Capitolul ii - Controalele oficiale - Regulamentul 625/15-mar-2017 privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele şi furajele, a normelor privind sănătatea şi bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor şi produsele de protecţie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1069/2009, (CE) nr. 1107/2009, (UE) nr. 1151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 şi (UE) 2016/2031 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 şi (CE) nr. 1099/2009 ale Consiliului şi a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE şi 2008/120/CE ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 şi (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE şi 97/78/CE ale Consiliului şi a Deciziei 92/ 438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale)
Acte UE
Jurnalul Oficial 95L
În vigoare Versiune de la: 3 Martie 2025
CAPITOLUL II:Controalele oficiale
Art. 9: Norme generale privind controalele oficiale
(1)Autorităţile competente efectuează periodic controale oficiale asupra tuturor operatorilor, în funcţie de riscuri şi cu o frecvenţă corespunzătoare, luând în considerare:
a)riscurile identificate asociate cu:
(i)animalele şi bunurile;
(ii)activităţile controlate de operatori;
(iii)locul de desfăşurare a activităţilor sau a operaţiunilor operatorilor;
(iv)utilizarea unor produse, procedee, materiale sau substanţe care pot influenţa siguranţa, integritatea şi salubritatea alimentelor sau siguranţa furajelor, sănătatea sau bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor sau care, în ceea ce priveşte OMG şi produsele de protecţie a plantelor, pot avea un impact negativ şi asupra mediului;
b)orice informaţie care indică probabilitatea că consumatorii ar putea fi induşi în eroare, în special în ceea ce priveşte natura, identitatea, proprietăţile, compoziţia, cantitatea, durabilitatea, ţara de origine sau locul de provenienţă, metoda de fabricaţie sau producţie a alimentelor;
c)antecedentele operatorilor în ceea ce priveşte rezultatele controalelor oficiale efectuate asupra acestora şi conformitatea lor cu normele menţionate la articolul 1 alineatul (2);
d)fiabilitatea şi rezultatele controalelor proprii care au fost efectuate de către operatori sau de către un terţ la cererea lor, inclusiv, dacă este cazul, de sisteme private de asigurare a calităţii, în vederea verificării respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2); şi
e)orice informaţii care ar putea indica neconformitatea cu normele menţionate la articolul 1 alineatul (2).
(2)Autorităţile competente efectuează controale oficiale periodic, cu frecvenţa corespunzătoare determinată în funcţie de riscuri, în vederea identificării posibilelor cazuri de încălcare intenţionată, prin practici înşelătoare sau frauduloase, a normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) şi luând în considerare informaţiile privind aceste cazuri de încălcare furnizate prin mecanismele de asistenţă administrativă prevăzute la articolele 102-108, precum şi orice alte informaţii care indică posibilitatea acestor cazuri de încălcare.
(3)Controalele oficiale efectuate înainte de introducerea pe piaţă sau de punerea în circulaţie a anumitor animale şi bunuri în vederea eliberării certificatelor oficiale sau a atestatelor oficiale prevăzute în normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) drept condiţie pentru introducerea pe piaţă sau circulaţia animalelor sau a bunurilor se efectuează în conformitate cu următoarele două condiţii:
a)normele menţionate la articolul 1 alineatul (2);
b)actele delegate şi de punere în aplicare relevante adoptate de către Comisie în conformitate cu articolele 18-27.
(4)Controalele oficiale se efectuează fără notificare prealabilă, cu excepţia cazului în care această notificare este necesară şi justificată în mod corespunzător pentru efectuarea controlului oficial. În ceea ce priveşte controalele oficiale la cererea operatorului, autoritatea competentă poate decide dacă controlul oficial trebuie efectuat cu sau fără notificare prealabilă. Controalele oficiale cu notificare prealabilă nu împiedică efectuarea de controale oficiale fără notificare prealabilă.
(5)Controalele oficiale se efectuează, pe cât posibil, în aşa fel încât sarcina administrativă care revine operatorilor şi perturbarea activităţii acestora să fie minime, fără însă să fie afectată negativ eficacitatea respectivelor controale.
(6)Autorităţile competente efectuează controale oficiale în acelaşi mod, ţinând cont de necesitatea adaptării controalelor la situaţiile specifice, indiferent dacă animalele şi bunurile în cauză:
a)sunt disponibile pe piaţa Uniunii, indiferent dacă provin din statul membru în care se efectuează controalele oficiale sau dintr-un alt stat membru; sau
b)urmează să fie exportate din Uniune; sau
c)intră în Uniune.
(7)În măsura strict necesară pentru organizarea controalelor oficiale, statele membre de destinaţie pot impune operatorilor care deţin animale sau bunuri livrate lor dintr-un alt stat membru obligaţia de a raporta sosirea acestor animale sau bunuri.
Art. 10: Operatorii, procedeele şi activităţile care fac obiectul controalelor oficiale
(1)În măsura necesară pentru a asigura respectarea normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2), autorităţile competente efectuează controale oficiale asupra:
a)animalelor şi bunurilor în orice stadiu de producţie, prelucrare, distribuţie şi utilizare;
b)substanţelor, a materialelor sau a altor obiecte care pot influenţa caracteristicile sau sănătatea animalelor şi ale bunurilor şi privind conformitatea acestora cu cerinţele aplicabile în orice stadiu de producţie, prelucrare, distribuţie şi utilizare;
c)operatorilor în ceea ce priveşte activităţile, inclusiv deţinerea animalelor, echipamentele, mijloacele de transport, sediile şi alte locuri pe care le controlează, precum şi împrejurimile acestora şi documentaţia aferentă.
(2)Fără a aduce atingere normelor privind listele sau registrele existente instituite pe baza normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2), autorităţile competente redactează şi menţin la zi o listă de operatori. În cazul în care există deja în alte scopuri, această listă sau acest registru se poate utiliza şi în sensul prezentului regulament.
(3)Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 144 pentru modificarea prezentului regulament în ceea ce priveşte definirea categoriilor de operatori care sunt scutiţi de includerea pe lista operatorilor menţionată la alineatul (2) din prezentul articol în cazul în care includerea lor pe o astfel de listă ar constitui o sarcină administrativă disproporţionată pentru aceştia comparativ cu riscurile legate de activităţile lor.
Art. 11: Transparenţa controalelor oficiale
(1)Autorităţile competente efectuează controale oficiale cu un nivel ridicat de transparenţă şi pun la dispoziţia publicului, inclusiv prin publicarea pe internet, cel puţin o dată pe an, informaţii relevante cu privire la organizarea şi efectuarea controalelor oficiale.
De asemenea, autorităţile asigură publicarea periodică şi în timp util a informaţiilor cu privire la:
a)tipul, numărul şi rezultatele controalelor oficiale;
b)tipul şi numărul cazurilor de neconformitate constatate;
c)tipul şi numărul cazurilor în care autorităţile competente au luat măsuri în conformitate cu articolul 138; şi
d)tipul şi numărul cazurilor în care au fost aplicate sancţiunile prevăzute la articolul 139.
Informaţiile menţionate la literele (a)-(d) de la al doilea paragraf din prezentul alineat pot fi furnizate, după caz, prin publicarea raportului anual menţionat la articolul 113 alineatul (1).
(2)Autorităţile competente stabilesc proceduri pentru a se asigura că orice inexactitate în informaţiile puse la dispoziţia publicului este corectată în mod corespunzător.
(3)Autorităţile competente pot să publice sau să pună la dispoziţia publicului în alt mod informaţii cu privire la ratingul operatorilor individuali pe baza rezultatelor unuia sau mai multor controale oficiale, cu condiţia îndeplinirii următoarelor condiţii:
a)criteriile de rating sunt obiective, transparente şi disponibile public; şi
b)există măsuri corespunzătoare de asigurare a echităţii, coerenţei şi transparenţei procesului de rating.
Art. 12: Procedurile de control documentate
(1)Autorităţile competente efectuează controale oficiale în conformitate cu anumite proceduri documentate.
Procedurile respective vizează domeniile tematice pentru procedurile de control prevăzute la capitolul II din anexa II şi conţin instrucţiuni pentru personalul care efectuează controale oficiale.
(2)Autorităţile competente dispun de proceduri de verificare a controalelor.
(3)Autorităţile competente:
a)aplică măsuri corective în toate cazurile în care procedurile prevăzute la alineatul (2) identifică deficienţe; şi
b)actualizează procedurile documentate prevăzute la alineatul (1), după caz.
(4)Alineatele (1), (2) şi (3) se aplică, de asemenea, organismelor delegate şi autorităţilor de control ecologic.
Art. 13: Rapoarte scrise ale controalelor oficiale
(1)Autorităţile competente întocmesc rapoarte scrise pentru fiecare control oficial pe care îl efectuează. Respectivele rapoarte pot fi prezentate pe suport de hârtie sau în format electronic.
Rapoartele respective conţin:
a)o descriere a scopului controalelor oficiale;
b)metodele de control aplicate;
c)rezultatele controalelor oficiale; şi
d)după caz, măsurile pe care autorităţile competente le solicită operatorului în cauză, ca urmare a controalelor oficiale efectuate de către acestea.
(2)Cu excepţia cazului în care scopul anchetelor judiciare sau protejarea procedurilor instanţei necesită o altă abordare, operatorii supuşi unui control oficial primesc, la cerere, o copie a raportului prevăzut la alineatul (1), cu excepţia cazului în care s-a emis un certificat oficial sau un atestat oficial. Autorităţile competente informează în scris cu promptitudine operatorul cu privire la orice caz de neconformitate identificat prin controalele oficiale.
(3)În cazul în care controalele oficiale impun prezenţa permanentă sau periodică a personalului sau a reprezentanţilor autorităţilor competente la sediul operatorului, rapoartele prevăzute la alineatul (1) se întocmesc cu o frecvenţă care să permită autorităţilor competente şi operatorului:
a)să fie informaţi periodic cu privire la nivelul de conformitate; şi
b)să fie informaţi cu promptitudine cu privire la orice caz de neconformitate identificat prin intermediul controalelor oficiale.
(4)Alineatele (1), (2) şi (3) se aplică de asemenea organismelor delegate, autorităţilor de control ecologic şi persoanelor fizice cărora li s-au delegat anumite atribuţii oficiale de control.
Art. 14: Metodele şi tehnicile de control oficial
Metodele şi tehnicile de control oficiale includ, după caz:
(a)o examinare a controalelor pe care operatorii le deţin şi a rezultatelor obţinute;
(b)o inspecţie:
(i)a echipamentelor, a mijloacelor de transport, a sediilor şi a altor locuri pe care le controlează, precum şi a împrejurimilor acestora;
(ii)a animalelor şi bunurilor, inclusiv a bunurilor semifinite, a materiilor prime, a ingredientelor, a adjuvanţilor tehnologici şi a altor produse utilizate pentru prepararea şi producerea de bunuri sau pentru hrănirea sau tratarea animalelor;
(iii)a produselor şi procedeelor de curăţare şi de întreţinere;
(iv)a trasabilităţii, a etichetării, a prezentării, a publicităţii şi a materialelor de ambalare relevante, inclusiv a materialelor destinate să intre în contact cu alimentele;
(c)controale privind condiţiile de igienă la sediile operatorilor;
(d)o evaluare a procedurilor privind bunele practici de fabricaţie, bunele practici de igienă, bunele practici agricole şi a procedurilor bazate pe principiile analizei riscurilor şi a punctelor critice de control (HACCP);
(e)o examinare a documentelor, a rapoartelor de trasabilitate şi a altor înregistrări care pot fi relevante pentru evaluarea respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2), inclusiv, dacă este cazul, documente de însoţire a alimentelor, a furajelor şi a oricăror substanţe sau materiale care intră sau ies dintr-o unitate;
(f)interviuri cu operatorii şi cu personalul acestora;
(g)verificarea măsurătorilor efectuate de operator şi a altor rezultate ale testării;
(h)eşantionare, analiză, diagnosticare şi teste;
(i)audituri ale operatorilor;
(j)orice altă activitate necesară în vederea identificării cazurilor de neconformitate.
Art. 15: Obligaţiile operatorilor
(1)În măsura în care este necesar în vederea efectuării controalelor oficiale sau a altor activităţi oficiale, în cazul în care autorităţile competente solicită aceasta, operatorii oferă personalului din cadrul autorităţilor competente acces:
a)la echipamentele, mijloacele de transport, sediile şi alte locuri pe care le controlează, precum şi la împrejurimile acestora;
b)la sistemele lor computerizate de gestionare a informaţiilor;
c)la animalele şi bunurile pe care le controlează;
d)la documente şi la orice alte informaţii relevante.
(2)În timpul desfăşurării controalelor oficiale şi a altor activităţi oficiale, operatorii asistă personalul din cadrul autorităţilor competente şi al autorităţilor de control ecologic şi cooperează în îndeplinirea sarcinilor acestora.
(3)În plus faţă de obligaţiile prevăzute la alineatele (1) şi (2), operatorul responsabil pentru un transport care intră în Uniune pune la dispoziţie pe suport de hârtie sau în format electronic şi fără întârziere toate informaţiile privind animalele şi bunurile.
(4)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme privind cooperarea şi schimbul de informaţii între operatori şi autorităţile competente aferente sosirii şi descărcării animalelor şi bunurilor menţionate la articolul 47 alineatul (1) atunci când este necesar să asigure identificarea completă a acestora şi efectuarea cu eficienţă a controalelor oficiale asupra acestor animale şi bunuri. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(5)În sensul articolului 10 alineatul (2) şi sub rezerva articolului 10 alineatul (3), operatorii furnizează autorităţilor competente cel puţin următoarele detalii actualizate:
a)denumirea şi forma lor juridică; şi
b)activităţile specifice pe care le desfăşoară, inclusiv activităţile desfăşurate prin intermediul comunicării la distanţă şi locurile pe care le controlează.
(6)Obligaţiile care revin operatorilor conform prezentului articol se aplică şi în cazul în care controalele oficiale şi alte activităţi oficiale sunt efectuate de medici veterinari oficiali, inspectori fitosanitari oficiali, organisme delegate, autorităţi de control şi persoane fizice cărora li s-au delegat anumite atribuţii oficiale de control sau anumite atribuţii aferente altor activităţi oficiale.
Secţiunea II:Cerinţe suplimentare pentru controale oficiale şi alte acţiuni oficiale în anumite domenii
Art. 16: Cerinţe suplimentare
(1)În domeniile reglementate de normele prevăzute la prezenta secţiune, normele respective se aplică în plus faţă de celelalte norme prevăzute în prezentul regulament.
(2)La adoptarea actelor delegate şi a actelor de punere în aplicare prevăzute în prezenta secţiune, Comisia ţine seama de:
a)experienţa acumulată de către autorităţile competente şi operatorii din sectorul alimentar şi al furajelor în ceea ce priveşte aplicarea procedurilor menţionate la articolul 5 din Regulamentul (CE) nr. 852/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) şi la articolul 6 din Regulamentul (CE) nr. 183/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului (2);
(1)Regulamentul (CE) nr. 852/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind igiena produselor alimentare (JO L 139, 30.4.2004, p. 1).
(2)Regulamentul (CE) nr. 183/2005 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 ianuarie 2005 de stabilire a cerinţelor privind igiena furajelor (JO L 35, 8.2.2005, p. 1).
b)evoluţiile ştiinţifice şi tehnologice;
c)aşteptările consumatorilor cu privire la compoziţia alimentelor şi modificările modelelor de consum alimentar;
d)riscuri la adresa sănătăţii umane, animale şi a plantelor asociate cu animale şi bunuri; şi
e)informaţii privind posibile cazuri de încălcare intenţionată prin intermediul unor practici frauduloase sau înşelătoare.
(3)La adoptarea actelor delegate şi a actelor de punere în aplicare prevăzute în prezenta secţiune şi în măsura în care aceasta nu împiedică îndeplinirea obiectivelor urmărite prin normele menţionate la articolul 1 alineatul (2), Comisia ţine cont şi de următoarele elemente:
a)necesitatea de a se facilita aplicarea actelor delegate şi a actelor de punere în aplicare, ţinând cont de natura şi de dimensiunea întreprinderilor mici;
b)necesitatea de a se oferi posibilitatea utilizării în continuare a metodelor tradiţionale în orice stadiu al producţiei, al prelucrării sau al distribuţiei alimentelor şi în producţia de alimente tradiţionale; şi
c)necesităţile operatorilor situaţi în regiuni supuse unor constrângeri geografice specifice.
Art. 17: Definiţii specifice
În sensul articolului 18:
(a)"sub responsabilitatea medicului veterinar oficial" înseamnă că medicul veterinar oficial atribuie efectuarea unei acţiuni personalului auxiliar oficial;
(b)"sub supravegherea medicului veterinar oficial" înseamnă că o acţiune se execută de către personalul auxiliar oficial sub responsabilitatea medicului veterinar oficial şi medicul veterinar oficial este prezent la faţa locului în perioada necesară executării respectivei acţiuni;
(c)"inspecţie ante-mortem" înseamnă verificarea, înaintea activităţilor de sacrificare, a cerinţelor de sănătate umană şi a animalelor şi de bunăstare a animalelor, inclusiv, după caz, examinarea clinică a fiecărui animal şi verificarea informaţiei privind lanţul alimentar menţionată în secţiunea III din anexa II la Regulamentul (CE) nr. 853/2004;
(d)"inspecţie post-mortem" înseamnă verificarea în abator sau în unitatea de prelucrare a vânatului a conformităţii cu cerinţele aplicabile:
(i)carcaselor, astfel cum sunt definite la punctul 1.9 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 853/2004, şi organelor, astfel cum sunt definite la punctul 1.11 din respectiva anexă, cu scopul de a decide dacă carnea este adecvată pentru consumul uman;
(ii)înlăturării în condiţii de siguranţă a materialului cu risc determinat; şi
(iii)sănătăţii şi bunăstării animalelor.
Art. 18: Norme specifice privind controalele oficiale şi pentru acţiunile întreprinse de către autorităţile competente în legătură cu producţia de produse de origine animală destinate consumului uman
(1)Controalele oficiale efectuate pentru a verifica conformitatea cu normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) din prezentul regulament referitoare la produsele de origine animală destinate consumului uman cuprind verificarea conformităţii cu cerinţele prevăzute de Regulamentele (CE) nr. 852/2004, (CE) nr. 853/2004, (CE) nr. 1069/2009 şi (CE) nr. 1099/2009, după caz.
(2)Controalele oficiale menţionate la alineatul (1) efectuate în legătură cu producţia de carne includ:
a)inspecţia ante-mortem efectuată în abator de către un medic veterinar oficial care poate să fie asistat, în ceea ce priveşte preselecţia animalelor, de personal auxiliar oficial format în acest scop;
b)prin derogare de la litera (a), în ceea ce priveşte păsările de curte şi lagomorfele, inspecţia ante-mortem efectuată de un medic veterinar oficial, sub supravegherea medicului veterinar oficial sau, atunci când se oferă la faţa locului suficiente garanţii, sub responsabilitatea medicului veterinar oficial;
c)inspecţia post-mortem efectuată de un medic veterinar oficial, sub supravegherea medicului veterinar oficial sau, atunci când se oferă la faţa locului suficiente garanţii, sub responsabilitatea medicului veterinar oficial;
d)celelalte controale oficiale efectuate în abatoare, uzine de tranşare şi unităţi de prelucrare a vânatului de către un medic veterinar oficial, sub supravegherea medicului veterinar oficial sau, atunci când se oferă la faţa locului suficiente garanţii, sub responsabilitatea medicului veterinar oficial, în vederea verificării conformităţii cu cerinţele aplicabile privind:
(i)igiena producţiei de carne;
(ii)prezenţa reziduurilor de medicamente veterinare şi a contaminanţilor în produsele de origine animală destinate consumului uman;
(iii)auditarea bunelor practici de igienă şi a procedurilor care au la bază principiile HACCP;
(iv)testele de laborator pentru detectarea prezenţei agenţilor zoonotici şi a bolilor animalelor şi pentru verificarea conformităţii cu criteriile microbiologice definite la articolul 2 litera (b) din Regulamentul (CE) nr. 2073/2005 al Comisiei (1);
(1)Regulamentul (CE) nr. 2073/2005 al Comisiei din 15 noiembrie 2005 privind criteriile microbiologice pentru produsele alimentare (JO L 338, 22.12.2005, p. 1).
(v)manipularea şi eliminarea subproduselor de origine animală şi a materialului cu risc specificat;
(vi)sănătatea şi bunăstarea animalelor.
(3)Pe baza unei analize a riscurilor, autoritatea competentă poate permite personalului abatorului să asiste la îndeplinirea atribuţiilor aferente controalelor oficiale menţionate la alineatul (2) în unităţile de sacrificare a păsărilor de curte sau a lagomorfelor sau, în unităţile care sacrifică animale din alte specii, să îndeplinească atribuţii specifice de eşantionare şi testare privitoare la astfel de controale, cu condiţia ca personalul:
a)să acţioneze independent de personalul productiv al abatorului;
b)să fi fost format în mod adecvat pentru îndeplinirea acestor atribuţii; şi
c)să îndeplinească aceste atribuţii în prezenţa şi urmând instrucţiunile medicului veterinar oficial sau ale personalului auxiliar oficial.
(4)În cazul în care controalele oficiale menţionate la alineatul (2) literele (a) şi (c) nu au identificat niciun neajuns care ar face carnea inadecvată consumului uman, se aplică marca de sănătate ungulatelor domestice, mamiferelor din vânatul de crescătorie, cu excepţia lagomorfelor, şi vânatului sălbatic mare, de către medicul veterinar oficial, sub supravegherea medicului veterinar oficial, sub responsabilitatea medicului veterinar oficial sau de către personalul abatorului, în condiţiile prezentate la alineatul (3).
(5)Medicul veterinar oficial rămâne răspunzător de deciziile adoptate în urma controalelor oficiale prevăzute la alineatele (2) şi (4), chiar dacă atribuie efectuarea unei acţiuni personalului auxiliar oficial.
(6)În sensul controalelor oficiale menţionate la alineatul (1) efectuate în legătură cu moluştele bivalve vii, echinodermele vii, tunicatele vii şi gasteropodele marine vii, autorităţile competente clasifică zonele de producţie şi de reimersie.
(7)Comisia adoptă acte delegate, în conformitate cu articolul 144, pentru a completa prezentul regulament în ceea ce priveşte normele specifice pentru efectuarea controalelor oficiale menţionate la alineatele (2)-(6) din prezentul articol privind:
a)criterii şi condiţii pentru determinarea situaţiei în care, prin derogare de la alineatul (2) litera (a), inspecţia ante-mortem în anumite abatoare se poate efectua sub supravegherea sau sub responsabilitatea unui medic veterinar oficial, cu condiţia ca derogările să nu afecteze îndeplinirea obiectivelor prezentului regulament;
b)criterii şi condiţii pentru determinarea situaţiei în care, în ceea ce priveşte păsările de curte şi lagomorfele, există garanţii suficiente pentru efectuarea controalelor oficiale sub responsabilitatea unui medic veterinar oficial în ceea ce priveşte inspecţiile ante-mortem menţionate la alineatul (2) litera (b);
c)criterii şi condiţii pentru determinarea situaţiei în care, prin derogare de la alineatul (2) litera (a), inspecţia ante-mortem se poate efectua în afara abatorului, în cazul sacrificării de urgenţă;
d)criterii şi condiţii pentru determinarea situaţiei în care, prin derogare de la alineatul (2) literele (a) şi (b), inspecţia ante-mortem se poate efectua în exploataţia de provenienţă;
e)criterii şi condiţii pentru determinarea situaţiei în care există garanţii suficiente pentru efectuarea controalelor oficiale sub responsabilitatea unui medic veterinar oficial în ceea ce priveşte inspecţia post-mortem şi activităţile de audit menţionate la alineatul (2) literele (c) şi (d);
f)criterii şi condiţii pentru determinarea situaţiei în care, prin derogare de la alineatul (2) litera (c), în cazul sacrificării de urgenţă, inspecţia post-mortem se efectuează de către medicul veterinar oficial;
g)criterii şi condiţii pentru determinarea situaţiei în care, prin derogare de la alineatul (6), nu se clasifică zonele de producţie şi de reimersie în legătură cu:
(i)pectinidele (Pectinidae); şi
(ii)dacă nu se hrănesc prin filtrare: echinodermele şi gasteropodele marine;
h)derogări specifice în legătură cu Rangifer tarandus tarandus, Lagopus lagopus şi Lagopus mutus, pentru a permite continuarea obiceiurilor şi practicilor locale şi tradiţionale de lungă durată, cu condiţia ca aceste derogări să nu compromită realizarea obiectivelor stabilite de prezentul regulament;
i)criterii şi condiţii pentru determinarea situaţiei în care, prin derogare de la alineatul (2) litera (d), controalele oficiale în uzinele de tranşare pot fi efectuate de personal desemnat în acest scop de autorităţile competente şi format în mod adecvat;
j)cerinţe minime specifice pentru personalul autorităţilor competente şi pentru medicul veterinar oficial şi personalul auxiliar oficial în scopul asigurării unei îndepliniri adecvate a atribuţiilor lor prevăzute la prezentul articol, inclusiv cerinţe minime specifice de formare;
k)cerinţe minime adecvate de formare pentru personalul abatorului care asistă la îndeplinirea atribuţiilor aferente controalelor oficiale şi altor activităţi oficiale în conformitate cu alineatul (3).
(8)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia stabileşte norme privind modalităţi practice uniforme pentru efectuarea controalelor oficiale menţionate la prezentul articol în ceea ce priveşte:
a)cerinţele specifice pentru efectuarea controalelor oficiale şi frecvenţa minimă uniformă a respectivelor controale oficiale, având în vedere pericolele şi riscurile specifice existente în legătură cu fiecare produs de origine animală şi cu diferitele procedee la care este supus acesta, atunci când este necesar un nivel minim de controale oficiale pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor uniforme recunoscute pe care pot să le prezinte produsele de origine animală;
b)condiţiile de clasificare şi monitorizare a zonelor de producţie şi de reimersie clasificate pentru moluştele bivalve vii, echinodermele vii, tunicatele vii şi gasteropodele marine vii;
c)situaţiile în care autorităţile competente trebuie să adopte în legătură cu anumite cazuri de neconformitate una sau mai multe dintre măsurile menţionate la articolul 137 alineatul (2) şi la articolul 138 alineatul (2);
d)modalităţile practice de inspecţie ante-mortem şi post-mortem menţionate la alineatul (2) literele (a), (b) şi (c), inclusiv cerinţele uniforme necesare pentru a se asigura îndeplinirea garanţiilor suficiente atunci când controalele oficiale se efectuează sub responsabilitatea medicului veterinar oficial;
e)cerinţele tehnice ale mărcii de sănătate şi modalităţile practice de aplicare a acesteia;
f)cerinţe specifice pentru efectuarea controalelor oficiale şi frecvenţa minimă uniformă a acestor controale oficiale asupra laptelui crud, a produselor lactate şi a produselor pescăreşti, atunci când este necesar un nivel minim de controale oficiale pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor uniforme recunoscute pe care acestea le pot prezenta.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(9)Atunci când se conformează cu obiectivele prezentului regulament şi, în special, în ceea ce priveşte cerinţele de siguranţă alimentară, statele membre pot adopta măsuri naţionale de punere în aplicare a unor proiecte-pilot limitate ca durată şi extindere, pentru a evalua modalităţi practice alternative pentru efectuarea controalelor oficiale asupra producţiei de carne. Aceste măsuri naţionale se notifică în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 5 şi 6 din Directiva (UE) 2015/1535. Rezultatele evaluării efectuate prin intermediul proiectelor-pilot se comunică, de îndată ce sunt disponibile, Comisiei.
(10)În sensul articolului 30, se permite delegarea anumitor atribuţii oficiale de control menţionate la prezentul articol uneia sau mai multor persoane fizice.
Art. 19: Norme specifice privind controalele oficiale şi pentru acţiunile întreprinse de către autorităţile competente în legătură cu reziduurile de substanţe relevante din alimente şi furaje
(1)În orice stadiu de producţie, prelucrare şi distribuţie se efectuează controale oficiale în vederea verificării respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) literele (a) şi (c), care includ controale oficiale în ceea ce priveşte substanţele relevante, inclusiv substanţe utilizate în materialele destinate să vină în contact cu alimentele, contaminanţi şi substanţe neautorizate, interzise şi nedorite, a căror utilizare sau prezenţă pe culturi sau animale sau la producerea sau prelucrarea alimentelor sau furajelor poate avea ca rezultat apariţia de reziduuri ale acestor substanţe în alimente sau furaje.
(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 144 în vederea completării prezentului regulament prin stabilirea de norme privind efectuarea controalelor oficiale menţionate la alineatul (1) din prezentul articol, precum şi privind acţiunile care trebuie întreprinse de către autorităţile competente în urma acestor controale oficiale. Aceste acte delegate instituie norme privind:
a)cerinţele specifice pentru efectuarea controalelor oficiale, inclusiv, după caz, gama de eşantioane şi stadiul de producţie, prelucrare şi distribuţie în care se prelevează eşantioanele în conformitate cu metodele care trebuie utilizate pentru eşantionare şi pentru analizele de laborator, stabilite în conformitate cu articolul 34 alineatul (6) literele (a) şi (b), având în vedere pericolele şi riscurile specifice asociate substanţelor menţionate la alineatul (1) din prezentul articol;
b)situaţiile în care autorităţile competente trebuie să adopte într-un caz de neconformitate sau de suspiciune de neconformitate una sau mai multe dintre măsurile menţionate la articolul 137 alineatul (2) şi la articolul 138 alineatul (2);
c)situaţiile în care autorităţile competente urmează să adopte, într-un caz de neconformitate sau de suspiciune de neconformitate a animalelor şi bunurilor din ţări terţe, una sau mai multe dintre măsurile menţionate la articolele 6572.
(3)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme privind modalităţi practice uniforme de efectuare a controalelor oficiale menţionate la alineatul (1) şi a acţiunilor pe care trebuie să le întreprindă autorităţile competente în urma acestor controale oficiale în ceea ce priveşte:
a)frecvenţa minimă uniformă a acestor controale oficiale, având în vedere pericolele şi riscurile asociate substanţelor menţionate la alineatul (1);
b)modalităţile specifice suplimentare şi conţinutul specific suplimentar celor prevăzute la articolul 110 privind întocmirea părţilor relevante ale planului de control naţional multianual (MANCP) menţionat la articolul 109 alineatul (1);
c)modalităţi practice specifice pentru activarea mecanismului de asistenţă administrativă prevăzut la articolele 102-108.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(4)În sensul articolului 30, se permite delegarea anumitor atribuţii oficiale de control menţionate la prezentul articol uneia sau mai multor persoane fizice.
Art. 20: Norme specifice privind controalele oficiale şi pentru acţiunile întreprinse de către autorităţile competente în legătură cu animalele, produsele de origine animală, materialele germinative, subprodusele de origine animală şi produsele derivate
(1)Controalele oficiale efectuate în vederea verificării respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) literele (a), (c), (d) şi (e) includ controalele oficiale care urmează să fie efectuate în orice etapă de producţie, prelucrare şi distribuţie, asupra animalelor, produselor de origine animală, materialelor germinative, subproduselor de origine animală şi produselor derivate.
(2)Comisia este abilitată să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 144 în vederea completării prezentului regulament prin instituirea unor norme pentru efectuarea controalelor oficiale asupra animalelor, produselor de origine animală, materialelor germinative, subproduselor de origine animală şi produselor derivate în vederea verificării respectării normelor Uniunii menţionate la articolul 1 alineatul (2) literele (d) şi (e) şi pentru acţiunile întreprinse de către autorităţile competente ca urmare a controalelor oficiale. Aceste acte delegate instituie norme privind:
a)cerinţe specifice pentru efectuarea controalelor oficiale asupra animalelor, a produselor de origine animală şi a materialelor germinative pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor recunoscute la adresa sănătăţii umane şi animale prin intermediul controalelor oficiale efectuate în vederea verificării conformităţii cu măsurile de prevenire şi control al bolilor stabilite în conformitate cu normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (d);
b)cerinţe specifice pentru efectuarea controalelor oficiale asupra subproduselor de origine animală şi a produselor derivate pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor specifice la adresa sănătăţii umane şi animale prin intermediul controalelor oficiale efectuate în vederea verificării respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (e);
c)situaţiile în care autorităţile competente trebuie să adopte într-un caz de neconformitate sau de suspiciune de neconformitate una sau mai multe dintre măsurile menţionate la articolul 137 alineatul (2) şi la articolul 138 alineatul (2).
(3)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme privind modalităţi practice uniforme pentru efectuarea controalelor oficiale menţionate la alineatul (1) în ceea ce priveşte:
a)frecvenţa minimă uniformă a acestor controale oficiale asupra animalelor, a produselor de origine animală şi a materialelor germinative în cazul în care este necesar un nivel minim de controale oficiale pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor uniforme recunoscute la adresa sănătăţii umane şi animale prin intermediul controalelor oficiale efectuate în vederea verificării conformităţii cu măsurile de prevenire şi control al bolilor stabilite în conformitate cu normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (d); şi
b)frecvenţa minimă uniformă a acestor controale oficiale asupra subproduselor de origine animală şi a produselor derivate, în cazul în care este necesar un nivel minim de controale oficiale pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor specifice la adresa sănătăţii umane şi animale prin intermediul controalelor oficiale efectuate în vederea verificării respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (e).
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(4)În sensul articolului 30, se permite delegarea anumitor atribuţii oficiale de control menţionate la prezentul articol uneia sau mai multor persoane fizice.
Art. 21: Norme specifice privind controalele oficiale şi acţiunile care trebuie întreprinse de către autorităţile competente în legătură cu cerinţele în materie de bunăstare a animalelor
(1)Controalele oficiale în vederea verificării respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (f) se realizează în toate stadiile relevante ale producţiei, prelucrării şi distribuţiei de-a lungul lanţului agroalimentar.
(2)Controalele oficiale în vederea verificării respectării normelor de stabilire a cerinţelor în materie de bunăstare a animalelor în cazul transportului acestora, în special a conformităţii cu Regulamentul (CE) nr. 1/2005, includ:
a)în cazul călătoriilor de lungă durată între statele membre şi între acestea şi ţări terţe, controale oficiale efectuate înainte de încărcare pentru a verifica dacă animalele sunt apte de a călători;
b)în cazul călătoriilor de lungă durată între statele membre şi între acestea şi ţări terţe, ale ecvideelor domestice, altele decât ecvideele înregistrate, şi ale animalelor domestice din speciile de bovine, ovine, caprine şi porcine şi înainte de respectivele călătorii:
(i)controale oficiale privind jurnalele de călătorie pentru a verifica dacă acestea sunt realiste şi conforme cu Regulamentul (CE) nr. 1/2005; şi
(ii)controale oficiale cu scopul de a verifica dacă transportatorul indicat în jurnalul de călătorie deţine o autorizaţie de transport valabilă, un certificat de autorizare pentru mijloacele de transport pentru călătorii de lungă durată şi certificate de competenţă pentru şoferi şi însoţitori;
c)la posturile de control la frontieră prevăzute la articolul 59 alineatul (1) şi la punctele de ieşire:
(i)controale oficiale asupra capacităţii animalelor de a fi transportate şi asupra mijloacelor de transport cu scopul de a verifica respectarea capitolului II din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1/2005 şi, după caz, a capitolului VI din respectiva anexă;
(ii)controale oficiale cu scopul de a verifica dacă transportatorii respectă acordurile internaţionale aplicabile şi dacă deţin autorizaţii valabile de transportator şi certificate de competenţă pentru şoferi şi însoţitori; şi
(iii)controale oficiale cu scopul de a verifica dacă ecvideele domestice şi animalele domestice din speciile bovine, ovine, caprine şi porcine au fost sau urmează să fie transportate în călătorii de lungă durată.
(3)În cursul controalelor oficiale şi al altor activităţi oficiale, autorităţile competente iau măsurile necesare pentru a preveni sau pentru a reduce la minimum orice întârziere între încărcarea animalelor şi plecarea acestora sau în timpul transportului.
Autorităţile competente nu reţin animale în timpul transportului decât dacă este strict necesar pentru bunăstarea animalelor sau din raţiuni de sănătate umană. În cazul în care trebuie să se reţină animale în timpul transportului pentru mai mult de două ore, autorităţile competente se asigură că se iau măsurile corespunzătoare pentru îngrijirea acestora şi, dacă este necesar, pentru hrănirea, adăparea, descărcarea şi adăpostirea acestora.
(4)În cazul în care, în urma controalelor oficiale menţionate la alineatul (2) litera (b), se constată o neconformitate care nu este corectată de către organizator înainte de călătoria de lungă durată prin modificarea corespunzătoare a condiţiilor de transport, autorităţile competente interzic călătoria de lungă durată.
(5)În cazul în care, în urma controalelor oficiale menţionate la alineatul (2) litera (c), constată că animalele nu sunt apte să încheie călătoria, autorităţile competente ordonă ca animalele să fie descărcate, adăpate, hrănite şi odihnite până când sunt apte să îşi continue călătoria.
(6)O notificare a nerespectării normelor menţionate la alineatul (1) din prezentul articol în sensul articolelor 105 şi 106 se adresează:
a)statelor membre care au acordat transportatorului autorizaţia;
b)statului membru care a acordat certificatul de aprobare a mijlocului de transport, în cazul în care se identifică o neconformitate cu oricare dintre aceste norme aplicabilă mijloacelor de transport;
c)statului membru care a eliberat certificatul de competenţă al şoferului, în cazul în care se identifică o neconformitate cu oricare dintre aceste norme aplicabilă şoferilor.
(7)În sensul articolului 30, se permite delegarea anumitor atribuţii oficiale de control menţionate la prezentul articol uneia sau mai multor persoane fizice.
(8)Comisia este abilitată să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 144, în vederea completării prezentului regulament prin instituirea unor norme de efectuare a controalelor oficiale în vederea verificării respectării normelor Uniunii menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (f). Aceste acte delegate ţin seama de riscul pentru bunăstarea animalelor legat de activităţile agricole şi de transportul, sacrificarea şi uciderea animalelor şi stabilesc norme privind:
a)cerinţele specifice pentru efectuarea acestor controale oficiale pentru a răspunde riscului asociat diferitor specii de animale şi mijloace de transport, precum şi pentru a preveni practicile neconforme şi pentru a limita suferinţa animalelor;
b)situaţiile în care autorităţile competente trebuie să adopte în anumite cazuri de neconformitate una sau mai multe dintre măsurile menţionate la articolul 137 alineatul (2) şi la articolul 138 alineatul (2);
c)verificarea respectării cerinţelor de bunăstare a animalelor la posturile de control la frontieră şi la punctele de ieşire, precum şi a cerinţelor minime aplicabile la respectivele puncte de ieşire;
d)criterii şi condiţii specifice pentru activarea mecanismelor de asistenţă administrativă prevăzute la articolele 102-108;
e)cazurile şi condiţiile în care controalele oficiale efectuate în vederea verificării respectării cerinţelor în materie de bunăstare a animalelor pot include utilizarea unor indicatori specifici de bunăstare a animalelor, bazaţi pe criterii de performanţă măsurabile, precum şi concepţia unor astfel de indicatori pe bază de dovezi ştiinţifice şi tehnice.
(9)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia stabileşte norme privind modalităţi practice uniforme privind controalele oficiale efectuate în vederea verificării respectării normelor Uniunii menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (f) care stabilesc cerinţele privind bunăstarea animalelor şi privind acţiunile întreprinse de autorităţile competente în urma acestor controale oficiale în ceea ce priveşte:
a)frecvenţa minimă uniformă a acestor controale oficiale, în cazul în care este necesar un nivel minim de control oficial pentru a răspunde riscului asociat diferitor specii de animale şi mijloace de transport, precum şi pentru a preveni practicile neconforme şi pentru a limita suferinţa animalelor; şi
b)modalităţile practice de păstrare a rapoartelor scrise ale controalelor oficiale efectuate, precum şi perioada lor de păstrare.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
Art. 22: Norme specifice privind controalele oficiale şi pentru acţiunile întreprinse de către autorităţile competente în legătură cu sănătatea plantelor
(1)Controalele oficiale în vederea verificării respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (g) includ controalele oficiale cu privire la organisme dăunătoare, plante, produse vegetale şi alte obiecte, precum şi la operatorii profesionişti şi la alte persoane cărora li se aplică normele respective.
(2)Comisia este abilitată să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 144, în vederea completării prezentului regulament prin instituirea de norme pentru efectuarea controalelor oficiale asupra plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte în vederea verificării respectării normelor Uniunii menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (g) aplicabile respectivelor bunuri şi pentru acţiunile întreprinse de către autorităţile competente ca urmare a efectuării respectivelor controale oficiale. Aceste acte delegate instituie norme privind:
a)cerinţe specifice pentru efectuarea acestor controale oficiale privind introducerea şi circulaţia în Uniune a anumitor plante, produse vegetale şi a altor obiecte vizate prin normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (g), pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor recunoscute pentru sănătatea plantelor, legate de anumite plante, produse vegetale şi alte obiecte cu o anumită origine sau provenienţă; şi
b)situaţiile în care autorităţile competente trebuie să adopte în anumite cazuri de neconformitate una sau mai multe dintre măsurile menţionate la articolul 137 alineatul (2) şi la articolul 138 alineatul (2).
(3)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia stabileşte norme privind modalităţi practice uniforme pentru efectuarea controalelor oficiale asupra plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte în vederea verificării respectării normelor Uniunii menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (g) aplicabile respectivelor bunuri şi pentru acţiunile întreprinse de către autorităţile competente ca urmare a unor astfel de controale oficiale privind:
a)frecvenţa minimă uniformă a acestor controale oficiale, în cazul în care este necesar un nivel minim de control oficial pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor uniforme recunoscute pentru sănătatea plantelor legate de anumite plante, produse vegetale şi alte obiecte cu o anumită origine sau provenienţă;
b)frecvenţa uniformă a controalelor oficiale efectuate de către autorităţile competente cu privire la operatorii autorizaţi să emită paşapoarte fitosanitare în conformitate cu articolul 84 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/2031, care să verifice dacă aceşti operatori au pus sau nu în aplicare un plan de gestionare a riscului fitosanitar menţionat la articolul 91 din respectivul regulament pentru plante, produse vegetale şi alte obiecte pe care le produc;
c)frecvenţa uniformă a controalelor oficiale efectuate de autorităţile competente asupra operatorilor autorizaţi să aplice marca menţionată la articolul 96 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2016/2031 sau să elibereze atestatul oficial menţionat la articolul 99 alineatul (2) litera (a) din regulamentul respectiv.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(4)În sensul articolului 30, se permite delegarea anumitor atribuţii oficiale de control menţionate la prezentul articol uneia sau mai multor persoane fizice.
Art. 23: Norme specifice privind controalele oficiale şi pentru acţiunile întreprinse de către autorităţile competente în legătură cu OMG în sensul producţiei de alimente şi furaje şi cu alimentele şi furajele modificate genetic
(1)Controalele oficiale pentru verificarea respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) literele (a), (b) şi (c) includ controalele oficiale în legătură cu OMG în scopul producţiei de alimente şi furaje şi cu alimentele şi furajele modificate genetic, efectuate în toate stadiile relevante ale producţiei, prelucrării şi distribuţiei de-a lungul lanţului agroalimentar.
(2)Comisia este abilitată să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 144 în vederea completării prezentului regulament prin stabilirea normelor pentru efectuarea controalelor oficiale menţionate la alineatul (1) din prezentul articol şi pentru acţiunile care urmează să fie întreprinse de către autorităţile competente ca urmare a unor astfel de controale oficiale. Aceste acte delegate ţin seama de necesitatea asigurării unui nivel minim de controale oficiale, în vederea prevenirii practicilor care încalcă normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (b), şi stabilesc:
a)cerinţe specifice pentru efectuarea controalelor oficiale pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor uniforme recunoscute privind:
(i)prezenţa în lanţul agroalimentar a unor OMG pentru producţia de alimente şi furaje şi a alimentelor şi furajelor modificate genetic care nu au fost autorizate în conformitate cu Directiva 2001/18/CE sau cu Regulamentul (CE) nr. 1829/2003;
(ii)cultivarea unor OMG pentru producţia de alimente şi furaje şi aplicarea corectă a planului de monitorizare menţionat la articolul 13 alineatul (2) litera (e) din Directiva 2001/18/CE şi la articolul 5 alineatul (5) litera (b) şi articolul 17 alineatul (5) litera (b) din Regulamentul (CE) nr. 1829/2003;
b)situaţiile în care autorităţile competente trebuie să adopte în anumite cazuri de neconformitate una sau mai multe dintre măsurile menţionate la articolul 137 alineatul (2) şi la articolul 138 alineatul (2).
(3)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme privind modalităţi practice uniforme pentru efectuarea controalelor oficiale menţionate la alineatul (1), ţinând seama de necesitatea asigurării unui nivel minim de controale oficiale în vederea prevenirii practicilor care încalcă acele norme privind frecvenţele uniforme minime ale acestor controale oficiale, în cazul în care este necesar un nivel minim de control oficial pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor uniforme recunoscute privind:
a)prezenţa în lanţul agroalimentar a unor OMG pentru producţia de alimente şi furaje şi a alimentelor şi furajelor modificate genetic care nu au fost autorizate în conformitate cu Directiva 2001/18/CE sau cu Regulamentul (CE) nr. 1829/2003;
b)cultivarea unor OMG pentru producţia de alimente şi furaje şi aplicarea corectă a planului de monitorizare menţionat la articolul 13 alineatul (2) litera (e) din Directiva 2001/18/CE şi la articolul 5 alineatul (5) litera (b) şi articolul 17 alineatul (5) litera (b) din Regulamentul (CE) nr. 1829/2003.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(4)În sensul articolului 30, se permite delegarea anumitor atribuţii oficiale de control menţionate la prezentul articol uneia sau mai multor persoane fizice.
Art. 24: Norme specifice privind controalele oficiale şi pentru acţiunile întreprinse de către autorităţile competente în legătură cu produsele de protecţie a plantelor
(1)Controalele oficiale pentru verificarea respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (h) din prezentul regulament includ controalele oficiale privind substanţele active şi agenţii fitoprotectori, agenţii sinergici, coformulanţii şi adjuvanţii, astfel cum sunt menţionate la articolul 2 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul (CE) nr. 1107/2009.
(2)În scopul stabilirii frecvenţei controalelor oficiale pe bază de risc menţionate la alineatul (1), autorităţile competente ţin cont şi de următoarele:
a)rezultatele activităţilor de monitorizare relevante, inclusiv cele privind reziduurile de pesticide, efectuate în sensul articolului 32 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 396/2005 şi al articolului 8 din Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1);
(1)Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei (JO L 327, 22.12.2000, p. 1).
b)informaţiile privind produsele neautorizate de protecţie a plantelor, inclusiv comerţul ilegal cu produse de protecţie a plantelor şi rezultatele controalelor relevante efectuate de autorităţi menţionate la articolul 8 din Regulamentul (UE) nr. 649/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (1); şi
(1)Regulamentul (UE) nr. 649/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind exportul şi importul de produse chimice care prezintă risc (JO L 201, 27.7.2012, p. 60).
c)informaţii privind intoxicaţiile legate de produse de protecţie a plantelor, inclusiv informaţiile disponibile în conformitate cu articolul 56 din Regulamentul (CE) nr. 1107/2009, şi informaţiile referitoare la situaţiile de urgenţă privind sănătatea puse la dispoziţie de centrele menţionate la articolul 45 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1272/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (2).
(2)Regulamentul (CE) nr. 1272/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi a amestecurilor, de modificare şi de abrogare a Directivelor 67/548/CEE şi 1999/45/CE, precum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1907/2006 (JO L 353, 31.12.2008, p. 1).
(3)Comisia este abilitată să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 144, în vederea completării prezentului regulament prin instituirea de norme de efectuare a controalelor oficiale menţionate la alineatul (1) din prezentul articol. Aceste acte delegate instituie norme privind:
a)cerinţele specifice pentru efectuarea acestor controale oficiale pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor uniforme recunoscute pe care le-ar putea prezenta produsele de protecţie a plantelor, privind fabricarea, introducerea pe piaţă, intrarea în Uniune, etichetarea, ambalarea, transportul, depozitarea şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor, cu scopul de a asigura utilizarea sigură şi sustenabilă a acestora şi de a combate comerţul ilegal cu acestea; şi
b)situaţiile în care autorităţile competente trebuie să adopte în anumite cazuri de neconformitate una sau mai multe dintre măsurile menţionate la articolul 137 alineatul (2) şi la articolul 138 alineatul (2).
(4)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme detaliate privind modalităţi practice uniforme pentru efectuarea controalelor oficiale asupra produselor menţionate la alineatul (1) în ceea ce priveşte:
a)frecvenţa minimă uniformă a acestor controale oficiale, în cazul în care este necesar un nivel minim de control oficial pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor uniforme recunoscute pe care le-ar putea prezenta produsele de protecţie a plantelor, privind fabricarea, introducerea pe piaţă, intrarea în Uniune, etichetarea, ambalarea, transportul, depozitarea şi utilizarea produselor de protecţie a plantelor, cu scopul de a asigura utilizarea sigură şi sustenabilă a acestora şi de a combate comerţul ilegal cu acestea;
b)colectarea de informaţii, monitorizarea şi raportarea cu privire la suspiciunile de otrăvire cauzată de produsele de protecţie a plantelor;
c)colectarea de informaţii, monitorizarea şi raportarea cu privire la produsele neautorizate de protecţie a plantelor, inclusiv comerţul ilegal cu produse de protecţie a plantelor.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(5)În sensul articolului 30, se permite delegarea anumitor atribuţii oficiale de control menţionate la prezentul articol uneia sau mai multor persoane fizice.
Art. 25: Norme specifice privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale pentru producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice
Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme privind modalităţi practice uniforme pentru efectuarea de controale oficiale pentru verificarea respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (i), privind:
(a)cerinţe specifice şi conţinut suplimentar faţă de cele prevăzute la articolul 110 pentru pregătirea părţilor relevante ale MANCP prevăzut la articolul 109 alineatul (1) şi conţinut specific suplimentar al raportului prevăzut la articolul 113;
(b)responsabilităţi şi sarcini specifice pentru centrele de referinţă ale Uniunii Europene, în plus faţă de cele prevăzute la articolul 98;
(c)modalităţi practice de activare a mecanismelor de asistenţă administrativă prevăzute la articolele 102-108, inclusiv schimbul de informaţii între autorităţi competente şi organisme delegate referitoare la cazuri de neconformitate sau probabilitatea unor cazuri de neconformitate;
(d)metode care trebuie utilizate pentru prelevarea de eşantioane şi efectuarea analizelor şi testelor de laborator, cu excepţia oricăror norme care presupun stabilirea unor praguri.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
Art. 26: Norme specifice privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale întreprinse de către autorităţile competente în legătură cu denumirile de origine protejată, indicaţiile geografice protejate şi specialităţile tradiţionale garantate
(1)Prin derogare de la articolul 31 alineatul (3), în legătură cu normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (j), în cazul în care au delegat decizii privind autorizarea utilizării denumirii înregistrate a unui produs, autorităţile competente pot delega, de asemenea, aplicarea următoarelor măsuri:
a)de impunere a unor controale oficiale sistematice sau intensificate asupra anumitor activităţi ale operatorului;
b)de impunere a unei frecvenţe sporite a controalelor efectuate de operator;
c)de impunere a modificării etichetei pentru a se conforma cu specificaţiile produsului şi cu normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (j).
(2)Comisia este abilitată să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 144, în vederea completării prezentului regulament prin instituirea unor norme de efectuare a controalelor oficiale în vederea verificării respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (j). Aceste acte delegate instituie norme privind:
a)cerinţe, metode şi tehnici menţionate la articolele 12 şi 14 pentru controalele oficiale efectuate în vederea verificării conformităţii cu specificaţiile produsului şi cu cerinţele de etichetare;
b)metode şi tehnici specifice menţionate la articolul 14 pentru efectuarea controalelor oficiale menite să asigure trasabilitatea bunurilor şi a animalelor care intră sub incidenţa normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (j) în toate etapele de producţie, pregătire şi distribuţie, precum şi să furnizeze asigurări cu privire la respectarea acestor norme;
c)situaţiile în care autorităţile competente trebuie să adopte în anumite cazuri de neconformitate una sau mai multe dintre acţiunile şi măsurile menţionate la articolul 138 alineatele (1) şi (2).
(3)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme privind modalităţi practice uniforme pentru efectuarea controalelor oficiale pentru verificarea respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (j) privind:
a)modalităţi practice specifice de activare a mecanismelor de asistenţă administrativă prevăzute la articolele 102-108, inclusiv schimbul de informaţii între autorităţi competente şi organisme delegate referitoare la cazurile de neconformitate sau probabilitatea unor cazuri de neconformitate; şi
b)obligaţii specifice de raportare care revin organismelor delegate.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(4)În sensul articolului 30, se permite delegarea anumitor atribuţii oficiale de control menţionate la prezentul articol uneia sau mai multor persoane fizice.
Art. 27: Norme specifice privind controalele oficiale şi pentru acţiunile întreprinse de către autorităţile competente în cazuri de riscuri nou identificate în ceea ce priveşte alimentele şi furajele
(1)Comisia este abilitată să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 144 în vederea completării prezentului regulament prin instituirea de norme pentru efectuarea controalelor oficiale asupra anumitor categorii de alimente sau furaje în vederea verificării respectării normelor prevăzute la articolul 1 alineatul (2) literele (a)-(e) şi pentru acţiunile care trebuie întreprinse de către autorităţile competente ca urmare a unor astfel de controale oficiale. Aceste acte delegate abordează riscurile nou identificate pe care le pot prezenta alimentele sau furajele asupra sănătăţii umane sau animale, iar în ceea ce priveşte OMG şi produsele de protecţie a plantelor, asupra mediului, sau orice astfel de riscuri care apar din noile modele de producţie sau de consum de alimente sau furaje şi care nu pot fi abordate în mod eficient în lipsa unor astfel de norme comune. Respectivele acte delegate stabilesc norme privind:
a)cerinţele specifice uniforme pentru efectuarea controalelor oficiale pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor specifice care există în legătură cu fiecare categorie de alimente şi furaje şi cu diferitele procedee la care este supusă; şi
b)situaţiile în care autorităţile competente trebuie să adopte în anumite cazuri de neconformitate una sau mai multe dintre măsurile menţionate la articolul 137 alineatul (2) şi la articolul 138 alineatul (2).
(2)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme privind modalităţi practice uniforme privind controalele oficiale efectuate asupra anumitor categorii de alimente sau furaje pentru verificarea respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) literele (a)-(e), pentru a aborda riscurile nou identificate pe care le pot prezenta alimentele sau furajele asupra sănătăţii umane sau animale, iar în ceea ce priveşte OMG şi produsele de protecţie a plantelor, asupra mediului, sau orice astfel de riscuri care apar din noile modele de producţie sau consum de alimente sau furaje şi care nu pot fi abordate cu eficacitate în lipsa unor astfel de norme comune privind frecvenţa minimă uniformă a acestor controale oficiale, în cazul în care este necesar un nivel minim de controale oficiale pentru a răspunde pericolelor şi riscurilor specifice care există în legătură cu fiecare categorie de alimente şi furaje şi cu diferitele procedee la care este supusă. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(3)Din motive imperioase de urgenţă temeinic justificate legate de cazuri de riscuri grave pentru sănătatea umană sau a animalelor sau pentru mediu, Comisia adoptă acte de punere în aplicare imediat aplicabile în conformitate cu procedura menţionată la articolul 145 alineatul (3).