Regulamentul 192/09-sept-2024 privind procedurile de acreditare a verificatorilor în temeiul Regulamentului (UE) 2023/1805 al Parlamentului European şi al Consiliului privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim şi de modificare a Directivei 2009/16/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 29 Ianuarie 2025
Regulamentul 192/09-sept-2024 privind procedurile de acreditare a verificatorilor în temeiul Regulamentului (UE) 2023/1805 al Parlamentului European şi al Consiliului privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim şi de modificare a Directivei 2009/16/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
Dată act: 9-sept-2024
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2023/1805 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 septembrie 2023 privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim şi de modificare a Directivei 2009/16/CE (1), în special articolul 14 alineatul (5),
(1)JO L 234, 22.9.2023, p. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1805/oj.
Întrucât:
(1)Regulamentul (UE) 2023/1805 privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim şi de modificare a Directivei 2009/16/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (2) stabileşte, la articolul 14, dispoziţii privind acreditarea verificatorilor.
(2)Directiva 2009/16/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind controlul statului portului (JO L 131, 28.5.2009, p. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/16/oj).
(2)Articolul 14 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/1805 împuterniceşte Comisia să adopte acte delegate pentru a completa regulamentul respectiv prin stabilirea unor metode şi criterii suplimentare pentru acreditarea verificatorilor cel puţin cu privire la următoarele elemente: (i) cererea de acreditare a activităţilor de verificare care intră în domeniul de aplicare al regulamentului; (ii) evaluarea verificatorilor de către organismele naţionale de acreditare; (iii) activităţile de supraveghere desfăşurate de organismele naţionale de acreditare pentru a confirma continuarea acreditării; (iv) măsurile administrative care trebuie adoptate în cazul în care verificatorul nu îndeplineşte cerinţele regulamentului; şi (v) cerinţe pentru ca organismele naţionale de acreditare să aibă competenţa să acorde acreditarea verificatorilor pentru activităţile de verificare care intră în domeniul de aplicare al regulamentului, inclusiv o trimitere la standardele armonizate.
(3)Articolul 14 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2023/1805 prevede, de asemenea, că metodele şi criteriile specificate în astfel de acte delegate se bazează pe principiile de verificare prevăzute la articolele 11, 12 şi 13 şi pe standardele relevante acceptate la nivel internaţional.
(4)Articolul 28 din Regulamentul (UE) 2023/1805 conţine dispoziţii privind exercitarea delegării.
(5)Regulamentul (UE) 2023/1805 privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim şi de modificare a Directivei 2009/16/CE stabileşte dispoziţii privind obligaţiile generale şi principiile pentru verificatori (articolul 12) şi pentru procedurile de verificare (articolul 13). Regulamentul stabileşte, de asemenea, activităţile de verificare relevante, inclusiv o evaluare a planului de monitorizare şi a planului de monitorizare modificat (articolul 11), calculele şi verificarea raportului FuelEU (articolul 16), înregistrarea informaţiilor în baza de date FuelEU (articolul 19), aprobarea utilizării mecanismelor de flexibilitate (articolele 20 şi 21) şi emiterea documentului de conformitate FuelEU (articolul 22).
(6)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2027 al Comisiei (3) (denumit în continuare "Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU") precizează, de asemenea, normele pentru activităţile de verificare menţionate în Regulamentul (UE) 2023/1805.
(3)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2027 al Comisiei din 26 iulie 2024 privind activităţile de verificare în temeiul Regulamentului (UE) 2023/1805 al Parlamentului European şi al Consiliului privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim şi de modificare a Directivei 2009/16/CE (JO L, 2024/2027, 29.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2027/oj).
(7)Este necesar să se instituie un sistem solid şi transparent de monitorizare, raportare şi verificare pentru a urmări conformitatea cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2023/1805. Un astfel de sistem trebuie să se aplice în mod nediscriminatoriu tuturor navelor şi să impună verificarea de către o parte terţă pentru a asigura acurateţea datelor transmise în cadrul sistemului respectiv.
(8)Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (4) stabileşte un cadru cuprinzător pentru acreditarea organismelor de evaluare a conformităţii care efectuează activităţi de evaluare a conformităţii. În temeiul articolului 14 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/1805, în absenţa unor dispoziţii specifice în Regulamentul (UE) 2023/1805 referitoare la acreditarea verificatorilor, se aplică dispoziţiile relevante din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
(4)Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 (JO L 218,13.8.2008, p. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/765/oj).
(9)Pentru a se asigura imparţialitatea şi eficacitatea, verificatorii trebuie să fie entităţi juridice independente şi competente şi trebuie să fie acreditaţi de organismele naţionale de acreditare instituite în temeiul Regulamentului (CE) nr. 765/2008. Verificatorii trebuie să fie dotaţi cu resurse, personal şi mijloace proporţionale cu dimensiunea flotei pentru care desfăşoară activităţi de verificare în temeiul prezentului regulament. Verificarea trebuie să asigure acurateţea şi exhaustivitatea monitorizării şi raportării de către societăţi, precum şi respectarea prezentului regulament.
(10)Organismul naţional de acreditare desemnat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 765/2008 trebuie să fie împuternicit să acrediteze şi să emită o declaraţie învestită cu autoritate asupra competenţei unui verificator de a efectua activităţile de verificare în temeiul Regulamentului de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU, să adopte măsuri administrative, precum suspendarea sau retragerea acreditării, şi să supravegheze verificatorii.
(11)S-a urmărit în egală măsură coerenţa între prezentul regulament delegat şi Regulamentul delegat (UE) 2023/2917 al Comisiei (5).
(5)Regulamentul delegat (UE) 2023/2917 al Comisiei din 20 octombrie 2023 privind activităţile de verificare, acreditarea verificatorilor şi aprobarea planurilor de monitorizare de către autorităţile de administrare în temeiul Regulamentului (UE) 2015/757 al Parlamentului European şi al Consiliului privind monitorizarea, raportarea şi verificarea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transportul maritim şi de abrogare a Regulamentului delegat (UE) 2016/2072 al Comisiei (JO L, 2023/2917, 29.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2917/oj).
(12)În vederea elaborării prezentului regulament, Comisia a consultat Grupul de lucru pentru punerea în aplicare a Regulamentului FuelEU în domeniul maritim, care funcţionează ca subgrup al Forumului european pentru un transport naval sustenabil (ESSF). Acest grup a fost înfiinţat în conformitate cu practica obişnuită a Comisiei de a consulta experţi în etapa de elaborare a proiectelor de acte delegate şi reuneşte experţi din statele membre.
(13)În plus, a fost consultat şi ESSF, care include şi reprezentanţi ai industriei de profil şi alte organizaţii relevante, inclusiv societatea civilă. Subgrupul ESSF privind energia electrică alternativă durabilă pentru transportul maritim a fost, de asemenea, consultat cu privire la proiectul de versiune a prezentului regulament,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Acreditarea verificatorilor
(1)În absenţa unor dispoziţii specifice în prezentul regulament sau în Regulamentul (UE) 2023/1805 referitoare la acreditarea verificatorilor, se aplică dispoziţiile relevante din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
(2)În ceea ce priveşte cerinţele minime în materie de acreditare şi cerinţele impuse organismelor de acreditare, se aplică standardul armonizat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 765/2008 referitor la cerinţele generale aplicabile organismelor de acreditare care acreditează organisme de evaluare a conformităţii (6).
(6)ISO/IEC 17029:2019 - Evaluarea conformităţii. Principii generale şi cerinţe pentru organismele de validare şi verificare, menţionat în anexa II la Decizia de punere în aplicare (UE) 2020/1835 a Comisiei din 3 decembrie 2020 privind standardele armonizate de acreditare şi de evaluare a conformităţii (JO L 408, 4.12.2020, p. 6).
Art. 2: Sfera acreditării
Sfera acreditării verificatorilor include activităţile legate de evaluarea planurilor de monitorizare, verificarea rapoartelor FuelEU şi a rapoartelor FuelEU parţiale, verificarea conformităţii cu cerinţele privind intensitatea gazelor cu efect de seră (GES) prin calcularea intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, bilanţul de conformitate, escalele în port neconforme şi emiterea documentului de conformitate FuelEU, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) 2023/1805.
Art. 3: Obiectivele procesului de acreditare
Pe parcursul procesului de acreditare şi al supravegherii anuale a verificatorilor acreditaţi, în conformitate cu articolele 6-11, organismele naţionale de acreditare evaluează dacă verificatorul şi personalul acestuia care efectuează activităţi de verificare:
(a)au competenţa de a evalua planurile de monitorizare, de a verifica rapoartele FuelEU şi rapoartele FuelEU parţiale, de a verifica conformitatea cu cerinţele privind intensitatea GES prin calculul intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, bilanţul de conformitate şi escalele în port neconforme, precum şi de a emite un document de conformitate FuelEU, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) 2023/1805;
(b)aplică metode de verificare complete şi eficace atunci când evaluează planurile de monitorizare, când verifică rapoartele FuelEU şi rapoartele FuelEU parţiale, când verifică conformitatea cu cerinţele privind intensitatea GES prin calculul intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, bilanţul de conformitate, escalele în port neconforme şi emiterea documentului de conformitate FuelEU, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) 2023/1805;
(c)îndeplinesc cerinţele pentru verificatori menţionate în capitolul IV din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU, inclusiv cele privind imparţialitatea şi independenţa.
Art. 4: Cereri de acreditare
(1)Cererile de acreditare conţin informaţiile solicitate pe baza standardului armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(2)În plus, înainte de începerea evaluării menţionate la articolul 5, verificatorul care solicită acreditarea ("solicitantul") pune la dispoziţia organismului naţional de acreditare informaţii privind următoarele aspecte:
a)procedurile şi procesele menţionate la articolul 35 alineatul (1) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU şi sistemul de management al calităţii menţionat la articolul 35 alineatul (3) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
b)criteriile de competenţă menţionate la articolul 30 alineatul (2) literele (a) şi (b) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU, rezultatele procesului continuu de garantare a competenţelor menţionat la articolul respectiv, precum şi alte documente relevante privind competenţa tuturor membrilor personalului implicaţi în activităţile de verificare, astfel cum se menţionează la articolele 32 şi 33;
c)procesul menit să garanteze, în permanenţă, imparţialitatea şi independenţa, astfel cum se menţionează la articolul 38 din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU, inclusiv evidenţele relevante privind imparţialitatea şi independenţa solicitantului şi ale personalului acestuia;
d)experţii tehnici şi personalul-cheie care participă la evaluarea planurilor de monitorizare, la verificarea rapoartelor FuelEU şi a rapoartelor FuelEU parţiale, precum şi la verificarea conformităţii cu cerinţele privind intensitatea GES prin calculul intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, a bilanţului de conformitate şi a escalelor neconforme;
e)procedurile şi procesele pentru asigurarea unei verificări adecvate, inclusiv cele privind documentaţia internă de verificare menţionată la articolul 36 din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
f)evidenţele relevante, astfel cum se menţionează la articolul 37 din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
g)toate celelalte informaţii solicitate de organismul naţional de acreditare.
Art. 5: Evaluare
(1)În scopul evaluării menţionate la articolul 3, echipa de evaluare desemnată în conformitate cu articolul 12 trebuie, cel puţin:
a)să examineze toate documentele şi evidenţele relevante furnizate de către solicitant în temeiul articolului 4;
b)să efectueze o vizită la faţa locului pentru a examina un eşantion reprezentativ din documentaţia internă de verificare şi pentru a evalua punerea în aplicare a sistemului de management al calităţii aplicat de solicitant, precum şi procedurile şi procesele pentru activităţile de verificare menţionate la articolul 35 din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
c)să asiste la performanţa şi competenţa unui număr reprezentativ de membri ai personalului solicitantului implicaţi în:
(i)evaluarea planurilor de monitorizare;
(ii)verificarea rapoartelor FuelEU;
(iii)verificarea conformităţii cu cerinţele privind intensitatea GES prin calculul intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, a bilanţului de conformitate şi a escalelor în port neconforme; şi
(iv)emiterea documentului de conformitate FuelEU;
să se asigure că aceştia acţionează în conformitate cu prezentul regulament.
(2)Echipa de evaluare desfăşoară activităţile prevăzute la alineatul (1) în conformitate cu cerinţele stabilite de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(3)Echipa de evaluare îi comunică solicitantului constatările sale şi eventualele neregularităţi identificate şi solicită un răspuns în conformitate cu cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(4)Solicitantul ia acţiunile corective necesare pentru a remedia neregularităţile raportate în temeiul alineatului (3) şi indică în răspunsul său acţiunile pe care le-a întreprins sau pe care plănuieşte să le întreprindă în termenul stabilit de organismul naţional de acreditare pentru a remedia neregularităţile identificate.
(5)Organismul naţional de acreditare examinează răspunsul dat de solicitant în temeiul alineatului (4).
(6)În cazul în care organismul naţional de acreditare consideră că răspunsul solicitantului sau acţiunile întreprinse sunt insuficiente sau ineficace, acesta îi cere solicitantului să furnizeze informaţii suplimentare sau să ia măsuri suplimentare.
(7)De asemenea, organismul naţional de acreditare poate să solicite dovezi care să ateste că măsurile corective au fost puse efectiv în aplicare sau poate să efectueze o evaluare ulterioară în acest sens.
Art. 6: Decizia privind acreditarea şi certificatul de acreditare
(1)În momentul elaborării şi al luării deciziei de acordare, extindere sau reînnoire a acreditării unui solicitant, organismul naţional de acreditare ia în considerare cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(2)Organismul naţional de acreditare care a hotărât să acorde sau să reînnoiască acreditarea unui solicitant eliberează un certificat de acreditare în acest sens. Certificatul se acordă pentru toate activităţile de verificare efectuate în temeiul Regulamentului (UE) 2023/1805.
(3)Certificatul de acreditare conţine cel puţin informaţiile impuse în temeiul standardului armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(4)Certificatul de acreditare este valabil pentru o perioadă de maximum cinci ani de la data la care organismul naţional de acreditare a eliberat certificatul respectiv.
Art. 7: Supravegherea anuală
(1)Organismul naţional de acreditare efectuează o supraveghere anuală a fiecărui verificator căruia i-a eliberat un certificat de acreditare. Această supraveghere cuprinde, cel puţin:
a)o vizită la faţa locului, astfel cum se menţionează la articolul 5 alineatul (1) litera (b);
b)aprecierea performanţelor şi evaluarea competenţelor unui număr reprezentativ de membri ai personalului verificatorului în conformitate cu articolul 5 alineatul (1) litera (c).
(2)Organismul naţional de acreditare efectuează prima supraveghere a unui verificator în conformitate cu alineatul (1) în termen de 12 luni de la data eliberării certificatului de acreditare.
(3)Programul de supraveghere îi permite organismului naţional de acreditare să evalueze eşantioane reprezentative ale activităţilor verificatorului care intră în sfera certificatului de acreditare şi activităţile personalului implicat în activităţile de verificare în conformitate cu cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(4)Pe baza rezultatelor supravegherii, organismul naţional de acreditare decide dacă să confirme sau nu menţinerea acreditării.
(5)Atunci când un verificator efectuează o verificare pentru o societate aflată sub responsabilitatea unui stat de administrare diferit de statul membru al organismului naţional de acreditare care a acreditat verificatorul, organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul respectiv poate solicita organismului naţional de acreditare din statul membru de administrare să desfăşoare activităţi de supraveghere în numele său şi sub responsabilitatea sa.
Art. 8: Reevaluarea
(1)Verificatorul solicită reînnoirea acreditării pentru ca organismul naţional de acreditare să poată reevalua verificatorul şi să stabilească dacă certificatul poate fi prelungit înainte de data expirării.
(2)Înainte de expirarea certificatului de acreditare pe care l-a emis, organismul naţional de acreditare reevaluează verificatorul în cauză pentru a stabili dacă certificatul poate fi prelungit.
(3)Programul de reevaluare îi permite organismului naţional de acreditare să evalueze un eşantion reprezentativ al activităţilor verificatorului care fac obiectul certificatului.
(4)La planificarea şi efectuarea reevaluării, organismul naţional de acreditare îndeplineşte cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
Art. 9: Evaluarea extraordinară
(1)Organismul naţional de acreditare poate efectua, în orice moment, o evaluare extraordinară a verificatorului pentru a se asigura că acesta continuă să îndeplinească cerinţele prezentului regulament.
(2)Pentru a-i permite organismului naţional de acreditare să evalueze necesitatea unei evaluări extraordinare, verificatorul informează de îndată organismul respectiv în legătură cu orice modificări semnificative ale statutului sau ale modului său de funcţionare care pot să aibă un impact asupra acreditării sale.
(3)Astfel de modificări semnificative cuprind modificările menţionate în standardul armonizat prevăzut la articolul 1 alineatul (2).
Art. 10: Măsuri administrative
(1)Organismul naţional de acreditare poate suspenda sau retrage acreditarea unui verificator în cazul în care verificatorul respectiv nu îndeplineşte cerinţele prezentului regulament.
(2)Organismul naţional de acreditare suspendă sau retrage acreditarea unui verificator, la solicitarea acestuia.
(3)Organismul naţional de acreditare stabileşte, consemnează, pune în aplicare şi menţine o procedură pentru suspendarea şi retragerea acreditării în conformitate cu standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(4)Organismul naţional de acreditare suspendă acreditarea unui verificator în cazul în care acesta:
a)a săvârşit o încălcare gravă a cerinţelor prezentului regulament;
b)nu a respectat, în mod persistent şi repetat, cerinţele prezentului regulament;
c)a încălcat orice alţi termeni şi condiţii specifice stabilite de către organismul naţional de acreditare.
(5)Organismul naţional de acreditare retrage acreditarea unui verificator atunci când:
a)verificatorul nu a reuşit să remedieze motivul care a stat la baza unei decizii de suspendare a certificatului de acreditare;
b)un membru al personalului de conducere de nivel superior al verificatorului sau un membru al personalului implicat în activităţile de verificare desfăşurate în temeiul prezentului regulament a fost găsit vinovat de fraudă;
c)verificatorul a furnizat în mod intenţionat informaţii false sau a ascuns în mod intenţionat informaţii.
(6)Deciziile unui organism naţional de acreditare de a suspenda sau de a retrage o acreditare în conformitate cu alineatele (1), (4) şi (5) fac obiectul unei căi de atac în conformitate cu procedurile stabilite de statele membre în temeiul articolului 5 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
(7)Deciziile unui organism naţional de acreditare de a suspenda sau de a retrage acreditarea intră în vigoare după ce sunt notificate verificatorului. Înainte de adoptarea respectivelor decizii, organismul naţional de acreditare ia în considerare impactul asupra activităţilor desfăşurate, în funcţie de natura neregularităţii.
(8)Organismul naţional de acreditare ridică suspendarea unui certificat de acreditare în cazul în care a primit informaţii satisfăcătoare care i-au permis să concluzioneze că verificatorul îndeplineşte cerinţele prezentului regulament.
Art. 11: Cerinţe impuse organismelor naţionale de acreditare
(1)În absenţa unor dispoziţii specifice în prezentul regulament sau în Regulamentul (UE) 2023/1805 referitoare la cerinţele impuse organismelor naţionale de acreditare, se aplică dispoziţiile relevante din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
(2)În sensul prezentului regulament, organismele naţionale de acreditare desemnate în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 îşi exercită îndatoririle în conformitate cu cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
Art. 12: Echipa de evaluare
(1)Organismul naţional de acreditare desemnează o echipă de evaluare pentru fiecare evaluare realizată în conformitate cu cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(2)Din echipa de evaluare fac parte un evaluator principal, care este responsabil cu efectuarea unei evaluări în conformitate cu prezentul regulament, şi, după caz, un număr corespunzător de evaluatori sau de experţi tehnici care au cunoştinţe şi experienţă relevante în domeniul specific de acreditare.
(3)Echipa de evaluare cuprinde cel puţin o persoană cu următoarele competenţe:
a)cunoştinţe suficiente despre Regulamentul (UE) 2023/1805 şi legislaţia secundară conexă, precum şi despre orientările menţionate la articolul 32 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
b)competenţa şi înţelegerea necesare pentru a evalua verificarea şi cunoştinţele despre caracteristicile diverselor tipurilor de nave şi despre monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, a consumului de combustibil şi a altor informaţii relevante în temeiul Regulamentului (UE) 2023/1805.
Art. 13: Cerinţe de competenţă impuse evaluatorilor
(1)Evaluatorii au competenţa de a desfăşura activităţile prevăzute la articolele 5-10. În acest scop, evaluatorul:
a)îndeplineşte cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2);
b)deţine cunoştinţe suficiente în domeniul auditării datelor şi a informaţiilor, astfel cum se prevede la articolul 32 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU, obţinute în cadrul unei formări profesionale sau prin intermediul unei persoane care deţine cunoştinţe şi experienţă în acest domeniu;
c)deţine cunoştinţe suficiente cu privire la legislaţia relevantă, precum şi la orientările aplicabile, astfel cum se menţionează la articolul 32 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU.
(2)Pe lângă cerinţele de competenţă prevăzute la alineatul (1), evaluatorii principali trebuie să demonstreze că deţin competenţa de a conduce o echipă de evaluare şi de a îşi asuma responsabilitatea efectuării unei evaluări în conformitate cu prezentul regulament.
(3)Pe lângă cerinţele de competenţă menţionate la alineatul (1), examinatorii interni şi persoanele care iau decizii privind acordarea, extinderea sau reînnoirea unei acreditări deţin suficiente cunoştinţe şi experienţă pentru a evalua acreditarea.
Art. 14: Experţii tehnici
(1)Organismul naţional de acreditare poate să includă în echipa de evaluare experţi tehnici care dispun de cunoştinţe detaliate şi de competenţa specifică necesare într-un anumit domeniu pentru a sprijini evaluatorul principal sau evaluatorul.
(2)Expertul tehnic deţine competenţa necesară pentru a sprijini în mod eficace evaluatorul principal şi evaluatorul în domeniul pentru care s-a făcut apel la competenţa şi cunoştinţele unui astfel de expert. În plus, expertul tehnic:
a)deţine cunoştinţe suficiente cu privire la legislaţia relevantă, precum şi la orientările aplicabile, astfel cum se menţionează la articolul 32 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
b)deţine un nivel suficient de înţelegere a activităţilor de verificare.
(3)Experţii tehnici execută sarcinile specifice care le sunt atribuite, sub îndrumarea şi responsabilitatea deplină a respectivului evaluator principal.
Art. 15: Plângeri
Atunci când primeşte o plângere referitoare la verificator din partea autorităţii competente a statului de administrare, din partea societăţii de transport maritim, din partea statului de pavilion responsabil pentru navele care arborează pavilionul unui stat membru sau din partea altor părţi interesate, organismul naţional de acreditare întreprinde următoarele acţiuni într-un termen rezonabil, dar nu mai târziu de trei luni de la data primirii plângerii:
(a)decide dacă plângerea este valabilă;
(b)se asigură că verificatorului vizat i se dă ocazia să îşi prezinte observaţiile;
(c)adoptă măsurile corespunzătoare pentru a gestiona plângerea respectivă;
(d)înregistrează plângerea şi măsurile adoptate;
(e)îi răspunde reclamantului.
Art. 16: Evaluarea la nivel de omologi
(1)În cazul în care organismele naţionale de acreditare fac obiectul unei evaluări periodice la nivel de omologi în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 aplică criterii adecvate de evaluare la nivel de omologi şi desfăşoară un proces independent şi eficace de evaluare la nivel de omologi pentru a stabili dacă:
a)organismul naţional de acreditare care este supus evaluării la nivel de omologi a executat activităţile de acreditare în conformitate cu capitolul I;
b)organismul naţional de acreditare care este supus evaluării la nivel de omologi a îndeplinit cerinţele prevăzute în prezentul capitol.
(2)Criteriile includ cerinţe de competenţă pentru evaluatorii inter pares şi echipele de evaluare la nivel de omologi care sunt specifice Regulamentului (UE) 2023/1805.
(3)Organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 publică rezultatul evaluării la nivel de omologi a unui organism naţional de acreditare menţionat la alineatul (1) şi comunică acest rezultat Comisiei, autorităţilor naţionale responsabile pentru organismele naţionale de acreditare din statele membre şi autorităţii competente a statului de administrare sau punctului de contact menţionat la articolul 19.
(4)Fără a aduce atingere dispoziţiilor de la articolul 10 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, atunci când un organism naţional de acreditare a trecut cu succes printr-o evaluare la nivel de omologi organizată de organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament, organismul naţional de acreditare în cauză este exceptat de la o nouă evaluare la nivel de omologi în urma intrării în vigoare a prezentului regulament dacă poate demonstra conformitatea cu prezentul regulament.
(5)În acest scop, respectivul organism naţional de acreditare depune o cerere şi documentele necesare la organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
(6)Organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 decide dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare a unei exceptări.
(7)Exceptarea se aplică pentru o perioadă de maximum trei ani de la data notificării deciziei către organismul naţional de acreditare.
Art. 17: Recunoaşterea reciprocă a verificatorilor
Fără a aduce atingere dispoziţiilor de la articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, în cazul în care un organism naţional de acreditare nu a fost supus unui proces complet de evaluare la nivel de omologi, statele membre acceptă certificatele de acreditare ale verificatorilor acreditaţi de respectivul organism naţional de acreditare cu condiţia ca organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 să fi început o evaluare la nivel de omologi pentru respectivul organism naţional de acreditare şi să nu fi constatat elemente de neconformitate a organismului naţional de acreditare cu prezentul regulament.
Art. 18: Monitorizarea serviciilor furnizate
(1)În cazul în care un stat membru constată, pe parcursul desfăşurării unei inspecţii în conformitate cu articolul 31 alineatul (4) din Directiva 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (7), că un verificator nu respectă prezentul regulament, autoritatea competentă a statului de administrare sau organismul naţional de acreditare din statul membru în cauză informează în acest sens organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul.
(7)Directiva 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne (JO L 376, 27.12.2006, p. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/123/oj).
(2)Organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul tratează comunicarea informaţiilor respective drept o plângere în sensul articolului 15, adoptă măsurile de rigoare şi răspunde autorităţii competente a statului de administrare sau organismului naţional de acreditare în conformitate cu articolul 22 alineatul (3) al doilea paragraf.
Art. 19: Schimbul de informaţii şi punctele de contact
(1)Statele membre stabilesc un schimb eficace de informaţii adecvate şi o cooperare eficace între organismul lor naţional de acreditare şi autoritatea competentă a statului de administrare.
(2)În cazul în care într-un stat membru se desemnează mai multe autorităţi în temeiul articolului 27 din Regulamentul (UE) 2023/1805, respectivul stat membru autorizează una dintre aceste autorităţi ca punct de contact pentru schimbul de informaţii, pentru coordonarea cooperării menţionate la alineatul (1) şi pentru activităţile menţionate în prezentul capitol.
Art. 20: Programul de lucru în materie de acreditare şi raportul de gestionare
(1)Până la data de 31 decembrie a fiecărui an, organismul naţional de acreditare pune la dispoziţia autorităţii competente a statului de administrare un program de lucru în materie de acreditare care conţine lista verificatorilor acreditaţi de respectivul organism naţional de acreditare. Programul de lucru în materie de acreditare conţine următoarele informaţii în legătură cu fiecare verificator:
a)informaţii privind activităţile planificate de organismul naţional de acreditare pentru verificatorul în cauză, inclusiv activităţile de supraveghere şi de reevaluare;
b)datele auditurilor prin observare directă prevăzute care urmează să fie efectuate de organismul naţional de acreditare pentru evaluarea verificatorului;
c)informaţii care precizează dacă organismul naţional de acreditare a solicitat unui organism naţional de acreditare dintr-un alt stat membru să desfăşoare activităţi de supraveghere în temeiul articolului 7 alineatul (5).
(2)În cazul în care apar modificări în ceea ce priveşte informaţiile menţionate la primul paragraf, organismul naţional de acreditare prezintă autorităţii competente a statului de administrare un program de lucru actualizat, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an.
(3)În urma prezentării programului de lucru în materie de acreditare în conformitate cu alineatul (1), autoritatea competentă a statului de administrare furnizează organismului naţional de acreditare toate informaţiile relevante, inclusiv legislaţia şi orientările naţionale aplicabile.
(4)Până la data de 1 iunie a fiecărui an, organismul naţional de acreditare pune la dispoziţia autorităţii competente a statului de administrare un raport de gestionare. Raportul de gestionare conţine următoarele informaţii în legătură cu fiecare verificator care a fost acreditat de organismul naţional de acreditare în cauză:
a)detaliile de acreditare ale verificatorilor recent acreditaţi de către organismul naţional de acreditare în cauză;
b)rezultatele sintetizate ale activităţilor de supraveghere şi de reevaluare desfăşurate de organismul naţional de acreditare;
c)rezultatele sintetizate ale evaluărilor extraordinare care au avut loc, inclusiv motivele care au stat la baza efectuării lor;
d)orice plângeri depuse împotriva verificatorului de la data ultimului raport de gestionare şi acţiunile întreprinse de organismul naţional de acreditare;
e)detalii privind acţiunile întreprinse de organismul naţional de acreditare ca răspuns la informaţiile comunicate de autoritatea competentă a statului de administrare.
Art. 21: Schimbul de informaţii privind măsurile administrative
În cazul în care organismul naţional de acreditare a impus verificatorului măsuri administrative în temeiul articolului 10 sau în cazul în care s-a ridicat o suspendare a acreditării sau o decizie luată în urma introducerii unei căi de atac a anulat decizia unui organism naţional de acreditare de a impune măsurile administrative menţionate la articolul 10, organismul naţional de acreditare informează în acest sens autoritatea competentă a statului de administrare şi organismul naţional de acreditare din fiecare stat membru.
Art. 22: Schimbul de informaţii de către autoritatea competentă a statului de administrare
(1)Ori de câte ori sunt identificate neconformităţi sau deficienţe, autoritatea competentă a statului de administrare responsabilă de societăţile pentru care verificatorul efectuează verificarea comunică anual organismului naţional de acreditare care a acreditat verificatorul respectiv cel puţin următoarele elemente:
a)rezultatele relevante obţinute în urma verificării raportului FuelEU, a rapoartelor FuelEU parţiale, a verificării conformităţii cu cerinţele privind intensitatea GES prin calculul intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, a bilanţului de conformitate, a escalelor în port neconforme şi a rapoartelor de verificare în cazul în care autoritatea competentă a statului de administrare a efectuat verificări suplimentare, astfel cum se menţionează la articolul 17 din Regulamentul (UE) 2023/1805;
b)rezultatele verificărilor suplimentare ale societăţii astfel cum se prevede la articolul 17 din Regulamentul (UE) 2023/1805, în cazul în care rezultatele respective sunt relevante pentru organismul naţional de acreditare în ceea ce priveşte acreditarea şi supravegherea verificatorului sau în cazul în care ele includ orice aspect identificat la nivelul datelor care nu a îndeplinit cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/1805, în Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (8), în Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU sau în prezentul regulament;
(8)Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (JO L 275, 25.10.2003, p. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
c)rezultatele evaluării documentaţiei interne de verificare a verificatorului respectiv, în cazul în care autoritatea competentă a statului de administrare a evaluat documentaţia;
d)plângerile primite de autoritatea competentă a statului de administrare cu privire la verificatorul respectiv.
(2)În cazul în care informaţiile menţionate la alineatul (1) furnizează dovezi că autoritatea de competentă a statului de administrare a identificat aspecte la nivelul datelor raportate care nu au îndeplinit cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/1805, în Directiva 2003/87/CE şi în Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU, organismul naţional de acreditare consideră comunicarea informaţiilor respective drept o plângere depusă de autoritatea competentă a statului de administrare cu privire la verificatorul respectiv în sensul articolului 15.
(3)Organismul naţional de acreditare adoptă măsurile corespunzătoare pentru a trata astfel de aspecte şi pentru a răspunde într-un termen rezonabil autorităţii competente a statului de administrare, dar nu mai târziu de trei luni de la data primirii lor. În răspunsul său, organismul naţional de acreditare informează autoritatea competentă a statului de administrare în legătură cu măsurile adoptate şi, după caz, cu măsurile administrative impuse verificatorului.
Art. 23: Schimbul de informaţii privind supravegherea
(1)În cazul în care organismului naţional de acreditare al statului membru responsabil pentru o societate pentru care verificatorul efectuează o verificare i s-a solicitat să efectueze activităţi de supraveghere în temeiul articolului 7 alineatul (5), respectivul organism naţional de acreditare transmite constatările sale organismului naţional de acreditare care a acreditat verificatorul, cu excepţia cazului în care cele două organisme naţionale de acreditare au convenit altfel.
(2)Organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul ia în considerare constatările menţionate la alineatul (1) atunci când stabileşte dacă verificatorul îndeplineşte cerinţele prezentului regulament.
(3)În cazul în care constatările menţionate la alineatul (1) conţin dovezi care atestă că verificatorul nu respectă prezentul regulament, organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul adoptă măsurile corespunzătoare în temeiul prezentului regulament şi informează organismul naţional de acreditare care a efectuat activităţile de supraveghere cu privire la:
a)măsurile adoptate de organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul;
b)după caz, modul în care au fost soluţionate constatările de către verificator;
c)după caz, măsurile administrative care i-au fost impuse verificatorului.
Art. 24: Schimbul de informaţii cu statul membru în care este stabilit verificatorul
În cazul în care unui verificator i s-a acordat acreditarea de către un organism naţional de acreditare dintr-un stat membru diferit de cel în care este stabilit verificatorul, programul de lucru în materie de acreditare şi raportul de gestionare menţionate la articolul 20 trebuie furnizate, de asemenea, autorităţii competente a statului membru în care este stabilit verificatorul.
Art. 25: Bazele de date cu verificatorii acreditaţi
(1)Organismele naţionale de acreditare înfiinţează şi gestionează o bază de date care este pusă la dispoziţia publicului şi conţine următoarele informaţii:
a)numele, numărul de acreditare şi adresa fiecărui verificator acreditat de organismul naţional de acreditare în cauză;
b)data la care a fost acordată acreditarea şi data de expirare a acesteia;
c)informaţii privind măsurile administrative impuse verificatorului.
(2)Orice modificare a statutului verificatorilor este comunicată Comisiei prin intermediul unui formular standardizat corespunzător.
(3)Organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 facilitează şi armonizează accesul la bazele de date naţionale pentru a permite o comunicare eficientă şi rentabilă între organismele naţionale de acreditare, verificatori, societăţi şi autorităţile competente ale statului de administrare. Organismul poate fuziona aceste baze de date într-o bază de date unică şi centralizată.
Art. 26: Notificarea de către verificatori
(1)Cu scopul de a-i permite organismului naţional de acreditare să redacteze programul de lucru în materie de acreditare şi raportul de gestionare menţionate la articolul 20, verificatorul trimite, până la data de 15 noiembrie a fiecărui an, următoarele informaţii organismului naţional de acreditare care l-a acreditat:
a)durata şi locul prevăzut al verificărilor pe care verificatorul urmează să le efectueze;
b)adresa comercială şi datele de contact ale societăţilor de transport maritim ale căror planuri de monitorizare, rapoarte FuelEU şi rapoarte FuelEU parţiale fac obiectul verificării sale;
c)numele membrilor echipei de verificare.
(2)În cazul în care informaţiile menţionate la alineatul (1) au suferit modificări, verificatorul notifică modificările respective organismului de acreditare în termenul convenit cu respectivul organism naţional de acreditare.
Art. 27: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 9 septembrie 2024.
Pentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 29 ianuarie 2025