Art. 52. - Art. 52: Ajutoarele pentru reţelele fixe în bandă largă - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat
Acte UE
Jurnalul Oficial 187L
În vigoare Versiune de la: 14 August 2025
Art. 52: Ajutoarele pentru reţelele fixe în bandă largă
(1)Ajutoarele pentru implementarea unei reţele fixe în bandă largă sunt compatibile cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Costurile eligibile sunt toate costurile aferente construirii, gestionării şi exploatării unei reţele fixe în bandă largă. Cuantumul maxim al ajutorului acordat pentru un proiect se stabileşte pe baza unui proces de selecţie concurenţial, astfel cum se prevede la alineatul (6) litera (a). În cazul în care se efectuează o investiţie în conformitate cu alineatul (6) litera (b) fără să existe un proces de selecţie concurenţial, cuantumul ajutorului nu depăşeşte diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul normal din exploatare al investiţiei. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, fiind calculat pe baza unor estimări rezonabile, şi este verificat ex post prin intermediul unui mecanism de recuperare. Proiecţia rezonabilă a măsurii necesită luarea în considerare a tuturor costurilor şi veniturilor preconizate a fi suportate pe durata de viaţă economică a investiţiei.
(3)Sunt eligibile următoarele tipuri alternative de investiţii:
a)implementarea unei reţele fixe în bandă largă pentru a conecta gospodăriile şi actorii socioeconomici în zonele în care nu există o reţea care să ofere o viteză de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf (viteză-prag) sau în care o astfel de reţea nu este planificată în mod credibil să fie implementată în orizontul de timp relevant. Acest fapt se verifică prin cartografiere şi consultare publică în conformitate cu alineatul (4);
b)implementarea unei reţele fixe în bandă largă pentru a conecta actorii socioeconomici în zonele în care există doar o singură reţea care oferă o viteză de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf, dar mai mică de 300 Mbps în condiţii de oră de vârf (viteză-prag) sau în care o astfel de reţea nu este planificată în mod credibil să fie implementată în orizontul de timp relevant. Acest fapt se verifică prin cartografiere şi consultare publică în conformitate cu alineatul (5).
(4)Zonele în care există cel puţin o reţea care poate fi modernizată pentru a asigura o viteză de descărcare de cel puţin 1 Gbps în condiţii de oră de vârf nu sunt eligibile pentru intervenţii în temeiul alineatului (3) literele (a) şi (b). Se consideră că o reţea poate fi modernizată pentru a asigura o viteză de descărcare de cel puţin 1 Gbps în condiţii de oră de vârf dacă poate asigura această viteză cu o investiţie marginală, cum ar fi modernizarea echipamentelor active, fără investiţii semnificative în infrastructura în bandă largă.
(5)Cartografierea şi consultarea publică în sensul alineatului (3) trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe în mod cumulativ:
a)cartografierea trebuie să identifice zonele geografice ţintă planificate a fi acoperite de intervenţia statului şi să ia în considerare toate reţelele fixe în bandă largă existente. Cartografierea se efectuează:
(i)pentru reţelele fixe prin cablu, la nivel de adresă pe baza locaţiilor deservite;
(ii)pentru reţelele de acces fără fir fixe, la nivel de adresă, pe baza locaţiilor deservite sau pe baza unor grile de maximum 100x100 de metri.
În cazul în care instalarea unei reţele include, în acelaşi timp, instalarea unei reţele de acces şi o instalare limitată a reţelei auxiliare de backhaul necesare pentru a permite funcţionarea reţelei de acces, nu este necesară o cartografiere a reţelelor backhaul.
Toate elementele metodologiei şi criteriile tehnice de bază utilizate pentru cartografierea zonelor-ţintă trebuie să fie puse la dispoziţia publicului. Cartografierea se verifică întotdeauna printr-o consultare publică;
b)consultarea publică trebuie să fie efectuată de autoritatea publică competentă prin publicarea principalelor caracteristici ale intervenţiei planificate a statului şi a listei zonelor geografice ţintă identificate în cadrul exerciţiului de cartografiere efectuat în conformitate cu litera (a). Aceste informaţii trebuie să fie puse la dispoziţie pe un site internet accesibil publicului la nivel regional şi naţional. Consultarea publică invită părţile interesate să îşi prezinte observaţiile cu privire la intervenţia planificată a statului şi să transmită informaţii fundamentate în conformitate cu litera (a) cu privire la reţelele lor care furnizează vitezele-prag stabilite la alineatul (3), reţele care există sau sunt planificate în mod credibil să fie implementate în zona-ţintă în orizontul de timp relevant. Consultarea publică trebuie să dureze cel puţin 30 de zile.
(6)Intervenţia trebuie să aducă o îmbunătăţire semnificativă (schimbare radicală) în comparaţie cu reţelele existente sau planificate în mod credibil să fie implementate în orizontul de timp relevant, astfel cum au fost identificate prin cartografiere şi consultare publică efectuată în conformitate cu alineatul (5). Reţelele planificate în mod credibil trebuie luate în considerare pentru evaluarea schimbării radicale numai în cazul în care oferă, în mod individual, o performanţă similară cu cea din planul de reţea finanţată de stat în zonele ţintă în orizontul de timp relevant. Se produce o schimbare radicală dacă, datorită intervenţiei subvenţionate, se realizează o investiţie nouă semnificativă în reţeaua în bandă largă, iar reţeaua subvenţionată aduce capacităţi noi semnificative pe piaţă în ceea ce priveşte disponibilitatea, capacitatea, viteza şi concurenţa serviciilor în bandă largă, în comparaţie cu reţelele existente sau planificate în mod credibil în orizontul de timp relevant. Intervenţia include investiţii de peste 70 % în infrastructura în bandă largă. În orice caz, o intervenţie eligibilă, astfel cum se prevede la alineatul (3), trebuie să conducă cel puţin la următoarele îmbunătăţiri:
a)pentru intervenţiile în temeiul alineatului (3) litera (a), reţeaua finanţată de stat trebuie cel puţin să tripleze viteza de descărcare în comparaţie cu reţelele existente (viteza-ţintă);
b)pentru intervenţiile prevăzute în temeiul alineatului (3) litera (b), reţeaua finanţată de stat trebuie cel puţin să tripleze viteza de descărcare în comparaţie cu reţelele existente şi să asigure o viteză de descărcare de cel puţin 1 Gbps în condiţii de oră de vârf (viteza-ţintă).
(7)Ajutoarele se acordă după cum urmează:
a)ajutoarele se alocă pe baza unei proceduri de selecţie concurenţiale deschise, transparente şi nediscriminatorii, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic;
b)atunci când ajutorul se acordă fără o procedură de selecţie concurenţială unei autorităţi publice pentru a implementa şi pentru a gestiona, direct sau prin intermediul unei entităţi interne, o reţea fixă în bandă largă, autoritatea publică sau entitatea internă, după caz, utilizează reţeaua subvenţionată pentru a furniza doar servicii cu ridicata. Orice concesiune sau alt tip de contract prin care un terţ este însărcinat să construiască sau să exploateze reţeaua se alocă printr-o procedură de selecţie concurenţială deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
(8)Reţeaua subvenţionată oferă acces cu ridicata, în conformitate cu articolul 2 punctul 139, în condiţii echitabile şi nediscriminatorii. Prin derogare, intervenţiile eligibile în temeiul alineatului (3) litera (a) pot oferi o degrupare virtuală în locul degrupării fizice dacă produsul de acces bazat pe degruparea virtuală este aprobat în prealabil de autoritatea naţională de reglementare sau de o altă autoritate competentă. Accesul cu ridicata activ se acordă pentru o perioadă de cel puţin zece ani de la începerea exploatării reţelei, iar accesul cu ridicata la infrastructura în bandă largă se acordă pe durata de viaţă a elementelor în cauză. Accesul bazat pe degruparea virtuală trebuie acordat pentru o perioadă de timp egală cu durata de viaţă a infrastructurii pentru care degruparea virtuală este un substitut. Aceleaşi condiţii de acces se aplică întregii reţele, inclusiv părţilor reţelei în care s-au utilizat infrastructurile existente. Obligaţiile de acces se aplică indiferent de schimbările intervenite în ceea ce priveşte deţinerea proprietăţii, gestionarea sau exploatarea reţelei. Reţeaua asigură accesul pentru cel puţin trei solicitanţi de acces şi pune la dispoziţia solicitanţilor de acces cel puţin 50 % din capacitate. Pentru a face accesul cu ridicata efectiv şi pentru a permite solicitanţilor de acces să furnizeze servicii, accesul cu ridicata se acordă, de asemenea, pentru părţi ale reţelei care nu au fost finanţate de stat sau care este posibil să nu fi fost implementate de beneficiarul ajutorului, de exemplu prin acordarea accesului la echipamente active, chiar dacă se finanţează numai infrastructura în bandă largă.
(9)Preţul accesului cu ridicata se bazează pe unul dintre următoarele criterii de referinţă şi principii de stabilire a preţurilor:
a)preţurile medii cu ridicata publicate care predomină în alte zone comparabile şi mai competitive din respectivul stat membru;
b)preţurile reglementate deja stabilite sau aprobate de autoritatea naţională de reglementare pentru pieţele şi serviciile în cauză; sau
c)orientarea în funcţie de costuri sau o metodologie impusă conform cadrului de reglementare sectorial.
Fără a aduce atingere competenţelor care îi revin autorităţii naţionale de reglementare în temeiul cadrului de reglementare, autoritatea naţională de reglementare este consultată cu privire la produsele de acces cu ridicata, la termenii şi condiţiile de acces, inclusiv cu privire la preţuri, precum şi cu privire la litigiile legate de aplicarea prezentului articol.
(10)Statele membre instituie un mecanism de monitorizare şi de recuperare pentru cazurile în care valoarea ajutorului acordat proiectului depăşeşte 10 milioane EUR.
(11)Pentru a se asigura că ajutorul rămâne proporţional şi nu conduce la supracompensare sau la subvenţionarea încrucişată a unor activităţi pentru care nu s-a acordat ajutor, beneficiarul ajutorului trebuie să asigure separarea contabilă a fondurilor utilizate pentru construirea şi exploatarea reţelei finanţate de stat de alte fonduri aflate la dispoziţia sa.