Art. 52c. - Art. 52 c : Vouchere pentru conectivitate - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat

Acte UE

Jurnalul Oficial 187L

În vigoare
Versiune de la: 14 August 2025
Art. 52c: Vouchere pentru conectivitate
(1)Ajutoarele sub formă de vouchere pentru conectivitate acordate consumatorilor, pentru a facilita telemunca, educaţia online, serviciile de formare, sau cele acordate IMM-urilor sunt compatibile cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Durata unei scheme de vouchere nu poate depăşi 3 ani. Valabilitatea voucherelor pentru utilizatorii finali nu poate depăşi 2 ani.
(3)Sunt eligibile următoarele categorii de vouchere:
a)voucherele puse la dispoziţia consumatorilor şi IMM-urilor pentru abonarea la un nou serviciu în bandă largă sau pentru modificarea abonamentului în curs la un serviciu care oferă viteze de descărcare de cel puţin 30 Mbps în condiţii de oră de vârf, cu condiţia ca toţi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice care asigură viteze de descărcare de cel puţin 30 Mbps în condiţii de oră de vârf să fie eligibili în cadrul schemei. Nu se acordă vouchere pentru schimbarea furnizorilor care oferă aceleaşi viteze ca şi vitezele deja disponibile în cadrul abonamentului în curs sau pentru modificarea unui abonament în curs care asigură o viteză de descărcare de cel puţin 30 Mbps în condiţii de oră de vârf;
b)voucherele puse la dispoziţia IMM-urilor pentru abonarea la un nou serviciu în bandă largă sau pentru modificarea abonamentului în curs la un serviciu care oferă viteze de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf, cu condiţia ca toţi furnizorii de servicii de comunicaţii electronice care asigură viteze de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf să fie eligibili în cadrul schemei. Nu se acordă vouchere pentru schimbarea furnizorilor care oferă aceleaşi viteze ca şi vitezele deja disponibile în cadrul abonamentului în curs sau pentru modificarea unui abonament în curs care asigură o viteză de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf.
(4)Voucherele acoperă până la 50 % din costurile eligibile. Costurile eligibile sunt costul lunar al abonamentului, costurile standard de instalare şi echipamentul terminal necesar pentru ca utilizatorii finali să utilizeze serviciile în bandă largă cu vitezele specificate la alineatul (3). Costurile pentru cablajul intern şi instalarea limitată în proprietăţile private ale utilizatorilor finali sau în proprietatea publică în imediata apropiere a proprietăţilor private ale utilizatorilor finali sunt, de asemenea, eligibile în măsura în care sunt necesare şi auxiliare furnizării serviciului. Voucherul este plătit de autorităţile publice direct utilizatorilor finali sau direct furnizorului de servicii ales de utilizatorii finali.
(5)Nu se acordă vouchere pentru zonele în care nu există o reţea care să furnizeze serviciile eligibile menţionate la alineatul (3). Statele membre trebuie să efectueze o consultare publică prin publicarea principalelor caracteristici ale sistemului şi a listei zonelor geografice ţintă pe un site web accesibil publicului la nivel regional şi naţional. Consultarea publică invită părţile interesate să îşi prezinte observaţiile cu privire la proiectul de măsură şi să transmită informaţii fundamentate cu privire la reţelele lor existente care pot să furnizeze în mod fiabil viteza specificată la alineatul (3). Consultarea publică trebuie să dureze cel puţin 30 de zile.
(6)Voucherele sunt neutre din punct de vedere tehnologic. Schemele asigură tratamentul egal al tuturor furnizorilor de servicii posibili şi le oferă utilizatorilor finali gama cea mai largă posibil de furnizori din care să aleagă, indiferent de tehnologiile utilizate. În acest scop, statul membru creează un registru online al tuturor furnizorilor de servicii eligibili sau să introducă o metodă alternativă echivalentă pentru a asigura deschiderea, transparenţa şi caracterul nediscriminatoriu al intervenţiei statului. Utilizatorii finali au posibilitatea de a consulta aceste informaţii cu privire la toate întreprinderile care sunt în măsură să furnizeze servicii eligibile. Toate întreprinderile capabile să furnizeze servicii eligibile au dreptul, la cerere, să fie incluse în registrul online sau în orice alt loc ales de statul membru.
(7)Pentru a reduce la minimum denaturările pieţei, statele membre efectuează o evaluare a pieţei, identificând furnizorii eligibili prezenţi în zonă şi colectând informaţii pentru calcularea cotei lor de piaţă, a gradului de utilizare a serviciilor eligibile şi a preţurilor acestora. Ajutoarele se acordă numai în cazul în care evaluarea pieţei stabileşte că schema este concepută într-un mod suficient de amplu pentru a nu aduce beneficii nejustificate unui număr limitat de furnizori şi că schema nu conduce la consolidarea puterii de piaţă (locale) a anumitor furnizori.
(8)Pentru a fi eligibil, atunci când un furnizor de servicii în bandă largă este integrat pe verticală şi are o cotă din piaţa vânzării cu amănuntul de peste 25 %, acesta trebuie să ofere, pe piaţa corespunzătoare de acces cu ridicata, produse de acces cu ridicata pe baza cărora orice solicitant de acces va putea furniza serviciile eligibile la viteza specificată la alineatul (3), în condiţii deschise, transparente şi nediscriminatorii.
Preţul accesului cu ridicata se bazează pe unul dintre următoarele criterii de referinţă şi principii de stabilire a preţurilor:
a)preţurile medii cu ridicata publicate care predomină în alte zone comparabile şi mai competitive din respectivul stat membru;
b)preţurile reglementate deja stabilite sau aprobate de autoritatea naţională de reglementare pentru pieţele şi serviciile în cauză;
c)orientarea în funcţie de costuri sau o metodologie impusă conform cadrului de reglementare sectorial.
Fără a aduce atingere competenţelor care îi revin autorităţii naţionale de reglementare în temeiul cadrului de reglementare, autoritatea naţională de reglementare este consultată cu privire la produsele de acces cu ridicata, la termenii şi condiţiile de acces, inclusiv cu privire la preţuri, precum şi cu privire la litigiile legate de aplicarea prezentului articol.