Capitolul viii - GESTIONAREA AMBALAJELOR ŞI A DEŞEURILOR DE AMBALAJE - Regulamentul 40/19-dec-2024 privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi a Directivei (UE) 2019/904 şi de abrogare a Directivei 94/62/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 22 Ianuarie 2025
CAPITOLUL VIII:GESTIONAREA AMBALAJELOR ŞI A DEŞEURILOR DE AMBALAJE
Art. 40: Autoritatea competentă
(1)Statele membre desemnează una sau mai multe autorităţi competente pentru a fi responsabile cu punerea în aplicare şi asigurarea respectării obligaţiilor prevăzute în prezentul capitol şi la articolul 6 alineatul (10), la articolul 29 alineatele (1)-(7) şi (9) şi la articolele 30-34.
(2)Statele membre stabilesc detaliile organizării şi funcţionării autorităţii sau autorităţilor competente, inclusiv normele administrative şi procedurale care reglementează:
a)înregistrarea producătorilor în conformitate cu articolul 44;
b)organizarea şi monitorizarea cerinţelor de raportare în temeiul articolului 44 alineatele (7) şi (8);
c)supravegherea îndeplinirii obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor în conformitate cu articolul 45;
d)autorizaţia privind îndeplinirea răspunderii extinse a producătorilor în conformitate cu articolul 47;
e)punerea la dispoziţie a informaţiilor în conformitate cu articolul 56.
(3)Până la 12 iulie 2025, statele membre transmit Comisiei denumirile şi adresele autorităţilor competente, desemnate în conformitate cu alineatul (1). Statele membre transmit Comisiei, fără întârziere nejustificată, orice modificare a denumirilor sau a adreselor autorităţilor competente.
Art. 41: Raportul de alertă timpurie
(1)Comisia, în cooperare cu Agenţia Europeană de Mediu, întocmeşte rapoarte privind progresele înregistrate în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite la articolele 43 şi 52 cel târziu cu trei ani înainte de expirarea fiecărui termen prevăzut la articolele respective.
(2)Rapoartele menţionate la alineatul (1) includ următoarele:
a)o estimare a gradului de îndeplinire a obiectivelor de către fiecare stat membru;
b)o listă a statelor membre care riscă să nu îndeplinească obiectivele în termenele respective, însoţită de recomandări corespunzătoare pentru statele membre vizate;
c)exemple de bune practici din întreaga Uniune care ar putea servi drept orientări pentru a se avansa spre îndeplinirea obiectivelor.
Art. 42: Planurile de gestionare a deşeurilor şi programele de prevenire a generării de deşeuri
(1)Statele membre includ în planurile de gestionare a deşeurilor, necesare conform articolului 28 din Directiva 2008/98/CE, un capitol specific privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, inclusiv măsurile adoptate în temeiul articolelor 48, 50 şi 52 din prezentul regulament.
(2)Statele membre includ în programele de prevenire a generării de deşeuri care trebuie stabilite în temeiul articolului 29 din Directiva 2008/98/CE un capitol specific privind prevenirea utilizării de ambalaje, a generării de deşeuri de ambalaje şi a aruncării acestora în mod necontrolat, inclusiv măsurile adoptate în temeiul articolelor 43 şi 51 din prezentul regulament.
Art. 43: Prevenirea generării de deşeuri de ambalaje
(1)Fiecare stat membru reduce deşeurile de ambalaje generate pe cap de locuitor, în comparaţie cu deşeurile de ambalaje generate pe cap de locuitor în 2018, astfel cum au fost raportate Comisiei în conformitate cu Decizia 2005/270/CE, cu cel puţin:
a)5 % până în 2030;
b)10 % până în 2035;
c)15 % până în 2040.
(2)Pentru a sprijini statele membre în îndeplinirea obiectivelor de prevenire a generării de deşeuri de ambalaje stabilite la alineatul (1) de la prezentul articol până la 12 februarie 2027, Comisia stabileşte, prin intermediul unor acte de punere în aplicare adoptate în temeiul articolului 56 alineatul (7) litera (c), un factor de corecţie pentru a ţine seama de creşterea sau reducerea turismului în raport cu anul de referinţă 2018. Factorul de corecţie respectiv se bazează pe rata de generare a deşeurilor de ambalaje per turist şi pe variaţiile în ceea ce priveşte numărul de turişti în raport cu anul de referinţă 2018 şi ia în considerare potenţialul de reducere a deşeurilor de ambalaje în sectorul turismului.
(3)Fără a aduce atingere alineatelor (1) şi (4), statele membre care au instituit deja sisteme separate de gestionare a deşeurilor de ambalaje menajere, pe de o parte, şi a deşeurilor de ambalaje industriale şi comerciale, pe de altă parte, pot menţine respectivele sisteme.
(4)În vederea realizării obiectivelor stabilite la alineatul (1), fiecare stat membru depune eforturi pentru a reduce cantitatea de deşeuri de ambalaje din plastic generate.
(5)În plus faţă de măsurile prevăzute de prezentul regulament şi în conformitate cu obiectivele generale ale politicii Uniunii în materie de deşeuri, precum şi pentru a atinge obiectivele stabilite la prezentul articol, statele membre pun în aplicare măsuri menite să prevină generarea de deşeuri de ambalaje şi să reducă la minimum impactul ambalajelor asupra mediului. Astfel de măsuri pot include utilizarea de instrumente economice şi alte măsuri pentru a oferi stimulente pentru aplicarea ierarhiei deşeurilor, cum ar fi măsurile menţionate în anexele IV şi IVa la Directiva 2008/98/CE, sau alte instrumente şi măsuri adecvate, inclusiv stimulente oferite prin intermediul schemelor de răspundere extinsă a producătorilor şi obligaţii impuse producătorilor sau organizaţiilor care implementează răspunderea extinsă a producătorilor pentru a adopta planuri de prevenire a generării de deşeuri. Măsurile sunt proporţionale şi nediscriminatorii şi sunt concepute astfel încât să se evite barierele din calea comerţului sau denaturarea concurenţei. Astfel de măsuri nu trebuie să conducă la o trecere la materiale de ambalare mai uşoare a căror utilizare ar duce la îndeplinirea obiectivului de reducere a deşeurilor de ambalaje.
(6)În sensul alineatului (5) de la prezentul articol şi fără a aduce atingere articolului 16 alineatul (2) din Directiva (UE) 2020/2184 a Parlamentului European şi a Consiliului (73), statele membre acordă stimulente restaurantelor, cantinelor, barurilor, cafenelelor şi serviciilor de catering să ofere clienţilor apă de la robinet, dacă este disponibilă, în mod gratuit sau contra unei taxe reduse pentru servicii, într-un recipient reutilizabil sau reîncărcabil.
(73)Directiva (UE) 2020/2184 a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie 2020 privind calitatea apei destinate consumului uman (JO L 435, 23.12.2020, p. 1).
(7)În sensul alineatului (5), statele membre pot introduce măsuri de prevenire a generării de deşeuri de ambalaje care depăşesc obiectivele minime stabilite la alineatul (1), acţionând în conformitate cu prezentul regulament.
(8)Prin derogare de la alineatul (1), statele membre au posibilitatea, până la 31 decembrie 2025, de a solicita Comisiei să utilizeze un alt an de referinţă decât 2018 pentru calcularea obiectivelor stabilite la alineatul (1). Dacă un stat membru face o astfel de cerere, Comisia, fără a aduce atingere alineatelor (5) şi (7), poate permite statului membru să utilizeze un astfel de an de referinţă diferit pentru calcularea obiectivelor stabilite la alineatul (1), cu condiţia ca statul membru respectiv să furnizeze dovezi întemeiate cu privire la:
a)o creştere semnificativă a deşeurilor de ambalaje în cursul anului pe care solicită să îl utilizeze drept an de referinţă pentru calcularea obiectivelor stabilite la alineatul (1);
b)faptul că respectiva creştere semnificativă a deşeurilor de ambalaje demonstrată la litera (a) se datorează exclusiv modificărilor procedurilor de raportare;
c)faptul că respectiva creştere semnificativă a deşeurilor de ambalaje demonstrată la litera (a) nu se datorează unei creşteri a consumului; şi
d)o mai bună comparabilitate a datelor între statele membre.
(9)Până la 12 februarie 2032, Comisia revizuieşte obiectivele stabilite la alineatul (1) şi evaluează necesitatea de a include obiective specifice pentru anumite materiale de ambalare. În acest scop, Comisia prezintă un raport Parlamentului European şi Consiliului, însoţit de o propunere legislativă, dacă consideră că este adecvată.
Art. 44: Registrul producătorilor
(1)În termen de 18 luni de la data intrării în vigoare a primului act de punere în aplicare adoptat în temeiul alineatului (14), fiecare stat membru constituie un registru naţional care serveşte la monitorizarea respectării de către producători a cerinţelor stabilite în prezentul capitol.
Fiecare registru naţional furnizează linkuri către site-urile web ale altor registre naţionale ale producătorilor pentru a facilita, în toate statele membre, înregistrarea producătorilor sau a reprezentanţilor autorizaţi pentru răspunderea extinsă a producătorilor.
(2)Producătorii au obligaţia de a se înscrie în registrul menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol în fiecare stat membru pe al cărui teritoriu pun la dispoziţie pentru prima dată ambalaje sau produse ambalate sau dezambalează produse ambalate fără a fi utilizatori finali, prin depunerea unei cereri de înregistrare la autoritatea competentă responsabilă de registru a fiecărui astfel de stat membru. În cazul în care un producător a încredinţat unei organizaţii care implementează răspunderea extinsă a producătorilor sarcina de a îndeplini obligaţiile în materie de răspundere extinsă a producătorilor în numele său în temeiul articolului 46 alineatul (1), obligaţiile prevăzute la prezentul articol sunt îndeplinite de organizaţia respectivă, cu excepţia cazului în care se specifică altfel de către statul membru în care este stabilit registrul.
(3)Statele membre pot prevedea ca obligaţiile prevăzute la prezentul articol să poată fi îndeplinite în baza unui mandat scris, în numele producătorilor, de către un reprezentant autorizat pentru răspunderea extinsă a producătorilor.
(4)Producătorii nu pun la dispoziţie pentru prima dată ambalaje sau produse ambalate pe teritoriul unui stat membru sau nu dezambalează produse ambalate fără a fi utilizatori finali dacă ei sau, după caz, în conformitate cu articolul 45, reprezentanţii lor autorizaţi pentru răspunderea extinsă a producătorilor nu sunt înregistraţi în statul membru respectiv.
(5)Cererea de înregistrare include informaţiile care trebuie furnizate în conformitate cu anexa IX partea A. Un stat membru poate solicita producătorilor să furnizeze informaţii sau documente suplimentare dacă aceste informaţii sau documente sunt necesare pentru a monitoriza şi a asigura respectarea prezentului regulament şi a normelor adoptate de statul membru respectiv în temeiul articolului 40 alineatul (2).
(6)În cazul în care un reprezentant autorizat pentru răspunderea extinsă a producătorilor reprezintă mai mulţi producători, acesta furnizează separat, în plus faţă de informaţiile care trebuie furnizate în temeiul alineatului (5), numele şi datele de contact ale fiecăruia dintre producătorii pe care îi reprezintă.
(7)Producătorul sau, după caz, reprezentantul autorizat al producătorului pentru răspunderea extinsă a producătorilor sau organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, astfel cum se prevede în dreptul intern în conformitate cu alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol, transmite autorităţii competente responsabile de registru, până la 1 iunie pentru fiecare an calendaristic precedent complet, informaţiile prevăzute în anexa IX partea B punctul 1.
Statele membre pot solicita ca informaţiile furnizate în temeiul prezentului alineat să fie auditate şi certificate de auditori independenţi sub supravegherea autorităţilor competente menţionate la articolul 40 alineatul (1), pe baza standardelor naţionale, dacă acestea există.
(8)Atunci când un producător a pus la dispoziţie pentru prima dată pe teritoriul statului membru o cantitate de ambalaje, inclusiv ambalaje ale produselor ambalate, care este mai mică de 10 tone pe parcursul unui an calendaristic sau, dacă un producător care intră sub incidenţa definiţiei de la articolul 3 alineatul (1) punctul 15 litera (e) dezambalează o cantitate de ambalaje mai mică de 10 tone, producătorul sau, după caz, reprezentantul autorizat al producătorului pentru răspunderea extinsă a producătorilor sau organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, astfel cum se prevede în dreptul intern în conformitate cu alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol, transmite autorităţii competente responsabile de registru, până la 1 iunie, pentru fiecare an calendaristic precedent complet, informaţiile prevăzute în anexa IX partea B punctul 2.
Prin derogare de la primul paragraf, un stat membru poate stabili, pentru un anumit an calendaristic, un prag maxim mai mic decât cel menţionat la primul paragraf dacă statul membru ar dispune în caz contrar de date insuficient de exacte pentru:
a)a îndeplini obligaţiile de raportare prevăzute la articolul 56 alineatele (1) şi (2) în anul calendaristic respectiv; şi
b)a asigura faptul că baza de date prevăzută la articolul 57 este completă şi furnizează datele cerute în temeiul articolului 56 alineatul (2) litera (a).
(9)Dacă este necesar din motive bugetare, un stat membru poate solicita producătorului să transmită trimestrial informaţiile prevăzute în anexa IX partea B punctele 1 şi 2 autorităţii competente responsabile de registru.
(10)Producătorii, în cazul îndeplinirii individuale a obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor, organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor şi căreia i se încredinţează executarea obligaţiilor respective, în cazul îndeplinirii colective a obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor, sau operatorii sistemului de reutilizare, în cazul îndeplinirii de către sistemele de reutilizare a obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor, raportează anual autorităţii competente, pentru fiecare an calendaristic precedent, informaţiile prevăzute în anexa IX partea B punctul 3.
În cazurile în care, în temeiul dreptului intern, autorităţile publice sunt responsabile de organizarea gestionării deşeurilor de ambalaje, statele membre pot prevedea că respectivele autorităţi sunt cele care transmit informaţiile prevăzute în anexa IX partea B punctul 3.
(11)Autoritatea competentă responsabilă de registru:
a)primeşte cererile de înregistrare astfel cum se menţionează la alineatul (2), printr-un sistem electronic de prelucrare a datelor, ale cărui detalii sunt puse la dispoziţie pe site-ul web al autorităţii competente;
b)înregistrează şi furnizează un număr de înregistrare în termen de maximum 12 săptămâni de la data la care sunt furnizate toate informaţiile necesare în temeiul alineatelor (5) şi (6);
c)poate stabili modalităţi privind cerinţele şi procesul de înregistrare, fără a adăuga cerinţe de fond la cele prevăzute la alineatele (5) şi (6);
d)poate percepe producătorilor taxe proporţionate, bazate pe costuri, pentru prelucrarea cererilor de înregistrare astfel cum se menţionează la alineatul (2);
e)primeşte şi monitorizează informaţiile transmise în temeiul alineatelor (7) şi (8).
(12)Producătorul sau, după caz, reprezentantul autorizat al producătorului pentru răspunderea extinsă a producătorilor sau organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor notifică, fără întârzieri nejustificate, autorităţii competente orice modificare a informaţiilor conţinute în înregistrare şi orice încetare definitivă a punerii la dispoziţie pentru prima data pe teritoriul statului membru a ambalajelor sau a produselor ambalate menţionate în înregistrare. Un producător este scos din registru după trei ani de la sfârşitul anului calendaristic în care se încheie înregistrarea producătorului, în cazul în care producătorul a încetat să existe în calitate de producător.
(13)Statele membre se asigură că lista producătorilor înregistraţi este uşor accesibilă şi pusă gratuit la dispoziţia publicului, fără a se aduce atingere păstrării confidenţialităţii informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial, în conformitate cu dreptul relevant al Uniunii şi cu dreptul intern relevant. Lista producătorilor înregistraţi trebuie să poată fi citită automat şi organizată electronic, cu posibilitate de căutare şi respectă standardele deschise pentru utilizarea de către terţi.
(14)Până la 12 februarie 2026, Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte formatul pentru înscrierea în registru şi raportarea către acesta şi precizează granularitatea datelor care trebuie furnizate şi tipurile de ambalaje şi categoriile de materiale care trebuie să facă obiectul informaţiilor transmise.
Formatul prin care informaţiile sunt transmise în temeiul prezentului articol este interoperabil, se bazează pe standarde deschise şi date într-un format care poate fi citit automat şi este transferabil printr-o reţea interoperabilă de schimb de date fără dependenţă de furnizor.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 65 alineatul (2).
Art. 45: Răspunderea extinsă a producătorilor
(1)Producătorilor le revine o răspundere extinsă a producătorilor în cadrul schemelor instituite în conformitate cu articolele 8 şi 8a din Directiva 2008/98/CE şi cu prezenta secţiune pentru ambalajele, inclusiv ambalajele produselor ambalate, pe care le pun la dispoziţie pentru prima dată pe teritoriul unui stat membru sau pe care le dezambalează fără a fi utilizatori finali.
(2)În plus faţă de costurile menţionate la articolul 8a alineatul (4) litera (a) din Directiva 2008/98/CE, contribuţiile financiare plătite de producător acoperă următoarele costuri:
a)costurile de etichetare a recipientelor pentru deşeuri pentru colectarea deşeurilor de ambalaje, astfel cum se menţionează la articolul 13 din prezentul regulament; şi
b)costurile efectuării de anchete privind compoziţia deşeurilor municipale mixte colectate în temeiul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2023/595 al Comisiei (74) şi al actelor de punere în aplicare care urmează să fie adoptate în temeiul articolului 56 alineatul (7) litera (a) din prezentul regulament, atunci când actele de punere în aplicare respective prevăd obligaţia de a efectua astfel de anchete.
(74)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/595 al Comisiei din 16 martie 2023 de stabilire a formularului pentru raportul privind resursa proprie bazată pe deşeurile de ambalaje din plastic nereciclate în temeiul Regulamentului (UE, Euratom) 2021/770 al Consiliului (JO L 79, 17.3.2023, p. 151).
Costurile care urmează să fie acoperite sunt stabilite în mod transparent, proporţional, nediscriminatoriu şi eficient.
(3)Un producător menţionat la articolul 3 alineatul (1) punctul 15 literele (c) şi (d) numeşte, prin mandat scris, un reprezentant autorizat pentru răspunderea extinsă a producătorilor în fiecare stat membru în care producătorul pune la dispoziţie pentru prima dată ambalaje sau produse ambalate, altul decât statul membru în care este stabilit producătorul. Statele membre pot prevedea ca producătorii stabiliţi în ţări terţe să desemneze, printr-un mandat scris, un reprezentant autorizat pentru răspunderea extinsă a producătorilor atunci când pun la dispoziţie pentru prima dată ambalaje sau produse ambalate pe teritoriul lor.
(4)În scopul respectării articolului 30 alineatul (1) literele (d) şi (e) din Regulamentul (UE) 2022/2065, furnizorii de platforme online care intră sub incidenţa capitolului III secţiunea 4 din regulamentul respectiv şi care le permit consumatorilor să încheie contracte la distanţă cu producătorii obţin următoarele informaţii de la producătorii care oferă ambalaje consumatorilor situaţi în Uniune, înainte de a permite respectivilor producători să le utilizeze serviciile:
a)informaţii privind înregistrarea producătorilor menţionaţi la articolul 44 din prezentul regulament în statul membru în care se află consumatorul şi numărul (numerele) de înregistrare al (ale) producătorului în registrul respectiv;
b)o autocertificare din partea producătorului care confirmă că acesta oferă numai ambalaje pentru care cerinţele privind răspunderea extinsă a producătorilor menţionate la alineatele (1), (2) şi (3) de la prezentul articol sunt respectate în statul membru în care se află consumatorul.
În cazul în care un producător îşi vinde produsele prin intermediul unei pieţe online, obligaţiile prevăzute la alineatul (2) de la prezentul articol pot fi îndeplinite, în baza unui mandat scris, de către furnizorul platformei online în numele producătorului.
(5)Statele membre pot prevedea că, atunci când în statul membru vizat este prevăzută o reconciliere automată a datelor cu registrul naţional, aceasta se aplică pentru verificarea informaţiilor menţionate la alineatul (4) literele (a) şi (b).
(6)La primirea informaţiilor menţionate la alineatul (4) şi înainte de a le permite producătorilor să utilizeze serviciile sale, furnizorul platformei online depune toate eforturile pentru a evalua dacă informaţiile primite sunt complete şi fiabile.
(7)Producătorii care oferă ambalaje sau produse ambalate utilizatorilor finali situaţi în Uniune pun la dispoziţia furnizorilor de servicii de logistică informaţiile menţionate la alineatul (4) literele (a) şi (b) de la prezentul articol în momentul încheierii contractului dintre furnizorul de servicii de logistică şi producător pentru oricare dintre serviciile menţionate la articolul 3 punctul 11 din Regulamentul (UE) 2019/1020.
(8)La primirea informaţiilor menţionate la alineatul (7) de la prezentul articol şi la momentul încheierii contractului dintre furnizorul de servicii de logistică şi producător pentru oricare dintre serviciile menţionate la articolul 3 punctul 11 din Regulamentul (UE) 2019/1020, furnizorul de servicii de logistică depune toate eforturile pentru a evalua dacă informaţiile menţionate la alineatul (7) de la prezentul articol sunt fiabile şi complete, prin utilizarea oricărei baze de date sau interfeţe online oficiale accesibile în mod liber puse la dispoziţie de un stat membru sau de Uniune sau prin intermediul listei de înregistrare accesibile publicului în temeiul articolului 44 alineatul (13) din prezentul regulament sau prin solicitări adresate producătorului de a furniza documente justificative din surse fiabile. În sensul prezentului regulament, producătorii sunt răspunzători pentru exactitatea informaţiilor furnizate.
În cazul în care furnizorul de servicii de logistică are motive să creadă despre orice informaţie menţionată la alineatul (7) obţinută de la producătorul în cauză că este inexactă, incompletă sau neactualizată, sau obţine suficiente indicaţii în acest sens, furnizorul de servicii de logistică respectiv solicită producătorului să remedieze situaţia fără întârziere sau în termenul stabilit de dreptul Uniunii sau de dreptul intern, după caz.
În cazul în care producătorul nu corectează sau nu completează informaţiile respective, furnizorul de servicii de logistică suspendă rapid furnizarea serviciilor sale către producătorul respectiv în legătură cu oferta de ambalaje sau de produse ambalate către consumatori situaţi în Uniune până când solicitarea este în întregime îndeplinită. Furnizorul de servicii de logistică informează producătorul cu privire la motivele suspendării.
(9)Fără a aduce atingere articolului 4 din Regulamentul (UE) 2019/1150 al Parlamentului European şi al Consiliului (75), în cazul în care un furnizor de servicii de logistică suspendă furnizarea serviciilor sale în temeiul alineatului (8) de la prezentul articol, producătorul vizat are dreptul de a contesta decizia furnizorului de servicii de logistică în faţa unei instanţe din statul membru în care este stabilit furnizorul de servicii de logistică.
(75)Regulamentul (UE) 2019/1150 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind promovarea echităţii şi a transparenţei pentru întreprinderile utilizatoare de servicii de intermediere online (JO L 186, 11.7.2019, p. 57).
Art. 46: Organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor
(1)Producătorii pot încredinţa unei organizaţii care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, autorizată în conformitate cu articolul 47, sarcina de a îndeplini în numele lor obligaţiile în materie de răspundere extinsă a producătorilor. Statele membre pot adopta măsuri pentru a face ca încredinţarea sarcinii de a îndeplini obligaţiile în materie de răspundere extinsă a producătorilor unei organizaţii care implementează răspunderea extinsă a producătorilor să fie obligatorie.
(2)În cazul în care, pe teritoriul unui stat membru, una sau mai multe organizaţii care implementează răspunderea extinsă a producătorilor sunt autorizate să îndeplinească obligaţiile în materie de răspundere extinsă a producătorilor în numele producătorilor, statul membru se asigură că organizaţia sau organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor şi producătorii care nu au încredinţat îndeplinirea obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor unei organizaţii care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, luaţi împreună, acoperă întregul teritoriu al statului membru în ceea ce priveşte activităţile întreprinse în conformitate cu articolul 47 alineatul (3) şi cu articolele 48 şi 50. Statele membre desemnează un terţ independent care are sarcina de a supraveghea ca organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor să îşi îndeplinească obligaţiile în materie de răspundere extinsă a producătorilor în mod coordonat, sau încredinţează o astfel de sarcină de supraveghere autorităţii competente.
(3)Organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor asigură confidenţialitatea datelor aflate în posesia lor în ceea ce priveşte informaţiile proprietare sau informaţiile care pot fi atribuite direct producătorilor individuali sau reprezentanţilor lor autorizaţi.
(4)În plus faţă de informaţiile menţionate la articolul 8a alineatul (3) litera (e) din Directiva 2008/98/CE, organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor publică pe site-urile lor web, cel puţin o dată pe an, informaţii cu privire la cantitatea de ambalaje, inclusiv ambalaje ale produselor ambalate, puse la dispoziţie pentru prima dată pe teritoriul unui stat membru sau dezambalate de un producător fără a fi utilizator final, şi cu privire la nivelurile de materiale valorificate şi reciclate în raport cu cantitatea de ambalaje pentru care au îndeplinit obligaţii în materie de răspundere extinsă a producătorilor.
Statele membre pot prevedea ca autorităţile publice care sunt responsabile de organizarea gestionării deşeurilor de ambalaje să publice pe site-urile lor web, cel puţin o dată pe an, informaţii privind nivelurile de materiale valorificate şi reciclate în raport cu cantitatea de deşeuri de ambalaje generate pe teritoriul lor.
(5)Organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor asigură tratamentul egal al producătorilor, indiferent de originea sau dimensiunile acestora, fără a impune o sarcină disproporţionată producătorilor de cantităţi mici de ambalaje, inclusiv ambalaje ale produselor ambalate, inclusiv întreprinderilor mici şi mijlocii.
Art. 47: Autorizaţia privind îndeplinirea răspunderii extinse a producătorilor
(1)Un producător, în cazul îndeplinirii individuale a obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor, sau organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor şi căreia i se încredinţează executarea obligaţiilor respective, în cazul îndeplinirii colective a obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor, solicită o autorizaţie privind îndeplinirea răspunderii extinse a producătorilor din partea autorităţii competente.
(2)Atunci când adoptă măsurile de stabilire a normelor administrative şi procedurale menţionate la articolul 40 alineatul (2), statul membru stabileşte cerinţele şi detaliile procedurii de autorizare. Cerinţele şi detaliile respective pot fi diferite pentru îndeplinirea individuală, respectiv colectivă, a obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor. Statele membre stabilesc, de asemenea, modalităţile de verificare a conformităţii, inclusiv informaţiile care trebuie furnizate în acest scop de producători sau de organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor. Procedura de autorizare include cerinţe privind verificarea măsurilor instituite pentru a asigura conformitatea cu cerinţele prevăzute la alineatul (3) de la prezentul articol, precum şi termene pentru respectiva verificare, care nu depăşesc 18 săptămâni de la depunerea unui dosar de cerere complet. Respectiva verificare este efectuată de o autoritate competentă sau de un expert independent care emite un raport de verificare cu privire la rezultatul său. Expertul independent este independent de autoritatea competentă şi de organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor sau de producătorii autorizaţi în vederea îndeplinirii individuale.
(3)Măsurile care urmează să fie stabilite de statele membre în conformitate cu alineatul (2) includ măsuri care să garanteze că:
a)sunt respectate cerinţele prevăzute la articolul 8a alineatul (3) literele (a)-(d) din Directiva 2008/98/CE;
b)măsurile instituite sau plătite de producător sau de organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor sunt suficiente pentru a permite returnarea şi gestionarea deşeurilor pentru toate deşeurile de ambalaje în conformitate cu articolul 48 alineatele (1) şi (5) şi cu articolul 50, în mod gratuit pentru consumatori, cu o frecvenţă proporţională cu suprafaţa şi volumul deşeurilor de ambalaje vizate în ceea ce priveşte cantitatea şi tipurile de ambalaje, inclusiv ambalaje ale produselor ambalate, puse la dispoziţie pentru prima dată pe teritoriul unui stat membru de către producătorul sau producătorii în numele cărora acţionează organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, sau ambalaje dezambalate de un astfel de producător fără a fi utilizator final;
c)sunt instituite în acest scop acordurile necesare, inclusiv acordurile preliminare cu distribuitorii, autorităţile publice sau terţii care desfăşoară activităţi de gestionare a deşeurilor în numele acestora;
d)capacitatea necesară de sortare şi reciclare este disponibilă pentru a se asigura că deşeurile de ambalaje colectate fac ulterior obiectul tratării preliminare şi al reciclării de înaltă calitate;
e)se respectă cerinţa prevăzută la alineatul (6) de la prezentul articol.
(4)Producătorul sau organizaţia care implementează răspunderea producătorilor notifică autorităţii competente, fără întârzieri nejustificate, orice modificare adusă informaţiilor cuprinse în cererea de autorizare, orice modificare care priveşte condiţiile de autorizare sau încetarea definitivă a activităţii. Pe baza unora dintre modificările notificate sau pe baza tuturor astfel de modificări notificate, autoritatea competentă poate decide să modifice autorizaţia.
(5)Autoritatea competentă poate decide să revoce autorizaţia, în special în cazul în care producătorul sau organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor nu mai îndeplineşte cerinţele legate de organizarea tratării deşeurilor de ambalaje sau dacă nu îndeplineşte alte obligaţii în materie de răspundere extinsă a producătorilor în temeiul schemelor instituite în conformitate cu articolele 8 şi 8a din Directiva 2008/98/CE sau în temeiul prezentei secţiuni, cum ar fi obligaţiile de raportare către autoritatea competentă, sau obligaţiile de notificare a oricăror modificări ale condiţiilor autorizaţiei, sau dacă producătorul şi-a încetat definitiv activitatea.
(6)Producătorul, în cazul îndeplinirii individuale a obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor, sau organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor şi căreia i se încredinţează executarea obligaţiilor respective, în cazul îndeplinirii colective a obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor, furnizează o garanţie adecvată menită să acopere costurile legate de operaţiunile de gestionare a deşeurilor pe care le datorează producătorul sau organizaţia care implementează răspunderea extinsă a producătorilor în cazul nerespectării obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor, inclusiv în cazul încetării definitive a activităţii sau al insolvenţei. Statele membre pot preciza cerinţe suplimentare pentru garanţie. Garanţia poate lua forma unui fond public care este finanţat din taxele producătorilor şi de care este răspunzător în solidar statul membru.
Art. 48: Sisteme de returnare şi colectare
(1)Statele membre se asigură că sunt instituite sisteme şi infrastructuri care să prevadă returnarea şi colectarea separată a tuturor deşeurilor de ambalaje de la utilizatorii finali, pentru a se asigura că acestea sunt tratate în conformitate cu articolele 4, 10 şi 13 din Directiva 2008/98/CE şi pentru a facilita pregătirea lor pentru reutilizare şi reciclarea de înaltă calitate.
Ambalajele care sunt în conformitate cu criteriile de proiectare în vederea reciclării, astfel cum sunt stabilite în actele delegate adoptate în temeiul articolului 6 alineatul (4) din prezentul regulament, sunt colectate în vederea reciclării. Incinerarea şi depozitarea unor astfel de ambalaje sunt interzise, cu excepţia deşeurilor rezultate din operaţiunile de tratare ulterioară a deşeurilor de ambalaje colectate separat pentru care reciclarea nu este fezabilă sau nu oferă cel mai bun rezultat din punctul de vedere al mediului.
(2)Pentru a facilita reciclarea de înaltă calitate, statele membre se asigură că există sisteme şi infrastructuri pentru o colectare şi sortare cuprinzătoare care să faciliteze reciclarea şi care să garanteze că materia primă din plastic este disponibilă pentru reciclare. Astfel de sisteme şi infrastructuri pot oferi un acces prioritar la materiale reciclate pentru utilizare în aplicaţii în care calitatea distinctă a materialului reciclat este menţinută sau valorificată astfel încât acesta să poată fi reciclat din nou şi utilizat în acelaşi mod şi pentru o aplicaţie similară, cu o pierdere minimă de cantitate, calitate sau funcţie.
(3)Statele membre pot deroga de la obligaţia de returnare şi colectare separată a deşeurilor prevăzută la alineatul (1) de la prezentul articol pentru anumite formate de deşeuri, cu condiţia ca colectarea fracţiunilor de deşeuri de ambalaje împreună, sau colectarea deşeurilor de ambalaje sau a fracţiunilor de astfel de deşeuri de ambalaje împreună cu alte deşeuri să nu afecteze capacitatea unor astfel de ambalaje sau fracţiuni de deşeuri de a face obiectul pregătirii pentru reutilizare, al reciclării sau al altor operaţiuni de valorificare în conformitate cu articolele 4 şi 13 din Directiva 2008/98/CE şi să genereze rezultate din aceste operaţiuni de o calitate comparabilă cu cea obţinută prin colectarea separată.
(4)Statele membre pot asigura faptul că deşeurile de ambalaje care nu sunt colectate separat sunt sortate înainte de operaţiunile de eliminare sau de valorificare energetică pentru a înlătura ambalajele proiectate în vederea reciclării.
(5)Sistemele şi infrastructurile menţionate la alineatul (1):
a)sunt deschise participării operatorilor economici din sectoarele vizate şi a autorităţilor publice competente şi a terţilor care efectuează gestionarea deşeurilor în numele lor;
b)acoperă întregul teritoriu al statului membru şi toate deşeurile de ambalaje provenite din toate tipurile de ambalaje şi activităţi şi iau în considerare dimensiunea populaţiei, volumul preconizat şi compoziţia deşeurilor de ambalaje, precum şi accesibilitatea şi proximitatea faţă de utilizatorii finali; includ colectarea separată în spaţiile publice, în spaţiile comerciale şi în zonele rezidenţiale şi dispun de o capacitate suficientă;
c)sunt deschise pentru produsele importate, în condiţii nediscriminatorii, în special în ceea ce priveşte modalităţile detaliate şi orice tarife impuse accesului şi sunt proiectate astfel încât să evite barierele în calea comerţului sau denaturarea concurenţei.
(6)Statele membre pot prevedea sisteme publice de gestionare a deşeurilor pentru a participa la organizarea sistemelor menţionate la alineatul (1).
(7)Statele membre iau măsuri de promovare a reciclării deşeurilor de ambalaje care respectă standardele de calitate pentru utilizarea materialelor reciclate în sectoarele relevante.
Art. 49: Colectarea obligatorie
Până la 1 ianuarie 2029, statele membre stabilesc obiective în materie de colectare obligatorie şi iau măsurile necesare pentru a se asigura că colectarea materialelor enumerate la articolul 52 este în concordanţă cu obiectivele de reciclare prevăzute la articolul respectiv şi cu obiectivele privind conţinutul obligatoriu de material reciclat prevăzute la articolul 7.
Art. 50: Sisteme de garanţie-returnare
(1)Până la 1 ianuarie 2029, statele membre iau măsurile necesare pentru a asigura colectarea separată a cel puţin 90 % pe an, în termeni de greutate, pentru următoarele formate de ambalaje puse la dispoziţie pe piaţă pentru prima dată în statul membru respectiv într-un anumit an calendaristic:
a)sticle din plastic de unică folosinţă pentru băuturi, cu o capacitate de până la trei litri; şi
b)recipiente metalice de unică folosinţă pentru băuturi, cu o capacitate de până la trei litri.
Statele membre pot utiliza cantitatea de deşeuri de ambalaje generată de ambalajele introduse pe piaţă pentru a calcula, în conformitate cu actele de punere în aplicare adoptate în temeiul articolului 56 alineatul (7) litera (a), obiectivele prevăzute la primul paragraf literele (a) şi (b) de la prezentul alineat.
(2)În vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite la alineatul (1), statele membre iau măsurile necesare pentru a se asigura că sunt instituite sisteme de garanţie-returnare pentru formatele de ambalaje relevante menţionate la alineatul (1) şi că este percepută o garanţie la punctul de vânzare.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), statele membre pot scuti operatorii economici din sectorul HORECA de la perceperea unei garanţii, atunci când sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)ambalajul pentru care s-a perceput garanţie este deschis la faţa locului;
b)produsul este consumat la faţa locului; şi
c)ambalajul gol pentru care s-a perceput garanţie este returnat la faţa locului.
(4)Alineatul (2) nu se aplică ambalajelor pentru:
a)categoriile de produse vitivinicole enumerate la punctele 1, 3, 8, 9, 11, 12, 15, 16 şi 17 din partea II din anexa VII la Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 ori pentru produse vitivinicole aromatizate, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 251/2014;
b)produse care sunt similare produselor vitivinicole şi produselor vitivinicole aromatizate şi care sunt obţinute din alte fructe decât strugurii şi din legume, şi pentru alte băuturi fermentate încadrate la codul NC 2206 00;
c)băuturile spirtoase pe bază de alcool care corespund poziţiei NC 2208; şi
d)lapte şi produse lactate enumerate în partea XVI din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.
Prin derogare de la alineatul (2), statele membre pot scuti de la participarea la sistemele de garanţie-returnare sticlele din plastic de unică folosinţă pentru băuturi şi recipientele metalice de unică folosinţă pentru băuturi cu capacităţi mai mici de 0,1 litri, în cazul în care o astfel de participare nu este fezabilă din punct de vedere tehnic.
(5)Statele membre pot fi scutite de obligaţia prevăzută la alineatul (2) în următoarele condiţii:
a)rata de colectare separată, astfel cum se prevede la articolul 48 pentru formatul de ambalaj relevant, astfel cum a fost transmis Comisiei în temeiul articolului 56 alineatul (1) litera (c), se situează la cel puţin 80 % din greutatea totală a ambalajelor de acest tip puse la dispoziţie pentru prima dată pe teritoriul statului membru respectiv în anul calendaristic 2026; şi
b)până la 1 ianuarie 2028, statul membru notifică Comisiei cererea sa de scutire şi înaintează un plan de punere în aplicare în care prezintă o strategie cu măsuri concrete, inclusiv calendarul acestora, care să asigure atingerea ratei de colectare separată de 90 % din greutatea ambalajelor menţionate la alineatul (1).
În sensul literei (a), în cazul în care informaţiile privind rata de colectare separată pentru formatul de ambalaj relevant nu a fost încă transmisă Comisiei, statul membru furnizează o explicaţie motivată cu privire la modul în care sunt îndeplinite condiţiile pentru scutirea prevăzută la prezentul alineat. Explicaţia motivată se bazează pe date naţionale verificate şi include o descriere a măsurilor puse în aplicare.
(6)În termen de trei luni de la primirea planului de punere în aplicare prezentat în conformitate cu alineatul (3) litera (b), în cazul în care consideră că planul nu respectă cerinţele stabilite la alineatul (5) litera (b), Comisia poate solicita statului membru să îşi revizuiască planul. Statul membru prezintă un plan de punere în aplicare revizuit în termen de trei luni de la primirea solicitării Comisiei.
(7)În cazul în care rata de colectare separată a ambalajelor menţionate la alineatul (1) dintr-un stat membru scade şi rămâne sub 90 % din greutatea unui anumit format de ambalaj introdus pe piaţă timp de trei ani calendaristici consecutivi, Comisia notifică statului membru respectiv că nu se mai aplică scutirea. Un sistem de garanţie-returnare se instituie până la data de 1 ianuarie a celui de al doilea an calendaristic care urmează anului în care Comisia a notificat statului membru în cauză că nu se mai aplică scutirea.
(8)Statele membre depun eforturi pentru a institui şi a menţine sisteme de garanţie-returnare, în special pentru recipientele din sticlă de unică folosinţă pentru băuturi şi cutiile din carton pentru băuturi. Statele membre depun eforturi pentru a se asigura că sistemele de garanţie-returnare pentru formatele de ambalaje de unică folosinţă, în special pentru recipientele din sticlă de unică folosinţă pentru băuturi, sunt disponibile în mod egal pentru ambalajele reutilizabile, în cazul în care acest lucru este fezabil din punct de vedere tehnic şi economic.
(9)Cu respectarea normelor generale prevăzute în TFUE şi acţionând în conformitate cu prezentul regulament, un stat membru poate adopta dispoziţii care depăşesc cerinţele minime stabilite la prezentul articol, cum ar fi posibilitatea de a include ambalaje enumerate la alineatul (4) şi ambalaje pentru alte produse sau fabricate din alte materiale.
(10)Statele membre se asigură că punctele de returnare şi posibilităţile de returnare a ambalajelor reutilizabile cu un scop şi un format similare cu cele stabilite la alineatul (1) sunt la fel de comod de folosit pentru utilizatorii finali ca punctele de returnare şi posibilităţile oferite în cazul returnării ambalajelor de unică folosinţă în cadrul unui sistem de garanţie-returnare.
(11)Până la 1 ianuarie 2029, statele membre se asigură că cel puţin sistemele de garanţie-returnare instituite în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol ca urmare a intrării în vigoare a prezentului regulament îndeplinesc cerinţele minime enumerate în anexa X.
Cerinţele minime enumerate în anexa X nu se aplică sistemelor de garanţie-returnare instituite înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament care îndeplinesc obiectivul de 90 % stabilit la alineatul (1) de la prezentul articol până la 1 ianuarie 2029. Statele membre depun eforturi pentru a se asigura că sistemele de garanţie-returnare pentru ambalaje de unică folosinţă existente îndeplinesc cerinţele minime din anexa X atunci când sunt revizuite pentru prima dată. În cazul în care obiectivul de 90 % nu este realizat până la 1 ianuarie 2029, sistemele de garanţie-returnare pentru ambalaje de unică folosinţă existente îndeplinesc cerinţele minime din anexa X cel târziu până la 1 ianuarie 2035.
Până la 1 ianuarie 2038, Comisia, în colaborare cu statele membre, evaluează punerea în aplicare a prezentului articol şi identifică modalităţile de maximizare a interoperabilităţii sistemelor de garanţie-returnare.
(12)Cerinţele minime enumerate în anexa X la prezentul regulament nu se aplică în regiunile ultraperiferice, astfel cum sunt recunoscute la articolul 349 al treilea paragraf din TFUE, având în vedere particularităţile locale ale acestor regiuni.
Art. 51: Reutilizare şi reumplere
(1)Statele membre iau măsuri pentru a încuraja instituirea unor sisteme de reutilizare a ambalajelor care să cuprindă stimulente suficiente pentru returnare şi a unor sisteme de reumplere într-un mod ecologic. Aceste sisteme respectă cerinţele prevăzute la articolele 27 şi 28 şi în anexa VI şi nu compromit igiena alimentară sau siguranţa consumatorilor.
(2)Măsurile menţionate la alineatul (1) pot cuprinde:
a)utilizarea unor sisteme de garanţie-returnare conforme cu cerinţele minime din anexa X pentru ambalajele reutilizabile şi pentru alte formate de ambalaje decât cele menţionate la articolul 50 alineatul (1);
b)utilizarea de stimulente economice, inclusiv obligaţii impuse distribuitorilor finali de a percepe taxe pentru utilizarea ambalajelor de unică folosinţă şi de a informa consumatorii cu privire la costul acestor ambalaje la punctul de vânzare;
c)obligaţii impuse fabricanţilor sau distribuitorilor finali de a pune la dispoziţie în ambalaje reutilizabile în cadrul unui sistem de reutilizare sau prin reumplere un anumit procent din alte produse decât cele vizate de obiectivele de reutilizare prevăzute la articolul 29, cu condiţia ca acest lucru să nu conducă la denaturări pe piaţa internă sau la bariere în calea comerţului pentru produsele din alte state membre.
(3)Statele membre se asigură că schemele de răspundere extinsă a producătorilor şi sistemele de garanţie-returnare alocă o cotă minimă din bugetul lor finanţării acţiunilor de reducere şi prevenire.
Art. 52: Obiective în materie de reciclare şi promovarea reciclării
(1)Statele membre iau măsurile necesare pentru a îndeplini următoarele obiective în materie de reciclare care acoperă întregul lor teritoriu:
a)până la 31 decembrie 2025, minimum 65 % din greutatea tuturor deşeurilor de ambalaje generate;
b)până la 31 decembrie 2025, următoarele procente minime din greutatea următoarelor materiale specifice conţinute în deşeurile de ambalaje generate:
(i)50 % pentru plastic;
(ii)25 % pentru lemn;
(iii)70 % pentru metale feroase;
(iv)50 % pentru aluminiu;
(v)70 % pentru sticlă;
(vi)75 % pentru hârtie şi carton;
c)până la 31 decembrie 2030, minimum 70 % din greutatea tuturor deşeurilor de ambalaje generate;
d)până la 31 decembrie 2030, următoarele procente minime din greutatea următoarelor materiale specifice conţinute în deşeurile de ambalaje generate:
(i)55 % pentru plastic;
(ii)30 % pentru lemn;
(iii)80 % pentru metale feroase;
(iv)60 % pentru aluminiu;
(v)75 % pentru sticlă;
(vi)85 % pentru hârtie şi carton.
(2)Fără a aduce atingere alineatului (1) literele (a) şi (c), un stat membru poate amâna termenele stabilite la alineatul (1) literele (b) şi (d) cu până la cinci ani, în următoarele condiţii:
a)derogarea de la obiective în perioada de amânare este limitată la maximum 15 puncte procentuale de la un singur obiectiv sau împărţită între două obiective;
b)ca urmare a derogării de la obiective în perioada de amânare, rata de reciclare pentru un singur obiectiv nu se reduce sub 30 %;
c)ca urmare a derogării de la obiective în perioada de amânare, rata de reciclare pentru un singur obiectiv stabilită la alineatul (1) litera (b) punctele (v) şi (vi) nu se reduce sub 60 %, iar rata de reciclare pentru un singur obiectiv stabilită la alineatul (1) litera (d) punctele (v) şi (vi) nu se reduce sub 70 %; şi
d)cel târziu cu 24 de luni înainte de termenul respectiv prevăzut la alineatul (1) literele (b) şi (d) de la prezentul articol, statul membru notifică Comisiei intenţia sa de a amâna termenul şi transmite Comisiei un plan de punere în aplicare în conformitate cu anexa XI la prezentul regulament, care poate fi combinat cu un plan de punere în aplicare prezentat în temeiul articolului 11 alineatul (3) litera (b) din Directiva 2008/98/CE.
(3)În cazul în care un stat membru solicită amânarea termenului prevăzut la alineatul (1) litera (d) de la prezentul articol, în termen de trei luni de la primirea planului de punere în aplicare transmis în temeiul alineatului (2) litera (d) de la prezentul articol, Comisia poate solicita statului membru să revizuiască planul, în cazul în care Comisia consideră că planul nu respectă cerinţele prevăzute în anexa XI. Statul membru prezintă un plan revizuit de punere în aplicare în termen de trei luni de la primirea solicitării Comisiei. În cazul în care consideră că planul revizuit de punere în aplicare tot nu respectă cerinţele prevăzute în anexa XI şi că este puţin probabil ca statul membru să poată îndeplini obiectivele în perioada de amânare prevăzută în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol, Comisia respinge planul de punere în aplicare, iar statele membre sunt obligate să respecte obiectivele în termenele stabilite la alineatul (1) litera (d) de la prezentul articol.
(4)Până la 12 februarie 2032, Comisia revizuieşte obiectivele prevăzute la alineatul (1) literele (c) şi (d), în vederea creşterii acestora sau a stabilirii unor obiective suplimentare. În acest scop, Comisia prezintă un raport Parlamentului European şi Consiliului, însoţit, dacă consideră că este cazul, de o propunere legislativă.
(5)Statele membre încurajează, după caz, în ceea ce priveşte producerea ambalajelor şi a altor produse, utilizarea materialelor care provin din deşeuri de ambalaje reciclate prin:
a)îmbunătăţirea condiţiilor de pe piaţă pentru aceste materiale;
b)revizuirea normelor existente care împiedică utilizarea unor astfel de materiale.
(6)Cu respectarea normelor generale prevăzute în TFUE şi acţionând în conformitate cu prezentul regulament, un stat membru poate adopta dispoziţii care depăşesc obiectivele minime stabilite la prezentul articol.
Art. 53: Reguli pentru calcularea îndeplinirii obiectivelor în materie de reciclare
(1)Calculul pentru a stabili dacă au fost îndeplinite obiectivele prevăzute la articolul 52 alineatul (1) se efectuează în conformitate cu normele prevăzute la prezentul articol.
(2)Statele membre calculează greutatea deşeurilor de ambalaje generate într-un anumit an calendaristic. Calculul deşeurilor de ambalaje generate într-un stat membru este exhaustiv.
Metodologia pentru calcularea deşeurilor de ambalaje generate se bazează pe următoarele abordări:
a)ambalajele puse la dispoziţie pe teritoriul unui stat membru sau dezambalate de un producător fără a fi utilizator final în anul respectiv; sau
b)cantitatea de deşeuri de ambalaje generate în acelaşi an în statul membru respectiv.
Calculele efectuate în temeiul prezentului alineat se ajustează pentru a asigura comparabilitatea, fiabilitatea şi exhaustivitatea rezultatelor în conformitate cu cerinţele şi verificările care urmează să fie stabilite prin actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 56 alineatul (7) litera (a).
(3)Statele membre calculează greutatea deşeurilor de ambalaje reciclate într-un anumit an calendaristic. Greutatea deşeurilor de ambalaje reciclate se calculează ca fiind greutatea ambalajelor care au devenit deşeuri şi care, fiind supuse tuturor operaţiunilor necesare de verificare, de sortare şi altor operaţiuni preliminare pentru înlăturarea deşeurilor de materiale care nu sunt vizate de reprelucrarea ulterioară şi pentru asigurarea unei înalte calităţi a reciclării, intră în operaţiunile de reciclare în care deşeurile de materiale sunt, de fapt, reprelucrate în produse, materiale sau substanţe.
(4)Ambalajele compozite şi alte ambalaje compuse din mai multe materiale se calculează şi se raportează pentru fiecare material conţinut în ambalaj. Statele membre pot acorda derogări de la această cerinţă atunci când un anumit material constituie o parte nesemnificativă a unităţii de ambalaj şi, în niciun caz, nu reprezintă mai mult de 5 % din masa totală a unităţii de ambalaj.
(5)În sensul alineatului (3), greutatea deşeurilor de ambalaje reciclate se măsoară în momentul în care deşeurile intră în operaţiunea de reciclare.
Prin derogare de la primul paragraf de la prezentul alineat, greutatea deşeurilor de ambalaje reciclate poate fi măsurată pe baza materialului care rezultă din orice operaţiune de sortare în cazul în care:
a)deşeurile rezultate respective sunt reciclate ulterior;
b)greutatea materialelor sau a substanţelor care sunt înlăturate prin operaţiuni ulterioare înainte de operaţiunea de reciclare şi care nu sunt reciclate ulterior nu este inclusă în greutatea deşeurilor raportate ca fiind reciclate.
(6)Statele membre instituie un sistem eficace de control al calităţii şi de trasabilitate a deşeurilor de ambalaje pentru a asigura îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alineatele (2)-(5) de la prezentul articol. Acest sistem poate consta în registre electronice instituite în temeiul articolului 35 alineatul (4) din Directiva 2008/98/CE sau în specificaţii tehnice pentru cerinţele de calitate pentru deşeurile sortate. Acesta poate consta, de asemenea, în rate medii ale pierderilor pentru deşeurile sortate pentru diferite tipuri de deşeuri şi, respectiv, practici de gestionare a deşeurilor, cu condiţia să nu poată fi obţinute în alt mod date fiabile. Ratele medii ale pierderilor se calculează pe baza regulilor de calcul prevăzute în actele delegate adoptate în temeiul articolului 11a alineatul (10) din Directiva 2008/98/CE.
(7)Cantitatea de deşeuri de ambalaje biodegradabile care intră în tratare aerobă sau anaerobă poate fi considerată ca fiind reciclată în cazul în care tratarea generează compost, produs fermentat sau alte materiale într-o cantitate a conţinutului reciclat similară cu cea a materialelor iniţiale, care urmează să fie utilizate ca produse, materiale sau substanţe reciclate. În cazul în care materialele obţinute în urma tratării sunt utilizate pe terenuri, statele membre le pot considera ca fiind reciclate cu condiţia ca această utilizare să aducă beneficii agriculturii sau ameliorării ecologice.
(8)Cantitatea de materiale din deşeurile de ambalaje care încetează să mai fie deşeuri în urma unei operaţiuni de pregătire înainte de reprelucrare poate fi considerată reciclată cu condiţia ca materialele în cauză să fie destinate reprelucrării ulterioare în produse, materiale sau substanţe ce vor fi folosite în scopul iniţial sau în alte scopuri. Cu toate acestea, materialele care au încetat să fie deşeuri şi care urmează să fie folosite drept combustibil sau drept alt mod de generare a energiei sau care urmează să fie incinerate, folosite pentru rambleiere sau eliminate în depozitele de deşeuri nu sunt luate în calcul ca fiind reciclate.
(9)Statele membre pot lua în considerare reciclarea metalelor separate după incinerarea deşeurilor proporţional cu ponderea deşeurilor de ambalaje incinerate, cu condiţia ca metalele reciclate să îndeplinească criteriile de calitate prevăzute în Decizia (UE) 2019/1004.
(10)În cazul în care deşeurile de ambalaje sunt trimise către alt stat membru în scopul reciclării în acel alt stat membru, doar statul membru în care deşeurile de ambalaje au fost colectate le poate considera ca fiind reciclate.
(11)Deşeurile de ambalaje exportate din Uniune sunt luate în calcul ca fiind reciclate de către statul membru în care au fost colectate numai dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alineatul (3) şi dacă, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1013/2006 sau cu Regulamentul (UE) 2024/1157, după caz, exportatorul oferă documente justificative care dovedesc că expedierea de deşeuri respectă cerinţele regulamentului respectiv, inclusiv că tratarea deşeurilor de ambalaje într-o ţară terţă a avut loc în condiţii care sunt echivalente cu cerinţele prevăzute de dreptul relevant al Uniunii în materie de mediu.
Art. 54: Norme privind calcularea îndeplinirii obiectivelor în materie de reciclare prin includerea reutilizării
(1)Statele membre pot decide să atingă un nivel ajustat al obiectivelor stabilite la articolul 52 alineatul (1) pentru un anumit an, luând în considerare cota medie, în ultimii trei ani, a ambalajelor de vânzare reutilizabile introduse pe piaţă pentru prima dată şi reutilizate în cadrul unui sistem de reutilizare.
Nivelul ajustat se calculează prin scăderea:
a)de la obiectivele prevăzute la articolul 52 alineatul (1) literele (a) şi (c) a cotei de ambalaje de vânzare reutilizabile menţionată la primul paragraf de la prezentul alineat pentru toate ambalajele de vânzare introduse pe piaţă; şi
b)de la obiectivele prevăzute la articolul 52 alineatul (1) literele (b) şi (d), a cotei de ambalaje de vânzare reutilizabile menţionată la primul paragraf de la prezentul alineat compuse din materialul de ambalaj respectiv, pentru toate ambalajele de vânzare compuse din materialul respectiv introduse pe piaţă.
La calcularea nivelului-ţintă ajustat se iau în considerare maximum 5 puncte procentuale din cota medie de ambalaje de vânzare reutilizabile.
(2)La calcularea obiectivelor prevăzute la articolul 52 alineatul (1) litera (a), articolul 52 alineatul (1) litera (b) punctul (ii), articolul 52 alineatul (1) litera (c) şi articolul 52 alineatul (1) litera (d) punctul (ii), un stat membru poate lua în considerare cantitatea de ambalaje din lemn care sunt reparate în vederea reutilizării.
Art. 55: Informaţii privind prevenirea generării de deşeuri de ambalaje şi gestionarea deşeurilor de ambalaje
(1)Pe lângă informaţiile menţionate la articolul 8a alineatul (2) din Directiva 2008/98/CE şi la articolul 12 din prezentul regulament, producătorii sau, dacă li se încredinţează executarea obligaţiilor în materie de răspundere extinsă a producătorilor în conformitate cu articolul 46 alineatul (1) din prezentul regulament, organizaţiile care implementează răspunderea extinsă a producătorilor, sau autorităţile publice desemnate de statele membre în aplicarea articolului 8a alineatul (2) din Directiva 2008/98/CE, pun la dispoziţia utilizatorilor finali, în special consumatorilor, următoarele informaţii privind prevenirea generării deşeurilor de ambalaje şi gestionarea deşeurilor de ambalaje în ceea ce priveşte ambalajele pe care producătorii le furnizează pe teritoriul unui stat membru:
a)rolul utilizatorilor finali în ceea ce priveşte contribuţia la prevenirea generării de deşeuri, inclusiv orice bune practici;
b)modalităţile de reutilizare disponibile pentru ambalaje;
c)rolul utilizatorilor finali de a contribui la colectarea separată a materialelor deşeurilor de ambalaje, inclusiv manipularea ambalajelor care conţin produse sau deşeuri periculoase;
d)semnificaţia etichetelor şi a simbolurilor aplicate, imprimate sau gravate pe ambalaj în conformitate cu articolul 12 din prezentul regulament sau care figurează în documentele care însoţesc produsul ambalat;
e)impactul asupra mediului şi asupra sănătăţii umane sau asupra siguranţei persoanelor al eliminării necorespunzătoare a deşeurilor de ambalaje, cum ar fi aruncarea în mod necontrolat sau eliminarea în deşeurile municipale mixte, precum şi impactul negativ asupra mediului al ambalajelor de unică folosinţă, în special al pungilor de transport din plastic;
f)proprietăţile de compostare şi opţiunile adecvate de gestionare a deşeurilor pentru ambalajele compostabile în conformitate cu articolul 9 alineatul (2) din prezentul regulament; consumatorii sunt informaţi că ambalajele compostabile nu sunt adecvate pentru compostarea la domiciliu şi că ambalajele compostabile nu trebuie aruncate în natură.
Obligaţiile prevăzute la primul paragraf litera (d) de la prezentul alineat se aplică de la 12 august 2028 sau de la data aplicării dispoziţiilor relevante ale articolului 12, luându-se în considerare data care survine mai târziu.
(2)Informaţiile menţionate la alineatul (1) sunt actualizate şi furnizate prin intermediul:
a)unui site web sau al altor mijloace de comunicare electronică;
b)informării populaţiei;
c)programelor şi campaniilor de educare;
d)semnalizării în una sau mai multe limbi care pot fi uşor de înţeles de către utilizatorii finali şi consumatori.
(3)În cazul în care informaţiile sunt furnizate public, se păstrează confidenţialitatea informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial, în conformitate cu dreptul relevant al Uniunii şi cu dreptul intern relevant.
Art. 56: Raportarea către Comisie
(1)Statele membre transmit Comisiei următoarele date pentru fiecare an calendaristic:
a)date privind punerea în aplicare a articolului 52 alineatul (1) literele (a)-(d) şi date în temeiul tabelului 2 din anexa XII privind ambalajele reutilizabile;
b)consumul anual de pungi de transport din plastic foarte subţire, pungi de transport din plastic subţire, pungi de transport din plastic gros şi pungi de transport din plastic foarte gros pe cap de locuitor, separat pentru fiecare categorie, astfel cum figurează în tabelul 4 din anexa XII;
c)rata de colectare separată a ambalajelor astfel cum figurează în tabelul 5 din anexa XII, care fac obiectul obligaţiei de instituire a sistemelor de garanţie-returnare prevăzute la articolul 50 alineatul (2).
Statele membre pot furniza, de asemenea, date privind consumul anual de pungi de transport din alte materiale.
(2)Statele membre transmit Comisiei următoarele date pentru fiecare an calendaristic:
a)cantitatea de ambalaje pusă la dispoziţie pentru prima dată pe teritoriul statului membru respectiv sau dezambalate de un producător fără a fi utilizator final, pentru fiecare categorie de ambalaje, astfel cum figurează în tabelul 3 din anexa XII;
b)cantitatea de deşeuri de ambalaje colectate pentru fiecare material de ambalare, astfel cum se menţionează la articolul 52;
c)cantitatea de deşeuri de ambalaje reciclate şi ratele de reciclare pentru fiecare categorie de ambalaje, astfel cum figurează în tabelul 3 din anexa XII.
(3)Primul an de raportare se referă la:
a)în ceea ce priveşte obligaţiile prevăzute la alineatul (1) literele (a) şi (b) şi la alineatul (2), al doilea an calendaristic complet după intrarea în vigoare a actului de punere în aplicare care stabileşte formatul de raportare către Comisie, în conformitate cu alineatul (7);
b)în ceea ce priveşte obligaţia prevăzută la alineatul (1) litera (c), anul calendaristic 2028.
(4)Statele membre transmit datele menţionate la alineatele (1) şi (2) pe cale electronică în termen de 19 luni de la sfârşitul anului de raportare pentru care datele sunt colectate în formatul stabilit de Comisie în conformitate cu alineatul (7).
(5)Datele transmise de statele membre în conformitate cu prezentul articol sunt însoţite de un raport de verificare a calităţii. Raportul de verificare a calităţii este prezentat în formatul stabilit de Comisie, în conformitate cu alineatul (7).
(6)Datele transmise de statele membre în conformitate cu prezentul articol sunt însoţite de un raport privind aplicarea articolului 53 alineatele (7) şi (11) şi includ informaţii detaliate privind ratele medii de pierdere, după caz.
(7)Până la 12 februarie 2027, Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care se stabilesc:
a)normele pentru calcularea, verificarea şi transmiterea datelor în conformitate cu alineatul (1) literele (a) şi (c) şi cu alineatul (2), inclusiv metodologia de determinare a cantităţii deşeurilor de ambalaje generate, precum şi formatul pentru transmiterea datelor respective;
b)metodologia de calculare a consumului anual de pungi de transport din plastic subţire pe cap de locuitor menţionat la alineatul (1) litera (b) şi formatul pentru transmiterea datelor respective;
c)factorul de corecţie menţionat la articolul 43 alineatul (2) pentru a ţine seama de creşterea sau scăderea turismului în raport cu anul de referinţă.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 65 alineatul (2).
(8)Statele membre impun ca operatorii de sistem ai sistemelor de reutilizare şi toţi operatorii economici care pun la dispoziţie ambalaje în statele membre să furnizeze autorităţilor competente date exacte şi fiabile care să le permită statelor membre să îşi îndeplinească obligaţiile de raportare în temeiul prezentului articol, ţinând seama, după caz, de problemele specifice cu care se confruntă întreprinderile mici şi mijlocii în ceea ce priveşte furnizarea de date detaliate.
Art. 57: Baze de date privind ambalajele
(1)În termen de 12 luni de la data adoptării actelor de punere în aplicare menţionate la articolul 56 alineatul (7), statele membre iau măsurile necesare pentru a se asigura că se creează baze de date privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, acolo unde nu există încă, în mod armonizat, în scopul îndeplinirii obligaţiilor lor de raportare stabilite la articolul 56.
(2)Bazele de date menţionate la alineatul (1) includ următoarele:
a)informaţii privind mărimea, caracteristicile şi evoluţia ambalajelor şi a fluxurilor de deşeuri de ambalaje la nivelul fiecărui stat membru;
b)datele enumerate în anexa XII.
(3)Bazele de date privind ambalajele sunt accesibile publicului larg într-un format care poate fi citit automat, care permite accesul la date actualizate în ceea ce priveşte raportarea şi costul gestionării deşeurilor de ambalaje şi care asigură interoperabilitatea şi reutilizarea datelor. Acestea sunt furnizate în limba sau limbile oficiale ale statului membru în cauză prin intermediul:
a)unui site internet sau al altor mijloace de comunicare electronică; sau
b)unor rapoarte publice.
Cerinţele menţionate la primul paragraf nu aduc atingere informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial sau legislaţiei privind protecţia datelor.