Art. 24. - Art. 24: Cerinţe organizatorice pentru societăţi şi intermediarii principali - Norma 22/2021 privind distribuţia de asigurări
M.Of. 835
În vigoare Versiune de la: 1 Septembrie 2021
Art. 24: Cerinţe organizatorice pentru societăţi şi intermediarii principali
(1)Societăţile şi intermediarii principali desfăşoară activitate de distribuţie numai la:
a)sediile principale sau secundare ale acestora ori, după caz, ale agenţilor sau agenţilor auxiliari persoane juridice, respectiv asistenţilor sau asistenţilor auxiliari persoane juridice;
b)sediile principale sau secundare ale clienţilor sau potenţialilor clienţi persoane juridice sau în alte locaţii agreate cu clienţii;
c)domiciliul sau, după caz, reşedinţa clienţilor sau potenţialilor clienţi persoane fizice sau în alte locaţii agreate cu clienţii.
(2)Este interzisă distribuţia stradală în locaţii improvizate şi/sau mobile şi în alte locaţii faţă de cele prevăzute la alin. (1).
(3)Intermediarii principali pot să îşi promoveze serviciile proprii oferite prin intermediul tuturor canalelor de comunicare, cu respectarea legislaţiei naţionale privind forma şi conţinutul mijloacelor de publicitate, în vederea protejării interesului public.
(4)Companiile de brokeraj pot fructifica ori investi capitalul social, veniturile realizate din activitatea de distribuţie, precum şi rezervele de capital în bunuri mobile ori imobile, precum depozite bancare, acţiuni, obligaţiuni, alte titluri de valori mobiliare, imobile destinate activităţii proprii sau închirierii.
(5)Veniturile companiilor de brokeraj din activitatea de închiriere a imobilelor pot reprezenta până la 50% din veniturile aferente activităţii de distribuţie.
(6)În cazul în care A.S.F. consideră necesar, societăţile şi intermediarii principali asigură contactul cu intermediarii secundari cu care colaborează în cadrul procesului de supraveghere, inclusiv în timpul acţiunii de control.
(7)În vederea evaluării situaţiei financiare stabile conform prevederilor art. 11 alin. (6) din Legea nr. 236/2018 şi pentru prezentarea garanţiilor prevăzute la art. 11 alin. (7) din aceeaşi lege, asigurătorii îşi stabilesc politici şi/sau proceduri proprii, luând în considerare următoarele aspecte, fără a se limita la acestea:
a)fonduri/capitaluri proprii pozitive ale intermediarilor persoane juridice;
b)depunerea primelor de asigurare fără întârzieri repetate.
(8)Intermediarilor principali le sunt interzise următoarele practici:
a)oferirea, negocierea ori distribuţia de produse de asigurare prin metoda de vânzare piramidală sau alte metode similare;
b)condiţionarea participării unei persoane la cursuri de instruire/seminare de specialitate privind încheierea de asigurări, în nume propriu ori pentru alţi membri ai familiei;
c)propunerea adresată unei persoane care are ca finalitate câştiguri financiare rezultate din creşterea numărului de persoane recrutate prin adeziuni sau înscrise pe anumite liste;
d)publicitatea înşelătoare, informaţiile care induc în eroare, promisiunile false sau prezentarea eronată a unor materiale având drept scop recrutarea de noi colaboratori sau potenţiali clienţi în vederea realizării unor campanii ulterioare în domeniul asigurărilor-reasigurărilor.
(9)Societăţile aprobă, aplică şi revizuiesc periodic proceduri interne adecvate privind:
a)înregistrarea intermediarilor secundari şi monitorizarea cerinţelor de menţinere a înregistrării aplicabile acestora;
b)pregătirea profesională şi buna reputaţie a angajaţilor proprii.
(10)Asigurătorii instituie, aplică, menţin şi revizuiesc politici eficiente şi/sau proceduri privind:
a)procesul de aprobare a fiecărui produs, proporţional şi adecvat naturii acestuia, şi/sau a ajustărilor semnificative ale produselor existente;
b)conflictele de interese, adaptate la dimensiunea şi modul lor de organizare, precum şi la natura, anvergura şi complexitatea activităţii lor;
c)remunerarea pentru activitatea de distribuţie, atât pentru personalul propriu, cât şi pentru intermediari;
d)stimulentele şi regimurile de stimulente acordate în activitatea de distribuţie;
e)evaluarea caracterului adecvat şi evaluarea caracterului corespunzător, conform art. 27 din Legea nr. 236/2018, standardele şi cerinţele care trebuie respectate pentru obţinerea informaţiilor necesare pentru fiecare din aceste evaluări şi pentru derularea evaluărilor;
f)soluţionarea amiabilă a litigiilor dintre aceştia şi intermediari, intermediari de asigurări auxiliare şi contractanţi, care cuprinde cel puţin:
(i)obligativitatea înregistrării şi a formulării de răspunsuri la solicitările primite de societate sau, după caz, de către intermediarii principali şi secundari persoane juridice;
(ii)termenul de răspuns;
g)respectarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor, în special din perspectiva definirii contractelor utilizate pentru fiecare produs sau serviciu oferit clienţilor şi a conduitei în relaţia cu aceştia.
(11)Funcţia prevăzută la art. 11 alin. (9) din Legea nr. 236/2018 asigură inclusiv aplicarea corespunzătoare a politicilor şi procedurilor prevăzute la alin. (9).
(12)Registrul prevăzut la art. 11 alin. (10) din Legea nr. 236/2018 conţine inclusiv documente relevante în legătură cu aplicarea alin. (10).
(13)În aplicarea prevederilor art. 4 alin. (25) din Legea nr. 236/2018, societăţile şi intermediarii principali instituie reguli şi proceduri interne care să permită raportarea internă de către angajaţii acestora şi intermediarii secundari cu care colaborează a încălcărilor efective sau potenţiale ale prevederilor Legii nr. 236/2018 şi ale normelor de aplicare ale acesteia, prin intermediul unui canal specific, independent şi autonom.
(14)În sensul prevederilor alin. (13) se consideră că pentru a îndeplini cerinţa constituirii unui canal specific, independent şi autonom, societăţile şi intermediarii principali înfiinţează şi administrează o adresă de poştă electronică, la care au acces toţi angajaţii acestora, şi prin intermediul căreia aceştia pot transmite intern raportări de încălcări ale prevederilor legale.