Secţiunea 10 - Ajutoarele pentru infrastructurile de bandă largă - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat

Acte UE

Jurnalul Oficial 187L

În vigoare
Versiune de la: 14 August 2025
SECŢIUNEA 10:Ajutoarele pentru infrastructurile de bandă largă
Art. 52: Ajutoarele pentru reţelele fixe în bandă largă
(1)Ajutoarele pentru implementarea unei reţele fixe în bandă largă sunt compatibile cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Costurile eligibile sunt toate costurile aferente construirii, gestionării şi exploatării unei reţele fixe în bandă largă. Cuantumul maxim al ajutorului acordat pentru un proiect se stabileşte pe baza unui proces de selecţie concurenţial, astfel cum se prevede la alineatul (6) litera (a). În cazul în care se efectuează o investiţie în conformitate cu alineatul (6) litera (b) fără să existe un proces de selecţie concurenţial, cuantumul ajutorului nu depăşeşte diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul normal din exploatare al investiţiei. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, fiind calculat pe baza unor estimări rezonabile, şi este verificat ex post prin intermediul unui mecanism de recuperare. Proiecţia rezonabilă a măsurii necesită luarea în considerare a tuturor costurilor şi veniturilor preconizate a fi suportate pe durata de viaţă economică a investiţiei.
(3)Sunt eligibile următoarele tipuri alternative de investiţii:
a)implementarea unei reţele fixe în bandă largă pentru a conecta gospodăriile şi actorii socioeconomici în zonele în care nu există o reţea care să ofere o viteză de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf (viteză-prag) sau în care o astfel de reţea nu este planificată în mod credibil să fie implementată în orizontul de timp relevant. Acest fapt se verifică prin cartografiere şi consultare publică în conformitate cu alineatul (4);
b)implementarea unei reţele fixe în bandă largă pentru a conecta actorii socioeconomici în zonele în care există doar o singură reţea care oferă o viteză de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf, dar mai mică de 300 Mbps în condiţii de oră de vârf (viteză-prag) sau în care o astfel de reţea nu este planificată în mod credibil să fie implementată în orizontul de timp relevant. Acest fapt se verifică prin cartografiere şi consultare publică în conformitate cu alineatul (5).
(4)Zonele în care există cel puţin o reţea care poate fi modernizată pentru a asigura o viteză de descărcare de cel puţin 1 Gbps în condiţii de oră de vârf nu sunt eligibile pentru intervenţii în temeiul alineatului (3) literele (a) şi (b). Se consideră că o reţea poate fi modernizată pentru a asigura o viteză de descărcare de cel puţin 1 Gbps în condiţii de oră de vârf dacă poate asigura această viteză cu o investiţie marginală, cum ar fi modernizarea echipamentelor active, fără investiţii semnificative în infrastructura în bandă largă.
(5)Cartografierea şi consultarea publică în sensul alineatului (3) trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe în mod cumulativ:
a)cartografierea trebuie să identifice zonele geografice ţintă planificate a fi acoperite de intervenţia statului şi să ia în considerare toate reţelele fixe în bandă largă existente. Cartografierea se efectuează:
(i)pentru reţelele fixe prin cablu, la nivel de adresă pe baza locaţiilor deservite;
(ii)pentru reţelele de acces fără fir fixe, la nivel de adresă, pe baza locaţiilor deservite sau pe baza unor grile de maximum 100x100 de metri.
În cazul în care instalarea unei reţele include, în acelaşi timp, instalarea unei reţele de acces şi o instalare limitată a reţelei auxiliare de backhaul necesare pentru a permite funcţionarea reţelei de acces, nu este necesară o cartografiere a reţelelor backhaul.
Toate elementele metodologiei şi criteriile tehnice de bază utilizate pentru cartografierea zonelor-ţintă trebuie să fie puse la dispoziţia publicului. Cartografierea se verifică întotdeauna printr-o consultare publică;
b)consultarea publică trebuie să fie efectuată de autoritatea publică competentă prin publicarea principalelor caracteristici ale intervenţiei planificate a statului şi a listei zonelor geografice ţintă identificate în cadrul exerciţiului de cartografiere efectuat în conformitate cu litera (a). Aceste informaţii trebuie să fie puse la dispoziţie pe un site internet accesibil publicului la nivel regional şi naţional. Consultarea publică invită părţile interesate să îşi prezinte observaţiile cu privire la intervenţia planificată a statului şi să transmită informaţii fundamentate în conformitate cu litera (a) cu privire la reţelele lor care furnizează vitezele-prag stabilite la alineatul (3), reţele care există sau sunt planificate în mod credibil să fie implementate în zona-ţintă în orizontul de timp relevant. Consultarea publică trebuie să dureze cel puţin 30 de zile.
(6)Intervenţia trebuie să aducă o îmbunătăţire semnificativă (schimbare radicală) în comparaţie cu reţelele existente sau planificate în mod credibil să fie implementate în orizontul de timp relevant, astfel cum au fost identificate prin cartografiere şi consultare publică efectuată în conformitate cu alineatul (5). Reţelele planificate în mod credibil trebuie luate în considerare pentru evaluarea schimbării radicale numai în cazul în care oferă, în mod individual, o performanţă similară cu cea din planul de reţea finanţată de stat în zonele ţintă în orizontul de timp relevant. Se produce o schimbare radicală dacă, datorită intervenţiei subvenţionate, se realizează o investiţie nouă semnificativă în reţeaua în bandă largă, iar reţeaua subvenţionată aduce capacităţi noi semnificative pe piaţă în ceea ce priveşte disponibilitatea, capacitatea, viteza şi concurenţa serviciilor în bandă largă, în comparaţie cu reţelele existente sau planificate în mod credibil în orizontul de timp relevant. Intervenţia include investiţii de peste 70 % în infrastructura în bandă largă. În orice caz, o intervenţie eligibilă, astfel cum se prevede la alineatul (3), trebuie să conducă cel puţin la următoarele îmbunătăţiri:
a)pentru intervenţiile în temeiul alineatului (3) litera (a), reţeaua finanţată de stat trebuie cel puţin să tripleze viteza de descărcare în comparaţie cu reţelele existente (viteza-ţintă);
b)pentru intervenţiile prevăzute în temeiul alineatului (3) litera (b), reţeaua finanţată de stat trebuie cel puţin să tripleze viteza de descărcare în comparaţie cu reţelele existente şi să asigure o viteză de descărcare de cel puţin 1 Gbps în condiţii de oră de vârf (viteza-ţintă).
(7)Ajutoarele se acordă după cum urmează:
a)ajutoarele se alocă pe baza unei proceduri de selecţie concurenţiale deschise, transparente şi nediscriminatorii, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic;
b)atunci când ajutorul se acordă fără o procedură de selecţie concurenţială unei autorităţi publice pentru a implementa şi pentru a gestiona, direct sau prin intermediul unei entităţi interne, o reţea fixă în bandă largă, autoritatea publică sau entitatea internă, după caz, utilizează reţeaua subvenţionată pentru a furniza doar servicii cu ridicata. Orice concesiune sau alt tip de contract prin care un terţ este însărcinat să construiască sau să exploateze reţeaua se alocă printr-o procedură de selecţie concurenţială deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
(8)Reţeaua subvenţionată oferă acces cu ridicata, în conformitate cu articolul 2 punctul 139, în condiţii echitabile şi nediscriminatorii. Prin derogare, intervenţiile eligibile în temeiul alineatului (3) litera (a) pot oferi o degrupare virtuală în locul degrupării fizice dacă produsul de acces bazat pe degruparea virtuală este aprobat în prealabil de autoritatea naţională de reglementare sau de o altă autoritate competentă. Accesul cu ridicata activ se acordă pentru o perioadă de cel puţin zece ani de la începerea exploatării reţelei, iar accesul cu ridicata la infrastructura în bandă largă se acordă pe durata de viaţă a elementelor în cauză. Accesul bazat pe degruparea virtuală trebuie acordat pentru o perioadă de timp egală cu durata de viaţă a infrastructurii pentru care degruparea virtuală este un substitut. Aceleaşi condiţii de acces se aplică întregii reţele, inclusiv părţilor reţelei în care s-au utilizat infrastructurile existente. Obligaţiile de acces se aplică indiferent de schimbările intervenite în ceea ce priveşte deţinerea proprietăţii, gestionarea sau exploatarea reţelei. Reţeaua asigură accesul pentru cel puţin trei solicitanţi de acces şi pune la dispoziţia solicitanţilor de acces cel puţin 50 % din capacitate. Pentru a face accesul cu ridicata efectiv şi pentru a permite solicitanţilor de acces să furnizeze servicii, accesul cu ridicata se acordă, de asemenea, pentru părţi ale reţelei care nu au fost finanţate de stat sau care este posibil să nu fi fost implementate de beneficiarul ajutorului, de exemplu prin acordarea accesului la echipamente active, chiar dacă se finanţează numai infrastructura în bandă largă.
(9)Preţul accesului cu ridicata se bazează pe unul dintre următoarele criterii de referinţă şi principii de stabilire a preţurilor:
a)preţurile medii cu ridicata publicate care predomină în alte zone comparabile şi mai competitive din respectivul stat membru;
b)preţurile reglementate deja stabilite sau aprobate de autoritatea naţională de reglementare pentru pieţele şi serviciile în cauză; sau
c)orientarea în funcţie de costuri sau o metodologie impusă conform cadrului de reglementare sectorial.
Fără a aduce atingere competenţelor care îi revin autorităţii naţionale de reglementare în temeiul cadrului de reglementare, autoritatea naţională de reglementare este consultată cu privire la produsele de acces cu ridicata, la termenii şi condiţiile de acces, inclusiv cu privire la preţuri, precum şi cu privire la litigiile legate de aplicarea prezentului articol.
(10)Statele membre instituie un mecanism de monitorizare şi de recuperare pentru cazurile în care valoarea ajutorului acordat proiectului depăşeşte 10 milioane EUR.
(11)Pentru a se asigura că ajutorul rămâne proporţional şi nu conduce la supracompensare sau la subvenţionarea încrucişată a unor activităţi pentru care nu s-a acordat ajutor, beneficiarul ajutorului trebuie să asigure separarea contabilă a fondurilor utilizate pentru construirea şi exploatarea reţelei finanţate de stat de alte fonduri aflate la dispoziţia sa.

Art. 52a: Ajutoarele pentru reţelele mobile 4G şi 5G
(1)Ajutoarele pentru reţelele mobile 4G şi 5G sunt compatibile cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Costurile eligibile sunt toate costurile aferente construirii, gestionării şi exploatării componentelor pasive şi active ale unei reţele mobile. Cuantumul maxim al ajutorului acordat pentru un proiect se stabileşte pe baza unui proces de selecţie concurenţial, astfel cum se prevede la alineatul (7) litera (a). În cazul în care se efectuează o investiţie în conformitate cu alineatul (7) litera (b) fără să existe un proces de selecţie concurenţial, cuantumul ajutorului nu depăşeşte diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul normal din exploatare al investiţiei. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, fiind calculat pe baza unor estimări rezonabile, şi este verificat ex post prin intermediul unui mecanism de recuperare. Proiecţia rezonabilă a măsurii necesită luarea în considerare a tuturor costurilor şi veniturilor preconizate a fi suportate pe durata de viaţă economică a investiţiei.
(3)Implementarea reţelei mobile 5G se realizează în zone în care nu există reţele mobile 4G şi nici reţele mobile 5G existente sau planificate în mod credibil să fie implementate în orizontul de timp relevant. Implementarea reţelei mobile 4G se realizează în zone în care nu există reţele mobile 3G, 4G sau 5G sau în care nu este planificat în mod credibil să se implementeze astfel de reţele în orizontul de timp relevant. Aceste cerinţe se verifică prin cartografiere şi consultare publică în conformitate cu alineatul (4).
(4)Cartografierea şi consultarea publică în sensul alineatului (3) trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe în mod cumulativ:
a)cartografierea identifică în mod clar zonele geografice ţintă planificate să facă obiectul intervenţiei statului şi ia în considerare toate reţelele mobile existente. Cartografierea se efectuează pe baza unor grile de maximum 100 x 100 de metri. Toate elementele metodologiei şi criteriile tehnice de bază utilizate pentru cartografierea zonelor-ţintă trebuie să fie puse la dispoziţia publicului. Cartografierea se verifică întotdeauna printr-o consultare publică;
În cazul în care instalarea unei reţele include, în acelaşi timp, instalarea unei reţele de acces şi o instalare limitată a reţelei auxiliare de backhaul necesare pentru a permite funcţionarea reţelei de acces, nu este necesară o cartografiere separată a reţelelor backhaul;
b)consultarea publică trebuie să fie efectuată de autoritatea publică competentă prin publicarea principalelor caracteristici ale intervenţiei planificate a statului şi a listei zonelor geografice ţintă identificate în cadrul exerciţiului de cartografiere efectuat în conformitate cu litera (a). Aceste informaţii trebuie să fie puse la dispoziţie pe un site internet accesibil publicului la nivel regional şi naţional. Consultarea publică invită părţile interesate să îşi prezinte observaţiile cu privire la intervenţia planificată a statului şi să transmită informaţii fundamentate în conformitate cu litera (a) cu privire la reţelele lor mobile cu caracteristicile stabilite la alineatul (3), reţele care există sau sunt planificate în mod credibil să fie implementate în zona-ţintă în orizontul de timp relevant. Consultarea publică trebuie să dureze cel puţin 30 de zile.
(5)Infrastructura care beneficiază de ajutor nu este luată în considerare pentru îndeplinirea obligaţiilor de acoperire ale operatorilor de reţele mobile care decurg din condiţiile aplicabile drepturilor de utilizare a spectrului 4G şi 5G.
(6)Intervenţia aduce o îmbunătăţire semnificativă (schimbare radicală) în comparaţie cu reţelele mobile existente sau planificate în mod credibil să fie implementate în orizontul de timp relevant, astfel cum au fost identificate prin cartografiere şi consultare publică efectuată în conformitate cu alineatul (4). Reţelele planificate în mod credibil trebuie luate în considerare pentru evaluarea schimbării radicale numai în cazul în care oferă, în mod individual, o performanţă similară cu cea din planul de reţea finanţată de stat în zonele ţintă în orizontul de timp relevant. Se produce o schimbare radicală dacă, datorită intervenţiei subvenţionate, se realizează o investiţie nouă semnificativă în reţeaua mobilă şi reţeaua subvenţionată aduce capacităţi noi semnificative pe piaţă în ceea ce priveşte disponibilitatea, capacitatea, viteza şi concurenţa serviciilor mobile, în comparaţie cu reţelele existente sau planificate în mod credibil în orizontul de timp relevant. Intervenţia include investiţii de peste 50 % în infrastructura în bandă largă.
(7)Ajutoarele se acordă după cum urmează:
a)ajutoarele se alocă pe baza unei proceduri de selecţie concurenţiale deschise, transparente şi nediscriminatorii, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic;
b)atunci când ajutorul se acordă fără o procedură de selecţie concurenţială unei autorităţi publice pentru a implementa şi pentru a gestiona, direct sau prin intermediul unei entităţi interne, o reţea mobilă, autoritatea publică sau entitatea internă, după caz, utilizează reţeaua subvenţionată pentru a furniza doar servicii cu ridicata. Orice concesiune sau alt tip de contract prin care un terţ este însărcinat să construiască sau să exploateze reţeaua se alocă printr-un proces de selecţie concurenţial deschis, transparent şi nediscriminatoriu, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
(8)Exploatarea reţelei subvenţionate oferă acces cu ridicata, în conformitate cu articolul 2 punctul 139, în condiţii echitabile şi nediscriminatorii. Accesul cu ridicata activ se acordă pentru o perioadă de cel puţin zece ani de la începerea exploatării reţelei, iar accesul cu ridicata la infrastructura în bandă largă se acordă pe durata de viaţă a elementelor în cauză. Aceleaşi condiţii de acces se aplică întregii reţele, inclusiv părţilor unei astfel de reţele în care s-au utilizat infrastructurile existente. Obligaţiile de acces se aplică indiferent de schimbările intervenite în ceea ce priveşte deţinerea proprietăţii, gestionarea sau exploatarea reţelei. Pentru a face accesul cu ridicata efectiv şi pentru a permite solicitanţilor de acces să furnizeze servicii, accesul cu ridicata se acordă, de asemenea, pentru părţi ale reţelei care nu au fost finanţate de stat sau care este posibil să nu fi fost implementate de beneficiarul ajutorului, de exemplu prin acordarea accesului la echipamente active, chiar dacă se finanţează numai infrastructura în bandă largă.
(9)Preţul accesului cu ridicata se bazează pe unul dintre criteriile de referinţă şi principiile de stabilire a preţurilor următoare:
a)preţurile medii cu ridicata publicate care predomină în alte zone comparabile şi mai competitive din respectivul stat membru;
b)preţurile reglementate deja stabilite sau aprobate de autoritatea naţională de reglementare pentru pieţele şi serviciile în cauză;
c)orientarea în funcţie de costuri sau o metodologie impusă conform cadrului de reglementare sectorial.
Fără a aduce atingere competenţelor care îi revin autorităţii naţionale de reglementare în temeiul cadrului de reglementare, autoritatea naţională de reglementare este consultată cu privire la produsele de acces cu ridicata, la termenii şi condiţiile de acces, inclusiv cu privire la preţuri, precum şi cu privire la litigiile legate de aplicarea prezentului articol.
(10)Statele membre instituie un mecanism de monitorizare şi de recuperare pentru cazurile în care valoarea ajutorului acordat proiectului depăşeşte 10 milioane EUR.
(11)Utilizarea reţelei mobile 4G sau 5G finanţate de stat pentru a furniza servicii de acces fără fir fixe este permisă numai în zonele în care nu există o reţea care să ofere viteze de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf sau în care o astfel de reţea nu este planificată în mod credibil să fie implementată în orizontul de timp relevant, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii cumulative:
a)cartografierea şi exerciţiul de consultare publică ţin seama de reţelele fixe în bandă largă existente sau planificate în mod credibil, determinate în conformitate cu articolul 52 alineatul (4);
b)reţeaua de acces fără fir fixă 4G sau 5G care beneficiază de ajutor trebuie cel puţin să tripleze viteza de descărcare în comparaţie cu reţelele existente sau planificate în mod credibil (viteza-ţintă) în conformitate cu articolul 52 alineatul (5).
(12)Pentru a se asigura că ajutorul rămâne proporţional şi nu conduce la supracompensare sau la subvenţionarea încrucişată a unor activităţi pentru care nu s-a acordat ajutor, beneficiarul ajutorului asigură separarea contabilă a fondurilor utilizate pentru construirea şi exploatarea reţelei finanţate de stat de alte fonduri aflate la dispoziţia sa.

Art. 52b: Ajutoarele pentru proiectele de interes comun în domeniul infrastructurii de conectivitate digitală transeuropeană
(1)Ajutoarele pentru proiectele de interes comun în domeniul infrastructurii de conectivitate digitală transeuropeană finanţate în temeiul Regulamentului (UE) 2021/1153 sau cărora li s-a acordat o etichetă de calitate «marcă de excelenţă» în temeiul regulamentului menţionat sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Proiectele trebuie să respecte condiţiile generale de compatibilitate cumulative prevăzute la alineatul (3). În plus, acestea trebuie să se încadreze într-una dintre categoriile de proiecte eligibile prevăzute la alineatul (4) şi să îndeplinească toate condiţiile specifice de compatibilitate pentru categoria relevantă prevăzută la alineatul menţionat. Numai proiectele care se referă exclusiv la elementele şi la entităţile specificate în cadrul fiecărei categorii relevante la alineatul (4) se încadrează în domeniul de aplicare al exceptării prevăzute la alineatul (1).
(3)Condiţiile generale de compatibilitate cumulative sunt următoarele:
a)beneficiarul trebuie să asigure o contribuţie financiară de cel puţin 25 % din costurile eligibile, fie din resurse proprii, fie prin finanţare externă, sub o formă care să nu conţină niciun sprijin financiar public. În cazul în care contribuţia de 25 % a beneficiarului este furnizată prin finanţare externă prin intermediul unei platforme de investiţii care combină diferite surse de finanţare, condiţia ca finanţarea externă să nu conţină niciun sprijin financiar public prevăzută în teza anterioară se înlocuieşte cu cerinţa ca, în cadrul platformei, ponderea investiţiilor private să fie de cel puţin 30 %;
b)sunt eligibile să beneficieze de ajutor numai costurile de investiţie eligibile în temeiul Regulamentului (UE) 2021/1153 pentru implementarea infrastructurii;
c)proiectul trebuie să fie selectat în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/1153 în unul dintre următoarele moduri:
(i)de către un intermediar financiar independent numit de Comisie pe baza orientărilor stabilite de comun acord în domeniul investiţiilor;
(ii)de către Comisie, printr-o procedură de ofertare concurenţială, bazată pe criterii clare, transparente şi nediscriminatorii;
(iii)de către experţi independenţi numiţi de Comisie.
d)proiectul trebuie să permită crearea de capacităţi de conectivitate care să nu se rezume la cerinţele aferente oricăror obligaţii legale existente, cum ar fi cele care decurg din dreptul de utilizare a spectrului;
e)proiectul trebuie să le asigure terţilor un acces cu ridicata deschis, inclusiv degruparea în condiţii echitabile, rezonabile şi nediscriminatorii, în conformitate cu articolul 52 alineatele (7) şi (8) sau cu articolul 52a alineatele (8) şi (9), după caz.
(4)Categoriile de proiecte eligibile şi condiţiile specifice de compatibilitate cumulative aplicabile acestora sunt următoarele:
a)investiţiile în implementarea unei secţiuni transfrontaliere a unui coridor 5G de-a lungul unui coridor de transport identificat în orientările privind reţeaua transeuropeană de transport, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 (coridoarele TEN-T), care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative specifice:
(i)proiectul constă într-o secţiune transfrontalieră a unui coridor 5G care traversează frontiera dintre două sau mai multe state membre sau traversează frontiera a cel puţin unui stat membru şi a cel puţin unei ţări din Spaţiul Economic European;
(ii)secţiunile transfrontaliere totale ale coridoarelor 5G situate într-un stat membru nu trebuie să reprezinte mai mult de 15 % din lungimea totală a coridoarelor 5G de-a lungul reţelei centrale transeuropene de transport din respectivul stat membru care nu fac obiectul niciunor obligaţii juridice existente, cum ar fi cele care decurg din dreptul de utilizare a spectrului. În mod excepţional, dacă un stat membru sprijină implementarea coridoarelor 5G transfrontaliere de-a lungul reţelei transeuropene de transport globale, secţiunile transfrontaliere totale ale coridoarelor 5G situate în respectivul stat membru nu reprezintă mai mult de 15 % din lungimea totală a coridoarelor 5G de-a lungul reţelei transeuropene de transport globale din respectivul stat membru care nu fac obiectul niciunor obligaţii juridice existente, cum ar fi cele care decurg din dreptul de utilizare a spectrului;
(iii)proiectul asigură o investiţie nouă semnificativă în reţeaua mobilă 5G care este adaptată pentru furnizarea de servicii de mobilitate conectată şi automatizată care să nu se rezume la investiţii marginale legate doar de modernizarea elementelor active ale reţelei;
(iv)proiectul sprijină implementarea unei infrastructuri pasive noi numai dacă infrastructura pasivă existentă nu poate fi reutilizată;
b)investiţiile în implementarea unei secţiuni transfrontaliere a unei reţele magistrale paneuropene care asigură o conectivitate de ordinul terabiţilor şi sprijină obiectivele întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă prin interconectarea anumitor instalaţii de calcul, instalaţii de supercalcul şi infrastructuri de date care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative specifice:
(i)proiectul implementează sau achiziţionează active în materie de conectivitate, inclusiv drepturi de utilizare irevocabile, fibră neagră sau echipamente, pentru construirea unei secţiuni transfrontaliere a unei reţele magistrale paneuropene care sprijină interconectarea, cu o conectivitate de la un capăt la altul nelimitată de minimum 1 Tbps, a cel puţin două instalaţii de calcul, instalaţii de supercalcul sau infrastructuri de date care: (1) sunt entităţi-gazdă ale întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă instituite în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1488 al Consiliului (*) sau sunt infrastructuri de cercetare şi alte infrastructuri de calcul şi de date care sprijină iniţiativele emblematice şi misiunile de cercetare prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/695 al Parlamentului European şi al Consiliului (**) şi în Regulamentul (CE) nr. 723/2009 al Consiliului care contribuie la obiectivele întreprinderii comune pentru calculul de înaltă performanţă; şi (2) care sunt situate în cel puţin două state membre sau în cel puţin un stat membru şi în cel puţin un membru al Spaţiului european de cercetare;
(*)Regulamentul (UE) 2018/1488 al Consiliului din 28 septembrie 2018 privind instituirea întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă (JO L 252, 8.10.2018, p. 1).
(**)Regulamentul (UE) 2021/695 al Parlamentului European şi al Consiliului din 28 aprilie 2021 de instituire a programului-cadru pentru cercetare şi inovare Orizont Europa şi de stabilire a normelor sale de participare şi de diseminare şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1290/2013 şi (UE) nr. 1291/2013 (JO L 170, 12.5.2021, p. 1).
(ii)proiectul asigură o investiţie nouă semnificativă în reţeaua magistrală care nu se rezumă la investiţii marginale, cum ar fi investiţiile legate de simple actualizări de software sau de licenţe;
(iii)cumpărarea activelor în materie de conectivitate se efectuează prin achiziţii publice şi
(iv)proiectul sprijină implementarea unei infrastructuri pasive noi numai dacă infrastructura pasivă existentă nu poate fi reutilizată;
c)investiţiile în implementarea unei secţiuni transfrontaliere a unei reţele magistrale care interconectează infrastructurile de cloud ale anumitor actori socioeconomici care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative specifice:
(i)proiectul interconectează infrastructurile de cloud ale actorilor socioeconomici care sunt administraţii publice ori entităţi publice sau private cărora li s-a încredinţat prestarea de servicii de interes general sau de servicii de interes economic general în sensul articolului 106 alineatul (2) din tratat;
(ii)proiectul constă într-o secţiune transfrontalieră a implementării unor noi reţele magistrale transfrontaliere sau în modernizarea semnificativă a unor astfel de reţele existente care (1) traversează frontiera dintre două sau mai multe state membre sau (2) traversează frontiera dintre cel puţin un stat membru şi cel puţin o ţară din Spaţiul Economic European;
(iii)proiectul acoperă cel puţin doi actori socioeconomici eligibili în temeiul punctului (i), fiecare desfăşurându-şi activitatea într-un alt stat membru sau într-un stat membru şi într-o ţară din Spaţiul Economic European;
(iv)proiectul asigură o investiţie nouă semnificativă în reţeaua magistrală care nu se rezumă la investiţii marginale, cum ar fi investiţiile legate de simple actualizări de software sau de licenţe. Proiectul trebuie să poată să furnizeze în mod fiabil viteze simetrice de descărcare şi de încărcare cel puţin de ordinul multiplilor de 10 Gbps;
(v)proiectul sprijină implementarea unei infrastructuri pasive noi numai dacă infrastructura pasivă existentă nu poate fi reutilizată;
d)investiţiile în implementarea unei reţele prin cablu submarin care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative specifice:
(i)proiectul constă într-o secţiune transfrontalieră a unei reţele prin cablu submarin care (1) traversează frontiera dintre două sau mai multe state membre sau (2) traversează frontiera dintre cel puţin un stat membru şi cel puţin o ţară din Spaţiul Economic European. Alternativ, entitatea care primeşte ajutorul trebuie să asigure doar furnizarea serviciilor cu ridicata, iar infrastructura care beneficiază de sprijin trebuie să amelioreze conectivitatea regiunilor ultraperiferice, a teritoriilor de peste mări sau a regiunilor insulare europene, chiar şi în cadrul unui singur stat membru;
(ii)proiectul nu trebuie să vizeze rute deservite deja de cel puţin două infrastructuri magistrale existente sau planificate în mod credibil;
(iii)proiectul asigură o investiţie nouă semnificativă în reţeaua prin cablu submarin, prin introducerea unui cablu submarin nou sau a unei conexiuni la un cablu submarin existent, care să remedieze probleme legate de duplicare şi să nu se rezume la investiţii marginale. Proiectul trebuie să poată să furnizeze în mod fiabil viteze simetrice de descărcare şi de încărcare de cel puţin 1 Gbps;
(iv)proiectul sprijină implementarea unei infrastructuri pasive noi numai dacă infrastructura pasivă existentă nu poate fi reutilizată.
Art. 52c: Vouchere pentru conectivitate
(1)Ajutoarele sub formă de vouchere pentru conectivitate acordate consumatorilor, pentru a facilita telemunca, educaţia online, serviciile de formare, sau cele acordate IMM-urilor sunt compatibile cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Durata unei scheme de vouchere nu poate depăşi 3 ani. Valabilitatea voucherelor pentru utilizatorii finali nu poate depăşi 2 ani.
(3)Sunt eligibile următoarele categorii de vouchere:
a)voucherele puse la dispoziţia consumatorilor şi IMM-urilor pentru abonarea la un nou serviciu în bandă largă sau pentru modificarea abonamentului în curs la un serviciu care oferă viteze de descărcare de cel puţin 30 Mbps în condiţii de oră de vârf, cu condiţia ca toţi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice care asigură viteze de descărcare de cel puţin 30 Mbps în condiţii de oră de vârf să fie eligibili în cadrul schemei. Nu se acordă vouchere pentru schimbarea furnizorilor care oferă aceleaşi viteze ca şi vitezele deja disponibile în cadrul abonamentului în curs sau pentru modificarea unui abonament în curs care asigură o viteză de descărcare de cel puţin 30 Mbps în condiţii de oră de vârf;
b)voucherele puse la dispoziţia IMM-urilor pentru abonarea la un nou serviciu în bandă largă sau pentru modificarea abonamentului în curs la un serviciu care oferă viteze de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf, cu condiţia ca toţi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice care asigură viteze de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf să fie eligibili în cadrul schemei. Nu se acordă vouchere pentru schimbarea furnizorilor care oferă aceleaşi viteze ca şi vitezele deja disponibile în cadrul abonamentului în curs sau pentru modificarea unui abonament în curs care asigură o viteză de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf.
(4)Voucherele acoperă până la 50 % din costurile eligibile. Costurile eligibile sunt costul lunar al abonamentului, costurile standard de instalare şi echipamentul terminal necesar pentru ca utilizatorii finali să utilizeze serviciile în bandă largă cu vitezele specificate la alineatul (3). Costurile pentru cablajul intern şi instalarea limitată în proprietăţile private ale utilizatorilor finali sau în proprietatea publică în imediata apropiere a proprietăţilor private ale utilizatorilor finali sunt, de asemenea, eligibile în măsura în care sunt necesare şi auxiliare furnizării serviciului. Voucherul este plătit de autorităţile publice direct utilizatorilor finali sau direct furnizorului de servicii ales de utilizatorii finali.
(5)Nu se acordă vouchere pentru zonele în care nu există o reţea care să furnizeze serviciile eligibile menţionate la alineatul (3). Statele membre trebuie să efectueze o consultare publică prin publicarea principalelor caracteristici ale sistemului şi a listei zonelor geografice ţintă pe un site web accesibil publicului la nivel regional şi naţional. Consultarea publică invită părţile interesate să îşi prezinte observaţiile cu privire la proiectul de măsură şi să transmită informaţii fundamentate cu privire la reţelele lor existente care pot să furnizeze în mod fiabil viteza specificată la alineatul (3). Consultarea publică trebuie să dureze cel puţin 30 de zile.
(6)Voucherele sunt neutre din punct de vedere tehnologic. Schemele asigură tratamentul egal al tuturor furnizorilor de servicii posibili şi le oferă utilizatorilor finali gama cea mai largă posibil de furnizori din care să aleagă, indiferent de tehnologiile utilizate. În acest scop, statul membru creează un registru online al tuturor furnizorilor de servicii eligibili sau să introducă o metodă alternativă echivalentă pentru a asigura deschiderea, transparenţa şi caracterul nediscriminatoriu al intervenţiei statului. Utilizatorii finali au posibilitatea de a consulta aceste informaţii cu privire la toate întreprinderile care sunt în măsură să furnizeze servicii eligibile. Toate întreprinderile capabile să furnizeze servicii eligibile au dreptul, la cerere, să fie incluse în registrul online sau în orice alt loc ales de statul membru.
(7)Pentru a reduce la minimum denaturările pieţei, statele membre efectuează o evaluare a pieţei, identificând furnizorii eligibili prezenţi în zonă şi colectând informaţii pentru calcularea cotei lor de piaţă, a gradului de utilizare a serviciilor eligibile şi a preţurilor acestora. Ajutoarele se acordă numai în cazul în care evaluarea pieţei stabileşte că schema este concepută într-un mod suficient de amplu pentru a nu aduce beneficii nejustificate unui număr limitat de furnizori şi că schema nu conduce la consolidarea puterii de piaţă (locale) a anumitor furnizori.
(8)Pentru a fi eligibil, atunci când un furnizor de servicii în bandă largă este integrat pe verticală şi are o cotă din piaţa vânzării cu amănuntul de peste 25 %, acesta trebuie să ofere, pe piaţa corespunzătoare de acces cu ridicata, produse de acces cu ridicata pe baza cărora orice solicitant de acces va putea furniza serviciile eligibile la viteza specificată la alineatul (3), în condiţii deschise, transparente şi nediscriminatorii.
Preţul accesului cu ridicata se bazează pe unul dintre următoarele criterii de referinţă şi principii de stabilire a preţurilor:
a)preţurile medii cu ridicata publicate care predomină în alte zone comparabile şi mai competitive din respectivul stat membru;
b)preţurile reglementate deja stabilite sau aprobate de autoritatea naţională de reglementare pentru pieţele şi serviciile în cauză;
c)orientarea în funcţie de costuri sau o metodologie impusă conform cadrului de reglementare sectorial.
Fără a aduce atingere competenţelor care îi revin autorităţii naţionale de reglementare în temeiul cadrului de reglementare, autoritatea naţională de reglementare este consultată cu privire la produsele de acces cu ridicata, la termenii şi condiţiile de acces, inclusiv cu privire la preţuri, precum şi cu privire la litigiile legate de aplicarea prezentului articol.
Art. 52d: Ajutoarele pentru reţele backhaul
(1)Ajutoarele pentru implementarea unei reţele backhaul sunt compatibile cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Costurile eligibile sunt toate costurile aferente construirii, gestionării şi exploatării unei reţele backhaul. Cuantumul maxim al ajutorului acordat pentru un proiect se stabileşte pe baza unui proces de selecţie concurenţial, astfel cum se prevede la alineatul (6) litera (a). În cazul în care se efectuează o investiţie în conformitate cu alineatul (6) litera (b) fără să existe un proces de selecţie concurenţial, cuantumul ajutorului nu depăşeşte diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul normal din exploatare al investiţiei. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, fiind calculat pe baza unor estimări rezonabile, şi este verificat ex post prin intermediul unui mecanism de recuperare. Proiecţia rezonabilă a măsurii necesită luarea în considerare a tuturor costurilor şi veniturilor preconizate a fi suportate pe durata de viaţă economică a investiţiei.
(3)Implementarea reţelei backhaul se realizează în zone în care nu există o reţea backhaul bazată pe fibră sau pe alte tehnologii capabile să asigure acelaşi nivel de performanţă şi fiabilitate ca şi fibra existentă sau planificată în mod credibil să fie implementată în orizontul de timp relevant. Acest fapt se verifică prin cartografiere şi consultare publică în conformitate cu alineatul (4).
(4)Cartografierea şi consultarea publică în sensul alineatului (3) trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe în mod cumulativ:
a)cartografierea trebuie să identifice zonele-ţintă pentru intervenţia statului în ceea ce priveşte reţeaua backhaul şi ia în considerare toate reţelele backhaul existente. Toate elementele metodologiei şi criteriile tehnice de bază utilizate pentru cartografierea zonelor-ţintă trebuie să fie puse la dispoziţia publicului. Cartografierea se verifică întotdeauna printr-o consultare publică;
b)consultarea publică se efectuează de către autoritatea publică competentă prin publicarea principalelor caracteristici ale intervenţiei planificate a statului şi a listei zonelor identificate în exerciţiul de cartografiere în conformitate cu litera (a). Aceste informaţii trebuie să fie puse la dispoziţie pe un site internet accesibil publicului la nivel regional şi naţional. Consultarea publică invită părţile interesate să îşi prezinte observaţiile cu privire la intervenţia planificată a statului şi să transmită informaţii fundamentate în conformitate cu litera (a) cu privire la reţelele backhaul care există sau sunt planificate în mod credibil să fie implementate în orizontul de timp relevant. Consultarea publică trebuie să dureze cel puţin 30 de zile.
(5)Intervenţia aduce o îmbunătăţire semnificativă (schimbare radicală) în comparaţie cu reţelele backhaul existente sau planificate în mod credibil să fie implementate în orizontul de timp relevant, astfel cum au fost identificate prin cartografiere şi consultare publică efectuată în conformitate cu alineatul (4). Reţelele planificate în mod credibil trebuie luate în considerare pentru evaluarea schimbării radicale numai în cazul în care oferă, în mod individual, o performanţă similară cu cea din planul de reţea finanţată de stat în zonele ţintă în orizontul de timp relevant. Se produce o schimbare radicală dacă, datorită intervenţiei subvenţionate, se realizează o investiţie nouă semnificativă în reţeaua backhaul, iar reţeaua backhaul subvenţionată se bazează pe fibră sau pe alte tehnologii capabile să asigure acelaşi nivel de performanţă a fibrei, în comparaţie cu reţelele existente sau planificate în mod credibil în orizontul de timp relevant. Intervenţia trebuie să includă investiţii de peste 70 % în infrastructura în bandă largă.
(6)Ajutoarele se acordă după cum urmează:
a)ajutoarele se alocă pe baza unei proceduri de selecţie concurenţiale deschise, transparente şi nediscriminatorii, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic;
b)atunci când ajutorul se acordă fără o procedură de selecţie concurenţială unei autorităţi publice pentru a implementa şi pentru a gestiona, direct sau prin intermediul unei entităţi interne, o reţea backhaul, autoritatea publică sau entitatea internă, după caz, utilizează reţeaua subvenţionată pentru a furniza doar servicii cu ridicata. Orice concesiune sau alt tip de contract prin care un terţ este însărcinat să construiască sau să exploateze reţeaua se alocă printr-o procedură de selecţie concurenţială deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
(7)Exploatarea reţelei subvenţionate oferă acces cu ridicata, în conformitate cu articolul 2 punctul 139, în condiţii echitabile şi nediscriminatorii, atât la reţelele fixe, cât şi la cele mobile. Accesul cu ridicata activ se acordă pentru o perioadă de cel puţin zece ani de la începerea exploatării reţelei, iar accesul cu ridicata la infrastructura în bandă largă se acordă pe durata de viaţă a elementelor în cauză. Aceleaşi condiţii de acces se aplică întregii reţele, inclusiv părţilor reţelei în care s-au utilizat infrastructurile existente. Obligaţiile de acces se aplică indiferent de schimbările intervenite în ceea ce priveşte deţinerea proprietăţii, gestionarea sau exploatarea reţelei. Reţeaua finanţată de stat acoperă toate reţelele fixe şi mobile din zonele-ţintă ale intervenţiei referitoare la reţeaua backhaul şi pune la dispoziţia solicitanţilor de acces cel puţin 50 % din capacitate. Pentru a face accesul cu ridicata efectiv şi pentru a permite solicitanţilor de acces să furnizeze servicii, accesul cu ridicata se acordă, de asemenea, pentru părţi ale reţelei care nu au fost finanţate de stat sau care este posibil să nu fi fost implementate de beneficiarul ajutorului, de exemplu prin acordarea accesului la echipamente active, chiar dacă se finanţează numai infrastructura în bandă largă.
(8)Preţul accesului cu ridicata se bazează pe unul dintre următoarele criterii de referinţă şi principii de stabilire a preţurilor:
a)preţurile medii cu ridicata publicate care predomină în alte zone comparabile, mai competitive, din respectivul stat membru;
b)preţurile reglementate deja stabilite sau aprobate de autoritatea naţională de reglementare pentru pieţele şi serviciile în cauză; sau
c)orientarea în funcţie de costuri sau o metodologie impusă conform cadrului de reglementare sectorial.
Fără a aduce atingere competenţelor care îi revin autorităţii naţionale de reglementare în temeiul cadrului de reglementare, autoritatea naţională de reglementare este consultată cu privire la produsele de acces cu ridicata, la termenii şi condiţiile de acces, inclusiv cu privire la preţuri, precum şi cu privire la litigiile legate de aplicarea prezentului articol.
(9)Statele membre instituie un mecanism de monitorizare şi de recuperare pentru cazurile în care valoarea ajutorului acordat proiectului depăşeşte 10 milioane EUR.
(10)Pentru a se asigura că ajutorul rămâne proporţional şi nu conduce la supracompensare sau la subvenţionarea încrucişată a unor activităţi pentru care nu s-a acordat ajutor, beneficiarul ajutorului asigură separarea contabilă a fondurilor utilizate pentru construirea şi exploatarea reţelei finanţate de stat de alte fonduri aflate la dispoziţia sa.