Secţiunea 3 - (c) Instituţii publice - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163

Acte UE

Jurnalul Oficial 283L

În vigoare
Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
SECŢIUNEA 3:(c) Instituţii publice
(341)Astfel, sprijinului GC a fost oferit în parte direct (de exemplu, prin granturi), în parte indirect, prin intermediul unor entităţi de stat. în ceea ce priveşte împrumutul preferenţial menţionat la considerentul anterior, Comisia a stabilit deja în secţiunea 3.4.1 de mai sus că CDB, EXIM şi CCB acţionau ca organisme publice în sensul articolelor 3 şi 2 litera (b) din regulamentul de bază atunci când acordau împrumuturi societăţilor incluse în eşantion.
(342)În ceea ce priveşte SRF şi Cinda, Comisia a constatat că ambele entităţi sunt deţinute integral de GC, iar structura lor de guvernanţă corporativă indică faptul că statul exercită o influenţă semnificativă asupra lor.
(343)Potrivit site-ului său web, SRF este o entitate de stat înfiinţată şi sprijinită de stat pentru a oferi investiţii şi sprijin financiar pentru cooperarea şi conectivitatea comercială şi economică în cadrul iniţiativei "Centură şi drum" ("Belt and Road"). Compania este deţinută în proporţie de 100 % de stat prin intermediul Administraţiei de stat a schimbului valutar, China Investment Corporation, EXIM Bank şi CDB. Ea are un consiliu de administraţie şi un consiliu de supraveghetori, format din reprezentanţi din diferite ministere.
(344)Cinda a fost înfiinţată ca întreprindere de stat şi ca "bancă rea" pentru China Construction Bank (Banca de Construcţii din China) în 1999. Potrivit raportului său anual, a fost prima societate de gestionare a activelor înfiinţată în aprilie 1999, în urma aprobării de către Consiliul de Stat, pentru a reduce riscul financiar şi a menţine stabilitatea sistemului financiar, precum şi pentru a facilita reforma băncilor şi a întreprinderilor de stat. în 2017, principalii acţionari ai companiei erau Ministerul Finanţelor (64,45 %) şi Consiliul Naţional al Fondului de Asigurări Sociale din RPC (7,06 %). Consiliul de administraţie şi consiliul de supraveghere al societăţii constau într-un amestec de reprezentanţi din partea autorităţilor guvernamentale şi a unor mari instituţii financiare de stat.
(345)Gestionarea activelor neperformante este principala activitate a companiei. Potrivit raportului său anual, compania "a coordonat îndeaproape strategia naţională" şi a sprijinit, printre altele, construirea iniţiativei "Centură şi drum". Compania s-a angajat, de asemenea, că "va studia şi aplica temeinic spiritul celui de-al 19-lea Congres Naţional al PCC şi al Gândirii lui Xi Jinping privind un socialism cu caracteristici chineze pentru o nouă eră, va consolida viguros conducerea globală a partidului şi va oferi o garanţie politică puternică pentru dezvoltarea societăţii".
(346)Pe baza informaţiilor furnizate în cursul vizitei de verificare, precum şi a informaţiilor disponibile publicului, Comisia a concluzionat astfel că existau indicii formale ale unui control guvernamental în ceea ce priveşte SRF şi Cinda.
(347)În continuare, Comisia a căutat să obţină informaţii care să-i permită să stabilească dacă GC exercita un control semnificativ asupra comportamentului SRF şi Cinda. în acest context, Comisia a remarcat că participarea acestora trebuie privită în contextul cadrului legislativ descris în cele ce urmează.
(348)Al 13-lea plan cincinal de dezvoltare a comerţului exterior stabileşte principiile generale ale politicii comerciale externe a Chinei, care include o deschidere de nivel mai ridicat şi cu un domeniu mai larg de aplicare şi combină politica de investiţii externe ("Going Out") cu politica de introducere ("Introduction") pentru a stimula creşterea comerţului. Planul urmăreşte, de asemenea, promovarea unei transformări de la exporturi dominate de bunuri la exporturile de bunuri, servicii, tehnologii şi capital. în acest context, una dintre sarcinile majore stabilite în capitolul III. 3 al planului menţionează îmbunătăţirea capacităţii operaţionale transnaţionale a întreprinderilor de comerţ exterior, care încurajează societăţile puternice să extindă lanţurile industriale, să efectueze fuziuni şi achiziţii transnaţionale şi să obţină mărci de calitate, tehnologii de bază şi canale de marketing. Planul mai menţionează că va fi oferit sprijin sistematic pentru întreprinderile transnaţionale cu bonitate favorabilă, formându-se astfel un lot de întreprinderi mari cu capacităţi comerciale transnaţionale care dispun de o reţea de distribuţie la nivel mondial.
(349)Opţiunile orientative ale Consiliului de stat privind promovarea cooperării în domeniul capacităţii de producţie şi al fabricării de echipamente la nivel internaţional furnizează detalii suplimentare despre modul în care trebuie implementată în practică strategia privind investiţiile externe ("Going Out"). Obiectivele sunt de a realiza un progres de la exportul de produse la exportul de industrii şi "de a se dezvolta în mod activ şi a pătrunde pe pieţe din ţările dezvoltate". Scopul final este de a forma un număr de întreprinderi de vârf cu competitivitate internaţională şi capacitate de dezvoltare a pieţei.
(350)Articolele 30-36 din aceste opţiuni orientative enumeră toate tipurile de sprijin de care companiile care investesc în străinătate în cadrul strategiei "Going Out" pot beneficia la nivel de politici, cum ar fi politicile de sprijin bugetar şi fiscal, împrumuturile concesionale, sprijinul financiar prin împrumuturi sindicalizate, creditele la export, precum şi finanţarea proiectelor, investiţiile de capital şi în fine asigurarea creditelor la export.
(351)Articolul 35 menţionează SRF în mod specific ca instrument de finanţare a proiectelor susţinute de stat, utilizat pentru a "spori numărul surselor de investiţii de capital....Vom crea condiţiile necesare pentru ca Fondul Drumul Mătăsii să-şi joace pe deplin rolul. Vom sprijini în mod activ proiectele de cooperare în domeniul capacităţii de producţie şi al fabricării de echipamente la nivel internaţional, prin investiţii de capital şi finanţare prin îndatorare".
(352)În plus, SRF însuşi declară pe site-ul său web că scopul său este de a ajuta întreprinderile chineze să-şi îmbunătăţească performanţele la export, oferindu-le un acces mai bun pe pieţele din străinătate prin înfiinţarea de operaţiuni în străinătate şi prin achiziţionarea de tehnologii avansate străine.
(353)Pe această bază, Comisia concluzionează că GC a creat un cadru normativ care trebuia respectat de către directorii şi supraveghetorii desemnaţi de GC şi care răspund în faţa acestuia. Prin urmare, GC s-a bazat pe cadrul normativ pentru a exercita controlul în mod semnificativ asupra comportamentului SRF şi al Cinda.
(354)Comisia a examinat, de asemenea, comportamentul concret al SRF şi al Cinda şi a remarcat că, în contextul achiziţionării participaţiei în Grupul Pirelli, ambele entităţi au acţionat ca investitori financiari, ele neexercitând de fapt niciun control operaţional asupra investiţiilor lor. Mai mult, ambele entităţi conferă un avantaj care nu putea fi obţinut în condiţii normale de piaţă.
(355)Cinda a plătit o sumă anormal de mare pentru participaţia la capital. Este vorba despre 266 de milioane EUR, plătiţi de Cinda pentru această participaţie la capital, deşi participaţia suport corespundea doar sumei de 38 de milioane EUR, iar activele nete ale societăţii valorau 73 de milioane EUR.
(356)În ceea ce priveşte SRF, conform declaraţiilor proprii, obiectivul fondului este de a oferi sprijin financiar proiectelor care nu dispun de un capital propriu suficient, prin reducerea gradului de îndatorare globală şi îmbunătăţirea capacităţii de finanţare a proiectelor. în acelaşi timp, fondul facilitează împrumuturile sindicalizate (cum ar fi împrumutul preferenţial menţionat la considerentul 336 de mai sus), care oferă un sprijin financiar suplimentar proiectelor. Contractul Pirelli este menţionat în mod repetat chiar de SRF pe site-ul său web ca un exemplu al acestei metode de lucru.
(357)Prin urmare, Comisia a concluzionat că SRF şi Cinda pun în aplicare cadrul juridic prezentat mai sus în exercitarea funcţiilor guvernamentale în ceea ce priveşte sectorul anvelopelor, ele acţionând astfel în calitate de organisme publice în sensul articolului 2 litera (b) din regulamentul de bază coroborat cu articolul 3 alineatul (1) litera (a) punctul (i) din regulamentul de bază şi în conformitate cu jurisprudenţa relevantă a OMC.
(358)În plus, chiar dacă SRF şi Cinda nu ar fi fost considerate organisme publice, Comisia a concluzionat că acestea ar fi fost de asemenea considerate a fi primit sarcini sau ordine din partea GC pentru a executa funcţii care incumbă în mod normal guvernului, în sensul articolului 3 alineatul (1) litera (a) punctul (iv) din regulamentul de bază, pentru aceleaşi motive, astfel cum se precizează la considerentele 342-356 de mai sus. Prin urmare, comportamentul lor va fi atribuit GC în orice caz.
(359)Ca urmare a comunicării documentului de informare şi a constatărilor finale, CNRC şi Pirelli au susţinut că SRF şi Cinda nu sunt organisme publice, deoarece SRF nu este o agenţie de ajutorare şi atât SRF, cât şi Cinda urmăresc realizarea de profituri pe piaţă, ca orice investitor privat. în opinia CNRC, faptul că investiţia realizată de SRF plătise acţiunile Pirelli la preţul pieţei confirma faptul că deciziile de investiţii ale SRF sunt luate independent şi se bazează pe principiile pieţei.
(360)Comisia a reamintit că analiza organismului public răspunde la întrebarea dacă o entitate este învestită cu autoritate guvernamentală. SRF nu doar se află în proprietatea statului (după cum se arată la considerentele 343-346), însă guvernul exercită şi un control semnificativ asupra acestuia. Faptul că deciziile individuale ale SRF sunt sau nu solide din punct de vedere comercial nu este decisiv. Aspectul determinant este mai degrabă faptul că deciziile SRF nu sunt luate independent de influenţa guvernului. După cum se arată la considerentele 348-353, există un cadru normativ puternic, în care SRF funcţionează ca instrument guvernamental care urmăreşte obiectivele de politică ale iniţiativei "O centură, un drum" ("One Belt, One Road"), redenumită iniţiativa "Centură şi drum" ("Belt and Road", iniţiativa "BR"). Directorii SRF, care sunt numiţi şi supravegheaţi de GC, le duc la îndeplinire, exercitând astfel un control semnificativ asupra SRF. Prin urmare, Comisia şi-a confirmat aprecierea conform căreia SRF este un organism public sau cel puţin primeşte sarcini sau ordine din partea guvernului pentru a îndeplini funcţii atribuite în mod normal guvernului, cum ar fi îndeplinirea obiectivelor de politică publică.