Art. 8. - are obligaţia de a informa AFM în termen de maximum 3 zile lucrătoare cu privire la următoarele aspecte, care nu vor face obiectul aprobării AFM: - Ghid din 2022 SPECIFIC privind Condiţiile de accesare a fondurilor europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta C1 - Managementul apei, Investiţia 3. Sprijinirea conectării populaţiei cu venituri mici la reţelele de alimentare cu apă şi canalizare existente

M.Of. 993 bis

În vigoare
Versiune de la: 13 Octombrie 2022
Art. 8
Drepturile şi obligaţiile beneficiarului sunt prevăzute în sau derivă din legislaţia naţională/europeană incidentă, în vigoare, fără a se limita la acestea, după cum urmează:
(1)are obligaţia să utilizeze eficient, efectiv şi transparent fondurile prevăzute în cadrul prezentului contract de finanţare;
(2)are obligaţia de a respecta toate condiţiile stabilite prin Ghidul specific, precum şi pe cele asumate prin cererea de finanţare, în caz contrar AFM are dreptul de a aplica sancţiunile corespunzătoare;
(3)are obligaţia respectării principiului "Do No Significant Harm" (DNSH) (a nu prejudicia în mod semnificativ), astfel cum este prevăzut în articolul 17 din Regulamentul UE 2020/852 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile, pe toată durata de implementare a proiectului;
(4)are obligaţia de a încărca în sistemul informatic al PNRR toate documentele şi să completeze datele pentru care este răspunzător, actualizându-le corespunzător ori de câte ori este cazul, conform instrucţiunilor emise de MMAP/MIPE;
(5)are obligaţia să furnizeze AFM informaţii şi clarificări privind îndeplinirea oricărei obligaţii prevăzute în prezentul contract sau care privesc modul de implementare a proiectului, la solicitarea expresă a acestuia sau ori de câte ori se impune;
(6)are obligaţia de a solicita, în scris, punctul de vedere al AFM, cu privire la aspectele survenite de natură să afecteze buna implementare a Proiectului;
(7)are obligaţia să implementeze Proiectul pe propria răspundere, în conformitate cu prevederile prezentului Contract de finanţare, ale legislaţiei naţionale şi comunitare în vigoare. Beneficiarul este singurul răspunzător de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin Contractul de finanţare, pentru implementarea Proiectului şi pentru obţinerea rezultatelor prevăzute în cadrul acestuia;
(8)are obligaţia de a respecta toate instrucţiunile emise de MMAP/MIPE şi de a utiliza formularele elaborate de aceştia în scopul implementării proiectului;
(9)are obligaţia de a permite accesul neîngrădit, inclusiv la sediul său, AFM, autorităţilor naţionale şi europene cu atribuţii de verificare, control şi audit, inclusiv MMAP/MIPE, în limitele competenţelor ce le revin, în baza notificării transmise de către aceştia, cu respectarea termenelor şi condiţiilor stabilite în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu prevederile prezentului contract. În acest sens, pune la dispoziţia acestora toate documentele şi informaţiile solicitate privind proiectul şi contractul de finanţare şi întreprinde toate măsurile necesare pentru a asigura buna desfăşurare a activităţilor de verificare derulate de autorităţile de audit sau de control;
(10)are obligaţia de a realiza, la termenele specificate, toate măsurile necesare implementării recomandărilor/constatărilor rezultate ca urmare a misiunilor de asistenţă/monitorizare/verificare/control/audit;
(11)are obligaţia de a menţine evidenţele şi documentele justificative, inclusiv datele statistice şi alte înregistrări referitoare la proiect, cu precădere în format electronic. Evidenţele şi documentele referitoare la audituri, căi de atac, litigii sau reclamaţii referitoare la angajamente juridice sau referitoare la investigaţii ale EPPO/OLAF/DLAF/DNA se păstrează până în momentul încheierii acestor audituri, căi de atac, litigii, reclamaţii sau investigaţii, cu respectarea obligaţiilor legale privind arhivarea acestora. În cazul evidenţelor şi al documentelor referitoare la investigaţiile EPPO/OLAF/DLAF/DNA, obligaţia de păstrare se aplică de îndată ce respectivele investigaţii au fost notificate destinatarului. În acest sens, evidenţele şi documentele se păstrează fie sub formă de originale sau copii certificate conform cu originalul, fie pe suporturi de date acceptate în mod uzual, inclusiv sub formă de versiuni electronice ale documentelor originale sau documente existente numai în versiune electronică, prin aplicarea semnăturii electronice. Acolo unde există versiuni electronice, dacă astfel de documente îndeplinesc cerinţele legale aplicabile pentru a fi considerate echivalente cu originalul şi pentru a fi utilizate în cadrul unui audit, documentele originale pe suport hârtie nu sunt necesare;
(12)se asigură că în contractele încheiate cu terţe părţi se prevede obligaţia acestora de a asigura disponibilitatea informaţiilor şi documentelor referitoare la proiect cu ocazia misiunilor de control desfăşurate de AFM sau de alte structuri cu competenţe în controlul şi recuperarea debitelor aferente fondurilor comunitare şi/sau fondurile publice naţionale aferente acestora, după caz;
(13)are obligaţia de a asigura şi a menţine o pistă de audit adecvată până la nivelul beneficiarilor şi beneficiarilor reali, precum şi de a menţine securitatea datelor utilizate în exercitarea obligaţiilor asumate prin prezentul Contract de finanţare;
(14)are obligaţia de a furniza datele şi informaţiile privind beneficiarii reali ai destinatarilor finali ai fondurilor/contractorilor, de a identifica şi raporta beneficiari reali de fonduri din PNRR, direcţi sau indirecţi, precum şi de a solicita informaţii de la beneficiarii reali, aşa cum sunt aceştia definiţi la art. 3 alin. (6) din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului;
(15)are obligaţia de a arhiva în mod corespunzător toate datele/documentele aferente procesului de implementare a contractului de finanţare, atât în format fizic, cât şi în format electronic, inclusiv în scopul permiterii accesului neîngrădit la aceste documente entităţilor naţionale/europene cu atribuţii în verificarea, controlul şi auditarea fondurilor europene şi naţionale. Documentele trebuie să fie uşor accesibile şi arhivate astfel încât să permită verificarea acestora. Beneficiarul este obligat să informeze AFM cu privire la locul arhivării, în termen de 5 (cinci) zile lucrătoare de la data intervenirii oricăror modificări. Toate documentele vor fi păstrate până la 10 ani de la închiderea oficială a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă;
(16)are obligaţia de a transmite rapoarte de progres cu privire la implementarea activităţilor aferente Proiectului, trimestrial sau ori de câte ori se va solicita în scris de către AFM, inclusiv situaţia plăţilor efectuate pentru îndeplinirea Proiectului, şi de a respecta toate instrucţiunile primite din partea AFM;
(17)are obligaţia de a restitui orice sumă ce constituie plată nedatorată/sume necuvenite plătite, în cadrul prezentului contract de finanţare, în termen de 5 (cinci) zile lucrătoare de la data primirii notificării. Modalitatea de recuperare a sumelor se realizează în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021, cu modificările şi completările ulterioare şi a Hotărârii Guvernului nr. 209/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
(18)are obligaţia să notifice AFM asupra fondurilor rămase neutilizate, ca urmare a atribuirii şi/sau finalizării contractelor de achiziţie publică aferente Proiectului;
(19)are obligaţia de a întocmi şi a transmite către AFM cererile de transfer, precum şi documentele justificative aferente, spre a fi verificate de AFM în vederea efectuării plăţii;
(20)are obligaţia de a transmite trimestrial, până la data de 20 a lunii următoare perioadei de raportare, a formularului Notificare cu privire la reconcilierea contabilă, din care să rezulte sumele primite de la AFM în conformitate cu prezentul contract de finanţare;
(21)are obligaţia de a respecta prevederile legislaţiei naţionale şi comunitare aplicabile în domeniul achiziţiilor publice (inclusiv pentru achiziţiile directe), dacă este cazul;
(22)are obligaţia să informeze AFM despre orice situaţie care poate determina încetarea şi/sau întârzierea executării prezentului contract de finanţare, în termen de maximum 5 (cinci) zile lucrătoare de la data luării la cunoştinţă despre o astfel de situaţie, urmând ca AFM să decidă cu privire la măsurile corespunzătoare;
(23)are obligaţia să realizeze măsurile de informare şi publicitate în conformitate cu instrucţiunile Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene;
(24)are obligaţia de a respecta prevederile contractului de finanţare în ceea ce priveşte informarea şi promovarea Proiectului şi va păstra, pe toată durata derulării PNRR, plus încă cel puţin 5 ani de la închiderea acestuia, dovezile, inclusiv vizuale, ale îndeplinirii obligaţiilor privind comunicarea pentru proiect;
(25)beneficiarul îşi asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa, pe durata contractului. AFM va fi degrevat de orice responsabilitate pentru prejudiciile cauzate terţilor de către Beneficiar, ca urmare a executării prezentului contract de finanţare, cu excepţia celor care pot fi direct imputabile acestuia;
(26)beneficiarul îşi exprimă acordul cu privire la prelucrarea, stocarea şi arhivarea datelor obţinute pe parcursul desfăşurării Contractului de finanţare, în vederea utilizării, pe toată durata, precum şi după încetarea acestuia, în scopul verificării modului de implementare şi/sau a respectării clauzelor contractuale şi a legislaţiei naţionale şi comunitare, precum şi pentru întocmirea de situaţii şi statistici;
(27)în cazul unei defecţiuni a sistemului informatic al PNRR sau a absenţei unei conexiuni de date stabilă, Beneficiarul va prezenta informaţiile solicitate în format scriptic, urmând a încărca documentele respective în sistemul informatic al PNRR, de îndată ce sistemul informatic este funcţional;
(28)are obligaţia de a informa AFM în termen de maximum 3 zile lucrătoare cu privire la următoarele aspecte, care nu vor face obiectul aprobării AFM:
a)schimbarea denumirii, schimbarea adresei sediului beneficiarului;
b)schimbarea contului special deschis pentru Proiect;
c)înlocuirea reprezentantului legal.