Regulamentul 2094/14-dec-2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19
Acte UE
Jurnalul Oficial 433Lbis
În vigoare Versiune de la: 22 Decembrie 2020
Regulamentul 2094/14-dec-2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19
Dată act: 14-dec-2020
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 122,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Pentru a limita răspândirea COVID-19 care, la 11 martie 2020, a fost declarată pandemie de către Organizaţia Mondială a Sănătăţii, statele membre au adoptat un set de măsuri fără precedent.
(2)Măsurile fără precedent adoptate ca răspuns la situaţia excepţională cauzată de COVID-19, care scapă de sub controlul statelor membre, au provocat perturbări semnificative ale activităţii economice, ceea ce a condus la o scădere puternică a produsului intern brut şi la un impact semnificativ asupra ocupării forţei de muncă, condiţiilor sociale, sărăciei şi inegalităţilor. În special, măsurile respective au perturbat lanţurile de aprovizionare şi producţia şi au provocat absenţe de la locul de muncă. În plus, multe servicii au devenit foarte dificil sau imposibil de furnizat. În acelaşi timp, s-a înregistrat o scădere a cererii consumatorilor. Multe întreprinderi se confruntă cu deficite de lichidităţi, iar solvabilitatea lor este în pericol, în timp ce pieţele financiare sunt foarte volatile. Sectoare esenţiale, precum călătoriile şi turismul, sunt deosebit de puternic afectate. În sens mai larg, aceste măsuri au condus deja sau vor conduce la o deteriorare gravă a situaţiei financiare a multor întreprinderi din Uniune.
(3)Criza cauzată de COVID-19 s-a răspândit rapid în Uniune şi în ţări terţe. Pentru 2020 este prevăzută o contracţie pronunţată a creşterii în Uniune. Redresarea riscă să fie extrem de inegală la nivelul diferitelor state membre, sporind divergenţele dintre economiile naţionale. Capacităţile fiscal-bugetare diferite ale statelor membre de a furniza sprijin financiar acolo unde este cea mai mare nevoie de el pentru redresare, precum şi divergenţele dintre măsurile luate de statele membre pun în pericol piaţa unică, precum şi coeziunea socială şi teritorială.
(4)Este necesar un set cuprinzător de măsuri de redresare economică. Respectivul set de măsuri presupune importante investiţii publice şi private pentru a înscrie Uniunea în mod ferm pe calea unei redresări sustenabile şi reziliente, pentru crearea de locuri de muncă de înaltă calitate, pentru a sprijini incluziunea socială şi pentru a repara daunele imediate cauzate de criza provocată de COVID-19, sprijinind totodată priorităţile în materie de ecologie şi digitalizare ale Uniunii.
(5)Situaţia excepţională cauzată de COVID-19, care scapă de sub controlul statelor membre, impune o abordare coerentă şi unitară la nivelul Uniunii. Pentru a preveni o deteriorare şi mai accentuată a economiei, a ocupării forţei de muncă şi a coeziunii sociale şi pentru a favoriza o redresare sustenabilă şi rezilientă a activităţii economice, ar trebui ca, în spiritul solidarităţii dintre statele membre, să fie instituit un program excepţional şi coordonat de sprijin economic şi social, în special pentru statele membre care au fost deosebit de afectate de această situaţie.
(6)Având în vedere că prezentul regulament reprezintă o reacţie excepţională în circumstanţe temporare, dar extreme, sprijinul acordat în temeiul acestuia ar trebui să fie pus la dispoziţie numai în scopul contracarării consecinţelor economice negative ale crizei provocate de COVID-19 sau pentru nevoile imediate de finanţare necesare pentru a se evita o reizbucnire a crizei provocate de COVID-19.
(7)Sprijinul acordat în temeiul instrumentului instituit prin prezentul regulament (denumit în continuare "instrumentul") ar trebui să se axeze în special pe măsuri care să restabilească pieţele forţei de muncă şi protecţia socială, precum şi sistemele sanitare, care să dea un nou impuls potenţialului de creştere durabilă şi de ocupare a forţei de muncă în vederea consolidării coeziunii dintre statele membre şi care să sprijine tranziţia acestora către o economie verde şi digitală, prin care să se acorde sprijin întreprinderilor afectate de impactul crizei provocate de COVID-19, în special întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi sprijin pentru investiţii în activităţile care sunt esenţiale pentru consolidarea unei creşteri durabile în Uniune, inclusiv investiţii financiare directe în întreprinderi, măsuri pentru cercetare şi inovare ca răspuns la criza provocată de COVID-19, pentru consolidarea capacităţilor la nivelul Uniunii în vederea sporirii nivelului de pregătire pentru situaţii de criză viitoare, pentru menţinerea eforturilor în vederea asigurării unei tranziţii juste către o economie neutră din punctul de vedere al impactului asupra climei, şi sprijin pentru agricultură şi dezvoltarea zonelor rurale pentru a face faţă impactului crizei provocate de COVID-19.
(8)Pentru a asigura o redresare sustenabilă şi rezilientă în întreaga Uniune şi pentru a facilita punerea în aplicare a sprijinului economic, se recurge la mecanismele de cheltuieli stabilite prin programele Uniunii care intră sub incidenţa cadrului financiar multianual. Sprijinul în cadrul acestor programe urmează să se acorde sub formă de sprijin nerambursabil, împrumuturi şi prin constituirea de provizioane pentru garanţiile bugetare. Alocarea resurselor financiare ar trebui să reflecte măsura în care aceste programe pot contribui la obiectivele instrumentului. Contribuţiile făcute în temeiul instrumentului şi destinate programelor în cauză ar trebui să respecte cu stricteţe obiectivele instrumentului, care sunt asociate sprijinirii redresării în urma crizei provocate de COVID-19.
(9)Având în vedere natura măsurilor care urmează să fie finanţate, o parte din cuantumurile disponibile în temeiul instrumentului ar trebui să fie utilizată pentru a acorda împrumuturi statelor membre, iar cealaltă parte a cuantumurilor disponibile ar trebui să constituie venituri alocate externe, în sensul articolului 21 alineatul (5) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) ("Regulamentul financiar"), şi ar trebui să fie utilizată pentru sprijinul nerambursabil, sprijinul prin instrumente financiare sau constituirea de către Uniune a unor provizioane pentru garanţii bugetare şi cheltuieli conexe. În acest scop, în cadrul măsurilor necesare în temeiul prezentului regulament, este oportun să se permită aplicarea articolului 21 alineatul (5) din Regulamentul financiar în ceea ce priveşte alocarea, în temeiul prezentului regulament ca act de bază, a unei părţi a veniturilor stabilite în temeiul împuternicirii excepţionale şi temporare prevăzute în Decizia Consiliului privind sistemul de resurse proprii ale Uniunii Europene şi de abrogare a Deciziei 2014/335/UE, Euratom (2) (numită în continuare "Decizia privind resursele proprii").
(1)Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO L 193, 30.7.2018, p. 1).
(2)Decizia 2014/335/UE, Euratom a Consiliului din 26 mai 2014 privind sistemul de resurse proprii ale Uniunii Europene (JO L 168, 7.6.2014, p. 105).
(10)Deşi în cazul creditelor de angajament şi de plată puse la dispoziţie în legătură cu veniturile alocate externe în temeiul prezentului regulament se aplică articolul 12 alineatul (4) litera (c) şi articolul 14 alineatul (3) din Regulamentul financiar, având în vedere termenele stabilite pentru diferitele tipuri de sprijin, creditele de angajament care rezultă din respectivele venituri alocate externe nu ar trebui să fie reportate în mod automat dincolo de datele finale respective, cu excepţia creditelor de angajament necesare pentru asistenţa tehnică şi administrativă în vederea punerii în aplicare a măsurilor prevăzute de instrument.
(11)Creditele de angajament pentru sprijinul nerambursabil ar trebui să fie puse în mod automat la dispoziţie, în limita cuantumului autorizat. Lichidităţile ar trebui gestionate în mod eficace, astfel încât să se colecteze fonduri numai atunci când trebuie onorate angajamente juridice prin credite de plată corespunzătoare.
(12)Având în vedere importanţa utilizării sumelor în primii ani de punere în aplicare a instrumentului, ar trebui să fie evaluate progresele înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a instrumentului şi utilizarea sprijinului acordat în conformitate cu prezentul regulament. În acest scop, Comisia ar trebui să elaboreze un raport până la data de 31 octombrie 2022.
(13)Articolul 135 alineatul (2) din Acordul privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord din Uniunea Europeană şi din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice (3) (denumit în continuare "Acordul de retragere") prevede că modificările Deciziei 2014/335/UE, Euratom care sunt adoptate la data intrării în vigoare a Acordului de retragere sau ulterior datei respective nu se aplică Regatului Unit, în măsura în care modificările în cauză au un impact asupra obligaţiilor financiare ale Regatului Unit. Sprijinul acordat în temeiul prezentului regulament şi majorarea corespunzătoare a plafonului resurselor proprii ale Uniunii ar avea un impact asupra obligaţiilor financiare ale Regatului Unit. Articolul 143 alineatul (1) din Acordul de retragere limitează obligaţiile Regatului Unit cu privire la cota care îi revine din datoriile financiare contingente ale Uniunii la acele datorii financiare contingente ale Uniunii care rezultă din operaţiunile financiare efectuate de Uniune înainte de data intrării în vigoare a Acordului de retragere. Orice datorie financiară contingentă a Uniunii care decurge din sprijinul acordat în temeiul prezentului regulament ar fi ulterioară datei intrării în vigoare a Acordului de retragere. Prin urmare, prezentul regulament nu ar trebui să se aplice Regatului Unit şi nici pe teritoriul acestuia,
(3)JO L 29, 31.1.2020, p. 7.
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
(1)Pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19, prezentul regulament instituie instrumentul de redresare al Uniunii Europene (denumit în continuare "instrumentul").
(2)Prin sprijinul acordat în temeiul instrumentului se finanţează, în special, următoarele măsuri menite să combată consecinţele economice negative ale crizei provocate de COVID-19 sau să răspundă nevoilor imediate de finanţare necesare pentru a evita reizbucnirea unei astfel de crize:
a)măsuri de restabilire a ocupării forţei de muncă şi de creare de locuri de muncă;
b)măsuri sub formă de reforme şi investiţii pentru a da un nou impuls potenţialului de creştere durabilă şi de ocupare a forţei de muncă, pentru a consolida coeziunea dintre statele membre şi pentru a spori rezilienţa acestora;
c)măsuri pentru întreprinderile afectate de impactul economic al crizei provocate de COVID-19, în special măsuri de care să beneficieze întreprinderile mici şi mijlocii, precum şi sprijin pentru investiţii în activităţile care sunt esenţiale pentru consolidarea unei creşteri durabile în Uniune, inclusiv investiţii financiare directe în întreprinderi;
d)măsuri pentru cercetare şi inovare, ca reacţie la criza provocată de COVID-19;
e)măsuri în vederea sporirii nivelului de pregătire al Uniunii pentru situaţii de criză şi în vederea facilitării unui răspuns rapid şi eficace din partea Uniunii în cazul unor urgenţe de importanţă majoră, inclusiv măsuri precum constituirea unor rezerve de materiale şi echipamente medicale esenţiale şi achiziţionarea infrastructurilor necesare pentru facilitarea unei reacţii rapide în situaţii de criză;
f)măsuri care să asigure faptul că o tranziţie justă către o economie neutră din punct de vedere climatic nu va fi subminată de criza provocată de COVID-19;
g)măsuri care să contracareze efectele crizei provocate de COVID-19 asupra agriculturii şi dezvoltării rurale.
(3)Măsurile menţionate la alineatul (2) se derulează în cadrul unor programe specifice ale Uniunii şi în conformitate cu actele relevante ale Uniunii care stabilesc normele aferente programelor respective, cu respectarea deplină a obiectivelor instrumentului. Măsurile în cauză includ asistenţa tehnică şi administrativă pentru punerea lor în aplicare.
Art. 2: Finanţarea instrumentului şi alocarea fondurilor
(1)Instrumentul este finanţat în limita unui cuantum de 750 000 de milioane EUR, la preţurile din 2018, pe baza împuternicirii prevăzute la articolul 5 din Decizia privind resursele proprii.
În scopul punerii în aplicare în cadrul programelor specifice ale Uniunii, cuantumul menţionat la primul paragraf se ajustează pe baza unui deflator fix de 2 % pe an. În cazul creditelor de angajament, deflatorul se aplică tranşelor anuale.
(2)Cuantumul menţionat la alineatul (1) se alocă după cum urmează:
a)sprijin în limita unui cuantum de 384 400 de milioane EUR, la preţurile din 2018, sub formă de sprijin nerambursabil şi sprijin rambursabil prin instrumente financiare, se alocă după cum urmează:
(i)până la 47 500 de milioane EUR, la preţurile din 2018, pentru programele structurale şi de coeziune din cadrul financiar multianual 2014-2020, astfel cum a fost consolidat până în 2022, inclusiv sprijin prin instrumente financiare;
(ii)până la 312 500 de milioane EUR, la preţurile din 2018, pentru un program care finanţează redresarea şi rezilienţa economică şi socială, prin intermediul unui sprijin pentru reforme şi investiţii;
(iii)până la 1 900 de milioane EUR, la preţurile din 2018, pentru programe legate de protecţia civilă;
(iv)până la 5 000 de milioane EUR, la preţurile din 2018, pentru programe legate de cercetare şi inovare, inclusiv sprijin prin instrumente financiare;
(v)până la 10 000 de milioane EUR, la preţurile din 2018, pentru programe care sprijină teritoriile în tranziţia lor către o economie neutră din punct de vedere climatic;
(vi)până la 7 500 de milioane EUR, la preţurile din 2018, pentru dezvoltare în zonele rurale;
b)până la 360 000 de milioane EUR, la preţurile din 2018, sub formă de împrumuturi care se acordă statelor membre pentru un program care finanţează redresarea şi rezilienţa economică şi socială, prin intermediul unui sprijin pentru reforme şi investiţii;
c)până la 5 600 de milioane EUR, la preţurile din 2018, pentru constituirea de provizioane pentru garanţii bugetare şi cheltuieli conexe aferente programelor destinate operaţiunilor de investiţii prin care se acordă sprijin în domeniul politicilor interne ale Uniunii.
Art. 3: Norme de execuţie bugetară
(1)În sensul articolului 21 alineatul (5) din Regulamentul financiar, 384 400 de milioane EUR, la preţurile din 2018, din cuantumurile menţionate la articolul 2 alineatul (1) din prezentul regulament, reprezintă venituri alocate externe pentru programele Uniunii menţionate la articolul 2 alineatul (2) litera (a) din prezentul regulament, iar 5 600 de milioane EUR, la preţurile din 2018, din respectivele cuantumuri, reprezintă venituri alocate externe pentru programele Uniunii menţionate la articolul 2 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament.
(2)360 000 de milioane EUR, la preţurile din 2018, din cuantumurile menţionate la articolul 2 alineatul (1), sunt utilizate pentru împrumuturi acordate statelor membre în temeiul programelor Uniunii, menţionate la articolul 2 alineatul (2) litera (b).
(3)Creditele de angajament care acoperă sprijinul pentru programele Uniunii menţionate la articolul 2 alineatul (2) literele (a) şi (c) se pun la dispoziţie în mod automat în limita cuantumurilor în cauză menţionate la dispoziţiile respective începând cu data intrării în vigoare a Deciziei privind resursele proprii care prevede împuternicirea menţionată la articolul 2 alineatul (1) din prezentul regulament.
(4)Angajamentele juridice care generează cheltuieli pentru sprijin, astfel cum se menţionează la articolul 2 alineatul (2) litera (a) şi, după caz, la articolul 2 alineatul (2) litera (c), sunt asumate de Comisie sau de agenţiile sale executive până la 31 decembrie 2023. Angajamentele juridice de cel puţin 60 % din cuantumul menţionat la articolul 2 alineatul (2) litera (a) sunt asumate până la 31 decembrie 2022.
(5)Deciziile de acordare a împrumuturilor menţionate la articolul 2 alineatul (2) litera (b) se adoptă până la 31 decembrie 2023.
(6)Garanţiile bugetare ale Uniunii până la un cuantum care, în conformitate cu rata de provizionare relevantă prevăzută în actele de bază respective, corespunde constituirii de provizioane pentru garanţii bugetare menţionate la articolul 2 alineatul (2) litera (c), în funcţie de profilurile de risc ale operaţiunilor de finanţare şi de investiţii care fac obiectul sprijinului, se acordă numai în sprijinul operaţiunilor care au fost aprobate de către contrapărţi până la 31 decembrie 2023. Acordurile de garanţii bugetare respective conţin dispoziţii potrivit cărora operaţiunile financiare care corespund unui nivel de cel puţin 60 % din cuantumul acestor garanţii bugetare se aprobă de către contrapărţi până la 31 decembrie 2022. În cazul în care se constituie provizioane pentru garanţiile bugetare pentru sprijinul nerambursabil legat de operaţiunile de finanţare şi de investiţii menţionate la articolul 2 alineatul (2) litera (c), angajamentele juridice aferente sunt asumate de către Comisie până la 31 decembrie 2023.
(7)Alineatele (4)-(6) din prezentul articol nu se aplică asistenţei tehnice şi administrative menţionate la articolul 1 alineatul (3).
(8)Costurile aferente asistenţei tehnice şi administrative pentru punerea în aplicare a instrumentului, cum ar fi activităţile de pregătire, monitorizare, control, audit şi evaluare, inclusiv sistemele corporative de tehnologie a informaţiilor în sensul prezentului regulament se finanţează din bugetul Uniunii.
(9)Plăţile legate de angajamentele juridice asumate, de deciziile adoptate şi de dispoziţiile privind operaţiunile financiare aprobate în conformitate cu alineatele (4)-(6) din prezentul articol se execută până la 31 decembrie 2026, cu excepţia asistenţei tehnice şi administrative menţionate la articolul 1 alineatul (3) şi a cazurilor în care, în mod excepţional, deşi angajamentul juridic a fost asumat, decizia a fost adoptată sau operaţiunea a fost aprobată, conform unor clauze care respectă termenul aplicabil în temeiul prezentului alineat, sunt necesare plăţi şi ulterior anului 2026 pentru ca Uniunea să fie în măsură să îşi onoreze obligaţiile faţă de terţi, inclusiv ca urmare a unei hotărâri definitive împotriva Uniunii.
Art. 4: Raportare
Până la 31 octombrie 2022, Comisia prezintă Consiliului un raport privind progresele înregistrate în ceea ce priveşte punerea în aplicare a instrumentului şi utilizarea fondurilor acordate în conformitate cu articolul 2 alineatul (2).
Art. 5: Aplicabilitate
(1)Prezentul regulament nu se aplică Regatului Unit sau pe teritoriul acestuia.
(2)Trimiterile la "statele membre" din prezentul regulament nu se interpretează ca incluzând Regatul Unit.
Art. 6: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 14 decembrie 2020.
Pentru Consiliu Preşedintele M. ROTH |
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 433Lbis din data de 22 decembrie 2020