Capitolul 7 - 3.7. Finanţare şi asigurare preferenţiale: sprijin pentru investiţii străine - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163
Acte UE
Jurnalul Oficial 283L
În vigoare Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
CAPITOLUL 7:3.7. Finanţare şi asigurare preferenţiale: sprijin pentru investiţii străine
(328)La sfârşitul anului 2015, CNRC a achiziţionat o participaţie de 65 % în Grupul Pirelli. Acest grup a fost evaluat la 7,1 miliarde de euro în acel moment. Achiziţia respectivă a fost însoţită de mai multe măsuri de sprijin din partea GC.
(329)În urma comunicării documentului de informare şi a constatărilor finale, GC, Pirelli şi CNRC au afirmat că Comisia nu putea ancheta acest sistem deoarece el nu făcuse obiectul plângerii sau al avizului de deschidere. După comunicarea constatărilor finale, GC a reiterat această afirmaţie şi a susţinut că Comisia nu oferise posibilitatea unor consultări înainte de deschiderea procedurii, în conformitate cu articolul 10 alineatul (7) din regulamentul de bază, împiedicând RPC să propună o poziţie convenită de comun acord. în plus, GC a afirmat că noile sisteme pot face obiectul unor măsuri compensatorii numai dacă există un temei juridic în legislaţia UE. Un astfel de temei juridic a fost însă introdus abia la data intrării în vigoare a noului articol 10 alineatul (7) al doilea paragraf din regulamentul de bază, în decembrie 2017 (63), ceea ce însemna că el nu era aplicabil prezentei proceduri. În opinia CNRC, fiecare program trebuia să fie menţionat individual în avizul de deschidere. întrucât Comisia se referise doar la "granturi" sau "împrumuturi", şi nu la "investiţii de capital", investiţia realizată de Fondul Drumul Mătăsii (Silk Road Fund, "SRF") nu era acoperită de procedură.
(63)Prin intermediul Regulamentului (UE) 2017/2321 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 decembrie 2017, JO L 338, 19.12.2017, p. 1.
(330)Comisia nu a fost de acord. Avizul de deschidere se referea la "(1) transferul direct de fonduri şi potenţialul transfer direct de fonduri sau de pasive". Atât în temeiul articolului 3 alineatul (1) litera (a) punctul (i) din regulamentul antisubvenţie de bază, cât şi al articolului 1.1 litera (a) punctul (1) subpunctul (i) din Acordul privind subvenţiile şi măsurile compensatorii, termenul "transfer direct de fonduri" este explicat prin exemple între paranteze. Ele enumeră "de exemplu sub formă de donaţii, împrumuturi sau participări la capitalul social". Ca investiţie de capital, investiţia SRF era deci acoperită de avizul de deschidere la rubrica "transfer direct de fonduri". În plus, după cum se explică la considerentele 334-340 de mai jos, investiţia realizată de SRF nu a fost considerată a fi un program distinct şi autonom în scopul prezentei anchete. Ea a constituit mai degrabă o intervenţie suplimentară într-un pachet de cinci intervenţii financiare din partea guvernului chinez în contextul achiziţionării Pirelli. Alături de o altă investiţie de capital din partea CINDA, celelalte părţi ale pachetului erau un grant, un împrumut şi o rambursare a dobânzii, despre care CNRC recunoaşte că a făcut, în mod corespunzător, obiectul unei anchete. Astfel, prin analizarea investiţiei SRF, Comisia nu a inclus un program separat în anchetă, ci a analizat mai degrabă toate părţile relevante ale unei măsuri financiare complexe, ca parte a unui program de promovare a comerţului exterior în acest context.
(331)În plus, chiar dacă ar fi existat îndoieli cu privire la domeniul de aplicare al subvenţiilor acoperite prin procedură, Comisia le-a eliminat în deplină transparenţă în timpul anchetei. Chestiunea naturii de piaţă a investiţiilor realizate de SRF a fost ridicată de comun acord în timpul vizitei de verificare la GC, ocazie cu care GC a furnizat, de asemenea, informaţii utile cu privire la natura SRF. în acest sens, Comisia a fost, de asemenea, surprinsă de afirmaţia făcută de CNRC după comunicarea constatărilor finale, potrivit căreia GC nu prezentase decât un răspuns oral în timpul vizitei de verificare efectuate de Comisie şi că aceasta nu căutase să obţină informaţii suplimentare privind caracterul de piaţă al SRF. Dimpotrivă, însă, Comisia trimisese o scrisoare în temeiul articolului 28 către GC în această privinţă şi primise anumite documente referitoare la investiţia realizată de SRF din partea GC, ceea ce subliniază din nou că acest aspect al finanţării din partea GC făcea în mod corespunzător parte din procedură.
(332)Afirmaţia potrivit căreia investiţia SRF se afla în afara domeniului de aplicare al anchetei a fost, prin urmare, respinsă.
(333)Al 13-lea plan cincinal de dezvoltare a comerţului exterior, publicat de Ministerul Comerţului ("MOFCOM"), 26 DECEMBRIE 2016;
- Al 13-lea plan cincinal privind petrochimia;
- Opţiuni orientative ale Consiliului de stat privind promovarea cooperării în domeniul capacităţii de producţie şi al fabricării de echipamente la nivel internaţional, publicate în 2015 ("Opţiunile orientative");
- Aviz privind alocarea fondurilor subvenţionate ale proiectelor strategice ale fondurilor speciale din 2015 pentru dezvoltarea comerţului exterior şi a economiei, C.H. [2015] nr. 653 şi Fişierul Chemchina [2016] nr. 144;
- Aviz al Ministerului Finanţelor privind comunicarea bugetului operaţional central al capitalului de stat în 2016, CZ [2016], nr. 18.
(334)Comisia a constatat că GC intervenise în diverse moduri pentru a facilita achiziţionarea de către CNRC a partici- paţiei de 65 % în Grupul Pirelli.
(335)În primul rând, CNRC a primit un grant de 500 de milioane RMB (aproximativ 66 de milioane EUR) de la SASAC, pentru a "promova cooperarea în materie de capacitate de producţie la nivel mondial în cadrul iniţiativei «One Belt, One Road»", în conformitate cu Avizul Ministerului Finanţelor privind comunicarea bugetului operaţional central al capitalului de stat în 2016, CZ [2016], nr. 18.
(336)În al doilea rând, CNRC a primit un împrumut preferenţial de 800 milioane EUR de la un consorţiu bancar care includea China Development Bank ("CDB", Banca Chineză de Dezvoltare), EXIM şi China Construction Bank ("CCB", Banca Chineză de Construcţii). Acordul de împrumut menţionează ca scop al împrumutului achiziţionarea Pirelli.
(337)În al treilea rând, CNRC a primit o rambursare de 17 milioane RMB a dobânzilor plătite pentru împrumutul menţionat la considerentul de mai sus. Această rambursare a fost acordată de Ministerul Finanţelor pentru "achiziţionarea drepturilor de participaţie ale Pirelli" ca parte a "proiectelor strategice ale fondurilor speciale din 2015 pentru dezvoltarea comerţului exterior", în conformitate cu Avizul privind alocarea fondurilor subvenţionate ale proiectelor strategice ale fondurilor speciale din 2015 pentru dezvoltarea comerţului exterior şi a economiei, C.H. [2015] nr. 653 şi Fişierul Chemchina [2016] nr. 144.
(338)În al patrulea rând, GC a participat la achiziţionarea participaţiei în Grupul Pirelli prin acordarea unei participaţii de capital în valoare de 533 de milioane EUR prin intermediul SRF, un fond de investiţii guvernamental care face parte din iniţiativa "One Belt, One Road". Acordul de investiţii tratează detaliile practice ale tranzacţiei, dar nu face referire la condiţiile de bază. Comisia nu a primit niciun alt document din partea SRF şi a CNRC referitor la această operaţiune specifică.
(339)În fine, GC a participat la exerciţiul de restructurare care a avut loc în urma achiziţiei la nivelul Grupului China National Tire prin furnizarea unei participaţii de capital în valoare de 266 de milioane EUR prin societatea China Cinda Asset Management Company Ltd. ("Cinda") la societatea care deţine activitatea economică în domeniul anvelopelor industriale a Grupului Pirelli.
(340)Toate cele cinci intervenţii au avut obiectivul comun de a permite CNRC să achiziţioneze Pirelli. împreună, ele sunt denumite "măsura".
(341)Astfel, sprijinului GC a fost oferit în parte direct (de exemplu, prin granturi), în parte indirect, prin intermediul unor entităţi de stat. în ceea ce priveşte împrumutul preferenţial menţionat la considerentul anterior, Comisia a stabilit deja în secţiunea 3.4.1 de mai sus că CDB, EXIM şi CCB acţionau ca organisme publice în sensul articolelor 3 şi 2 litera (b) din regulamentul de bază atunci când acordau împrumuturi societăţilor incluse în eşantion.
(342)În ceea ce priveşte SRF şi Cinda, Comisia a constatat că ambele entităţi sunt deţinute integral de GC, iar structura lor de guvernanţă corporativă indică faptul că statul exercită o influenţă semnificativă asupra lor.
(343)Potrivit site-ului său web, SRF este o entitate de stat înfiinţată şi sprijinită de stat pentru a oferi investiţii şi sprijin financiar pentru cooperarea şi conectivitatea comercială şi economică în cadrul iniţiativei "Centură şi drum" ("Belt and Road"). Compania este deţinută în proporţie de 100 % de stat prin intermediul Administraţiei de stat a schimbului valutar, China Investment Corporation, EXIM Bank şi CDB. Ea are un consiliu de administraţie şi un consiliu de supraveghetori, format din reprezentanţi din diferite ministere.
(344)Cinda a fost înfiinţată ca întreprindere de stat şi ca "bancă rea" pentru China Construction Bank (Banca de Construcţii din China) în 1999. Potrivit raportului său anual, a fost prima societate de gestionare a activelor înfiinţată în aprilie 1999, în urma aprobării de către Consiliul de Stat, pentru a reduce riscul financiar şi a menţine stabilitatea sistemului financiar, precum şi pentru a facilita reforma băncilor şi a întreprinderilor de stat. în 2017, principalii acţionari ai companiei erau Ministerul Finanţelor (64,45 %) şi Consiliul Naţional al Fondului de Asigurări Sociale din RPC (7,06 %). Consiliul de administraţie şi consiliul de supraveghere al societăţii constau într-un amestec de reprezentanţi din partea autorităţilor guvernamentale şi a unor mari instituţii financiare de stat.
(345)Gestionarea activelor neperformante este principala activitate a companiei. Potrivit raportului său anual, compania "a coordonat îndeaproape strategia naţională" şi a sprijinit, printre altele, construirea iniţiativei "Centură şi drum". Compania s-a angajat, de asemenea, că "va studia şi aplica temeinic spiritul celui de-al 19-lea Congres Naţional al PCC şi al Gândirii lui Xi Jinping privind un socialism cu caracteristici chineze pentru o nouă eră, va consolida viguros conducerea globală a partidului şi va oferi o garanţie politică puternică pentru dezvoltarea societăţii".
(346)Pe baza informaţiilor furnizate în cursul vizitei de verificare, precum şi a informaţiilor disponibile publicului, Comisia a concluzionat astfel că existau indicii formale ale unui control guvernamental în ceea ce priveşte SRF şi Cinda.
(347)În continuare, Comisia a căutat să obţină informaţii care să-i permită să stabilească dacă GC exercita un control semnificativ asupra comportamentului SRF şi Cinda. în acest context, Comisia a remarcat că participarea acestora trebuie privită în contextul cadrului legislativ descris în cele ce urmează.
(348)Al 13-lea plan cincinal de dezvoltare a comerţului exterior stabileşte principiile generale ale politicii comerciale externe a Chinei, care include o deschidere de nivel mai ridicat şi cu un domeniu mai larg de aplicare şi combină politica de investiţii externe ("Going Out") cu politica de introducere ("Introduction") pentru a stimula creşterea comerţului. Planul urmăreşte, de asemenea, promovarea unei transformări de la exporturi dominate de bunuri la exporturile de bunuri, servicii, tehnologii şi capital. în acest context, una dintre sarcinile majore stabilite în capitolul III. 3 al planului menţionează îmbunătăţirea capacităţii operaţionale transnaţionale a întreprinderilor de comerţ exterior, care încurajează societăţile puternice să extindă lanţurile industriale, să efectueze fuziuni şi achiziţii transnaţionale şi să obţină mărci de calitate, tehnologii de bază şi canale de marketing. Planul mai menţionează că va fi oferit sprijin sistematic pentru întreprinderile transnaţionale cu bonitate favorabilă, formându-se astfel un lot de întreprinderi mari cu capacităţi comerciale transnaţionale care dispun de o reţea de distribuţie la nivel mondial.
(349)Opţiunile orientative ale Consiliului de stat privind promovarea cooperării în domeniul capacităţii de producţie şi al fabricării de echipamente la nivel internaţional furnizează detalii suplimentare despre modul în care trebuie implementată în practică strategia privind investiţiile externe ("Going Out"). Obiectivele sunt de a realiza un progres de la exportul de produse la exportul de industrii şi "de a se dezvolta în mod activ şi a pătrunde pe pieţe din ţările dezvoltate". Scopul final este de a forma un număr de întreprinderi de vârf cu competitivitate internaţională şi capacitate de dezvoltare a pieţei.
(350)Articolele 30-36 din aceste opţiuni orientative enumeră toate tipurile de sprijin de care companiile care investesc în străinătate în cadrul strategiei "Going Out" pot beneficia la nivel de politici, cum ar fi politicile de sprijin bugetar şi fiscal, împrumuturile concesionale, sprijinul financiar prin împrumuturi sindicalizate, creditele la export, precum şi finanţarea proiectelor, investiţiile de capital şi în fine asigurarea creditelor la export.
(351)Articolul 35 menţionează SRF în mod specific ca instrument de finanţare a proiectelor susţinute de stat, utilizat pentru a "spori numărul surselor de investiţii de capital....Vom crea condiţiile necesare pentru ca Fondul Drumul Mătăsii să-şi joace pe deplin rolul. Vom sprijini în mod activ proiectele de cooperare în domeniul capacităţii de producţie şi al fabricării de echipamente la nivel internaţional, prin investiţii de capital şi finanţare prin îndatorare".
(352)În plus, SRF însuşi declară pe site-ul său web că scopul său este de a ajuta întreprinderile chineze să-şi îmbunătăţească performanţele la export, oferindu-le un acces mai bun pe pieţele din străinătate prin înfiinţarea de operaţiuni în străinătate şi prin achiziţionarea de tehnologii avansate străine.
(353)Pe această bază, Comisia concluzionează că GC a creat un cadru normativ care trebuia respectat de către directorii şi supraveghetorii desemnaţi de GC şi care răspund în faţa acestuia. Prin urmare, GC s-a bazat pe cadrul normativ pentru a exercita controlul în mod semnificativ asupra comportamentului SRF şi al Cinda.
(354)Comisia a examinat, de asemenea, comportamentul concret al SRF şi al Cinda şi a remarcat că, în contextul achiziţionării participaţiei în Grupul Pirelli, ambele entităţi au acţionat ca investitori financiari, ele neexercitând de fapt niciun control operaţional asupra investiţiilor lor. Mai mult, ambele entităţi conferă un avantaj care nu putea fi obţinut în condiţii normale de piaţă.
(355)Cinda a plătit o sumă anormal de mare pentru participaţia la capital. Este vorba despre 266 de milioane EUR, plătiţi de Cinda pentru această participaţie la capital, deşi participaţia suport corespundea doar sumei de 38 de milioane EUR, iar activele nete ale societăţii valorau 73 de milioane EUR.
(356)În ceea ce priveşte SRF, conform declaraţiilor proprii, obiectivul fondului este de a oferi sprijin financiar proiectelor care nu dispun de un capital propriu suficient, prin reducerea gradului de îndatorare globală şi îmbunătăţirea capacităţii de finanţare a proiectelor. în acelaşi timp, fondul facilitează împrumuturile sindicalizate (cum ar fi împrumutul preferenţial menţionat la considerentul 336 de mai sus), care oferă un sprijin financiar suplimentar proiectelor. Contractul Pirelli este menţionat în mod repetat chiar de SRF pe site-ul său web ca un exemplu al acestei metode de lucru.
(357)Prin urmare, Comisia a concluzionat că SRF şi Cinda pun în aplicare cadrul juridic prezentat mai sus în exercitarea funcţiilor guvernamentale în ceea ce priveşte sectorul anvelopelor, ele acţionând astfel în calitate de organisme publice în sensul articolului 2 litera (b) din regulamentul de bază coroborat cu articolul 3 alineatul (1) litera (a) punctul (i) din regulamentul de bază şi în conformitate cu jurisprudenţa relevantă a OMC.
(358)În plus, chiar dacă SRF şi Cinda nu ar fi fost considerate organisme publice, Comisia a concluzionat că acestea ar fi fost de asemenea considerate a fi primit sarcini sau ordine din partea GC pentru a executa funcţii care incumbă în mod normal guvernului, în sensul articolului 3 alineatul (1) litera (a) punctul (iv) din regulamentul de bază, pentru aceleaşi motive, astfel cum se precizează la considerentele 342-356 de mai sus. Prin urmare, comportamentul lor va fi atribuit GC în orice caz.
(359)Ca urmare a comunicării documentului de informare şi a constatărilor finale, CNRC şi Pirelli au susţinut că SRF şi Cinda nu sunt organisme publice, deoarece SRF nu este o agenţie de ajutorare şi atât SRF, cât şi Cinda urmăresc realizarea de profituri pe piaţă, ca orice investitor privat. în opinia CNRC, faptul că investiţia realizată de SRF plătise acţiunile Pirelli la preţul pieţei confirma faptul că deciziile de investiţii ale SRF sunt luate independent şi se bazează pe principiile pieţei.
(360)Comisia a reamintit că analiza organismului public răspunde la întrebarea dacă o entitate este învestită cu autoritate guvernamentală. SRF nu doar se află în proprietatea statului (după cum se arată la considerentele 343-346), însă guvernul exercită şi un control semnificativ asupra acestuia. Faptul că deciziile individuale ale SRF sunt sau nu solide din punct de vedere comercial nu este decisiv. Aspectul determinant este mai degrabă faptul că deciziile SRF nu sunt luate independent de influenţa guvernului. După cum se arată la considerentele 348-353, există un cadru normativ puternic, în care SRF funcţionează ca instrument guvernamental care urmăreşte obiectivele de politică ale iniţiativei "O centură, un drum" ("One Belt, One Road"), redenumită iniţiativa "Centură şi drum" ("Belt and Road", iniţiativa "BR"). Directorii SRF, care sunt numiţi şi supravegheaţi de GC, le duc la îndeplinire, exercitând astfel un control semnificativ asupra SRF. Prin urmare, Comisia şi-a confirmat aprecierea conform căreia SRF este un organism public sau cel puţin primeşte sarcini sau ordine din partea guvernului pentru a îndeplini funcţii atribuite în mod normal guvernului, cum ar fi îndeplinirea obiectivelor de politică publică.
(361)În ceea ce priveşte documentul de informare, CNRC şi Pirelli au remarcat, de asemenea, că Comisia nu a demonstrat faptul că termenii investiţiei SRF erau incompatibili cu practica obişnuită a investiţiilor. Orice avantaj ar trebui să se limiteze la diferenţa dintre termenii oferiţi de guvern şi termenii pe care ar fi putut să-i obţină destinatarul pe piaţă. În orice caz, nu a existat niciun avantaj pentru CNRC şi Pirelli, deoarece fondurile au fost transferate acţionarilor anteriori ai Pirelli pentru a achiziţiona acţiunile acestora.
(362)Comisia nu a fost de acord cu faptul că investiţia SRF nu a acordat niciun avantaj CNRC şi că tranzacţia era comparabilă cu ceea ce s-ar fi putut obţine pe piaţă, din următoarele motive.
(363)Deşi SRF a plătit acţiunile Pirelli la preţul pieţei, avantajul intervenţiei guvernamentale pentru CNRC este separat de preţul la care s-a realizat investiţia de capital a SRF. într-adevăr, avantajul intervenţiei guvernamentale a constat în faptul că CNRC nu dispunea de fonduri proprii suficiente pentru a finanţa achiziţionarea Pirelli. Astfel, tranzacţia a beneficiat de un puternic levier financiar. Dacă SRF nu ar fi intervenit pentru a participa la capital, CNRC ar fi trebuit să obţină fonduri suplimentare pe piaţa împrumuturilor. Acest lucru ar fi fost însă dificil datorită levierului financiar puternic deja implicat. In acest sens, una dintre condiţiile preliminare ale împrumutului acordat CNRC de către Banca Chineză de Dezvoltare stipula că CNRC trebuia să demonstreze că obţinuse fonduri suplimentare din alte surse. în plus, după cum se menţionează la considerentul 356 de mai sus, SRF declară pe site-ul său web că obiectivul său principal este de a oferi sprijin financiar proiectelor care nu dispun de capitaluri proprii suficiente, prin reducerea gradului de îndatorare globală şi îmbunătăţirea capacităţii de finanţare a proiectelor. în acelaşi timp, fondul facilitează împrumuturile sindicalizate, care oferă un sprijin financiar suplimentar proiectelor.
(364)Chiar dacă CNRC ar fi reuşit să obţină fondurile necesare printr-un împrumut suplimentar, acest lucru ar fi implicat un cost, deoarece societatea ar fi trebuit să plătească o dobândă la împrumut şi ar fi trebuit să restituie capitalul împrumutat. Prin urmare, datorită intervenţiei SRF, CNRC nu a suportat niciun cost suplimentar de finanţare şi a redus ponderea îndatorării în tranzacţie, fapt ce a facilitat, la rândul său, primirea de fonduri de la bănci.
(365)În plus, investiţia realizată de SRF a corespuns exact sumei de care avea nevoie CNRC pentru a obţine o participaţie majoritară absolută în Grupul Pirelli (65 %, faţă de 48,75 % fară SRF). Această participaţie majoritară a fost dobândită fară renunţarea la control în favoarea unui acţionar minoritar.
(366)În fine, perioada de restricţionare pentru ieşirea SRF este mult mai lungă decât în mod obişnuit pentru investitorii privaţi de capital de risc, care urmăresc să-şi maximizeze profiturile cât mai curând posibil.
(367)După comunicarea constatărilor finale, CNRC a contestat aceste argumente. în opinia sa, Comisia efectuase o analiză contrafactuală eronată, examinând măsura în care investiţia de capital a SRF era în concordanţă cu practica obişnuită de investiţii a investitorilor privaţi care fac investiţii în titluri de creanţă. De asemenea, CNRC a reamintit paşii multipli ai investiţiei SRF, susţinând că aceasta era în deplină concordanţă cu practica obişnuită de investiţii şi calificând-o drept o clasică achiziţie pe datorie. în particular, perioada de restricţionare pentru ieşirea SRF nu era neobişnuit de lungă. Ea se încheiase înainte de termen şi era aceeaşi ca pentru ceilalţi acţionari minoritari. în fine, în opinia CNRC, declaraţiile generale de politică nu sunt suficiente pentru a demonstra avantajul conferit de contribuţia financiară.
(368)Comisia a respins această afirmaţie. Avantajul CNRC, ca beneficiar al investiţiei realizate de SRF, era multidimensional. Un investitor de piaţă care avea în vedere o participaţie de capital de tipul celei operate de SRF ar fi trebuit să evalueze riscurile asociate tranzacţiei. Partenerul său industrial, CNRC, nu dispunea la acea dată de fonduri suficiente pentru a deveni proprietarul majoritar al Pirelli şi era dependent de găsirea unui investitor financiar care să i se alăture. Astfel cum se menţionează la considerentul 363, CNRC a fost în măsură să primească împrumuturi suplimentare de la alte bănci numai datorită reducerii gradului de îndatorare globală. Prin predarea cheilor către CNRC, care devenea astfel acţionarul majoritar al Pirelli şi dobândea totodată capacitatea de a obţine împrumuturi suplimentare, investiţia SRF a fost o parte esenţială a unei operaţiuni a GC al cărei obiectiv a fost adăugarea Pirelli la portofoliul CNRC. Un investitor de piaţă ar fi exploatat această poziţie şi ar fi furnizat fonduri în condiţii substanţial diferite.
(369)În primul rând, Comisia a luat notă de acordul neobişnuit al SRF de a renunţa la drepturile sale de vot în cadrul consiliului, în favoarea CNRC. Este extrem de discutabil dacă un investitor de piaţă ar fi fost satisfăcut să "împuternicească" CNRC să devină acţionar majoritar cu control operaţional deplin şi să renunţe la drepturile sale de vot pentru a deveni un acţionar minoritar "neputincios".
(370)În al doilea rând, perioada de restricţionare relativ lungă pentru SRF subliniază faptul că investiţia fondului a fost motivată de o politică publică. Un investitor de piaţă ar fi insistat pentru o perioadă mult mai scurtă pentru a-şi maximiza profitul, iar faptul că alţi acţionari minoritari au acceptat aceiaşi termeni este irelevant, întrucât unul dintre ei chiar nu este un investitor financiar, iar celălalt funcţionează ca fond de investiţii pe termen lung. Evenimentele survenite după investiţie, şi anume încetarea timpurie a acordului de restricţionare ca urmare a relistării Pirelli înainte de termen, vin în sprijinul aceluiaşi argument: ele arată că perioada de restricţionare convenită nu era în concordanţă cu condiţiile standard de piaţă pentru un investitor financiar cu o influenţă atât de covârşitoare asupra CNRC, după cum s-a explicat mai sus.
(371)În al treilea rând, drepturile preemptive acordate CNRC, de a cumpăra acţiunile rămase după încheierea perioadei de restricţionare pentru a dobândi un control deplin asupra societăţii, nu sunt bazate pe piaţă. Un investitor de piaţă orientat spre profit ar fi păstrat flexibilitatea pentru a obţine un preţ mai ridicat al acţiunilor în situaţia în care ar fi existat ofertanţi concurenţi pentru acestea şi nu ar fi fost de acord cu astfel de drepturi preemptive. Existenţa lor subliniază din nou faptul că investiţia SRF a urmat obiectivul politicii publice de a ajuta CNRC, ca întreprindere de stat, să finalizeze achiziţionarea Pirelli în condiţii favorabile.
(372)Din toate aceste motive, Comisia şi-a menţinut poziţia conform căreia investiţia realizată de SRF a oferit un avantaj CNRC.
(373)În ceea ce priveşte Cinda, contextul pentru determinarea avantajului a fost diferit, deoarece fondurile au fost efectiv plătite către CNRC şi deoarece Comisia a concluzionat că participarea la capital nu se baza pe un preţ conform pieţei, astfel cum se menţionează la considerentul 355 de mai sus. Ca răspuns la documentul de informare, CNRC şi Pirelli au prezentat un raport de evaluare a activelor pentru a stabili faptul că investiţia fusese realizată în condiţii de piaţă. După verificare, Comisia a constatat că cifrele indicate în raportul de evaluare nu corespundeau cifrelor puse la dispoziţia Comisiei. în fapt, raportul de evaluare nu se referea la investiţia realizată de Cinda, ci fusese întocmit în contextul unei alte tranzacţii de capital din cadrul grupului CNRC. Această tranzacţie a implicat, de asemenea, Pirelli Industrial Srl., dar a vizat un alt cumpărător şi o perioadă de timp diferită, cu un an înainte de participarea la capital a Cinda. Comisia a remarcat că Pirelli Industrial Srl. trecuse printr-un exerciţiu major de restructurare în cursul anului 2016. Astfel, situaţia sa financiară la finele anului 2016, după cum reiese din raportul de audit pentru anul 2016, nu mai era comparabilă cu situaţia prezentată în raportul de evaluare a activelor prezentat de CNRC. Dată fiind absenţa unor informaţii verificabile referitoare la entităţile şi perioada de timp corecte, Comisia şi-a menţinut, prin urmare, poziţia cu privire la investiţia realizată de Cinda.
(374)După comunicarea constatărilor finale, CNRC şi Pirelli au contestat şi această analiză. în opinia lor, nu a existat niciun avantaj pentru CNRC, deoarece investiţia Cinda era în concordanţă cu practica de investiţii obişnuită. în particular, în sprijinul afirmaţiei lor, acestea au făcut trimitere la acelaşi raport de evaluare întocmit de un evaluator independent, analizat la considerentul anterior. Deşi au recunoscut că raportul a fost într-adevăr întocmit în contextul unei tranzacţii de capital diferite, ele au susţinut că acest lucru nu este suficient pentru a exclude posibilitatea de a utiliza raportul ca referinţă pentru modul de desfăşurare al altor tranzacţii (cum ar fi achiziţia făcută de Cinda).
(375)Comisia nu a acceptat această afirmaţie din aceleaşi motive ca cele explicate la considerentul 373 de mai sus şi conform celor admise de Pirelli: raportul de evaluare a activelor se referă la o altă tranzacţie de capital şi acoperă o perioadă de timp diferită, cu un an înainte de participarea la capital a Cinda. În acea perioadă, Pirelli a trecut printr-un exerciţiu major de restructurare, care a avut, fără îndoială, un impact asupra situaţiei sale financiare. în plus, după cum a confirmat CNRC, Cinda a achiziţionat 38 % din acţiunile Pirelli Industrial Srl., care în prezent se numeşte Prometeon Tyre Group S.r.l. ("PTG"). întrucât capitalul respectivei societăţi se ridica la 100 de milioane EUR la acea dată, valoarea nominală a acţiunilor era de 38 de milioane EUR. Cinda a plătit 266 de milioane EUR pentru participarea sa la capital. Ţinând cont că valoarea netă a activelor societăţii reprezenta mai puţin de jumătate din această sumă la momentul respectiv şi că societatea avea dificultăţi în a realiza profituri, nici evaluarea bazată pe active, nici evaluarea bazată pe venit nu ar justifica această valoare ridicată a participării la capital. Deoarece criteriul investitorului de piaţă nu era respectat, Comisia şi-a confirmat poziţia conform căreia investiţia Cinda a conferit un alt avantaj CNRC.
(376)De asemenea, Comisia a stabilit că subvenţiile acordate în temeiul acestei măsuri sunt specifice în temeiul articolului 4 alineatul (2) din regulamentul de bază. în particular, industria chimică şi SRF sunt menţionate în mod specific în legislaţia GC. Faptul că legislaţia asigură o acoperire largă a industriilor şi că SRF sau Cinda ar putea investi în alte industrii nu invalidează aceste constatări. După comunicarea constatărilor finale, CNRC a pus la îndoială această constatare. Acesta a susţinut că finanţarea în cadrul iniţiativei BR nu se limitează în mod explicit la anumite întreprinderi sau industrii. în particular, CNRC a subliniat că lista domeniilor prioritare din Opţiunile orientative nu este exhaustivă.
(377)Comisia a reamintit anumite caracteristici ale finanţării preferenţiale chineze. în locul implementării unor programe de finanţare clar stabilite, cu criterii de eligibilitate stricte, se preferă identificarea la nivelul politic cel mai înalt a anumitor industrii încurajate. Actorii financiari, cum ar fi băncile responsabile de politici, SRF sau Cinda, respectă aceste orientări în practica lor reală. în acest context, Comisia ia în mod regulat măsuri compensatorii împotriva subvenţiilor acordate acestor industrii încurajate, invocând caracterul specific al acestora, în măsură în care ele pot fi considerate "anumite întreprinderi" în sensul articolului 4 alineatul (2) din regulamentul de bază (64). în cazul de faţă, CNRC nu a contestat faptul că industria chimică face parte dintre aceste industrii încurajate. Faptul că lista putea fi extinsă la alte industrii nu modifică această constatare.
(64)A se vedea Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/969 al Comisiei, JO din 9.6.2017, L 146,17, considerentele 149-151.
(378)În plus, după cum se menţionează la considerentele 348 şi 349 de mai sus, legislaţia vizează în mod specific societăţile exportatoare şi se referă la "obţinerea accesului pe pieţele internaţionale". Având în vedere subordonarea sa la export [după cum se va preciza mai pe laig în continuare în secţiunea (f)], măsura trebuie considerată şi ea ca fiind specifică în temeiul articolului 4 alineatul (4) litera (a) din regulamentul de bază.
(379)Comisia a analizat apoi dacă măsurile erau, de fapt, subordonate performanţei la export, deoarece ele erau acordate în mod specific anumitor întreprinderi în cadrul politicii "Going out" a Chinei. în general, sprijinul se încadrează în iniţiativa "One, Belt, One Road", care face parte din Planul cincinal de dezvoltare a comerţului exterior al MOFCOM.
(380)Opţiunile orientative ale Consiliului de stat privind promovarea cooperării în domeniul capacităţii de producţie şi al fabricării de echipamente la nivel internaţional menţionează în mod specific industriile care trebuie avute în vedere în cadrul acestei strategii; printre acestea, industria chimică este un domeniu prioritar. Achiziţionarea participaţiei în Grupul Pirelli de către Chemchina este chiar menţionată în mod specific în cel de-al 13-lea plan cincinal privind petrochimia, cu titlu de realizare majoră.
(381)Măsura se adresează în mod specific societăţilor care realizează investiţii externe. După cum se menţionează la considerentul 349 de mai sus, obiectivele sunt de a realiza un progres de la exportul de produse la exportul de industrii şi "de a se dezvolta în mod activ şi a pătrunde pe pieţe din ţările dezvoltate". Prin urmare, societăţile chineze care operează numai pe piaţa internă nu sunt eligibile să primească un astfel de sprijin financiar. Concepţia de subordonare la export a măsurii este ilustrată şi de faptul că domeniile care urmează să fie alese ca prioritare pentru investiţiile externe sunt cele cu cerere pe piaţa internaţională şi cele cu "avantaje remarcabile în concurenţa internaţională", adică cele în care poate fi promovată performanţa exporturilor chinezeşti. Capitolul III. 3 al celui de-al 13-lea plan cincinal de dezvoltare a comerţului exterior specifică în continuare că sprijinul este orientat către întreprinderile de comerţ exterior.
(382)În ceea ce priveşte, în particular, achiziţionarea Grupului Pirelli, SRF a declarat următoarele pe site-ul său web: "Fondul a sprijinit ChemChina în achiziţionarea Pirelli, ceea ce a ajutat ChemChina să [...] obţină efectiv accesul la pieţele internaţionale" şi "Fondul a susţinut Chemchina pentru a o propulsa în topul industriei producătoare, conferindu-i astfel un avantaj competitiv pe piaţa internaţională".
(383)Într-adevăr, prin achiziţionarea unei participaţii de 65 % în cadrul Grupului Pirelli, CNRC şi-a mărit, în practică, exporturile totale către UE cu 29 % în cursul perioadei de anchetă. CNRC a convenit, de asemenea, să-şi mărească în continuare exporturile către UE prin integrarea în totalitate a activităţii economice a Pirelli în domeniul anvelopelor pentru camioane din UE în producătorul-exportator chinez Aeolus Tire Co. Ltd. Prin urmare, obiectivul pe termen lung al achiziţiei sprijinite a fost modernizarea anvelopelor pentru camioane produse de Aeolus cu tehnologia achiziţionată de la Grupul Pirelli, pentru a trece la un nivel superior al pieţei şi pentru a începe exporturile de anvelope pentru camioane de o calitate superioară, mai competitive pe piaţa UE.
(384)După încheierea perioadei de anchetă, CNRC şi-a redus participarea financiară în Grupul Pirelli la 46 %. Pirelli Tire Co, Ltd a încetat să producă produsul în cauză, pentru a se concentra pe anvelopele pentru motociclete şi automobile, finalizând astfel separarea activităţilor Grupului Pirelli de produsul în cauză. Aceste evenimente ulterioare perioadei de anchetă nu schimbă însă faptul că, înainte şi în cursul perioadei de anchetă, CNRC a primit subvenţii care pot face obiectul unor măsuri compensatorii. în fapt, aceste evenimente confirmă faptul că CNRC şi-a respectat promisiunea, prin creşterea exporturilor de produs în cauză către UE prin intermediul societăţilor sale afiliate. Prin urmare, Comisia consideră că informaţiile colectate cu privire la Grupul Pirelli sunt reprezentative pentru a calcula valoarea subvenţionării acordate produsului în cauză pe parcursul perioadei de anchetă.
(385)Ca răspuns la documentul de informare, CNRC şi Pirelli au observat că subvenţia nu era subordonată exporturilor, citând jurisprudenţa Organului de apel în cazul Airbus, unde noţiunea de subordonare la export fusese interpretată în sens restrâns.
(386)Comisia a reamintit că noţiunea de subvenţii subordonate de facto exporturilor este prevăzută la articolul 4 alineatul (4) litera (a) din regulamentul de bază, care reflectă articolul 3.1 litera (a) şi nota de subsol 4 din Acordul SCM. Acesta include situaţia în care subvenţia este "în fapt legată de exporturile [...] anticipate". Subordonarea de facto la export este evaluată pe baza configuraţiei totale a faptelor din contextul acordării subvenţiei, inclusiv a concepţiei şi funcţionării acesteia. Comisia a fost de acord cu părţile interesate că noţiunea ar trebui să fie interpretată în conformitate cu orientările Organului de apel.
(387)În "Aeronave civile de mari dimensiuni", Organul de apel a precizat următoarele: "Standardul pentru subordonarea de facto la export în temeiul articolului 3.1 litera (a) şi al notei de subsol 4 din Acordul SCM ar fi îndeplinit atunci când subvenţia ar fi acordată astfel încât să se ofere destinatarului un stimulent să exporte într-un mod care nu reflectă pur şi simplu condiţiile cererii şi ofertei de pe piaţa internă şi cea a exportului, nedenaturate prin acordarea subvenţiei (65)." Cu alte cuvinte, "este acordarea subvenţiei destinată să inducă promovarea unei viitoare performanţe la export a beneficiarului? (66)". Aceasta ar putea include situaţia în care destinatarul promite să-şi mărească performanţa la export (comparativ cu cea internă).
(65)WT/DS316/AB/R EC şi anumite state membre - Aeronave civile de mari dimensiuni, 18 mai 2011, punctul 1102.
(66)WT/DS316/AB/R EC şi anumite state membre - Aeronave civile de mari dimensiuni, 18 mai 2011, punctul 1067.
(388)Aplicând faptele din acest caz în lumina probelor din dosar, Comisia a constatat că acest test a fost îndeplinit. Spre deosebire de cazul Airbus - în care cele patru autorităţi alocatoare finanţau o societate europeană care activa atât pe piaţa internă, cât şi pe pieţele externe şi în care concepţia măsurii nu se concentra pe o orientare sporită a societăţii Airbus spre export - cazul de faţă implică o relaţie între trei părţi: CNRC era finanţată de organisme publice chineze care nu îi lăsau nicio marjă în ceea ce priveşte modul de cheltuire a banilor. Societatea îi primise cu condiţia legală precisă de a achiziţiona o altă societate, şi anume Pirelli. Când a acceptat să primească această finanţare condiţionată, CNRC a promis să-şi sporească performanţa de export (comparativ cu cea internă) şi să-şi mărească vânzările, în special în Europa.
(389)În primul rând, acordarea subvenţiei este legată de exportul anticipat, deoarece, printre altele, concepţia măsurii este orientată spre întreprinderi de comerţ exterior. Sprijinul era disponibil numai pentru CNRC, cu scopul ca societatea să-şi concentreze activităţile mai mult pe exporturi (în comparaţie cu vânzările sale interne), iar acest sprijin nu a fost acordat altor societăţi chineze care vindeau exclusiv pe piaţa internă chineză. Acest lucru este susţinut de următoarele documente guvernamentale oficiale:
(390)Cel de-al 13-lea plan cincinal privind petrochimia menţionează în mod specific achiziţionarea societăţii Pirelli de către Chemchina ca realizare majoră a celui de-al 12-lea plan cincinal, la rubrica "cooperare internaţională". În plus, în contextul proiectelor de cooperare internaţională din cadrul iniţiativei "Centură şi drum", capitolul 10 menţionează că ar trebui să se pună accentul pe "extinderea cooperării internaţionale în materie de capacitate în industria anvelopelor şi în alte industrii cu un procent ridicat al exporturilor".
(391)Achiziţionarea Pirelli a fost desemnată de MOFCOM ca proiect strategic pentru dezvoltarea comerţului exterior în 2015. în termeni mai generali, unul dintre obiectivele celui de-al 13-lea plan cincinal de dezvoltare a comerţului exterior (capitolul III. 3) este consolidarea capacităţii operaţionale transnaţionale a întreprinderilor de comerţ exterior, care încurajează societăţile puternice să extindă lanţurile industriale, să realizeze fuziuni şi achiziţii transnaţionale şi să obţină mărci de calitate, tehnologii de bază şi canale de marketing. Planul mai menţionează că va fi oferit un sprijin sistematic întreprinderilor transnaţionale cu bonitate favorabilă, formându-se astfel un lot de întreprinderi mari cu capacităţi comerciale transnaţionale care dispun de o reţea de distribuţie la nivel mondial.
(392)În Opţiunile orientative, Consiliul de Stat a declarat că "avantajul industrial şi avantajul financiar ale Chinei trebuie să fie combinate cu cererea din străinătate [...] pentru a promova în mod energic cooperarea în domeniul capacităţii de producţie şi al fabricării de echipamente la nivel internaţional". Mai mult, ele stipulează că "domeniile [...] cu avantaje remarcabile în concurenţa internaţională şi cu cerere pe piaţa internaţională trebuie să fie alese ca priorităţi". În plus, după cum se menţionează la considerentul 349 de mai sus, obiectivele Opţiunilor orientative sunt "de a se dezvolta în mod activ şi a pătrunde pe pieţe din ţările dezvoltate".
(393)SRF operează numai cu fonduri în valută (adică USD şi EUR). Contrar băncilor, care oferă resurse atât în RMB, cât şi în valută forte, SRF sprijină proiecte numai cu valută. După cum a declarat preşedintele SRF: "Fondul Drumul Mătăsii este un fond de investiţii externe care investeşte în principal în valută" (67).
(67)"Fondul Drumul Mătăsii îşi începe activitatea: un interviu cu Zhou Xiaochan", 16 februarie 2015, http://www.silkroadfund.com. cn/enweb, accesat la 11 septembrie 2018.
(394)În consecinţă, o societate care vinde exclusiv pe piaţa chineză şi care nu exportă sau nu are niciun plan documentat de afaceri privind creşterea exporturilor sale nu ar fi eligibilă pentru sprijin din partea SRF.
(395)În al doilea rând, Comisia a analizat împrejurările concrete existente la momentul la care autorităţile alocatoare furnizau subvenţiile, pentru a stabili că şi acest sprijin specific era legat de reorientarea vânzărilor anticipate ale CNRC către exporturi (comparativ cu vânzările sale interne). Comisia a găsit mai mulţi indicatori care confirmau concluzia că acest lucru era adevărat:
(396)În toate cele cinci intervenţii denumite "măsura", autoritatea alocatoare a specificat că fondurile erau alocate pentru achiziţionarea Grupului Pirelli. În cazul intervenţiei Cinda, autoritatea alocatoare a specificat chiar mai în detaliu condiţiile de acordare a fondurilor. într-adevăr, după cum s-a menţionat în legătură cu intervenţia Cinda, acordul deţinătorilor de cote menţionează că Cinda recunoaşte faptul că participarea sa la capitalul Pirelli Industrial este subordonată unui plan care prevede injectarea întregii sale participaţii în producătorul-exportator chinez Aeolus până la un anumit termen.
(397)SRF, în calitate de coinvestitor, era pe deplin conştient de poziţia pe piaţă a CNRC şi anticipa avantajele la nivelul performanţei la export pe care urma să le aducă tranzacţia. Preşedintele Fondului Drumul Mătăsii a recunoscut acest lucru după cum urmează: "Fondul a sprijinit Chemchina în achiziţionarea Pirelli, fapt care nu numai că a ajutat Chemchina să introducă cu succes, din străinătate, tehnologii şi cunoştinţe manageriale avansate de fabricaţie de înaltă performanţă, dar şi să obţină în mod efectiv accesul la pieţele internaţionale (68)."
(68)Iniţiativa "Centură şi drum": lansarea unei noi paradigme pentru investiţiile şi cooperarea financiară internaţionale, interviu cu Jin Qi, preşedintele Fondului Drumul Mătăsii, 26 iunie 2017, http://www.silkroadfund.com.cn/enweb/23809/23812/35485/index.html, accesat la 11 septembrie 2018.
(398)Pentru CNRC, principalele avantaje ale achiziţionării Pirelli nu erau legate de piaţa internă. La momentul achiziţiei, CNRC era deja un actor important pe piaţa internă chineză în sectorul anvelopelor pentru camioane, în timp ce Pirelli deţinea o cotă de piaţă foarte redusă pe aceeaşi piaţă (sub 1 %). În plus, Grupul Pirelli este un actor global, pentru care piaţa chineză reprezenta mai puţin de 10 % din vânzările totale ale tuturor produselor. De asemenea, vânzările la export reprezentau deja aproximativ 60 % din totalul vânzărilor, atât pentru CNRC, cât şi pentru Pirelli Tire Co. Ltd.
(399)În plus, după cum rezultă printre altele din Planul executiv pentru transformarea şi modernizarea industriei anvelopelor din provincia Shandong, coroborat cu răspunsurile la chestionarul de eşantionare ale producătorilor- exportatori cooperanţi, piaţa internă chineză este o piaţă dominată de vânzările de anvelope de nivelul 3, în timp ce anvelopele de nivelul 1 sunt mult mai bine reprezentate pe pieţele din UE şi SUA. Astfel, adăugarea la portofoliul său de produse a unui actor de nivelul 1, cu o marcă recunoscută la nivel mondial, precum Pirelli, nu a adăugat nicio valoare imediată pentru CNRC pe piaţa vânzărilor interne, dar i-a sporit în mod semnificativ competitivitatea pe piaţa exporturilor, întrucât CNRC putea exporta acum întreaga gamă de produse pe lângă gama sa obişnuită de produse de nivelul 3.
(400)În plus, piaţa chineză este deja caracterizată printr-o oarecare supracapacitate, iar o parte considerabilă a capacităţii CNRC însuşi era neutilizată. Potrivit raportului de analiză a pieţei efectuat în numele CNRC anterior investiţiei şi pe baza căruia a fost luată decizia de investiţie, marca CNRC căuta, astfel, "oportunităţi de a scăpa de concurenţa actuală a «Oceanului Roşu» şi urmărea să-şi continue expansiunea în exterior pentru a da măsura deplină a forţei sale (69)". Raportul preciza în plus că principalele avantaje pentru CNRC ar fi sporirea activităţilor sale comerciale internaţionale prin valorificarea reţelei mondiale de vânzări a Pirelli. în acest sens, Comisia a remarcat că, înainte de achiziţie, CNRC nu avea propriile canale de vânzare directe în UE, ci vindea prin intermediul unor dealeri independenţi.
(69)Furnizat de CNRC ca elementul de probă nr. 5 la observaţiile privind comunicarea documentului de informare.
(401)Acest lucru este ilustrat şi de un interviu cu directorul pentru operaţiuni internaţionale al Pirelli, care a avut loc după achiziţie (70) şi în care acesta a declarat că, datorită achiziţiei, noul grup putea intra acum în Australia cu anvelope pe diferite segmente de preţ şi că societatea intenţiona să-şi mărească exporturile, mărindu-şi astfel cota de piaţă în Australia, de la 1 % la 10 %, prin vânzarea de anvelope pe întreaga piaţă comercială a anvelopelor.
(70)https://premium.goauto.com.au/pirellis-new-push-into-truck-tyres/, 14 aprilie 2016, accesat la 11 septembrie 2018.
(402)Raportul preinvestiţie a subliniat, de asemenea, că CNRC ar putea valorifica resursele de cercetare şi dezvoltare ale Pirelli pentru a-şi îmbunătăţi propriile linii de produse şi a satisface, astfel, mai bine cererea de pe piaţa internaţională. După achiziţie, unuia dintre producătorii-exportatori chinezi din cadrul grupului i-a fost într-adevăr acordată o licenţă pentru a utiliza know-how-ul Pirelli în procesul său de producţie.
(403)Ţinând cont de dovezile de mai sus privind profilul cunoscut al Pirelli la momentul subvenţionării şi de avantajele semnificative pe care achiziţionarea urma să le aducă performanţei la export a CNCR, Comisia a concluzionat că autoritatea alocatoare anticipase o creştere a vânzărilor la export ale CNRC (comparativ cu vânzările sale interne) şi că acest lucru îi fusese promis de CNRC în schimbul obţinerii subvenţiei. Astfel, există o relaţie de condiţiona- Iitate sau de dependenţă între subvenţie şi exporturile anticipate ale CNRC.
(404)În fine, Comisia a analizat efectul efectiv al achiziţionării Pirelli asupra structurii vânzărilor CNRC. Într-adevăr, după cum se menţionează la considerentul 345, CNRC a fost de acord să integreze în totalitate activitatea economică a Pirelli în domeniul anvelopelor din UE în producătorul său exportator afiliat Aeolus Tire Co. Ltd, pentru a începe exporturile de anvelope pentru camioane de o calitate superioară, mai competitive pe piaţa UE. În acest sens, Comisia a comparat structura vânzărilor grupului CNRC înainte şi după achiziţie: nu numai că vânzările globale crescuseră datorită adăugării Pirelli, dar Comisia a constatat de asemenea că, datorită achiziţiei, vânzările la export crescuseră mai mult decât vânzările pe piaţa internă, adică vânzările CNRC erau reorientate către exporturi (comparativ cu vânzările sale interne). Mai exact, în cursul perioadei de anchetă, vânzările de anvelope pentru camioane către Europa crescuseră cu 55 %, cele către alte pieţe cu 5 %, în timp ce, în general, ele crescuseră cu 14 %. În plus, grupul utiliza acum o reţea de vânzări directe pe toate pieţele majore ale UE, în timp ce înainte putea vinde doar indirect, prin intermediul unor dealeri independenţi. în fine, în ceea ce priveşte anvelopele vândute pe piaţa UE gama de produse fusese extinsă de la anvelopele de nivelul 3 la anvelope de nivelul 1 şi anvelopele de nivelul 3. Prin urmare, Comisia a concluzionat că CNRC îndeplinea efectiv condiţiile legate de acordarea subvenţiei, şi anume promisiunea CNRC de a-şi majora vânzările la export (în comparaţie cu vânzările pe piaţa internă).
(405)În consecinţă, acordarea subvenţiei către CNRC pentru achiziţionarea Pirelli a fost destinată să inducă promovarea unei viitoare performanţe la export a CNCR în calitate de beneficiar (comparativ cu performanţa sa internă). Prin urmare, Comisia a susţinut că subvenţiile acordate în cadrul acestei măsuri sunt subordonate performanţei la export în sensul articolului 4 alineatul (4) litera (a) din regulamentul de bază.
(406)În urma comunicării constatărilor finale, CNRC, Pirelli şi GC au contestat caracterul de subordonare la export al măsurii. Aceştia au susţinut că autoritatea alocatoare nu condiţionase acordarea subvenţiei de îmbunătăţirea performanţei la export a CNRC. CNRC a susţinut că Opţiunile orientative nu exclud accesul societăţilor chineze care operează numai pe piaţa internă la o cooperare sporită în domeniul investiţiilor în cadrul iniţiativei BR. Mai mult decât atât, nu era vorba despre o subordonare la export, ci despre o subordonare la crearea de valoare, care apăruse întâmplător din investiţia externă. în fine, Comisia nu se putea baza doar pe efectele efective ale presupusei subvenţii, ci ar trebui să facă o analiză ex-ante corespunzătoare. GC a susţinut de asemenea că o relaţie cauză-efect nu ar fi suficientă pentru a pretinde existenţa unei subordonări la export. Acesta a adăugat că măsurile sau subvenţiile guvernamentale care sprijină operaţiunile de investiţii străine, cum ar fi achiziţionarea de acţiuni în întreprinderi din ţări terţe, nu figurează în anexa I la acordul SCM şi, prin urmare, nu pot fi calificate drept subvenţii la export.
(407)Comisia a remarcat că anexa I la SCM conţine o "Listă ilustrativă" de măsuri care pot fi calificate drept subvenţii la export. Lista oferă exemple şi nu este exhaustivă. În plus, articolul 3.1 litera (a) din Acordul SCM se referă la subvenţiile la export, "inclusiv cele ilustrate în anexa I". De aici rezultă că pot fi calificate drept subordonate la export şi măsuri neenumerate, dacă acestea îndeplinesc condiţiile prevăzute de dispoziţia respectivă. în conformitate cu orientările Organului de apel în cazul Airbus (71), Comisia a analizat dacă autoritatea alocatoare a acordat subvenţia cu condiţia ca beneficiarul să-şi mărească exporturile (în comparaţie cu vânzările sale interne). în această privinţă, Comisia a luat în considerare (i) concepţia şi structura măsurii; (ii) modalităţile de funcţionare prevăzute în această măsură; şi (iii) circumstanţele factuale relevante care înconjoară acordarea subvenţiei, care oferă contextul pentru înţelegerea concepţiei, structurii şi modalităţilor de funcţionare ale măsurii.
(71)WT/DS316/AB/REC şi anumite state membre -Aeronave civile de mari dimensiuni, 18 mai 2011, punctele 1043, 1046.
(408)În ceea ce priveşte concepţia şi structura măsurii, Comisia a reamintit că societăţile care desfăşoară numai activităţi interne nu sunt eligibile pentru finanţare în cadrul acestui program. Faptul că Opţiunile orientative nu exclud formal societăţile chineze care operează numai pe piaţa internă de la finanţarea prin intermediul SRF nu ar putea fi relevant decât pentru o analiză de jure a subordonării. în cazul de faţă, însă, este în joc o subordonare de fado. într-adevăr, de la crearea sa în decembrie 2014, Fondul Drumul Mătăsii sprijină numai proiectele străine şi societăţile care exportă. Acestea primesc injecţii financiare care sunt subordonate unei reorientări a performanţelor lor curente la export către o creştere a vânzărilor la export (faţă de vânzările lor pe piaţa internă). Astfel, societăţilor care acceptă finanţarea li se atrage atenţia asupra faptului că sprijinul este acordat cu condiţia să-şi reorienteze vânzările anticipate către exporturi.
(409)Această legătură juridică este o caracteristică constantă a tuturor proiectele Fondului Drumul Mătăsii. O examinare a celor mai recente operaţiuni confirmă faptul că beneficiarii erau activi pe pieţele de export şi că sprijinul financiar primit prin Fondul Drumul Mătăsii era condiţionat de îmbunătăţirea performanţelor lor la export (în comparaţie cu vânzările pe piaţa internă). De exemplu, investiţia realizată de SRF în construirea celei mai mari centrale solare din lume în Dubai a permis entităţii de stat chineze Shanghai Electric Group să semneze în anul 2018 un contract EPC (Engineering, Procurement, Construction - inginerie, achiziţii publice, construcţii) de 700 MW pentru construirea centralei electrice şi furnizarea echipamentului energetic. Conform comunicatului de presă ocazionat de semnarea acestui contract, "Acest proiect este unul emblematic, care îi sprijină pe cei trei mari furnizori de echipamente energetice chinezi, şi anume Shanghai Electric, Dongfang Electric şi Harbin Electric, în efortul lor de a investi în străinătate şi a pătrunde pe piaţa sofisticată şi stabilă a energiei (72)". Preşedintele Grupului Shanghai Electric a declarat totodată că, datorită proiectului din Dubai, societatea îşi propune "să transforme Shanghai Electric într-un brand chinez renumit în întreaga lume" şi a adăugat că "proiectul CSP din Dubai a arătat un progres enorm în ceea ce priveşte activitatea economică şi fabricarea de echipamente la nivelul grupului, pe fundalul mai larg al iniţiativei «Centură şi drum» a Chinei (73)". Primului proiect în care a investit SRF în 2015, proiectul hidroenergetic Karot din Pakistan, a prezentat o configuraţie similară, în care construcţia şi furnizarea echipamentelor pentru centrala hidroelectrică au fost încredinţate entităţii de stat chineze China Three Gorges Corporation ("CTG"). Corporaţia a legat şi acest proiect, în mod clar, de iniţiativa "Centură şi drum" şi de performanţa la export, după cum urmează: "în cadrul iniţiativei «O centură, un drum», CTG este hotărâtă să-şi extindă noua activitate economică în domeniul energiei la nivel mondial şi a creat patru linii de activitate economică internaţională: investiţii, construcţii, operaţiuni şi consultanţă." (74)
(72)https://www.acwapowerxom/en/newsroom/press-releases/latest-news/epc-co csp-project-signed-in-china/.
(73)"Shanghai Electric to construct solar facility in Dubai" (Shanghai Electric va construi o centrală solară în Dubai), 14 aprilie 2018, www. chinadaily.com.cn.
(74)http://ctgsail.com/message-from-chairman.
(410)În cazul de faţă, autoritatea alocatoare a stipulat clar în anunţurile de grant, în contractul de împrumut, precum şi în acordul de investiţii dintre SRF şi CNRC, că primirea fondurilor era condiţionată de achiziţionarea Pirelli. Odată cu adăugarea mărcii italiene de vârf Pirelli la profilul CNRC, SRF nu s-a limitat doar la a sprijini investitorul industrial să creeze valoare, aşa cum declarat CNRC în observaţiile sale referitoare la comunicarea constatărilor finale. Autoritatea alocatoare a asigurat, de asemenea, realizarea de către CNRC a unui volum sporit al vânzărilor la export, în special către Europa. Astfel, pe lângă faptul că s-a preconizat o creştere a vânzărilor la export ale CNRNC, în special către Europa, circumstanţele cazului în speţă şi elementele de probă disponibile demonstrează că, în momentul obţinerii subvenţiei, CNRC a promis autorităţii alocatoare să-şi reorienteze vânzările către export (în comparaţie cu vânzările de pe piaţa internă).
(411)Analizând modalităţile de operare stabilite în măsură, Comisia a observat că SRF operează numai cu fonduri în valută (adică USD şi EUR). Contrar băncilor, care oferă resurse atât în RMB, cât şi în valută forte, SRF sprijină proiecte numai cu valută. După cum a declarat preşedintele SRF: "Fondul Drumul Mătăsii este un fond de investiţii externe care investeşte în principal în valută" (75). Astfel, având în vedere restricţiile privind utilizarea fondurilor în valută pe interiorul Chinei, a fost clar că, la acordarea fondurilor, autoritatea alocatoare a impus societăţii restricţia de a utiliza aceste fonduri pentru a-şi dezvolta şi îmbunătăţi activităţile comerciale legate de exporturi (în loc de a le utiliza, de exemplu, pentru a achiziţiona pur şi simplu societăţi locale şi/sau pentru a se concentra pe vânzările interne).
(75)"Fondul Drumul Mătăsii îşi începe activitatea: un interviu cu Zhou Xiaochan", 16 februarie 2015, http://www.silkroadfund.com. cn/enweb, accesat la 11 septembrie 2018.
(412)Această modalitate este o caracteristică constantă prezentă şi în alte proiecte finanţate de Fondul Drumul Mătăsii, care au implicat investiţii în valută în ţări precum Emiratele Arabe Unite (Dubai), Rusia, Pakistan sau Germania.
(413)În ceea ce priveşte circumstanţele factuale care înconjoară acordarea subvenţiei, Comisia a analizat, de asemenea, detaliile integrării Pirelli în structura CNRC.
(414)După cum se menţionează la considerentul 383 de mai sus, scopul intervenţiei Cinda a fost de a facilita restructurarea şi integrarea activităţii economice a Pirelli în domeniul anvelopelor în producătorul-exportator chinez Aeolus. în conformitate cu acordul deţinătorilor de cote încheiat între Cinda şi CNRC, Cinda şi-a subordonat participarea la capitalul Pirelli Industrial unui plan de a-şi injecta întreaga participare în Aeolus până la un anumit termen. Dacă această condiţie nu era îndeplinită, se declanşa un proces de licitaţie pentru vânzarea acţiunilor Cinda şi, prin urmare, oprirea acordării de fonduri. Acordul-cadru dintre CNRC şi Aeolus prevede că scopul acestei injecţii de capital este de a "clădi o societate internaţională de mari dimensiuni, care să-şi concentreze activitatea în domeniul anvelopelor industriale, cu sediul în China, cotată în China şi cu o amprentă la nivel mondial". Aeolus a notificat de asemenea acest lucru ca atare, în mod public, Bursei din Shanghai. Rezultă că autoritatea alocatoare a creat o condiţie legală privind modul în care trebuia să se desfăşoare restructurarea CNRC, reorientând-o către o performanţă sporită la export.
(415)În fine, Comisia nu a sugerat că ar fi existat o subordonare la momentul acordării subvenţiei, pornind de la simplele efecte reale ale subvenţiei, aşa cum susţinea CNRC. Ea a analizat mai degrabă faptele care înconjurau tranzacţia, dintr-o perspectivă ex-ante. La acceptarea măsurii de subvenţionare, destinatarul a aprobat în totalitate condiţiile legale ataşate acesteia. în prospectul de obligaţiuni pentru titlurile pe termen mediu, care a fost emis la scurt timp după achiziţie, Chemchina (societatea-mamă a CNRC) a formulat promisiunea de a executa condiţiile legate de subvenţiile implicate, după cum urmează: "De la înfiinţarea sa, societatea a răspuns pe deplin strategiei «Going Out» propuse de guvernul central pentru utilizarea pe deplin a resurselor internaţionale. Pentru a clădi un grup de întreprinderi competitiv la nivel internaţional, în ultimii ani societatea a finalizat câteva proiecte de fuziuni şi achiziţii în străinătate şi a creat un grup de întreprinderi competitiv la nivel internaţional". În acest context, achiziţionarea Pirelli este cotată drept una dintre realizările sale majore, subliniind reţeaua de marketing şi canalele de vânzări mondiale ale companiei. Dând curs acestei promisiuni, CNRC a mărit raportul dintre vânzările sale la export către UE şi vânzările totale, de la 9 % (în 2015) la 12 % (în cursul perioadei de anchetă), comparativ cu vânzările sale interne care au crescut cu doar 10 %. Fără sprijinul în cauză, CNRC ar fi continuat să vândă anvelope de nivelul 3 în China, ca lider de piaţă în contextul creşterii consumului intern.
(416)Prin urmare, Comisia şi-a menţinut poziţia conform căreia atât concepţia şi structura măsurii, cât şi modalităţile de operare şi circumstanţele factuale care o înconjoară susţin constatările sale potrivit cărora subvenţia (adică cele cinci contribuţii din partea organismelor publice, primite pentru achiziţionarea Pirelli) a fost subordonată de facto performanţei la export a destinatarului.
(417)Avantajul rezultat din împrumuturile preferenţiale acordate de CDB, EXIM şi CCB a fost calculat în conformitate cu metodologia de calcul stabilită în secţiunea 3.4.4. Cu toate acestea, el nu a fost inclus în valorile subvenţiei calculate pentru acordarea de împrumuturi preferenţiale în temeiul secţiunii 3.4, ci a fost adăugat la valoarea subvenţiei stabilită la considerentul 421 de mai jos.
(418)Avantajul granturilor şi al participărilor la capital a fost calculat ca suma alocată perioadei de anchetă - pe baza unei amortizări a investiţiei pe şapte ani, deoarece acesta era termenul împrumutului pe termen lung contractat de CNRC pentru finanţarea investiţiei - şi corespunde totodată orizontului de investiţie mediu de şapte-zece ani, propus de SRF pe site-ul său web.
(419)În urma comunicării documentului de informare, CNRC şi Pirelli au contestat valoarea avantajului calculat de Comisie şi au prezentat documente suplimentare care arătau că valoarea participării la capital a SRF fusese evaluată în mod incorect de către Comisie. Pe baza informaţiilor transmise de CNRC, Comisia a fost de acord că investiţia de capital reală a SRF era mai mică decât cea constatată iniţial. Calculele au fost adaptate în consecinţă.
(420)CNRC a solicitat de asemenea Comisiei să utilizeze, ca numitor pentru calculul avantajului, cifra de afaceri consolidată în locul cifrei de afaceri corespunzătoare exporturilor a CNRC. Cu toate acestea, deoarece Comisia şi-a menţinut poziţia cu privire la caracterul de subordonare la export al subvenţiei, această solicitare a fost respinsă.
(421)Valoarea subvenţiei, stabilită în cursul perioadei de anchetă în legătură cu acest sistem se ridică la 18,99 % pentru Grupul China National Tire.
(422)După comunicarea constatărilor finale, GC a susţinut că nu exista nicio probă la dosar care să indice că vreun alt exportator chinez ar fi beneficiat de aceste programe sau chiar că ar fi fost implicat în achiziţionarea vreunui producător străin de anvelope. Prin urmare, la calcularea valorilor subvenţiei pentru alţi producători-exportatori chinezi neincluşi în eşantion, valoarea subvenţiei stabilite în legătură cu aceste programe şi referitoare la acest exportator anume nu ar trebui să fie aplicată altor exportatori neincluşi în eşantion. Comisia a reamintit faptul că eşantionul este menit să fie reprezentativ pentru situaţia tuturor societăţilor cooperante din China. Prin urmare, extrapolarea rezultatelor găsite în eşantion este considerată adecvată în cazul de faţă. Producătorii-exportatori cooperanţi neincluşi în eşantion pot solicita reexaminări accelerate în temeiul articolului 20 din regulamentul de bază. în consecinţă, Comisia a respins acest argument.