Secţiunea 6 - (f) Subordonarea la export - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163

Acte UE

Jurnalul Oficial 283L

În vigoare
Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
SECŢIUNEA 6:(f) Subordonarea la export
(379)Comisia a analizat apoi dacă măsurile erau, de fapt, subordonate performanţei la export, deoarece ele erau acordate în mod specific anumitor întreprinderi în cadrul politicii "Going out" a Chinei. în general, sprijinul se încadrează în iniţiativa "One, Belt, One Road", care face parte din Planul cincinal de dezvoltare a comerţului exterior al MOFCOM.
(380)Opţiunile orientative ale Consiliului de stat privind promovarea cooperării în domeniul capacităţii de producţie şi al fabricării de echipamente la nivel internaţional menţionează în mod specific industriile care trebuie avute în vedere în cadrul acestei strategii; printre acestea, industria chimică este un domeniu prioritar. Achiziţionarea participaţiei în Grupul Pirelli de către Chemchina este chiar menţionată în mod specific în cel de-al 13-lea plan cincinal privind petrochimia, cu titlu de realizare majoră.
(381)Măsura se adresează în mod specific societăţilor care realizează investiţii externe. După cum se menţionează la considerentul 349 de mai sus, obiectivele sunt de a realiza un progres de la exportul de produse la exportul de industrii şi "de a se dezvolta în mod activ şi a pătrunde pe pieţe din ţările dezvoltate". Prin urmare, societăţile chineze care operează numai pe piaţa internă nu sunt eligibile să primească un astfel de sprijin financiar. Concepţia de subordonare la export a măsurii este ilustrată şi de faptul că domeniile care urmează să fie alese ca prioritare pentru investiţiile externe sunt cele cu cerere pe piaţa internaţională şi cele cu "avantaje remarcabile în concurenţa internaţională", adică cele în care poate fi promovată performanţa exporturilor chinezeşti. Capitolul III. 3 al celui de-al 13-lea plan cincinal de dezvoltare a comerţului exterior specifică în continuare că sprijinul este orientat către întreprinderile de comerţ exterior.
(382)În ceea ce priveşte, în particular, achiziţionarea Grupului Pirelli, SRF a declarat următoarele pe site-ul său web: "Fondul a sprijinit ChemChina în achiziţionarea Pirelli, ceea ce a ajutat ChemChina să [...] obţină efectiv accesul la pieţele internaţionale" şi "Fondul a susţinut Chemchina pentru a o propulsa în topul industriei producătoare, conferindu-i astfel un avantaj competitiv pe piaţa internaţională".
(383)Într-adevăr, prin achiziţionarea unei participaţii de 65 % în cadrul Grupului Pirelli, CNRC şi-a mărit, în practică, exporturile totale către UE cu 29 % în cursul perioadei de anchetă. CNRC a convenit, de asemenea, să-şi mărească în continuare exporturile către UE prin integrarea în totalitate a activităţii economice a Pirelli în domeniul anvelopelor pentru camioane din UE în producătorul-exportator chinez Aeolus Tire Co. Ltd. Prin urmare, obiectivul pe termen lung al achiziţiei sprijinite a fost modernizarea anvelopelor pentru camioane produse de Aeolus cu tehnologia achiziţionată de la Grupul Pirelli, pentru a trece la un nivel superior al pieţei şi pentru a începe exporturile de anvelope pentru camioane de o calitate superioară, mai competitive pe piaţa UE.
(384)După încheierea perioadei de anchetă, CNRC şi-a redus participarea financiară în Grupul Pirelli la 46 %. Pirelli Tire Co, Ltd a încetat să producă produsul în cauză, pentru a se concentra pe anvelopele pentru motociclete şi automobile, finalizând astfel separarea activităţilor Grupului Pirelli de produsul în cauză. Aceste evenimente ulterioare perioadei de anchetă nu schimbă însă faptul că, înainte şi în cursul perioadei de anchetă, CNRC a primit subvenţii care pot face obiectul unor măsuri compensatorii. în fapt, aceste evenimente confirmă faptul că CNRC şi-a respectat promisiunea, prin creşterea exporturilor de produs în cauză către UE prin intermediul societăţilor sale afiliate. Prin urmare, Comisia consideră că informaţiile colectate cu privire la Grupul Pirelli sunt reprezentative pentru a calcula valoarea subvenţionării acordate produsului în cauză pe parcursul perioadei de anchetă.
(385)Ca răspuns la documentul de informare, CNRC şi Pirelli au observat că subvenţia nu era subordonată exporturilor, citând jurisprudenţa Organului de apel în cazul Airbus, unde noţiunea de subordonare la export fusese interpretată în sens restrâns.
(386)Comisia a reamintit că noţiunea de subvenţii subordonate de facto exporturilor este prevăzută la articolul 4 alineatul (4) litera (a) din regulamentul de bază, care reflectă articolul 3.1 litera (a) şi nota de subsol 4 din Acordul SCM. Acesta include situaţia în care subvenţia este "în fapt legată de exporturile [...] anticipate". Subordonarea de facto la export este evaluată pe baza configuraţiei totale a faptelor din contextul acordării subvenţiei, inclusiv a concepţiei şi funcţionării acesteia. Comisia a fost de acord cu părţile interesate că noţiunea ar trebui să fie interpretată în conformitate cu orientările Organului de apel.
(387)În "Aeronave civile de mari dimensiuni", Organul de apel a precizat următoarele: "Standardul pentru subordonarea de facto la export în temeiul articolului 3.1 litera (a) şi al notei de subsol 4 din Acordul SCM ar fi îndeplinit atunci când subvenţia ar fi acordată astfel încât să se ofere destinatarului un stimulent să exporte într-un mod care nu reflectă pur şi simplu condiţiile cererii şi ofertei de pe piaţa internă şi cea a exportului, nedenaturate prin acordarea subvenţiei (65)." Cu alte cuvinte, "este acordarea subvenţiei destinată să inducă promovarea unei viitoare performanţe la export a beneficiarului? (66)". Aceasta ar putea include situaţia în care destinatarul promite să-şi mărească performanţa la export (comparativ cu cea internă).
(65)WT/DS316/AB/R EC şi anumite state membre - Aeronave civile de mari dimensiuni, 18 mai 2011, punctul 1102.
(66)WT/DS316/AB/R EC şi anumite state membre - Aeronave civile de mari dimensiuni, 18 mai 2011, punctul 1067.
(388)Aplicând faptele din acest caz în lumina probelor din dosar, Comisia a constatat că acest test a fost îndeplinit. Spre deosebire de cazul Airbus - în care cele patru autorităţi alocatoare finanţau o societate europeană care activa atât pe piaţa internă, cât şi pe pieţele externe şi în care concepţia măsurii nu se concentra pe o orientare sporită a societăţii Airbus spre export - cazul de faţă implică o relaţie între trei părţi: CNRC era finanţată de organisme publice chineze care nu îi lăsau nicio marjă în ceea ce priveşte modul de cheltuire a banilor. Societatea îi primise cu condiţia legală precisă de a achiziţiona o altă societate, şi anume Pirelli. Când a acceptat să primească această finanţare condiţionată, CNRC a promis să-şi sporească performanţa de export (comparativ cu cea internă) şi să-şi mărească vânzările, în special în Europa.
(389)În primul rând, acordarea subvenţiei este legată de exportul anticipat, deoarece, printre altele, concepţia măsurii este orientată spre întreprinderi de comerţ exterior. Sprijinul era disponibil numai pentru CNRC, cu scopul ca societatea să-şi concentreze activităţile mai mult pe exporturi (în comparaţie cu vânzările sale interne), iar acest sprijin nu a fost acordat altor societăţi chineze care vindeau exclusiv pe piaţa internă chineză. Acest lucru este susţinut de următoarele documente guvernamentale oficiale:
(390)Cel de-al 13-lea plan cincinal privind petrochimia menţionează în mod specific achiziţionarea societăţii Pirelli de către Chemchina ca realizare majoră a celui de-al 12-lea plan cincinal, la rubrica "cooperare internaţională". În plus, în contextul proiectelor de cooperare internaţională din cadrul iniţiativei "Centură şi drum", capitolul 10 menţionează că ar trebui să se pună accentul pe "extinderea cooperării internaţionale în materie de capacitate în industria anvelopelor şi în alte industrii cu un procent ridicat al exporturilor".
(391)Achiziţionarea Pirelli a fost desemnată de MOFCOM ca proiect strategic pentru dezvoltarea comerţului exterior în 2015. în termeni mai generali, unul dintre obiectivele celui de-al 13-lea plan cincinal de dezvoltare a comerţului exterior (capitolul III. 3) este consolidarea capacităţii operaţionale transnaţionale a întreprinderilor de comerţ exterior, care încurajează societăţile puternice să extindă lanţurile industriale, să realizeze fuziuni şi achiziţii transnaţionale şi să obţină mărci de calitate, tehnologii de bază şi canale de marketing. Planul mai menţionează că va fi oferit un sprijin sistematic întreprinderilor transnaţionale cu bonitate favorabilă, formându-se astfel un lot de întreprinderi mari cu capacităţi comerciale transnaţionale care dispun de o reţea de distribuţie la nivel mondial.
(392)În Opţiunile orientative, Consiliul de Stat a declarat că "avantajul industrial şi avantajul financiar ale Chinei trebuie să fie combinate cu cererea din străinătate [...] pentru a promova în mod energic cooperarea în domeniul capacităţii de producţie şi al fabricării de echipamente la nivel internaţional". Mai mult, ele stipulează că "domeniile [...] cu avantaje remarcabile în concurenţa internaţională şi cu cerere pe piaţa internaţională trebuie să fie alese ca priorităţi". În plus, după cum se menţionează la considerentul 349 de mai sus, obiectivele Opţiunilor orientative sunt "de a se dezvolta în mod activ şi a pătrunde pe pieţe din ţările dezvoltate".
(393)SRF operează numai cu fonduri în valută (adică USD şi EUR). Contrar băncilor, care oferă resurse atât în RMB, cât şi în valută forte, SRF sprijină proiecte numai cu valută. După cum a declarat preşedintele SRF: "Fondul Drumul Mătăsii este un fond de investiţii externe care investeşte în principal în valută" (67).
(67)"Fondul Drumul Mătăsii îşi începe activitatea: un interviu cu Zhou Xiaochan", 16 februarie 2015, http://www.silkroadfund.com. cn/enweb, accesat la 11 septembrie 2018.
(394)În consecinţă, o societate care vinde exclusiv pe piaţa chineză şi care nu exportă sau nu are niciun plan documentat de afaceri privind creşterea exporturilor sale nu ar fi eligibilă pentru sprijin din partea SRF.
(395)În al doilea rând, Comisia a analizat împrejurările concrete existente la momentul la care autorităţile alocatoare furnizau subvenţiile, pentru a stabili că şi acest sprijin specific era legat de reorientarea vânzărilor anticipate ale CNRC către exporturi (comparativ cu vânzările sale interne). Comisia a găsit mai mulţi indicatori care confirmau concluzia că acest lucru era adevărat:
(396)În toate cele cinci intervenţii denumite "măsura", autoritatea alocatoare a specificat că fondurile erau alocate pentru achiziţionarea Grupului Pirelli. În cazul intervenţiei Cinda, autoritatea alocatoare a specificat chiar mai în detaliu condiţiile de acordare a fondurilor. într-adevăr, după cum s-a menţionat în legătură cu intervenţia Cinda, acordul deţinătorilor de cote menţionează că Cinda recunoaşte faptul că participarea sa la capitalul Pirelli Industrial este subordonată unui plan care prevede injectarea întregii sale participaţii în producătorul-exportator chinez Aeolus până la un anumit termen.
(397)SRF, în calitate de coinvestitor, era pe deplin conştient de poziţia pe piaţă a CNRC şi anticipa avantajele la nivelul performanţei la export pe care urma să le aducă tranzacţia. Preşedintele Fondului Drumul Mătăsii a recunoscut acest lucru după cum urmează: "Fondul a sprijinit Chemchina în achiziţionarea Pirelli, fapt care nu numai că a ajutat Chemchina să introducă cu succes, din străinătate, tehnologii şi cunoştinţe manageriale avansate de fabricaţie de înaltă performanţă, dar şi să obţină în mod efectiv accesul la pieţele internaţionale (68)."
(68)Iniţiativa "Centură şi drum": lansarea unei noi paradigme pentru investiţiile şi cooperarea financiară internaţionale, interviu cu Jin Qi, preşedintele Fondului Drumul Mătăsii, 26 iunie 2017, http://www.silkroadfund.com.cn/enweb/23809/23812/35485/index.html, accesat la 11 septembrie 2018.
(398)Pentru CNRC, principalele avantaje ale achiziţionării Pirelli nu erau legate de piaţa internă. La momentul achiziţiei, CNRC era deja un actor important pe piaţa internă chineză în sectorul anvelopelor pentru camioane, în timp ce Pirelli deţinea o cotă de piaţă foarte redusă pe aceeaşi piaţă (sub 1 %). În plus, Grupul Pirelli este un actor global, pentru care piaţa chineză reprezenta mai puţin de 10 % din vânzările totale ale tuturor produselor. De asemenea, vânzările la export reprezentau deja aproximativ 60 % din totalul vânzărilor, atât pentru CNRC, cât şi pentru Pirelli Tire Co. Ltd.
(399)În plus, după cum rezultă printre altele din Planul executiv pentru transformarea şi modernizarea industriei anvelopelor din provincia Shandong, coroborat cu răspunsurile la chestionarul de eşantionare ale producătorilor- exportatori cooperanţi, piaţa internă chineză este o piaţă dominată de vânzările de anvelope de nivelul 3, în timp ce anvelopele de nivelul 1 sunt mult mai bine reprezentate pe pieţele din UE şi SUA. Astfel, adăugarea la portofoliul său de produse a unui actor de nivelul 1, cu o marcă recunoscută la nivel mondial, precum Pirelli, nu a adăugat nicio valoare imediată pentru CNRC pe piaţa vânzărilor interne, dar i-a sporit în mod semnificativ competitivitatea pe piaţa exporturilor, întrucât CNRC putea exporta acum întreaga gamă de produse pe lângă gama sa obişnuită de produse de nivelul 3.
(400)În plus, piaţa chineză este deja caracterizată printr-o oarecare supracapacitate, iar o parte considerabilă a capacităţii CNRC însuşi era neutilizată. Potrivit raportului de analiză a pieţei efectuat în numele CNRC anterior investiţiei şi pe baza căruia a fost luată decizia de investiţie, marca CNRC căuta, astfel, "oportunităţi de a scăpa de concurenţa actuală a «Oceanului Roşu» şi urmărea să-şi continue expansiunea în exterior pentru a da măsura deplină a forţei sale (69)". Raportul preciza în plus că principalele avantaje pentru CNRC ar fi sporirea activităţilor sale comerciale internaţionale prin valorificarea reţelei mondiale de vânzări a Pirelli. în acest sens, Comisia a remarcat că, înainte de achiziţie, CNRC nu avea propriile canale de vânzare directe în UE, ci vindea prin intermediul unor dealeri independenţi.
(69)Furnizat de CNRC ca elementul de probă nr. 5 la observaţiile privind comunicarea documentului de informare.
(401)Acest lucru este ilustrat şi de un interviu cu directorul pentru operaţiuni internaţionale al Pirelli, care a avut loc după achiziţie (70) şi în care acesta a declarat că, datorită achiziţiei, noul grup putea intra acum în Australia cu anvelope pe diferite segmente de preţ şi că societatea intenţiona să-şi mărească exporturile, mărindu-şi astfel cota de piaţă în Australia, de la 1 % la 10 %, prin vânzarea de anvelope pe întreaga piaţă comercială a anvelopelor.
(70)https://premium.goauto.com.au/pirellis-new-push-into-truck-tyres/, 14 aprilie 2016, accesat la 11 septembrie 2018.
(402)Raportul preinvestiţie a subliniat, de asemenea, că CNRC ar putea valorifica resursele de cercetare şi dezvoltare ale Pirelli pentru a-şi îmbunătăţi propriile linii de produse şi a satisface, astfel, mai bine cererea de pe piaţa internaţională. După achiziţie, unuia dintre producătorii-exportatori chinezi din cadrul grupului i-a fost într-adevăr acordată o licenţă pentru a utiliza know-how-ul Pirelli în procesul său de producţie.
(403)Ţinând cont de dovezile de mai sus privind profilul cunoscut al Pirelli la momentul subvenţionării şi de avantajele semnificative pe care achiziţionarea urma să le aducă performanţei la export a CNCR, Comisia a concluzionat că autoritatea alocatoare anticipase o creştere a vânzărilor la export ale CNRC (comparativ cu vânzările sale interne) şi că acest lucru îi fusese promis de CNRC în schimbul obţinerii subvenţiei. Astfel, există o relaţie de condiţiona- Iitate sau de dependenţă între subvenţie şi exporturile anticipate ale CNRC.
(404)În fine, Comisia a analizat efectul efectiv al achiziţionării Pirelli asupra structurii vânzărilor CNRC. Într-adevăr, după cum se menţionează la considerentul 345, CNRC a fost de acord să integreze în totalitate activitatea economică a Pirelli în domeniul anvelopelor din UE în producătorul său exportator afiliat Aeolus Tire Co. Ltd, pentru a începe exporturile de anvelope pentru camioane de o calitate superioară, mai competitive pe piaţa UE. În acest sens, Comisia a comparat structura vânzărilor grupului CNRC înainte şi după achiziţie: nu numai că vânzările globale crescuseră datorită adăugării Pirelli, dar Comisia a constatat de asemenea că, datorită achiziţiei, vânzările la export crescuseră mai mult decât vânzările pe piaţa internă, adică vânzările CNRC erau reorientate către exporturi (comparativ cu vânzările sale interne). Mai exact, în cursul perioadei de anchetă, vânzările de anvelope pentru camioane către Europa crescuseră cu 55 %, cele către alte pieţe cu 5 %, în timp ce, în general, ele crescuseră cu 14 %. În plus, grupul utiliza acum o reţea de vânzări directe pe toate pieţele majore ale UE, în timp ce înainte putea vinde doar indirect, prin intermediul unor dealeri independenţi. în fine, în ceea ce priveşte anvelopele vândute pe piaţa UE gama de produse fusese extinsă de la anvelopele de nivelul 3 la anvelope de nivelul 1 şi anvelopele de nivelul 3. Prin urmare, Comisia a concluzionat că CNRC îndeplinea efectiv condiţiile legate de acordarea subvenţiei, şi anume promisiunea CNRC de a-şi majora vânzările la export (în comparaţie cu vânzările pe piaţa internă).
(405)În consecinţă, acordarea subvenţiei către CNRC pentru achiziţionarea Pirelli a fost destinată să inducă promovarea unei viitoare performanţe la export a CNCR în calitate de beneficiar (comparativ cu performanţa sa internă). Prin urmare, Comisia a susţinut că subvenţiile acordate în cadrul acestei măsuri sunt subordonate performanţei la export în sensul articolului 4 alineatul (4) litera (a) din regulamentul de bază.
(406)În urma comunicării constatărilor finale, CNRC, Pirelli şi GC au contestat caracterul de subordonare la export al măsurii. Aceştia au susţinut că autoritatea alocatoare nu condiţionase acordarea subvenţiei de îmbunătăţirea performanţei la export a CNRC. CNRC a susţinut că Opţiunile orientative nu exclud accesul societăţilor chineze care operează numai pe piaţa internă la o cooperare sporită în domeniul investiţiilor în cadrul iniţiativei BR. Mai mult decât atât, nu era vorba despre o subordonare la export, ci despre o subordonare la crearea de valoare, care apăruse întâmplător din investiţia externă. în fine, Comisia nu se putea baza doar pe efectele efective ale presupusei subvenţii, ci ar trebui să facă o analiză ex-ante corespunzătoare. GC a susţinut de asemenea că o relaţie cauză-efect nu ar fi suficientă pentru a pretinde existenţa unei subordonări la export. Acesta a adăugat că măsurile sau subvenţiile guvernamentale care sprijină operaţiunile de investiţii străine, cum ar fi achiziţionarea de acţiuni în întreprinderi din ţări terţe, nu figurează în anexa I la acordul SCM şi, prin urmare, nu pot fi calificate drept subvenţii la export.
(407)Comisia a remarcat că anexa I la SCM conţine o "Listă ilustrativă" de măsuri care pot fi calificate drept subvenţii la export. Lista oferă exemple şi nu este exhaustivă. În plus, articolul 3.1 litera (a) din Acordul SCM se referă la subvenţiile la export, "inclusiv cele ilustrate în anexa I". De aici rezultă că pot fi calificate drept subordonate la export şi măsuri neenumerate, dacă acestea îndeplinesc condiţiile prevăzute de dispoziţia respectivă. în conformitate cu orientările Organului de apel în cazul Airbus (71), Comisia a analizat dacă autoritatea alocatoare a acordat subvenţia cu condiţia ca beneficiarul să-şi mărească exporturile (în comparaţie cu vânzările sale interne). în această privinţă, Comisia a luat în considerare (i) concepţia şi structura măsurii; (ii) modalităţile de funcţionare prevăzute în această măsură; şi (iii) circumstanţele factuale relevante care înconjoară acordarea subvenţiei, care oferă contextul pentru înţelegerea concepţiei, structurii şi modalităţilor de funcţionare ale măsurii.
(71)WT/DS316/AB/REC şi anumite state membre -Aeronave civile de mari dimensiuni, 18 mai 2011, punctele 1043, 1046.
(408)În ceea ce priveşte concepţia şi structura măsurii, Comisia a reamintit că societăţile care desfăşoară numai activităţi interne nu sunt eligibile pentru finanţare în cadrul acestui program. Faptul că Opţiunile orientative nu exclud formal societăţile chineze care operează numai pe piaţa internă de la finanţarea prin intermediul SRF nu ar putea fi relevant decât pentru o analiză de jure a subordonării. în cazul de faţă, însă, este în joc o subordonare de fado. într-adevăr, de la crearea sa în decembrie 2014, Fondul Drumul Mătăsii sprijină numai proiectele străine şi societăţile care exportă. Acestea primesc injecţii financiare care sunt subordonate unei reorientări a performanţelor lor curente la export către o creştere a vânzărilor la export (faţă de vânzările lor pe piaţa internă). Astfel, societăţilor care acceptă finanţarea li se atrage atenţia asupra faptului că sprijinul este acordat cu condiţia să-şi reorienteze vânzările anticipate către exporturi.
(409)Această legătură juridică este o caracteristică constantă a tuturor proiectele Fondului Drumul Mătăsii. O examinare a celor mai recente operaţiuni confirmă faptul că beneficiarii erau activi pe pieţele de export şi că sprijinul financiar primit prin Fondul Drumul Mătăsii era condiţionat de îmbunătăţirea performanţelor lor la export (în comparaţie cu vânzările pe piaţa internă). De exemplu, investiţia realizată de SRF în construirea celei mai mari centrale solare din lume în Dubai a permis entităţii de stat chineze Shanghai Electric Group să semneze în anul 2018 un contract EPC (Engineering, Procurement, Construction - inginerie, achiziţii publice, construcţii) de 700 MW pentru construirea centralei electrice şi furnizarea echipamentului energetic. Conform comunicatului de presă ocazionat de semnarea acestui contract, "Acest proiect este unul emblematic, care îi sprijină pe cei trei mari furnizori de echipamente energetice chinezi, şi anume Shanghai Electric, Dongfang Electric şi Harbin Electric, în efortul lor de a investi în străinătate şi a pătrunde pe piaţa sofisticată şi stabilă a energiei (72)". Preşedintele Grupului Shanghai Electric a declarat totodată că, datorită proiectului din Dubai, societatea îşi propune "să transforme Shanghai Electric într-un brand chinez renumit în întreaga lume" şi a adăugat că "proiectul CSP din Dubai a arătat un progres enorm în ceea ce priveşte activitatea economică şi fabricarea de echipamente la nivelul grupului, pe fundalul mai larg al iniţiativei «Centură şi drum» a Chinei (73)". Primului proiect în care a investit SRF în 2015, proiectul hidroenergetic Karot din Pakistan, a prezentat o configuraţie similară, în care construcţia şi furnizarea echipamentelor pentru centrala hidroelectrică au fost încredinţate entităţii de stat chineze China Three Gorges Corporation ("CTG"). Corporaţia a legat şi acest proiect, în mod clar, de iniţiativa "Centură şi drum" şi de performanţa la export, după cum urmează: "în cadrul iniţiativei «O centură, un drum», CTG este hotărâtă să-şi extindă noua activitate economică în domeniul energiei la nivel mondial şi a creat patru linii de activitate economică internaţională: investiţii, construcţii, operaţiuni şi consultanţă." (74)
(72)https://www.acwapowerxom/en/newsroom/press-releases/latest-news/epc-co csp-project-signed-in-china/.
(73)"Shanghai Electric to construct solar facility in Dubai" (Shanghai Electric va construi o centrală solară în Dubai), 14 aprilie 2018, www. chinadaily.com.cn.
(74)http://ctgsail.com/message-from-chairman.
(410)În cazul de faţă, autoritatea alocatoare a stipulat clar în anunţurile de grant, în contractul de împrumut, precum şi în acordul de investiţii dintre SRF şi CNRC, că primirea fondurilor era condiţionată de achiziţionarea Pirelli. Odată cu adăugarea mărcii italiene de vârf Pirelli la profilul CNRC, SRF nu s-a limitat doar la a sprijini investitorul industrial să creeze valoare, aşa cum declarat CNRC în observaţiile sale referitoare la comunicarea constatărilor finale. Autoritatea alocatoare a asigurat, de asemenea, realizarea de către CNRC a unui volum sporit al vânzărilor la export, în special către Europa. Astfel, pe lângă faptul că s-a preconizat o creştere a vânzărilor la export ale CNRNC, în special către Europa, circumstanţele cazului în speţă şi elementele de probă disponibile demonstrează că, în momentul obţinerii subvenţiei, CNRC a promis autorităţii alocatoare să-şi reorienteze vânzările către export (în comparaţie cu vânzările de pe piaţa internă).
(411)Analizând modalităţile de operare stabilite în măsură, Comisia a observat că SRF operează numai cu fonduri în valută (adică USD şi EUR). Contrar băncilor, care oferă resurse atât în RMB, cât şi în valută forte, SRF sprijină proiecte numai cu valută. După cum a declarat preşedintele SRF: "Fondul Drumul Mătăsii este un fond de investiţii externe care investeşte în principal în valută" (75). Astfel, având în vedere restricţiile privind utilizarea fondurilor în valută pe interiorul Chinei, a fost clar că, la acordarea fondurilor, autoritatea alocatoare a impus societăţii restricţia de a utiliza aceste fonduri pentru a-şi dezvolta şi îmbunătăţi activităţile comerciale legate de exporturi (în loc de a le utiliza, de exemplu, pentru a achiziţiona pur şi simplu societăţi locale şi/sau pentru a se concentra pe vânzările interne).
(75)"Fondul Drumul Mătăsii îşi începe activitatea: un interviu cu Zhou Xiaochan", 16 februarie 2015, http://www.silkroadfund.com. cn/enweb, accesat la 11 septembrie 2018.
(412)Această modalitate este o caracteristică constantă prezentă şi în alte proiecte finanţate de Fondul Drumul Mătăsii, care au implicat investiţii în valută în ţări precum Emiratele Arabe Unite (Dubai), Rusia, Pakistan sau Germania.
(413)În ceea ce priveşte circumstanţele factuale care înconjoară acordarea subvenţiei, Comisia a analizat, de asemenea, detaliile integrării Pirelli în structura CNRC.
(414)După cum se menţionează la considerentul 383 de mai sus, scopul intervenţiei Cinda a fost de a facilita restructurarea şi integrarea activităţii economice a Pirelli în domeniul anvelopelor în producătorul-exportator chinez Aeolus. în conformitate cu acordul deţinătorilor de cote încheiat între Cinda şi CNRC, Cinda şi-a subordonat participarea la capitalul Pirelli Industrial unui plan de a-şi injecta întreaga participare în Aeolus până la un anumit termen. Dacă această condiţie nu era îndeplinită, se declanşa un proces de licitaţie pentru vânzarea acţiunilor Cinda şi, prin urmare, oprirea acordării de fonduri. Acordul-cadru dintre CNRC şi Aeolus prevede că scopul acestei injecţii de capital este de a "clădi o societate internaţională de mari dimensiuni, care să-şi concentreze activitatea în domeniul anvelopelor industriale, cu sediul în China, cotată în China şi cu o amprentă la nivel mondial". Aeolus a notificat de asemenea acest lucru ca atare, în mod public, Bursei din Shanghai. Rezultă că autoritatea alocatoare a creat o condiţie legală privind modul în care trebuia să se desfăşoare restructurarea CNRC, reorientând-o către o performanţă sporită la export.
(415)În fine, Comisia nu a sugerat că ar fi existat o subordonare la momentul acordării subvenţiei, pornind de la simplele efecte reale ale subvenţiei, aşa cum susţinea CNRC. Ea a analizat mai degrabă faptele care înconjurau tranzacţia, dintr-o perspectivă ex-ante. La acceptarea măsurii de subvenţionare, destinatarul a aprobat în totalitate condiţiile legale ataşate acesteia. în prospectul de obligaţiuni pentru titlurile pe termen mediu, care a fost emis la scurt timp după achiziţie, Chemchina (societatea-mamă a CNRC) a formulat promisiunea de a executa condiţiile legate de subvenţiile implicate, după cum urmează: "De la înfiinţarea sa, societatea a răspuns pe deplin strategiei «Going Out» propuse de guvernul central pentru utilizarea pe deplin a resurselor internaţionale. Pentru a clădi un grup de întreprinderi competitiv la nivel internaţional, în ultimii ani societatea a finalizat câteva proiecte de fuziuni şi achiziţii în străinătate şi a creat un grup de întreprinderi competitiv la nivel internaţional". În acest context, achiziţionarea Pirelli este cotată drept una dintre realizările sale majore, subliniind reţeaua de marketing şi canalele de vânzări mondiale ale companiei. Dând curs acestei promisiuni, CNRC a mărit raportul dintre vânzările sale la export către UE şi vânzările totale, de la 9 % (în 2015) la 12 % (în cursul perioadei de anchetă), comparativ cu vânzările sale interne care au crescut cu doar 10 %. Fără sprijinul în cauză, CNRC ar fi continuat să vândă anvelope de nivelul 3 în China, ca lider de piaţă în contextul creşterii consumului intern.
(416)Prin urmare, Comisia şi-a menţinut poziţia conform căreia atât concepţia şi structura măsurii, cât şi modalităţile de operare şi circumstanţele factuale care o înconjoară susţin constatările sale potrivit cărora subvenţia (adică cele cinci contribuţii din partea organismelor publice, primite pentru achiziţionarea Pirelli) a fost subordonată de facto performanţei la export a destinatarului.