Art. 52b. - Art. 52 b : Ajutoarele pentru proiectele de interes comun în domeniul infrastructurii de conectivitate digitală transeuropeană - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat
Acte UE
Jurnalul Oficial 187L
În vigoare Versiune de la: 14 August 2025
Art. 52b: Ajutoarele pentru proiectele de interes comun în domeniul infrastructurii de conectivitate digitală transeuropeană
(1)Ajutoarele pentru proiectele de interes comun în domeniul infrastructurii de conectivitate digitală transeuropeană finanţate în temeiul Regulamentului (UE) 2021/1153 sau cărora li s-a acordat o etichetă de calitate «marcă de excelenţă» în temeiul regulamentului menţionat sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Proiectele trebuie să respecte condiţiile generale de compatibilitate cumulative prevăzute la alineatul (3). În plus, acestea trebuie să se încadreze într-una dintre categoriile de proiecte eligibile prevăzute la alineatul (4) şi să îndeplinească toate condiţiile specifice de compatibilitate pentru categoria relevantă prevăzută la alineatul menţionat. Numai proiectele care se referă exclusiv la elementele şi la entităţile specificate în cadrul fiecărei categorii relevante la alineatul (4) se încadrează în domeniul de aplicare al exceptării prevăzute la alineatul (1).
(3)Condiţiile generale de compatibilitate cumulative sunt următoarele:
a)beneficiarul trebuie să asigure o contribuţie financiară de cel puţin 25 % din costurile eligibile, fie din resurse proprii, fie prin finanţare externă, sub o formă care să nu conţină niciun sprijin financiar public. În cazul în care contribuţia de 25 % a beneficiarului este furnizată prin finanţare externă prin intermediul unei platforme de investiţii care combină diferite surse de finanţare, condiţia ca finanţarea externă să nu conţină niciun sprijin financiar public prevăzută în teza anterioară se înlocuieşte cu cerinţa ca, în cadrul platformei, ponderea investiţiilor private să fie de cel puţin 30 %;
b)sunt eligibile să beneficieze de ajutor numai costurile de investiţie eligibile în temeiul Regulamentului (UE) 2021/1153 pentru implementarea infrastructurii;
c)proiectul trebuie să fie selectat în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/1153 în unul dintre următoarele moduri:
(i)de către un intermediar financiar independent numit de Comisie pe baza orientărilor stabilite de comun acord în domeniul investiţiilor;
(ii)de către Comisie, printr-o procedură de ofertare concurenţială, bazată pe criterii clare, transparente şi nediscriminatorii;
(iii)de către experţi independenţi numiţi de Comisie.
d)proiectul trebuie să permită crearea de capacităţi de conectivitate care să nu se rezume la cerinţele aferente oricăror obligaţii legale existente, cum ar fi cele care decurg din dreptul de utilizare a spectrului;
e)proiectul trebuie să le asigure terţilor un acces cu ridicata deschis, inclusiv degruparea în condiţii echitabile, rezonabile şi nediscriminatorii, în conformitate cu articolul 52 alineatele (7) şi (8) sau cu articolul 52a alineatele (8) şi (9), după caz.
(4)Categoriile de proiecte eligibile şi condiţiile specifice de compatibilitate cumulative aplicabile acestora sunt următoarele:
a)investiţiile în implementarea unei secţiuni transfrontaliere a unui coridor 5G de-a lungul unui coridor de transport identificat în orientările privind reţeaua transeuropeană de transport, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1315/2013 (coridoarele TEN-T), care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative specifice:
(i)proiectul constă într-o secţiune transfrontalieră a unui coridor 5G care traversează frontiera dintre două sau mai multe state membre sau traversează frontiera a cel puţin unui stat membru şi a cel puţin unei ţări din Spaţiul Economic European;
(ii)secţiunile transfrontaliere totale ale coridoarelor 5G situate într-un stat membru nu trebuie să reprezinte mai mult de 15 % din lungimea totală a coridoarelor 5G de-a lungul reţelei centrale transeuropene de transport din respectivul stat membru care nu fac obiectul niciunor obligaţii juridice existente, cum ar fi cele care decurg din dreptul de utilizare a spectrului. În mod excepţional, dacă un stat membru sprijină implementarea coridoarelor 5G transfrontaliere de-a lungul reţelei transeuropene de transport globale, secţiunile transfrontaliere totale ale coridoarelor 5G situate în respectivul stat membru nu reprezintă mai mult de 15 % din lungimea totală a coridoarelor 5G de-a lungul reţelei transeuropene de transport globale din respectivul stat membru care nu fac obiectul niciunor obligaţii juridice existente, cum ar fi cele care decurg din dreptul de utilizare a spectrului;
(iii)proiectul asigură o investiţie nouă semnificativă în reţeaua mobilă 5G care este adaptată pentru furnizarea de servicii de mobilitate conectată şi automatizată care să nu se rezume la investiţii marginale legate doar de modernizarea elementelor active ale reţelei;
(iv)proiectul sprijină implementarea unei infrastructuri pasive noi numai dacă infrastructura pasivă existentă nu poate fi reutilizată;
b)investiţiile în implementarea unei secţiuni transfrontaliere a unei reţele magistrale paneuropene care asigură o conectivitate de ordinul terabiţilor şi sprijină obiectivele întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă prin interconectarea anumitor instalaţii de calcul, instalaţii de supercalcul şi infrastructuri de date care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative specifice:
(i)proiectul implementează sau achiziţionează active în materie de conectivitate, inclusiv drepturi de utilizare irevocabile, fibră neagră sau echipamente, pentru construirea unei secţiuni transfrontaliere a unei reţele magistrale paneuropene care sprijină interconectarea, cu o conectivitate de la un capăt la altul nelimitată de minimum 1 Tbps, a cel puţin două instalaţii de calcul, instalaţii de supercalcul sau infrastructuri de date care: (1) sunt entităţi-gazdă ale întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă instituite în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1488 al Consiliului (*) sau sunt infrastructuri de cercetare şi alte infrastructuri de calcul şi de date care sprijină iniţiativele emblematice şi misiunile de cercetare prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/695 al Parlamentului European şi al Consiliului (**) şi în Regulamentul (CE) nr. 723/2009 al Consiliului care contribuie la obiectivele întreprinderii comune pentru calculul de înaltă performanţă; şi (2) care sunt situate în cel puţin două state membre sau în cel puţin un stat membru şi în cel puţin un membru al Spaţiului european de cercetare;
(*)Regulamentul (UE) 2018/1488 al Consiliului din 28 septembrie 2018 privind instituirea întreprinderii comune pentru calculul european de înaltă performanţă (JO L 252, 8.10.2018, p. 1).
(**)Regulamentul (UE) 2021/695 al Parlamentului European şi al Consiliului din 28 aprilie 2021 de instituire a programului-cadru pentru cercetare şi inovare Orizont Europa şi de stabilire a normelor sale de participare şi de diseminare şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1290/2013 şi (UE) nr. 1291/2013 (JO L 170, 12.5.2021, p. 1).
(ii)proiectul asigură o investiţie nouă semnificativă în reţeaua magistrală care nu se rezumă la investiţii marginale, cum ar fi investiţiile legate de simple actualizări de software sau de licenţe;
(iii)cumpărarea activelor în materie de conectivitate se efectuează prin achiziţii publice şi
(iv)proiectul sprijină implementarea unei infrastructuri pasive noi numai dacă infrastructura pasivă existentă nu poate fi reutilizată;
c)investiţiile în implementarea unei secţiuni transfrontaliere a unei reţele magistrale care interconectează infrastructurile de cloud ale anumitor actori socioeconomici care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative specifice:
(i)proiectul interconectează infrastructurile de cloud ale actorilor socioeconomici care sunt administraţii publice ori entităţi publice sau private cărora li s-a încredinţat prestarea de servicii de interes general sau de servicii de interes economic general în sensul articolului 106 alineatul (2) din tratat;
(ii)proiectul constă într-o secţiune transfrontalieră a implementării unor noi reţele magistrale transfrontaliere sau în modernizarea semnificativă a unor astfel de reţele existente care (1) traversează frontiera dintre două sau mai multe state membre sau (2) traversează frontiera dintre cel puţin un stat membru şi cel puţin o ţară din Spaţiul Economic European;
(iii)proiectul acoperă cel puţin doi actori socioeconomici eligibili în temeiul punctului (i), fiecare desfăşurându-şi activitatea într-un alt stat membru sau într-un stat membru şi într-o ţară din Spaţiul Economic European;
(iv)proiectul asigură o investiţie nouă semnificativă în reţeaua magistrală care nu se rezumă la investiţii marginale, cum ar fi investiţiile legate de simple actualizări de software sau de licenţe. Proiectul trebuie să poată să furnizeze în mod fiabil viteze simetrice de descărcare şi de încărcare cel puţin de ordinul multiplilor de 10 Gbps;
(v)proiectul sprijină implementarea unei infrastructuri pasive noi numai dacă infrastructura pasivă existentă nu poate fi reutilizată;
d)investiţiile în implementarea unei reţele prin cablu submarin care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative specifice:
(i)proiectul constă într-o secţiune transfrontalieră a unei reţele prin cablu submarin care (1) traversează frontiera dintre două sau mai multe state membre sau (2) traversează frontiera dintre cel puţin un stat membru şi cel puţin o ţară din Spaţiul Economic European. Alternativ, entitatea care primeşte ajutorul trebuie să asigure doar furnizarea serviciilor cu ridicata, iar infrastructura care beneficiază de sprijin trebuie să amelioreze conectivitatea regiunilor ultraperiferice, a teritoriilor de peste mări sau a regiunilor insulare europene, chiar şi în cadrul unui singur stat membru;
(ii)proiectul nu trebuie să vizeze rute deservite deja de cel puţin două infrastructuri magistrale existente sau planificate în mod credibil;
(iii)proiectul asigură o investiţie nouă semnificativă în reţeaua prin cablu submarin, prin introducerea unui cablu submarin nou sau a unei conexiuni la un cablu submarin existent, care să remedieze probleme legate de duplicare şi să nu se rezume la investiţii marginale. Proiectul trebuie să poată să furnizeze în mod fiabil viteze simetrice de descărcare şi de încărcare de cel puţin 1 Gbps;
(iv)proiectul sprijină implementarea unei infrastructuri pasive noi numai dacă infrastructura pasivă existentă nu poate fi reutilizată.