Capitolul iii - Autorizarea, înregistrarea şi înregistrarea specială sanitar-veterinară - Norma sanitara veterinara din 2019 privind procedura de înregistrare/autorizare sanitar-veterinară a unităţilor din domeniul subproduselor de origine animală şi produselor derivate care nu sunt destinate consumului uman
M.Of. 690 bis
În vigoare Versiune de la: 4 Noiembrie 2025
CAPITOLUL III:Autorizarea, înregistrarea şi înregistrarea specială sanitar-veterinară
SECŢIUNEA 1:Autorizarea sanitar-veterinară
Art. 8
(1)Se supun autorizării sanitar-veterinare de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, unităţile prevăzute la art. 24 din Regulamentul (CE) 1069/2009 şi în anexa nr. 6 din prezenta normă sanitar-veterinară.
(2)Autorizaţia sanitar-veterinară a unităţilor supuse controlului sanitar-veterinar se emite de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în baza unei documentaţii şi a cererii formulate de operatorul economic, depuse anterior începerii activităţii pentru care se solicită autorizarea sanitar-veterinară.
(3)Autorizaţia sanitar-veterinară este emisă numai după ce a fost efectuată, de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, verificarea la faţa locului a unităţii respective, înainte de începerea activităţii, iar în urma acestei verificări se constată că unitatea îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia specifică în vigoare.
Art. 9
(1)Avizul de principiu se solicită de către operatori, înainte de amplasarea şi de începerea construcţiei unităţilor prevăzute la nr. crt. 1, 2, 3, 4, 8, 10 şi 11 din anexa nr. 6, în vederea verificării şi certificării conformităţii cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009, ale Regulamentului (UE) nr. 142/2011 şi ale Regulamentului (CE) nr. 999/2001.
(1)Avizul de principiu se solicită de către operatori, înainte de amplasarea şi de începerea construcţiei unităţilor prevăzute la nr. crt. 1, 2, 3, 4, 8, 10 şi 11 din anexa nr. 6, în vederea verificării şi certificării conformităţii cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009, ale Regulamentului (UE) nr. 142/2011 şi ale Regulamentului (CE) nr. 999/2001.(2)În vederea obţinerii avizului de principiu, operatorul trebuie să depună la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti un dosar care cuprinde următoarele documente:
a)cererea, în original, conform modelului prevăzut în anexa nr. 11;
b)planul de încadrare în zonă, cu menţionarea vecinătăţilor, distanţa până la acestea şi profilul de activitate al unităţilor învecinate;
c)schiţa unităţii cu descrierea fluxului tehnologic;
d)memoriul tehnic justificativ;
e)copie de pe cartea de identitate a reprezentantului legal al operatorului economic;
f)copie de pe chitanţa care atestă că au fost achitate tarifele prevăzute în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014 privind aprobarea tarifelor aplicabile în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Planul de încadrare în zonă, prevăzut la alin. (2) lit. b), trebuie sa cuprindă cel puţin următoarele informaţii: poziţia unităţii faţă de vecinătăţi, delimitarea unităţii faţă de acestea, descrierea vecinătăţilor, căile de acces în unitate.
(4)Schiţa unităţii, prevăzută la alin. (2) lit. c), trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii: compartimentarea spaţiilor, destinaţia fiecărui spaţiu, dispunerea echipamentelor tehnice în spaţiile de producţie şi denumirea acestora, fluxul materiei prime, fluxul produselor finite, fluxul apelor reziduale, împărţirea unităţii pe tipuri de zone, respectiv zona curată şi zona murdară, după caz, precum şi menţionarea zonelor de spălare şi de dezinfecţie.
(5)Memoriul tehnic justificativ, prevăzut la alin. (2) lit. d), trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii: tipul de unitate, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1069/2009, categoria şi tipul materiilor prime, categoria şi tipul produselor finite obţinute şi destina ia acestora, descrierea detaliată a procesului tehnologic, cu menţionarea fiecărei etape tehnologice, schiţa fluxului tehnologic, parametrii tehnologici care vor fi utilizaţi şi care trebuie să corespundă cerinţelor specifice din Regulamentul (CE) nr. 1069/2009, din Regulamentul (UE) nr. 142/2011, precum şi din prezenta normă sanitar-veterinară.
(6)Tariful perceput de direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti pentru verificările efectuate în vederea certificării conformităţii cu legislaţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a documentaţiei depuse, prevăzută la alin. (2), este reprezentat de 50% din tariful perceput pentru autorizarea sanitar-veterinară prevăzut în Ordinul ANSVSA nr. 96/2014, cu modificările şi completările ulterioare care se achită de către reprezentantul legal al unităţii în contul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, la depunerea documentaţiei.
(7)Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti înregistrează dosarul şi verifică, prin personalul de specialitate, conformitatea informaţiilor menţionate în dosar cu condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară specifică în vigoare aplicabilă unităţii pentru care se solicită emiterea avizului de principiu; în urma verificării dosarului se întocmeşte o notă de constatare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 12, în care se precizează detaliat dacă sunt respectate sau nu toate condiţiile prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară specifică în vigoare.
(8)În cazul în care se constată că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară specifică în vigoare, direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti emite, în termen de 5 zile lucrătoare de la data întocmirii notei de constatare, avizul de principiu, conform modelului prevăzut în anexa nr. 9.
(9)În cazul în care, în urma verificării documentaţiei prevăzute la alin. (2), se constată neconformităţi faţă de legislaţia sanitar-veterinară specifică în vigoare, direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, prin reprezentanţii săi, întocmeşte nota de constatare prevăzută la alin. (7).
Art. 10
(1)În vederea obţinerii autorizaţiei sanitar-veterinare a unităţilor prevăzute în anexa nr. 6, cu excepţia celor prevăzute la nr. crt. 18-30, operatorul depune la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti sau prin platformele electronice PCUe/PCUEL, după caz, următoarele documente:
a)cererea, în original, conform modelului prevăzut în anexa nr. 13;
b)certificatul constatator şi certificatul unic de înregistrare emise de oficiul registrului comerţului;
c)copia de pe cartea de identitate a reprezentantului legal al operatorului economic;
d)actul doveditor al dreptului de proprietate/folosinţă asupra spaţiului şi terenului în care îşi va desfăşura activitatea;
e)copia chitanţei care atestă că au fost achitate tarifele prevăzute în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
f)avizul de principiu, unde este cazul;
g)planul de încadrare în zonă, cu menţionarea vecinătăţilor, distanţa până la acestea şi profilul de activitate al unităţilor învecinate;
h)schiţa unităţii, cu descrierea fluxului tehnologic;
i)memoriul tehnic justificativ;
j)acordul scris al autorităţilor judeţene pentru protecţia mediului şi de sănătate publică, pentru amplasarea şi funcţionarea cimitirului de animale de companie;
k)documentul emis de autoritatea pentru protecţia mediului prin care se atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute în cap. V lit. B alin. (1), (3) şi (4) din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 142/2011, pentru unitatea de combustie din exploataţie care utilizează gunoi de grajd provenit de la păsări drept combustibil;
l)declaraţia pe propria răspundere conform modelului prevăzut în anexa nr. 30 în cazul unităţilor prevăzute la nr. crt. 8 din anexa nr. 6;
m)pentru unităţile de incinerare şi coincinerare, declaraţia de conformitate a instalaţiilor de incinerare/coincinerare, emisă de către producătorii/distribuitorii acestora.
(4)Modelul fişelor de evaluare prevăzute la alin. (3) este stabilit de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru fiecare tip de unitate, şi cuprinde condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească unităţile în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009, ale Regulamentului (UE) nr. 142/2011, ale Regulamentului (CE) nr. 999/2001 şi ale prezentei norme sanitar-veterinare.
(11)Orice modificări ulterioare ale fluxului tehnologic, modernizări şi extinderi ale unităţii trebuie autorizate de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, cu reluarea procedurii de autorizare şi perceperea tarifului prevăzut la alin. (1) lit. e), conform prevederilor art. 7 alin. (8) şi (9).
(1)În vederea obţinerii autorizaţiei sanitar-veterinare a unităţilor prevăzute în anexa nr. 6, cu excepţia celor prevăzute la nr. crt. 18-30, operatorul depune la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti sau prin platformele electronice PCUe/PCUEL, după caz, următoarele documente:
a)cererea, în original, conform modelului prevăzut în anexa nr. 13;
b)certificatul constatator şi certificatul unic de înregistrare emise de oficiul registrului comerţului;
c)copia de pe cartea de identitate a reprezentantului legal al operatorului economic;
d)actul doveditor al dreptului de proprietate/folosinţă asupra spaţiului şi terenului în care îşi va desfăşura activitatea;
e)copia chitanţei care atestă că au fost achitate tarifele prevăzute în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
f)avizul de principiu, unde este cazul;
g)planul de încadrare în zonă, cu menţionarea vecinătăţilor, distanţa până la acestea şi profilul de activitate al unităţilor învecinate;
h)schiţa unităţii, cu descrierea fluxului tehnologic;
i)memoriul tehnic justificativ;
j)acordul scris al autorităţilor judeţene pentru protecţia mediului şi de sănătate publică, pentru amplasarea şi funcţionarea cimitirului de animale de companie;
k)documentul emis de autoritatea pentru protecţia mediului prin care se atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute în cap. V lit. B alin. (1), (3) şi (4) din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 142/2011, pentru unitatea de combustie din exploataţie care utilizează gunoi de grajd provenit de la păsări drept combustibil;
l)declaraţia pe propria răspundere conform modelului prevăzut în anexa nr. 30 în cazul unităţilor prevăzute la nr. crt. 8 din anexa nr. 6;
m)pentru unităţile de incinerare şi coincinerare, declaraţia de conformitate a instalaţiilor de incinerare/coincinerare, emisă de către producătorii/distribuitorii acestora.(2)Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a soluţiona cererea de autorizare sanitar-veterinară în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia.
(3)Personalul sanitar-veterinar de specialitate din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a completa fişa de evaluare în unitatea ce solicită autorizarea.
(4)Modelul fişelor de evaluare prevăzute la alin. (3) este stabilit de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru fiecare tip de unitate, şi cuprinde condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească unităţile în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009, ale Regulamentului (UE) nr. 142/2011, ale Regulamentului (CE) nr. 999/2001 şi ale prezentei norme sanitar-veterinare.(5)În vederea obţinerii autorizaţiei sanitar-veterinare, pentru unităţile prevăzute la art. 24, alin. (1) lit. (a), (e) şi (g), (h) şi (i) din Regulamentul (CE) nr. 1069/2009, trebuie să fie elaborate proceduri bazate pe principiile privind analiza riscurilor şi punctele critice de control (HACCP), cu respectarea prevederilor art. 29 din Regulamentul (CE) nr. 1069/2009, iar cele prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. (e) trebuie să respecte condiţiile de igienă prevăzute de Regulamentul (CE) Nr. 183/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a cerinţelor privind igiena hranei pentru animale, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)În situaţia în care sunt îndeplinite cerinţele sanitar-veterinare în unităţile prevăzute în anexa nr. 6, direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti emite, în termen de 5 zile lucrătoare de la data completării fişei de evaluare, autorizaţia sanitar-veterinară al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, iar pentru unităţile de incinerare/coincinerare şi anexa la autorizaţia sanitar-veterinară al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 a).
(7)În situaţia în care personalul sanitar-veterinar de specialitate din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti constată neîndeplinirea condiţiilor prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în vigoare, menţionează în fişa de evaluare deficienţele constatate şi măsurile dispuse.
(8)Fişa de evaluare este adusă la cunoştinţa reprezentantului legal al unităţii.
(9)După remedierea deficienţelor, reprezentantul legal al unităţii solicită în scris direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti reevaluarea unităţii.
(10)Autorizaţia sanitar-veterinară emisă pentru unităţile prevăzute în anexa nr. 6 îşi păstrează valabilitatea atât timp cât sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în vigoare.
(11)Orice modificări ulterioare ale fluxului tehnologic, modernizări şi extinderi ale unităţii trebuie autorizate de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, cu reluarea procedurii de autorizare şi perceperea tarifului prevăzut la alin. (1) lit. e), conform prevederilor art. 7 alin. (8) şi (9).Art. 11
(1)În vederea obţinerii autorizaţiei sanitar-veterinare, operatorii unităţilor de procesare au obligaţia efectuării validării acestor unităţi, cu respectarea prevederilor cap. I secţiunea 2 din anexa XVI şi respectiv ale cap. I din anexa X la Regulamentul (CE) nr. 142/2011.
(2)Perioada minimă de efectuare a validării unităţilor de procesare este de 3 zile consecutive pentru metodele de prelucrare 1-6 prevăzute la lit. A-F din cap. III al anexei IV la Regulamentul (CE) nr. 142/2011, respectiv de 30 zile consecutive pentru metoda de procesare 7 prevăzută la lit. G din cap. III al anexei IV la Regulamentul (CE) nr. 142/2011.
(3)Înainte de emiterea autorizaţiei sanitar-veterinare a unităţilor de procesare, direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a verifica dacă validarea unităţilor de procesare a fost realizată de operatorul unităţii respective, conform prevederilor alin. (2) şi (3).
(4)Prelevarea de probe din produse derivate, pentru efectuarea de teste de laborator microbiologice, pe metode acreditate, în cadrul validării unităţilor de procesare se efectuează fie de către operator în prezenţa unui medic veterinar oficial, fie de către medicul veterinar oficial, iar probele sunt sigilate de reprezentantul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(5)Testarea microbiologică a probelor de produse derivate prevăzute la alin. (4) se efectuează, pe metode acreditate, la Laboratorul Naţional de Referinţă pentru furaje din cadrul Institutului de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară sau la laboratorul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(6)Unităţile de procesare categoria 1 şi categoria 2 sunt autorizate sanitar-veterinar numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1069/2009, ale Regulamentului (CE) nr. 142/2011, precum şi ale art. 4 alin. (2) din prezenta normă sanitar-veterinară.
(7)Pentru prevenirea apariţiei riscurilor pentru sănătatea animală şi sănătatea publică este interzis ca o unitate de neutralizare autorizată/înregistrată sanitar-veterinar, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1069/2009, situată pe acelaşi amplasament cu o unitate generatoare de subproduse de origine animală care nu sunt destinate consumului uman, să proceseze/prelucreze/incinereze/transforme/manipuleze subproduse de origine animală care nu sunt destinate consumului uman provenite din locuri exterioare.
(8)Prevederile alin. (7) nu se aplică unităţilor de procesare care sunt situate pe acelaşi amplasament cu o unitate de abatorizare, cărora li se aplică derogarea prevăzută în cap. I secţiunea 1 pct. 1 lit. (a) din anexa IV la Regulamentul (UE) nr. 142/2011.
SECŢIUNEA 2:Funcţionarea unităţilor de procesare pentru neutralizarea subproduselor de origine animală care nu sunt destinate consumului uman rezultate din focarele de boală
Art. 12
(1)În situaţia evoluţiei unor boli epizootice sau a unor alte circumstanţe extraordinare şi neprevăzute, se poate acorda o autorizare sanitar-veterinară temporară pentru a procesa materii de o categorie superioară, unei unităţi de procesare a subproduselor de origine animală deja autorizată sanitar-veterinar pentru a procesa materii de o categorie inferioară.
(2)Autorizaţia sanitar-veterinară temporară prevăzută la alin. (1) este acordată de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, numai după emiterea hotărârii centrului naţional/local de combatere a bolilor prevăzut la art. 26 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se aprobă efectuarea transportului şi a neutralizării subproduselor de origine animală care nu sunt destinate consumului uman în unitatea respectivă de procesare.
(3)În vederea obţinerii autorizaţiei sanitar-veterinare temporare, operatorul economic trebuie să depună la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti un dosar care cuprinde următoarele documente:
a)cererea, în original, conform modelului prevăzut în anexa nr. 14;
b)autorizaţia sanitar-veterinară, în original;
c)planul de încadrare în zonă cu menţionarea vecinătăţilor;
d)schiţa unităţii cu descrierea fluxului tehnologic;
e)memoriul tehnic justificativ.
(4)Personalul sanitar-veterinar de specialitate din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a completa fişa de evaluare în unitatea ce solicită autorizarea sanitar-veterinară temporară.
(5)În situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară în unitatea de procesare prevăzută la alin. (1), direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti emite autorizaţia sanitar-veterinară temporară, conform modelului prevăzut în anexa nr. 15, pe care operatorul o obţine de la sediul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(6)Produsele derivate obţinute în urma procesării subproduselor de origine animală care nu sunt destinate consumului uman în unităţile de procesare prevăzute la alin. (1) sunt direcţionate numai către unităţile de incinerare/coincinerare autorizate sanitar-veterinar şi de mediu în condiţiile legii.
(7)O unitate autorizată sanitar-veterinar pentru procesarea materiilor de o categorie inferioară care a fost autorizată temporar pentru procesarea materiilor de o categorie superioară în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (2) lit. b) pct. (ii) din Regulamentul (CE) nr. 1069/2009 nu poate reîncepe procesarea materiilor de o categorie inferioară fără obţinerea unei noi autorizaţii sanitar-veterinare de la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, după ce verifică la faţa locului conformitatea cu prevederile legale, respectiv lipsa de materii prime de categorie superioara cât şi a produselor finite, măsuri de igienizare şi dezinfecţie, modificarea planului HACCP.
(8)Pentru obţinerea autorizaţiei sanitar-veterinare temporare nu se percepe tarif.
SECŢIUNEA 3:Cerinţe specifice pentru funcţionarea unităţilor de incinerare, coincinerare şi combustie
Art. 13
(2)Pentru a putea funcţiona, unităţile de incinerare de mică capacitate şi de mare capacitate trebuie să deţină echipamente funcţionale pentru măsurarea, afişarea, înregistrarea şi stocarea automată electronică, precum şi pentru redarea ulterioară, atât electronică, cât şi pe format hârtie, a valorii temperaturii gazelor la intervale regulate de timp pentru demonstrarea incinerării subproduselor de origine animală care nu sunt destinate consumului uman; echipamentele trebuie să aibă capacitatea de a măsura, a înregistra şi a stoca valoarea de temperatură la intervale de maximum 30 de minute, din momentul iniţierii procesului de ardere până la încheierea acestuia, precum şi ora şi data la care a fost efectuată fiecare înregistrare în parte.
(1)Funcţionarea unităţilor de incinerare şi coincinerare este permisă numai cu respectarea cerinţelor specifice prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1069/2009, de Regulamentul (UE) nr. 142/2011, precum şi de prezenta normă sanitar-veterinară.
(2)Pentru a putea funcţiona, unităţile de incinerare de mică capacitate şi de mare capacitate trebuie să deţină echipamente funcţionale pentru măsurarea, afişarea, înregistrarea şi stocarea automată electronică, precum şi pentru redarea ulterioară, atât electronică, cât şi pe format hârtie, a valorii temperaturii gazelor la intervale regulate de timp pentru demonstrarea incinerării subproduselor de origine animală care nu sunt destinate consumului uman; echipamentele trebuie să aibă capacitatea de a măsura, a înregistra şi a stoca valoarea de temperatură la intervale de maximum 30 de minute, din momentul iniţierii procesului de ardere până la încheierea acestuia, precum şi ora şi data la care a fost efectuată fiecare înregistrare în parte.(3)Fiecare instalaţie de incinerare şi coincinerare din cadrul unităţii de incinerare şi coincinerare trebuie să dispună de două echipamente pentru înregistrarea şi stocarea electronică automată a datelor referitoare la valoarea temperaturii gazelor, care să întrunească următoarele condiţii:
a)cele două echipamente de stocare electronică trebuie să înregistreze simultan valoarea temperaturii provenite de la acelaşi echipament de măsurare;
b)primul echipament trebuie să fie accesibil operatorului pentru descărcarea şi vizualizarea datelor stocate, necesare în cadrul activităţii de autocontrol, conform prevederilor art. 28 din Regulamentul (CE) nr. 1069/2009;
c)al doilea echipament trebuie să fie accesibil numai reprezentanţilor direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, prin aplicarea sigiliului sanitar-veterinar;
d)stocarea şi redarea în format electronic a valorilor de temperatură, a orei şi a datei la care a avut loc înregistrarea trebuie să se realizeze automat, prin intermediul echipamentelor respective, fără intervenţie umană, într-un format care să permită interpretarea fără echivoc a informaţiilor afişate şi să existe corelare între valoarea temperaturii, ora la care a fost înregistrată această valoare şi data efectuării înregistrării;
e)formatul de redare al informaţiilor prevăzut la lit. d) trebuie sa fie conform modelului din anexa nr. 16;
f)echipamentul de stocare trebuie să aibă capacitatea de a stoca informaţiile privind valorile de temperatură înregistrate pentru o perioadă minimă de 6 luni consecutive de funcţionare a instalaţiei de incinerare, fără a fi necesară intervenţia umană pentru descărcarea datelor din mediul de stocare.
(4)În situaţia apariţiei unor defecţiuni ale instalaţiei de control şi monitorizare a temperaturii, care implică intervenţia tehnică la echipamentul de stocare, medicul veterinar oficial din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti trebuie să se prezinte la unitatea respectivă pentru descărcarea datelor din mediul de stocare, în termen de maxim 48 de ore de la notificarea acesteia de către operatorul unităţii de incinerare.
(5)Unităţile de combustie situate în exploataţii, care utilizează gunoi de grajd provenit de la păsări drept combustibil, pot fi autorizate sanitar-veterinar numai dacă sunt îndeplinite condiţiile specifice prevăzute în Regulamentul (CE) 1069/2009 şi în Regulamentul (UE) 142/2011.
Art. 14
(2)Operatorii unităţilor de incinerare au obligaţia de a obţine declaraţia prevăzută la alin. (1) înainte de obţinerea autorizaţiei sanitar-veterinare şi de a o depune odată cu documentele prevăzute la art. 10 alin. (1).
(1)Pentru confirmarea asigurării condiţiilor specifice de funcţionare a instalaţiilor de incinerare/coincinerare, conform prevederilor Regulamentului (UE) nr. 142/2011, producătorii/distribuitorii instalaţiilor de incinerare/coincinerare trebuie să emită, pentru fiecare instalaţie în parte, declaraţia de conformitate a instalaţiei de incinerare/coincinerare cu prevederile anexei III la Regulamentul (UE), conform modelului din anexa nr. 17.
(2)Operatorii unităţilor de incinerare au obligaţia de a obţine declaraţia prevăzută la alin. (1) înainte de obţinerea autorizaţiei sanitar-veterinare şi de a o depune odată cu documentele prevăzute la art. 10 alin. (1).Art. 15
Pentru a putea funcţiona, unităţile de incinerare utilizate pentru eliminarea animalelor moarte de talie mare trebuie să îndeplinească una din următoarele condiţii:
a)instalaţia de incinerare trebuie să permită încărcarea directă în incinta de combustie a animalelor de talie mare întregi, fără a fi necesar ca acestea să fie tranşate şi să deţină echipamentele necesare pentru manipularea acestora prin ridicare, mutare şi coborâre, fără a pune în pericol siguranţa şi sănătatea lucrătorilor;
sau
b)unitatea de incinerare trebuie să fie dotată cu echipamente de manipulare a animalelor moarte prin ridicare, mutare şi coborâre, precum şi cu echipamente de tranşare sau mărunţire a acestora în spaţii închise, amenajate în acest scop, fără a pune în pericol siguranţa şi sănătatea lucrătorilor; spaţiile amenajate trebuie să aibă pardoseala şi pereţii construite astfel încât să permită spălarea şi scurgerea uşoară a lichidelor, precum şi să fie dotate cu guri de scurgere prevăzute cu site cu ochiuri de 6 mm conectate la sistemul de colectare a apelor reziduale produse în unitatea respectivă; lucrătorii care tranşează animalele respective trebuie să fie echipaţi cu echipamente de protecţie adecvate acestui scop pentru a preveni orice risc posibil de contaminare; în cazul utilizării echipamentelor mecanice de mărunţire, acestea trebuie să fie conectate cu instalaţia de incinerare, prin intermediul unui sistem de pompare şi a unui sistem închis de tubulatură, pentru descărcarea materiilor mărunţite în incinta de combustie.
Art. 16
(1)Operatorii unităţilor de incinerare şi coincinerare care sunt autorizate sanitar-veterinar la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitare veterinare trebuie să implementeze cerinţele prevăzute la art. 13 alin. (2) şi (3), în termen de maximum 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitar-veterinare.
(2)Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti trebuie să efectueze evaluarea la faţa locului a unităţilor de incinerare prevăzute la alin. (1) pentru verificarea îndeplinirii cerinţelor art. 13 alin. (2) şi (3), în termen de maximum 30 de zile de la împlinirea termenului prevăzut la alin. (1).
(3)Operatorii unităţilor de incinerare şi coincinerare care sunt autorizate sanitar-veterinar la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitar-veterinare trebuie să implementeze condiţiile prevăzute la art. 14 alin. (2) în termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitar-veterinare şi au obligaţia de a transmite direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti "Declaraţia de conformitate a instalaţiei de incinerare/coincinerare".
(4)Prin excepţie de la prevederile art. 14 alin. (2), operatorii unităţilor de incinerare care sunt autorizate sanitar-veterinar la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitar-veterinare şi care nu pot obţine "Declaraţia de conformitate a instalaţiei de incinerare/coincinerare" de la producător/distribuitor, trebuie să îşi asume în nume propriu această declaraţie de conformitate.
(5)Motivele pentru care nu se poate obţine declaraţia de conformitate trebuie să fie obiective şi menţionate în scris de operator, cu prezentarea unor dovezi scrise în acest sens.
(6)Operatorii unităţilor de incinerare care sunt autorizate sanitar-veterinar la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitar-veterinare pentru incinerarea animalelor moarte trebuie să notifice direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti asupra îndeplinirii/neîndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 15, în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitar-veterinare.
(7)Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti trebuie să efectueze evaluarea la faţa locului a unităţilor de incinerare, prevăzute la alin. (6), care sunt autorizate sanitar-veterinar la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitar-veterinare, pentru verificarea îndeplinirii prevederilor art. 15, în termen de maximum 180 de la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitar-veterinare.
(8)Pentru unităţile prevăzute la alin. (1) la care se constată îndeplinirea prevederilor art. 13 şi art. 15, este necesară emiterea unei noi autorizaţii sanitar-veterinare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 şi a unei anexe la autorizaţia sanitar-veterinară prevăzută în anexa nr. 1 a), pentru a include informaţiile prevăzute la art. 13 şi la art. 15.
(9)Prevederile art. 13 nu se aplică următoarelor categorii de unităţi:
a)unităţilor de incinerare/coincinerare care au echipamente de măsurare, stocare şi redare a valorilor temperaturii în condiţii echivalente celor prevăzute la art. 13 şi care sunt acceptate/autorizate de către autorităţile pentru protecţia mediului în acest sens.
b)unităţilor de incinerare care aparţin direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti şi instituţiilor de învăţământ superior.
(10)Prevederile alin. (8) se aplică şi unităţilor de incinerare/coincinerare prevăzute la alin. (9).
SECŢIUNEA 4:Înregistrarea specială sanitar-veterinară
Art. 17
(5)Prevederile alin. (4) lit. k) nu se aplică direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor care deţin mijloace de transport proprii destinate transportului subproduselor de origine animală şi al produselor derivate care nu sunt destinate consumului uman.
(1)Unităţile prevăzute în anexa nr. 5 sunt supuse înregistrării speciale sanitar-veterinare de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2)Certificatul de înregistrare specială sanitar-veterinară a unităţilor supuse controlului sanitar-veterinar este emis de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, conform modelului din anexa nr. 3.
(3)Certificatul de înregistrare specială sanitar-veterinară prevăzut la alin. (2) este emis numai după ce a fost efectuată de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, o verificare la faţa locului a unităţii/mijloacelor de transport, a remorcilor/containerelor respective, înainte de începerea activităţii, iar în urma acestei verificări s-a constatat conformitatea cu toate condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească unitatea, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1069/2009, de Regulamentul (UE) nr. 142/2011 şi de prezenta normă sanitar-veterinară.
(4)În vederea obţinerii certificatului de înregistrare specială sanitar-veterinară pentru unităţile prevăzute în anexa nr. 5, operatorul depune la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti sau prin platformele electronice PCUe/PCUEL, după caz, următoarele documente:
g)schiţa unităţii, pentru unităţile prevăzute la nr. crt. 2, 3 şi 4 din anexa nr. 5;
k)copia documentelor de achiziţie a sistemelor de navigaţie şi a contractului de servicii încheiat cu operatorul de furnizare a serviciilor de monitorizare GPS, numai pentru transportatorii de subproduse de origine animală şi produse derivate care nu sunt destinate consumului uman.
a)cererea, conform modelului prevăzut în anexa nr. 18;
b)copia certificatului constatator şi a certificatului unic de înregistrare emise de Oficiul Registrului Comerţului;
c)copia certificatului de înmatriculare al fiecărui mijloc de transport şi a fiecărei remorci;
d)copia cărţii de identitate a reprezentantului legal al operatorului economic;
e)copia chitanţei care atestă că au fost achitate tarifele prevăzute în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
f)memoriul tehnic pentru unităţile prevăzute la pct. 2, 3 şi 4 din anexa nr. 5;
g)schiţa unităţii, pentru unităţile prevăzute la nr. crt. 2, 3 şi 4 din anexa nr. 5;h)planul de încadrare în zonă, cu menţionarea vecinătăţilor, a distanţei până la acestea şi a profilului de activitate al unităţilor învecinate;
i)copia autorizaţiei sanitar-veterinare/certificatului de înregistrare sanitar-veterinară a unităţii, numai pentru unităţile prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 5;
j)copia contractului de servicii încheiat cu o unitate de procesare/incinerare autorizată sanitar-veterinară, numai pentru unităţile prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 5;
k)copia documentelor de achiziţie a sistemelor de navigaţie şi a contractului de servicii încheiat cu operatorul de furnizare a serviciilor de monitorizare GPS, numai pentru transportatorii de subproduse de origine animală şi produse derivate care nu sunt destinate consumului uman.
(5)Prevederile alin. (4) lit. k) nu se aplică direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor care deţin mijloace de transport proprii destinate transportului subproduselor de origine animală şi al produselor derivate care nu sunt destinate consumului uman.Art. 18
(1)Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a soluţiona cererea de înregistrare specială în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, prin personalul sanitar-veterinar de specialitate.
(2)Personalul de specialitate din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a completa fişa de evaluare după finalizarea evaluării în unitatea ce solicită înregistrarea specială.
(3)Modelul fişei de evaluare prevăzute la alin. (2) este stabilit de structura competentă din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor pentru fiecare tip de unitate şi cuprinde condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească unităţile în conformitate cu prevederile legislaţiei comunitare şi naţionale, respectiv Regulamentul (CE) nr. 1069/2009, Regulamentul (UE) nr. 142/2011 şi prezenta normă sanitar-veterinară.
(4)În situaţia în care sunt îndeplinite cerinţele sanitar-veterinare în unităţile prevăzute în anexa nr. 5, direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti emite, în termen de 5 zile lucrătoare de la data completării fişei de evaluare, certificatul de înregistrare specială sanitar-veterinară conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 şi, după caz, anexa la certificatul de înregistrare specială sanitar-veterinară, care se preia de către operator de la sediul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(5)În situaţia în care personalul de specialitate din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti constată neîndeplinirea condiţiilor sanitar-veterinare, acesta înscrie în fişa de evaluare deficienţele constatate şi măsurile dispuse.
(6)După remedierea deficienţelor, reprezentantul legal al unităţii solicită în scris direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti reevaluarea unităţii.
(7)Înregistrarea specială sanitar-veterinară îşi păstrează valabilitatea atât timp cât sunt îndeplinite toate condiţiile sanitar-veterinare prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor.
SECŢIUNEA 5:Condiţii specifice referitoare la mijloacele de transport al subproduselor de origine animală şi al produselor derivate care nu sunt destinate consumului uman
Art. 19
(1)Fiecare mijloc de transport utilizat pentru transportul subproduselor de origine animală şi al produselor derivate care nu sunt destinate consumului uman, care provin din România şi rămân pe teritoriul naţional, este identificat individual prin inscripţionarea în lateral şi spate a textului: «TRANSPORT S.N.C.U.» cu caractere cu o înălţime de minimum 20 cm, pe containerul nedetaşabil/remorcă/semiremorcă/container detaşabil, precum şi prin inscripţionarea categoriei de subproduse de origine animală şi produse derivate care nu sunt destinate consumului uman şi a numărului unic de identificare, pe o plăcuţă, cu utilizarea următorului cod de culori:
a)pentru materii de categoria 1 şi produse derivate de categoria 1 - culoarea neagră;
b)pentru materii de categoria 2 şi produse derivate de categoria 2 - culoarea galbenă;
c)pentru materii de categoria 3 şi produse derivate de categoria 3 - culoarea verde cu conţinut ridicat de albastru, pentru a se asigura că se deosebeşte de alte culori.
(5)Fiecare mijloc de transport al materiilor de categoria 1 şi 2 trebuie să fie echipat cu un sistem de navigaţie prin satelit care să permită determinarea locaţiei acestuia în timp real, definit conform art. 1 alin. (8) lit. r) din prezenta normă sanitar-veterinară.
(6)Fiecare mijloc de transport pentru materii de categoria 3 provenite de la unităţi de abatorizare, tranşare şi procesare carne/unităţi pentru depozitarea produselor de origine animală şi unităţi de vânzare cu amănuntul, autorizate/înregistrate sanitar-veterinar trebuie să fie echipat cu un sistem de navigaţie prin satelit care să permită determinarea locaţiei acestuia în timp real, definit conform art. 1 alin. (8) lit. r) din prezenta normă sanitar-veterinară.
(11)Prevederile alin. (5) şi (6) nu se aplică pentru remorcile şi containerele care nu se autopropulsează şi nici pentru mijloacele de transport din dotarea direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(1)Fiecare mijloc de transport utilizat pentru transportul subproduselor de origine animală şi al produselor derivate care nu sunt destinate consumului uman, care provin din România şi rămân pe teritoriul naţional, este identificat individual prin inscripţionarea în lateral şi spate a textului: «TRANSPORT S.N.C.U.» cu caractere cu o înălţime de minimum 20 cm, pe containerul nedetaşabil/remorcă/semiremorcă/container detaşabil, precum şi prin inscripţionarea categoriei de subproduse de origine animală şi produse derivate care nu sunt destinate consumului uman şi a numărului unic de identificare, pe o plăcuţă, cu utilizarea următorului cod de culori:
a)pentru materii de categoria 1 şi produse derivate de categoria 1 - culoarea neagră;
b)pentru materii de categoria 2 şi produse derivate de categoria 2 - culoarea galbenă;
c)pentru materii de categoria 3 şi produse derivate de categoria 3 - culoarea verde cu conţinut ridicat de albastru, pentru a se asigura că se deosebeşte de alte culori.(2)Plăcuţa de identificare prevăzută la alin. (1) trebuie să aibă următoarele caracteristici:
a)să fie din metal/plastic, într-un format cu lungimea de cel puţin 30 cm şi lăţimea de cel puţin 20 cm, care să permită vizualizarea clară a textului inscripţionat;
b)textul inscripţionat-numărul unic de identificare trebuie sa fie realizat cu majuscule şi cu o înălţime a literelor cel puţin 2 cm;
c)trebuie să aibă fondul de culoare prevăzut la alin. (1), iar textul inscripţionat pe acestea trebuie să fie de culoare roşie;
d)trebuie să fie amplasată pe una din părţile laterale ale mijlocului de transport, ale remorcii sau ale containerului utilizat pentru transport.
(3)Pentru fiecare mijloc de transport pentru care sunt îndeplinite cerinţele prevăzute în fişa de evaluare şi în prezentul articol se acordă un număr unic de identificare care este menţionat în anexa la certificatul de înregistrare specială sanitar-veterinară, prevăzută la anexa nr. 19.
(4)Numărul unic de identificare emis de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti se inscripţionează pe plăcuţa de identificare prevăzută la alin. (1).
(5)Fiecare mijloc de transport al materiilor de categoria 1 şi 2 trebuie să fie echipat cu un sistem de navigaţie prin satelit care să permită determinarea locaţiei acestuia în timp real, definit conform art. 1 alin. (8) lit. r) din prezenta normă sanitar-veterinară.
(6)Fiecare mijloc de transport pentru materii de categoria 3 provenite de la unităţi de abatorizare, tranşare şi procesare carne/unităţi pentru depozitarea produselor de origine animală şi unităţi de vânzare cu amănuntul, autorizate/înregistrate sanitar-veterinar trebuie să fie echipat cu un sistem de navigaţie prin satelit care să permită determinarea locaţiei acestuia în timp real, definit conform art. 1 alin. (8) lit. r) din prezenta normă sanitar-veterinară.(7)Sistemele de navigaţie trebuie să corespundă condiţiilor specifice prevăzute de legislaţia în vigoare.
(8)Transportatorii materiilor de categoria 1, 2 şi 3 au obligaţia de a utiliza, pentru transportul rutier care are loc pe teritoriul naţional, sistemul de navigaţie prevăzut la alin. (5) şi (6).
(9)Transportatorii de materii de categoria 1, 2 şi 3 au obligaţia de a păstra înregistrările obţinute de sistemul de navigaţie timp de cel puţin 1 an şi de a le pune la dispoziţia autorităţii competente, la cererea acesteia.
(10)Prevederile alin. (6) nu se aplică mijloacelor de transport care transportă exclusiv materii de categoria 3, prevăzute la art. 10 lit. (f), (g) şi (p) din Regulamentul (CE) nr. 1069/2009 şi numai în situaţia în care unităţile de la care acestea provin nu generează mai mult de 500 kg subproduse de origine animală care nu sunt destinate consumului uman/lună.
(11)Prevederile alin. (5) şi (6) nu se aplică pentru remorcile şi containerele care nu se autopropulsează şi nici pentru mijloacele de transport din dotarea direcţiilor sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.(12)Prevederile alin. (5) nu se aplică pentru mijloacele de transport care transportă exclusiv materiile de categoria 2, prevăzute la art. 9 lit. (a) şi (b) din Regulamentul (CE) nr. 1069/2009.
(13)Transportul materiilor de categoria 3 destinate producţiei de materii furajere şi de hrană crudă pentru animale de companie trebuie să fie realizat în conformitate cu prevederile cap. I secţiunea 2 din anexa VIII la Regulamentul (CE) nr. 142/2011.
Art. 20
(1)Operatorii care deţin mijloace de transport autorizate sanitar-veterinar pentru subprodusele de origine animală şi produsele derivate care nu sunt destinate consumului uman conform prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 16/2010 pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind procedura de înregistrare/autorizare sanitar-veterinară a unităţilor/centrelor de colectare/exploataţiilor de origine şi a mijloacelor de transport din domeniul sănătăţii şi al bunăstării animalelor, a unităţilor implicate în depozitarea şi neutralizarea subproduselor de origine animală care nu sunt destinate consumului uman şi a produselor procesate, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia de a implementa prevederile art. 19 în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei norme sanitar-veterinare.
(2)Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti efectuează evaluarea la faţa locului a mijloacelor de transport care aparţin operatorilor prevăzuţi la alin. (1) pentru verificarea îndeplinirii prevederilor art. 19, în termen de cel mult 30 de zile.
(3)Pentru unităţile la care se constată îndeplinirea prevederilor art. 19, autorizaţiile sanitar-veterinare deja existente se înlocuiesc cu certificatele de înregistrare specială sanitar-veterinară prevăzute în anexa nr. 3, precum şi cu anexa la certificatul de înregistrare specială sanitar-veterinară prevăzută în anexa nr. 19, pentru a include informaţiile de identificare individuală a fiecărui mijloc de transport/remorcă/container.
(4)Operatorii care deţin înregistrare specială sanitar-veterinară pentru activitatea de transport al subproduselor de origine animală şi al produselor derivate care nu sunt destinate consumului uman şi care doresc utilizarea de noi mijloace de transport/remorci/containere trebuie să depună la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, un dosar care să cuprindă documentele prevăzute la art. 17 alin. (4) lit. a), c), d) şi k).
(5)Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti acordă numărul unic de identificare pentru fiecare mijloc nou de transport prevăzut la alin. (4) şi înregistrează acest număr în anexa la certificatul de înregistrare specială sanitar-veterinară, conform modelului din anexa nr. 19, cu respectarea prevederilor art. 18, privind termenul de soluţionare a cererii şi completarea fişei de evaluare, precum şi cu respectarea prevederilor art. 19.
SECŢIUNEA 6:Înregistrarea sanitar-veterinară
Art. 21
(1)Unităţile prevăzute în anexa nr. 4 sunt supuse înregistrării sanitar-veterinare de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti.
(2)Certificatul de înregistrare sanitar-veterinară a unităţilor supuse controlului sanitar-veterinar se emite de către direcţia sanitară-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, conform modelului din anexa nr. 2.
(3)În vederea obţinerii certificatului de înregistrare sanitar-veterinară pentru unităţile prevăzute în anexa nr. 4, operatorul depune la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti sau prin platformele electronice PCUe/PCUEL, după caz, următoarele documente:
a)formularul de notificare, conform modelelor din anexele nr. 21 - 23, după caz;
b)copia certificatului de înregistrare emis de către Oficiul Registrului Comerţului;
c)copia certificatului constatator emis de către Oficiul Registrului Comerţului;
d)copia actului de identitate al reprezentantului legal şi al persoanei care a depus formularul de notificare;
(4)În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării dosarului de înregistrare sanitar-veterinară, direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a emite certificatul de înregistrare sanitar-veterinară, care se preia de către operator de la sediul acesteia.
(5)Numărul de înregistrare al unităţilor care necesită doar înregistrarea sanitar-veterinară conform prezentului articol este identic cu numărul de înregistrare al formularului de notificare la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti; această prevedere nu se aplică în cazul în care unitatea are deja alocat un număr de identificare în baza legislaţiei europene din domeniul sanitar-veterinar, caz în care respectivul număr de identificare este şi numărul de înregistrare, în conformitate cu prevederile prezentului articol.
(6)Unităţile de obţinere a trofeelor de vânătoare care sunt numai pentru scopuri necomerciale se exceptează de la înregistrarea prevăzută la alin. (1).
(7)Unităţile de vânzare cu amănuntul a produselor de origine animală/non-animală comercializate consumatorului final la locul producerii care deţin o înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor eliberată în conformitate cu legislaţia aplicabilă în domeniul siguranţei alimentelor pot desfăşura activităţi de neutralizare prin compostare a deşeurilor de catering, provenite din unitatea proprie, în următoarele condiţii
a)se utilizează lada de compost exclusiv pentru compostarea deşeurilor de catering rezultate din alimente procesate în scopuri necomerciale, în situaţia în care deţin spaţii verzi la punctul de lucru înregistrat;
b)numai persoana responsabilă de aceste facilităţi de compostare trebuie să aibă acces la acestea, este interzis accesul altor persoane sau al animalelor;
c)compostul rezultat din facilităţile de compostare se utilizează ca fertilizator organic/ameliorator de sol numai pe terenul care aparţine punctului de lucru înregistrat; nu este permis transportul compostului la alţi utilizatori de fertilizatori organici/amelioratori de sol în scop necomercial sau comercial;
d)compostul rezultat se păstrează în recipiente/ambalaje curate până la utilizarea acestora; este permisă utilizarea recipientelor/ambalajelor reutilizabile în alte scopuri numai după spălarea şi dezinfecţia acestora;
e)cantităţile compostate nu trebuie să depăşească 20 kg/săptămână;
f)cantităţile de compost în exces care rămân neutilizate se elimină, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1069/2009;
g)se păstrează toate înregistrările cu cantităţile de SNCU conform anexei 39
(8)În vederea eliberării certificatului de înregistrare sanitar-veterinară, unităţile prevăzute la alin. (7) vor depune la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti următoarele documente:
a)formularul de notificare ce include declaraţia pe proprie răspundere, conform modelului din anexa nr. 23
b)copia înregistrării sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor eliberată în conformitate cu legislaţia aplicabilă în domeniul siguranţei alimentelor
c)copia actului de identitate al reprezentantului legal şi al persoanei care a depus formularul de notificare;
(9)Operatorii unităţilor prevăzute la alin. (1) şi (7) au obligaţia de a notifica direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti cu privire la actualizarea informaţiilor menţionate în formularele de notificare prevăzute la alin. (3) lit. (a), în cazul oricăror schimbări intervenite ulterior.