Art. 52a. - Art. 52 a : Ajutoarele pentru reţelele mobile 4G şi 5G - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat
Acte UE
Jurnalul Oficial 187L
În vigoare Versiune de la: 14 August 2025
Art. 52a: Ajutoarele pentru reţelele mobile 4G şi 5G
(1)Ajutoarele pentru reţelele mobile 4G şi 5G sunt compatibile cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Costurile eligibile sunt toate costurile aferente construirii, gestionării şi exploatării componentelor pasive şi active ale unei reţele mobile. Cuantumul maxim al ajutorului acordat pentru un proiect se stabileşte pe baza unui proces de selecţie concurenţial, astfel cum se prevede la alineatul (7) litera (a). În cazul în care se efectuează o investiţie în conformitate cu alineatul (7) litera (b) fără să existe un proces de selecţie concurenţial, cuantumul ajutorului nu depăşeşte diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul normal din exploatare al investiţiei. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, fiind calculat pe baza unor estimări rezonabile, şi este verificat ex post prin intermediul unui mecanism de recuperare. Proiecţia rezonabilă a măsurii necesită luarea în considerare a tuturor costurilor şi veniturilor preconizate a fi suportate pe durata de viaţă economică a investiţiei.
(3)Implementarea reţelei mobile 5G se realizează în zone în care nu există reţele mobile 4G şi nici reţele mobile 5G existente sau planificate în mod credibil să fie implementate în orizontul de timp relevant. Implementarea reţelei mobile 4G se realizează în zone în care nu există reţele mobile 3G, 4G sau 5G sau în care nu este planificat în mod credibil să se implementeze astfel de reţele în orizontul de timp relevant. Aceste cerinţe se verifică prin cartografiere şi consultare publică în conformitate cu alineatul (4).
(4)Cartografierea şi consultarea publică în sensul alineatului (3) trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe în mod cumulativ:
a)cartografierea identifică în mod clar zonele geografice ţintă planificate să facă obiectul intervenţiei statului şi ia în considerare toate reţelele mobile existente. Cartografierea se efectuează pe baza unor grile de maximum 100 x 100 de metri. Toate elementele metodologiei şi criteriile tehnice de bază utilizate pentru cartografierea zonelor-ţintă trebuie să fie puse la dispoziţia publicului. Cartografierea se verifică întotdeauna printr-o consultare publică;
În cazul în care instalarea unei reţele include, în acelaşi timp, instalarea unei reţele de acces şi o instalare limitată a reţelei auxiliare de backhaul necesare pentru a permite funcţionarea reţelei de acces, nu este necesară o cartografiere separată a reţelelor backhaul;
b)consultarea publică trebuie să fie efectuată de autoritatea publică competentă prin publicarea principalelor caracteristici ale intervenţiei planificate a statului şi a listei zonelor geografice ţintă identificate în cadrul exerciţiului de cartografiere efectuat în conformitate cu litera (a). Aceste informaţii trebuie să fie puse la dispoziţie pe un site internet accesibil publicului la nivel regional şi naţional. Consultarea publică invită părţile interesate să îşi prezinte observaţiile cu privire la intervenţia planificată a statului şi să transmită informaţii fundamentate în conformitate cu litera (a) cu privire la reţelele lor mobile cu caracteristicile stabilite la alineatul (3), reţele care există sau sunt planificate în mod credibil să fie implementate în zona-ţintă în orizontul de timp relevant. Consultarea publică trebuie să dureze cel puţin 30 de zile.
(5)Infrastructura care beneficiază de ajutor nu este luată în considerare pentru îndeplinirea obligaţiilor de acoperire ale operatorilor de reţele mobile care decurg din condiţiile aplicabile drepturilor de utilizare a spectrului 4G şi 5G.
(6)Intervenţia aduce o îmbunătăţire semnificativă (schimbare radicală) în comparaţie cu reţelele mobile existente sau planificate în mod credibil să fie implementate în orizontul de timp relevant, astfel cum au fost identificate prin cartografiere şi consultare publică efectuată în conformitate cu alineatul (4). Reţelele planificate în mod credibil trebuie luate în considerare pentru evaluarea schimbării radicale numai în cazul în care oferă, în mod individual, o performanţă similară cu cea din planul de reţea finanţată de stat în zonele ţintă în orizontul de timp relevant. Se produce o schimbare radicală dacă, datorită intervenţiei subvenţionate, se realizează o investiţie nouă semnificativă în reţeaua mobilă şi reţeaua subvenţionată aduce capacităţi noi semnificative pe piaţă în ceea ce priveşte disponibilitatea, capacitatea, viteza şi concurenţa serviciilor mobile, în comparaţie cu reţelele existente sau planificate în mod credibil în orizontul de timp relevant. Intervenţia include investiţii de peste 50 % în infrastructura în bandă largă.
(7)Ajutoarele se acordă după cum urmează:
a)ajutoarele se alocă pe baza unei proceduri de selecţie concurenţiale deschise, transparente şi nediscriminatorii, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic;
b)atunci când ajutorul se acordă fără o procedură de selecţie concurenţială unei autorităţi publice pentru a implementa şi pentru a gestiona, direct sau prin intermediul unei entităţi interne, o reţea mobilă, autoritatea publică sau entitatea internă, după caz, utilizează reţeaua subvenţionată pentru a furniza doar servicii cu ridicata. Orice concesiune sau alt tip de contract prin care un terţ este însărcinat să construiască sau să exploateze reţeaua se alocă printr-un proces de selecţie concurenţial deschis, transparent şi nediscriminatoriu, în conformitate cu principiile normelor privind achiziţiile publice şi cu respectarea principiului neutralităţii tehnologice, pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
(8)Exploatarea reţelei subvenţionate oferă acces cu ridicata, în conformitate cu articolul 2 punctul 139, în condiţii echitabile şi nediscriminatorii. Accesul cu ridicata activ se acordă pentru o perioadă de cel puţin zece ani de la începerea exploatării reţelei, iar accesul cu ridicata la infrastructura în bandă largă se acordă pe durata de viaţă a elementelor în cauză. Aceleaşi condiţii de acces se aplică întregii reţele, inclusiv părţilor unei astfel de reţele în care s-au utilizat infrastructurile existente. Obligaţiile de acces se aplică indiferent de schimbările intervenite în ceea ce priveşte deţinerea proprietăţii, gestionarea sau exploatarea reţelei. Pentru a face accesul cu ridicata efectiv şi pentru a permite solicitanţilor de acces să furnizeze servicii, accesul cu ridicata se acordă, de asemenea, pentru părţi ale reţelei care nu au fost finanţate de stat sau care este posibil să nu fi fost implementate de beneficiarul ajutorului, de exemplu prin acordarea accesului la echipamente active, chiar dacă se finanţează numai infrastructura în bandă largă.
(9)Preţul accesului cu ridicata se bazează pe unul dintre criteriile de referinţă şi principiile de stabilire a preţurilor următoare:
a)preţurile medii cu ridicata publicate care predomină în alte zone comparabile şi mai competitive din respectivul stat membru;
b)preţurile reglementate deja stabilite sau aprobate de autoritatea naţională de reglementare pentru pieţele şi serviciile în cauză;
c)orientarea în funcţie de costuri sau o metodologie impusă conform cadrului de reglementare sectorial.
Fără a aduce atingere competenţelor care îi revin autorităţii naţionale de reglementare în temeiul cadrului de reglementare, autoritatea naţională de reglementare este consultată cu privire la produsele de acces cu ridicata, la termenii şi condiţiile de acces, inclusiv cu privire la preţuri, precum şi cu privire la litigiile legate de aplicarea prezentului articol.
(10)Statele membre instituie un mecanism de monitorizare şi de recuperare pentru cazurile în care valoarea ajutorului acordat proiectului depăşeşte 10 milioane EUR.
(11)Utilizarea reţelei mobile 4G sau 5G finanţate de stat pentru a furniza servicii de acces fără fir fixe este permisă numai în zonele în care nu există o reţea care să ofere viteze de descărcare de cel puţin 100 Mbps în condiţii de oră de vârf sau în care o astfel de reţea nu este planificată în mod credibil să fie implementată în orizontul de timp relevant, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii cumulative:
a)cartografierea şi exerciţiul de consultare publică ţin seama de reţelele fixe în bandă largă existente sau planificate în mod credibil, determinate în conformitate cu articolul 52 alineatul (4);
b)reţeaua de acces fără fir fixă 4G sau 5G care beneficiază de ajutor trebuie cel puţin să tripleze viteza de descărcare în comparaţie cu reţelele existente sau planificate în mod credibil (viteza-ţintă) în conformitate cu articolul 52 alineatul (5).
(12)Pentru a se asigura că ajutorul rămâne proporţional şi nu conduce la supracompensare sau la subvenţionarea încrucişată a unor activităţi pentru care nu s-a acordat ajutor, beneficiarul ajutorului asigură separarea contabilă a fondurilor utilizate pentru construirea şi exploatarea reţelei finanţate de stat de alte fonduri aflate la dispoziţia sa.