Capitolul iii - Activităţile intermediarilor principali şi secundari - Norma 22/2021 privind distribuţia de asigurări

M.Of. 835

În vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2021
CAPITOLUL III:Activităţile intermediarilor principali şi secundari
SECŢIUNEA 1:Crearea de produse de asigurare în asociere cu asigurătorii
Art. 17: Prevederi generale
(1)Intermediarii principali care intenţionează să creeze produse de asigurare în asociere cu asigurătorii notifică intenţia la A.S.F., cu respectarea cerinţelor conform prevederilor art. 18 alin. (1).
(2)Ulterior notificării intenţiei prevăzute la alin. (1), intermediarii principali solicită avizarea în calitate de creator de produse de asigurare, conform cerinţelor prevăzute la art. 18 alin. (2); crearea unor astfel de produse se poate realiza numai ulterior obţinerii avizului A.S.F., conform art. 18 alin. (2).
(3)La solicitarea A.S.F., intermediarii principali pun la dispoziţie informaţii sau documente privind respectarea cerinţelor prevăzute la art. 18 alin. (1), conform formularului prevăzut în macheta nr. 1 din anexa nr. 6, anterior depunerii solicitării pentru obţinerea avizului.
(4)În conformitate cu prevederile art. 17 din Legea nr. 236/2018 şi ale Regulamentului 2017/2.358, responsabilitatea intermediarilor principali în crearea produselor de asigurare prevăzută la alin. (1) este aceea de a determina în mod independent caracteristicile esenţiale şi elementele principale ale unui produs de asigurare, cum sunt: suma asigurată, prima de asigurare, costurile, riscurile, piaţa-ţintă, drepturile de compensare şi de garantare aferente acestuia, elemente care nu sunt modificate în mod substanţial de asigurătorul care furnizează acoperirea oferită de produsul de asigurare.
(5)Orice modificare a cerinţelor prevăzute la art. 18 alin. (1) se notifică A.S.F. în termen de 15 zile de la data adoptării hotărârii.
Art. 18: Cerinţe de avizare
(1)La data depunerii notificării A.S.F. conform prevederilor art. 17 alin. (1), intermediarii principali îndeplinesc cerinţele prevăzute de Regulamentul 2017/2.358, precum şi următoarele cerinţe:
a)deţin structură proprie sau externalizată, responsabilă cu crearea produselor de asigurare, în cadrul căreia se stabileşte, pune în aplicare şi revizuieşte procesul de aprobare a produselor, acordurile de distribuţie a produselor şi se verifică în permanenţă respectarea acestor procese la nivel intern, precum şi respectarea prevederilor Regulamentului 2017/2.358;
b)persoana responsabilă de coordonarea structurii prevăzute la lit. a) deţine aptitudini, cunoştinţe şi experienţă de minimum 3 ani în domeniul asigurărilor;
c)elementele prevăzute la lit. a) şi b) sunt aprobate de conducerea executivă.
(2)În vederea obţinerii avizului A.S.F., intermediarii principali îndeplinesc următoarele cerinţe:
a)respectă cerinţele prevăzute la alin. (1);
b)prezintă proiectul de acord cu asigurătorul, însoţit de un plan de afaceri, în cadrul căruia sunt descrise obligaţiile părţilor în conformitate cu cerinţele aplicabile cocreatorilor de produse de asigurare menţionate la art. 17 alin. (4);
c)persoana responsabilă prevăzută la alin. (1) lit. b) documentează modalitatea prin care demonstrează înţelegerea produselor de asigurare comercializate, interesele, obiectivele şi caracteristicile clienţilor aparţinând pieţei-ţintă;
d)achită taxa de analiză conform prevederilor reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F.;
e)depun la A.S.F. documentaţia conform formularului prevăzut în anexa nr. 6 machetele nr. 1 şi 2.
(3)A.S.F. acordă avizul de creator de produse de asigurare, în termen de 45 de zile de la data depunerii documentaţiei complete, conform prevederilor alin. (2); avizul emis de A.S.F. prevede şi data de la care intermediarul principal în asociere cu asigurătorul poate lansa produsul pe piaţă.
(4)Solicitările conform alin. (1) şi (3) se pot depune la A.S.F. în acelaşi timp dacă sunt îndeplinite cerinţele şi depuse toate documentele conform alin. (2).
(5)În cazul în care solicitarea intermediarului principal se realizează conform alin. (4), A.S.F. decide asupra acordării avizului prevăzut la alin. (2) ori respinge solicitarea, în termen de 60 de zile de la data depunerii documentaţiei complete; în avizul acordat este prevăzută şi data de la care intermediarul principal în asociere cu asigurătorul poate lansa produsul pe piaţă.
(6)Ulterior obţinerii avizului A.S.F., intermediarii principali menţin condiţiile iniţiale de avizare; orice modificare a acestora este supusă aprobării A.S.F.
SECŢIUNEA 2:Activitatea de distribuţie pe teritoriul altor state membre
Art. 19: Libertatea de a presta servicii
(1)Intermediarii principali şi secundari, persoane fizice sau juridice române, înregistraţi la A.S.F., care intenţionează să desfăşoare activitate de distribuţie pe teritoriul altor state membre conform art. 19 din Legea nr. 236/2018, informează A.S.F. şi transmit documentaţia prevăzută în macheta nr. 1 din anexa nr. 7.
(2)În termen de 30 de zile de la primirea informării şi a documentaţiei prevăzute la alin. (1), A.S.F. informează intermediarii sau intermediarii de asigurări auxiliare conform art. 6 alin. (4) din Legea nr. 236/2018.
Art. 20: Dreptul de stabilire
(1)Intermediarii principali sau secundari, persoane fizice sau juridice române, înregistraţi la A.S.F., care intenţionează să desfăşoare activitate pe teritoriul altor state membre conform art. 21 din Legea nr. 236/2018, informează A.S.F. şi transmit documentaţia prevăzută în macheta nr. 2 din anexa nr. 7.
(2)A.S.F. poate respinge solicitarea privind extinderea activităţii menţionate la alin. (1) dacă intermediarii principali nu deţin fonduri proprii pozitive la data ultimei raportări financiare transmise către A.S.F.
(3)În termen de 30 de zile de la primirea informării şi a documentaţiei prevăzute la alin. (1), A.S.F. informează intermediarii principali sau secundari, conform art. 6 alin. (9) din Legea nr. 236/2018.
Art. 21: Prevederi comune
(1)Intermediarii principali sau secundari, înregistraţi la A.S.F., care intenţionează să desfăşoare activitate de distribuţie pe teritoriul altor state membre conform art. 19 şi 20, ulterior primirii informării prevăzute la art. 19 alin. (2) şi art. 20 alin. (2), verifică pe site-ul EIOPA legislaţia privind interesul general aplicabilă în statul sau statele membre în care intenţionează să îşi desfăşoare activitatea; în acest caz, intermediarii sau intermediarii de asigurări auxiliare respectă legislaţia aplicabilă în statul sau statele membre respectiv(e).
(2)Notificarea către A.S.F. a intenţiei de a desfăşura activitate de distribuţie pe teritoriul altor state membre în baza dreptului de stabilire sau a libertăţii de a presta servicii, după caz, de către intermediarii secundari, persoane fizice şi juridice, este însoţită de acordul societăţilor care i-au înregistrat în RIS şi care au notificat A.S.F. pentru desfăşurarea activităţii în baza dreptului de stabilire sau libertăţii de a presta servicii în statul sau statele membre respectiv(e).
SECŢIUNEA 3:Menţinerea înregistrării intermediarilor principali
Art. 22
Companiile de brokeraj
(1)Ulterior înregistrării în RIP şi obţinerii autorizaţiei de funcţionare, condiţiile prevăzute la art. 11 alin. (1) sunt îndeplinite pe toată perioada de funcţionare a companiei de brokeraj.
(2)Orice modificare survenită în îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 11 alin. (1) se aprobă de către A.S.F., iar documentele rezultate se depun la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul teritorial ulterior aprobării.
(3)Solicitările de aprobare prevăzute la alin. (2) sunt însoţite de dovada plăţii taxei conform prevederilor reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F.
(4)Dovada privind înregistrarea documentelor la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul teritorial se transmite A.S.F. în termen de 10 zile de la data obţinerii acesteia.
(5)Prin excepţie de la alin. (2), sunt supuse aprobării A.S.F. modificările capitalului social şi/sau modificările structurii acţionariatului/asociaţilor unei companii de brokeraj, cu excepţia acţionarilor/asociaţilor deja aprobaţi de A.S.F. care nu şi-au modificat încadrarea participaţiei deţinute în cadrul capitalului social ca fiind participaţie calificată.
(6)Dacă compania de brokeraj nu transmite documentaţia completă sau nu transmite documentele modificate sau completate conform solicitărilor A.S.F., în termen de 30 de zile de la data solicitării autorităţii, A.S.F. respinge solicitarea, prin decizie motivată; documentele depuse nu se restituie.
(7)În cazul respingerii prevăzute la alin. (6) sau al retragerii solicitării, taxa nu se restituie.
(8)În cazul prelungirii valabilităţii contractului de închiriere sau comodat pentru sediul social, compania de brokeraj informează A.S.F. asupra modificărilor survenite, în termen de maximum 5 zile de la data adoptării hotărârii.
(9)Condiţiile solicitate asociaţilor sau acţionarilor semnificativi direcţi şi/sau indirecţi, prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. g), se aplică inclusiv persoanelor fizice şi juridice care dobândesc ulterior această calitate.
(10)Condiţiile solicitate conducerii executive şi administratorilor, prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. h) şi i), se aplică inclusiv persoanelor fizice şi juridice care dobândesc ulterior această calitate; compania de brokeraj solicită aprobarea A.S.F. pentru aceste persoane şi depune documentaţia conform machetei nr. 1 lit. A pct. 3 şi 7, lit. C şi D din formularul prevăzut în anexa nr. 3, cu 90 de zile înaintea expirării mandatului, cu respectarea prevederilor art. 11 alin. (14) din Legea nr. 236/2018.
(11)În hotărârea asociaţilor/acţionarilor companiei de brokeraj, privind numirea în funcţie a persoanelor menţionate la alin. (10), se prevede în mod expres faptul că exercitarea atribuţiilor aferente funcţiei respective se face numai după obţinerea deciziei de aprobare emise de A.S.F.
(12)Compania de brokeraj transmite A.S.F. dovada privind menţinerea în vigoare a contractului sau garanţiei prevăzut(e) la art. 11 alin. (1) lit. c), cu respectarea sumelor asigurate actualizate conform prevederilor legale, numai la adresa electronică publicată pe site-ul A.S.F.
(13)Fără a duce atingere alin. (2), asociaţii/acţionarii, administratorii şi conducerea executivă actualizează datele şi informaţiile de identificare a persoanelor fizice şi juridice, care nu mai sunt conforme cu realitatea, şi transmit A.S.F. documentele respective, aşa cum sunt prevăzute la lit. B, C şi D din macheta nr. 1 din anexa nr. 3, în termen de 30 de zile de la data la care a intervenit modificarea respectivă.
(14)În cazul încetării raporturilor contractuale dintre o persoană aprobată din conducerea executivă şi compania de brokeraj, acea persoană notifică documentat A.S.F. în termen de 10 zile de la data încetării activităţii; neîndeplinirea acestei obligaţii poate conduce la respingerea oricărei solicitări ulterioare de aprobare, pentru o perioadă de 3 ani.
(15)În cazul vacantării poziţiei administratorului şi/sau conducerii executive, compania de brokeraj transmite A.S.F., în termen de 10 zile de la data încetării activităţii, numele, funcţia persoanei/persoanelor respective şi documente din care să rezulte data încetării desfăşurării activităţii.
(16)În situaţia vacantării din motive neimputabile companiei de brokeraj, propunerea unei/unor persoane pentru ocuparea poziţiei/poziţiilor vacantate, menţionate la alin. (15), şi depunerea documentaţiei complete pentru obţinerea aprobării A.S.F. se efectuează în maximum 90 de zile de la data vacantării, termen care nu este întrerupt, suspendat sau depăşit prin completarea sau modificarea documentaţiei, în cazul în care aceasta este incompletă. Aprobarea A.S.F. se acordă în maximum 90 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.
(17)În situaţia şi pe perioada vacantării simultane a poziţiei administratorului şi a conducerii executive, distribuţia contractelor de asigurare/reasigurare noi nu este permisă, această activitate putând fi reluată doar ulterior aprobării A.S.F.
(18)În cazul vacantării conducerii executive, până la data aprobării de către A.S.F. a unei noi conduceri executive, atribuţiile acesteia pot fi preluate, în termenul prevăzut la alin. (16), de către administrator, cu aprobarea adunării generale a asociaţilor/acţionarilor.
(19)Pe parcursul desfăşurării activităţii companiilor de brokeraj, A.S.F. poate verifica dacă cerinţele prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. e) sunt respectate în continuare.
(20)În situaţia în care, într-o perioadă de 6 luni consecutiv, companiile de brokeraj nu încep desfăşurarea activităţii de distribuţie, acestea sunt sancţionate conform art. 28 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 236/2018.
(21)Persoana/Persoanele din conducerea executivă a companiei de brokeraj respectă prevederile privind îndeplinirea cerinţelor de pregătire profesională conform prevederilor legale privind pregătirea profesională a distribuitorilor de asigurări şi/sau reasigurări.
(22)În cazul în care persoana din conducerea executivă nu mai deţine aprobarea A.S.F. pentru această funcţie, calitatea de distribuitor a persoanei respective se pierde, iar codul RAF al acesteia devine inactiv şi este radiat din RIS de compania de brokeraj.
Art. 23: Instituţiile de credit şi firmele de investiţii
(1)Ulterior înregistrării în RIP şi obţinerii avizului de funcţionare, condiţiile prevăzute la art. 13 alin. (1) sunt îndeplinite pe toată perioada de desfăşurare a activităţii de distribuţie de către instituţiile de credit sau firmele de investiţii.
(2)Orice modificare survenită în îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 13 alin. (1) se supune aprobării A.S.F.
(3)În situaţia modificării informaţiilor prevăzute la art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 236/2018, aprobarea A.S.F. este acordată ulterior prezentării dovezilor privind respectarea dispoziţiilor legale speciale care reglementează activităţile principale.
(4)Solicitările de aprobare sunt însoţite de dovada plăţii taxei conform prevederilor reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F.
(5)Dovada privind înregistrarea modificărilor menţionate la alin. (2) se transmite A.S.F. în termen de 5 zile de la data efectuării acestora sau de la data obţinerii aprobării BNR, după caz.
(6)Dacă instituţia de credit sau firma de investiţii nu transmite documentaţia completă sau nu transmite documentele modificate sau completate conform solicitărilor A.S.F., în termen de 30 de zile de la data solicitării autorităţii, A.S.F. respinge solicitarea, prin decizie motivată; documentele depuse nu se restituie.
(7)În cazul respingerii prevăzute la alin. (6) sau al retragerii solicitării, taxa nu se restituie.
(8)Condiţiile solicitate conducerii executive, prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. e), se aplică inclusiv persoanelor fizice care dobândesc ulterior această calitate; instituţia de credit sau firma de investiţii solicită aprobarea A.S.F. pentru aceste persoane şi depune documentaţia conform machetei nr. 1 lit. A pct. 3 şi lit. B din formularul prevăzut în anexa nr. 4, cu 90 de zile înaintea expirării aprobării A.S.F.
(9)În decizia de numire în funcţie a persoanelor menţionate la alin. (8) se prevede în mod expres faptul că exercitarea atribuţiilor aferente funcţiei respective se face numai după obţinerea deciziei de aprobare emise de A.S.F.
(10)Fără a duce atingere alin. (2), persoanele prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. e) actualizează datele şi informaţiile de identificare, care nu mai sunt conforme cu realitatea şi transmit A.S.F. documentele respective, aşa cum sunt prevăzute la punctul B din macheta nr. 1 din anexa nr. 4, în termen de 10 zile de la data la care a intervenit modificarea respectivă.
(11)Instituţiile de credit şi firmele de investiţii transmit A.S.F. dovada privind menţinerea în vigoare a contractului de asigurare de răspundere civilă profesională sau a garanţiei prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. c), cu respectarea sumelor asigurate actualizate conform prevederilor legale, la adresa electronică publicată pe site-ul A.S.F.
(12)Persoana sau persoanele din conducerea executivă notifică A.S.F., documentat, în termen de 10 zile de la data încetării, în cazul în care:
a)încetează relaţiile contractuale cu instituţiile de credit sau firmele de investiţii;
b)încetează să mai exercite această/aceste funcţie/funcţii în cadrul instituţiilor de credit sau firmelor de investiţii.
(13)Nerespectarea obligaţiei prevăzute la alin. (12) poate conduce la respingerea oricărei solicitări ulterioare de aprobare, pentru o perioadă de 3 ani.
(14)În termen de 10 zile de la data vacantării poziţiei deţinute de o persoană din conducerea executivă, instituţia de credit sau firma de investiţii transmite A.S.F. numele, funcţia persoanei respective şi documente din care să rezulte data încetării desfăşurării activităţii.
(15)În situaţia vacantării din motive neimputabile instituţiilor de credit şi firmelor de investiţii, propunerea unei/unor persoane pentru ocuparea poziţiei/poziţiilor vacantate menţionate la alin. (14) şi depunerea documentaţiei complete pentru obţinerea aprobării A.S.F. se efectuează în maximum 90 de zile de la data vacantării, termen care nu este întrerupt, suspendat sau depăşit prin completarea sau modificarea documentaţiei. Aprobarea A.S.F. se acordă în maximum 90 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.
(16)Până la data aprobării de către A.S.F. a unei noi conduceri executive, atribuţiile acesteia pot fi preluate, în termenul prevăzut la alin. (15), de către persoana fizică din conducerea distribuitorilor responsabilă de activitatea de distribuţie, conform art. 3 alin. (1) pct. 4 din Legea nr. 236/2018.
(17)Pe perioada vacantării conducerii executive, instituţia de credit sau firma de investiţii poate distribui contracte noi de asigurare, în termenul prevăzut la alin. (12); ulterior expirării termenului de 10 zile, acestora le este interzisă distribuţia de contracte noi de asigurare până la primirea aprobării A.S.F pentru o nouă persoană.
(18)Pe parcursul desfăşurării activităţii, A.S.F. poate verifica îndeplinirea cerinţelor prevăzute la art. 13 alin. (1) lit. c).
(19)În situaţia în care, într-o perioadă de 6 luni consecutiv, instituţiile de credit sau firmele de investiţii nu încep desfăşurarea activităţii, acestea sunt sancţionate conform art. 28 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 236/2018.
(20)Persoana/Persoanele din conducerea executivă a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii respectă prevederile privind îndeplinirea cerinţelor de pregătire profesională conform prevederilor legale privind pregătirea profesională a distribuitorilor de asigurări şi/sau reasigurări.
(21)În cazul în care persoana din conducerea executivă nu mai deţine aprobarea A.S.F. pentru această funcţie, calitatea de distribuitor a persoanei respective se pierde, iar codul RAF al acesteia devine inactiv şi este radiat din RIS de instituţia de credit sau firma de investiţii.
SECŢIUNEA 4:Cerinţe organizatorice şi raportări
Art. 24: Cerinţe organizatorice pentru societăţi şi intermediarii principali
(1)Societăţile şi intermediarii principali desfăşoară activitate de distribuţie numai la:
a)sediile principale sau secundare ale acestora ori, după caz, ale agenţilor sau agenţilor auxiliari persoane juridice, respectiv asistenţilor sau asistenţilor auxiliari persoane juridice;
b)sediile principale sau secundare ale clienţilor sau potenţialilor clienţi persoane juridice sau în alte locaţii agreate cu clienţii;
c)domiciliul sau, după caz, reşedinţa clienţilor sau potenţialilor clienţi persoane fizice sau în alte locaţii agreate cu clienţii.
(2)Este interzisă distribuţia stradală în locaţii improvizate şi/sau mobile şi în alte locaţii faţă de cele prevăzute la alin. (1).
(3)Intermediarii principali pot să îşi promoveze serviciile proprii oferite prin intermediul tuturor canalelor de comunicare, cu respectarea legislaţiei naţionale privind forma şi conţinutul mijloacelor de publicitate, în vederea protejării interesului public.
(4)Companiile de brokeraj pot fructifica ori investi capitalul social, veniturile realizate din activitatea de distribuţie, precum şi rezervele de capital în bunuri mobile ori imobile, precum depozite bancare, acţiuni, obligaţiuni, alte titluri de valori mobiliare, imobile destinate activităţii proprii sau închirierii.
(5)Veniturile companiilor de brokeraj din activitatea de închiriere a imobilelor pot reprezenta până la 50% din veniturile aferente activităţii de distribuţie.
(6)În cazul în care A.S.F. consideră necesar, societăţile şi intermediarii principali asigură contactul cu intermediarii secundari cu care colaborează în cadrul procesului de supraveghere, inclusiv în timpul acţiunii de control.
(7)În vederea evaluării situaţiei financiare stabile conform prevederilor art. 11 alin. (6) din Legea nr. 236/2018 şi pentru prezentarea garanţiilor prevăzute la art. 11 alin. (7) din aceeaşi lege, asigurătorii îşi stabilesc politici şi/sau proceduri proprii, luând în considerare următoarele aspecte, fără a se limita la acestea:
a)fonduri/capitaluri proprii pozitive ale intermediarilor persoane juridice;
b)depunerea primelor de asigurare fără întârzieri repetate.
(8)Intermediarilor principali le sunt interzise următoarele practici:
a)oferirea, negocierea ori distribuţia de produse de asigurare prin metoda de vânzare piramidală sau alte metode similare;
b)condiţionarea participării unei persoane la cursuri de instruire/seminare de specialitate privind încheierea de asigurări, în nume propriu ori pentru alţi membri ai familiei;
c)propunerea adresată unei persoane care are ca finalitate câştiguri financiare rezultate din creşterea numărului de persoane recrutate prin adeziuni sau înscrise pe anumite liste;
d)publicitatea înşelătoare, informaţiile care induc în eroare, promisiunile false sau prezentarea eronată a unor materiale având drept scop recrutarea de noi colaboratori sau potenţiali clienţi în vederea realizării unor campanii ulterioare în domeniul asigurărilor-reasigurărilor.
(9)Societăţile aprobă, aplică şi revizuiesc periodic proceduri interne adecvate privind:
a)înregistrarea intermediarilor secundari şi monitorizarea cerinţelor de menţinere a înregistrării aplicabile acestora;
b)pregătirea profesională şi buna reputaţie a angajaţilor proprii.
(10)Asigurătorii instituie, aplică, menţin şi revizuiesc politici eficiente şi/sau proceduri privind:
a)procesul de aprobare a fiecărui produs, proporţional şi adecvat naturii acestuia, şi/sau a ajustărilor semnificative ale produselor existente;
b)conflictele de interese, adaptate la dimensiunea şi modul lor de organizare, precum şi la natura, anvergura şi complexitatea activităţii lor;
c)remunerarea pentru activitatea de distribuţie, atât pentru personalul propriu, cât şi pentru intermediari;
d)stimulentele şi regimurile de stimulente acordate în activitatea de distribuţie;
e)evaluarea caracterului adecvat şi evaluarea caracterului corespunzător, conform art. 27 din Legea nr. 236/2018, standardele şi cerinţele care trebuie respectate pentru obţinerea informaţiilor necesare pentru fiecare din aceste evaluări şi pentru derularea evaluărilor;
f)soluţionarea amiabilă a litigiilor dintre aceştia şi intermediari, intermediari de asigurări auxiliare şi contractanţi, care cuprinde cel puţin:
(i)obligativitatea înregistrării şi a formulării de răspunsuri la solicitările primite de societate sau, după caz, de către intermediarii principali şi secundari persoane juridice;
(ii)termenul de răspuns;
g)respectarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor, în special din perspectiva definirii contractelor utilizate pentru fiecare produs sau serviciu oferit clienţilor şi a conduitei în relaţia cu aceştia.
(11)Funcţia prevăzută la art. 11 alin. (9) din Legea nr. 236/2018 asigură inclusiv aplicarea corespunzătoare a politicilor şi procedurilor prevăzute la alin. (9).
(12)Registrul prevăzut la art. 11 alin. (10) din Legea nr. 236/2018 conţine inclusiv documente relevante în legătură cu aplicarea alin. (10).
(13)În aplicarea prevederilor art. 4 alin. (25) din Legea nr. 236/2018, societăţile şi intermediarii principali instituie reguli şi proceduri interne care să permită raportarea internă de către angajaţii acestora şi intermediarii secundari cu care colaborează a încălcărilor efective sau potenţiale ale prevederilor Legii nr. 236/2018 şi ale normelor de aplicare ale acesteia, prin intermediul unui canal specific, independent şi autonom.
(14)În sensul prevederilor alin. (13) se consideră că pentru a îndeplini cerinţa constituirii unui canal specific, independent şi autonom, societăţile şi intermediarii principali înfiinţează şi administrează o adresă de poştă electronică, la care au acces toţi angajaţii acestora, şi prin intermediul căreia aceştia pot transmite intern raportări de încălcări ale prevederilor legale.
Art. 25: Cerinţe organizatorice pentru intermediarii secundari
(1)Ulterior înregistrării intermediarilor secundari, persoane fizice şi juridice, în RIS, cerinţele prevăzute la art. 14-16 sunt îndeplinite pe toată perioada de desfăşurare a activităţii de distribuţie.
(2)Modificările cerinţelor prevăzute la art. 14-16 sunt comunicate asigurătorilor sau intermediarilor principali, după caz, în vederea verificării şi avizării acestora.
(3)Cerinţele de aprobare prevăzute pentru conducătorul/conducătorii executiv/executivi al/ai intermediarilor secundari, în vederea înregistrării intermediarului secundar, persoană juridică, prevăzute la art. 14 alin. (2) şi art. 15 alin. (2), se aplică inclusiv persoanelor fizice şi juridice care dobândesc ulterior această calitate.
(4)Activitatea de distribuţie în calitate de intermediar secundar, persoană fizică sau juridică, inclusiv prin angajaţi, se poate desfăşura numai la:
a)sediile principale sau secundare ale clienţilor ori ale potenţialilor clienţi persoane juridice;
b)domiciliul sau, după caz, reşedinţa clienţilor ori a potenţialilor clienţi persoane fizice sau în alte locaţii agreate cu aceştia;
c)sediile principale şi/sau secundare ale acestora sau ale societăţilor şi intermediarilor principali cu care aceştia colaborează.
(5)Este interzisă distribuţia stradală în locaţii improvizate şi/sau mobile, în alte locaţii faţă de cele prevăzute la alin. (4).
(6)Intermediarii secundari pot să promoveze produsele şi serviciile oferite prin intermediul tuturor canalelor de comunicare, cu respectarea legislaţiei naţionale privind forma şi conţinutul mijloacelor de publicitate, în vederea protejării interesului public.
Art. 26: Raportări ale companiilor de brokeraj
(1)Companiile de brokeraj transmit A.S.F. raportările şi informaţiile solicitate în vederea desfăşurării procesului de monitorizare şi supraveghere, cu respectarea termenelor de transmitere a acestora către A.S.F.
(2)Companiile de brokeraj se înregistrează ca utilizatori în aplicaţia ASF-EWS, în baza formularului de înregistrare publicat pe site-ul A.S.F.
(3)Raportările transmise de către companiile de brokeraj, privind primele de asigurare distribuite, conţin informaţii care corespund evidenţei tehnico-operative, iar raportarea privind veniturile realizate din activitatea de distribuţie corespunde evidenţei financiar-contabile.
(4)Companiile de brokeraj transmit, la solicitarea A.S.F., în termenele indicate de aceasta, informaţii şi documente necesare în vederea clarificării aspectelor rezultate din analiza raportărilor, inclusiv date şi documente care stau la baza înregistrărilor în contabilitate şi în evidenţa tehnico-operativă.
(5)Raportările se transmit în format electronic în aplicaţia ASF-EWS, conducerea executivă îşi asumă realitatea şi exactitatea informaţiilor şi datelor încărcate în aplicaţie şi rămâne răspunzătoare pentru acestea.
(6)Concomitent cu transmiterea raportărilor, conducerea executivă transmite, electronic, o adresă cu informaţii cu privire la colaborarea cu intermediari exceptaţi în perioada de raportare, dacă este cazul.
(7)Prin excepţie de la prevederile alin. (5), raportările semestriale şi anuale prevăzute la alin. (8) lit. a) pct. (i) şi lit. b) sunt transmise de companiile de brokeraj în format electronic, în aplicaţia ASF-EWS, dar şi pe hârtie, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(8)Companiile de brokeraj transmit A.S.F. următoarele raportări:
a)raportări anuale:
(i)situaţiile financiare anuale, conform reglementărilor contabile în vigoare;
(ii)raportări referitoare la auditarea sistemelor informatice, conform reglementărilor în vigoare privind gestionarea riscurilor operaţionale generate de sistemele informatice;
b)raportări semestriale: oraportări contabile, conform reglementărilor contabile în vigoare;
c)raportări trimestriale:
(i)raportarea privind activitatea de distribuţie, conform anexei nr. 8;
(ii)raportarea privind activitatea de distribuţie pe teritoriul altor state membre, conform machetelor nr. 3 şi 4 din anexa nr. 9, pentru companiile de brokeraj care au notificat extinderea activităţii de distribuţie;
(iii)raportarea privind situaţia veniturilor totale obţinute de companiile de brokeraj, conform anexei nr. 10;
(iv)raportarea privind situaţia activelor şi pasivelor bilanţiere deţinute de companiile de brokeraj, conform anexei nr. 11;
(v)raportarea privind situaţia datoriilor şi a creanţelor din activitatea de distribuţie, conform anexei nr. 12;
(vi)raportarea privind taxa de funcţionare pentru activitatea de distribuţie şi situaţiile rectificative aferente, conform reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F.
(9)Raportările menţionate la alin. (8), cu excepţia celor de la lit. a) pct. (ii), lit. b) şi lit. c) pct. (ii)-(v), sunt transmise la A.S.F. şi de intermediarii de asigurări care desfăşoară activitate de distribuţie pe teritoriul României în baza dreptului de stabilire.
(10)Fără a aduce atingere termenelor prevăzute la art. 28 alin. (1), în situaţia în care, într-o perioadă de 6 luni consecutiv, companiile de brokeraj nu au transmis nicio raportare către A.S.F., acestea sunt sancţionate conform art. 28 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 236/2018.
(11)Raportarea prevăzută la alin. (8) lit. c) pct. (ii) include şi activitatea desfăşurată de către intermediarii secundari care au notificat la A.S.F. desfăşurarea activităţii de distribuţie pe teritoriul altor state membre, sub răspunderea companiilor de brokeraj.
Art. 27: Raportări ale instituţiilor de credit şi firmelor de investiţii
(1)Instituţiile de credit şi firmele de investiţii, în calitate de intermediari principali, transmit A.S.F. informaţiile solicitate în vederea desfăşurării procesului de monitorizare şi supraveghere, cu respectarea termenelor de transmitere a acestora către A.S.F.
(2)Instituţiile de credit şi firmele de investiţii respectă prevederile menţionate la art. 26 alin. (2)-(6).
(3)Instituţiile de credit şi firmele de investiţii transmit A.S.F. următoarele raportări:
a)raportări anuale referitoare la auditarea sistemelor informatice, conform reglementărilor în vigoare privind gestionarea riscurilor operaţionale generate de sistemele informatice utilizate în activitatea de distribuţie de asigurări;
b)raportări trimestriale:
(i)raportarea privind activitatea de distribuţie, conform anexei nr. 8;
(ii)raportarea privind activitatea de distribuţie pe teritoriul altor state membre, conform machetelor nr. 3 şi 4 din anexa nr. 9, pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii care au notificat, în calitate de intermediari principali, extinderea activităţii de distribuţie;
(iii)raportarea privind situaţia veniturilor obţinute din activitatea de distribuţie, conform anexei nr. 10;
(iv)raportarea privind situaţia datoriilor şi a creanţelor din activitatea de distribuţie, conform anexei nr. 12;
(v)raportarea privind taxa de distribuţie şi situaţiile rectificative aferente, conform reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F.
(4)Fără a aduce atingere termenelor prevăzute la art. 29 alin. (1), în situaţia în care, într-o perioadă de 6 luni consecutiv, instituţiile de credit şi firmele de investiţii nu au transmis nicio raportare către A.S.F., acestea sunt sancţionate conform art. 28 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 236/2018.
(5)Raportarea prevăzută la alin. (3) lit. b) pct. (ii) include şi activitatea desfăşurată de către intermediarii secundari care au notificat la A.S.F. desfăşurarea activităţii de distribuţie pe teritoriul altor state membre, sub răspunderea intermediarilor principali.
Art. 28: Raportări ale societăţilor
(1)Societăţile respectă în mod similar prevederile aplicabile companiilor de brokeraj menţionate la art. 26 alin. (1), (2) şi (5) şi transmit A.S.F. raportări privind activitatea de distribuţie, astfel:
a)prin angajaţi, conform machetei nr. 1 din anexa nr. 13;
b)prin comercializare electronică, conform machetei nr. 2 din anexa nr. 13;
c)prin intermediari principali, conform machetei nr. 1 din anexa nr. 14;
d)prin intermediari secundari, conform machetei nr. 2 din anexa nr. 14;
e)prin intermediari exceptaţi, conform machetei nr. 3 din anexa nr. 14;
f)pe teritoriul altor state membre, conform machetelor nr. 1 şi 2 din anexa nr. 9, pentru societăţile care au notificat extinderea activităţii de distribuţie.
(2)Raportările prevăzute la alin. (1) sunt transmise şi de societăţile care desfăşoară activitate de distribuţie pe teritoriul României în baza dreptului de stabilire.
(3)Societăţile transmit, la solicitarea şi în termenele indicate de A.S.F., informaţii şi documente necesare în vederea clarificării aspectelor rezultate din analiza raportărilor.
(4)Raportarea prevăzută la alin. (1) lit. f) include şi activitatea desfăşurată de către intermediarii secundari care au notificat la A.S.F. desfăşurarea activităţii de distribuţie pe teritoriul altor state membre, sub răspunderea societăţilor.
Art. 29: Termene de transmitere raportări
(1)Companiile de brokeraj transmit raportările prevăzute la art. 26, astfel:
a)cele anuale:
(i)până la termenul stabilit prin normele metodologice aplicabile companiilor de brokeraj, pentru încheierea exerciţiului financiar, pentru situaţiile financiare prevăzute la art. 26 alin. (8) lit. a) pct. (i);
(ii)conform reglementărilor privind auditarea sistemelor informatice, pentru raportarea prevăzută la art. 26 alin. (8) lit. a) pct. (ii);
b)cele semestriale, până la termenul stabilit prin sistemul de raportare contabilă semestrială, pentru raportările prevăzute la art. 26 alin. (8) lit. b);
c)cele trimestriale:
(i)până în ultima zi a lunii următoare încheierii trimestrului, pentru raportările prevăzute la art. 26 alin. (8) lit. c) pct. (i)-(v);
(ii)conform prevederilor reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F., pentru raportarea prevăzută la art. 26 alin. (8) lit. c) pct. (vi).
(2)Rectificările raportărilor se vor întocmi şi transmite la A.S.F. ori de câte ori se constată erori/diferenţe faţă de raportarea iniţială, cu excepţia rectificărilor raportărilor aferente trimestrului IV, prevăzute la art. 26 alin. (8) lit. c) pct. (i)-(v), care se transmit odată cu situaţiile financiare anuale.
(3)Instituţiile de credit şi firmele de investiţii transmit raportările prevăzute la art. 27 astfel:
a)cele anuale, în termenul prevăzut la alin. (1) lit. a);
b)cele trimestriale:
(i)până în ultima zi a lunii următoare încheierii trimestrului, pentru raportările prevăzute la art. 27 alin. (3) lit. b) pct. (i)-(iv);
(ii)conform prevederilor reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F., pentru raportarea prevăzută la art. 27 alin. (3) lit. b) pct. (v).
(4)Rectificările raportărilor se vor întocmi şi transmite la A.S.F. ori de câte ori se constată erori/diferenţe faţă de raportarea iniţială, cu excepţia rectificărilor raportărilor aferente trimestrului IV, prevăzute la art. 27 alin. (3) lit. b) pct. (i)-(iv), care se transmit la termenul prevăzut la alin. (1) lit. a).
(5)Societăţile transmit raportările trimestriale, prevăzute la art. 28, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare încheierii trimestrului.
(6)Rectificările raportărilor se vor întocmi şi transmite la A.S.F. ori de câte ori se constată erori/diferenţe faţă de raportarea iniţială, cu excepţia rectificărilor raportărilor aferente trimestrului IV, prevăzute la art. 28, care se transmit până la termenul prevăzut pentru trimestrul I al anului următor.
SECŢIUNEA 5:Radierea înregistrării intermediarilor principali şi secundari
Art. 30: Suspendarea sau încetarea activităţii companiei de brokeraj
(1)La cererea companiei de brokeraj, A.S.F. aprobă, prin decizie, suspendarea activităţii acesteia sau, după caz, radierea înregistrării din RIP ca urmare a încetării activităţii, ulterior:
a)primirii hotărârii sau deciziei, după caz, a asociatului/asociaţilor sau acţionarilor companiei de brokeraj, în original, cu menţionarea datei de suspendare sau încetare a activităţii;
b)verificării următoarelor:
(i)situaţiei notificării clienţilor cu privire la suspendarea/încetarea activităţii;
(ii)situaţiei decontărilor cu asigurătorii, inclusiv dovada că asigurătorii au luat cunoştinţă de intenţia companiei de brokeraj;
(iii)situaţiei radierii persoanelor din conducerea executivă şi a angajaţilor implicaţi în activitatea de distribuţie, a asistenţilor şi asistenţilor auxiliari, din registrele proprii şi din registrul administrat de A.S.F., conform prevederilor art. 4 alin. (12);
(iv)situaţiei la zi a veniturilor din activitatea de distribuţie şi achitarea taxei de funcţionare, calculată conform reglementărilor în vigoare privind veniturile A.S.F.
(2)A.S.F. radiază compania de brokeraj, conform prevederilor alin. (1) şi în condiţiile prezentei norme, atât la cerere, cât şi în conformitate cu prevederile art. 28 din Legea nr. 236/2018.
(3)În termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei de retragere a autorizaţiei de funcţionare, companiile de brokeraj elimină din denumire sintagma prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. a) şi din obiectul de activitate activitatea de distribuţie.
(4)În situaţia în care o companie de brokeraj radiată conform alin. (2) nu şi-a îndeplinit obligaţia prevăzută la art. 4 alin. (12), A.S.F. radiază angajaţii, asistenţii şi asistenţii auxiliari ai acesteia din registrul administrat de A.S.F., fără a aduce atingere art. 28 alin. (1) lit. r) din Legea nr. 236/2018.
Art. 31: Suspendarea sau încetarea activităţii de distribuţie desfăşurate de instituţiile de credit şi firmele de investiţii
(1)Prevederile art. 30 alin. (1), (2) şi (4) se aplică în mod corespunzător instituţiilor de credit şi firmelor de investiţii.
(2)În termen de 15 zile de la data transmiterii deciziei A.S.F. de retragere a avizului de funcţionare, instituţia de credit sau firma de investiţii elimină, în termen de 5 zile, sintagma intermediar principal de asigurări din denumirea entităţii, conform art. 13 alin. (1) lit. a), şi activitatea de distribuţie din obiectul de activitate.
Art. 32: Suspendarea sau încetarea activităţii de distribuţie desfăşurate de intermediarii secundari
(1)Calitatea de intermediar secundar, persoană fizică sau juridică, se pierde, caz în care codul RAF devine inactiv şi este radiat din RIS de societatea/societăţile sau intermediarul principal, după caz, dacă se află în unul dintre următoarele cazuri:
a)nu mai îndeplineşte prevederile art. 9 alin. (1) din Legea nr. 236/2018;
b)se află în situaţiile prevăzute la art. 35 alin. (8) din Legea nr. 236/2018;
c)se află în situaţia prevăzută la art. 4 alin. (12).
(2)În cazul suspendării contractelor de intermediar secundar persoană fizică sau ale angajaţilor intermediarilor principali sau secundari, inclusiv din motive similare celor de suspendare a contractului individual de muncă, prevăzute la art. 50-52 şi art. 54 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contractul este menţinut de către societăţi şi intermediarii principali, conform prevederilor legale sau conform acordurilor cu aceştia; codurile RAF devin inactive în registrele societăţilor sau registrele intermediarilor principali, după caz, şi, implicit, în RIS.
(3)Persoanele menţionate la alin. (2) prezintă societăţilor sau intermediarilor principali, în maximum 90 de zile de la data încetării suspendării, dovada respectării condiţiilor în vigoare privind desfăşurarea activităţii de distribuţie, conform prevederilor art. 13, inclusiv a cerinţelor de pregătire profesională aferente anului revenirii în activitate; ulterior verificării acestora, codul RAF este activat din registrele societăţilor sau registrele intermediarilor principali, după caz, şi, implicit, din RIS.
(4)În perioada prevăzută la alin. (3), persoana menţionată la alin. (2) îşi desfăşoară activitatea în condiţiile anterioare intervenirii suspendării numai în cazul unei perioade de suspendare de maximum 3 ani şi al îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 14.
SECŢIUNEA 6:Înregistrarea companiilor de brokeraj ca urmare a fuziunii sau divizării
Art. 33: Prevederi generale
(1)Companiile de brokeraj autorizate notifică A.S.F. cu privire la intenţia de a fuziona sau a se diviza şi transmit documente privind hotărârea asociaţilor/acţionarilor companiilor de brokeraj implicate în proces, precum şi un proiect privind procesul de fuziune sau divizare, cu menţionarea, dacă este cazul, a respectării art. 34 alin. (3) şi (4).
(2)Documentele menţionate la alin. (1) sunt însoţite de o adresă semnată de conducerea executivă a părţilor implicate în fuziune sau divizare, precum şi de cererea de retragere a autorizaţiei de funcţionare a companiei de brokeraj absorbite sau divizate care îşi încetează activitatea.
(3)La solicitarea A.S.F., companiile de brokeraj implicate în procesul de fuziune/divizare pun la dispoziţie informaţii sau documente suplimentare celor prevăzute la alin. (1) şi (2) privind stadiul şi derularea procesului de fuziune sau divizare, inclusiv, în cazul unei acţiuni de control, asigură contactul cu echipele din direcţiile de specialitate din cadrul A.S.F.
(4)De la data notificării către A.S.F. a procesului de fuziune şi a depunerii documentaţiei prevăzute la alin. (1) şi (2), activitatea de distribuţie în sensul încheierii de noi mandate în brokeraj şi noi contracte de asigurare este permisă pentru compania de brokeraj absorbită, cu condiţia documentării asupra informării prealabile a clienţilor şi potenţialilor clienţi.
(5)Compania de brokeraj absorbantă, în timpul derulării procesului de fuziune prin absorbţie, desfăşoară activitatea de distribuţie fără întrerupere, cu respectarea condiţiilor de autorizare, fluxul operaţional fiind menţinut, în sensul că persoana/persoanele aprobată/aprobate din conducerea executivă rămâne/rămân aceeaşi/aceleaşi.
(6)Ulterior realizării fuziunii sau divizării, companiile de brokeraj rezultate sunt înregistrate de către A.S.F., după caz, astfel:
a)ca urmare a autorizării companiei de brokeraj, cu îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 11 şi depunerea documentaţiei conform formularului prevăzut în anexa nr. 3;
b)ca urmare a acordului scris al A.S.F., cu îndeplinirea condiţiilor privind menţinerea înregistrării intermediarilor principali, conform prevederilor art. 18 alin. (2).
(7)În urma analizării documentelor depuse, A.S.F. emite, după caz:
a)decizia de autorizare a companiei de brokeraj nou-înfiinţate şi decizia de retragere a autorizaţiei pentru compania de brokeraj dizolvată, care îşi încetează activitatea;
b)decizia de respingere a companiei de brokeraj rezultate care nu îndeplineşte condiţiile de autorizare;
c)decizia de aprobare a modificărilor rezultate în urma fuziunii sau de respingere a solicitării aprobării modificărilor rezultate în urma fuziunii.
(8)Decizia de autorizare a companiei de brokeraj nou-înfiinţate şi decizia privind retragerea autorizaţiei companiei de brokeraj absorbite sau divizate se emit concomitent şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.