Secţiunea 5 - Obligaţii suplimentare impuse furnizorilor de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari în vederea gestionării riscurilor sistemice - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
SECŢIUNEA 5:Obligaţii suplimentare impuse furnizorilor de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari în vederea gestionării riscurilor sistemice
Art. 33: Platformele online foarte mari şi motoarele de căutare online foarte mari
(1)Prezenta secţiune se aplică platformelor online şi motoarelor de căutare online care au un număr mediu lunar de destinatari activi ai serviciilor în Uniune mai mare sau egal cu 45 de milioane şi care sunt desemnate drept platforme online foarte mari sau motoare de căutare online foarte mari în conformitate cu alineatul (4).
(2)Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 87 pentru a ajusta numărul mediu lunar al destinatarilor activi ai serviciului în Uniune menţionat la alineatul (1), în cazul în care populaţia Uniunii creşte sau scade cu cel puţin 5 % în raport cu populaţia Uniunii din 2020 sau cu populaţia Uniunii după ajustare prin intermediul unui act delegat în anul în care a fost adoptat cel mai recent act delegat. În acest caz, Comisia ajustează numărul astfel încât să corespundă unui procent de 10 % din populaţia Uniunii în anul în care adoptă actul delegat, rotunjit în sus sau în jos astfel încât numărul să poată fi exprimat în milioane.
(3)Comisia poate adopta acte delegate în conformitate cu articolul 87, după consultarea comitetului, pentru a completa dispoziţiile prezentului regulament prin stabilirea unei metodologii pentru calcularea numărului mediu lunar de destinatari activi ai serviciului în Uniune, în sensul alineatului (1) de la prezentul articol şi al articolului 24 alineatul (2), asigurându-se că metodologia ţine seama de piaţă şi de evoluţiile tehnologice.
(4)După consultarea statului membru de stabilire sau după luarea în considerare a informaţiilor furnizate de coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire în temeiul articolului 24 alineatul (4), Comisia adoptă o decizie prin care desemnează drept platformă online foarte mare sau motor de căutare online foarte mare în sensul prezentului regulament platforma online sau motorul de căutare online care are un număr mediu lunar de destinatari activi ai serviciului mai mare sau egal cu numărul menţionat la alineatul (1). Comisia adoptă decizia sa pe baza datelor raportate de furnizorul platformei online sau al motorului de căutare online în temeiul articolului 24 alineatul (2), a informaţiilor solicitate în temeiul articolului 24 alineatul (3) sau a oricăror alte informaţii aflate la dispoziţia Comisiei.
Nerespectarea de către furnizorul platformei online sau al motorului de căutare online a articolului 24 alineatul (2) sau a solicitării adresate de către coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire sau de către Comisie în temeiul articolului 24 alineatul (3) nu împiedică Comisia să desemneze furnizorul respectiv ca furnizor de platformă online foarte mare sau de motor de căutare online foarte mare în temeiul prezentului alineat.
În cazul în care Comisia îşi întemeiază decizia pe alte informaţii aflate la dispoziţia sa în temeiul primului paragraf de la prezentul alineat sau pe informaţiile suplimentare solicitate în temeiul articolului 24 alineatul (3), Comisia îi oferă furnizorului platformei online sau al motorului de căutare online în cauză posibilitatea de a-şi prezenta punctul de vedere în termen de 10 zile lucrătoare cu privire la constatările preliminare ale Comisiei şi cu privire la intenţia acesteia de a desemna platforma online drept platformă online foarte mare sau motorul de căutare online drept motor de căutare online foarte mare. Comisia şi ţine seama în mod corespunzător de punctul de vedere prezentat de furnizorul în cauză.
Absenţa punctului de vedere al furnizorului platformei online sau al motorului de căutare online în temeiul celui de al treilea paragraf nu împiedică Comisia să desemneze respectiva platformă online drept platformă online foarte mare sau respectivul motor de căutare online drept motor de căutare online foarte mare pe baza altor informaţii aflate la dispoziţia sa.
(5)Comisia pune capăt desemnării dacă, pe parcursul unei perioade neîntrerupte de un an, platforma online sau motorul de căutare online nu are un număr mediu lunar de destinatari activi ai serviciului mai mare sau egal cu numărul menţionat la alineatul (1).
(6)Comisia notifică deciziile sale adoptate în temeiul alineatelor (4) şi (5), fără întârzieri nejustificate, furnizorului platformei online sau al motorului de căutare online în cauză, comitetului şi coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire.
Comisia se asigură că lista platformelor online desemnate drept platforme online foarte mari şi a motoarelor de căutare online desemnate drept motoare de căutare online foarte mari este publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi actualizează lista respectivă. Obligaţiile prevăzute în prezenta secţiune se aplică, respectiv încetează să se aplice platformelor online foarte mari şi motoarelor de căutare online foarte mari în cauză după patru luni de la transmiterea notificării către furnizorul în cauză menţionat la primul paragraf.
Art. 34: Evaluarea riscurilor
(1)Furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari identifică, analizează şi evaluează cu diligenţă orice riscuri sistemice din cadrul Uniunii care sunt cauzate de proiectarea sau de funcţionarea serviciilor lor şi a sistemelor lor aferente, inclusiv a sistemelor algoritmice, sau de utilizarea serviciilor lor.
Aceştia efectuează evaluări ale riscurilor până la data aplicării menţionate la articolul 33 alineatul (6) al doilea paragraf şi, ulterior, cel puţin o dată pe an şi, în orice caz, înainte de implementarea funcţiilor care este probabil să aibă un impact critic asupra riscurilor identificate în temeiul prezentului articol. Respectiva evaluare a riscurilor trebuie să fie specifică serviciilor lor şi proporţională în raport cu riscurile sistemice, ţinând seama de gravitatea şi probabilitatea acestora, şi include următoarele riscuri sistemice:
a)diseminarea de conţinut ilegal prin intermediul serviciilor lor;
b)orice efecte negative reale sau previzibile asupra exercitării drepturilor fundamentale, în special în ce priveşte drepturile fundamentale la demnitatea umană, consacrat la articolul 1 din Cartă, respectarea vieţii private şi de familie, consacrat la articolul 7 din Cartă, protecţia datelor cu caracter personal, consacrat la articolul 8 din Cartă, libertatea de exprimare şi de informare, inclusiv libertatea şi pluralismul mijloacelor de informare în masă, consacrată la articolul 11 din Cartă, interzicerea discriminării, consacrată la articolul 21 din Cartă, respectarea drepturilor copilului, consacrate la articolul 24 din Cartă, şi un nivel ridicat de protecţie a consumatorilor, consacrat la articolul 38 din Cartă;
c)orice efecte negative reale sau previzibile asupra discursului civic şi a proceselor electorale, precum şi a siguranţei publice;
d)orice efecte negative reale sau previzibile în ceea ce priveşte violenţa bazată pe gen, protecţia sănătăţii publice şi a minorilor şi consecinţele negative grave asupra bunăstării fizice şi mentale a persoanei.
(2)Atunci când efectuează evaluări ale riscurilor, furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari iau în considerare, în special, dacă şi în ce mod oricare dintre riscurile sistemice menţionate la alineatul (1) sunt influenţate de următorii factori:
a)proiectarea sistemelor lor de recomandare şi a oricărui alt sistem algoritmic relevant;
b)sistemele lor de moderare a conţinutului;
c)condiţiile generale de utilizare şi asigurarea respectării lor;
d)sistemele lor de selectare şi de prezentare a comunicărilor cu caracter publicitar;
e)practicile furnizorului în materie de date.
Evaluările analizează, de asemenea, dacă şi în ce mod riscurile la care se face referire la alineatul (1) sunt influenţate de manipularea intenţionată a serviciului lor, inclusiv prin utilizarea neautentică sau exploatarea automatizată a serviciului, precum şi de amplificarea şi diseminarea potenţial rapidă şi pe scară largă a conţinutului ilegal şi a informaţiilor incompatibile cu condiţiile lor generale de utilizare.
Evaluarea ţine seama de aspectele regionale sau lingvistice specifice, inclusiv atunci când acestea sunt specifice unui stat membru.
(3)Furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari păstrează documentele justificative ale evaluărilor riscurilor timp de cel puţin trei ani de la efectuarea evaluărilor riscurilor şi, la cerere, le comunică Comisiei şi coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire.
Art. 35: Atenuarea riscurilor
(1)Furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari instituie măsuri de atenuare rezonabile, proporţionale şi eficace, adaptate la riscurile sistemice specifice identificate în temeiul articolului 34, acordând o atenţie deosebită impactului măsurilor respective asupra drepturilor fundamentale. Astfel de măsuri pot include, după caz:
a)adaptarea proiectării, a caracteristicilor sau a funcţionării serviciilor lor, inclusiv a interfeţelor lor online;
b)adaptarea condiţiilor lor generale de utilizare şi asigurarea respectării acestora;
c)adaptarea proceselor de moderare a conţinutului, inclusiv a vitezei şi a calităţii prelucrării notificărilor legate de tipuri specifice de conţinut ilegal şi, după caz, eliminarea rapidă a conţinutului notificat sau blocarea accesului la acesta, în special în ceea ce priveşte discursurile ilegale de incitare la ură sau violenţa cibernetică, precum şi adaptarea oricăror procese decizionale relevante şi a resurselor dedicate moderării conţinutului;
d)testarea şi adaptarea sistemelor lor algoritmice, inclusiv a sistemelor lor de recomandare;
e)adaptarea sistemelor lor de publicitate şi adoptarea unor măsuri specifice menite să limiteze sau să ajusteze prezentarea comunicărilor cu caracter publicitar asociate serviciului pe care îl furnizează;
f)consolidarea proceselor interne, a resurselor, a testării, a documentării sau a supravegherii oricăreia dintre activităţile lor, în special în ceea ce priveşte detectarea riscurilor sistemice;
g)iniţierea sau ajustarea cooperării cu notificatorii de încredere în conformitate cu articolul 22 şi punerea în aplicare a deciziilor organismelor de soluţionare extrajudiciară a litigiilor în temeiul articolului 21;
h)iniţierea sau ajustarea cooperării cu alţi furnizori de platforme online sau de motoare de căutare online prin intermediul codurilor de conduită şi al protocoalelor pentru situaţii de criză menţionate la articolul 45 şi, respectiv, la articolul 48;
i)adoptarea de măsuri de sensibilizare şi adaptarea interfeţei lor online pentru a furniza mai multe informaţii destinatarilor serviciului;
j)adoptarea de măsuri specifice pentru a proteja drepturile copilului, inclusiv instrumente de verificare a vârstei şi de control parental sau instrumente menite să ajute minorii să semnaleze abuzuri sau să obţină sprijin, după caz;
k)asigurarea faptului că o informaţie, care poate lua forma unei imagini generate sau manipulate ori a unui conţinut audio sau video generat sau manipulat care seamănă în mod considerabil cu persoane, obiecte, locuri sau alte entităţi ori evenimente existente şi care, în mod fals, pare a fi autentică sau adevărată, poate fi distinsă prin marcaje vizibile atunci când este prezentată pe interfeţele lor online şi, în plus, punerea la dispoziţie a unei funcţii uşor de utilizat care să permită destinatarilor serviciului să indice astfel de informaţii.
(2)Comitetul, în cooperare cu Comisia, publică rapoarte cuprinzătoare, o dată pe an. Rapoartele includ următoarele:
a)identificarea şi evaluarea celor mai importante şi recurente riscuri sistemice raportate de furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari sau identificate prin alte surse de informaţii, în special cele prevăzute în conformitate cu articolele 39, 40 şi 42;
b)cele mai bune practici pentru furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari în vederea atenuării riscurilor sistemice identificate.
Rapoartele respective prezintă riscurile sistemice defalcate în funcţie de fiecare stat membru în care au fost identificate acestea şi pentru Uniune per ansamblu, după caz.
(3)Comisia, în cooperare cu coordonatorii serviciilor digitale, poate emite orientări privind aplicarea alineatului (1) în ceea ce priveşte riscurile specifice, mai ales pentru a prezenta cele mai bune practici şi a recomanda posibile măsuri, ţinând seama în mod corespunzător de posibilele consecinţe ale măsurilor asupra drepturilor fundamentale consacrate în Cartă ale tuturor părţilor implicate. Atunci când elaborează orientările respective, Comisia organizează consultări publice.
Art. 36: Mecanismul de răspuns în situaţii de criză
(1)În cazul apariţiei unei crize, Comisia, acţionând la recomandarea comitetului, poate adopta o decizie prin care să solicite unuia sau mai multor furnizori de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari să pună în aplicare una sau mai multe dintre următoarele acţiuni:
a)să evalueze dacă şi, în caz afirmativ, în ce măsură şi în ce mod funcţionarea şi utilizarea serviciilor lor contribuie în mod semnificativ sau este probabil să contribuie în mod semnificativ la o ameninţare gravă, astfel cum se menţionează la alineatul (2);
b)să identifice şi să aplice măsuri specifice, eficace şi proporţionale, cum ar fi oricare dintre cele prevăzute la articolul 35 alineatul (1) sau la articolul 48 alineatul (2), pentru a preveni, elimina sau limita orice astfel de contribuţie la ameninţarea gravă identificată în temeiul literei (a) de la prezentul alineat;
c)să raporteze Comisiei, până la o anumită dată sau la intervale regulate specificate în decizie, cu privire la evaluările menţionate la litera (a), la conţinutul exact, la punerea în aplicare şi la impactul calitativ şi cantitativ al măsurilor specifice luate în temeiul literei (b) şi la orice alt aspect legat de respectivele evaluări sau măsuri, astfel cum se specifică în decizie.
Atunci când identifică şi aplică măsuri în temeiul literei (b) de la prezentul alineat, prestatorul sau prestatorii de servicii ţin seama în mod corespunzător de gravitatea ameninţării menţionate la alineatul (2), de urgenţa măsurilor şi de implicaţiile reale sau potenţiale asupra drepturilor şi intereselor legitime ale tuturor părţilor implicate, inclusiv de posibilitatea ca măsurile să nu respecte drepturile fundamentale consacrate în Cartă.
(2)În sensul prezentului articol, se consideră că a avut loc o criză în cazul în care circumstanţe extraordinare dau naştere unei ameninţări grave la adresa siguranţei publice sau a sănătăţii publice în Uniune sau în părţi semnificative ale teritoriului acesteia.
(3)Atunci când ia decizia menţionată la alineatul (1), Comisia se asigură că sunt îndeplinite toate cerinţele următoare:
a)acţiunile impuse de decizie sunt strict necesare, justificate şi proporţionale, având în vedere în special gravitatea ameninţării menţionate la alineatul (2), urgenţa măsurilor şi implicaţiile reale sau potenţiale pentru drepturile şi interesele legitime ale tuturor părţilor implicate, inclusiv de posibilitatea ca măsurile să nu respecte drepturile fundamentale consacrate în Cartă;
b)decizia specifică un termen rezonabil în care trebuie luate măsurile specifice menţionate la alineatul (1) litera (b), având în vedere, în special, urgenţa măsurilor respective şi timpul necesar pentru pregătirea şi punerea lor în aplicare;
c)acţiunile impuse de decizie sunt limitate la o perioadă care nu depăşeşte trei luni.
(4)După adoptarea deciziei menţionate la alineatul (1), Comisia întreprinde, fără întârzieri nejustificate, toate demersurile următoare:
a)notifică decizia furnizorului sau furnizorilor cărora li se adresează decizia;
b)pune decizia la dispoziţia publicului; şi
c)informează comitetul cu privire la decizie, îl invită să îşi prezinte opiniile cu privire la aceasta şi îl informează cu privire la orice evoluţie ulterioară legată de decizie.
(5)Alegerea măsurilor specifice care trebuie adoptate în temeiul alineatului (1) litera (b) şi al alineatului (7) al doilea paragraf rămâne la latitudinea furnizorului sau a furnizorilor vizaţi de decizia Comisiei.
(6)Comisia poate, din proprie iniţiativă sau la cererea furnizorului, să iniţieze un dialog cu furnizorul pentru a stabili dacă, având în vedere circumstanţele specifice ale furnizorului, măsurile avute în vedere sau puse în aplicare menţionate la alineatul (1) litera (b) sunt eficace şi proporţionale în vederea atingerii obiectivelor urmărite. În special, Comisia se asigură că măsurile luate de furnizorul de servicii în temeiul alineatului (1) litera (b) îndeplinesc cerinţele menţionate la alineatul (3) literele (a) şi (c).
(7)Comisia monitorizează aplicarea măsurilor specifice luate în temeiul deciziei menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, pe baza rapoartelor menţionate la litera (c) de la alineatul respectiv şi a oricăror alte informaţii relevante, inclusiv a informaţiilor pe care le poate solicita în temeiul articolului 40 sau al articolului 67, ţinând seama de evoluţia crizei. Comisia raportează periodic comitetului cu privire la monitorizarea respectivă, cel puţin o dată pe lună.
În cazul în care Comisia consideră că măsurile specifice avute în vedere sau puse în aplicare în temeiul alineatului (1) litera (b) nu sunt eficace sau proporţionale, aceasta poate, după consultarea comitetului, să adopte o decizie prin care să solicite furnizorului să revizuiască identificarea sau aplicarea respectivelor măsuri specifice.
(8)După caz, având în vedere evoluţia crizei, Comisia, acţionând pe baza recomandării comitetului, poate modifica decizia menţionată la alineatul (1) sau la alineatul (7) al doilea paragraf prin demersurile următoare:
a)revocând decizia şi, după caz, solicitând platformei online foarte mari sau motorului de căutare online foarte mare să înceteze să aplice măsurile identificate şi puse în aplicare în temeiul alineatului (1) litera (b) sau al alineatului (7) al doilea paragraf, în special în cazul în care motivele pentru aplicarea unor astfel de măsuri nu mai există;
b)prelungind perioada menţionată la alineatul (3) litera (c) cu o perioadă de maximum trei luni;
c)ţinând seama de experienţa dobândită în aplicarea măsurilor, în special de posibilitatea ca măsurile să nu respecte drepturile fundamentale consacrate în Cartă.
(9)Cerinţele de la alineatele (1)-(6) se aplică deciziei şi modificării acesteia menţionate în prezentul articol.
(10)Comisia ţine seama în cea mai mare măsură posibilă de recomandarea formulată de comitet în temeiul prezentului articol.
(11)Comisia prezintă în fiecare an Parlamentului European şi Consiliului un raport în urma adoptării deciziilor în conformitate cu prezentul articol şi, în orice caz, la trei luni de la încheierea crizei, cu privire la aplicarea măsurilor specifice luate în temeiul deciziilor respective.
Art. 37: Auditul independent
(1)Furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari fac obiectul, pe propria cheltuială şi cel puţin o dată pe an, al unor audituri independente de evaluare a conformităţii cu următoarele:
a)obligaţiile prevăzute în capitolul III;
b)orice angajamente asumate în temeiul codurilor de conduită menţionate la articolele 45 şi 46 şi al protocoalelor pentru situaţii de criză menţionate la articolul 48.
(2)Furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari le asigură organizaţiilor care efectuează auditurile în temeiul prezentului articol cooperarea şi asistenţa necesare pentru a le permite să efectueze auditurile respective în mod eficace, eficient şi în timp util, inclusiv oferindu-le acces la toate datele şi incintele relevante şi răspunzând la întrebări orale sau scrise. Aceştia se abţin de la a împiedica, a influenţa în mod nejustificat sau a submina efectuarea auditului.
Auditurile asigură un nivel adecvat de confidenţialitate şi secretul profesional în ceea ce priveşte informaţiile obţinute de la furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari şi de la terţi în contextul auditurilor, inclusiv după încheierea auditurilor. Cu toate acestea, respectarea acestei cerinţe trebuie să nu afecteze în mod negativ efectuarea auditurilor şi alte dispoziţii ale prezentului regulament, în special dispoziţiile privind transparenţa, supravegherea şi punerea în aplicare. În cazul în care acest lucru este necesar în scopul raportării privind transparenţa în temeiul articolului 42 alineatul (4), raportul de audit şi raportul privind punerea în aplicare a măsurilor recomandate în urma auditului menţionate la alineatele (4) şi (6) de la prezentul articol sunt însoţite de versiuni care nu conţin nicio informaţie care ar putea fi considerată în mod rezonabil confidenţială.
(3)Auditurile efectuate în temeiul alineatului (1) se efectuează de organizaţii care:
a)sunt independente de furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză şi de orice persoană juridică asociată cu furnizorul respectiv şi nu se află într-o situaţie de conflict de interese cu aceştia; în special:
(i)nu au furnizat furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză şi niciunei persoane juridice asociate cu furnizorul respectiv servicii care nu au legătură cu auditul cu privire la aspectele auditate în perioada de 12 luni anterioară începerii auditului şi s-au angajat să nu le furnizeze astfel de servicii în perioada de 12 luni care urmează finalizării auditului;
(ii)nu au furnizat servicii de audit în temeiul prezentului articol furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză şi niciunei persoane juridice asociate cu furnizorul respectiv pe o perioadă mai mare de 10 ani consecutivi;
(iii)nu efectuează auditul în schimbul unor onorarii care depind de rezultatul auditului;
b)au cunoştinţe de specialitate dovedite în domeniul gestionării riscurilor, precum şi competenţe şi capacităţi tehnice;
c)şi-au dovedit obiectivitatea şi etica profesională, în special prin respectarea codurilor de practică sau a standardelor corespunzătoare.
(4)Furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari se asigură că organizaţiile care efectuează auditurile redactează un raport de audit pentru fiecare audit. Raportul respectiv se motivează în scris şi include cel puţin următoarele elemente:
a)numele, adresa şi punctul de contact al furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare care face obiectul auditului şi perioada acoperită;
b)numele şi adresa organizaţiei sau ale organizaţiilor care efectuează auditul;
c)o declaraţie de interese;
d)o descriere a elementelor specifice auditate şi metodologia aplicată;
e)o descriere şi un rezumat ale principalelor constatări ale auditului;
f)o listă a terţilor consultaţi în cadrul auditului;
g)o opinie de audit cu privire la respectarea de către furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare care face obiectul auditului a obligaţiilor şi a angajamentelor menţionate la alineatul (1), care poate să fie pozitivă, cu observaţii sau negativă;
h)în cazul în care opinia de audit nu este pozitivă, recomandări operaţionale privind măsuri specifice de asigurare a conformităţii şi termenul recomandat pentru asigurarea conformităţii.
(5)În cazul în care organizaţia care efectuează auditul nu a fost în măsură să auditeze anumite elemente specifice sau să exprime o opinie de audit pe baza investigaţiilor sale, raportul de audit include o explicaţie a circumstanţelor şi a motivelor pentru care elementele respective nu au putut fi auditate.
(6)Furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari care primesc un raport de audit care nu este pozitiv ţin seama în mod corespunzător de recomandările operaţionale care le sunt adresate, în vederea luării măsurilor necesare pentru a le pune în aplicare. În termen de o lună de la primirea respectivelor recomandări, furnizorii respectivi adoptă un raport privind punerea în aplicare a măsurilor recomandate în urma auditului. În cazul în care nu pun în aplicare recomandările operaţionale, aceştia justifică în raportul privind punerea în aplicare a măsurilor recomandate în urma auditului motivele pentru care nu au pus în aplicare recomandările operaţionale şi prezintă măsurile alternative pe care le-au luat pentru a remedia orice cazuri de neconformitate identificate.
(7)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 87 pentru a completa prezentul regulament prin stabilirea normelor necesare pentru efectuarea auditurilor în temeiul prezentului articol, în special în ceea ce priveşte normele necesare privind etapele procedurale, metodologiile de audit şi modelele de raportare pentru auditurile efectuate în temeiul prezentului articol. Actele delegate respective ţin seama de orice standarde de audit voluntare menţionate la articolul 44 alineatul (1) litera (e).
Art. 38: Sistemele de recomandare
În plus faţă de cerinţele prevăzute la articolul 27, furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari care utilizează sisteme de recomandare oferă, pentru fiecare dintre sistemele lor de recomandare, cel puţin o opţiune care nu se bazează pe crearea de profiluri, în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 4 din Regulamentul (UE) 2016/679.
Art. 39: Cerinţe suplimentare în materie de transparenţă a publicităţii online
(1)Furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari care prezintă comunicări cu caracter publicitar pe interfeţele lor online compilează şi pun la dispoziţia publicului, într-o secţiune specifică a interfeţei lor online, prin intermediul unui instrument fiabil şi care poate fi interogat, permiţând efectuarea de căutări bazate pe criterii multiple, precum şi prin intermediul interfeţelor de programare a aplicaţiilor, un registru care să conţină informaţiile menţionate la alineatul (2), pe întreaga durată a perioadei în care prezintă comunicarea cu caracter publicitar şi pentru o durată de un an după ce comunicarea cu caracter publicitar a fost prezentată ultima dată pe interfeţele lor online. Furnizorii respectivi se asigură că registrul nu conţine datele cu caracter personal ale destinatarilor serviciului cărora le-a fost sau le-ar fi putut fi prezentată comunicarea cu caracter publicitar şi depun eforturi rezonabile pentru a se asigura că informaţiile sunt exacte şi complete.
(2)Registrul include cel puţin toate informaţiile următoare:
a)conţinutul comunicării cu caracter publicitar, inclusiv denumirea produsului, a serviciului sau a mărcii şi obiectul comunicării cu caracter publicitar;
b)persoana fizică sau juridică în numele căreia este prezentată comunicarea cu caracter publicitar;
c)persoana fizică sau juridică care plăteşte comunicarea cu caracter publicitar, dacă persoana respectivă este diferită de persoana menţionată la litera (b);
d)perioada în care a fost prezentată comunicarea cu caracter publicitar;
e)dacă se dorea în mod special prezentarea comunicării cu caracter publicitar unuia sau mai multor grupuri specifice de destinatari ai serviciului şi, dacă da, principalii parametri utilizaţi în acest scop, inclusiv, dacă este cazul, principalii parametri utilizaţi pentru a exclude unul sau mai multe astfel de grupuri specifice;
f)comunicările comerciale publicate pe platformele online foarte mari şi identificate în temeiul articolului 26 alineatul (2);
g)numărul total de destinatari ai serviciului cărora le-a fost afişată comunicarea cu caracter publicitar şi, după caz, numărul total, defalcat în funcţie de fiecare stat membru, pentru grupul sau grupurile de destinatari către care a fost direcţionată în mod specific comunicarea cu caracter publicitar.
(3)În ceea ce priveşte alineatul (2) literele (a), (b) şi (c), în cazul în care furnizorul unei platforme online foarte mari sau al unui motor de căutare online foarte mare a eliminat sau a blocat accesul la o anumită comunicare cu caracter publicitar pe baza unei presupuse ilegalităţi sau incompatibilităţi cu condiţiile sale generale de utilizare, registrul nu include informaţiile menţionate la literele respective. Într-un astfel de caz, registrul include, pentru comunicarea cu caracter publicitar specifică în cauză, informaţiile menţionate la articolul 17 alineatul (3) literele (a)-(e) sau la articolul 9 alineatul (2) litera (a) punctul (i), după caz.
După consultarea comitetului, a cercetătorilor agreaţi relevanţi menţionaţi la articolul 40 şi a publicului, Comisia poate emite orientări privind structura, organizarea şi funcţiile repertoriilor menţionate la prezentul articol.
Art. 40: Accesul la date şi controlul acestora
(1)Furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari îi oferă coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire sau Comisiei, la cererea motivată a acestora şi într-un termen rezonabil, indicat în cererea respectivă, acces la datele necesare pentru monitorizarea şi evaluarea respectării prezentului regulament.
(2)Coordonatorii serviciilor digitale şi Comisia utilizează datele respective accesate în temeiul alineatului (1) numai în scopul monitorizării şi al evaluării respectării prezentului regulament şi ţin seama în mod corespunzător de drepturile şi de interesele furnizorilor de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari şi ale destinatarilor serviciului în cauză, inclusiv de protecţia datelor cu caracter personal, de protecţia informaţiilor confidenţiale, în special a secretelor comerciale, şi de menţinerea securităţii serviciilor lor.
(3)În scopul alineatului (1), furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari explică, fie la cererea coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire, fie la cererea Comisiei, proiectarea, logica, modul de funcţionare şi testarea sistemelor lor algoritmice, inclusiv a sistemelor lor de recomandare.
(4)La cererea motivată a coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire sau a Comisiei, furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari oferă, într-un termen rezonabil, specificat în cerere, acces la date cercetătorilor agreaţi care îndeplinesc cerinţele de la alineatul (8) de la prezentul articol, în unicul scop de a desfăşura activităţi de cercetare care contribuie la detectarea, identificarea şi înţelegerea riscurilor sistemice din cadrul Uniunii, astfel cum se prevede la articolul 34 alineatul (1), precum şi la evaluarea caracterului adecvat, a eficacităţii şi a impactului măsurilor de atenuare a riscurilor în temeiul articolului 35.
(5)În termen de 15 zile de la primirea unei cereri prevăzute la alineatul (4), furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari pot solicita coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire, să modifice cererea, în cazul în care consideră că nu sunt în măsură să acorde acces la datele solicitate din unul dintre următoarele două motive:
a)nu au acces la date;
b)acordarea accesului la date va conduce la vulnerabilităţi semnificative la adresa securităţii serviciului lor sau a protecţiei informaţiilor confidenţiale, în special a secretelor comerciale.
(6)Cererile de modificare în temeiul alineatului (5) conţin propuneri pentru unul sau mai multe mijloace alternative prin care se poate acorda acces la datele solicitate sau la alte date care sunt adecvate şi suficiente pentru scopul cererii.
Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire decide cu privire la cererea de modificare în termen de 15 zile şi comunică furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare decizia sa şi, dacă este cazul, cererea modificată şi noul termen pentru a se conforma cererii.
(7)Furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari oferă şi facilitează accesul la date în temeiul alineatelor (1) şi (4) prin intermediul interfeţelor adecvate specificate în cerere, inclusiv al bazelor de date online sau al interfeţelor de programare a aplicaţiilor.
(8)În urma unei cereri justificate în mod corespunzător din partea unor cercetători, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire le acordă cercetătorilor respectivi statutul de cercetători agreaţi cu privire la o cercetare specifică menţionată în cerere şi emite o solicitare motivată de acces la datele furnizorului unei platforme online foarte mari sau al unui motor de căutare online foarte mare în temeiul alineatului (4), în cazul în care cercetătorii demonstrează că îndeplinesc toate condiţiile următoare:
a)sunt afiliaţi la o organizaţie de cercetare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 1 din Directiva (UE) 2019/790;
b)nu au interese comerciale;
c)cererea acestora indică sursa de finanţare a cercetării;
d)sunt în măsură să respecte cerinţele specifice de securitate şi confidenţialitate a datelor corespunzătoare fiecărei cereri şi să protejeze datele cu caracter personal şi descriu în cererea lor măsurile tehnice şi organizatorice adecvate pe care le-au instituit în acest sens;
e)cererea acestora demonstrează că accesul lor la date şi perioadele pentru care solicită accesul sunt necesare şi proporţionale cu scopurile cercetării lor şi că rezultatele preconizate ale cercetării vor contribui la scopurile prevăzute la alineatul (4);
f)activităţile de cercetare planificate se vor desfăşura în scopurile prevăzute la alineatul (4);
g)s-au angajat să pună rezultatele cercetării, în mod gratuit, la dispoziţia publicului, într-un termen rezonabil după finalizarea cercetării, sub rezerva drepturilor şi a intereselor destinatarilor serviciului în cauză, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679.
La primirea cererii în temeiul prezentului alineat, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire informează Comisia şi comitetul.
(9)Cercetătorii pot depune cererea şi la coordonatorul serviciilor digitale din statul membru al organizaţiei de cercetare la care sunt afiliaţi. La primirea cererii în temeiul prezentului alineat, coordonatorul serviciilor digitale efectuează o evaluare iniţială a îndeplinirii de către cercetătorii respectivi a tuturor condiţiilor prevăzute la alineatul (8). Ulterior, respectivul coordonator al serviciilor digitale trimite cererea, împreună cu documentele justificative prezentate de cercetătorii respectivi şi cu evaluarea iniţială, coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire. Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire ia decizia de a acorda sau nu statutul de cercetător agreat unui cercetător fără întârzieri nejustificate.
Ţinând seama în mod corespunzător de evaluarea iniţială furnizată, decizia finală de a acorda unui cercetător statutul de cercetător agreat revine coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire, în temeiul alineatului (8).
(10)Coordonatorul serviciilor digitale care a acordat statutul de cercetător agreat şi a emis solicitarea motivată de acces la datele unui furnizor de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari în favoarea unui cercetător agreat emite o decizie de încetare a accesului în cazul în care stabileşte, în urma unei investigaţii desfăşurate fie din proprie iniţiativă, fie pe baza informaţiilor primite de la terţi, că cercetătorul agreat nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute la alineatul (8) şi informează furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză cu privire la decizie. Înainte de a pune capăt accesului, coordonatorul serviciilor digitale oferă cercetătorului agreat posibilitatea de a reacţiona la constatările investigaţiei sale şi la intenţia sa de a pune capăt accesului.
(11)Coordonatorii serviciilor digitale din ţara de stabilire comunică comitetului numele şi datele de contact ale persoanelor fizice sau ale entităţilor cărora le-au acordat statutul de cercetător agreat în conformitate cu alineatul (8), precum şi scopul cercetării cu privire la care a fost formulată cererea sau, în cazul în care au pus capăt accesului la date în conformitate cu alineatul (10), aceştia informează comitetul în acest sens.
(12)Furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari acordă acces fără întârzieri nejustificate la date, inclusiv, atunci când acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic, la date în timp real, cu condiţia ca datele să fie accesibile publicului în interfaţa lor online pentru cercetători, inclusiv pentru cei afiliaţi la organisme, organizaţii şi asociaţii non-profit, care respectă condiţiile prevăzute la alineatul (8) literele (b), (c), (d) şi (e) şi care utilizează datele numai pentru efectuarea de activităţi de cercetare care contribuie la detectarea, identificarea şi înţelegerea riscurilor sistemice din cadrul Uniunii în temeiul articolului 34 alineatul (1).
(13)După consultarea comitetului, Comisia adoptă acte delegate de completare a prezentului regulament prin stabilirea condiţiilor tehnice pentru efectuarea schimbului de date de către furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari în temeiul alineatelor (1) şi (4), precum şi a scopurilor în care pot fi utilizate datele. Actele delegate respective stabilesc condiţiile specifice în baza cărora se poate realiza schimbul de date cu cercetătorii în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679, precum şi indicatorii obiectivi relevanţi, procedurile şi, dacă este necesar, mecanismele consultative independente de consiliere, ţinând seama de drepturile şi interesele furnizorilor de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari şi ale destinatarilor serviciului în cauză, inclusiv de protecţia informaţiilor confidenţiale, în special a secretelor comerciale, şi menţinând securitatea serviciilor platformelor.
Art. 41: Funcţia de conformitate
(1)Furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari introduc o funcţie de conformitate, care este independentă de funcţiile operaţionale şi este compusă din unul sau mai mulţi responsabili de conformitate, inclusiv din responsabilul principal al funcţiei de conformitate. Respectiva funcţie de conformitate dispune de autoritate, statut şi resurse suficiente, precum şi de acces la organul de conducere al furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare pentru a monitoriza respectarea de către furnizorul respectiv a prezentului regulament.
(2)Organul de conducere al furnizorului de platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare se asigură că responsabilii de conformitate deţin calificările profesionale, cunoştinţele, experienţa şi capacitatea necesare pentru îndeplinirea sarcinilor menţionate la alineatul (3).
Organul de conducere al furnizorului platformei online foarte mare sau al motorului de căutare online foarte mare se asigură că responsabilul principal al funcţiei de conformitate este un membru independent al personalului de conducere superior, cu responsabilităţi distincte pentru funcţia de conformitate.
Responsabilul principal al funcţiei de conformitate raportează direct organului de conducere al furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare, independent de personalul de conducere superior, şi poate să exprime preocupări şi să avertizeze organul de conducere în cazul în care riscurile menţionate la articolul 34 sau nerespectarea prezentului regulament afectează sau pot afecta furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare în cauză, fără a aduce atingere responsabilităţilor organului de conducere în ceea ce priveşte funcţiile sale de supraveghere şi de conducere.
Responsabilul principal al funcţiei de conformitate nu poate fi demis fără aprobarea prealabilă a organului de conducere al furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare.
(3)Responsabilii de conformitate au următoarele sarcini:
a)cooperarea cu coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire şi cu Comisia în sensul prezentului regulament;
b)asigurarea faptului că toate riscurile menţionate la articolul 34 sunt identificate şi raportate în mod corespunzător şi că sunt adoptate măsuri rezonabile, proporţionate şi eficace de reducere a riscurilor în conformitate cu articolul 35;
c)organizarea şi supravegherea activităţilor desfăşurate de furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare legate de auditul independent în temeiul articolului 37;
d)informarea şi consilierea conducerii şi a angajaţilor furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare cu privire la obligaţiile relevante în temeiul prezentului regulament;
e)monitorizarea respectării de către furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare a obligaţiilor care îi revin în temeiul prezentului regulament;
f)dacă este cazul, monitorizarea respectării de către furnizorul platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare a angajamentelor asumate în cadrul codurilor de conduită în temeiul articolelor 45 şi 46 sau al protocoalelor pentru situaţii de criză în temeiul articolului 48.
(4)Furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari comunică numele şi datele de contact ale responsabilului principal al funcţiei de conformitate coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire şi Comisiei.
(5)Organul de conducere al furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare defineşte, supraveghează şi răspunde de punerea în aplicare a mecanismelor de guvernanţă ale furnizorului care asigură independenţa serviciului care asigură funcţia de conformitate, inclusiv împărţirea responsabilităţilor în cadrul organizaţiei furnizorului platformei online foarte mari sau al motorului de căutare online foarte mare, prevenirea conflictelor de interese şi buna gestionare a riscurilor sistemice identificate în temeiul articolului 34.
(6)Organul de conducere aprobă şi revizuieşte periodic, cel puţin o dată pe an, strategiile şi politicile pentru luarea în considerare, gestionarea, monitorizarea şi atenuarea riscurilor identificate în temeiul articolului 34 la care este sau ar putea fi expusă platforma online foarte mare sau motorul de căutare online foarte mare.
(7)Organul de conducere alocă suficient timp pentru examinarea măsurilor legate de gestionarea riscurilor. Acesta participă activ la luarea deciziilor legate de gestionarea riscurilor şi se asigură că sunt alocate resurse adecvate pentru gestionarea riscurilor identificate în conformitate cu articolul 34.
Art. 42: Obligaţiile de raportare în materie de transparenţă
(1)Furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari publică rapoartele menţionate la articolul 15 în termen de cel mult două luni de la data aplicării menţionate la articolul 33 alineatul (6) al doilea paragraf şi, ulterior, cel puţin o dată la fiecare şase luni.
(2)În rapoartele menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, publicate de furnizorii de platforme online foarte mari, se precizează, pe lângă informaţiile menţionate la articolul 15 şi la articolul 24 alineatul (1):
a)resursele umane pe care furnizorul de platforme online foarte mari le dedică moderării conţinutului în ceea ce priveşte serviciul oferit în Uniune, pentru fiecare limbă oficială aplicabilă a statelor membre, după caz, inclusiv pentru respectarea obligaţiilor prevăzute la articolele 16 şi 22, precum şi pentru respectarea obligaţiilor prevăzute la articolul 20;
b)calificările şi cunoştinţele lingvistice ale persoanelor care desfăşoară activităţile menţionate la litera (a), precum şi formarea şi sprijinul acordat acestui personal;
c)indicatorii de acurateţe şi informaţiile conexe menţionate la articolul 15 alineatul (1) litera (e), pentru fiecare limbă oficială a statelor membre.
Rapoartele se publică în cel puţin una dintre limbile oficiale ale statelor membre.
(3)Pe lângă informaţiile menţionate la articolul 24 alineatul (2), furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari includ în rapoartele menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol şi informaţii privind numărul mediu lunar al destinatarilor serviciului pentru fiecare stat membru.
(4)Furnizorii de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari transmit, fără întârzieri nejustificate, după finalizare, coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire şi Comisiei, şi pun la dispoziţia publicului, cel târziu trei luni după primirea fiecărui raport de audit în conformitate cu articolul 37 alineatul (4):
a)un raport care prezintă rezultatele evaluării riscurilor în temeiul articolului 34;
b)măsurile specifice de atenuare identificate şi puse în aplicare în temeiul articolului 35 alineatul (1);
c)raportul de audit prevăzut la articolul 37 alineatul (4);
d)raportul privind punerea în aplicare a măsurilor recomandate în urma auditului prevăzut la articolul 37 alineatul (6);
e)dacă este cazul, informaţii despre consultările desfăşurate de furnizor în sprijinul evaluărilor riscurilor şi conceperea măsurilor de atenuare a riscurilor.
(5)În cazul în care un furnizor de platforme online foarte mari sau de motoare de căutare online foarte mari consideră că publicarea de informaţii în temeiul alineatului (4) ar putea avea ca rezultat divulgarea de informaţii confidenţiale ale furnizorului respectiv sau ale destinatarilor serviciului, ar putea cauza vulnerabilităţi semnificative în ceea ce priveşte securitatea serviciului său, ar putea submina securitatea publică sau aduce un prejudiciu destinatarilor, furnizorul poate elimina aceste informaţii din rapoartele puse la dispoziţia publicului. În acest caz, furnizorul transmite rapoartele complete coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire şi Comisiei, însoţite de o expunere a motivelor care justifică motivele pentru care informaţiile au fost eliminate din rapoartele puse la dispoziţia publicului.
Art. 43: Taxa de supraveghere
(1)Comisia le aplică furnizorilor de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari o taxă anuală de supraveghere la desemnarea acestora în temeiul articolului 33.
(2)Valoarea totală a taxelor anuale de supraveghere acoperă costurile estimate pe care Comisia le suportă în legătură cu sarcinile sale de supraveghere în temeiul prezentului regulament, în special costurile legate de desemnarea în temeiul articolului 33, de crearea, întreţinerea şi funcţionarea bazei de date în temeiul articolului 24 alineatul (5) şi de sistemul de schimb de informaţii în temeiul articolului 85, de sesizările în temeiul articolului 59, de sprijinirea comitetului în temeiul articolului 62 şi de sarcinile de supraveghere în temeiul articolului 56 şi al capitolului IV secţiunea 4.
(3)Furnizorilor de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari li se aplică o taxă anuală de supraveghere prin raportare la fiecare serviciu pentru care au fost desemnaţi în temeiul articolului 33.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru stabilirea cuantumului taxei anuale de supraveghere pentru fiecare furnizor de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari. La adoptarea respectivelor acte de punere în aplicare, Comisia aplică metodologia stabilită în actul delegat menţionat la alineatul (4) de la prezentul articol şi respectă principiile prevăzute la alineatul (5) din prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 88.
(4)Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 87 pentru stabilirea metodologiei şi a procedurilor detaliate pentru:
a)stabilirea costurilor estimate menţionate la alineatul (2);
b)stabilirea taxelor individuale anuale de supraveghere menţionate la alineatul (5) literele (b) şi (c);
c)stabilirea limitei globale maxime definite la alineatul (5) litera (c); şi
d)modalităţile detaliate necesare pentru efectuarea plăţilor.
La adoptarea actele delegate respective, Comisia respectă principiile prevăzute la alineatul (5) de la prezentul articol.
(5)Actul de punere în aplicare menţionat la alineatul (3) şi actul delegat menţionat la alineatul (4) respectă următoarele principii:
a)estimarea valorii totale a taxei anuale de supraveghere ia în considerare costurile suportate în anul precedent;
b)taxa anuală de supraveghere este proporţională cu numărul mediu lunar de destinatari activi din Uniune ai fiecărei platforme online foarte mari sau ai fiecărui motor de căutare online foarte mare desemnat în temeiul articolului 33;
c)cuantumul total al taxei anuale de supraveghere percepute de la un anumit furnizor al unei platforme online foarte mari sau al unui motor de căutare foarte mare nu depăşeşte în niciun caz 0,05 % din venitul său net anual la nivel mondial din exerciţiul financiar precedent.
(6)Taxele individuale anuale de supraveghere percepute în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol constituie venituri alocate externe, în conformitate cu articolul 21 alineatul (5) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului (41).
(41)Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO L 193, 30.7.2018, p. 1).
(7)Comisia raportează anual Parlamentului European şi Consiliului cu privire la cuantumul total al costurilor suportate pentru îndeplinirea sarcinilor în temeiul prezentului regulament şi la cuantumul total al taxelor individuale anuale de supraveghere percepute în anul precedent.