Capitolul ii - Obligaţii referitoare la politicile de investiţii ale FPM - Regulamentul 1131/14-iun-2017 privind fondurile de piaţă monetară
Acte UE
Jurnalul Oficial 169L
În vigoare Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
CAPITOLUL II:Obligaţii referitoare la politicile de investiţii ale FPM
Art. 8: Principiile generale
(1)În cazul în care un FPM este format din mai multe compartimente de investiţii, fiecare compartiment este considerat un FPM separat în sensul capitolelor II-VII.
(2)FPM autorizate ca OPCVM nu se supun obligaţiilor privind politicile de investiţii ale OPCVM prevăzute la articolele 49-50a, la articolul 51 alineatul (2) şi la articolele 52-57 din Directiva 2009/65/CE, dacă prezentul regulament nu dispune altfel în mod expres.
Art. 9: Active eligibile
(1)Un FPM investeşte numai în una sau mai multe dintre următoarele categorii de active financiare şi numai în condiţiile specificate în prezentul regulament:
a)instrumente ale pieţei monetare, inclusiv instrumente financiare emise sau garantate separat sau în comun de către Uniune, de administraţiile naţionale, regionale şi locale ale statelor membre sau de băncile lor centrale, de Banca Centrală Europeană, de Banca Europeană de Investiţii, de Fondul european de investiţii, de Mecanismul european de stabilitate, de Fondul european pentru stabilitate financiară, de o autoritate centrală sau o bancă centrală dintr-o ţară terţă, de Fondul Monetar Internaţional, de Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, de Banca Reglementelor Internaţionale sau de orice altă instituţie sau organizaţie financiară internaţională competentă din care fac parte unul sau mai multe state membre;
b)securitizări eligibile şi efecte de comerţ garantate cu active (ABCP);
c)depozite pe lângă instituţii de credit;
d)instrumente financiare derivate;
e)acorduri repo care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 14;
f)acorduri reverse repo care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 15;
g)unităţi sau acţiuni ale altor FPM.
(2)Un FPM nu desfăşoară niciuna dintre următoarele activităţi:
a)investiţii în alte active decât cele menţionate la alineatul (1);
b)vânzarea în lipsă a oricăruia dintre instrumentele următoare: instrumente ale pieţei monetare, securitizări, ABCP şi unităţi sau acţiuni ale altor FPM;
c)expunerea directă sau indirectă la acţiuni sau mărfuri, inclusiv prin instrumente financiare derivate, certificate care le reprezintă, indici bazaţi pe acestea, sau orice alt mijloc sau instrument care ar putea constitui o expunere la acestea;
d)încheierea unor contracte de dare sau de luare cu împrumut de valori mobiliare sau a oricărui alt contract care ar greva activele FPM;
e)luarea şi darea cu împrumut de lichidităţi.
(3)Un FPM poate să deţină alte active lichide în conformitate cu articolul 50 alineatul (2) din Directiva 2009/65/CE.
Art. 10: Instrumente eligibile ale pieţei monetare
(1)Un instrument al pieţei monetare este eligibil pentru investiţii efectuate de un FPM cu condiţia ca acesta să îndeplinească următoarele cerinţe cumulative:
a)să se încadreze într-una din categoriile de instrumente ale pieţei monetare prevăzute la articolul 50 alineatul (1) litera (a), (b), (c) sau (h) din Directiva 2009/65/CE;
b)să prezinte una dintre următoarele caracteristici alternative:
(i)o scadenţă legală la emitere de 397 de zile sau mai puţin;
(ii)o scadenţă reziduală de 397 de zile sau mai puţin;
c)emitentul instrumentului pieţei monetare şi calitatea instrumentului pieţei monetare să fi obţinut o evaluare favorabilă în conformitate cu articolele 19-22;
d)în cazul în care un FPM investeşte într-o securitizare sau ABCP, să respecte cerinţele prevăzute la articolul 11.
(2)Fără a aduce atingere alineatului (1) litera (b), FPM standard sunt autorizate, de asemenea, să investească în instrumente ale pieţei monetare cu o scadenţă reziduală până la data de răscumpărare legală de cel mult doi ani, cu condiţia ca perioada rămasă până la următoarea dată de revizuire a ratei dobânzii să nu fie mai mare de 397 de zile. Pentru aceasta, în cazul instrumentelor pieţei monetare cu dobândă variabilă şi al instrumentelor pieţei monetare cu dobândă fixă acoperite de un mecanism swap, noua rată a dobânzii se bazează pe o rată sau pe un indice de pe piaţa monetară.
(3)Alineatul (1) litera (c) nu se aplică instrumentelor pieţei monetare emise sau garantate de Uniune, de o autoritate centrală sau de o bancă centrală dintr-un stat membru, de Banca Centrală Europeană, Banca Europeană de Investiţii, de Mecanismul european de stabilitate sau de Fondul european de stabilitate financiară.
Art. 11: Securitizări şi ABCP eligibile
(1)Atât o securitizare, cât şi un ABCP sunt considerate eligibile pentru investiţiile unui FPM în cazul în care securitizarea sau ABCP respectiv are un grad suficient de lichiditate, a primit o evaluare favorabilă în conformitate cu articolele 19-22 şi reprezintă unul dintre următoarele instrumente:
a)o securitizare menţionată la articolul 13 din Regulamentul delegat (UE) 2015/61 al Comisiei (1);
(1)Regulamentul delegat (UE) 2015/61 al Comisiei din 10 octombrie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţa de acoperire a necesarului de lichiditate pentru instituţiile de credit (JO L 11, 17.1.2015, p. 1).
b)un ABCP emis de un program ABCP care:
(i)este pe deplin sprijinit de o instituţie de credit reglementată care acoperă toate riscurile de lichiditate, de credit şi de diluare semnificativă, precum şi costurile aferente tranzacţiilor în curs şi cele de la nivelul programului în curs legate de ABCP, dacă este necesar ca investitorului să i se garanteze plata integrală a oricărei sume din cadrul ABCP;
(ii)nu reprezintă o resecuritizare, iar expunerile care se află la baza securitizării la nivelul fiecărei tranzacţii ABCP nu includ nicio poziţie de securitizare;
(iii)nu conţine o securitizare sintetică astfel cum este definită la articolul 242 punctul 11 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
c)o securitizare simplă, transparentă şi standardizată (STS), definită în conformitate cu criteriile şi condiţiile prevăzute la articolele 20, 21 şi 22 din Regulamentul (UE) 2017/2402 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), sau un ABCP STS, definit în conformitate cu criteriile şi condiţiile prevăzute la articolele 24, 25 şi 26 din regulamentul respectiv.
(*)Regulamentul (UE) 2017/2402 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 decembrie 2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea şi de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă şi standardizată, şi de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE şi 2011/61/UE, precum şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 648/2012 (JO L 347, 28.12.2017, p. 35).
(2)Un FPM pe termen scurt are dreptul să investească în securitizările sau ABCP menţionate la alineatul (1), dacă este îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii, după caz:
a)scadenţa legală în momentul emiterii securitizărilor menţionate la alineatul (1) litera (a) este de cel mult doi ani, iar perioada rămasă până la data următoarei revizuiri a ratei dobânzii este de cel mult 397 de zile;
b)scadenţa legală în momentul emiterii sau scadenţa reziduală a securitizărilor sau ABCP menţionate la alineatul (1) literele (b) şi (c) este de cel mult 397 de zile;
c)securitizările menţionate la alineatul (1) literele (a) şi (c) sunt instrumente de amortizare care au o durată de viaţă medie ponderată de cel mult doi ani.
(3)Un FPM standard are dreptul să investească în securitizările sau ABCP menţionate la alineatul (1), dacă este îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii, după caz:
a)scadenţa legală în momentul emiterii sau scadenţa reziduală a securitizărilor şi ABCP menţionate la alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) este de cel mult doi ani, iar perioada rămasă până la data următoarei revizuiri a ratei dobânzii este de cel mult 397 de zile;
b)securitizările menţionate la alineatul (1) literele (a) şi (c) sunt instrumente de amortizare care au o durată de viaţă medie ponderată de cel mult doi ani.
(4)În termen de şase luni de la data intrării în vigoare a propunerii de regulament privind securitizarea STS, Comisia adoptă un act delegat în temeiul articolului 45 în vederea modificării prezentului articol prin introducerea unei trimiteri la criteriile prin care se identifică securitizările STS şi ABCP conţinute în dispoziţiile corespunzătoare din regulamentul respectiv. Această modificare produce efecte cel târziu la şase luni de la data intrării în vigoare a actului delegat respectiv sau de la data de aplicare a dispoziţiilor corespunzătoare din propunerea de regulament privind securitizarea STS, având prioritate data cea mai îndepărtată.
În sensul primului paragraf, printre criteriile de identificare a securitizărilor STS sau ABCP se află cel puţin următoarele:
a)cerinţe legate de asigurarea unui caracter simplu al securitizărilor, inclusiv deţinerea unei caracteristici de "vânzare reală" şi respectarea standardelor legate de asigurarea expunerilor;
b)cerinţe legate de standardizarea securitizării, inclusiv cerinţe de reţinere a riscurilor;
c)cerinţe legate de transparenţa securitizării, inclusiv informarea investitorilor potenţiali;
d)pentru ABCP, pe lângă literele (a), (b) şi (c), cerinţe legate de sponsor şi de sprijinul acordat de sponsor programului ABCP.
Art. 12: Depozite eligibile pe lângă instituţii de credit
Un depozit pe lângă o instituţie de credit este eligibil pentru investiţii efectuate de un FPM cu condiţia ca acesta să îndeplinească următoarele condiţii cumulative:
(a)depozitul este rambursabil la cerere sau poate fi retras în orice moment;
(b)depozitul este scadent în cel mult 12 luni;
(c)instituţia de credit îşi are sediul social într-un stat membru sau, în cazul în care aceasta îşi are sediul social într-o ţară terţă, face obiectul unor norme prudenţiale considerate echivalente cu cele prevăzute de dreptul Uniunii, în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 107 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
Art. 13: Instrumente financiare derivate eligibile
Un instrument financiar derivat este eligibil pentru investiţii efectuate de un FPM dacă este tranzacţionat pe o piaţă reglementată astfel cum se menţionează la articolul 50 alineatul (1) litera (a), (b) sau (c) din Directiva 2009/65/CE sau pe piaţa OTC şi dacă îndeplineşte următoarele condiţii cumulative:
(a)activul suport al instrumentului derivat constă în rate ale dobânzilor, cursuri de schimb valutar, valute sau indici care reprezintă una dintre aceste categorii;
(b)instrumentul derivat îndeplineşte numai rolul de a acoperi riscurile de rată a dobânzii sau de curs de schimb valutar inerente altor investiţii ale FPM;
(c)contrapărţile din cadrul tranzacţiilor cu OTC sunt instituţii care fac obiectul reglementării şi al supravegherii prudenţiale şi aparţin categoriilor autorizate de autoritatea competentă a FPM respectiv;
(d)instrumentele derivate OTC sunt supuse zilnic unei evaluări de încredere, care poate fi verificată, şi pot fi vândute, lichidate sau închise printr-o tranzacţie simetrică în orice moment, la justa lor valoare, la iniţiativa FPM.
Art. 14: Acorduri repo eligibile
Un acord repo este eligibil să fie încheiat de un FPM dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii cumulative:
(a)este emis cu titlu temporar, pentru cel mult şapte zile lucrătoare, numai în scopul gestionării lichidităţilor, nu în scopul unei investiţii, cu excepţiile menţionate la litera (c);
(b)contrapartea care primeşte activele transferate de FPM în cadrul acordului repo drept garanţie nu are dreptul să vândă, să investească, să angajeze sau să transfere în alt mod aceste active fără acordul prealabil al FPM;
(c)numerarul primit de FPM în cadrul acordului repo poate fi:
(i)plasat ca depozit în conformitate cu articolul 50 alineatul (1) litera (f) din Directiva 2009/65/CE; sau
(ii)investit în activele menţionate la articolul 15 alineatul (6), dar, în afară de acest caz, nu poate fi investit în activele eligibile menţionate la articolul 9 şi nu poate fi transferat sau reutilizat în alt mod;
(d)numerarul primit de FPM ca parte a acordului repo nu depăşeşte 10 % din activele sale;
(e)FPM are dreptul de a rezilia acordul în orice moment, în urma unei notificări prealabile de maximum două zile lucrătoare.
Art. 15: Acorduri reverse repo eligibile
(1)Un acord reverse repo este eligibil să fie încheiat de un FPM dacă se îndeplinesc cumulativ condiţiile următoare:
a)FPM are dreptul de a rezilia acordul în orice moment, transmiţând o notificare prealabilă de maximum două zile lucrătoare;
b)valoarea de piaţă a activelor primite ca parte a acordului reverse repo este în orice moment cel puţin egală cu valoarea numerarului plătit.
(2)Activele primite de FPM ca parte a acordului reverse repo sunt instrumente ale pieţei monetare care respectă cerinţele prevăzute la articolul 10.
Activele primite de FPM ca parte a unui acord reverse repo nu sunt vândute, reinvestite, gajate sau transferate în alt mod.
(3)Securitizările şi ABCP nu sunt primite de FPM ca parte a unui acord reverse repo.
(4)Activele primite de FPM ca parte a unui acord reverse repo sunt suficient de diversificate, cu o expunere maximă la un emitent dat de 15 % din VAN a FPM, cu excepţia situaţiei în care respectivele active iau formă de instrumente ale pieţei monetare care îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 17 alineatul (7). În plus, activele primite de un FPM ca parte a unui acord reverse repo sunt emise de o entitate independentă de contraparte şi se aşteaptă să nu prezinte o corelare ridicată cu performanţa contrapărţii.
(5)Un FPM care încheie un acord reverse repo se asigură că poate retrage, în orice moment, integralitatea numerarului acumulat sau prin marcare la piaţă. În cazul în care numerarul poate fi retras în orice moment în sistem de marcare la piaţă, valoarea de raportarea la piaţă a acordului reverse repo se foloseşte pentru calcularea VAN al FPM.
(6)Prin derogare de la alineatul (2) din prezentul articol, un FPM poate primi, ca parte a unui acord reverse repo, valori mobiliare lichide sau instrumente ale pieţei monetare, altele decât cele care îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 10, cu condiţia ca aceste active să îndeplinească una dintre condiţiile următoare:
a)să fie emise sau garantate de Uniune, de o autoritate centrală sau de o bancă centrală dintr-un stat membru, de Banca Centrală Europeană, de Banca Europeană de Investiţii, de Mecanismul european de stabilitate sau de Fondul european de stabilitate financiară, cu condiţia să se fi obţinut o evaluare favorabilă în temeiul articolelor 19-22;
b)să fie emise sau garantate de o autoritate centrală sau de o bancă centrală dintr-o ţară terţă, cu condiţia să se fi obţinut o evaluare favorabilă în temeiul articolelor 19-22.
Activele primite în cadrul unui contract reverse repo în conformitate cu primul paragraf din prezentul alineat sunt aduse la cunoştinţa investitorilor FPM, în conformitate cu articolul 13 din Regulamentul (UE) 2015/2365 al Parlamentului European şi al Consiliului (1).
(1)Regulamentul (UE) 2015/2365 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind transparenţa operaţiunilor de finanţare prin instrumente financiare şi transparenţa reutilizării şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 (JO L 337, 23.12.2015, p. 1).
Activele primite ca parte a unui acord reverse repo în conformitate cu primul paragraf din prezentul alineat respectă normele prevăzute la articolul 17 alineatul (7).
(7)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 45 pentru completarea prezentului regulament, prin care se specifică cerinţele cantitative şi calitative în materie de lichiditate aplicabile activelor menţionate la alineatul (6), precum şi cerinţele cantitative şi calitative în materie de calitate a creditului aplicabile activelor menţionate la alineatul (6) litera (a) din prezentul articol.
În acest scop, Comisia ţine seama de raportul menţionat la articolul 509 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
Comisia adoptă actele delegate menţionate la primul paragraf până la 21 ianuarie 2018.
Art. 16: Unităţi sau acţiuni eligibile ale FPM
(1)Un FPM poate achiziţiona unităţi sau acţiuni ale oricăror altor FPM (denumit în continuare "FPM vizat") dacă sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiţii:
a)maximum 10 % din activele FPM vizat pot, conform normelor sau actelor sale constitutive, să fie investite în mod agregat în unităţi sau în acţiuni ale altor FPM;
b)FPM vizat nu deţine unităţi sau acţiuni în cadrul FPM care realizează achiziţia.
Un FPM ale cărui unităţi sau acţiuni au fost achiziţionate nu investeşte în FPM care realizează achiziţia pe perioada în care FPM care realizează achiziţia deţine unităţi sau acţiuni în acesta.
(2)Un FPM poate achiziţiona unităţile sau acţiunile altor FPM cu condiţia ca proporţia activelor sale investite în unităţi sau acţiuni ale unui FPM individual să nu depăşească 5 %.
(3)Un FPM nu poate investi, în total, mai mult de 17,5 % din activele sale în unităţi sau în acţiuni ale altor FPM.
(4)Unităţile sau acţiunile altor FPM sunt eligibile pentru investiţii efectuate de un FPM dacă se îndeplinesc condiţiile următoare cumulative:
a)FPM vizat este autorizat în temeiul prezentului regulament;
b)în cazul în care FPM vizat este gestionat, direct sau prin delegare, de acelaşi administrator ca şi FPM care realizează achiziţia sau de orice altă societate de care administratorul FPM care realizează achiziţia este legat prin conducere comună sau prin control comun sau printr-o participaţie directă sau indirectă substanţială, administratorului FPM-ului vizat sau celeilalte societăţi îi este interzis să impună comisioane de subscriere sau de răscumpărare în contul investiţiei realizate de FPM care realizează achiziţia în unităţile sau acţiunile FPM-ului vizat;
c)în cazul în care un FPM investeşte 10 % sau mai mult din activele sale în unităţi sau acţiuni ale altor FPM:
(i)în prospectul FPM respectiv se publică nivelul maxim al comisioanelor de administrare care pot fi impuse FPM însuşi şi altor FPM în care investeşte; şi
(ii)raportul anual indică nivelul maxim al comisioanelor de administrare care pot fi impuse FPM şi altor FPM în care investeşte.
(5)Alineatele (2) şi (3) din prezentul articol nu se aplică unui FPM care este FIA, autorizat în conformitate cu articolul 5, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)FPM este comercializat numai prin intermediul unui sistem de economii pentru angajaţi, potrivit legislaţiei naţionale, şi are drept investitori numai persoane fizice;
b)sistemul de economii pentru angajaţi menţionat la litera (a) le permite investitorilor să îşi răscumpere investiţia sub rezerva unor condiţii de răscumpărare restrictive, care sunt prevăzute în dreptul intern, potrivit cărora răscumpărările pot avea loc numai în anumite circumstanţe care nu sunt legate de evenimentele de pe piaţă.
Prin derogare de la alineatele (2) şi (3) din prezentul articol, un FPM care este OPCVM, autorizat în conformitate cu articolul 4 alineatul (2), poate achiziţiona unităţi sau acţiuni de la alte FPM, în conformitate cu articolul 55 sau cu articolul 58 din Directiva 2009/65/CE, în următoarele condiţii:
(a)FPM este comercializat numai prin intermediul unui sistem de economii pentru angajaţi, potrivit legislaţiei naţionale, şi are drept investitori numai persoane fizice;
(b)sistemul de economii pentru angajaţi menţionat la litera (a) le permite investitorilor să îşi răscumpere investiţia sub rezerva unor condiţii de răscumpărare restrictive, care sunt prevăzute în dreptul intern, potrivit cărora răscumpărările pot avea loc numai în anumite circumstanţe care nu sunt legate de evenimentele de pe piaţă.
(6)FPM pe termen scurt pot investi numai în unităţi sau în acţiuni ale altor FPM pe termen scurt.
(7)FPM standard pot investi în unităţi sau în acţiuni ale FPM pe termen scurt sau ale FPM standard.
Art. 17: Diversificare
(1)Un FPM nu investeşte mai mult de:
a)5 % din activele sale în instrumente ale pieţei monetare, securitizări şi ABCP emise de aceeaşi entitate;
b)10 % din activele sale în depozite constituite pe lângă aceeaşi instituţie de credit, cu excepţia cazului în care structura sectorului bancar din statul membru în care FPM îşi are sediul este de aşa natură încât nu există suficiente instituţii de credit viabile pentru a satisface respectiva cerinţă de diversificare şi nu este fezabil din punct de vedere economic ca FPM să efectueze depozite în alt stat membru, caz în care până la 15 % din activele sale pot fi depozitate la aceeaşi instituţie de credit.
(2)Prin derogare de la alineatul (1) litera (a), un FPM cu VAN variabilă poate investi până la 10 % din activele sale în instrumente ale pieţei monetare, în securitizări şi în ABCP emise de acelaşi organism, cu condiţia ca valoarea totală a acestor instrumente ale pieţei monetare, securitizări şi ABCP deţinute de FPM cu VAN variabilă în fiecare organism emitent în care investeşte peste 5 % din activele sale să nu depăşească 40 % din valoarea activelor sale.
(3)Până la data aplicării actului delegat menţionat la articolul 11 alineatul (4), valoarea agregată a tuturor expunerilor unui FPM la securitizări şi la ABCP nu depăşeşte 15 % din activele FPM respectiv.
Începând de la data aplicării actului delegat menţionat la articolul 11 alineatul (4), valoarea agregată a tuturor expunerilor unui FPM la securitizări şi la ABCP nu depăşeşte 20 % din activele FPM, dintre care până la 15 % din activele FPM pot fi investite în securitizări şi în ABCP care nu respectă criteriile de identificare a securitizărilor STS şi ABCP.
(4)Riscul total la care se expune un FPM faţă de aceeaşi contraparte în cadrul unei tranzacţii cu instrumente derivate extrabursiere care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 13 nu depăşeşte 5 % din activele sale.
(5)Valoarea agregată a lichidităţilor furnizate aceleiaşi contrapărţi a unui FPM în cadrul acordurilor reverse repo nu depăşeşte 15 % din activele acestuia.
(6)Fără a aduce atingere limitelor individuale prevăzute la alineatele (1) şi (4), un FPM nu combină, în cazul în care acest lucru ar conduce la investiţii de peste 15 % din activele sale într-o singură entitate, oricare dintre următoarele:
a)investiţii în instrumente ale pieţei monetare, securitizări şi ABCP emise de entitatea respectivă;
b)depozite pe lângă entitatea respectivă;
c)instrumente financiare derivate extrabursiere care expun entitatea respectivă la un risc de contraparte.
Prin derogare de la cerinţa de diversificare prevăzută la primul paragraf, în cazul în care structura pieţei financiare din statul membru în care FPM îşi are sediul este de aşa natură încât nu există suficiente instituţii de credit viabile pentru a satisface cerinţa de diversificare şi nu este fezabil din punct de vedere economic ca FPM să folosească instituţii financiare din alt stat membru, FPM poate combina tipurile de investiţii menţionate la literele (a)-(c), putând să investească maximum 20 % din activele sale în cadrul unui singur organism.
(7)Prin derogare de la alineatul (1) litera (a), o autoritate competentă a FPM poate autoriza un FPM să investească în conformitate cu principiul repartiţiei riscului până la 100 % din activele sale în instrumente diferite ale pieţei monetare emise sau garantate separat sau în comun de către Uniune, de administraţiile naţionale, regionale şi locale ale statelor membre sau de băncile centrale ale acestora, de Banca Centrală Europeană, de Banca Europeană de Investiţii, de Fondul european de investiţii, de Mecanismul european de stabilitate, de Fondul european pentru stabilitate financiară, de o autoritate centrală sau o bancă centrală dintr-o ţară terţă, de Fondul Monetar Internaţional, de Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, de Banca Reglementelor Internaţionale sau de orice altă instituţie sau organizaţie financiară internaţională competentă din care fac parte unul sau mai multe state membre.
Primul paragraf se aplică dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii cumulative:
a)FPM deţine instrumente ale pieţei monetare din cel puţin şase emisiuni diferite ale emitentului;
b)FPM îşi limitează investiţiile în instrumente ale pieţei monetare din aceeaşi emisiune la maximum 30 % din activele sale;
c)FPM menţionează în mod expres, în regulamentul sau în documentele constitutive ale fondului, toate administraţiile, instituţiile sau organizaţiile menţionate la primul paragraf care emit sau garantează în mod individual sau în comun instrumente ale pieţei monetare, în care intenţionează să investească peste 5 % din activele sale;
d)FPM include în prospectul său şi în comunicările sale de comercializare o menţiune foarte vizibilă care atrage atenţia asupra utilizării acestei derogări şi care indică toate administraţiile, instituţiile sau organizaţiile menţionate la primul paragraf care emit sau garantează în mod individual sau în comun instrumente ale pieţei monetare, în care intenţionează să investească peste 5 % din activele sale.
(8)Fără a aduce atingere limitelor individuale prevăzute la alineatul (1), un FPM poate investi maximum 10 % din activele sale în obligaţiuni emise de o singură instituţie de credit care îşi are sediul social într-un stat membru şi care, prin lege, face obiectul unui control public special, în scopul protejării deţinătorilor de obligaţiuni. În special, sumele
derivate din emisiunea acelor obligaţiuni se investesc, conform legii, în active care, pe toată durata de valabilitate a obligaţiunilor, pot acoperi creanţele rezultate din obligaţiuni şi care, în caz de incapacitate de plată a emitentului, ar fi utilizate cu prioritate pentru a rambursa principalul şi a plăti dobânzile acumulate.
În cazul în care un FPM investeşte peste 5 % din activele sale în obligaţiunile menţionate la primul paragraf şi care sunt emise de către un singur emitent, valoarea totală a acestor investiţii nu depăşeşte 40 % din valoarea activelor FPM.
(9)Fără a aduce atingere limitelor individuale prevăzute la alineatul (1), un FPM poate investi maximum 20 % din activele sale în obligaţiuni emise de o singură instituţie de credit dacă se respectă cerinţele prevăzute la articolul 10 alineatul (1) litera (f) sau la articolul 11 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul delegat (UE) 2015/61, inclusiv orice posibile investiţii în activele menţionate la alineatul (8) din prezentul articol.
În cazul în care un FPM investeşte mai mult de 5 % din activele sale în obligaţiunile menţionate la primul paragraf şi care sunt emise de către un singur emitent, valoarea totală a acestor investiţii nu depăşeşte 60 % din valoarea activelor FPM, inclusiv orice posibile investiţii în activele menţionate la alineatul (8), care respectă limitele stabilite la acelaşi alineat.
(10)Societăţile comerciale care sunt incluse în acelaşi grup în scopul consolidării conturilor, în temeiul Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) sau în conformitate cu normele contabile internaţionale recunoscute, sunt considerate un singur organism în scopul calculării limitelor prevăzute la alineatele (1)-(6) din prezentul articol.
(1)Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19).
Art. 18: Concentrare
(1)Un FPM nu deţine peste 10 % din instrumentele pieţei monetare, securitizările şi ABCP emise de un singur organism.
(2)Limita prevăzută la alineatul (1) nu se aplică în cazul deţinerilor de instrumente ale pieţei monetare emise sau garantate de către Uniune, de administraţiile naţionale, regionale şi locale ale statelor membre sau de băncile centrale ale acestora, de Banca Centrală Europeană, de Banca Europeană de Investiţii, de Fondul european de investiţii, de Mecanismul european de stabilitate, de Fondul european pentru stabilitate financiară, de o autoritate centrală sau o bancă centrală dintr-o ţară terţă, de Fondul Monetar Internaţional, de Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, de Banca Reglementelor Internaţionale sau de orice altă instituţie sau organizaţie financiară internaţională competentă din care fac parte unul sau mai multe state membre.
Art. 19: Procedura de evaluare internă a calităţii creditului
(1)Administratorul unui FPM stabileşte, implementează şi aplică în mod consecvent o procedură prudentă de evaluare internă a calităţii creditului pentru determinarea calităţii creditului instrumentelor pieţei monetare, securitizărilor şi ABCP, ţinând cont de emitentul instrumentului şi de caracteristicile instrumentului în sine.
(2)Administratorul unui FPM se asigură că informaţiile utilizate pentru aplicarea procedurii de evaluare internă a calităţii creditului sunt de o calitate suficientă, sunt actualizate şi provin din surse de încredere.
(3)Procedura de evaluare internă se bazează pe metodologii de evaluare prudente, sistematice şi continue. Metodologiile utilizate sunt supuse validării de către administratorul unui FPM pe baza experienţei trecute şi a dovezilor empirice, inclusiv pe testare ex-post.
(4)Administratorul unui FPM se asigură că procedura de evaluare internă a calităţii creditului respectă următoarele principii generale:
a)se instituie un proces eficient de obţinere şi de actualizare a informaţiilor relevante cu privire la caracteristicile emitentului şi ale instrumentului;
b)se adoptă şi se implementează măsuri adecvate pentru a asigura că evaluarea internă a calităţii creditului se bazează pe o analiză detaliată a informaţiilor care sunt disponibile şi pertinente şi include toţi factorii determinanţi relevanţi care influenţează bonitatea emitentului şi calitatea creditului instrumentului;
c)procedura de evaluare internă a calităţii creditului este monitorizată în mod continuu şi toate evaluările interne ale calităţii creditului sunt revizuite cel puţin o dată pe an;
d)administratorul unui FPM realizează o nouă evaluare internă a calităţii creditului pentru un instrument al pieţei monetare, pentru securitizări şi pentru ABCP atunci când există schimbări semnificative care ar putea avea impact asupra evaluării existente a instrumentului, totodată fără a se baza excesiv şi automat pe ratingurile externe, în conformitate cu articolul 5a din Regulamentul (CE) nr. 1060/2009;
e)metodologiile de evaluare a calităţii creditului sunt reexaminate cel puţin o dată pe an de către administratorul unui FPM pentru a stabili dacă acestea rămân adecvate din perspectiva portofoliului curent şi a condiţiilor externe, iar reexaminarea este transmisă autorităţii competente a administratorului FPM. În cazul în care administratorul FPM constată erori în metodologia de evaluare a calităţii creditului sau în aplicarea acesteia, corectează imediat erorile respective;
f)atunci când sunt modificate metodologiile, modelele sau ipotezele principale utilizate în procedura de evaluare internă a calităţii creditului, administratorul unui FPM reexaminează toate evaluările interne ale calităţii creditului afectate, cât mai curând posibil.
Art. 20: Evaluarea internă a calităţii creditului
(1)Administratorul unui FPM aplică procedura prevăzută la articolul 19 pentru a stabili dacă calitatea creditului unui instrument al pieţei monetare, securitizărilor sau ABCP primeşte o evaluare favorabilă. În cazul în care o agenţie de rating de credit înregistrată şi certificată în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1060/2009 a furnizat un rating privind respectivul instrument al pieţei monetare, administratorul FPM poate ţine seama, în cadrul evaluării sale interne a calităţii creditului, de aceste ratinguri şi de informaţiile şi analizele suplimentare, fără a se baza exclusiv sau automat pe aceste ratinguri, în conformitate cu articolul 5a din Regulamentul (CE) nr. 1060/2009.
(2)Evaluarea calităţii creditului ţine seama de cel puţin următorii factori şi următoarele principii generale:
a)cuantificarea riscului de credit al emitentului şi a riscului relativ de nerespectare a obligaţiilor de plată din partea emitentului sau instrumentului;
b)indicatori calitativi privind emitentul instrumentului, inclusiv având în vedere situaţia macroeconomică şi situaţia pieţei financiare;
c)natura pe termen scurt a instrumentelor pieţei monetare;
d)clasa de active a instrumentului;
e)tipul de emitent, cu distingerea cel puţin a următoarelor tipuri de emitenţi: administraţii naţionale, regionale sau locale, corporaţii financiare şi corporaţii nefinanciare;
f)pentru instrumentele financiare structurate, riscul operaţional şi de contraparte inerent în cadrul tranzacţiei financiare structurate şi, în cazul expunerii la securitizări, riscul de credit al emitentului, structura securitizării şi riscul de credit al activelor suport;
g)profilul de lichiditate al instrumentului.
Pe lângă factorii şi principiile generale menţionate la prezentul alineat, administratorul unui FPM poate ţine seama de avertismente şi de indicatori atunci când stabileşte calitatea creditului unui instrument al pieţei monetare menţionat la articolul 17 alineatul (7).
Art. 21: Documentaţie
(1)Administratorul unui FPM documentează procedura de evaluare internă a calităţii creditului şi evaluările calităţii creditului. Documentaţia cuprinde:
a)detalii privind elaborarea şi funcţionarea procedurii de evaluare internă a calităţii creditului într-un mod care să permită autorităţilor competente să înţeleagă şi să stabilească dacă evaluarea calităţii de creditului este adecvată;
b)justificarea şi analiza care sprijină evaluarea calităţii creditului, precum şi modul în care administratorul FPM a ales criteriile şi frecvenţa revizuirii evaluării calităţii creditului;
c)toate schimbările majore în procedura de evaluare internă a calităţii creditului, inclusiv identificarea factorilor care declanşează aceste schimbări;
d)organizarea procedurii de evaluare internă a calităţii creditului, inclusiv structura controlului intern;
e)istoricul complet al evaluării interne a calităţii creditului instrumentelor, emitenţilor şi, dacă este cazul, a garanţilor recunoscuţi;
f)persoana sau persoanele responsabile cu procedura de evaluare internă a calităţii creditului.
(2)Administratorul unui FPM păstrează întreaga documentaţie menţionată la alineatul (1) timp de cel puţin trei perioade contabile anuale complete.
(3)Procedura de evaluare internă a calităţii creditului este detaliată în regulamentul fondului sau în actele de constituire ale FPM şi toate documentele prevăzute la alineatul (1) sunt puse la dispoziţie, la cerere, autorităţilor competente ale FPM şi autorităţilor competente ale administratorului FPM.
Art. 22: Actele delegate privind evaluarea calităţii creditului
Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 45 cu scopul de a completa prezentul regulament, specificând următoarele aspecte:
(a)criterii de validare a metodologiei de evaluare a calităţii creditului, astfel cum se prevede la articolul 19 alineatul (3);
(b)criterii de cuantificare a riscului de credit şi a riscului relativ de nerespectare a obligaţiilor de plată din partea unui emitent sau a instrumentului, astfel cum se prevede la articolul 20 alineatul (2) litera (a);
(c)criterii de stabilire a indicatorilor calitativi privind emitentul instrumentului, prevăzute la articolul 20 alineatul (2) litera (b);
(d)înţelesul conceptului de "schimbare semnificativă" menţionat la articolul 19 alineatul (4) litera (d).
Art. 23: Guvernanţa evaluării calităţii creditului
(1)Procedurile de evaluare internă a calităţii creditului sunt aprobate de conducerea superioară, de organismul de conducere şi de funcţia de supraveghere a administratorului FPM, dacă aceasta există.
Părţile respective trebuie să înţeleagă bine procedura de evaluare internă a calităţii creditului şi metodologiile aplicate de administratorul FPM şi să înţeleagă în detaliu rapoartele aferente acestora.
(2)Administratorul FPM raportează părţilor menţionate la alineatul (1) cu privire la profilul de risc de credit al FPM, pe baza unei analize a evaluărilor interne ale calităţii creditului FPM. Frecvenţa rapoartelor depinde de tipul de informaţii şi de importanţa acestora, dar este cel puţin anuală.
(3)Conducerea se asigură în mod continuu că procedura de evaluare internă a calităţii creditului funcţionează în mod corespunzător.
Conducerea este informată în mod regulat în ceea ce priveşte performanţa procedurilor de evaluare internă a calităţii creditului, domeniile în care au fost identificate deficienţe, precum şi evoluţia eforturilor şi a acţiunilor întreprinse pentru combaterea deficienţelor identificate anterior.
(4)Evaluările interne ale calităţii creditului şi revizuirile periodice ale acestora de către administratorul unui FPM nu se realizează de către persoane care efectuează sau sunt responsabile de gestionarea portofoliului unui FPM.