a fost prezentată o reclamaţie prin intermediul platformei SOL;
1) "autoritate competentă" înseamnă o autoritate publică astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) litera (i) din Directiva 2013/11/UE;
m)"date cu caracter personal" înseamnă orice informaţii privind o persoană fizică identificată sau identificabilă ("persoana vizată"); o persoană identificabilă este o persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, în special prin referire la un număr de identificare sau la unul sau mai multe elemente specifice, proprii identităţii fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale a persoanei respective.
(2)Locul de stabilire al comerciantului şi al entităţii SAL se decide în conformitate cu articolul 4 alineatele (2) şi respectiv
(3)din Directiva 2013/11/UE.
Art. 5: Instituirea platformei SOL
(1)Comisia dezvoltă platforma SOL şi răspunde de funcţionarea acesteia, incluzând toate funcţiile de traducere necesare în sensul prezentului regulament, de întreţinerea, de finanţarea şi de securitatea datelor acesteia. Platforma SOL este uşor de utilizat. Dezvoltarea, funcţionarea şi întreţinerea platformei SOL asigură respectarea vieţii private a utilizatorilor săi începând cu etapa de concepere ("privacy by design" - "caracterul privat prin concepere"), precum şi faptul că platforma SOL este accesibilă şi poate fi utilizată de către oricine, inclusiv de utilizatorii vulnerabili ("design for all" - "conceperea pentru toţi"), în limitele posibilităţilor.
(2)Platforma SOL este un punct de intrare unic pentru consumatorii şi comercianţii care doresc o soluţionare pe cale extrajudiciară a litigiilor incluse în domeniul de aplicare al prezentului regulament. Aceasta este un site internet interactiv, gratuit şi disponibil online în toate limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii.
(3)Comisia acordă acces la platforma SOL, după caz, prin intermediul site-urilor sale internet care furnizează informaţii cetăţenilor şi întreprinderilor din Uniune şi, în special, prin intermediul portalului "Europa ta", înfiinţat în conformitate cu Decizia 2004/387/CE.
(4)Platforma SOL are următoarele funcţii:
a)de a furniza un formular electronic de reclamaţie care să poată fi completat de partea reclamantă în conformitate cu articolul 8;
b)de a informa partea pârâtă în legătură cu reclamaţia;
c)de a identifica entitatea SAL competentă sau entităţile SAL competente şi de a transmite reclamaţia entităţii SAL la care părţile au convenit să recurgă, în conformitate cu articolul 9;
d)de a oferi un instrument electronic gratuit de gestionare a cazului care să le permită părţilor şi entităţii SAL să efectueze online, prin intermediul platformei SOL, procedura de soluţionare a litigiilor;
e)de a pune la dispoziţia părţilor şi a entităţii SAL traducerea informaţiilor care sunt necesare pentru soluţionarea litigiului şi care sunt schimbate prin intermediul platformei SOL;
f)de a furniza un formular electronic cu ajutorul căruia entităţile SAL transmit informaţiile menţionate la articolul 10 litera (c);
g)de a furniza un sistem de feedback care să le permită părţilor să îşi exprime punctele de vedere cu privire la funcţionarea platformei SOL şi la entitatea SAL care a instrumentat litigiul lor;
h)de a face publice următoarele:
(i)informaţii generale privind SAL ca mijloc de soluţionare a litigiilor pe cale extrajudiciară;
(ii)informaţii cu privire la entităţile SAL incluse pe lista stabilită în conformitate cu articolul 20 alineatul (2) din Directiva 2013/11/UE care au competenţa de a instrumenta litigiile incluse în domeniul de aplicare al prezentului regulament;
(iii)un ghid online privind modalitatea de depunere a reclamaţiilor prin intermediul platformei SOL;
(iv)informaţii, inclusiv coordonate, privind punctele de contact SOL desemnate de statele membre în conformitate cu articolul 7 alineatul (1) din prezentul regulament;
(v)date statistice privind rezultatele litigiilor care au fost transmise entităţilor SAL prin intermediul platformei SOL.
(5)Comisia se asigură că informaţiile menţionate la alineatul (4) litera (h) sunt corecte, actuale şi furnizate în mod clar, uşor de înţeles şi uşor accesibile.
(6)Entităţile SAL incluse pe lista stabilită în conformitate cu articolul 20 alineatul (2) din Directiva 2013/11/UE care au competenţa de a instrumenta litigiile incluse în domeniul de aplicare al prezentului regulament se înregistrează electronic pe platforma SOL.
(7)Comisia adoptă, prin intermediul actelor de punere în aplicare, măsuri privind modalităţile de exercitare a funcţiilor prevăzute la alineatul (4) din prezentul articol. Actele respective de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 16 alineatul (3) din prezentul regulament.
Art. 6: Testarea platformei SOL
(1)Până la 9 ianuarie 2015, Comisia testează funcţionalitatea tehnică şi uşurinţa utilizării platformei SOL şi a formularului de reclamaţie, inclusiv în ceea ce priveşte traducerea. Testarea se desfăşoară şi este evaluată în cooperare cu experţi în SOL, din statele membre, precum şi cu reprezentanţi ai consumatorilor şi ai comercianţilor. Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind rezultatul testării şi adoptă măsurile necesare pentru a soluţiona eventualele probleme, astfel încât să asigure funcţionarea efectivă a platformei SOL.
(2)În raportul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol, Comisia descrie de asemenea măsurile de natură tehnică şi organizaţională pe care intenţionează să le adopte pentru a asigura că platforma SOL îndeplineşte cerinţele privind protecţia vieţii private prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 45/2001.
Art. 7: Reţeaua de puncte de contact SOL
(1)Fiecare stat membru desemnează un punct de contact SOL şi comunică numele şi coordonatele acestuia Comisiei. Statele membre pot să încredinţeze responsabilitatea pentru punctele de contact SOL centrelor lor din cadrul reţelei centrelor europene pentru consumatori, asociaţiilor de consumatori sau oricărui alt organism. Fiecare punct de contact SOL găzduieşte cel puţin doi consilieri SOL.
(2)Punctele de contact SOL oferă sprijin pentru soluţionarea litigiilor referitoare la reclamaţiile prezentate prin intermediul platformei SOL prin îndeplinirea următoarelor funcţii:
a)facilitarea comunicării între părţi şi entitatea SAL competentă, dacă se solicită acest lucru, aceasta putând include, în special:
(i)acordarea de asistenţă la prezentarea reclamaţiei şi, după caz, a documentaţiei relevante;
(ii)punerea la dispoziţia părţilor şi a entităţilor SAL a unor informaţii generale privind drepturile consumatorilor în ceea ce priveşte vânzarea sau prestarea de servicii care se aplică în statul membru al punctului de contact SOL care găzduieşte consilierul SOL respectiv;
(iii)oferirea de informaţii cu privire la funcţionarea platformei SOL;
(iv)oferirea de explicaţii părţilor cu privire la normele de procedură aplicate de către entităţile SAL identificate;
(v)informarea părţii reclamante cu privire la alte căi de atac în cazul în care un litigiu nu poate fi soluţionat prin intermediul platformei SOL;
b)transmiterea la fiecare doi ani, către Comisie şi statele membre, a unui raport de activitate, pe baza experienţei practice dobândite în urma exercitării funcţiilor lor.
(3)Punctul de contact SOL nu este obligat să îndeplinească funcţiile enumerate la alineatul (2) atunci când părţile implicate în litigiu au reşedinţa obişnuită în acelaşi stat membru.
(4)În pofida alineatului (3), statele membre pot decide, ţinând seama de circumstanţele naţionale, ca punctul de contact SOL să îndeplinească una sau mai multe dintre funcţiile enumerate la alineatul (2) atunci când părţile implicate în litigiu au reşedinţa obişnuită în acelaşi stat membru.
(5)Comisia stabileşte o reţea de puncte de contact ("reţeaua punctelor de contact SOL") care permite cooperarea între punctele de contact şi contribuie la îndeplinirea funcţiilor enumerate la alineatul (2).
(6)Cel puţin de două ori pe an, Comisia convoacă o reuniune a membrilor reţelei de puncte de contact SOL, pentru a permite schimbul de bune practici şi examinarea oricărei probleme recurente survenite în ceea ce priveşte funcţionarea platformei SOL.
(7)Comisia adoptă, prin intermediul actelor de punere în aplicare, normele referitoare la modalităţile de cooperare între punctele de contact SOL. Actele respective de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 16 alineatul (3).
Art. 8: Depunerea unei reclamaţii
(1)Pentru a depune o reclamaţie pe platforma SOL, partea reclamantă completează formularul electronic de reclamaţie. Formularul de reclamaţie este uşor de utilizat şi uşor accesibil pe platforma SOL.
(2)Informaţiile transmise de partea reclamantă sunt suficiente pentru a determina entitatea SAL competentă. Aceste informaţii sunt descrise în anexa la prezentul regulament. Partea reclamantă poate anexa documente în sprijinul reclamaţiei.
(3)Pentru a lua în considerare criteriile pe baza cărora entităţile SAL, care sunt înscrise pe lista stabilită în conformitate cu articolul 20 alineatul (2) din Directiva 2013/11/UE şi care instrumentează litigiile reglementate de prezentul regulament, îşi definesc propriile domenii de aplicare, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 17 din prezentul regulament în vederea adaptării informaţiilor enumerate în anexa la prezentul regulament.
(4)Comisia stabileşte normele privind caracteristicile formularului electronic de reclamaţie prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 16 alineatul (2).
(5)Prin intermediul formularului electronic de reclamaţie şi al documentelor ataşate la acesta sunt prelucrate doar datele precise, pertinente şi neexcesive în ceea ce priveşte scopurile pentru care sunt colectate.
Art. 9: Instrumentarea şi transmiterea unei reclamaţii
(1)O reclamaţie prezentată în cadrul platformei SOL este instrumentată numai dacă toate rubricile necesare ale formularului electronic de reclamaţie au fost completate.
(2)În cazul în care formularul de reclamaţie nu a fost completat integral, partea reclamantă este informată că reclamaţia nu mai poate fi instrumentată decât dacă sunt furnizate informaţiile lipsă.
(3)La primirea unui formular de reclamaţie completat integral, platforma SOL îi transmite părţii pârâte, într-un mod uşor de înţeles şi fără întârziere, în una dintre limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii aleasă de partea respectivă, reclamaţia împreună cu următoarele informaţii:
a)informaţii privind necesitatea ca părţile să convină asupra unei entităţi SAL căreia să îi fie transmisă reclamaţia şi privind faptul că, în lipsa unui acord între părţi sau dacă nu este identificată nicio entitate SAL competentă, reclamaţia nu mai este instrumentată;
b)informaţii privind entitatea sau entităţile SAL care are (au) competenţa de a instrumenta reclamaţia, dacă acestea sunt menţionate în formularul electronic de reclamaţie sau sunt identificate de platforma SOL pe baza informaţiilor furnizate în formularul respectiv;
c)în cazul în care partea pârâtă este un comerciant, o invitaţie pentru a specifica, în termen de 10 zile calendaristice:
- dacă comerciantul se angajează sau este obligat să recurgă la o anumită entitate SAL pentru a soluţiona litigiile cu consumatorii; şi
- cu excepţia cazului în care comerciantul este obligat să recurgă la o anumită entitate SAL, dacă comerciantul doreşte să recurgă la oricare entitate sau entităţi SAL dintre cele menţionate la litera (b);
d)în cazul în care partea pârâtă este un consumator, iar comerciantul este obligat să recurgă la o anumită entitate SAL, o invitaţie pentru a conveni în termen de 10 zile calendaristice asupra entităţii SAL respective sau, în cazul în care comerciantul nu este obligat să recurgă la o anumită entitate SAL, o invitaţie pentru a selecţiona una sau mai multe entităţi SAL dintre cele menţionate la litera (b);
e)numele şi coordonatele punctului de contact SOL din statul membru în care partea pârâtă este stabilită sau îşi are reşedinţa, precum şi o scurtă descriere a funcţiilor menţionate la articolul 7 alineatul (2) litera (a);
(4)În momentul primirii de la partea pârâtă a informaţiilor menţionate la alineatul (3) litera (c) sau (d), platforma SOL îi transmite părţii reclamante, fără întârziere şi într-un mod uşor de înţeles, în una dintre limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii aleasă de partea respectivă, următoarele informaţii:
a)informaţiile menţionate la alineatul (3) litera (a);
b)în cazul în care partea reclamantă este un consumator, informaţii despre entitatea sau entităţile SAL menţionate de comerciant în conformitate cu alineatul (3) litera (c) şi o invitaţie pentru a conveni în termen de 10 zile calendaristice asupra unei entităţi SAL;
c)în cazul în care partea reclamantă este un comerciant, iar comerciantul nu este obligat să recurgă la o anumită entitate SAL, informaţii despre entitatea sau entităţile SAL menţionate de consumator în conformitate cu alineatul (3) litera (d) şi o invitaţie pentru a conveni în termen de 10 zile calendaristice asupra unei entităţi SAL;
d)numele şi coordonatele punctului de contact SOL din statul membru în care partea reclamantă este stabilită sau îşi are reşedinţa, precum şi o scurtă descriere a funcţiilor menţionate la articolul 7 alineatul (2) litera (a);
(5)Informaţiile menţionate la alineatul (3) litera (b) şi la alineatul (4) literele (b) şi (c) includ o descriere a următoarelor caracteristici ale fiecărei entităţi SAL:
a)numele, coordonatele şi adresa site-ului internet a entităţii SAL;
b)costurile procedurii SAL, dacă este cazul;
c)limba sau limbile în care se poate desfăşura procedura SAL;
d)durata medie a procedurii SAL;
e)caracterul obligatoriu sau neobligatoriu al rezultatului procedurii SAL;
f)motivele pentru care entitatea SAL poate refuza să instrumenteze un anumit litigiu în conformitate cu articolul 5 alineatul (4) din Directiva 2013/11/UE.
(6)Platforma SAL transmite în mod automat şi fără întârziere reclamaţia către entitatea SAL la care părţile au fost de acord să recurgă în conformitate cu alineatele (3) şi (4).
(7)Entitatea SAL căreia i-a fost transmisă reclamaţia informează fără întârziere părţile dacă este de acord sau dacă refuză să instrumenteze litigiul în conformitate cu articolul 5 alineatul (4) din Directiva 2013/11/UE. Entitatea SAL care a acceptat să instrumenteze litigiul informează de asemenea părţile în legătură cu normele sale de procedură şi, dacă este cazul, în legătură cu costurile procedurii respective de soluţionare a litigiilor.
(8)Atunci când, în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii formularului de reclamaţie, părţile nu reuşesc să convină asupra unei entităţi SAL sau entitatea SAL refuză să instrumenteze litigiul, reclamaţia nu mai este instrumentată. Partea reclamantă este informată cu privire la posibilitatea de a contacta un consilier SOL pentru a primi informaţii generale referitoare la alte căi de atac.
Art. 10: Soluţionarea litigiului
Entitatea SAL care a acceptat să instrumenteze un litigiu în conformitate cu articolul 9 din prezentul regulament:
(a)încheie procedura SAL în termenul menţionat la articolul 8 litera (e) din Directiva 2013/11/UE;
(b)solicită prezenţa fizică a părţilor sau a reprezentanţilor acestora, cu excepţia cazului în care normele sale de procedură prevăd această posibilitate şi părţile sunt de acord;
(c)transmite fără întârziere următoarele informaţii platformei SOL:
(i)data primirii dosarului reclamaţiei;
(ii)obiectul litigiului;
(iii)data încheierii procedurii SAL;
(iv)rezultatul procedurii SAL.
(d)nu are obligaţia de a desfăşura procedura SAL prin intermediul platformei SOL.
Art. 11: Baza de date
Comisia ia măsurile necesare pentru a crea şi a întreţine o bază de date electronică, în care va stoca informaţiile prelucrate în conformitate cu articolul 5 alineatul (4) şi cu articolul 10 litera (c), având în vedere articolul 13 alineatul (2).
Art. 12: Prelucrarea datelor cu caracter personal
(1)Accesul la informaţii, inclusiv la date cu caracter personal, referitoare la un litigiu şi stocate în baza de date menţionată la articolul 11 este acordat, în scopurile menţionate la articolul 10, doar entităţii SAL căreia i-a fost transmis litigiul în conformitate cu articolul 9 Accesul la aceleaşi informaţii este acordat de asemenea punctelor de contact SOL, în măsura în care acest lucru este necesar, în scopurile menţionate la articolul 7 alineatele (2) şi (4).
(2)Comisia are acces la informaţiile prelucrate în conformitate cu articolul 10 pentru a asigura monitorizarea utilizării şi a funcţionării platformei SOL şi pentru a redacta rapoartele menţionate la articolul 21. Aceasta prelucrează datele cu caracter personal ale utilizatorilor platformei SOL doar în măsura în care acest lucru este necesar pentru funcţionarea şi întreţinerea platformei SOL, inclusiv pentru a asigura monitorizarea utilizării platformei SOL de entităţile SAL şi de punctele de contact SOL.
(3)Datele cu caracter personal referitoare la un litigiu sunt păstrate în baza de date menţionată la alineatul (1) din prezentul articol doar pe perioada necesară pentru îndeplinirea obiectivelor pentru care au fost colectate şi pentru a le permite persoanelor vizate să aibă acces la datele lor personale în vederea exercitării drepturilor lor. Acestea sunt şterse în mod automat, în maxim şase luni de la data încheierii litigiului transmis platformei SOL în conformitate cu articolul 10 litera (c) punctul (iii). Perioada de păstrare respectivă se aplică, de asemenea, datelor cu caracter personal păstrate în dosarele naţionale de entitatea SAL sau de punctul de contact SOL care a instrumentat litigiul în cauză, cu excepţia cazului în care normele de procedură aplicate de entitatea SAL sau orice dispoziţii specifice din legislaţia naţională prevăd o perioadă de păstrare mai îndelungată.
(4)Fiecare consilier SOL este considerat responsabil de prelucrarea datelor în ceea ce priveşte propriile activităţi de prelucrare a datelor realizate în temeiul prezentului regulament, în conformitate cu articolul 2 litera (d) din Directiva 95/46/CE, şi se asigură că aceste activităţi sunt conforme cu legislaţia naţională adoptată în statul membru al punctului de contact SOL care găzduieşte consilierul SOL, în conformitate cu directiva menţionată.
(5)Fiecare entitate SAL este considerată responsabilă de prelucrarea datelor în ceea ce priveşte propriile activităţi de prelucrare a datelor realizate în temeiul prezentului regulament, în conformitate cu articolul 2 litera (d) din Directiva 95/46/CE, şi se asigură că aceste activităţi sunt conforme cu legislaţia naţională adoptată în statul membru în care este stabilită entitatea SAL în conformitate cu directiva menţionată.
(6)În ceea ce priveşte obligaţiile care îi revin în conformitate cu prezentul regulament şi prelucrarea datelor cu caracter personal pe care acesta le implică, Comisia este considerată responsabilă de prelucrarea datelor în conformitate cu articolul 2 litera (d) din Regulamentul (CE) nr. 45/2001.
Art. 13: Confidenţialitatea şi securitatea datelor
(1)Punctele de contact SOL sunt supuse unor norme privind secretul profesional sau altor obligaţii echivalente de confidenţialitate prevăzute în legislaţia statului membru în cauză.
(2)Comisia ia măsurile tehnice şi organizaţionale adecvate pentru a asigura securitatea informaţiilor prelucrate în temeiul prezentului regulament, inclusiv un control adecvat al accesului la date, un plan de securitate şi o gestionare a incidentelor de securitate, în conformitate cu articolul 22 din Regulamentul (CE) nr. 45/2001.
Art. 14: Informaţiile pentru consumatori
(1)Comercianţii stabiliţi în Uniune care încheie contracte de vânzări sau de prestare de servicii online şi pieţele online stabilite în Uniune furnizează pe paginile lor web un link electronic către platforma SOL. Linkul respectiv trebuie să fie uşor accesibil pentru consumatori. Comercianţii stabiliţi în Uniune care încheie contracte de vânzări sau de prestare de servicii online precizează de asemenea adresele lor de e-mail.
(2)Comercianţii stabiliţi în Uniune care încheie contracte de vânzări sau de prestare de servicii online şi care s-au angajat sau care sunt obligaţi să recurgă la una sau mai multe entităţi SAL pentru a soluţiona litigiile cu consumatorii informează consumatorii despre existenţa platformei SOL şi despre posibilitatea de a recurge la platforma SOL pentru a-şi soluţiona litigiile. Comercianţii respectivi furnizează un link electronic către platforma SOL pe site-ul lor internet şi, dacă oferta este prezentată prin e-mail, în e-mailul respectiv. Se furnizează de asemenea informaţii, unde este cazul, în termenii şi în condiţiile generale care se aplică contractelor de vânzare sau de prestare de servicii online.
(3)Alineatele (1) şi (2) din prezentul articol nu aduc atingere articolului 13 din Directiva 2013/11/UE şi nici dispoziţiilor privind informarea consumatorilor cu privire la procedurile de atac extrajudiciare cuprinse în alte acte juridice ale Uniunii, care se aplică în plus faţă de prezentul articol.
(4)Lista entităţilor SAL menţionate la articolul 20 alineatul (4) din Directiva 2013/11/UE şi actualizările acesteia se publică pe platforma SOL.
(5)Statele membre se asigură că entităţile SAL, centrele afiliate reţelei centrelor europene pentru consumatori, autorităţile competente definite la articolul 18 alineatul (1) din Directiva 2013/11/UE şi, după caz, organismele desemnate în conformitate cu articolul 14 alineatul (2) din Directiva 2013/11/UE furnizează un link electronic către platforma SOL.
(6)Statele membre încurajează asociaţiile de consumatori şi asociaţiile profesionale să furnizeze un link electronic către platforma SOL.
(7)Atunci când comercianţii sunt obligaţi să furnizeze informaţii în conformitate cu alineatele (1) şi (2), precum şi cu dispoziţiile menţionate la alineatul (3), aceştia furnizează informaţiile respective împreună, atunci când este posibil.
Art. 15: Rolul autorităţilor competente
Autoritatea competentă din fiecare stat membru evaluează dacă entităţile SAL stabilite în statul membru respectiv respectă obligaţiile stabilite în prezentul regulament.
Art. 16: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de un comitet. Acesta este un comitet în sensul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)Atunci când se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
(3)Atunci când se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
(4)În cazul în care avizul comitetului în sensul alineatelor (2) şi (3) trebuie obţinut prin procedură scrisă, această procedură se încheie fără rezultat dacă, înainte de expirarea termenului de formulare a avizului, acest lucru este hotărât de preşedintele comitetului sau solicitat de o majoritate simplă a membrilor comitetului.
Art. 17: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei, în condiţiile prevăzute în prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 8 alineatul (3) din prezentul regulament se conferă Comisiei pe o perioadă nedeterminată de la 8 iulie 2013.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 8 alineatul (3) poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificată în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua următoare datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(5)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 8 alineatul (3) intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu, sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 18: Sancţiuni
Statele membre stabilesc regimul sancţiunilor aplicabile în cazul încălcării prezentului regulament şi adoptă toate măsurile necesare pentru a asigura punerea acestora în aplicare. Sancţiunile prevăzute trebuie să fie eficiente, proporţionale şi cu efect de descurajare.
Art. 19: Modificarea Regulamentului (CE) nr. 2006/2004
În anexa la Regulamentul (CE) nr. 2006/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) se adaugă următorul punct:
(1)JO L 364, 9.12.2004, p. 1.
"21.Regulamentul (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum (JO L 165, 18.6.2013, p. 1): articolul 14."
Art. 20: Modificarea Directivei 2009/22/CE
Directiva 2009/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (2) se modifică după cum urmează:
(2)JO L 110, 1.5.2009, p. 30.
1.La articolul 1 alineatele (1) şi (2) şi la articolul 6 alineatul (2) litera (b), cuvintele "directivele enumerate în anexa I" se înlocuiesc cu cuvintele "actele Uniunii enumerate în anexa I"
2.În titlul anexei I, cuvintele "LISTA DIRECTIVELOR" se înlocuiesc cu cuvintele "LISTA ACTELOR UNIUNII"
3.La anexa I, se adaugă următorul punct:
"15.Regulamentul (UE) nr. 524/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum (JO L 165, 18.6.2013, p. 1): articolul 14."
Art. 21: Raportare
(1)Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului rapoarte anuale privind funcţionarea platformei SOL, primul dintre acestea fiind prezentat la un an de la data la care platforma SOL devine funcţională.
(2)Până la 9 iulie 2018 şi, ulterior, la fiecare trei ani, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind aplicarea prezentului regulament, inclusiv, în special, privind uşurinţa utilizării formularului de reclamaţie şi eventuala necesitate de adaptare a informaţiilor enumerate în anexa la prezentul regulament. Raportul respectiv este însoţit, după caz, de propuneri de modificare a prezentului regulament.
(3)În cazul în care rapoartele menţionate la alineatele (1) şi (2) trebuie prezentate în acelaşi an, se prezintă numai un singur raport comun.
Art. 22: Intrarea în vigoare
(1)Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)Prezentul regulament se aplică de la 9 ianuarie 2016, cu excepţia următoarelor dispoziţii:
- articolul 2 alineatul (3) şi articolul 7 alineatele (1) şi (5), care se aplică de la 9 iulie 2015;
- articolul 5 alineatele (1) şi (7), articolul 6, articolul 7 alineatul (7), articolul 8 alineatele (3) şi (4) şi articolele 11, 16 şi 17, care se aplică de la 8 iulie 2013.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Strasbourg, 21 mai 2013.

Pentru Parlamentul European

Preşedintele

M. SCHULZ

Pentru Consiliu

Preşedintele

L. CREIGHTON

ANEXĂ:Informaţii care trebuie completate atunci când se depune o reclamaţie
1.Calitatea de consumator sau de comerciant a părţii reclamante.
2.Numele, adresa de e-mail şi adresa geografică a consumatorului.
3.Numele, adresa de e-mail şi adresa geografică a comerciantului.
4.Numele, adresa de e-mail şi adresa geografică a reprezentantului părţii reclamante, dacă se aplică.
5.Limba (limbile) părţii reclamante sau reprezentantului părţii reclamante, dacă se aplică.
6.Limba părţii pârâte, dacă este cunoscută.
7.Tipul de bunuri sau de servicii la care se referă reclamaţia.
8.Dacă bunul sau serviciul a fost oferit de comerciant şi comandat de consumator pe un site internet sau printr-un alt mijloc electronic.
9.Preţul bunului sau al serviciului achiziţionat.
10.Data la care consumatorul a achiziţionat bunul sau serviciul.
11.Dacă consumatorul a luat contact direct cu comerciantul.
12.Dacă litigiul este în prezent sau a fost anterior analizat de către o entitate SAL sau de către o instanţă.
13.Tipul reclamaţiei.
14.Descrierea reclamaţiei.
15.Dacă partea reclamantă este un consumator, entităţile SAL la care comerciantul este obligat să recurgă sau s-a angajat să recurgă în conformitate cu articolul 13 alineatul (1) din Directiva 2013/11/UE, dacă sunt cunoscute.
16.Dacă partea pârâtă este un comerciant, entitatea sau entităţile SAL la care comerciantul se angajează să recurgă sau este obligat să recurgă.
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 165L din data de 18 iunie 2013