Secţiunea i - Condiţii generale - Regulamentul 625/15-mar-2017 privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele şi furajele, a normelor privind sănătatea şi bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor şi produsele de protecţie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1069/2009, (CE) nr. 1107/2009, (UE) nr. 1151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 şi (UE) 2016/2031 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 şi (CE) nr. 1099/2009 ale Consiliului şi a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE şi 2008/120/CE ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 şi (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE şi 97/78/CE ale Consiliului şi a Deciziei 92/ 438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 95L

În vigoare
Versiune de la: 3 Martie 2025
Secţiunea I:Condiţii generale
Art. 9: Norme generale privind controalele oficiale
(1)Autorităţile competente efectuează periodic controale oficiale asupra tuturor operatorilor, în funcţie de riscuri şi cu o frecvenţă corespunzătoare, luând în considerare:
a)riscurile identificate asociate cu:
(i)animalele şi bunurile;
(ii)activităţile controlate de operatori;
(iii)locul de desfăşurare a activităţilor sau a operaţiunilor operatorilor;
(iv)utilizarea unor produse, procedee, materiale sau substanţe care pot influenţa siguranţa, integritatea şi salubritatea alimentelor sau siguranţa furajelor, sănătatea sau bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor sau care, în ceea ce priveşte OMG şi produsele de protecţie a plantelor, pot avea un impact negativ şi asupra mediului;
b)orice informaţie care indică probabilitatea că consumatorii ar putea fi induşi în eroare, în special în ceea ce priveşte natura, identitatea, proprietăţile, compoziţia, cantitatea, durabilitatea, ţara de origine sau locul de provenienţă, metoda de fabricaţie sau producţie a alimentelor;
c)antecedentele operatorilor în ceea ce priveşte rezultatele controalelor oficiale efectuate asupra acestora şi conformitatea lor cu normele menţionate la articolul 1 alineatul (2);
d)fiabilitatea şi rezultatele controalelor proprii care au fost efectuate de către operatori sau de către un terţ la cererea lor, inclusiv, dacă este cazul, de sisteme private de asigurare a calităţii, în vederea verificării respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2); şi
e)orice informaţii care ar putea indica neconformitatea cu normele menţionate la articolul 1 alineatul (2).
(2)Autorităţile competente efectuează controale oficiale periodic, cu frecvenţa corespunzătoare determinată în funcţie de riscuri, în vederea identificării posibilelor cazuri de încălcare intenţionată, prin practici înşelătoare sau frauduloase, a normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) şi luând în considerare informaţiile privind aceste cazuri de încălcare furnizate prin mecanismele de asistenţă administrativă prevăzute la articolele 102-108, precum şi orice alte informaţii care indică posibilitatea acestor cazuri de încălcare.
(3)Controalele oficiale efectuate înainte de introducerea pe piaţă sau de punerea în circulaţie a anumitor animale şi bunuri în vederea eliberării certificatelor oficiale sau a atestatelor oficiale prevăzute în normele menţionate la articolul 1 alineatul (2) drept condiţie pentru introducerea pe piaţă sau circulaţia animalelor sau a bunurilor se efectuează în conformitate cu următoarele două condiţii:
a)normele menţionate la articolul 1 alineatul (2);
b)actele delegate şi de punere în aplicare relevante adoptate de către Comisie în conformitate cu articolele 18-27.
(4)Controalele oficiale se efectuează fără notificare prealabilă, cu excepţia cazului în care această notificare este necesară şi justificată în mod corespunzător pentru efectuarea controlului oficial. În ceea ce priveşte controalele oficiale la cererea operatorului, autoritatea competentă poate decide dacă controlul oficial trebuie efectuat cu sau fără notificare prealabilă. Controalele oficiale cu notificare prealabilă nu împiedică efectuarea de controale oficiale fără notificare prealabilă.
(5)Controalele oficiale se efectuează, pe cât posibil, în aşa fel încât sarcina administrativă care revine operatorilor şi perturbarea activităţii acestora să fie minime, fără însă să fie afectată negativ eficacitatea respectivelor controale.
(6)Autorităţile competente efectuează controale oficiale în acelaşi mod, ţinând cont de necesitatea adaptării controalelor la situaţiile specifice, indiferent dacă animalele şi bunurile în cauză:
a)sunt disponibile pe piaţa Uniunii, indiferent dacă provin din statul membru în care se efectuează controalele oficiale sau dintr-un alt stat membru; sau
b)urmează să fie exportate din Uniune; sau
c)intră în Uniune.
(7)În măsura strict necesară pentru organizarea controalelor oficiale, statele membre de destinaţie pot impune operatorilor care deţin animale sau bunuri livrate lor dintr-un alt stat membru obligaţia de a raporta sosirea acestor animale sau bunuri.
Art. 10: Operatorii, procedeele şi activităţile care fac obiectul controalelor oficiale
(1)În măsura necesară pentru a asigura respectarea normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2), autorităţile competente efectuează controale oficiale asupra:
a)animalelor şi bunurilor în orice stadiu de producţie, prelucrare, distribuţie şi utilizare;
b)substanţelor, a materialelor sau a altor obiecte care pot influenţa caracteristicile sau sănătatea animalelor şi ale bunurilor şi privind conformitatea acestora cu cerinţele aplicabile în orice stadiu de producţie, prelucrare, distribuţie şi utilizare;
c)operatorilor în ceea ce priveşte activităţile, inclusiv deţinerea animalelor, echipamentele, mijloacele de transport, sediile şi alte locuri pe care le controlează, precum şi împrejurimile acestora şi documentaţia aferentă.
(2)Fără a aduce atingere normelor privind listele sau registrele existente instituite pe baza normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2), autorităţile competente redactează şi menţin la zi o listă de operatori. În cazul în care există deja în alte scopuri, această listă sau acest registru se poate utiliza şi în sensul prezentului regulament.
(3)Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 144 pentru modificarea prezentului regulament în ceea ce priveşte definirea categoriilor de operatori care sunt scutiţi de includerea pe lista operatorilor menţionată la alineatul (2) din prezentul articol în cazul în care includerea lor pe o astfel de listă ar constitui o sarcină administrativă disproporţionată pentru aceştia comparativ cu riscurile legate de activităţile lor.
Art. 11: Transparenţa controalelor oficiale
(1)Autorităţile competente efectuează controale oficiale cu un nivel ridicat de transparenţă şi pun la dispoziţia publicului, inclusiv prin publicarea pe internet, cel puţin o dată pe an, informaţii relevante cu privire la organizarea şi efectuarea controalelor oficiale.
De asemenea, autorităţile asigură publicarea periodică şi în timp util a informaţiilor cu privire la:
a)tipul, numărul şi rezultatele controalelor oficiale;
b)tipul şi numărul cazurilor de neconformitate constatate;
c)tipul şi numărul cazurilor în care autorităţile competente au luat măsuri în conformitate cu articolul 138; şi
d)tipul şi numărul cazurilor în care au fost aplicate sancţiunile prevăzute la articolul 139.
Informaţiile menţionate la literele (a)-(d) de la al doilea paragraf din prezentul alineat pot fi furnizate, după caz, prin publicarea raportului anual menţionat la articolul 113 alineatul (1).
(2)Autorităţile competente stabilesc proceduri pentru a se asigura că orice inexactitate în informaţiile puse la dispoziţia publicului este corectată în mod corespunzător.
(3)Autorităţile competente pot să publice sau să pună la dispoziţia publicului în alt mod informaţii cu privire la ratingul operatorilor individuali pe baza rezultatelor unuia sau mai multor controale oficiale, cu condiţia îndeplinirii următoarelor condiţii:
a)criteriile de rating sunt obiective, transparente şi disponibile public; şi
b)există măsuri corespunzătoare de asigurare a echităţii, coerenţei şi transparenţei procesului de rating.
Art. 12: Procedurile de control documentate
(1)Autorităţile competente efectuează controale oficiale în conformitate cu anumite proceduri documentate.
Procedurile respective vizează domeniile tematice pentru procedurile de control prevăzute la capitolul II din anexa II şi conţin instrucţiuni pentru personalul care efectuează controale oficiale.
(2)Autorităţile competente dispun de proceduri de verificare a controalelor.
(3)Autorităţile competente:
a)aplică măsuri corective în toate cazurile în care procedurile prevăzute la alineatul (2) identifică deficienţe; şi
b)actualizează procedurile documentate prevăzute la alineatul (1), după caz.
(4)Alineatele (1), (2) şi (3) se aplică, de asemenea, organismelor delegate şi autorităţilor de control ecologic.
Art. 13: Rapoarte scrise ale controalelor oficiale
(1)Autorităţile competente întocmesc rapoarte scrise pentru fiecare control oficial pe care îl efectuează. Respectivele rapoarte pot fi prezentate pe suport de hârtie sau în format electronic.
Rapoartele respective conţin:
a)o descriere a scopului controalelor oficiale;
b)metodele de control aplicate;
c)rezultatele controalelor oficiale; şi
d)după caz, măsurile pe care autorităţile competente le solicită operatorului în cauză, ca urmare a controalelor oficiale efectuate de către acestea.
(2)Cu excepţia cazului în care scopul anchetelor judiciare sau protejarea procedurilor instanţei necesită o altă abordare, operatorii supuşi unui control oficial primesc, la cerere, o copie a raportului prevăzut la alineatul (1), cu excepţia cazului în care s-a emis un certificat oficial sau un atestat oficial. Autorităţile competente informează în scris cu promptitudine operatorul cu privire la orice caz de neconformitate identificat prin controalele oficiale.
(3)În cazul în care controalele oficiale impun prezenţa permanentă sau periodică a personalului sau a reprezentanţilor autorităţilor competente la sediul operatorului, rapoartele prevăzute la alineatul (1) se întocmesc cu o frecvenţă care să permită autorităţilor competente şi operatorului:
a)să fie informaţi periodic cu privire la nivelul de conformitate; şi
b)să fie informaţi cu promptitudine cu privire la orice caz de neconformitate identificat prin intermediul controalelor oficiale.
(4)Alineatele (1), (2) şi (3) se aplică de asemenea organismelor delegate, autorităţilor de control ecologic şi persoanelor fizice cărora li s-au delegat anumite atribuţii oficiale de control.
Art. 14: Metodele şi tehnicile de control oficial
Metodele şi tehnicile de control oficiale includ, după caz:
(a)o examinare a controalelor pe care operatorii le deţin şi a rezultatelor obţinute;
(b)o inspecţie:
(i)a echipamentelor, a mijloacelor de transport, a sediilor şi a altor locuri pe care le controlează, precum şi a împrejurimilor acestora;
(ii)a animalelor şi bunurilor, inclusiv a bunurilor semifinite, a materiilor prime, a ingredientelor, a adjuvanţilor tehnologici şi a altor produse utilizate pentru prepararea şi producerea de bunuri sau pentru hrănirea sau tratarea animalelor;
(iii)a produselor şi procedeelor de curăţare şi de întreţinere;
(iv)a trasabilităţii, a etichetării, a prezentării, a publicităţii şi a materialelor de ambalare relevante, inclusiv a materialelor destinate să intre în contact cu alimentele;
(c)controale privind condiţiile de igienă la sediile operatorilor;
(d)o evaluare a procedurilor privind bunele practici de fabricaţie, bunele practici de igienă, bunele practici agricole şi a procedurilor bazate pe principiile analizei riscurilor şi a punctelor critice de control (HACCP);
(e)o examinare a documentelor, a rapoartelor de trasabilitate şi a altor înregistrări care pot fi relevante pentru evaluarea respectării normelor menţionate la articolul 1 alineatul (2), inclusiv, dacă este cazul, documente de însoţire a alimentelor, a furajelor şi a oricăror substanţe sau materiale care intră sau ies dintr-o unitate;
(f)interviuri cu operatorii şi cu personalul acestora;
(g)verificarea măsurătorilor efectuate de operator şi a altor rezultate ale testării;
(h)eşantionare, analiză, diagnosticare şi teste;
(i)audituri ale operatorilor;
(j)orice altă activitate necesară în vederea identificării cazurilor de neconformitate.
Art. 15: Obligaţiile operatorilor
(1)În măsura în care este necesar în vederea efectuării controalelor oficiale sau a altor activităţi oficiale, în cazul în care autorităţile competente solicită aceasta, operatorii oferă personalului din cadrul autorităţilor competente acces:
a)la echipamentele, mijloacele de transport, sediile şi alte locuri pe care le controlează, precum şi la împrejurimile acestora;
b)la sistemele lor computerizate de gestionare a informaţiilor;
c)la animalele şi bunurile pe care le controlează;
d)la documente şi la orice alte informaţii relevante.
(2)În timpul desfăşurării controalelor oficiale şi a altor activităţi oficiale, operatorii asistă personalul din cadrul autorităţilor competente şi al autorităţilor de control ecologic şi cooperează în îndeplinirea sarcinilor acestora.
(3)În plus faţă de obligaţiile prevăzute la alineatele (1) şi (2), operatorul responsabil pentru un transport care intră în Uniune pune la dispoziţie pe suport de hârtie sau în format electronic şi fără întârziere toate informaţiile privind animalele şi bunurile.
(4)Prin intermediul unor acte de punere în aplicare, Comisia poate stabili norme privind cooperarea şi schimbul de informaţii între operatori şi autorităţile competente aferente sosirii şi descărcării animalelor şi bunurilor menţionate la articolul 47 alineatul (1) atunci când este necesar să asigure identificarea completă a acestora şi efectuarea cu eficienţă a controalelor oficiale asupra acestor animale şi bunuri. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 145 alineatul (2).
(5)În sensul articolului 10 alineatul (2) şi sub rezerva articolului 10 alineatul (3), operatorii furnizează autorităţilor competente cel puţin următoarele detalii actualizate:
a)denumirea şi forma lor juridică; şi
b)activităţile specifice pe care le desfăşoară, inclusiv activităţile desfăşurate prin intermediul comunicării la distanţă şi locurile pe care le controlează.
(6)Obligaţiile care revin operatorilor conform prezentului articol se aplică şi în cazul în care controalele oficiale şi alte activităţi oficiale sunt efectuate de medici veterinari oficiali, inspectori fitosanitari oficiali, organisme delegate, autorităţi de control şi persoane fizice cărora li s-au delegat anumite atribuţii oficiale de control sau anumite atribuţii aferente altor activităţi oficiale.