Capitolul i - ACREDITAREA VERIFICATORILOR - Regulamentul 192/09-sept-2024 privind procedurile de acreditare a verificatorilor în temeiul Regulamentului (UE) 2023/1805 al Parlamentului European şi al Consiliului privind utilizarea combustibililor din surse regenerabile şi cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim şi de modificare a Directivei 2009/16/CE a Parlamentului European şi a Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 29 Ianuarie 2025
CAPITOLUL I:ACREDITAREA VERIFICATORILOR
Art. 1: Acreditarea verificatorilor
(1)În absenţa unor dispoziţii specifice în prezentul regulament sau în Regulamentul (UE) 2023/1805 referitoare la acreditarea verificatorilor, se aplică dispoziţiile relevante din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
(2)În ceea ce priveşte cerinţele minime în materie de acreditare şi cerinţele impuse organismelor de acreditare, se aplică standardul armonizat în temeiul Regulamentului (CE) nr. 765/2008 referitor la cerinţele generale aplicabile organismelor de acreditare care acreditează organisme de evaluare a conformităţii (6).
(6)ISO/IEC 17029:2019 - Evaluarea conformităţii. Principii generale şi cerinţe pentru organismele de validare şi verificare, menţionat în anexa II la Decizia de punere în aplicare (UE) 2020/1835 a Comisiei din 3 decembrie 2020 privind standardele armonizate de acreditare şi de evaluare a conformităţii (JO L 408, 4.12.2020, p. 6).
Art. 2: Sfera acreditării
Sfera acreditării verificatorilor include activităţile legate de evaluarea planurilor de monitorizare, verificarea rapoartelor FuelEU şi a rapoartelor FuelEU parţiale, verificarea conformităţii cu cerinţele privind intensitatea gazelor cu efect de seră (GES) prin calcularea intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, bilanţul de conformitate, escalele în port neconforme şi emiterea documentului de conformitate FuelEU, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) 2023/1805.
Art. 3: Obiectivele procesului de acreditare
Pe parcursul procesului de acreditare şi al supravegherii anuale a verificatorilor acreditaţi, în conformitate cu articolele 6-11, organismele naţionale de acreditare evaluează dacă verificatorul şi personalul acestuia care efectuează activităţi de verificare:
(a)au competenţa de a evalua planurile de monitorizare, de a verifica rapoartele FuelEU şi rapoartele FuelEU parţiale, de a verifica conformitatea cu cerinţele privind intensitatea GES prin calculul intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, bilanţul de conformitate şi escalele în port neconforme, precum şi de a emite un document de conformitate FuelEU, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) 2023/1805;
(b)aplică metode de verificare complete şi eficace atunci când evaluează planurile de monitorizare, când verifică rapoartele FuelEU şi rapoartele FuelEU parţiale, când verifică conformitatea cu cerinţele privind intensitatea GES prin calculul intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, bilanţul de conformitate, escalele în port neconforme şi emiterea documentului de conformitate FuelEU, astfel cum se prevede în Regulamentul (UE) 2023/1805;
(c)îndeplinesc cerinţele pentru verificatori menţionate în capitolul IV din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU, inclusiv cele privind imparţialitatea şi independenţa.
Art. 4: Cereri de acreditare
(1)Cererile de acreditare conţin informaţiile solicitate pe baza standardului armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(2)În plus, înainte de începerea evaluării menţionate la articolul 5, verificatorul care solicită acreditarea ("solicitantul") pune la dispoziţia organismului naţional de acreditare informaţii privind următoarele aspecte:
a)procedurile şi procesele menţionate la articolul 35 alineatul (1) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU şi sistemul de management al calităţii menţionat la articolul 35 alineatul (3) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
b)criteriile de competenţă menţionate la articolul 30 alineatul (2) literele (a) şi (b) din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU, rezultatele procesului continuu de garantare a competenţelor menţionat la articolul respectiv, precum şi alte documente relevante privind competenţa tuturor membrilor personalului implicaţi în activităţile de verificare, astfel cum se menţionează la articolele 32 şi 33;
c)procesul menit să garanteze, în permanenţă, imparţialitatea şi independenţa, astfel cum se menţionează la articolul 38 din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU, inclusiv evidenţele relevante privind imparţialitatea şi independenţa solicitantului şi ale personalului acestuia;
d)experţii tehnici şi personalul-cheie care participă la evaluarea planurilor de monitorizare, la verificarea rapoartelor FuelEU şi a rapoartelor FuelEU parţiale, precum şi la verificarea conformităţii cu cerinţele privind intensitatea GES prin calculul intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, a bilanţului de conformitate şi a escalelor neconforme;
e)procedurile şi procesele pentru asigurarea unei verificări adecvate, inclusiv cele privind documentaţia internă de verificare menţionată la articolul 36 din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
f)evidenţele relevante, astfel cum se menţionează la articolul 37 din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
g)toate celelalte informaţii solicitate de organismul naţional de acreditare.
Art. 5: Evaluare
(1)În scopul evaluării menţionate la articolul 3, echipa de evaluare desemnată în conformitate cu articolul 12 trebuie, cel puţin:
a)să examineze toate documentele şi evidenţele relevante furnizate de către solicitant în temeiul articolului 4;
b)să efectueze o vizită la faţa locului pentru a examina un eşantion reprezentativ din documentaţia internă de verificare şi pentru a evalua punerea în aplicare a sistemului de management al calităţii aplicat de solicitant, precum şi procedurile şi procesele pentru activităţile de verificare menţionate la articolul 35 din Regulamentul de punere în aplicare privind activităţile de verificare FuelEU;
c)să asiste la performanţa şi competenţa unui număr reprezentativ de membri ai personalului solicitantului implicaţi în:
(i)evaluarea planurilor de monitorizare;
(ii)verificarea rapoartelor FuelEU;
(iii)verificarea conformităţii cu cerinţele privind intensitatea GES prin calculul intensităţii GES generate de energia utilizată la bord, a bilanţului de conformitate şi a escalelor în port neconforme; şi
(iv)emiterea documentului de conformitate FuelEU;
să se asigure că aceştia acţionează în conformitate cu prezentul regulament.
(2)Echipa de evaluare desfăşoară activităţile prevăzute la alineatul (1) în conformitate cu cerinţele stabilite de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(3)Echipa de evaluare îi comunică solicitantului constatările sale şi eventualele neregularităţi identificate şi solicită un răspuns în conformitate cu cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(4)Solicitantul ia acţiunile corective necesare pentru a remedia neregularităţile raportate în temeiul alineatului (3) şi indică în răspunsul său acţiunile pe care le-a întreprins sau pe care plănuieşte să le întreprindă în termenul stabilit de organismul naţional de acreditare pentru a remedia neregularităţile identificate.
(5)Organismul naţional de acreditare examinează răspunsul dat de solicitant în temeiul alineatului (4).
(6)În cazul în care organismul naţional de acreditare consideră că răspunsul solicitantului sau acţiunile întreprinse sunt insuficiente sau ineficace, acesta îi cere solicitantului să furnizeze informaţii suplimentare sau să ia măsuri suplimentare.
(7)De asemenea, organismul naţional de acreditare poate să solicite dovezi care să ateste că măsurile corective au fost puse efectiv în aplicare sau poate să efectueze o evaluare ulterioară în acest sens.
Art. 6: Decizia privind acreditarea şi certificatul de acreditare
(1)În momentul elaborării şi al luării deciziei de acordare, extindere sau reînnoire a acreditării unui solicitant, organismul naţional de acreditare ia în considerare cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(2)Organismul naţional de acreditare care a hotărât să acorde sau să reînnoiască acreditarea unui solicitant eliberează un certificat de acreditare în acest sens. Certificatul se acordă pentru toate activităţile de verificare efectuate în temeiul Regulamentului (UE) 2023/1805.
(3)Certificatul de acreditare conţine cel puţin informaţiile impuse în temeiul standardului armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(4)Certificatul de acreditare este valabil pentru o perioadă de maximum cinci ani de la data la care organismul naţional de acreditare a eliberat certificatul respectiv.
Art. 7: Supravegherea anuală
(1)Organismul naţional de acreditare efectuează o supraveghere anuală a fiecărui verificator căruia i-a eliberat un certificat de acreditare. Această supraveghere cuprinde, cel puţin:
a)o vizită la faţa locului, astfel cum se menţionează la articolul 5 alineatul (1) litera (b);
b)aprecierea performanţelor şi evaluarea competenţelor unui număr reprezentativ de membri ai personalului verificatorului în conformitate cu articolul 5 alineatul (1) litera (c).
(2)Organismul naţional de acreditare efectuează prima supraveghere a unui verificator în conformitate cu alineatul (1) în termen de 12 luni de la data eliberării certificatului de acreditare.
(3)Programul de supraveghere îi permite organismului naţional de acreditare să evalueze eşantioane reprezentative ale activităţilor verificatorului care intră în sfera certificatului de acreditare şi activităţile personalului implicat în activităţile de verificare în conformitate cu cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(4)Pe baza rezultatelor supravegherii, organismul naţional de acreditare decide dacă să confirme sau nu menţinerea acreditării.
(5)Atunci când un verificator efectuează o verificare pentru o societate aflată sub responsabilitatea unui stat de administrare diferit de statul membru al organismului naţional de acreditare care a acreditat verificatorul, organismul naţional de acreditare care a acreditat verificatorul respectiv poate solicita organismului naţional de acreditare din statul membru de administrare să desfăşoare activităţi de supraveghere în numele său şi sub responsabilitatea sa.
Art. 8: Reevaluarea
(1)Verificatorul solicită reînnoirea acreditării pentru ca organismul naţional de acreditare să poată reevalua verificatorul şi să stabilească dacă certificatul poate fi prelungit înainte de data expirării.
(2)Înainte de expirarea certificatului de acreditare pe care l-a emis, organismul naţional de acreditare reevaluează verificatorul în cauză pentru a stabili dacă certificatul poate fi prelungit.
(3)Programul de reevaluare îi permite organismului naţional de acreditare să evalueze un eşantion reprezentativ al activităţilor verificatorului care fac obiectul certificatului.
(4)La planificarea şi efectuarea reevaluării, organismul naţional de acreditare îndeplineşte cerinţele prevăzute de standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
Art. 9: Evaluarea extraordinară
(1)Organismul naţional de acreditare poate efectua, în orice moment, o evaluare extraordinară a verificatorului pentru a se asigura că acesta continuă să îndeplinească cerinţele prezentului regulament.
(2)Pentru a-i permite organismului naţional de acreditare să evalueze necesitatea unei evaluări extraordinare, verificatorul informează de îndată organismul respectiv în legătură cu orice modificări semnificative ale statutului sau ale modului său de funcţionare care pot să aibă un impact asupra acreditării sale.
(3)Astfel de modificări semnificative cuprind modificările menţionate în standardul armonizat prevăzut la articolul 1 alineatul (2).
Art. 10: Măsuri administrative
(1)Organismul naţional de acreditare poate suspenda sau retrage acreditarea unui verificator în cazul în care verificatorul respectiv nu îndeplineşte cerinţele prezentului regulament.
(2)Organismul naţional de acreditare suspendă sau retrage acreditarea unui verificator, la solicitarea acestuia.
(3)Organismul naţional de acreditare stabileşte, consemnează, pune în aplicare şi menţine o procedură pentru suspendarea şi retragerea acreditării în conformitate cu standardul armonizat menţionat la articolul 1 alineatul (2).
(4)Organismul naţional de acreditare suspendă acreditarea unui verificator în cazul în care acesta:
a)a săvârşit o încălcare gravă a cerinţelor prezentului regulament;
b)nu a respectat, în mod persistent şi repetat, cerinţele prezentului regulament;
c)a încălcat orice alţi termeni şi condiţii specifice stabilite de către organismul naţional de acreditare.
(5)Organismul naţional de acreditare retrage acreditarea unui verificator atunci când:
a)verificatorul nu a reuşit să remedieze motivul care a stat la baza unei decizii de suspendare a certificatului de acreditare;
b)un membru al personalului de conducere de nivel superior al verificatorului sau un membru al personalului implicat în activităţile de verificare desfăşurate în temeiul prezentului regulament a fost găsit vinovat de fraudă;
c)verificatorul a furnizat în mod intenţionat informaţii false sau a ascuns în mod intenţionat informaţii.
(6)Deciziile unui organism naţional de acreditare de a suspenda sau de a retrage o acreditare în conformitate cu alineatele (1), (4) şi (5) fac obiectul unei căi de atac în conformitate cu procedurile stabilite de statele membre în temeiul articolului 5 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008.
(7)Deciziile unui organism naţional de acreditare de a suspenda sau de a retrage acreditarea intră în vigoare după ce sunt notificate verificatorului. Înainte de adoptarea respectivelor decizii, organismul naţional de acreditare ia în considerare impactul asupra activităţilor desfăşurate, în funcţie de natura neregularităţii.
(8)Organismul naţional de acreditare ridică suspendarea unui certificat de acreditare în cazul în care a primit informaţii satisfăcătoare care i-au permis să concluzioneze că verificatorul îndeplineşte cerinţele prezentului regulament.