Capitolul ii - CERINŢE IMPUSE ORGANISMELOR NAŢIONALE DE ACREDITARE - Regulamentul 192/09-sept-2024 privind procedurile de acreditare a verificatorilor în temeiul Regulamentului (UE) 2023/1805 al Parlamentului European şi al Consiliului privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim şi de modificare a Directivei 2009/16/CE a Parlamentului European şi a Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 29 Ianuarie 2025
CAPITOLUL II:CERINŢE IMPUSE ORGANISMELOR NAŢIONALE DE ACREDITARE
Art. 11: Cerinţe impuse organismelor naţionale de acreditare
(1)În absenţa unor dispoziţii specifice în prezentul regulament sau în Regulamentul (UE) 2023/1805 referitoare la cerinţele impuse organismelor naţionale de acreditare, se aplică dispoziţiile relevante din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
(2)În sensul prezentului regulament, organismele naţionale de acreditare desemnate în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 îşi exercită îndatoririle în conformitate cu cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
Art. 12: Echipa de evaluare
(1)Organismul naţional de acreditare desemnează o echipă de evaluare pentru fiecare evaluare realizată în conformitate cu cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(2)Din echipa de evaluare fac parte un evaluator principal, care este responsabil cu efectuarea unei evaluări în conformitate cu prezentul regulament, şi, după caz, un număr corespunzător de evaluatori sau de experţi tehnici care au cunoştinţe şi experienţă relevante în domeniul specific de acreditare.
(3)Echipa de evaluare cuprinde cel puţin o persoană cu următoarele competenţe:
a)cunoştinţe suficiente despre Regulamentul (UE) 2023/1805 şi legislaţia secundară conexă, precum şi despre orientările menţionate la articolul 32 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
b)competenţa şi înţelegerea necesare pentru a evalua verificarea şi cunoştinţele despre caracteristicile diverselor tipurilor de nave şi despre monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră, a consumului de combustibil şi a altor informaţii relevante în temeiul Regulamentului (UE) 2023/1805.
Art. 13: Cerinţe de competenţă impuse evaluatorilor
(1)Evaluatorii au competenţa de a desfăşura activităţile prevăzute la articolele 5-10. În acest scop, evaluatorul:
a)îndeplineşte cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2);
b)deţine cunoştinţe suficiente în domeniul auditării datelor şi a informaţiilor, astfel cum se prevede la articolul 32 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU, obţinute în cadrul unei formări profesionale sau prin intermediul unei persoane care deţine cunoştinţe şi experienţă în acest domeniu;
c)deţine cunoştinţe suficiente cu privire la legislaţia relevantă, precum şi la orientările aplicabile, astfel cum se menţionează la articolul 32 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU.
(2)Pe lângă cerinţele de competenţă prevăzute la alineatul (1), evaluatorii principali trebuie să demonstreze că deţin competenţa de a conduce o echipă de evaluare şi de a îşi asuma responsabilitatea efectuării unei evaluări în conformitate cu prezentul regulament.
(3)Pe lângă cerinţele de competenţă menţionate la alineatul (1), examinatorii interni şi persoanele care iau decizii privind acordarea, extinderea sau reînnoirea unei acreditări deţin suficiente cunoştinţe şi experienţă pentru a evalua acreditarea.
Art. 14: Experţii tehnici
(1)Organismul naţional de acreditare poate să includă în echipa de evaluare experţi tehnici care dispun de cunoştinţe detaliate şi de competenţa specifică necesare într-un anumit domeniu pentru a sprijini evaluatorul principal sau evaluatorul.
(2)Expertul tehnic deţine competenţa necesară pentru a sprijini în mod eficace evaluatorul principal şi evaluatorul în domeniul pentru care s-a făcut apel la competenţa şi cunoştinţele unui astfel de expert. În plus, expertul tehnic:
a)deţine cunoştinţe suficiente cu privire la legislaţia relevantă, precum şi la orientările aplicabile, astfel cum se menţionează la articolul 32 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
b)deţine un nivel suficient de înţelegere a activităţilor de verificare.
(3)Experţii tehnici execută sarcinile specifice care le sunt atribuite, sub îndrumarea şi responsabilitatea deplină a respectivului evaluator principal.
Art. 15: Plângeri
Atunci când primeşte o plângere referitoare la verificator din partea autorităţii competente a statului de administrare, din partea societăţii de transport maritim, din partea statului de pavilion responsabil pentru navele care arborează pavilionul unui stat membru sau din partea altor părţi interesate, organismul naţional de acreditare întreprinde următoarele acţiuni într-un termen rezonabil, dar nu mai târziu de trei luni de la data primirii plângerii:
(a)decide dacă plângerea este valabilă;
(b)se asigură că verificatorului vizat i se dă ocazia să îşi prezinte observaţiile;
(c)adoptă măsurile corespunzătoare pentru a gestiona plângerea respectivă;
(d)înregistrează plângerea şi măsurile adoptate;
(e)îi răspunde reclamantului.
Art. 16: Evaluarea la nivel de omologi
(1)În cazul în care organismele naţionale de acreditare fac obiectul unei evaluări periodice la nivel de omologi în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 aplică criterii adecvate de evaluare la nivel de omologi şi desfăşoară un proces independent şi eficace de evaluare la nivel de omologi pentru a stabili dacă:
a)organismul naţional de acreditare care este supus evaluării la nivel de omologi a executat activităţile de acreditare în conformitate cu capitolul I;
b)organismul naţional de acreditare care este supus evaluării la nivel de omologi a îndeplinit cerinţele prevăzute în prezentul capitol.
(2)Criteriile includ cerinţe de competenţă pentru evaluatorii inter pares şi echipele de evaluare la nivel de omologi care sunt specifice Regulamentului (UE) 2023/1805.
(3)Organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 publică rezultatul evaluării la nivel de omologi a unui organism naţional de acreditare menţionat la alineatul (1) şi comunică acest rezultat Comisiei, autorităţilor naţionale responsabile pentru organismele naţionale de acreditare din statele membre şi autorităţii competente a statului de administrare sau punctului de contact menţionat la articolul 19.
(4)Fără a aduce atingere dispoziţiilor de la articolul 10 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, atunci când un organism naţional de acreditare a trecut cu succes printr-o evaluare la nivel de omologi organizată de organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament, organismul naţional de acreditare în cauză este exceptat de la o nouă evaluare la nivel de omologi în urma intrării în vigoare a prezentului regulament dacă poate demonstra conformitatea cu prezentul regulament.
(5)În acest scop, respectivul organism naţional de acreditare depune o cerere şi documentele necesare la organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
(6)Organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 decide dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare a unei exceptări.
(7)Exceptarea se aplică pentru o perioadă de maximum trei ani de la data notificării deciziei către organismul naţional de acreditare.
Art. 17: Recunoaşterea reciprocă a verificatorilor
Fără a aduce atingere dispoziţiilor de la articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, în cazul în care un organism naţional de acreditare nu a fost supus unui proces complet de evaluare la nivel de omologi, statele membre acceptă certificatele de acreditare ale verificatorilor acreditaţi de respectivul organism naţional de acreditare cu condiţia ca organismul recunoscut în temeiul articolului 14 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 să fi început o evaluare la nivel de omologi pentru respectivul organism naţional de acreditare şi să nu fi constatat elemente de neconformitate a organismului naţional de acreditare cu prezentul regulament.
Art. 18: Monitorizarea serviciilor furnizate
(1)În cazul în care un stat membru constată, pe parcursul desfăşurării unei inspecţii în conformitate cu articolul 31 alineatul (4) din Directiva 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (7), că un verificator nu respectă prezentul regulament, autoritatea competentă a statului de administrare sau organismul naţional de acreditare din statul membru în cauză informează în acest sens organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul.
(7)Directiva 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind serviciile în cadrul pieţei interne (JO L 376, 27.12.2006, p. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/123/oj).
(2)Organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul tratează comunicarea informaţiilor respective drept o plângere în sensul articolului 15, adoptă măsurile de rigoare şi răspunde autorităţii competente a statului de administrare sau organismului naţional de acreditare în conformitate cu articolul 22 alineatul (3) al doilea paragraf.