Art. 52d. - Art. 52 d : Ajutoarele pentru reţele backhaul - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat

Acte UE

Jurnalul Oficial 187L

În vigoare
Versiune de la: 14 August 2025
Art. 52d: Ajutoarele pentru reţele backhaul
(1)Ajutoarele pentru implementarea unei reţele backhaul sunt compatibile cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Costurile eligibile sunt toate costurile aferente construirii, gestionării şi exploatării unei reţele backhaul. Cuantumul maxim al ajutorului acordat pentru un proiect se stabileşte pe baza unui proces de selecţie concurenţial, astfel cum se prevede la alineatul (6) litera (a). În cazul în care se efectuează o investiţie în conformitate cu alineatul (6) litera (b) fără să existe un proces de selecţie concurenţial, cuantumul ajutorului nu depăşeşte diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul normal din exploatare al investiţiei. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, fiind calculat pe baza unor estimări rezonabile, şi este verificat ex post prin intermediul unui mecanism de recuperare. Proiecţia rezonabilă a măsurii necesită luarea în considerare a tuturor costurilor şi veniturilor preconizate a fi suportate pe durata de viaţă economică a investiţiei.
(3)Implementarea reţelei backhaul se realizează în zone în care nu există o reţea backhaul bazată pe fibră sau pe alte tehnologii capabile să asigure acelaşi nivel de performanţă şi fiabilitate ca şi fibra existentă sau planificată în mod credibil să fie implementată în orizontul de timp relevant. Acest fapt se verifică prin cartografiere şi consultare publică în conformitate cu alineatul (4).
(4)Cartografierea şi consultarea publică în sensul alineatului (3) trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe în mod cumulativ:
a)cartografierea trebuie să identifice zonele-ţintă pentru intervenţia statului în ceea ce priveşte reţeaua backhaul şi ia în considerare toate reţelele backhaul existente. Toate elementele metodologiei şi criteriile tehnice de bază utilizate pentru cartografierea zonelor-ţintă trebuie să fie puse la dispoziţia publicului. Cartografierea se verifică întotdeauna printr-o consultare publică;
b)consultarea publică se efectuează de către autoritatea publică competentă prin publicarea principalelor caracteristici ale intervenţiei planificate a statului şi a listei zonelor identificate în exerciţiul de cartografiere în conformitate cu litera (a). Aceste informaţii trebuie să fie puse la dispoziţie pe un site internet accesibil publicului la nivel regional şi naţional. Consultarea publică invită părţile interesate să îşi prezinte observaţiile cu privire la intervenţia planificată a statului şi să transmită informaţii fundamentate în conformitate cu litera (a) cu privire la reţelele backhaul care există sau sunt planificate în mod credibil să fie implementate în orizontul de timp relevant. Consultarea publică trebuie să dureze cel puţin 30 de zile.
(5)Intervenţia aduce o îmbunătăţire semnificativă (schimbare radicală) în comparaţie cu reţelele backhaul existente sau planificate în mod credibil să fie implementate în orizontul de timp relevant, astfel cum au fost identificate prin cartografiere şi consultare publică efectuată în conformitate cu alineatul (4). Reţelele planificate în mod credibil trebuie luate în considerare pentru evaluarea schimbării radicale numai în cazul în care oferă, în mod individual, o performanţă similară cu cea din planul de reţea finanţată de stat în zonele ţintă în orizontul de timp relevant. Se produce o schimbare radicală dacă, datorită intervenţiei subvenţionate, se realizează o investiţie nouă semnificativă în reţeaua backhaul, iar reţeaua backhaul subvenţionată se bazează pe fibră sau pe alte tehnologii capabile să asigure acelaşi nivel de performanţă a fibrei, în comparaţie cu reţelele existente sau planificate în mod credibil în orizontul de timp relevant. Intervenţia trebuie să includă investiţii de peste 70 % în infrastructura în bandă largă.
(6)Ajutoarele se acordă după cum urmează:
a)ajutoarele se alocă pe baza unei proceduri de selecţie concurenţiale deschise, transparente şi nediscriminatorii, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic;
b)atunci când ajutorul se acordă fără o procedură de selecţie concurenţială unei autorităţi publice pentru a implementa şi pentru a gestiona, direct sau prin intermediul unei entităţi interne, o reţea backhaul, autoritatea publică sau entitatea internă, după caz, utilizează reţeaua subvenţionată pentru a furniza doar servicii cu ridicata. Orice concesiune sau alt tip de contract prin care un terţ este însărcinat să construiască sau să exploateze reţeaua se alocă printr-o procedură de selecţie concurenţială deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
(7)Exploatarea reţelei subvenţionate oferă acces cu ridicata, în conformitate cu articolul 2 punctul 139, în condiţii echitabile şi nediscriminatorii, atât la reţelele fixe, cât şi la cele mobile. Accesul cu ridicata activ se acordă pentru o perioadă de cel puţin zece ani de la începerea exploatării reţelei, iar accesul cu ridicata la infrastructura în bandă largă se acordă pe durata de viaţă a elementelor în cauză. Aceleaşi condiţii de acces se aplică întregii reţele, inclusiv părţilor reţelei în care s-au utilizat infrastructurile existente. Obligaţiile de acces se aplică indiferent de schimbările intervenite în ceea ce priveşte deţinerea proprietăţii, gestionarea sau exploatarea reţelei. Reţeaua finanţată de stat acoperă toate reţelele fixe şi mobile din zonele-ţintă ale intervenţiei referitoare la reţeaua backhaul şi pune la dispoziţia solicitanţilor de acces cel puţin 50 % din capacitate. Pentru a face accesul cu ridicata efectiv şi pentru a permite solicitanţilor de acces să furnizeze servicii, accesul cu ridicata se acordă, de asemenea, pentru părţi ale reţelei care nu au fost finanţate de stat sau care este posibil să nu fi fost implementate de beneficiarul ajutorului, de exemplu prin acordarea accesului la echipamente active, chiar dacă se finanţează numai infrastructura în bandă largă.
(8)Preţul accesului cu ridicata se bazează pe unul dintre următoarele criterii de referinţă şi principii de stabilire a preţurilor:
a)preţurile medii cu ridicata publicate care predomină în alte zone comparabile, mai competitive, din respectivul stat membru;
b)preţurile reglementate deja stabilite sau aprobate de autoritatea naţională de reglementare pentru pieţele şi serviciile în cauză; sau
c)orientarea în funcţie de costuri sau o metodologie impusă conform cadrului de reglementare sectorial.
Fără a aduce atingere competenţelor care îi revin autorităţii naţionale de reglementare în temeiul cadrului de reglementare, autoritatea naţională de reglementare este consultată cu privire la produsele de acces cu ridicata, la termenii şi condiţiile de acces, inclusiv cu privire la preţuri, precum şi cu privire la litigiile legate de aplicarea prezentului articol.
(9)Statele membre instituie un mecanism de monitorizare şi de recuperare pentru cazurile în care valoarea ajutorului acordat proiectului depăşeşte 10 milioane EUR.
(10)Pentru a se asigura că ajutorul rămâne proporţional şi nu conduce la supracompensare sau la subvenţionarea încrucişată a unor activităţi pentru care nu s-a acordat ajutor, beneficiarul ajutorului asigură separarea contabilă a fondurilor utilizate pentru construirea şi exploatarea reţelei finanţate de stat de alte fonduri aflate la dispoziţia sa.