Art. 15. - AFM analizează progresul implementării Proiectului prin: - Ghid din 2022 SPECIFIC privind Condiţiile de accesare a fondurilor europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta C1 - Managementul apei, Investiţia 3. Sprijinirea conectării populaţiei cu venituri mici la reţelele de alimentare cu apă şi canalizare existente
M.Of. 993 bis
În vigoare Versiune de la: 13 Octombrie 2022
Art. 15
(1)Monitorizarea şi controlul privind implementarea Proiectului, corectitudinea, legalitatea, regularitatea şi conformitatea cu cadrul legal a cheltuielilor efectuate de Beneficiar sunt realizate de către AFM, în calitate de finanţator, precum şi de celelalte structuri cu atribuţii de control/verificare/audit în cadrul Mecanismului de Redresare şi Rezilienţă.
(2)Verificările au în vedere achiziţiile efectuate în cadrul Proiectului, precum şi aspecte administrative, financiare, tehnice, fizice etc. ale Proiectului, iar verificarea cheltuielilor declarate se poate realiza inclusiv prin aplicarea metodelor de eşantionare.
(3)AFM se asigură că în sistemul de management şi control, înaintea semnării contractelor aferente procedurilor de achiziţie, este verificată de către beneficiar existenţa datelor privind beneficiarul real înscrise la ONRC.
(4)AFM analizează progresul implementării Proiectului prin:
a)verificare documentară: rapoarte de progres şi de sustenabilitate transmise de beneficiar;
b)verificarea datelor introduse de Beneficiar în sistemul informatic al PNRR;
c)vizite de monitorizare: vizite pe teren la beneficiarul proiectului, atât în perioada de implementare, cât şi post-implementare.
(5)Beneficiarul transmite rapoarte de progres trimestrial, precum şi ori de câte ori se vor solicita în scris de AFM. Aceste Rapoarte de progres au scopul de a prezenta în mod regulat informaţii tehnice şi financiare referitoare la stadiul derulării procesului de implementare a proiectului, precum şi probleme întâmpinate pe parcursul derulării.
(6)La solicitarea AFM, beneficiarul are obligaţia de a prezenta în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitării, documente/dovezi care să susţină realitatea celor declarate în cadrul Rapoartelor de Progres şi gradul de realizare a rezultatelor/obiectivelor asumate prin Proiect.
(7)Rapoartele de progres vor conţine următoarele tipuri de date şi informaţii:
a)Raportarea progresului înregistrat în desfăşurarea procedurilor de achiziţii publice aferente proiectului (contracte de achiziţie publică în desfăşurare, finalizate şi planificate);
b)Raportare cu privire la îndeplinirea obligaţiilor referitoare la asigurarea elementelor de identitate vizuală specifice MRR;
c)Raportare cu privire la progresul fizic al investiţiei;
d)Probleme şi dificultăţi întâmpinate şi acţiunile de remediere întreprinse sau necesare;
e)date privind nivelul atins al indicatorilor suplimentari consideraţi relevanţi de către beneficiar pentru monitorizarea şi evaluarea implementării Proiectului.
(8)AFM verifică Raportul de Progres transmis de către Beneficiar, în vederea:
a)colectării, revizuirii şi verificării informaţiilor furnizate de Beneficiar;
b)analizării gradului de atingere a ţintei;
c)analizării evoluţiei implementării Proiectului, raportat la graficul de activităţi stabilit prin contract, bugetul Proiectului şi calendarul estimativ al achiziţiilor;
d)identificării problemelor care apar pe parcursul implementării Proiectului.
(9)Rapoartele vor fi transmise la termenul stabilit, indiferent de progresul tehnic sau financiar înregistrat.
(10)Conţinutul, incidenţa, forma rapoartelor menţionate se pot schimba pe parcursul derulării Contractului, din iniţiativa AFM sau a organismelor abilitate în acest sens, Beneficiarul fiind obligat să respecte noua formă a acestor documente, precum şi noile reguli/cerinţe/instrucţiuni.
(11)Nerespectarea cerinţelor privind elaborarea şi prezentarea rapoartelor poate conduce la respingerea acestora de către AFM, în calitatea sa de finanţator.
(12)Toate documentele justificative emise într-o altă limbă decât limba română se prezintă însoţite de traducerea acestora în limba română, efectuată de către un traducător autorizat.
(13)AFM poate solicita Beneficiarului clarificări sau documente suplimentare, care trebuie transmise în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii notificării.
(14)Dacă răspunsul la solicitarea de clarificări este incomplet sau nu este transmis în termen, fie AFM respinge raportul de progres, fie continuă verificarea raportului în baza informaţiilor/documentelor existente.
(15)La cererea AFM, în funcţie de necesităţile ad-hoc de raportare, Beneficiarul va elabora şi transmite rapoarte ad-hoc, la termenele comunicate de AFM şi/sau va furniza date statistice privind implementarea Proiectului, precum şi alte informaţii solicitate în vederea realizării obligaţiilor privind raportarea.
(16)Beneficiarul are obligaţia să raporteze AFM până la data de 25 noiembrie a fiecărui an, lista achiziţiilor publice planificate a fi realizate în anul următor, dacă este cazul.
(17)Verificarea procedurilor de achiziţie realizate în cadrul Proiectului se realizează ex-post. După finalizarea procedurii de atribuire conform legislaţiei naţionale în domeniul achiziţiilor publice şi semnarea contractului de achiziţie, beneficiarul are obligaţia să trimită toată documentaţia procesului de achiziţie către AFM, în situaţia în care acestea sunt solicitate de către AFM, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitare.
(18)AFM poate realiza verificarea documentaţiilor aferente achiziţiilor derulate de Beneficiar şi pe teren, la sediul Beneficiarului şi/sau la oricare din locurile de implementare a Proiectului, caz în care Beneficiarul şi/sau partenerii de proiect au obligaţia de a facilita operaţiunea de control şi de a pune la dispoziţia reprezentanţilor coordonatorului de reforme şi/sau investiţii toate documentele şi informaţiile solicitate de aceştia.
(19)AFM poate efectua vizite de monitorizare/verificare la faţa locului, la sediul Beneficiarului şi/sau al partenerilor de proiect, precum şi la oricare din locaţiile Proiectului, oricând, pe durata de valabilitate a prezentului Contract.
a)Numărul de vizite la faţa locului, obiectul acestora, modul de derulare, precum şi alte detalii legate de desfăşurarea acestora sunt stabilite de AFM, conform procedurilor proprii.
b)În principiu, verificările la faţa locului pot să cuprindă, în totalitate sau prin sondaj, cel puţin următoarele aspecte:
- Realitatea, progresul fizic şi financiar efectiv realizat al Proiectului;
- conformitatea dintre situaţia descrisă de Beneficiar în rapoartele de progres şi în documentele suport, pe de o parte şi realitatea din teren, pe de altă parte;
- existenţa documentelor justificative în original, cu menţiunile obligatorii aplicate pe documentele financiar-contabile;
- existenţa echipamentelor/bunurilor achiziţionate în conformitate cu procedurile şi contractele de achiziţii şi exploatarea acestora în conformitate cu regulile acordării finanţării şi cu scopul pentru care au fost achiziţionate;
- evaluarea gradului de realizare a obiectivelor, rezultatelor şi indicatorilor Proiectului, precum şi a impactului rezultatelor Proiectului raportat la obiectivele acestuia;
- modul de colectare şi arhivare a documentaţiei de Proiect;
- respectarea regulilor şi cerinţelor de publicitate;
- probleme apărute/care pot apărea pe parcursul implementării şi eventuale măsuri de remediere;
- identificarea şi raportarea eventualelor nereguli.
c)Verificările la faţa locului se efectuează în urma informării prealabile a Beneficiarului de către AFM. Cu toate acestea, în cazuri justificate (exemplu suspiciune de fraudă, risc de distrugere sau plăsmuire a documentelor etc.), AFM poate decide efectuarea de verificări la faţa locului fără notificarea prealabilă a Beneficiarului.
d)Beneficiarul are obligaţia să participe şi să asigure prezenţa persoanelor care sunt implicate în implementarea Proiectului şi care pot furniza informaţiile şi documentele necesare verificărilor, conform solicitărilor AFM.
e)Beneficiarul au obligaţia de a permite accesul reprezentanţilor AFM la sediile lor sau la oricare din locurile şi spaţiile unde se implementează Proiectul, inclusiv accesul la sistemele informatice care au legătură directă cu Proiectul, de a pune la dispoziţia acestora toate datele şi documentele solicitate privind gestiunea tehnică şi financiară a Proiectului, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic, precum şi de a acorda tot sprijinul necesar pentru desfăşurarea activităţii de verificare în bune condiţii.
f)Documentele trebuie să fie uşor accesibile şi arhivate, astfel încât să permită verificarea lor. Beneficiarul este obligat să informeze AFM cu privire la locul arhivării documentelor şi de a asigura reprezentanţilor AFM accesul neîngrădit la documente în locul respectiv.
g)În urma derulării vizitei la faţa locului, reprezentanţii AFM întocmesc un proces-verbal al vizitei ce va fi adus la cunoştinţa Beneficiarului.
h)Beneficiarul are obligaţia de a informa AFM, la termenele stabilite de acesta din urmă, asupra modului concret de aplicare a recomandărilor făcute cu ocazia vizitelor la faţa locului.