Secţiunea 1 - Autorizarea sanitar-veterinară - Norma sanitara veterinara din 2019 privind procedura de înregistrare/autorizare sanitar-veterinară a unităţilor din domeniul subproduselor de origine animală şi produselor derivate care nu sunt destinate consumului uman

M.Of. 690 bis

În vigoare
Versiune de la: 4 Noiembrie 2025
SECŢIUNEA 1:Autorizarea sanitar-veterinară
Art. 8
(1)Se supun autorizării sanitar-veterinare de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, unităţile prevăzute la art. 24 din Regulamentul (CE) 1069/2009 şi în anexa nr. 6 din prezenta normă sanitar-veterinară.
(2)Autorizaţia sanitar-veterinară a unităţilor supuse controlului sanitar-veterinar se emite de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, în baza unei documentaţii şi a cererii formulate de operatorul economic, depuse anterior începerii activităţii pentru care se solicită autorizarea sanitar-veterinară.
(3)Autorizaţia sanitar-veterinară este emisă numai după ce a fost efectuată, de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, verificarea la faţa locului a unităţii respective, înainte de începerea activităţii, iar în urma acestei verificări se constată că unitatea îndeplineşte condiţiile prevăzute de legislaţia specifică în vigoare.
Art. 9
(1)Avizul de principiu se solicită de către operatori, înainte de amplasarea şi de începerea construcţiei unităţilor prevăzute la nr. crt. 1, 2, 3, 4, 8, 10 şi 11 din anexa nr. 6, în vederea verificării şi certificării conformităţii cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009, ale Regulamentului (UE) nr. 142/2011 şi ale Regulamentului (CE) nr. 999/2001.

(2)În vederea obţinerii avizului de principiu, operatorul trebuie să depună la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti un dosar care cuprinde următoarele documente:
a)cererea, în original, conform modelului prevăzut în anexa nr. 11;
b)planul de încadrare în zonă, cu menţionarea vecinătăţilor, distanţa până la acestea şi profilul de activitate al unităţilor învecinate;
c)schiţa unităţii cu descrierea fluxului tehnologic;
d)memoriul tehnic justificativ;
e)copie de pe cartea de identitate a reprezentantului legal al operatorului economic;
f)copie de pe chitanţa care atestă că au fost achitate tarifele prevăzute în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014 privind aprobarea tarifelor aplicabile în domeniul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Planul de încadrare în zonă, prevăzut la alin. (2) lit. b), trebuie sa cuprindă cel puţin următoarele informaţii: poziţia unităţii faţă de vecinătăţi, delimitarea unităţii faţă de acestea, descrierea vecinătăţilor, căile de acces în unitate.
(4)Schiţa unităţii, prevăzută la alin. (2) lit. c), trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii: compartimentarea spaţiilor, destinaţia fiecărui spaţiu, dispunerea echipamentelor tehnice în spaţiile de producţie şi denumirea acestora, fluxul materiei prime, fluxul produselor finite, fluxul apelor reziduale, împărţirea unităţii pe tipuri de zone, respectiv zona curată şi zona murdară, după caz, precum şi menţionarea zonelor de spălare şi de dezinfecţie.
(5)Memoriul tehnic justificativ, prevăzut la alin. (2) lit. d), trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii: tipul de unitate, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1069/2009, categoria şi tipul materiilor prime, categoria şi tipul produselor finite obţinute şi destina ia acestora, descrierea detaliată a procesului tehnologic, cu menţionarea fiecărei etape tehnologice, schiţa fluxului tehnologic, parametrii tehnologici care vor fi utilizaţi şi care trebuie să corespundă cerinţelor specifice din Regulamentul (CE) nr. 1069/2009, din Regulamentul (UE) nr. 142/2011, precum şi din prezenta normă sanitar-veterinară.
(6)Tariful perceput de direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti pentru verificările efectuate în vederea certificării conformităţii cu legislaţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a documentaţiei depuse, prevăzută la alin. (2), este reprezentat de 50% din tariful perceput pentru autorizarea sanitar-veterinară prevăzut în Ordinul ANSVSA nr. 96/2014, cu modificările şi completările ulterioare care se achită de către reprezentantul legal al unităţii în contul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, la depunerea documentaţiei.
(7)Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti înregistrează dosarul şi verifică, prin personalul de specialitate, conformitatea informaţiilor menţionate în dosar cu condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară specifică în vigoare aplicabilă unităţii pentru care se solicită emiterea avizului de principiu; în urma verificării dosarului se întocmeşte o notă de constatare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 12, în care se precizează detaliat dacă sunt respectate sau nu toate condiţiile prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară specifică în vigoare.
(8)În cazul în care se constată că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară specifică în vigoare, direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti emite, în termen de 5 zile lucrătoare de la data întocmirii notei de constatare, avizul de principiu, conform modelului prevăzut în anexa nr. 9.
(9)În cazul în care, în urma verificării documentaţiei prevăzute la alin. (2), se constată neconformităţi faţă de legislaţia sanitar-veterinară specifică în vigoare, direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, prin reprezentanţii săi, întocmeşte nota de constatare prevăzută la alin. (7).
Art. 10
(1)În vederea obţinerii autorizaţiei sanitar-veterinare a unităţilor prevăzute în anexa nr. 6, cu excepţia celor prevăzute la nr. crt. 18-30, operatorul depune la direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti sau prin platformele electronice PCUe/PCUEL, după caz, următoarele documente:
a)cererea, în original, conform modelului prevăzut în anexa nr. 13;
b)certificatul constatator şi certificatul unic de înregistrare emise de oficiul registrului comerţului;
c)copia de pe cartea de identitate a reprezentantului legal al operatorului economic;
d)actul doveditor al dreptului de proprietate/folosinţă asupra spaţiului şi terenului în care îşi va desfăşura activitatea;
e)copia chitanţei care atestă că au fost achitate tarifele prevăzute în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 96/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
f)avizul de principiu, unde este cazul;
g)planul de încadrare în zonă, cu menţionarea vecinătăţilor, distanţa până la acestea şi profilul de activitate al unităţilor învecinate;
h)schiţa unităţii, cu descrierea fluxului tehnologic;
i)memoriul tehnic justificativ;
j)acordul scris al autorităţilor judeţene pentru protecţia mediului şi de sănătate publică, pentru amplasarea şi funcţionarea cimitirului de animale de companie;
k)documentul emis de autoritatea pentru protecţia mediului prin care se atestă îndeplinirea cerinţelor prevăzute în cap. V lit. B alin. (1), (3) şi (4) din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 142/2011, pentru unitatea de combustie din exploataţie care utilizează gunoi de grajd provenit de la păsări drept combustibil;
l)declaraţia pe propria răspundere conform modelului prevăzut în anexa nr. 30 în cazul unităţilor prevăzute la nr. crt. 8 din anexa nr. 6;
m)pentru unităţile de incinerare şi coincinerare, declaraţia de conformitate a instalaţiilor de incinerare/coincinerare, emisă de către producătorii/distribuitorii acestora.

(2)Direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a soluţiona cererea de autorizare sanitar-veterinară în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia.
(3)Personalul sanitar-veterinar de specialitate din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a completa fişa de evaluare în unitatea ce solicită autorizarea.
(4)Modelul fişelor de evaluare prevăzute la alin. (3) este stabilit de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru fiecare tip de unitate, şi cuprinde condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească unităţile în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.069/2009, ale Regulamentului (UE) nr. 142/2011, ale Regulamentului (CE) nr. 999/2001 şi ale prezentei norme sanitar-veterinare.

(5)În vederea obţinerii autorizaţiei sanitar-veterinare, pentru unităţile prevăzute la art. 24, alin. (1) lit. (a), (e) şi (g), (h) şi (i) din Regulamentul (CE) nr. 1069/2009, trebuie să fie elaborate proceduri bazate pe principiile privind analiza riscurilor şi punctele critice de control (HACCP), cu respectarea prevederilor art. 29 din Regulamentul (CE) nr. 1069/2009, iar cele prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. (e) trebuie să respecte condiţiile de igienă prevăzute de Regulamentul (CE) Nr. 183/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a cerinţelor privind igiena hranei pentru animale, cu modificările şi completările ulterioare.
(6)În situaţia în care sunt îndeplinite cerinţele sanitar-veterinare în unităţile prevăzute în anexa nr. 6, direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti emite, în termen de 5 zile lucrătoare de la data completării fişei de evaluare, autorizaţia sanitar-veterinară al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, iar pentru unităţile de incinerare/coincinerare şi anexa la autorizaţia sanitar-veterinară al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 a).
(7)În situaţia în care personalul sanitar-veterinar de specialitate din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti constată neîndeplinirea condiţiilor prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în vigoare, menţionează în fişa de evaluare deficienţele constatate şi măsurile dispuse.
(8)Fişa de evaluare este adusă la cunoştinţa reprezentantului legal al unităţii.
(9)După remedierea deficienţelor, reprezentantul legal al unităţii solicită în scris direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti reevaluarea unităţii.
(10)Autorizaţia sanitar-veterinară emisă pentru unităţile prevăzute în anexa nr. 6 îşi păstrează valabilitatea atât timp cât sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor în vigoare.
(11)Orice modificări ulterioare ale fluxului tehnologic, modernizări şi extinderi ale unităţii trebuie autorizate de către direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, cu reluarea procedurii de autorizare şi perceperea tarifului prevăzut la alin. (1) lit. e), conform prevederilor art. 7 alin. (8) şi (9).

Art. 11
(1)În vederea obţinerii autorizaţiei sanitar-veterinare, operatorii unităţilor de procesare au obligaţia efectuării validării acestor unităţi, cu respectarea prevederilor cap. I secţiunea 2 din anexa XVI şi respectiv ale cap. I din anexa X la Regulamentul (CE) nr. 142/2011.
(2)Perioada minimă de efectuare a validării unităţilor de procesare este de 3 zile consecutive pentru metodele de prelucrare 1-6 prevăzute la lit. A-F din cap. III al anexei IV la Regulamentul (CE) nr. 142/2011, respectiv de 30 zile consecutive pentru metoda de procesare 7 prevăzută la lit. G din cap. III al anexei IV la Regulamentul (CE) nr. 142/2011.
(3)Înainte de emiterea autorizaţiei sanitar-veterinare a unităţilor de procesare, direcţia sanitar-veterinară şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti are obligaţia de a verifica dacă validarea unităţilor de procesare a fost realizată de operatorul unităţii respective, conform prevederilor alin. (2) şi (3).
(4)Prelevarea de probe din produse derivate, pentru efectuarea de teste de laborator microbiologice, pe metode acreditate, în cadrul validării unităţilor de procesare se efectuează fie de către operator în prezenţa unui medic veterinar oficial, fie de către medicul veterinar oficial, iar probele sunt sigilate de reprezentantul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(5)Testarea microbiologică a probelor de produse derivate prevăzute la alin. (4) se efectuează, pe metode acreditate, la Laboratorul Naţional de Referinţă pentru furaje din cadrul Institutului de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară sau la laboratorul sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor din cadrul direcţiei sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.
(6)Unităţile de procesare categoria 1 şi categoria 2 sunt autorizate sanitar-veterinar numai cu respectarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1069/2009, ale Regulamentului (CE) nr. 142/2011, precum şi ale art. 4 alin. (2) din prezenta normă sanitar-veterinară.
(7)Pentru prevenirea apariţiei riscurilor pentru sănătatea animală şi sănătatea publică este interzis ca o unitate de neutralizare autorizată/înregistrată sanitar-veterinar, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1069/2009, situată pe acelaşi amplasament cu o unitate generatoare de subproduse de origine animală care nu sunt destinate consumului uman, să proceseze/prelucreze/incinereze/transforme/manipuleze subproduse de origine animală care nu sunt destinate consumului uman provenite din locuri exterioare.
(8)Prevederile alin. (7) nu se aplică unităţilor de procesare care sunt situate pe acelaşi amplasament cu o unitate de abatorizare, cărora li se aplică derogarea prevăzută în cap. I secţiunea 1 pct. 1 lit. (a) din anexa IV la Regulamentul (UE) nr. 142/2011.