Ghid din 2022 SPECIFIC privind Condiţiile de accesare a fondurilor europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta C1 - Managementul apei, Investiţia 3. Sprijinirea conectării populaţiei cu venituri mici la reţelele de alimentare cu apă şi canalizare existente
M.Of. 993 bis
În vigoare
Rezultate | Valoare la începutul implementării proiectului | Valoare la finalul implementării proiectului | Ţintă |
0 | 1 | 2 | 3=2-1 |
Numărul de gospodării racordate la sistemul public de alimentare cu apă | Nr. | Nr. | Nr. |
Gradul de conectare a populaţiei din aglomerare la sistemul public de alimentare cu apă | % | % | % |
Numărul de gospodării racordate la sistemul public de canalizare | Nr. | Nr. | Nr. |
Gradul de conectare a populaţiei din aglomerare la sistemul public de canalizare | % | % | % |
Atenţie! În urma verificării documentaţiilor de contractare, AFM îşi rezervă dreptul de a refuza contractarea unor proiecte care nu îndeplinesc criteriile de eligibilitate. În acest sens, AFM va respinge documentaţiile de contractare, oferind posibilitatea solicitanţilor să depună contestaţie în conformitate cu prevederile prezentului ghid. |
Anexa 1 | Cererea de finanţare (model) |
Anexa 2 | Grila de verificare a conformităţii administrative şi eligibilităţii |
Anexa 3 | Clauzele contractuale specifice (model orientativ) |
Anexa 4 | Lista de verificare a respectării principiilor DNSH |
Anexa 5 | Modele standard sau orientative (A, B, C, D, E, F) |










Criteriu de eligibilitate | ||||
Da | Nu | Nu este cazul | Observaţii | |
1. Solicitantul se încadrează în categoria solicitanţilor eligibili | ||||
2. Solicitantul şi/sau reprezentatul legal NU se încadrează în niciuna din situaţiile de neeligibilitate | ||||
3. Solicitantul se angajează că va menţine investiţia pe o perioadă de minimum 5 ani de la data ultimei plăţi, conform declaraţiei de angajament | ||||
4. Activităţile propuse prin proiect se încadrează în acţiunile eligibile specifice sprijinite în cadrul prezentei Investiţii | ||||
5. Proiectul respectă principiul "Do No Significant Harm" (DNSH), conform declaraţiei DNSH | ||||
6. Solicitantul respectă principiile privind dezvoltarea durabilă, egalitatea de şanse, de gen, nediscriminarea, accesibilitatea, conform declaraţiei de angajament | ||||
7. Perioada de implementare a activităţilor proiectului nu va depăşi 30 iunie 2026 | ||||
8. Indicatorii de proiect sunt corelaţi cu documentaţia depusă la Cererea de finanţare | ||||
9. Bugetul proiectului este corect întocmit raportat la documentele prezentate de solicitant, iar în cazul în care acesta nu este corect s-a refăcut de către evaluatori | ||||
10. Solicitantul şi-a asumat evitarea dublei finanţări prin declaraţie, conform declaraţiei de eligibilitate | ||||
CONTRACT DE FINANŢARE Pentru proiectul ......................................... (titlu) .................. (cod) finanţat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă Apel nr. .................. (cod apel proiecte) |
CUPRINS 1. Părţile 2. Precizări prealabile Capitolul I - Obiectul Contractului de finanţare Capitolul II - Durata Contractului de finanţare Capitolul III - Acordarea finanţării Capitolul IV - Drepturile şi obligaţiile părţilor - Drepturile şi obligaţiile Administraţiei Fondului pentru Mediu, în calitate de finanţator - Drepturile şi obligaţiile Beneficiarului Capitolul V - Angajamente comune ale părţilor Capitolul VI - Modificări şi completări ale Contractului de finanţare Capitolul VII - Conflict de interese Capitolul VIII - Protecţia intereselor financiare ale Uniunii Capitolul IX - Monitorizarea şi raportarea - Monitorizarea implementării contractului de finanţare - Raportarea în cadrul contractului de finanţare Capitolul X - Recuperarea finanţării Capitolul XI - Răspunderea părţilor, forţa majoră Capitolul XII - Încetarea contractului de finanţare Capitolul XIII - Soluţionarea litigiilor Capitolul XIV - Corespondenţă între părţi Capitolul XV - Legea incidentă Capitolul XVI - Transparenţa Capitolul XVII - Publicarea datelor Capitolul XVIII - Confidenţialitate Capitolul XIX - Prelucrarea datelor cu caracter personal Capitolul XX - Măsuri de informare şi publicitate Capitolul XXI - Anexele contractului de finanţare Capitolul XXII - Dispoziţii finale |
Obiectiv de mediu evaluat conform principiului DNSH | Evaluare simplificată | Evaluare aprofundată/ de fond | Justificarea respectării principiului DNSH pentru obiectivul de mediu relevant | |
1 | Atenuarea schimbărilor climatice | X | Obiectivul proiectului vizează asigurarea sustenabilă a apei pentru un viitor sigur al populaţiei, mediului şi economiei În ceea ce priveşte echipamentele, achiziţiile vor viza cea mai bună tehnologie disponibilă (best-available-technology) din punct de vedere al mediului. În aceste condiţii, operarea echipamentelor nu va conduce la o creştere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră, dar nivelul acestora va fi calculat pentru fiecare proiect în cadrul procedurii de evaluare a impactului asupra mediului. Întrucât activitatea nu este vizată de pragurile ETS (Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Comunităţii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului), măsura de reformă nu afectează obiectivul de atingere a ţintei de reducere de emisii de GES stabilită pentru anul 2030 şi nici obiectivul de neutralitate climatică (2050). | |
2 | Adaptarea la schimbările climatice | X | Investiţia are o contribuţie substanţială la obiectivul de adaptare la schimbările climatice. | |
3 | Utilizarea durabilă şi protecţia resurselor de apă şi a celor marine | X | Măsura de investiţii nu va afecta obiectivul de utilizare durabilă şi de protejare a resurselor de apă şi a celor marine întrucât dezvoltarea infrastructurii va fi realizată cu respectarea următoarelor cerinţe: Lucrările nu vor deteriora starea/potenţialul ecologic a/al corpurilor de apă şi nu vor împiedica îmbunătăţirea potenţialului ecologic cu luarea în considerare a efectelor schimbărilor climatice; Prin excepţie de la cerinţa de mai sus, în cazul în care investiţiile propuse în cadrul proiectului pot deteriora starea/potenţialul ecologic ca urmare a modificărilor de natură morfologică a corpurilor de apă sau pot conduce la deteriorarea stării/potenţialului ecologic, se va demonstra că proiectul de investiţii îndeplineşte condiţiile stabilite la articolul 4.7 din DCA, respectiv articolul 2.7 din Legea Apelor nr. 107/1996 cu modificările şi completările ulterioare, prin luarea în considerare a următoarele aspecte: - se vor lua toate măsurile posibile pentru a atenua impactul negativ asupra stării corpului de apă; - se va analiza dacă motivele care stau la baza acestor modificări sunt de interes public major şi/sau beneficiile aduse mediului şi societăţii de realizare a obiectivelor (stabilite la paragraful 1 al articolului 4 din DCA) sunt depăşite de beneficiile noilor modificări sau schimbări pentru sănătatea umană, pentru menţinerea securităţii umane sau pentru dezvoltarea durabilă; - beneficiile care sunt înregistrate ca urmare a acestor modificări sau schimbări aduse corpului de apă nu pot fi atinse, prin alte mijloace (opţiune superioară din punct de vedere al protecţiei mediului), din motive care ţin de fezabilitatea tehnică sau din cauza aspecte de natură financiară. Lucrările nu vor afecta negativ într-o măsură semnificativă speciile şi habitatele direct dependente de apă. | |
4 | Economia circulară, inclusiv prevenirea generării de deşeuri şi reciclarea acestora | X | Investiţia nu va afecta obiectivul de economie circulară, inclusiv prevenirea şi reciclarea deşeurilor întrucât dezvoltarea infrastructurii va fi realizată cu respectarea următoarelor cerinţe: - Gestionarea deşeurilor rezultate în toate etapele se va realiza în linie cu obiectivele de reducere a cantităţilor de deşeuri generate şi de maximizare a reutilizării şi reciclării, respectiv în linie cu obiectivele din cadrul general de gestionare a deşeurilor la nivel naţional - Planul naţional de gestionare a deşeurilor (elaborat în baza art. 28 al Directivei 2008/98/EC privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive, cu modificările ulterioare şi aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 942/2017). - În toate etapele proiectului se va menţine evidenţa gestiunii deşeurilor conform O.U.G. nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare, H.G. nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu modificările şi completările ulterioare şi respectiv Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, cu modificările şi completările ulterioare. - În conformitate cu prevederile Deciziei nr. 2000/532/CE a Comisiei, preluată în legislaţia naţională prin H.G. nr. 856/2002, cu modificările şi completările ulterioare, lucrările nu presupun utilizarea unor categorii de materiale care să poată fi încadrate în categoria substanţelor toxice şi periculoase. - În ceea ce priveşte deşeurile recuperabile rezultate pe perioada executării lucrărilor, constructorul se va asigura că cel puţin 70% (în greutate) din deşeurile nepericuloase rezultate din construcţii şi demolări (cu excepţia materialelor naturale definite în categoria 17 05 04 - pământ şi pietriş altele decât cele vizate la rubrica 17 05 03 din lista europeană a deşeurilor stabilită prin Decizia 2000/532/CE a Comisiei, preluată în H.G. nr. 856/2002, cu modificările şi completările ulterioare) şi generate pe şantier vor fi pregătite, respectiv sortate pentru reutilizare, reciclare şi alte operaţiuni de valorificare material, inclusiv operaţiuni de umplere care utilizează deşeuri pentru a înlocui alte materiale, în conformitate cu ierarhia deşeurilor şi cu Protocolul UE de gestionare a deşeurilor din construcţii şi demolări. - Astfel, în conformitate cu reglementările în vigoare, deşeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcţie de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizaţi în scopul valorificării lor. În toate etapele proiectului se vor încheia contracte cu societăţi autorizate ce vor asigura eliminarea/valorificarea tuturor tipurilor de deşeuri generate. Toate deşeurile generate în urma proiectului, în toate etapele acestuia, vor fi depozitate temporar doar pe suprafeţe special amenajate în acest sens. În cazul deşeurilor contaminate, se vor lua măsuri speciale de gestionare a acestora (prin depozitarea separată doar pe suprafeţe impermeabile), pentru a nu contamina restul deşeurilor sau solul. - În toate etapele proiectului se va menţine evidenţa gestiunii deşeurilor conform O.U.G. nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare, H.G. nr. 856/2002 şi respectiv Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, cu modificările şi completările ulterioare. Sortarea deşeurilor se va realiza la locul de producere, prin grija constructorului. Acesta are obligaţia, conform H.G. nr. 856/2002, cu modificările şi completările ulterioare, să ţină evidenţa lunară a colectării, stocării provizorii şi eliminării deşeurilor către depozitele autorizate. | |
5 | Prevenirea şi controlul poluării aerului, apei şi solului | X | Implementarea proiectelor se va face cu respectarea condiţiilor de protecţie a factorilor de mediu (inclusiv apă, aer şi sol) potenţial afectaţi stabilite prin actele de mediu emise în conformitate cu Directiva EIA. În ceea ce priveşte vehiculele rutiere din categoria M, anvelopele sunt conforme cu normele de zgomot de rulaj din cea mai populată clasă şi cu Rolling Resistance Coefficient (care influenţează eficienţa energetică a vedicului) în două cele mai populate clase aşa cum este prevăzut în Regulamentul 740/2020 al Parlamentului European şi al Consiliului şi care se pot verifica prin EPREL (European product registry for Energy Labeling). Acolo unde este cazul, vehiculele vor respecta cele mai recente norme EURO VI (Heavy duty emission type approval) în conformitate cu Regulamentul EC 595/2009. Aerul În cea mai mare parte, sursele de emisie a poluanţilor atmosferici vor fi surse la sol libere, deschise şi mobile sau staţionare difuze/dirijate. Activitatea de realizare a lucrărilor de construcţii include deopotrivă şi surse mobile de emisii, reprezentate de utilajele necesare desfăşurării lucrărilor, de vehiculele care vor asigura transportul materialelor de construcţii, precum şi de aprovizionare cu materiale necesare lucrărilor de construcţie, dar şi de vehiculele necesare evacuării deşeurilor de pe amplasament. Funcţionarea acestora va fi intermitentă, în funcţie de programul de lucru şi de graficul lucrărilor. Cu toate acestea, se estimează că poluarea aerului în timpul perioadei de execuţie a lucrărilor nu depăşeşte limitele maxime permise, este temporară (în timpul executării lucrărilor), intermitentă (în funcţie de programul de lucru şi de graficul lucrărilor), nu este concentrată doar în frontul de lucru (unele surse sunt mobile) nefiind de natură să afecteze semnificativ acest obiectiv de mediu. Pe cât posibil se vor lua măsuri de atenuare, astfel că lucrările aferente proiectului vor fi realizate cu utilaje mai puţin poluante. Apa Pe parcursul etapei de execuţie, se vor lua măsurile necesare astfel încât deşeurile rezultate din demontări/demolări, precum şi materialele necesare pentru construire, să fie corect depozitate pentru a se evita infiltraţiile în stratul acvifer sau în apele de suprafaţă, urmare a antrenării acestora de către apele pluviale sau de către vânt. Se va asigura formarea periodică a tuturor lucrătorilor de la faţa locului pentru a se asigura evitarea scurgerilor accidentale de substanţe chimice, carburanţi şi uleiuri provenite de la funcţionarea utilajelor implicate în lucrările de construcţie sau datorate manevrării defectuoase a autovehiculelor de transport. Funcţionarea unor utilaje ce utilizează motoare cu combustie internă în preajma corpurilor de apă conţin un factor de risc inerent în cazul unor accidente, ce pot astfel conduce la contaminarea punctiformă şi temporară a corpurilor de apă de suprafaţă, însă acest risc poate fi adresat în cadrul unui plan de management de mediu (PMM), elaborat înainte de începerea etapei de execuţie a proiectului. În etapa de dezafectare a proiectului, potenţialele surse de poluare a apei vor fi similare cu cele din etapa de construcţie, lucrările fiind realizate cu aceleaşi tipuri de utilaje. Utilizarea substanţelor chimice De asemenea, în ceea ce priveşte utilizarea şi prezenţa substanţelor chimice, activitatea nu va utiliza: (a) ca atare, în amestecuri sau în articole, substanţele enumerate în anexa I sau anexa II la Regulamentul (UE) 2019/1021 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu excepţia cazului în care substanţele sunt prezente ca urme neintenţionate de contaminant; (b) mercurul şi a compuşii mercurului, amestecurile acestora şi a produselor cu adaos de mercur, astfel cum sunt definite la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2017/852 al Parlamentului European şi al Consiliului; (c) ca atare, în amestecuri sau în articole, substanţele enumerate în anexa I sau anexa II la Regulamentul (CE) nr. 1005/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului; (d) ca atare, în amestecuri sau în articole, substanţele enumerate în anexa II la Directiva 2011/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului, cu excepţia cazului în care se respectă pe deplin articolul 4 alineatul (1) din directiva respectivă; (e) ca atare, în amestecuri sau în articole, substanţele enumerate în anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu excepţia cazului în care se respectă pe deplin condiţiile specificate în anexa respectivă; (f) unor substanţe care, fie singure, fie în amestecuri, fie ca parte dintr-un articol, îndeplinesc criteriile prevăzute la articolul 57 din Regulamentul (CE) 1907/2006 şi sunt identificare în conformitate cu articolul 59 alineatul (1) din regulamentul respectiv, cu excepţia cazului în care s-a dovedit că utilizarea lor este esenţială pentru societate; (g) altor substanţe care, fie singure, fie în amestecuri, fie ca parte dintr-un articol, îndeplinesc criteriile prevăzute la articolul 57 din Regulamentul (CE) 1907/2006, cu excepţia cazului în care s-a dovedit că utilizarea lor este esenţială pentru societate. Deşeurile solide, materialul rezultat din decopertări, excavaţii, combustibilii sau uleiurile nu se vor deversa în albia cursului de apă sau lacul de acumulare; se va proceda la colectarea selectivă a deşeurilor în vederea valorificării şi/sau eliminării prin firme autorizate. Pe perioada execuţiei lucrărilor se va acorda o atenţie deosebită scurgerilor de carburanţi şi se va asigura un management al deşeurilor adecvat - depozitarea deşeurilor se va realiza în locuri bine stabilite, cu asigurarea protecţiei adecvate pentru a fi evitate infiltraţiile şi poluarea acviferelor în caz de ploaie. Se vor utiliza utilaje şi mijloace de transport noi, performante, iar transportul materialelor se va realiza cu autovehicule prevăzute cu prelată. Pentru reducerea nivelului de zgomot şi vibraţii, acolo unde va fi cazul, vor fi instalate bariere fonice conforme cu Directiva 2002/49/CE privind evaluarea şi gestiunea zgomotului. | |
6 | Protecţia şi refacerea biodiversităţii şi ecosistemelor | X | Impactul potenţial al proiectelor asupra mediului, inclusiv al lucrărilor localizate în vecinătatea sau în siturile Natura 2000, este evaluat în conformitate cu prevederile Directivelor EIA, Directivei Habitate şi Directivei Păsări, fiind urmărit în special potenţialul impact al proiectului asupra obiectivelor specifice/măsurilor minime de conservare stabilite pentru speciile şi habitatele pentru care au fost desemnate siturile, precum şi evaluarea impactului cumulat (între investiţiile propuse, existente sau reglementate) asupra factorilor de mediu, inclusiv la nivelul siturilor Natura 2000. Proiectele vor pune obligatoriu în aplicare toate măsurile de atenuare fezabile din punct de vedere tehnic şi relevante din punct de vedere ecologic pentru a reduce impactul negativ asupra apei, precum şi asupra habitatelor şi a speciilor protejate care depind direct de apă. Infrastructurile nu vor fi construite pe: (a) teren arabil şi terenuri cultivabile cu un nivel moderat până la ridicat al fertilităţii solului şi cu biodiversitate subterană, astfel cum se menţionează în studiul UE LUCAS; (b) terenuri ecologice cu o valoare recunoscută a biodiversităţii ridicate şi terenuri care servesc drept habitat al speciilor pe cale de dispariţie (floră şi faună) enumerate pe Lista Roşie Europeană sau pe Lista Roşie IUCN; (c) teren forestier (acoperit sau nu de copaci), alte terenuri împădurite sau terenuri acoperite parţial sau în totalitate sau destinate a fi acoperite de copaci, chiar şi atunci când aceşti copaci nu au atins încă dimensiunea şi acoperirea pentru a fi clasificate drept pădure sau alt teren împădurit, definit în conformitate cu definiţia FAO a pădurilor. |
Nr. crt. | Risc identificat | Măsuri de atenuare ale riscului |
Data: | Semnătura: Nume, prenume Semnătura reprezentantului legal al solicitantului |
Organizaţia | Roluri şi responsabilităţi |
Lider de proiect (Partener 1) | Se vor descrie rolurile şi responsabilităţile pe care fiecare partener trebuie să le îndeplinească în implementarea proiectului |
Partener 2 | |
Partener n |
Lider de parteneriat (Partener 1) | Numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal al organizaţiei | Semnătura | Data şi locul semnării |
Partener 2 | Numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal al organizaţiei | Semnătura | Data şi locul semnării |
Partener 3 | Numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal al organizaţiei | Semnătura | Data şi locul semnării |
Nr. Crt. | Obiectul achiziţiei | Scopul achiziţiei/ Activitatea prevăzută în cadrul proiectului1 |
1. | [Obiectul achiziţiei] | [Detalii] |
2. | [Obiectul achiziţiei] | [Detalii] |
Data: | Semnătura: Nume, prenume Semnătura reprezentantului legal al solicitantului |
CONSIMŢĂMÂNT |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (42)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (1)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (41)
- Regulamentul 241/12-feb-2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă
- Regulamentul 240/10-feb-2021 de instituire a unui Instrument de sprijin tehnic
- Regulamentul 2094/14-dec-2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19