Secţiunea iii - Calitatea creditului instrumentelor pieţei monetare, securitizărilor şi ABCP - Regulamentul 1131/14-iun-2017 privind fondurile de piaţă monetară
Acte UE
Jurnalul Oficial 169L
În vigoare Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
Secţiunea III:Calitatea creditului instrumentelor pieţei monetare, securitizărilor şi ABCP
Art. 19: Procedura de evaluare internă a calităţii creditului
(1)Administratorul unui FPM stabileşte, implementează şi aplică în mod consecvent o procedură prudentă de evaluare internă a calităţii creditului pentru determinarea calităţii creditului instrumentelor pieţei monetare, securitizărilor şi ABCP, ţinând cont de emitentul instrumentului şi de caracteristicile instrumentului în sine.
(2)Administratorul unui FPM se asigură că informaţiile utilizate pentru aplicarea procedurii de evaluare internă a calităţii creditului sunt de o calitate suficientă, sunt actualizate şi provin din surse de încredere.
(3)Procedura de evaluare internă se bazează pe metodologii de evaluare prudente, sistematice şi continue. Metodologiile utilizate sunt supuse validării de către administratorul unui FPM pe baza experienţei trecute şi a dovezilor empirice, inclusiv pe testare ex-post.
(4)Administratorul unui FPM se asigură că procedura de evaluare internă a calităţii creditului respectă următoarele principii generale:
a)se instituie un proces eficient de obţinere şi de actualizare a informaţiilor relevante cu privire la caracteristicile emitentului şi ale instrumentului;
b)se adoptă şi se implementează măsuri adecvate pentru a asigura că evaluarea internă a calităţii creditului se bazează pe o analiză detaliată a informaţiilor care sunt disponibile şi pertinente şi include toţi factorii determinanţi relevanţi care influenţează bonitatea emitentului şi calitatea creditului instrumentului;
c)procedura de evaluare internă a calităţii creditului este monitorizată în mod continuu şi toate evaluările interne ale calităţii creditului sunt revizuite cel puţin o dată pe an;
d)administratorul unui FPM realizează o nouă evaluare internă a calităţii creditului pentru un instrument al pieţei monetare, pentru securitizări şi pentru ABCP atunci când există schimbări semnificative care ar putea avea impact asupra evaluării existente a instrumentului, totodată fără a se baza excesiv şi automat pe ratingurile externe, în conformitate cu articolul 5a din Regulamentul (CE) nr. 1060/2009;
e)metodologiile de evaluare a calităţii creditului sunt reexaminate cel puţin o dată pe an de către administratorul unui FPM pentru a stabili dacă acestea rămân adecvate din perspectiva portofoliului curent şi a condiţiilor externe, iar reexaminarea este transmisă autorităţii competente a administratorului FPM. În cazul în care administratorul FPM constată erori în metodologia de evaluare a calităţii creditului sau în aplicarea acesteia, corectează imediat erorile respective;
f)atunci când sunt modificate metodologiile, modelele sau ipotezele principale utilizate în procedura de evaluare internă a calităţii creditului, administratorul unui FPM reexaminează toate evaluările interne ale calităţii creditului afectate, cât mai curând posibil.
Art. 20: Evaluarea internă a calităţii creditului
(1)Administratorul unui FPM aplică procedura prevăzută la articolul 19 pentru a stabili dacă calitatea creditului unui instrument al pieţei monetare, securitizărilor sau ABCP primeşte o evaluare favorabilă. În cazul în care o agenţie de rating de credit înregistrată şi certificată în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1060/2009 a furnizat un rating privind respectivul instrument al pieţei monetare, administratorul FPM poate ţine seama, în cadrul evaluării sale interne a calităţii creditului, de aceste ratinguri şi de informaţiile şi analizele suplimentare, fără a se baza exclusiv sau automat pe aceste ratinguri, în conformitate cu articolul 5a din Regulamentul (CE) nr. 1060/2009.
(2)Evaluarea calităţii creditului ţine seama de cel puţin următorii factori şi următoarele principii generale:
a)cuantificarea riscului de credit al emitentului şi a riscului relativ de nerespectare a obligaţiilor de plată din partea emitentului sau instrumentului;
b)indicatori calitativi privind emitentul instrumentului, inclusiv având în vedere situaţia macroeconomică şi situaţia pieţei financiare;
c)natura pe termen scurt a instrumentelor pieţei monetare;
d)clasa de active a instrumentului;
e)tipul de emitent, cu distingerea cel puţin a următoarelor tipuri de emitenţi: administraţii naţionale, regionale sau locale, corporaţii financiare şi corporaţii nefinanciare;
f)pentru instrumentele financiare structurate, riscul operaţional şi de contraparte inerent în cadrul tranzacţiei financiare structurate şi, în cazul expunerii la securitizări, riscul de credit al emitentului, structura securitizării şi riscul de credit al activelor suport;
g)profilul de lichiditate al instrumentului.
Pe lângă factorii şi principiile generale menţionate la prezentul alineat, administratorul unui FPM poate ţine seama de avertismente şi de indicatori atunci când stabileşte calitatea creditului unui instrument al pieţei monetare menţionat la articolul 17 alineatul (7).
Art. 21: Documentaţie
(1)Administratorul unui FPM documentează procedura de evaluare internă a calităţii creditului şi evaluările calităţii creditului. Documentaţia cuprinde:
a)detalii privind elaborarea şi funcţionarea procedurii de evaluare internă a calităţii creditului într-un mod care să permită autorităţilor competente să înţeleagă şi să stabilească dacă evaluarea calităţii de creditului este adecvată;
b)justificarea şi analiza care sprijină evaluarea calităţii creditului, precum şi modul în care administratorul FPM a ales criteriile şi frecvenţa revizuirii evaluării calităţii creditului;
c)toate schimbările majore în procedura de evaluare internă a calităţii creditului, inclusiv identificarea factorilor care declanşează aceste schimbări;
d)organizarea procedurii de evaluare internă a calităţii creditului, inclusiv structura controlului intern;
e)istoricul complet al evaluării interne a calităţii creditului instrumentelor, emitenţilor şi, dacă este cazul, a garanţilor recunoscuţi;
f)persoana sau persoanele responsabile cu procedura de evaluare internă a calităţii creditului.
(2)Administratorul unui FPM păstrează întreaga documentaţie menţionată la alineatul (1) timp de cel puţin trei perioade contabile anuale complete.
(3)Procedura de evaluare internă a calităţii creditului este detaliată în regulamentul fondului sau în actele de constituire ale FPM şi toate documentele prevăzute la alineatul (1) sunt puse la dispoziţie, la cerere, autorităţilor competente ale FPM şi autorităţilor competente ale administratorului FPM.
Art. 22: Actele delegate privind evaluarea calităţii creditului
Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 45 cu scopul de a completa prezentul regulament, specificând următoarele aspecte:
(a)criterii de validare a metodologiei de evaluare a calităţii creditului, astfel cum se prevede la articolul 19 alineatul (3);
(b)criterii de cuantificare a riscului de credit şi a riscului relativ de nerespectare a obligaţiilor de plată din partea unui emitent sau a instrumentului, astfel cum se prevede la articolul 20 alineatul (2) litera (a);
(c)criterii de stabilire a indicatorilor calitativi privind emitentul instrumentului, prevăzute la articolul 20 alineatul (2) litera (b);
(d)înţelesul conceptului de "schimbare semnificativă" menţionat la articolul 19 alineatul (4) litera (d).
Art. 23: Guvernanţa evaluării calităţii creditului
(1)Procedurile de evaluare internă a calităţii creditului sunt aprobate de conducerea superioară, de organismul de conducere şi de funcţia de supraveghere a administratorului FPM, dacă aceasta există.
Părţile respective trebuie să înţeleagă bine procedura de evaluare internă a calităţii creditului şi metodologiile aplicate de administratorul FPM şi să înţeleagă în detaliu rapoartele aferente acestora.
(2)Administratorul FPM raportează părţilor menţionate la alineatul (1) cu privire la profilul de risc de credit al FPM, pe baza unei analize a evaluărilor interne ale calităţii creditului FPM. Frecvenţa rapoartelor depinde de tipul de informaţii şi de importanţa acestora, dar este cel puţin anuală.
(3)Conducerea se asigură în mod continuu că procedura de evaluare internă a calităţii creditului funcţionează în mod corespunzător.
Conducerea este informată în mod regulat în ceea ce priveşte performanţa procedurilor de evaluare internă a calităţii creditului, domeniile în care au fost identificate deficienţe, precum şi evoluţia eforturilor şi a acţiunilor întreprinse pentru combaterea deficienţelor identificate anterior.
(4)Evaluările interne ale calităţii creditului şi revizuirile periodice ale acestora de către administratorul unui FPM nu se realizează de către persoane care efectuează sau sunt responsabile de gestionarea portofoliului unui FPM.